Sawy

Sawy

Tomáš Poštulka

Česko

39 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 11 20 30 39
    • 15.1.2018  17:16
    Raw (2016)
    ****

    New French Extremity je zpět s filmem, který působí, jakoby Xavieru Dolanovi konečně narostly koule a zvládl své vizuální cítění konečně prodat v dravé, nechcípácké látce. Jasně, obsah je ve své podstatě až dětsky jednoduchý, ale jeho suverénní, překvapivými oklikami vedené podání plné krutých šoků a zábavného cynismu to hravě vynahradí. 85 %

    • 9.1.2018  16:13

    Věčná škoda, že výborný námět dostal do rukou kovaný béčkař Anderson. Ten dokáže dusivou atmosféru strachu z neznámého držet sotva půlku filmu, aby pak z filmu udělal ztělesněný hororový brak se všemi trademarky - debilní scénář, hloupé postavy, hláškující černoch a divák klepající si na čelo. Přitom někde v pozadí se skrývá potenciál na kultovní sci-fi horor, který však zůstal trestuhodně nevyužitý. 40 %

    • 6.1.2018  18:50

    Tomasz Wasilewski je takový polský Bohdan Sláma. Spojené státy lásky nejsou špatné, netradičně vedená kamera Olega Mutua filmu dodává správně chladnou patinu. O nosnosti konceptu "nechám situaci vygradovat a pak ji utnu, aniž by diváci kdy viděli její výsledek" nicméně přesvědčený nejsem. Když už se kochat panelákovou estetikou v Polsku, tak jednoznačně s Poslední rodinou. 65 %

    • 23.12.2017  16:23
    Život (2017)
    ***

    Kamerově vypiplaný úvod, působivý konec (byť ty řeči o nepředvídatelnosti bych si odpustil, bylo to cítit hodně dlouho dopředu), mezi tím béčko jako vyšité, které okatě kopíruje Vetřelce, byť zápletka s neustále se vyvíjejícím organismem skýtala TOLIK dalších možností. Plus obsazení natolik schopných herců jako Gyllenhaal a Fergusonová do rolí tak hloupě napsaných je hrozně frustrující, neboť jejich představitelé se trápí minimálně stejně jako diváci, kteří je sledují. Život je v pohodě usledovatelný vesmírný slasher, ale kdyby se tvůrci víc snažili, mohlo z něj vylézt spíš další Sunshine než x-tá variace na Vetřelce. 60 %

    • 12.12.2017  18:51

    Důslednější a opulentnější převod animovaného filmu do hrané podoby si nedovedu představit. Je to kýč, ale vyčítat to Disneymu je blbost. Chybí tomu invence (fakt frame-by-frame přetočený animák!), ale ta je nahrazena neprůstřelnými produkčními hodnotami. Do pár let přestanou svět tyhle disneyovské sázky na miliardovou jistotu bavit, protože dál než Kráska a zvíře se v tomhle konceptu zajít nedá a bude to furt to samé. Ovšem tento nablýskaný fetiš jsem si užil do posledního okénka, protože se na něj jednoduše nádherně dívá. 90 %

    • 4.12.2017  06:31
    Perníkový táta (TV seriál) (2008)
    *****

    Seriál, který už svým názvem přesouvá diváckou pozornost z toho, CO se stane, na to, JAK se to stane. V dlouhodobém měřítku jde o to, jak se usedlý středoškolský učitel chemie stane drogovým bossem, princip je ovšem užíván a přiživován v průběhu celého seriálu důsledným využíváním flashforwardů v rámci jednotlivých epizod i jako leitmotiv pro celé série. Upřímně, nikde jinde jsem tuto vyprávěcí techniku neviděl tak dobře použitou (Lost prominou...). Jinak samozřejmě fenomenální seriálová podívaná gradující od nenápadně geniálních začátků do nebes (nebo spíš pekel?) americké quality TV. Formálně hravé, bezchybně napsané, dokonale zahrané. Není o čem. 100 %

