Sawy

Sawy

Tomáš Poštulka

Česko

44 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 11 21 31 41
    • 4.6.2020  14:24

    Hodnocení první části Godardovy víc jak čtyřhodinové epopeje o nerealizovaných možnostech filmového média platí jako hodnocení pro celek. Není snadné tuhle ódu na možnosti střihu a hromadění a kombinování filmového i nefilmového materiálu sledovat, natožpak si ji užít. Ve své nabubřelosti a nepřekonatelné skepsi jde ale o vskutku monumentální dílo vpravdě FILMOVÉ, o jednu velkou tečku za filmovými dějinami, které nabraly špatný směr a je třeba je vyhodit do povětří a začít budovat od začátku. Jde v podstatě o syntézu všech přístupů, které Godard během své bohaté kariéry zastával (a že jich nebylo málo), taková nová filmová historie v kostce. Vidět to celé naráz byl vlastně transformativní zážitek, ve kterém se utrpení a radost slily do jednoho proudu, ve kterém je jedno nerozlišitelné od druhého. Momenty apatie pak střídají závany vytržení, ve kterých skoro až nahlédnete do transcendentních rozměrů filmového umění. Godard je magor a dogmatik, jeho přístup k filmům a jejich realizaci je nicméně jedinečný, ať už se nám líbí, nebo ne. 85 %

    • 9.5.2020  14:51
    Hollywood (TV seriál) (2020)
    ***

    Značně problematický obsah v mnoha směrech, respektive autokritika hollywoodského systému nevyhnutelně zasazená do minulosti, protože když se s problémy nerovnosti, rasismu a xenofobie vypořádáme ve zlaté éře, tak v přítomnosti jakoby neexistovaly. V kontrastu s tím samozřejmě okouzlující a hravá stylizace vytvářející úsměvnou pohádku o cestě za oním Snem, který máme s Hollywoodem tak nějak automaticky spojený všichni. Některé momety jsou skvělé (George Cukor party, Hudsonova první kamerovka), nedokážou ale úplně zakrýt pachuť z otřesné práce s cliffhangery a jejich (nulovými) následky a onu atmosféru party progresivních dokonalých individuí, které v boji s odpornými karikaturami právníků jako z devadesátek prosazují boj za rovnoprávnost a osobního génia v jednom z nejvíce standardizovaných byznysů v historii. Metaforou a nadsázkou všechna zjednodušení neobhájíš. Ještěže tady máme fantasticky napsanou, zahranou postavu Dicka Samuelse, jehož citlivě vedený osobní příběh o celoživotním odpírání, které vybublává na povrch, má v sobě více zadostiučinění než celý přeexponovaný oscarový ceremoniál na závěr. 70 %

    • 7.5.2020  11:52

    Film takovým způsobem dramaturgicky nezvládnutý, až se z toho stává okouzlující tvůrčí princip. Na jeho základě vzniká dost možná nejnepředvídatelnější film klasického Hollywoodu, který je velmi otevřený subverzivním čtením a neustále překvapuje nesmyslnými dějovými odbočkami. Na konci už je divák lehce frustrovaný, protože ani neví, kde vlastně začal, scény na sebe nenavazují, motivace postav tu fungují na základě nějakého zvrhlého paralelního vesmíru a má to skoro víc konců než Návrat krále. Nemám ale to srdce tenhle Cukorův neslavný propadák nenávidět, protože jeho rozevlátost má své nezpochybnitelné ozvláštňující kouzlo. 65 %

    • 30.4.2020  10:03

    Film, vedle kterého i Čínská čtvrť najednou působí jako relativně optimisticky vyznívající náhled na americkou společnost. Škoda, že další bezvýchodný scénář, na kterém se podílel Robert Towne, trochu zapadl vedle o pouhý týden později uvedeného Polanskiho majstrštyku. Pohled společnosti Parallax je dokonalým zástupcem paranoidního thrilleru, melting potem deziluzivní nálady americké společnosti přelomu 60. a 70. let, který onu dobovou paranoiu a nedůvěru ke společenským autoritám otiskuje i do stylového uchopení. Pomalý, nesdílný a spíše vyhnívající než gradující. Ale se zatraceně dlouhým chuťovým ocasem po zhlédnutí. 90 %

