dennykr

dennykr

Dan Krátký

okres Brno
Student

homepage
Twitter: dan_kratky
Instagram: dan.kratkyy

50 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
1 2 3 4 následující >>
    • 27.6.2014  18:39
    Zátah 2 (2014)
    *****

    Pravděpodobně jeden z nejlepších akčních filmů, co jsem kdy viděl. Druhý Raid prohlubuje zážitek z prvního dílu, ale zároveň se proti němu staví do opozice. Nabízí trošku rozlítaný, avšak obdivuhodně široký příběh a neunavující spoustu úžasných a živých akčních scén. Berandal tak úplně nezapadá do škatulky šablonovitých pokračování. Sice nabízí několikanásobně víc akce, ale Evans se vzdálil od narace typické pro akční videohry (procházení levelů, finální setkání s bossem) tak, jak to jen šlo. Rozhodl se vybudovat rozsáhlý fikční svět s jasně (a jednoduše) motivovanými postavami, sidekicky nebo jednorázovými figurami a mafiánskou sítí, ze které, zdá se, není úniku. Věřím, že se najde dost diváků, kteří daleko víc ocení přímočarost a menší (hlavně časovou) náročnost prvního Zátahu, ale pokud jde zintenzivnění zážitku, Evans obstál na výbornou. Raid 2 je totiž fenomenálně živým a tvrdým akčním filmem a je radost tohle dvě a půl hodiny dlouhé nakopávání hlav sledovat.

    • 5.6.2014  00:17
    Godzilla (2014)
    *****

    O bozích a monstrech. Tentokrát nesledujeme souboj dvou konkrétních "národních" monster (jako v King Kong vs. Godzilla), ale japonský a americký přístup ke gigantickým záporákům obecně. Edwardsova šupinatá aktualizace úzce provazuje dva hlavní rámce – hollywoodský blockbuster a japonskou tradici kaiju eiga, přičemž subversivní práce s prvním podmiňuje představení druhého. Ve výchozí pozici jde o americký velkofilm od něhož očekáváme pravidelné dávkování přehledných atrakcí s aktivním protagonistou v centru. Jenže všechny lidské postavy zůstávají někde na pomezí pasivních přihlížejících a vykonavatelů dílčích, mnohdy nepodstatných, úkolů. Velkolepé destrukce se zase přesouvají až na samotný závěr, protože v první polovině je Edwards okázale odepírá. V této úrovni však nejde o – dobovou kritikou zmiňované – samoúčelné provokování, ale úskok směrem k pravidlům cyklu kaiju eiga. Filmů, v nichž lidské postavy pracují na daleko obecnější úrovni. Plní funkce referenčních bodů a skrze jejich pozici může divák sledovat souboje monster, jimž se vše podřizuje. V původních japonských filmech se tak lidští hrdinové věnovali vlastním podzápletkám – jež exploatovaly rozličné žánrové rámce – a v závěru uvolnili prostor velkým soubojům. Godzilla (2014) přichází s fascinující variací, paralelně totiž s kaiju eiga rozvíjí rovinu hollywoodského blockbusteru. Vojáci i vědci ve svých úkolech pravidelně selhávají a ustupují do pozadí, avšak stále konají! Bez ohledu na výsledek. Ve své podstatě jde o vyobrazení amerického aktivního přístupu přežívajícího ve světě, který ovládl japonský bůh. // Nejde o plnohodnotnou variaci kaiju eiga, ale o jakýsi mezistupeň, který podvrací divácká očekávání napojená na rámec amerických blockbusterů, aby japonskou tradici představil. // To reflektuje i obecnější přístup lidských hrdinů. Pro amerického vojáka je Godzilla monstrem, asijská strana volí slovo bůh. V dichotomii Hollywood X kaiju eiga totiž oba pojmy reprezentují širší tradice a konotují odlišné soubory vědění i hodnot. Monstrum mnohdy provází podobná série činností: objevení, identifikování, odhalení slabin, zničení. Lidé jsou hlavní, aktivní. Na druhé straně se tato dynamika mění, protože s bohem je to naopak. Je pojmenován a lidé ustupují. Zaujímají pasivní roli, protože jednotlivce i jejich koordinovanou (racionální) snahu přesahuje. // Edwardsova reinterpretace také zamilovaně pomrkává po Jurském parku a dokonale rozumí i oné hollywoodské tradici. A kromě toho, že jde o remake až absurdně nádherný, plný fenomenální práce s obrazem i prostorem, reprezentuje bezmála dokonalé spojení svou diametrálně odlišných souborů tradic. A je jen málo filmů, které bych měl raději.

    • 26.1.2014  15:52
    Kolotoč (TV pořad) (1996)
    ****

    Poulíček, barevný kravaty, písmenka a přehlídka těch nejbizarnějších soutěžících. Perverze.

    • 9.12.2013  20:11
    Výměna manželek (TV pořad) (2005)
    *****

    Naprosto uvědomělá a brutální exploatace.

    • 24.10.2013  21:51
    Prostřeno! (TV pořad) (2010)
    ****

    No ... je to žrádlo.

    • 9.12.2012  14:04

    Degenerace akčního žánru návratem ke krystalicky čisté atrakci? A přesto (možná právě proto) .. neskutečná zábava!

1 2 3 4 následující >>