    • 3.12.2017  22:32
    Underground (1995)
    ****

    Zvyknout si na Kusturicovu balkánskou extravagantnost, agresivní stylizaci a neočekávané kloubení komiky a tragiky chvíli trvá. Na pochybné myšlenkové podhoubí filmu si člověk zvyknout ani nemůže. Underground ale svému divákovi dává dost času na to, aby se do něj ponořil. A v poslední třetině se před ním vyloupne jako nesmírně ambiciózní freska, která nakonec drží pohromadě a Kusturica z ní vytěžil podívanou, kterou člověku dá hodně práce vyhnat z hlavy. Portrét jugoslávské povahy v celé její kráse i ohavnosti, ambivalentní film celým svým konceptem, který nemá v rámci evropské kinematografie obdoby. 85 %

    • 17.11.2017  14:48

    Filmová moderna par excellance. Film, který divákovi nedá nic zadarmo a při letmém dívání se může působit tak, že mu dokonce nedá nic. Důsledně nenaplňovaná očekávání nicméně kromě frustrace mohou přinášet i nové, nečekané interpretace a revizi vlastního vnímání kinematografie. Antonioni a jeho vyprázdněné postavy a světy mi až překvapivě sedí. 90 %

    • 14.11.2017  00:12

    Shanea nemusím, jeho komiksová aktualizace mi to ale plně vynahrazuje. Wolverine jako postava prošel vskutku pletitým, kvalitativně mimořádně rozkolísaným vývojem, ale na (proklamovaný) konec své filmové kariéry konečně dostal to, co si za těch 17 let zasloužil - důstojnou sólovku. Old Man Logan jak má být, Mangold látku pojal jako revizionistickým westernem šmrncnutou dystopii, které ovšem na světě, ve kterém se odehrává (jakkoliv působí velmi lákavě představa jej důkladněji prozkoumat), nezáleží zdaleka tolik, jako na milovaných a dost možná loučících se postavách. Jako věčného fanouška X-menů, mých nejoblíbenějších komiksových adaptací, mě tahle nekompromisní rozlučka nejoblíbenějšího z nich jen těžko mohla nechat chladným. Po zhlédnutí jsem měl na jazyku spoustu ALE, protože Loganovy jde bez problémů vyčítat, že je možná až příliš přímočarý, že navzdory vší odvaze při obcházení klišé komiksových adaptací stejně skončí poměrně generickou bitkou (jako lesní pobíhání z Posledního vzdoru, jen s krví), že skutečně až trestuhodně neprokresluje fikční svět. Kontinuitu x-menovského univerza posílá definitivně do kytek, ale ten vesmír byl v tomto ohledu ztracený už dávno. Ale ten feeling eastwoodovsky zachmuřeného, stárnoucího superhrdiny, ve kterém se díky dítěti probudí zapomenuté hrdinské instinkty, feeling do propasti se řítící společnosti, která na hrdiny přestala věřit, feeling komiksu, který z velké části nepůsobí jako komiks, všechno tohle je stejně nakonec silnější. Navíc mě baví, co Foxové dělají se svými komiksovými filmy, takže... jen tak dál! 90 %

    • 20.10.2017  09:23
    Žert (1968)
    *****

    Osekání Kunderova geniálního románu pouze na Ludvíkův úhel pohledu byl pro potřeby filmovosti výsledného díla pravděpodobně nezbytný krok. Díky němu není Jirešův film pouhou zdařilou ilustrací předlohy, ale svébytně fungující adaptací, ve které pochmurné zacyklení osudu hlavního hrdiny vyniká o to zřetelněji. Dialog s minulostí v první polovině je krystalicky čistým vítězstvím filmového média. 90 %