    • 13.4.2020  14:28
    Černé zrcadlo (TV seriál) (2011)
    *****

    Jak už to tak u antologií nevyhnutelně bývá, některé epizody Black Mirror jsou bezezbytku geniální (Be Right Back, Patnáct milionů meritů, San Junipero), jiné minimálně velmi zajímavé (Medvídek Waldo, Nenávist národa, Striking Vipers), trochu nevyužité (Zkušební verze, Rachel, Jack and Ashley Too) i vyloženě slabé (Arkangel). Přesto mi nedá hodnotit seriál jako celek, který je prostě plný jedinečných nápadu a point. Dohromady tvoří působivý testament postmoderních úzkostí z nebezpečí technologií, který zdaleka není jen pesimisticky technofobní, ale má často mnohem širší a překvapivé přesahy. Haters gonna hate, ale fakt mě baví, že u poloviny epizod si lidi stěžují na to, že stojí jen na pointách, zatímco u druhé poloviny často ti samí hořekují nad absencí pointy a stavění na high conceptu. Takže obojí špatně? Nehledě k tomu, že velká část epizod se nehodí ani do jedné škatulky a obstojí jako pečlivě gradovaný příběh vcelku. Nemluvím o nějaké přehnané komplexnosti, ale o funkční dramaturgii. Brooker má nápady, které nejsou vždy dotažené do konce, zato ale chytí a umí překvapovat. Nesmírně cenný seriál i se všemi svými ups and downs.

    • 3.4.2020  18:49

    Paradox, že ten "český Joker ze sídliště" nakonec funkční morální ambivalencí, prací s nespolehlivým vypravěčem a satirickým ostnem svého velebeného komiksového bratránka překonává... 75 %

    • 26.3.2020  11:28
    Tohle jsme my (TV seriál) (2016)
    ****

    Americký rodinný eskapismus par excellance. Občas potřebujete něco, co je trochu (hodně) soapy, pokud je to zároveň chytlavě vyprávěné a jsou tam postavy, které baví. This Is Us má obojí a brečel jsem hodněkrát. A smál se. Byl jsem v s nima. Od výtečně vystavěného prvního dílu do závěrečné epizody, která je zbabělá a trochu mi naznačuje, že dál nevyhnutelně půjdeme dolů a budeme natahovat. Ale co, i kdyby byl seriál od druhé série poloviční, tu první mu to nevezme. Lehce nadstřelených, ale láskyplných 90 %

    • 22.3.2020  10:45
    Yesterday (2019)
    **

    Kdykoliv se Danny Boyle rozhodne točit hřejivě lidskou komedii, je zle. Yesterday je ještě slabší než oscarový Milionář z chatrče, stojí totiž na z prstu vycucané premise, kterou se navíc pohříchu ani nesnaží nijak chytře rozvíjet. Prostě diváky před ten high concept s neexistujícími Beatles postaví a chce po nich, aby po téměř dvě hodiny zůstávali napojení na morálně pochybně jednajícího protagonistu, jehož dějový oblouk nefunguje po romantické, hudební, fantaskní ani pohádkové rovině. Boyle realizující Curtisův scénář byla podezřelá, nicméně zvláštním způsobem lákavá kombinace, výsledek se ale absolutně nesešel. A krom Eda Sheerana toporně hrajícího karikaturu sebe sama a tvářícího se u toho, jaká je to sebereflexe, je na něm nejhorší fakt, že vůbec nefunguje jako pocta Beatles. Vždyť ta nekonečná zásobárna nesmrtelných hitů by se dala využít tolika konstruktivními způsoby!... 40 %

    • 19.3.2020  14:15

    Too weird to live, too rare to die... 95 %

    • 18.3.2020  13:40

    Malickovská, intenzivně vtahující kamera zachycuje skejtovací intermezza ve filmu, který není o skejtování. Je o důvodech, proč lidi skejtují. Stejně jako Hillovy Devadesátky, ovšem ještě důsledněji a dojemněji. Tam, kde byl český King Skate zbytečně cool za každou cenu, zachycuje Bing Liu lidi z masa a kostí. Své přátele, kteří mají své (někdy až nečekaně velké) chyby, často životní ztroskotance, pro něž je to blbý prkno jediná možnost nenásilné filtrace jejich životní frustrace. Free Solo bylo super, ale ten Oscar měl jít sem. Už jen proto, že jde o dokument, jehož téma není předem stanoveno, místo toho krystalizuje během stopáže a zavádí nás do nečekaně temných zákoutí jednoho amerického zapadákova a party kámošů, která odtamtud vzešla. A v některých případech nikdy neodešla. 95 %

