Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Akční
  • Komedie
  • Dobrodružný
  • Krimi

Oblíbené filmy (10)

Sedm statečných

Sedm statečných (1960)

Jsou filmy, co baví, jsou filmy, co poučují, a taky filmy, co formují dětskou duši. Těchto sedm se podílelo na mé výchově obrovským dílem.

Kam orli nelétají

Kam orli nelétají (1968)

Jeden z mých nejoblíbenějších spisovatelů Alistair MacLean a jeho poslední velký příběh, než z něho alkohol udělal průměrného spisovatele. Where Eagles Dare jsou skvělí jak ve filmu, tak v knize (scénář i kniha vznikaly současně), a obě verze poručíka Schaffera mají to své. Eastwood nechtěl moc mluvit, a tak vytvořil největší bodycount ve své filmografii (zatímco knižní Shaffer nikoho nezabije), a proto repliky šly hlavně za Burtonem, který si svého akčního hrdinu ležérně vychutnává (film vznikl na přání dětí Elizabeth Taylor). Dobrodružství, které si každý rok pouštím na vánoce, a které mě snad nikdy neomrzí.

Most přes řeku Kwai

Most přes řeku Kwai (1957)

Tisíckrát lepší než kniha, která je spíše jen nahozením tématu. Spor dvou stejných typů důstojníků (viz scéna "vydírání" - Nicholson v peci reaguje vůdči doktorovi stejným způsobem jako chvíli předtím Saito) - oddanost západní kultury k zákonu (Nicholson) neustále vylepšovanému (nová Ženevská konvence) proti východní oddanosti strnulému řádu, který se neměnil po staletí (Saito) ústí ve "vítezství" vědění západu. To ztělesňuje anglický profesor, který se ve válce stal odborníkem přes destrukci. Humanismus zastupuje doktor, pro kterého je válečný koloběh stavba-destrukce jen prapodivným šílenstvím. A normální člověk si snaží chránit svou kůži - bohužel válečné mašinerii neuteče ani Shears. Pro mě vrcholné Leanovo dílo.

Stíny a mlha

Stíny a mlha (1991)

Podle divadelní hry Smrt. Pokud bych měl zvolit filosofické dílo, které mě nejvíce ovlivnilo, je to tento film. Ale psst, na FF MU to raději neříkejte. Tam mají Augustina, Danteho, Platóna, Horynu apod., jenže pro mě je Woody ten nejlepší filosof ze všech.

Cirkus

Cirkus (1928)

Intimní Chaplinova úvaha o smíchu. Klauni Tulákovi ukazují mnoho století neměnné gagy, ten se směje, ale nesmějí se diváci. Pak je vyzván, aby udělal scénku přesně podle vzoru, jenže Chaplin všechno "zkazí" - ředitel cirkusu zuří a diváci se smějí. Nádherné scény se zvířaty - lev či opice. Neopětovaná láska, která bere, ale na druhé straně obohacuje. Film byl ale přijat špatně a Chaplin se o něm ve své autobiografii ani nezmiňuje - tolik osobní zpovědi a svět zůstal chladný. Díky za něj Charlie.

Indiana Jones a Poslední křížová výprava

Indiana Jones a Poslední křížová výprava (1989)

Nejlépe namíchaný cocktail z celé série. Nabušená a do všech detailů promakaná akce je napínavá, a zároveň má v sobě tu správnou příměs nadsázky a vtipu, do toho doktor Jones ve dvojím vydání, takže rozhovor na křižovatce či ve vzducholodi není jen práznou výplní mezi dvěma honičkami, ale stává se rovnocenou součástí akce, a právě díky této linii je na výši i tradičně přihlouplá popcornová mystická omáčka. Nesmrtelnost je v duchovním vztahu otec-syn, a nikoliv v počtu odžitých let. Mimochodem, ve Spielbergově filmovém univerzu nejsou nacisté tím největším zlem. Taková blondýnka je sice navenek krásná, ale uvnitř...

Líbej mě Katko

Líbej mě Katko (1953)

Stepařský muzikál s Ann Miller, to nemohlo dopadnout špatně. Ovšem film potěší i jako variace na Shakespearovo zkrocení zlé ženy. V té hře totiž zůstal fragment divadla na divadle, který ovšem vyšumí do ztracena (Shakespeare nevěděl, že ho ve dvacátém století budou adorovat a vynášet do nebes, a tak psal pro výdělek, proto aby se uživil a splatil dluhy - jak přízemní, že). Tady z něho udělali nosný prvek a funguje lépe než hlavní zápletka. Pro laika za čtyři hvězdičky, pro mě jako stepaře amatéra plných pět (a taky za Brush up your Shakespeare).

Život Briana

Život Briana (1979)

Tenhle film jsem si přeložil slovo od slova dávno před českým knižním vydáním a miluji v něm každou větu. Jde o další velké myšlenkové dílo, které ovšem filosofické fakulty trestuhodně opomíjejí, protože se ohání Augustinem či Akvinským. Raději tisíckrát Life of Brian než jednou Sumu proti pohanům.

Vetřelci

Vetřelci (1986)

Dokonale scénaristicky vystavěno. Žádné okecávání, žádná hlubinná psychoanalýza, jednotlivé situace a krize jsou jasně definovány několika scénami a slovy. Přehledná akce, napětí se dá krájet, a charaktery postav jsou přesně vysoustruženy. Pro mě jsou Aliens cappo di tutti capi. A kdyby byly vysokozdižné vozíky v supermarketech nahrazeny těmi chodícími mašinami, na VŠ už mě nikdo neuvidí.

Muž, který chtěl být králem

Muž, který chtěl být králem (1975)

Proč mám vždycky na konci filmu i přes tragický závěr teplo v duši a úsměv na tváři? Magie filmu a Connery s Cainem jako esence dobrodruhů devatenáctého století na filmovém plátně.