    • 13.10.2017  12:18
    Moonlight (2016)
    ****

    Moonlight je sice až nebetyčná a dost na sílu tlačená konstrukce. Chudý, černý a homosexuální hlavní hrdina, se kterým prožíváme tři etapy jeho života, vlastně prožívá dost standardní oscarový dějový oblouk. Práce s vynechaným, nedořečeným, zamlčeným to ale zkrátka posouvá na vyšší rovinu. Jenkins si na sebe sice zvolenou narativní strukturou trochu upletl bič, protože po fantastickém začátku a prvním časovém skoku si člověk už jen odškrtává povinné zastávky a zbytek filmu je trochu bolestivě předvídatelný. Nicméně i ve slabších chvílích to zachraňuje forma, která dokáže být naturalisticky krutá, poeticky podmanivá i progresivně dráždivá. No a herci, samozřejmě, tedy až na otřesně přehrávající Naomie Harris, která je tím největším ztělesněným klišé, které Moonlight obsahuje, a že jí Viola Davis přebrala toho povinně černého Oscara kvituji s velkým povděkem. Jinak jsem s těmi třemi soškami pro film relativně v pohodě, měl jsem větší favority, ale výhra Moonlight asi byla potřeba. 80 %

    • 28.9.2017  12:23
    Lion (2016)
    **

    Super první část, ve které tvůrci na diváka systematicky a funkčně přenášejí pocit paniky a beznaděje ztraceného chlapce. Pak ale přijde nedůvěryhodný a kýčovitý patvar, ve kterém Dev Patel osmdesát procent času tklivě hledí do dáli a přemýšlí o potřebě hledání vlastní minulosti. To jsem nedal. Možná kdyby k posouvání děje dopředu nebyly užíváný tak schematické vypravěčské zkratky, možná kdyby vše nebylo tak chirirgicky přesně naaranžované, aby to v divácích vyvolávalo emoce, možná kdyby měla Rooney Mara víc prostoru... Ale takhle ne. 45 %

    • 17.9.2017  16:35

    T2 nebude takovou kultovkou jako první Trainspotting, nemá totiž takový drajv a hlavně potenciál k tomu, aby vykřičel do světa životní pocit celé generace. Dovolím si ale tvrdit, že Boyleův návrat k téhle partě bude stárnout mnohem lépe než ze řetězu urvaná, devadesátkově trendy jednička, protože hluboká nostalgie, která z filmu čiší (a která je v ostrém kontrastu s tradičně hyperaktivní formou), filmu dá smysl i ve chvíli, kdy budou režijní vychytávky již okoukané, humor vyčpělý a dobová reflexe zastaralá. Co v mých očích dvacet let po premiéře činí jedničku Trainspottingu lehce okoralou, tomu se dvojka vyhne. Ta těsná spjatost s jedničkou (opravdu jde o velmi důsledné pokračování) možná činí z T2 pohříchu nesamostatný film, který bez znalosti předchůdce vlastně nemá smysl, ale ruku na srdce - kdo by se na to koukal, aniž by Trainspotting viděl, že? 85 %

    • 21.8.2017  11:28
    Orel Eddie (2016)
    **

    Vážně je ten film tak mohutná propagace hlouposti a naivity, nebo jsem to celé jen nepochopil? 50 %

    • 21.8.2017  11:03
    Sedmilhářky (TV seriál) (2017)
    ****

    Intenzivní forma sice u Sedmilhářek malinko přehlušuje ne-zas-tak-šokující pointu, ovšem dle známé formule "forma tvoří obsah" jde stále o špičkové dílo, které je skvěle napsané, přesně zahrané a především do velké míry originální. Po mnoha a mnoha zhlédnutých standardních detektivkách si člověk pomalu učůrává už jen z toho, že tento žánr někdo zkusí i jinak. A přestože se to přesunutí divácké pozornosti z vyšetřování na genezi samotného zločinu postupně stává trochu monotónní, tvůrci si i do posledních dílů zvládli schovat několik trumfů, které jim zajistí divácké ovace. Moc ale prosím, zůstaňme u těch sedmi dílů. Tady nic rozvést nepotřebuje. 85 %