    • 16.3.2020  09:35

    Radikálnější předzvěst American Honey. Ještě vyprázdněnější, esteticky mnohem přepálenější a otevřeně kritičtější. Vůči posměškům starších generací, které cílí na prázdné tvrzení, že mladí dnes nemají žádné trvalé hodnoty, má Harmony Korine jen posměch a výstřel brokovnicí do hlavy. James Franco je Clyde hrající na klavír Britney Spears, který má k ruce hned čtyři kouzelné verze Bonnie. Sen a Spring Break. Ta podivuhodně rozvolněná narace to posouvá až někam k MTV verzi Terrence Malicka, místo Boha se zde ale vzývá popkulturní anarchie bez hranic. Je to radost. 90 %

    • 8.2.2020  15:27

    Hollywood v celé své kráse představuje Abrahama Lincolna jako zavilého vypravěče, který se svými příběhy marně snaží přivolat zpět ztracenou minulost. Jenže nemůže. Kolo dějin mu předurčilo být "sjednotitelem" amerického národa. A jak každý správný sjednotitel ví, svého cíle může dosáhnout pouze silou, kterou oplývá a ví, jak ji ve jménu práva využít. Mimořádnému množství čtení otevírající se Fordův film je zároveň překrásně odvyprávěnou fikcí, která funguje i ve chvíli, kdy se jí prostě necháte pohltit. 90 %

    • 27.1.2020  17:08
    The Mandalorian (TV seriál) (2019)
    ***

    Co se krásně povedlo seriálovému Zaklínači (funkčně spojit epizodické vyprávění s širším dějovým obloukem) je přesně aspekt, ve kterém Mandalorian fatálně selhává. V jednotlivostech je velmi dobrý, často až výborný (druhá, primárně obrazem vyprávěná epizoda je vrchol seriálu, dialog stormtrooperů v závěrečném díle je splněný fandovský sen ve Waititi stylu). Ale způsob, jakým po třetí epizodě úplně ztratí ze zřetele hlavní dějovou linii, je jednoduše neodpustitelný. Audiovizuální průmysl a merchandising možná po představení Baby Yody už nikdy nebudou stejné, Mandalorianovi se ale minimálně v první sérii kvůli absenci struktury uspokojovat příliš nedaří. 60 %

    • 4.1.2020  11:04
    Watchmen (TV seriál) (2019)
    ****

    No epizody 5. až 8. jsou splněným snem Alana Moorea a všech fanoušků jeho mistrovského díla, kteří se ptali, jak to s tím na sílu zachráněným alternativním světem vlastně dopadlo. Spolu s postavami se ztrácíme ve spleti pamětí a informací, stylů a vyprávěcích vzorců, přičemž je příjemné pod tím vším cítit, že tvůrci mají základní linii seriálu pevně v rukou a přesně vědí, co nám vlastně chtějí odvyprávět. Co trochu chybí? Silnější start, ve kterém by se staří známí s novými klíčovými hráči objevovali na scéně méně mechanicky, ve chvíli, kdy se ještě ve čtvrté epizodě v podstatě pracuje na expozici důležitých postav a informací, tempo trpí. Především však (stále samozřejmě velmi chytře vymyšlené) zápletce s Rorschachovým rasistickým odkazem a boji proti xenofobním tendencím americké společnosti chybí svěží ambivalence původního komiksu i Snyderova filmu. Tam každé správné rozhodnutí bylo vykoupeno morálním dilematem, které ve čtenáři/divákovi uvízlo na dlouhou dobu. Náznaky tu jsou, to né že né. V posledním díle je ale zkrátka všechno na svém místě. Což mě jako milovníka nejednoznačnosti morálního stanoviska původního textu lehce frustrovalo. Lindelof ale odvedl dobrou práci, tak uvidíme, jestli dostane možnost dosáhnout ještě výš ve druhé sérii. 85 %

    • 27.12.2019  11:21
    Zaklínač (TV seriál) (2019)
    *****

    Jen těžko se mi skrývá nadšení, seriálový Zaklínač mi totiž v podstatě do puntíku splnil vše, co jsem se od něj odvážil očekávat. Atmosféra syrových slovanských báchorek, kde se u táboráku sejdou čarodějka, rytíř, zaklínač a trpaslík, společně si vypráví povídačky o svých dobrodružstvích, aby se jich posléze chopil bard a definitivně je odtrhnul od reality. Nesmírně inteligentní narativní struktura se dokázala přizpůsobit povídkovému charakteru prvních knih, což na jednu stranu způsobuje jistou eklektičnost a je občas náročné se do seriálu "vracet", postupná gradace svádějící jednotlivé linie dohromady to ale bohatě vynahrazuje. Braková patina polského seriálu se potkává s vyššími produkčními hodnotami a překvapivě z toho není bolestivá kolize, ale ladná syntéza. Cavill trefil Geraltovy chmury i cynický nadhled nevídaně, velmi příjemné je sledovat střety zaklínače s kýmkoliv, protože seriálu se povedlo adoptovat soubojovou estetiku videoher a najít správný vizuální způsob znázornění Geraltova stylu boje. A epika, která probublává pod povrchem všech těch sešitých povídek slibuje, že ty největší věci nás ještě čekají. Válka s Nilfgaardem bude jistě velkolepá, já osobně ale chrochtal blahem už tady, protože Zaklínačova "osudová" je sice občas úsměvná, ale jelikož se nebere smrtelně vážně, je velmi snadné jí to odpustit. 90 %

    • 20.12.2019  09:39
    Blok 99 (2017)
    *****

    Metaforická i doslovná cesta do samotných pekel. Nejradikálnější filmový Zahler, který si tímhle filmem spolu s Vincem Vaughnem zacementoval místo mezi niché filmaři, jejichž existence je potřeba. Už jen proto, aby ukazovali vztyčený prostředníček politické korektnosti a uhlazeným pohádkám, které se berou jako něco radikálního. V Bloku 99 ucítíte každou ránu, každou zlomenou kost a s hrdinou, jehož americký sen se změní v noční můru, to budete táhnout až do hořkého konce. Uspokojivé i frustrující zároveň, v něčem to svou stoickou syrovostí a míšením pulpové estetiky s přesahem připomíná Refna, když má zrovna lepší chvíli. Zahler ale vede. 90 %

    • 3.12.2019  13:14

    Nejlepší série. Konečně se systematicky a funkčně pracuje s historickým kontextem, který fiktivní postavy obklopuje (krach na burze, vzestup fašismu, Churchill a Mosley...), což tvoří hlavně v závěru fantastickou tenzi mezi tím, co sledujeme, a tím, co víme, že pravděpodobně nastane. Měl jsem trochu obavy z politicky směřovaného konce 4. série, ale nakonec to bylo to nejlepší, co Peaky Blinders mohlo potkat. Styl je tentokrát důsledněji provázán s obsahem a pokud bude Tommy Shelby a spol. pokračovat ve zde nastaveném směřování i dál, možná nakonec tu křečovitou snahu o stylovost za každou cenu, občas podivnou práci s postavami a únavně repetetivní strukturu jednotlivých sérií prominu a s klidem postavím britského levobočka Boardwalk Empire na úroveň jeho amerického legitimního bratříčka.

    • 3.12.2019  11:17
    Arcadia (2017)
    *****

    Hypnotická, hudebně i obrazově excesivní esej plná ruptur a zneklidnění. Takhle nějak si představuji film jako anti-ideologické gesto (temné podvědomí venkovské Británie probublává na povrch), které skrze uvědomělé využívání filmového aparátu umožňuje vidět za politickými závoji zahalenou tvář reality. 95 %

    • 17.11.2019  16:13
    Žiletky (1993)
    *****

    Radikální kombinace Kafky, Lynche a československé nové vlny hozená do trochu formalisticky hravého hávu. Takhle si nějak představuju, že by točil Juráček v době "neomezených možností". Nezastírám, že nebetyčné nadšení je z 80% způsobeno obrovským plátnem Světa techniky, na kterém jsem restaurované Žiletky viděl, ale čert to vem, forma konzumace taky dělá zážitek. Každopádně obrovský dík Ostrava Kamera Oko za tu možnost... Více Tyce do české kinematografie! 90 %

    • 2.11.2019  10:14
    Proč? 13x proto (TV seriál) (2017)
    ***

    Nepopírám, 13 Reasons Why je tematicky cenný seriál otevírající ožehavé otázky, o kterých je třeba mluvit (v americkém kontextu už teprv). Tím spíš je škoda, že od perfektně šlapající a chytlavě odvyprávěné první série, která má natolik funkčně vystavěný koncept, že se pohlcený divák ani nestihne zamyslet nad vykonstruovaností a problematičností některých postav, se postupně dostáváme někam, kde jsme vůbec být nechtěli. Především série číslo 3 už je více než cokoliv jiného mechanická a natolik zahleděná do snahy vymyslet zajímavý narativní koncept, až v ní všechno od pohybu a konfrontací postav v ději po principy diegetického světa přestávají fungovat. Pořád to má trefné momenty, které se dotákají podstatných témat. Nicméně to všudypřítomné bahno středoškolského života bez náznaku optimistického východiska, které by nebylo poznamenáno morálně nepřijatelným rozhodnutím, působí s každým dalším dílem úsměvněji a úsměvněji. Ve chvíli, kdy si divák uvědomí, že se kolem něj pohybují VÝHRADNĚ patologicky nadobro poznamenané postavy, z nichž i ta nejnormálnější je schopná v záchvatu vzteku zmlátit člověka do bezvědomí, přesvědčivost se logicky vytrácí. 1. série: 85%, 2. série: 70 %, 3. série: 50 %

    • 2.10.2019  21:30

    Tak dlouho Nymfomanka báječně baví, jen aby Trier popřel všechno, co do té doby vystavěl, v posledních dvou minutách? Ne, dík...

    • 24.9.2019  18:20
    The Haunting (TV seriál) (2018)
    *****

    Horory fungují nejlépe, když jsou obestavěné okolo základů jiného žánru. The Haunting of Hill House je toho perfektním důkazem, protože z duchařských základů tento seriál vyrostl především do propracovaného rodinného (melo)dramatu, vrstevnatého a pečlivě promyšleného. Rozdrobená struktura vyprávění a proplétání několika časových rovin (na úrovni epizody) i úhlů pohledu na minulost, potažmo přítomnost (na úrovni celého seriálu) probouzí zdání úctyhodné komplexnosti. Jako nepřehlédnutelný bonus beru zjištění, že Mike Flanagan je evidentně mnohem schopnější realizátor, než jsem si kdy troufal hádat. Šestá epizoda, která je sestavena výhradně z několika mnohaminutových záběrů, jednoduše bere dech. Navíc má daleko k samoúčelnosti, práce s prostorem a postavami v něm je pečlivě promyšlená a pomáhá k budování dusivé atmosféry, která ústí v regulérní divácký strach. Hill House nestojí na lekačkách, ale na sepjetí tohoto strachu s psychikou postav, na vnitrozáběrovém děsu a očistné (často navíc funkčně dojímavé) katarzi, která následuje po šokujících pointách. Klíčový seriál minulého roku. 95 %

    • 20.9.2019  16:16

    Kouzlu Idy jsem nepodlehl, Studenou válkou si mě Pawlikowski naprosto získal. Nádherně nasnímaná romance je fascinující především bezvýhradně funkčním eliptickým vyprávěním, díky kterému dokáže časově velmi rozsáhlý příběh předestřít před diváky v necelé hodině a půl. Každým coulem fascinující. Ukázkový příklad toho, jak se může takový koncept rozpadnout, je Ševčíkův Skleněný pokoj (dosud nemůžu pochopit, že na něm pracoval stejný střihač jako na Studené válce). Polská folklórně-jazzová epopej plná velkých emocí drží pevně pohromadě a její patos funguje přesně tak, jak má. Viz konec. 90 %

    • 8.9.2019  13:04

    Jasně, ten vynucený konec bolí a krutě nekoresponduje s předchozími téměř dvěma hodinami, které mu předcházely. Kvůli dvěma závěrečným minutám (navíc autorem nezamýšleným) by ale byla škoda zatratit dodnes jeden z nejdrásavějších a z hlediska psychologie hlavní postavy nepropracovanějších filmů o družstevním hospodářství, které u nás vznikly. Kór s vědomím, že je z konce 50. let. Mnozí by jistě řekli, že Helge to dotáhl ještě dál o deset let později ve Studu, podle mě ale jen kvůli onomu proklatému konci. Jinak Velká samota vyčnívá a je škoda, že se na ni do velké míry zapomnělo. 80 %

    • 6.9.2019  11:06

    Ukázkově přezrálý projekt, dotlačený do finální realizace spíše jako trucovitý akt zneuznalého génia. Gilliamův Don Quijote je především v první polovině leckdy podnětným, ke konci už ale především únavně redundantním ohledáváním donquijotského mýtu v jeho nekonečně rozmanitých variacích. Chápu, že se v tom Gilliam dost vidí, občas se mu dokonce podaří vytasit z rukávu momentku jako za svých nejlepších let (finální slavnost je jich plná). Bohužel mám pocit, že jeden z mých nejoblíbenějších režisérů už se ve svých fantaskních vizích a zmateních reality a fikce spíše ztrácí, než že by nad nimi měl autorskou kontrolu. Imaginarium jsem mu ještě sežral i s navijákem, Don Quijote jakýms takýms způsobem funguje spíš silou vůle a díky přesně vybraným hercům. Možná mělo zůstat spíše jen u legendy, která nikdy nevznikla. Takový příběh by Dona Quijota vystihoval paradoxně lépe než tento realizovaný mišmaš. 65 %

    • 21.4.2019  12:41
    Twin Peaks (1992)
    ****

    Těsně po zhlédnutí (viděl jsem mezi druhou a třetí sérií) jsem to považoval za vlastně zbytečný prequel, který jen omílá to, co si lze bez problémů domyslet. Ve kterém jsou ale bez jakýchkoliv pochybností nasázené lynchovsky po čertech geniální scény (diskotéka), kvůli kterým bych čas u něj strávený úplně nezatracoval. Po dokoukání třetí řady musím uznat, že filmové Twin Peaks má velký smysl. Rozšiřuje fikční svět, třetí série by mi dávala ještě menší smysl, kdybych jej neviděl... no a je tam Bowie. 80 %

    • 3.4.2019  16:39

    Home is where the heart is. Mine is Under the Silver Lake. 100 %

    • 25.3.2019  13:53
    Tomb Raider (2018)
    ***

    Výtečné akční scény (úvodní honička na kolech jedna z nejdynamičtějších věcí, co byla loni v kině) a navýsost funkčně konstruovaná hlavní hrdinka jsou žel bohu zasazeny do naprosto neambiciózní origin story. Ta je jednak smutně předvídatelná, především se ale už ve třetině zasekne na jedné lokaci a narativním problému, tudíž z ní nemá šanci vyrůst skutečně plnohodnotná dobrodružná podívaná. Což je velká škoda, protože přesně takovou bych s Aliciou jako Larou a řemeslně velice schopným Uthaugem za kamerou rád viděl. 70 %

    • 16.3.2019  19:11

    Spielberg umí, Singer umí, Hanks a Streep umí. The Post je fantasticky odvedeným kusem té nejčistší filmařiny, která fascinuje nejen tím, že je v každém ohledu precizní i tváří v tvář zběsilé rychlosti produkce, ale především šíří tematického záběru, nad jehož promýšlením svého diváka vybízí. Novinářské drama, detektivka, špionážní thriller, smutná satira. Je toho zde spoustu, navíc z technického hlediska v natolik lahodném balení, že mu jednoduše nelze odolat. Dynamika, kterou filmu dodávají kontrasty světů, ve kterých se pohybují jeho ústřední charaktery, je na tak komorní počin neskutečná, každá společná scéna Toma a Meryl je neskonalý požitek pro sledování. Při vědomí faktu, že měsíc po téhle pecce poslal dvaasedmdesátiletý Spielberg do kin výsostný nerdgasm Ready Player One... Ten člověk nezná hranice. 90 %

    • 23.2.2019  12:05

    Pravděpodobně vrchol krátkometrážního Švankmajera, který rafinovaně skloubil dvě rozdílné předlohy do jednoho funkčního tvaru plného zmaru, klaustrofobie, strachu i té naděje. Výborně využité PoV pomáhá v napojení se na anonymního hrdinu, animace pokorně slouží ději, přesto nemizí svojský autorský styl režiséra, jenž zde po Otrantském zámku a Zániku domu Usherů dovedl k dokonalosti svou už tak vytříbenou metodu specifického adaptování a pokrucování legendárních literárních látek. 95 %

<< předchozí 1 2 3 4 11 21 31 41