    • 13.8.2017  14:13

    Nevím, jak je na tom s výstavnou fungujícího fikčního světa knižní předloha, každopádně Tim Burton v tomto ohledu zcela nepochopitelně selhal. Sirotčinec se snaží prodat jako chytlavou dětskou fantasy plnou barev a svých typických divností, ale navzdory úmorně přetažené expozici se mu nedaří funkčně stanovit pravidla, díky kterým by se divák ve filmu orientoval. To je pro film, který by měl být originem pro potenciálně lukrativní sérii, neodpustitelný fail. Konec, podle toho co jsem slyšel od čtenářů, je pak jakýmsi podivným derivátem z knih natlačeným do pěti nesmyslných minut. Doufal jsem, že Burton se díky Sirotčinci vrátí mezi režisérskou elitu, ale opět jsem dostal slabý vývar z jeho trademarků, tentokrát navíc zabíjející atraktivní látku. Deset let čekání na dobrý film od mého kdysi velmi oblíbeného režiséra už začíná být až příliš... 45 %

    • 15.5.2017  18:37
    Mamon (TV seriál) (2015)
    ***

    Hlavní postava sice říká, že už "nejsme v devadesátkách", Mamon ale přesně takhle zastarale působí. Tvůrci by evidentně moc chtěli mít z projektu jakési české Milenium, to by ale nesměli k novinářům přistupovat jako z minulého století a nevytvářet v českém prostředí paranoidní atmosféru obrovského (a absolutně nevěrohodného) spiknutí, jejíž pravidla následně svéhlavě porušují. Navíc ta snaha udělat ze seriálu quality TV světové úrovně z Mamon čiší opravdu až příliš. Něco zachraňují pasující herci a pár kvalitně podaných a regulérně napínavých scén, jinak ale jde spíš o promrhaný potenciál. 55 %

    • 22.4.2017  17:58
    Pěna dní (2013)
    ***

    Těžko si představit vhodnějšího režiséra pro filmovou adaptaci Vianovy Pěny dní, než jakým je francouzský hračička Michel Gondry. Což dokazuje tuna vizuálních nápadů, laciných, ale přesto fungujících efektů, které hezky korespondují s duchem předlohy. Nevyhnutelně se zde ale ztrácí neuchopitelnost onoho bizarního surrealismu, který do ní autor vložil. Všechno je vizualizované přesně podle popisů předlohy, její kouzlo je ale pryč. Tím neříkám, že je to špatná adaptace, Gondry to ustál se ctí a film dojímavě graduje ke konci (opět, se spoustou nápadu) přesně tak, jak je potřeba. Problém vidím jednoduše v tom, že Pěna dní se zkrátka k filmovému zpracování nehodí. Zmiňovanou vizualizací ztrácí její absurdnost možnost působit na recipientovu imaginaci, takže se divák ve výsledku jen přes dvě hodiny dívá na festival hravého režiséra bez možnosti se na ní jakkoliv duševně podílet. Imaginativní literatura se do filmu převádí strašně těžko a byť mi, jakožto milovníkovi předlohy, bylo příjemné strávit další čas ve společnosti Colina, Xhloé, Nicolase a dalších, vždy se radši vrátím k Vianovým slovům než ke Gondryho pohybujícím se obrazům. 70 %

    • 15.4.2017  18:54

    Spíš statická detektivka než první noir. Maltézský sokol znatelně zestárnul, jeho ikonický konec a charisma Humphrey Bogarta naštěstí fungují dodnes. Sledování filmu tak může být v mnoha částech stopáže lehce úmorné, ovšem ten status klasiky mu člověk nakonec stejně nemůže odepřít. 75 %

    • 12.4.2017  22:12

    První třetina odpadová archaická poloparodie s dementním hrdinou, druhá průměrný a předvídatelně vystavěný výcvik, závěrečná část technicky precizní válečné peklo, které si ale člověk neužije kvůli easter eggům, které jej nutí zase prskat smíchy (spouštění prvního vojáka je jak z němé grotesky). Čím si Hacksaw Ridge vysloužilo takovou přízeň diváků a šest nominací na Oscara, to fakt netuším, osobně ten film považuji za definitivní důkaz Gibsonovy nepříčetnosti. Ten chlap umí točit, o tom žádná, ale jeho vypravěčské schopnosti zamrzly někde v polovině 90. let a v roce 2016 jsou tak trochu nepatřičné. Jo a Andrew Garfielda zabít, tohle ten kluk prostě nezvládl. 40 %

    • 31.3.2017  17:15
    Příchozí (2016)
    *****

    Lingvistická sci-fi. Z poloviny vědecký procedurál o hledání nového způsobu komunikace, z poloviny emocionální horská dráha, jejíž vypravěčské techniky možná nejsou tak sofistikované, jak se na první pohled zdá, ale napoprvé fungují dokonale a při druhém zhlédnutí má divák možnost zkoumat jiné podněty, které do Příchozích vložil Denis Villeneuve a jeho ambientní režijní styl. Pokud ne nejlepší, rozhodně nejzajímavější film roku 2016. 90 %

    • 27.3.2017  11:02
    Crisis in Six Scenes (TV seriál) (2016)
    **

    Woody nám pomalu, ale jistě senilní. Náznaky můžeme vidět už v některých jeho celovečerácích, tento seriálový omyl to ale ukazuje naplno. Nemotorný koktejl allenovských trademarků bez tempa a jakéhokoliv ospravdelnění seriálové formy. Kdyby tohle můj milovaný tvůrce pustil do kin sestříhané na hodinu a půl, vzal bych to jako další výplňový film, kterých má ve filmografii spoustu. V této podobě je však Crisis in Six Scenes ukoktaným utrpením pro všechny Woodyho fanoušky. Druhou hvězdičku přidávám za fajnově crazy závěrečný díl, jinak děs a bída. 35 %

    • 18.3.2017  17:31
    Snowden (2016)
    ****

    Snowden nebudí velkou kontroverzi, což je u Stonea možná překvapivé, ale filmu je to jen ku prospěchu. Žádná tvrdá kritika americké politiky, žádná honba za senzačními odhaleními (kde taky, když o Snowdenovi v digitální éře můžeme vědět první poslední?), jen deziluze a nevyhnutelnost volby, zda hrát za systém, který nás zklamal, nebo spálit mosty i se svou budoucností. Film se drží klasických životopisných schémat, která oživuje dynamickým vizuálním stylem a nechronologickým vyprávěním, zároveň překvapuje odvážnými příběhovými kroky, když vyprávění rámcuje natáčením nedávného oscarového dokumentu Citizenfour. Když Snowdena srovnám s WikiLeaks, kde se propíral Julian Assange, Stoneův uměřenější a moudře vystavěný portrét jasně vítězí. 85 % P.S.: Gordona-Levitta okradli o oscarovou nominaci. Beze srandy.

    • 11.3.2017  17:51

    No komponovaný je to jedna báseň, ale s Požárem na moři mám dva nepřekonatelné problémy. Jednak jeho struktura je díky obrovskému množství slepých uliček děravá jako ementál, ještě hůř pak nesu režisérovu nezvladatelnou touhu po dokonale vysoustružených záběrech, která nevyhnutelně vede k inscenování situací a jinak velmi relevantnímu a závažnému snímku strašlivě ubírá na věrohodnosti. Dokument by měl primárně o něčem vypovídat, nejen dobře vypadat. U Fuocoammare jsou tyto dvě složky až děsivě nevyvážené. 50 %

    • 11.3.2017  17:31
    Spotlight (2015)
    *****

    Nejdůslednější procedurál investigativní žurnalistiky, jaký byl kdy natočen. McCarthy ovšem zároveň nezapomíná při jeho výstavbě využívat i primárně filmových narativnch postupů, díky čemuž má Spotlight silnou katarzi, může tak v divácích doznívat a lákat k opakovaným zhlédnutím. 90 %

    • 4.3.2017  17:54
    Wilsonov (2015)
    *

    Rasistické a xenofobní vůči všem myslitelným společenským skupinám, vysmívající se národní suverenitě, institucím a parodovaným "vzorům". Přitom Wilsonovu zoufale chybí náznak nějaké sebereflexe, nedejbože nápad, který by výše zmíněné dokázal nějak ospravedlnit (ne že by to bylo ospravedlnitelné...). Vlastně dost dobře nechápu, co se při natáčení stalo, protože na papíře to působí neuvěřitelně lákavě. Mašín, který měl za sebou výborné 3 sezóny v pekle, za kamerou, předloha, ze které se dala vytěžit působivá retro detektivka s hororovým nádechem, relativně štědrý rozpočet a schopní herci před kamerou. Epsteinův scénář, který to posunul do pochybné parodie, to ale celé shazuje o řád níž, samotné zpracování snad ani nemá cenu komentovat. Wilsonov je film, jemuž se můžeme smát a bavit se při něm, ale smích každého rychle přejde, když si uvědomí, jak zajímavé to mohlo být a jak se výsledek prostě a jednoduše posral. 20 %

    • 25.2.2017  10:59

    Nejdůležitější filmový generační portrét posledních deseti let. Tři hodiny prázdnoty s dětmi bez budoucnosti, které pro mě byly pocitově nejbohatší ze všech loňských filmů. 95 %

    • 22.2.2017  16:16

    Low cost Zmizelá, která boduje výbornými herečkami a ze začátku krásně zmateným nespolehlivým vyprávěním a střídáním perspektiv, ovšem zoufalá předvídatelnost, která filmem prostupuje od začátku do konce, to sráží o úroveň níž, než by to mohlo být. Přesto je to solidní podívaná, která zkrátka není tak chytrá a cynicky zábavná, jako Fincherův masterpiece. Ale co je? 70 %

    • 18.2.2017  17:33

    Český Nelítostný souboj z toho Nikolaev nevytřískal, obstojnou žánrovku jo. Byť je to celý hrozně klišovitý a nevyrovnaně zahraný (Vaculík se na Vetchého fakt nechytá). Oceňuju snahu o jakýs takýs progresivní vizuál ve stylu Tonyho Scotta, čekat od toho důstojnou dobovou reflexi mohl jen ten největší naivka. Vedral/Mrázek nás tady zve do pokroucené alternativní reality 90. let, která odsýpá a solidně baví, i když tak nějak do prázdna. Celé je to zhruba na úrovni o dva roky mladšího Pachlova Gangstera Ka. Obstojný tuzemský žánrový průměr. 65 %

    • 11.2.2017  13:52

    Příjemné a velmi stylové překvapení, které možná není tak pečlivě vystavěno jako originál(y), ani nezvládá tak dobře prodat celou partu různorodých hrdinů (D'Onofrio, inidán i další tuze nevyužití), ale zato zvládá až překvapivě dobře skloubit odlehčenější tón buddy westernu s tendencí natočit něco temnějšího a revizionistického. Ne že by to vycházelo na sto procent, ale Fuquovo nařvané pojetí westernu mi sedlo vlastně se vším všudy. Jen ten závěrečný masakr nemusel být tak přehrocený, protože najednou člověk přestává sympatizovat s hlavními hrdiny. Atmosféricky geniálně vygradovaná přestřelka v polovině filmu celou tu půlhodinovou apokalypsu na konci strká bez problémů do kapsy. 80 %

<< předchozí 1 2 3 4 11 20 30 39
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace