Shakaar

Shakaar

Daniel Kubín

okres Brno
Milovník scifi

7 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 6 9 11
    • 19.6.2020  11:49

    Přiznejme si narovinu, jedná se o "náborové video" pro Nasa, u kterého tvůrci chtěli využít popularity tehdejšího Space programu a vcelku jednoduchým scénářem ukázat lidem, kolik zábavy se dá zažít, kdy se přidají k Space corps, parodon k Nasa. Proto taky taky logo této vesmírné agentůry vidíme prakticky na každém rohu, že si až připadáte jako v Marťanovi. Nicméně to mi nebrání si užít snímek, i přes jednoduchost film má pohodové obsazení, ať už to byli tehdejší hvězdy jako byla Lea Thompson či Kate Capshaw, nebo ty budoucí jako je Joaquin Phoenix či Tate Donovan, nebo Terryho O´Quinn, kteří na svoje chvíle slávy terpve čekali. Hudba od Johna Wiliamse perfektně dokresluje tu trochu odlehčenou atmosféru, kdy i přes to, že místama jde o život, postavy si najdou čas proto aby si užili menšího výletu do vesmíru. A o tom ten snímek je, aby podnítil budoucí elitu národa aby se stali součastí něčeho velkého ve svém životě. Naneštěstí snímek by uveden v naprosto nevhodnou dobu, necelých 5 měsíců od katastrofy Challangeru, film obdržel ne zcela pozitivní kritiku, hlavně ale skončil v obrovské finanční ztrátě, která naprosto vyloučila případné pokračování. Nemůžeme se ale na tvůrce zlobit, v době kdy skončila produkce snímku nemohli tušit co Americký vesmírný program zažije a jsem si jistý že snímek by jinak vzbudil naprosto jinou reakci. Já osobně jsem na snímek narazil až nyní v pokročilejším věku a evidentně nejsem cílová věková skupina snímku, ale dokážu si představit, že kdybych viděl tento snímek ve správném věku, podnítilo by mi to zájem o kosmonautiku. Za mě tedy 3*.

    • 16.6.2020  09:45

    Nemesis se obtížně hodnotí, na jednu stranu se považuje za film, který de-facto pohřbil Star trek minimálně na dalších 7 let, na druhou stranu, není to rozhodně tak špatný snímek. Něvětším problémem filmu pravděpodobně zůstává fakt, že je to "ok" snímek v rámci Star trek standartů, ale v rámci filmového standartu už bohužel ne. Star trek snímky vždy byly tak trochu o balanci mezi tím co by bylo přijatelné pro stávající fandom, tak i pro běžné či nové diváky. Někdy byl Star trek ve filmu příliš experimentální, že byl silné kafé jak pro Star trek fandom, tak i běžné diváky (Star trek: The Motion Picture), někdy tvůrci uděali změny, které byly ku prospěchu k vývoji Star treku (STII., STIV., STVI., STVIII, Star trek 2009) a někdy prostě příliš si tvůrci stáli za zachování statusu quo v rámci Star treku. Nemesis osobně nepovažuji za horší než Generations či Insurrection, popravdě v současnosti mi Nemesis více šmakuje, možná proto, že jsem na filmu vyrůstal, ale i pravděpodobně proto, že konečně jsme měli snímek vyloženě o Picardovi samotném, konečně tvůrci nabourali trochu status quo že Rikera a Dianu dali dohromady, že Riker ne mimo kameru, ale otevřeně se mluvilo že převezme velení Titanu. Čili hodně zajímavých nápadů měli scénaristé v tomto snímku, Picard jezdící buginou byla sice trochu "off" scéna v rámci TNG, protože to by si Picard nikdy nedovolil a v rámci canonu nedávalo smysl moc mít takovouto techniku, ale přiznejme si, kdo se u toho nezasmál. A o tom je i filmový Star trek, možnost udělat věci, na které by tvůrci v rámci serie neměli prostor, nebo nemohli dovolit. Netvrdím že film nemá problémy, dodnes se mliuví o Scimitaru jako o "Mary Sue" lodi, ale na druhou stranu tvůrci dostali na scénu Romulany, je škoda že to skončilo jen u Donatry a vymysleli Remany, myslím si že kdyby zůstali jen u Romulanů, že by příběh fungoval lépe - ale to by zase nedostala prostor Marina Sirtis, která konečně měla důležitější roli v rámci filmu. Neříkám, že mě neznepokojovala scéna, kdy Schinzon prakticky se pokusil "znásilnit" Deanu, ale ve Star treku to nebylo nic nového, podobná znepokojivá scéna byla ve Star trek VI. Nemesis tedy podle mě byl uveden v době, kdy se obecně nevědělo co dál se Star trekem a podle toho to vypadalo. Nepomohlo snímku ani "odchod" Brenta Spinera a fakt, že samotní herci nebyli s produkcí spokojeni, ale přesto to udělali a myslím si že nyní se ukazuje, že Nemesis není až tak špatný snímek. Za mě 3*.

    • 26.4.2020  02:44
    The Expanse - Season 4 (série) (2019)
    ****

    Konečně jsem si našel čas na čtvrtou řadu Expanse a znovu se potvrdilo, proč je považována za nejlepší Sci-fi serii v současnosti. A já bych i přidal, že narozdíl jak někdo tvrdí s Orville, tak já bych řekl, že Expanse je více Star trekem, než Discovery a Picard dohromady. Když pominu fakt, že se jedná o serii natočenou na motivy knižní serie, i knižní serie v podstatě odkazuje na vše na co kdy Star trek poukazoval. I přes vyloženě temné pojetí serie, divák dokáže jasně identifikovat boj mezi dobrem a zlem, řeší problematiku rovnoprávnosti, diverzita v serii je taky přítomná, možná ještě silněji než v nových Star trek serií a přitom i postavy jiné pleti, nebo pohlaví jsou snesitelné a zajímavé. A nevěřím že je to pouze knihou, kniha je když je to dobrá předloha pouze 50% úspěchu, druhá polovina záleží na tvrůci jak to pojmou, jaký výběr herců využijou, jak použijí vizuál atd. Tady se to znovu vše sešlo a fakt jsem chrochtal blahem na detailní vesmírné záběry lodí, hlavně poslední epizody kdy Rocinante byla kabelem propojená s druhou lodí a jak jsme toto mohli vidět z mnoha úhlů. V neposlední řadě dokázali vygradovat zápletku tak, že udrželi člověka v napětí. To jsem třeba u ST: Picarda necítil. Za mě tedy solidní 4* a těším se na pátou řadu.

    • 8.4.2020  12:58

    Druhý díl do jisté míry těží z úspěchu předchozího dílu série. Film jse svým způsobem geniální. Na jednu stranu zrecyklovali ať už nepoužité, nebo použité záběry z minulého dílu, zároveň vykombinovali to tak dobře, že to není žádná Clip show, takže ačkoliv děj krom roku "2015" do jisté míry kopíruje předchozí film, tak stále je svým způsobem originální a mnozí ho považují ještě za lepší snímek jak ten předchozí. Když nic je to jako jeden z mála povedených sequelů, které jsou minimálně dobré jako předchozí díl a pouze neprazitují na úspěchu předchozího - ikdyž...Znovu musím vyzdvihnout Chrise Loyda s Michaelem J. Foxem, dynamika která naladila na notu "father-son" funguje zde možná ještě lépe. Jediná věc, která je na snímku dost vidět, je změna herečky Jennifer Parker, z Claudii Wells na Elisabeth Shue a ikdyž tvůrci se maximálně snažili aby změna nebyla znát, jakožto Elisabeth je opravdu dobrá herečka, tak je to trochu na pěst na oko. Další věc je že i Michael J. Fox viditelně zestárl o 4 roky od uvedení prvního filmu a zatímco v jeho 24 letech jsme mu ještě jeho roli sedmnáctilého vzhledově dalo uvěřit, skoro ve třiceti už nevypadá zcela nejmlaději. I proto možná se tvůrci rozhodli natočit zároveň i třetí díl. Nevím, každopádně krom těcho malých detailů je to stále asi to nejlepší co Robert Zemerckis kdy natočil a dneska to už právem patří mezi filmové klasiky. Byl jsem u znovu promítání u příležitosti "Future day" kdy Marty se dostal do "budoucnosti", do roku 2015 a mohl jsem si tak užít první dva filmy na širokém plátně a daleko více jsem to i poté ocenil. Snímky BTTF patří prostě k zlatým hřebům svétové kinematografie a dle samotných tvůrců by se neměli remakovat, jakožto i samotní tvůrci to nedovolí, je to dobře. Ty tři díly ačkoliv bych rád viděl pokračování jsou víc než dost. Pro fandy je tu navíc velice propracovaná PC hra a animovaná serie. Myslím si že více není třeba říci, snad jen to, že třetí díl, je trochu v mnohém odlišný od toho předchozího. Ale to je na pořadu dne na někdy jindy.

    • 8.4.2020  12:27

    Jak někdo uvedl, je to zajímavé jedině tím, že se jedná o britskou produkci a primát zde hraje Chris O´Dowd. Jinak je to vcelku nevázaná zábava, která má potenciál pro něco většího, ale stopáž nedovoluje zcela prozkoumat tento potencial. Neřekl bych že je to nejhorší snímek, ale nyní když jsem se na něj zpětně podíval, není až tak zajímavý, jak jsem se před lety na něj podíval, hlavně tedy kvůli Anně Faris a Chrisovi, který byl tehdy na vrcholu své popularity s IT Crowd a na tom tvůrci trochu sázeli. Každpádně pokud chcete scifi a zároveň se zasmějete narážkám na cestování v čase, stále doporučuji - moc takových snímků není, aspoň nevím o takto kvalitních.

    • 9.2.2020  16:21

    Máme třetí epizodu zasebou a stále člověk je na čekání. Máme tu další epizodu plných easter eggů, aktuální politické agitky a na konci jsme se konečně dostali i do kosmu, pořád člověk od toho něco čeká. Je to zvláštní serie, na jednu stranu je vidět snaha tvůrců si to vyžehlit u fandomu, po vizuální stránce je to možná vypadá zlepšené oproti Discovery, Borgská krychle je luxusní, na druhé straně to má strašně nezajímavý příběh, respektive příběhové linie. Picard má mít smrtelnou chorobu, ale v druhé epizodě tohole dál neřešíme. Je zde zase mnoho postav, které nemají co říct. Zase je zde zapletena tajná organizace s nejasnými plány a údajným napojením na Flotilu či dokonce Federaci. Připadá mi to prostě jako kolovrátek a dívám se na to čistě ze zvědavosti. Nemám od toho zatím, respektive neměl jsem od toho velké očekávání, takže v rámci očekávání to tak nějak splňuje představy, ale nemohu zbavit pocitu, že Star Trek by měl být něco víc. Na druhou stranu, není to naštěstí Voyager a kozatá Jery Ryan na každém rohu, naštěstí tato éra pryč. Z mého pohledu seriál a obecně Star Trek pod Kurtzmanem nemá kvalitní scénaristy, kteří nevědí jak psát Sci-fi příběhy, takže reflektují pouze na současnost, neexperimentují, nezkouší progresní věci, jako třeba v TNG nebo DS9. Bohužel doba je taková, že seriál si musí mít sledovanost, takže pokud první řada nebude mít odbyt, CBS nebude už váhat to ukončit.

    • 23.1.2020  17:06

    Piloty nikdy nebyly ve Star treku silnou stránkou, Ochránce z Voyageru asi je tím nejlepším, naopak Střetnutí u Farpointu z TNG patří asi právem tím nejhorším pilotem. Každý ten pilot je trochu odraz doby a Star trek se vyznačoval tím, že každému seriálu tak nějak trvalo pár řad než scénaristi našli tu správnou notu. Pilotní nebo úvodní díl Star trek: Picard není samostatný díl jako u předchozích pilotů (dokonce i STD měl pilot svoje zakončení), ale je to jeden díl z celkem desetidílné skládanky. Je z něj cítit zase odraz svoje doby se všemi silnými i slabými stránkami. Období není takové jak bývalo, pro některé fandy TNG éry se to může zdát až depresivní podívaná. Já ale mám zasebou BSG, The Expans, Firefly a jiné podobné dílka z ne zcela zářivou budoucností, takže mě nepřekvapilo, že Picard je jiný. To by nevadilo, vadí trochu zase ta sentimentalita na každém rohu. Je to trochu neduh současné éry, kdy tvůrci se příliš snaží zdůraznit že se jedná o Star trek a místo toho aby budovali svůj vlastní příběh, svůj vlastní odkaz, odkazují na minulou úspěšnou éru Star treku. To sice není ve své podstatě špatné a lze to udělat parádně jak to předvedli v DS9 v "Trials and Tribble-ations" a v ENT "In a Mirror, Darkly", ale každá ta série nevyhnutelně musela najít svou identitu. Přeji si hodně do dalších epizod, že to nebude jen přehlídka sentimentality, ale že posunou Star trek zase trochu dopředu. Za úvodní díl 3*.

    • 20.1.2020  13:57
    For All Mankind (TV seriál) (2019)
    ****

    Další série z alternativní historie. Sice nemá takovou kvalitu jako The Man in The High Castle, ale něco mi říká že seriál bude spíše silnější dalšími díly. Potvrdilo se to už v první řadě, poté když člověka navnadili prvními díly, tak měla série pomalejší tempo v druhé polovině, ale dokázali děj vygradovat na konci řady. Je škoda, že více si nepohráli s dějinami a že neřešili dětailněji prakticky 4 roční mezeru během, které vznikla lunární základna. Další problémem je příliš velká fluktuace postav a zvláště když některé postavy se objeví v jednom díle, ale další tři o ně ani nezavadíme. Hodně se tu řeší problematika rovnoprávnosti, emancipace žen apod. témata, což byla tématika ve skutečnosti. Ne že to do té doby nepatří, ale jako fanda scifi by mě bavila větší interakce s Ruskem, průběhu závodu - o nich v podstatě neslyšíme po celou první řadu. Je to trochu promrhaný potenciál, protože některé dějové linie (mexikáni, lesbičky) by nemuseli dostat tolik prostoru, obecně by tím série měla větší šmrc, větší spád. Ale to je prostě jen můj názor. Jinak se mi série líbila, má to silné obsazení, solidní dobové reálie, hudbu, scény na měsíci i v kosmu jsou udělány kvalitně. Věřím i tvůrčím týmu, Roland D. Moore je už veterán v této branži, na série pracuje i Naren Shankar, dokonce myslím že jsem v titulkách zahlédl jméno Denise Okuda, což je rovněž scénáristka z dob zlaté éry Star treku, nebo Allen Coulter, který má na svědímí The Sopranos, Boardwalk Empire z režiserského křesla. Takže co jméno, to osobnost. Vedle Expanse můj další seriál, který kvalitou má na to aby byl špičkou ve svém žánru. Do druhé řady nastavili tvůrci vysokou laťku kterou doufám budou zvyšovat.

    • 12.1.2020  22:47

    Moc dlouho jsem přemýšlel, z jakého důvodu jsem filmu před časem tak nízké hodnocení a proč obecně je minimálně zde vnímán jako průměrný film. Nedávno jsem na film zase narazil a pochopil jsem. Jak jsem byl celkovým konceptem ze začátku nadšený, tak jsem jak film běžel zažíval zklámání. Nejde o hereckou dvojíci, Dunst v i Sturgess v rámci svých rolí hrájí dobře, hlavně mám pro Kirsten tak trochu slabost, takže tohle je taky plus. I vizuálně a po hudební stránce je to solidní záležitost. Bohužel dějově je to strašně prázdné, ploché. Vše je podřízeno ústřední dvojíci, o světu(světech) člověk prakticky nic neví a že tam je potenciálu. Nevím čím to je, bůď nechtěli překročit budget či chtěli pojmout toto romatické scifi co možná nejednodušeji, aby se v tom lidi zbytečně neztráceli, tak jako tak tohleto snímek strašně sráží. Jako romatický film to vcelku funguje, ale jako scifi je to strašně slabé. A právě proto je to problém. Je to trochu podobný problém jako u Pátého Elementu, byť tam jsou trochu jiné problémy, ale princip je stejný, v rámci žánru nevyužitý potenciál. Být tvůrcem, tlačil bych více do popředí scifi stránku, ale jak jsem uvedl tvůrci pravděpodobně měli legitimní důvody proč se tak rozhodli. I tak přes všechno výše zmíněné, možna překvapivě se k snímku vrátím a kdybych volil s drahou polovičkou nějakou nějaký večerní program na promítání, mohlo by to být na mém seznamu.

    • 8.1.2020  05:54
    Bez vědomí (TV seriál) (2019)
    ****

    Na Českou produkci opravdu kvalitní záležitost. Typ miniserie, která vás vtáhne do děje a nepustí. Zároveň dodává člověku dostatek informací, aby se v ději dostatečně orientoval a dá se říct mohl i sám odhadnout co se bude dít dále. V tom vidím trochu achylovu patu v sérii. Někdy ani né v půlce vnímavějšímu člověku docvakne jak všechno skončí. A tak zatímco do půlky člověk je napjatý kdo umře, kdo přežije, od půlky tak nějak už člověk chápe jak jsou karty rozdány a tak už se nějak předpokládá jak všechno skončí. Je to škoda, protože jinak se mi na minisérii vše líbilo. Obsazení kvalitní, nevadila mi ani Táňa, se kterou někdy mám problém - aneb tvrdím že existují daleko lepší české nebo slovenské herečky. Souhlas s tím, že se s osudem postav tvůrci vůbec nemazlili, někteří nepřežili, někteří přežili, ale jak to vyplynulo z děje, v podstatě na to byli daleko hůře než ti mrtví. Zájímavé nebo zvláštní na minisérii bylo to, že jsem tam neměl vyloženě oblíbenou postavu, asi nejzajímavější byli charaktery postav Hofmana a Nykla, kteří byli zároveň nadlouho hybateli dějem. Ale jak říkám, neměl jsem tam až tak vyloženého favorita. Možná byl v tom úmysl, aby na konci divák prostě neměl onoho favorita, že měl dostat dojem, že ať vyhraje jakákoliv strana, vyjde to v podstatě na stejno. Zároveň nedostatky beru jako daň za nezkušenost tvůrců, přičemž oceňuji u nich že se pokusili o něco originálního na naše poměry. Proto dávám horší, ale i tak 4*.

    • 6.1.2020  14:49

    Insurrection přicházel na sklonku roku 1998 do kin s velkým očekáváním. Vždyť předchozí First Contact, prokázal že TNG posádce může vyhovovat akce, napětí až horrová zápletka, kterou jim poskytli "space zombie" borgové. Filmu hrálo vše do karet, Star Trek měl tehdy dvě serie, které pomalu vrcholili a měli nějakou sledovanost a předchozí film byl kriticky i finačně uspokojivý pro Paramount. Režisérské křeslo se přikleplo zase Frakesovi, který se minule osvědčil. Chyběl k tomu jen kvalitní scénář. A ten...bohužel nepřišel. Ne že by Michael Piller nebyl dobrý scénarista, ale na svém kontě neměl žádný celovečerák, takže je hodně cítit z filmu, že vypadá zase jako prodloužená Star trek dvojepizoda, jedna z těch průměrnějších. I po vizualní stránce bylo vidět že to nedělalo ILM, které mimo jiné v té době dělalo na takových dělech jako byl Titanic či Star War, ale Blue sky studios, kvalita byla nižší. Krom toho rozpočet který nebyl až tak malý, padl dle všeh hlavně na vesničku Ba´ku, kde se děj odehrával. Filmu se nevyhnul zásahu studia, osobně si říkám ale že kdyby film dělal Ronald D. Moore a Brannon Braga, kteří plnili své povinnosti ve Star treku Deep Space Nine, respektive Star trek Voyageru, tak by to byl silnější film. Ani zápletka nebyla zrovna nejsilnější. Exteriery byly asi nepůsobivější ze všech filmů ve Star treku doposud a v klidu by se dodnes vyrovnali i novým verzím ve Star treku, to ale bylo málo. Hodně slabá byla účast zbytku posádky, role Gates McFadden, Mainy Sirtis a dalších se ztenčili na diskuze o poprsím a o tom, jak Federace má hájit zájmy slabších za každou cenu. Co hůře ani výkony Stewarta či Spinera nebyli zrovna nejlepší. Stewartovi se vybrala dost slabý ženský protějšek, Spiner zase zdegradoval vývoj své postavy někde na úroveň první nebo druhé řady z původní serie TNG. A tak to bylo i třeba se záporákama. Ve své době, kdy jsem na tom byl v kině, což pro mě v případě Star treku byla premiera (a zároveň na dlouho derniera) jsem na to pohlížel jako na dobrý snímek. Ale bohužel stárne tento snímek strašně špatně a když to tak vezmu, s porovnání s dalšími TNG snímky vychází ještě hůře jak často kritizovaný Nemesis, který se někdy přezdívá jako umíráčkem pro určitou éru Star treku cca od roku 1987 do roku 2005 což je konec Enterprise.

    • 21.12.2019  14:26

    Dlouho jsem přemýšlel jak mám hodnotit The Rise of Skywalker. Bezprostředně po promítání jsem cítil prázdnotu, žádné emoce, ani jsem nebyl naštvaný, ale nadšený taky ne. Možná to bylo tím, že jsem na film šel naprosto bez očekávání, čekal jsem po řekněme zvláštní Epizodě 8, že Abrams bude hrát "na jistotu" podobně jako v Epizodě 7. A v podstatě jsem se trefil. Ale zatímco u sedmičky se řekněme dalo něco takového čekat, že nebudou chtít urazit fandy a chtěli zároveň aby film vydělal, tak u devítky se čekalo nejen vyvrcholení sequel serie filmů, ale i devíti propojených filmů. Takže se čekalo že se šlápne na plyn a bude to jízda. Místo toho film připomínal dojezd na auta na výpary. Zase to byla sázka na jistotu, o ději se toho moc říct nedá, postavy taky nic moc neřekly nového. Vlastně jsem měl pocit, že půlku filmů se furt někdo loučil s Carrie Fischer, druhou polovinu zase s Anthony Danielsem alias C3PO a celkově postavami. Hlavním znakem filmu byla zase nostalgie a sázka na emoce. V tomto Abrams je silný, umí to ve filmech, seriálech, skrze hudbu. Ale tady to nefungovalo, ani hudba není tak silná jak ve SW bývá, od Wiliamse zvláště. Navíc se zase vykrádalo kde se dalo, konkrétně jsem měl pocit že v mnohém to připomínalo Epizodu 5 a 6. Asi nejdůležitější věc, respektive dojem, který jsem měl po promítání a i teď dva dny poté je ten, že je mi jedno že ta a ta postava zemřela, že ta postava přežila, protože jak ty staré postavy, tak i nové celkově v 7-9 působili strašně nevýrazně - tohle je třeba i rozdíl i oproti původní serii a i prequel serii, kdy Lucas ty postavy uměl napsat, nebo jeho scénaristé a herci je dokázali ty jejich role dobře zahrát. Proto dávám dvojku, ne proto že by to byl špatný film, ale proto, že se u něj vůbec nebavil, aspoň já jsem takový pocit měl. Je možné že časem trochu názor změním, ale většinou se nedívám na filmy, které mě napoprvé něčím nezaujaly.

    • 13.12.2019  22:59

    Koncem Star treku VI. bylo jasné, že to bude rozlučka minimálně s celou původní posádkou lodi Enterprise a že Paramount pokud chce mít Star trek na novém plátně, bude muset hledat buď nové herecké obsazení původní posádky (což se stalo v roce 2009) nebo udělat film nejen s novými herci, ale jinými charaktery. Herecké obsazení z TNG a navázat na popularitu se prakticky nabízelo. TNG tehdy prakticky na vrcholu popularity a přechod na velké plátno bylo i pro herce přirozeným krokem v kariéře. A zatímco v roce 1991 ještě studio cítilo že původní posádka je stále lepší sázka na jistotu a TNG nechali ještě dozrát, v roce 1994 se přechod na velké plátno nabízelo. Jednak většina scenaristů svou práci přesunuli jak do produkce DS9, tak do předprodukce VOY, takže seriál se nemohl už nikam dál posunout. Vše bylo připravené, kulisy, kostýmy, mohlo se těžit z velké popularity. Co by se tedy mohlo pokazit? Docela dost. Navzdory potenciálu, který TNG měla místama i větší jak původní posádka k tomu scénaristé přistoupili jako k další prodloužené epizodě. Do role režisérského křesla se posadil někdo kdo dělal předtím jen seriál a dle všeho ani scénaristé neměli zcela představu jak by mohl celovečerní Star trek snímek vypadat. Do toho film ovlivnily zákulisní tlaky od studia, kteří chtěli ve filmu Shatnera, Nimoye a Kellyho. Nicméně Nimoy po přečtění scénáře roli s díky odmítl a Kelly zase se omluvil z důvodu už zdravotních problémů. Tedy bylo rozhodnuto že scénář připadne Doohanovi a Koenigovi, místama to bohužel křičelo že nehrají zcela své role. To ale nebylo to nejhorší. Jako vždy, film měl problém s rozpočtem. Jako vždy se na všem šetřilo, V prvé řadě se ušetřilo na kostýmech. Využili se prakticky už vyrobené jak z TNG, tak z DS9, či ještě z posledních filmů. A bylo to vidět, Frakes třeba nosil kostým od Averyho Brookse. Šetřilo se na scénáře, některé pasáže byly vysřiženy, některé návrhy byly zavrženy, protože by nezbyly finance a do toho zásahy studia změnili trochu charaktery postav a tlačili na scénaristy aby z Picarda udělali hrdinu poskakujícího na planetě a Frakese více pasujícího do role nechali "nahoře" zničit Enterprise, která tvůrcům se stala nepohodlná a nevynikala tolik na širokém plátně. Já osobně mám film rád, nebo jsem proti němu v zásadě nikdy nic neměl. Má zvláštní nasvícení (pravděpodobně zvolené aby se zakryli nedokonalost kulis využité ze seriálu), je to daleko větší drama než seriál, trochu temnější. Vždy jsem si ale říkal, že takový Stewart hraje mimo svůj charakter, jako prakticky ve všech TNG filmech. Hlavním motivem je čas, jak se každý z nás vyrovnává se smrtelností. Tohleto dle mého daleko lépe dokázali tvůrci přenést na plátno u původní posádky, tady to bohužel až tak dobře nevyšlo. Navíc vyjma toho neměl film nijak zvlášt silný motiv a to je asi ten problém. Film není špatný, ale není ani skvělý zároveň. Takový šedý průměr. Asi chápu, přechod na široké plátno ze seriálového pojetí není nikdy jednoduché, ale možná se mohli pokusit o něco ambicioznějšího. Ale zase, narazilo by to na malý rozpočet. Film docela špatně stárne, někteří herci nejsou až tak využiti, je to v mnohém záležitost Spinera, Stewarta a Shatnera a to je málo.

    • 4.12.2019  13:54
    Červený trpaslík (TV seriál) (1988)
    *****

    Na tří stý komentář jsem si přichystal chuťovku v podobě jednoho ze zlatých hřebů britského sitcomu. Už jen fakt, že se jedná zároveň o scifi, je unikátní věc, která do té doby pravděpodobně hlavně z finančních důvodů neexistovala. Seriál vznikl na popud Roba Granta a Douga Naylora, kteří měli tento nápad v hlavě už delší dobu, ale naráželi na neochotu studia přiklepnout finance nutné k reálizaci - ostatně nelze se co divit, protože na stejný problém naráželi jiné scifi produkce BBC jako Blake's 7 nebo třeba Doctor Who, což se jedná o stadartní televizní dramata, sitcomy tehdy dostávali ještě menší budget. Po přesvědčení studia a nalezení dvou hlavních postav se těmto dvoum pánům podařila nakonec realizace a seriál i s problémy běžel originálně od roku 1988 do 1993, kdy bylo odvysílano prvních 6 řad. Pak původní serie prošla remasterm prvních třech řad, aby v roce 1997 a 1999 byly zrealizovaná 7. a 8. řada. Tím byl řekněme splněn originální plán tvůrců a Trpaslík i vzhledem k tomu že se postupem času stal hitem nejen v Británii, ale i po světě měj přijít i na velké pláno do kin, nicméně realizace padla pravděpodobně na nedostatku financí potřebných k realizaci. Dlouhodobě se zdálo, že hoši z trpaslíka jsou nadobro ztraceni 3 miliony v kosmu, ale v roce 2009 se tak trochu z čista jasna objevil tří dilný speciál "Back to Earh" a na základě úspěchu (nebo neúspěchu - posuďte sami) byly vytvořené 3 nové řady, s mírně už stárnoucím původním obsazením už bez Chloe Annett, se kterou buď nepočítali, nebo byla vytížená někde jinde. O kvalitách nových řadách můžeme spekulovat, osobně se mi zdá že se příliš distancuje od původní serie, jsou to spíše stand alone epizody, které mají navázat na první řady seriálu, jak formátem, tak humorem. Někdy se mi zdá že ten humor je takový chatrný, opotřebovaný, mám na mysli to, že to co bysme věřili hercům ve 30, už působí nevěrohodně tařka v 60. Je to tak trochu nevázaná nostalgická zábava, která měla přijít o dekádu dříve. Já jen doufám, že Doug Naylor má hlavě nějaký konec celého seriálu, který by mohl přijít i v nově chystané 13 řadě. I tak hlavně za původních 8 řad nemohu dát jinak než plný počet hvězd. Je to zvláštní, i přes to že seriál je cokoliv jen ne konzistentní, člověk to musí seriálu tak nějak odpustit, snad až někdy absurdně nesourodé dvojici jak Rimmera, tak Listera, kterým povětšinou zdatně sekundují Kryton s Kocourem, je prostě nelze nemilovat. Nový rozměr seriálu dává unikátní český dabing, který v mnohém se odlišuje od originálního změní, ale zase povětšinou více sedí na české realie. Seriál neuvěřitelně zlidověl za těch 20 let co se poprvé objevil na našich obrazovkách do té míry, že se běžně člověk setká s různými narážkami na tyto postavy v běžném životě, nebo těm co seriál znají různé situace připomínají scény ze seriálu. U mě Trpaslík speciální místo, humor v něm stárne lépe než u některých sitkomů a nejde jen o jistou sentimentalitu, tím že je seriál koncipovaný pro starší publikum, já jako divák ocením některé narážky daleko lépe jak v 11 xD. Je to sice někdy dost pubertální humor a zvláště v nových seriích to někdy mlátí do očí, ale člověk to tak nějak bere. V neposlední řadě, scifi elementy jsou zde užité velice dobře, tvůrcům bylo jasné že nemohou se spolehnout na velký budget a tento prvek je tu použitý jako efektivní kulisa, který seriálu přidá když je to třeba dobrodružný charakter a spád příběhu, ale v drtivé většině je to o hereckých výkonech hlavních představitelů. U mě tedy má unikátní místo, je to seriál který je u mě zábavnější jak stárnu a u kterého v nejbližší době určitě nepůjde u mě oblibou dolů. 5*

    • 17.10.2019  15:54
    The Expanse (TV seriál) (2015)
    *****

    Jak zde někdo napsal, seriál kvalit The Expanse na seriálovém poli chyběl. Vlastně v případě scifi mě napadá pouze ST: Discovery a Oville, možná The man in the high castle či Westworld, ale ani jeden dle mého nedosahuje kvalit Expanze. A ikdyž člověk není přímo fandou scifi, seriál funguje skvěle jako více než dobré politické drama, které nabízí tři světy, zdánlivě příbuzné, ale zároveň kulturně a společensky odlišné od sebe. Do této napjaté politické situace, kdy všechny tři světy se nacházejí v jakési studené válce (hlavně tedy Mars a Země jako nejsilnější mocnosti) se zapojuje do hry nové neznámé nebezpečí, které dost možná může všechny tři strany spojit dohromady či vyhrotit už tak napjatou situaci k válečnému konfliktu. Mnozí namítají že seriál se opírá o kvalitní námět v podobě sérii knih, ale filmové a seriálové zpracování je natolik dobré, jak ho převedou na malé či velké plátno tvůrci seriálu. Tady je hodně vidět práce Narena Shankara, který má zkušenosti ze Star treku, a je už ve svém oboru skutečným odborníkem. Celkově je vidět že se tvůrci dali hodně záležet na věrohodnosti série. V neposlední řadě dobrou práci odvádějí zatím herci, kteří zvládají dramatické okamžiky, tak i humornou stránku svých postav. Nemohu zapomenout ani na vizuální stránku série, která skutečně odráží to, kolik do toho tvůrci zainvestovali - hlavně vesmírné záběry jsou skutečně na velmi dobré úrovni, ať už jde o detaily lodí, jejich zpracování, nebo o zpracování souboje vesmírných lodí. Poslední velkou přednost vidím v tom, že seriálu vyloženě sedí formát 10 - 13 dílů. jedná se o silně serializovanou sérii, ve které člověk hltá jeden díl za druhým. A pokud toto člověku nestačí, je tu stále knižní podoba, kterou není problém aktuálně sehnat. Co víc ještě k tomu říci, snad jen to, že Syfy se po tři roky, respektive seriál čelil po tři roky zrušení a po třech sezónách se tak skutečně stalo. Seriál ale má štěstí v tom, že "žije" v období boomu streamovacích služeb a tak bylo jen otázka která služba zakoupí práva na tento seriál. Nakonec to byl Amazon, který nejen zakoupil práva na celý seriál a čtvrtou řadu, ale nedlouho poté zakoupil práva na pátou řadu, čímž dal tvůrcům klid na minimálně dva roky - a že materiálů na zpracování je ještě dostatek xD. Seriál určitě doporučuji těm, kteří mají rádi seriály typu Babylon 5, Star trek Deep Space Nine či Battlestar Galactica. Určitě doporučuji a zatím tomuto seriálu dávám 4*.

    • 24.9.2019  13:53

    Jestliže ST II. zajistil existenci minimálně filmového Star treku na další roky, úspěchem Star treku IV. byl zajištěn nejen další fimové pokračování, ale kritický i finanční úspěch filmu Paramount přesvědčilo jednat s Genem Roddenberrym o spinoffu na televizních obrazovkách někdy přezdívaném malém plátně. Finančně byl snímek tak úspěšný, že až reboot z roku 2009 vystřídal snímek na první pozici nejvydělečnějšího filmu. A o čem je? Snímek začíná tam kde předchozí film skončil předchozí film, přesněji řečeno odhadem dva měsíce po událostech předchozího filmu, Spock ze "zotavuje" z návratu mezi živé a zbytek posádky se připravuje na nevyhnutelné a sice čelit obvinění z krádeže vesmírné lodě, neuposlechnutí rozkazu, mimo další obvinění se na ně brousí zuby i Klingoni, kteří žádají hlavu Kirka jako odplatu za zabití jejích válečníků, případně za případné spiknutí jeho a Dr. Markuse při vývoji "zbraně hromadného ničení" Genesis. Takže je třeba najít pro posádku nějakou polehčující okolnost, nejlépe záchranu Země jakožto Federace a čistou náhodou k Zemi přilétá neznámá sonda za účelem si pokecat s Velrybama, které lidstvo na konci 20. století stačilo vyhubit. A tak se posádka která je jediná a nedotčená sondou v dosahu vydá na riskantní cestu časem za účelem získání aspoň jednoho takového exempláře. Film bych popsal jako zábava, pro fandy původního Star treku ukáže hrdiny v trochu neformálním světle, mimo přepážky vesmírné lodě, jak se vypořádají se situacemi, které jsou blíže lidem v současnosti ne v budoucnosti, funguje to dobře i pro neznalé diváky, podpořeno o originální hudbu, která moc nepasuje do prostředí Star treku. Hodně je vidět že na scénáři se daleko více pracovalo, spolupráce jak Benneta, Niemoye i Meyera je citelná. Jeden z mála filmů ve Star treku, který je určený pro jakoukoliv náladu, zvláště když člověk potřebuje zvednout náladu a chce to zkombinovat se scifi. Trochu podobné Galaxy Questu, akorát zatímco Galaxy Quest si dělal srandu ze Star treku, zde si často herci dělali srandu sami ze sebe. Není tajemstvím že si natáčení všichni užívali a byl to i oddych od hard core scifi a dramatu, který byl v Star trek filmech přítomný od prvního filmu. Co jsem slyšel, hodně lidí na tomto filmu začínalo se Star trekem a řekl bych že asi bych ho ze startu pravděpodobně taky doporučil.

    • 16.8.2019  17:30

    Na Spidermana v podání Hollanda jsem byl hodně zvědavý. poté co jsem z časových důvodů přeskočil Homecoming, jsem skočil na Far from Home, které mělo být v jistém smyslu posunuto dále. Plus filmu jsou neskutečně zvládnuté lokace, Českého diváka nejen potěšilo reálné reálie, ale i nápisy, tel spoty s reálným zpravodajstvím ČT jsem snad nikde tak dobře zpracované u zahraniční produkce neviděl. Jenže jen tohle nestačí, důležitý je děj, zápletka, která se točí krátce po událostí Endgame a čekal jsem více, místo toho se půlku filmu chce Peter zabít všelijak soka MJ (která není Mary Jane - což vysvětluje proč je snědá a má černé vlasy) a druhou půlku konečně využívá svoje schopnosti. Jak píše někdo, film zdlouhavý, nabízí mnoho "funny" momentů, u kterých se člověk možná zasměje, ale nepřidávají filmu žádnou hodnotu, záporák je hodně slabý, jak někdo napsal, motivace proč chce být "evil" ne zcela jasná - respektive jasná, ale ne dostačující aby zničil nábřeží Londýna. Když ale Spidermana porovnám s Amazing Spiderman, určitě je to několik levelů lepší film, interakce mezi ním a novou MJ funguje lépe, je to hlavně asi nevázaná zábava na léto, což se čekalo po Endgamu. Na Marvel nejsem až tak vysazený, ale líbí se mi co provedli se Spidermanem, určitě je jen k dobru aby kooperace Sony s Marvelem pokračovala.

    • 31.7.2019  10:11

    Jestliže se od prvního celovečerního Star trek snímku očekávalo, že se stane přímým konkurentem Star Wars a k tomu odpovídala velká podpora studia, Star trek II byl opačný extrém. První snímek sice něco vydělal, ale stěží to vystačilo na to aby studio dalo zelenou pokračování. Navíc v té době nebyly žádné další plány na budoucnost Star treku,takže Star trek II měl být labutí písní minimálně pro původní posádku. S rozpočtem s necelými 12 miliony dolary a se Nicholasem Meyerem a novým producentem Harvem Bennettem nepanovala velká důvěra v nový film, zvláště proto, protože oba dva nebyli předtím velkými fanoušky Star treku, dokonce neviděli ani TOS. Ještě větší znepokojení vyvolalo únik informace o zabití Spocka v tomto snímku, což byl zároveň důvod pro Nimoy souhlasil s návratem do role. Přes tyto očividné důvody proč tento snímek neměl být úspěšný, Meyer s Bennettem tuto nevýhodu přetavili ve výhodu. Jistý "nezájem" studia jim umožnil z většiny napsat scénář a dialogy podle sebe bez zásahu studia, byl to Meyer který poprvé pohlížel na flotilu jako na vojenskou organizaci, k tomu patřila posloupnost velení - neexistovalo nesmyslné tahanice jak k tomu bylo mezi Deckerem a Kirkem v prvním filmu a změnili se pyžamovité kostýmy z prvního snímku na důstojné uniformy připomínající námořnictvo. Špatná finanční podpora a malé využití vizualních efektů způsobilo, že proto aby měl děj spád, musí se k tomu napsat poutavý scénář. Z projetí TOS Meyer s Bennettem vyvodili že jediný protivníkem Kirka byl Khan, nepostavili na něm zápletku, Khan byl pouze součástí, místo toho se zaměřili vyloženě na Kirka, na fakt že stárne, že rozhodnutí které udělal v minulosti májí důsledek do současnosti - počáteční nenávist jeho syna, kterého neviděl, posedlost a pomsta Khana za to, že ho nechal bez povšimnutí na planetě, která umírala (ne Kirkovou vinnou, ale to už je věc pohledu). Narozdíl od prvního snímku funguje interakce mezi jednotlivými postavami, Kirk-Spock-McCoy působí jako z původní serie, další postavy dostaly víc prostoru, např. Chekov povýšil do role prvního důstojníka Reliantu, u Sulua byly náznaky že by mohl být i Kapitan, což se uskutečnilo až ve Star treku IV. I nové postavy jako u Saavik, Davida a Carol Marcus do příběhu přirozeně zapadli, jako by tam patřili už dávno. I proto film stárne tak strašně dobře, Meyer hodně pracoval s charaktery a je to vidět. Vizual ale taky nezaostává, bitevní sekvence jsou celkem dvě, tři když rozdělíme závěrečnou bitvu, přesto díky gradace děje a neustálého napětí má člověk pocit že se ve filmu pořád něco děje a člověku příjemně snímek rychle uběhne.

    • 2.7.2019  23:57

    Jeden ze Star trek filmů, které se obtížně hodnotí. K tomu abychom pochopili snímek, je třeba znát trochu pozadí zrodu snímku. První celovečerní snímek Star treku vznikal v době, kdy se obecně do filmů neinvestovalo, zároveň se neočekávaly výdělky, které by velice převyšovaly náklady. V 70.letech kdy se začalo uvažovat o celovečerním snímku, panovalo mnoho návrhů, mezi nimi i nový seriál s části nové posádky, s novými postavami. Vše změnil Příchod Star Wars, který změnil pohled na filmové plátno, původní přípravy na ST film se stoply a ve snaze dokázat že Star trek i díky dobrému základu může být i úspěšnější. Zainvestovalo se rázem do vizuálu, který je i na dnešní poměry impozantní, Goldsmith přidal hudbu, která později se stala znělkou ST TNG. Největším problémem se tak stal scénář, děj filmu stěží vystačil na možná tak na půlku filmu, projevilo se časté přepisy scénáře, rovněž tak zásahy Roberta Wise a Gena Roddenberryho, který si snímek představoval jako 2001: Space Odyssey. V neposlední řadě samotnou kapitolou jsou herecké výkony, herci působí toporně, nepřirozeně, krom ústřední trojce Shatner-Nimoy-Kelley v podstatě moc prostoru nikdo nedostane a ani těmto třem nefunguje dynamika tak, jak funguje v serii z roku 1966-69. Zvláště Nimoy, který se netajil v té době že nechce o Star treku ani slyšet působil jako by ho natáčení snímku moc nebavilo. Celkově se to odrazilo na špatném přijetí filmu, ne že by film nevydělal, ale studio prostě se rozhodlo že další podobný snímek by mohl dopadnout po finanční stránce ještě hůře. Možná je to tak dobře, díky tomu by asi nebyl Star trek II, nezačalo se uvažovat o dalším seriálu. Není to špatný film, ale je pouze ideální na určitou náladu. Často se kritizuje že je zpomalený, bez žádné gradace děje, mnohdy se stane že pár minut se podstatě nic neděje, pouze hudba a záběr na plující loď. Film určitě má svoje fanoušky, není špatný, ale dávám přednost když má děj aspoň nějaký spád. Za mě bych ho s přivřeným jedním okem doporučil, ale zároveň nenadávejte mi že jste u toho usnuli, za mě asi nejlépe umělecky zpracovaný snímek, s nadprůměrně kvalitním hudebním doprovodem, zároveň s špatným scénářem, špatnými hereckými výkony. Z toho mi plynou 3*.

    • 13.6.2019  10:58
    Návštěvníci (TV seriál) (1983)
    ***

    Na tehdejší dobu odvážný projekt. Stejně tak jako u Arabely platí, že se tvůrci pokusili o něco co tady nebylo. Stejně jako u Arabely byl zvolen 30 minutový formát a stejně jako u Arabely to byl silně serializovaný formát s šokujícím koncem jako námětem pro další díl. Obsazení bylo zase špičkové na tehdejší dobu, zároveň se zde objevovali noví herci jako Jan Harl, Dáda, Jan Čenský a další. Znovu se jednalo o koprodukci s Německem. Seriál i po letech baví, možná méně jako zmíněná Fantasy Arabela, ale třeba o to více že se po revoluci nikdo o něco takového nepokusil. Je to smutné, Posledním podobným pokusem bylo Probudím se včera, jinak jsou to retro příběhy. Moc rád bych viděl český snímek, nebo seriál, který by se mohl vyrovnat právě Arabele, nebo návštěvníků, ale je jasné že to vše se odvíjí od financí a poutavém scénáři. V současnosti se obávám že jediný kdo je něčeho takového schopen je takový Strach.

    • 28.4.2019  13:44

    Finále bylo vcelku průměrné, stejně jako celá druhá řada. Ne že by Orville až tak nudil, ale na rovinu, děj je strašně předvídatelný a finále nebylo o nic lepší. Navíc zápletka byla už v rámci TV tolikrát recyklována, že je to pasé jako klobouky - namátkou mě napadlo ze Star trek: Voyageru epizoda "Timeless", z SGA epizoda "The Last Man", z TNG přímo záver "Yesterday Enterprise". Narozdíl od předešlých epizod, tato i seriál samotný zapadne spíše do šedi. Sice je to vesměs sázka na jistotu u scénaristů, ale seriál se nikam tím neposune - v konečném důsledku je to další resetovací tlačítko, které jsme tak nesnášeli u Voyageru. Jestli se dočká seriál prodloužení? Na rovinu, kdyby seriál zrušili, asi by mě moc nechyběl. postavy jsou vcelku fajn, ale v podstatě u nich bylo už vše řečeno, možná bych byl pro miniserii šesti epizod aby zakončili válku s cylony...ehmm ty nemám na mysli, ale asi víte kam tím mířím.

    • 6.2.2019  00:00

    Je to v podstatě podruhé v historii Star treku, kdy Nicholas Meyer částečně zachránil Star trek - minimálně ten filmový. Po pátým celovečerním filmu, který byl jak kriticky, tak finančním propadákem to se Star trekem nevypadalo zcela dobře. TNG v té době nebyla v pozici aby její posádka přešla na široké plátno, zvláště že ne příliš vydařených dvou řadách. Zároveň tu byla stárnoucí obsazení původní posádky TOS, která měla velké jméno napříč fandomu i popkultury, zároveň bylo jasné že bude třeba nějaká změna. Padlo mnoho nápadů, mezi nima reboot serie z prostředí Akademie s pár vybranýma staršímy protějšky, jiní navrhovali kompromis ve formě spojení dvou posádek - což se uskutečnilo částečně v Generation. Nakonec Paramount se postavil k problému velkoryse a razantně. Najalo znovu Nicholase Meyera, který společně s Leonarderm Nimoyem napsali scénář, ve kterém původně měla vystupovat i Saavik, jenže vzhledem k vysokým finačním nárokům Kirstie Alley a faktu že Meyer nechtěl přeobsadit znovu jeho roli, či pokračovat s herečkou Robin Curtis se rozhodl její postavu změnit na Valeris a najal méně nákladnou a v té době populární Kim Cattrall. Samotný děj byl alegorii na společenské změny na konci 80. a začátku 90. let. Rozpad Sovětského svazu, reakce starší generace, která si zvykla už na studenou válku a nenávist vůči sobě. Musím říct že poprvé od konce TOS vystihli přesně Klingony jak byli zamýšleni původně a jak je vyobrazili i v dalších Trek seriích - toto se nepodařilo jak v III., tak v V. filmu. Krom toho film umožnil důstojný odchod původní posádky do výslužby. Film má skvělou detektivní zápletku, solidní triky, parádní hudbu od Cliffa Eidelmana. funguje jak pro fanoušky Star treku, pochopitelný i pro ty co seriál neviděli. Konec filmu je zároveň jakýmsi rozloučení původní posádky, symbolizuje to jednak reference na Petera Pana, zároveň předává žezlo nové generaci - je to tak silná kombinace, která způsobí, že postavy vám budou skutečně chybět když řeknou své poslední sbohem.

    • 3.2.2019  23:54
    Toman (2018)
    ***

    Mám z toho trochu podobné pocity jako u Palacha, kdyby snímek se produkoval v zahraničí, posbíral by pravděpodobně mnoho cen - jednoduše by se do něj investovalo daleko více do výpravy, scénáře, děj by se více odehrával v exteriérech. Hlavně dějová linka na Slovensku, nebo Londýně, kde se kšeftovalo, si žádalo daleko lepší zpracování. V mnohých případech se přeskočili radši celé roky, nebo záběry nahradili dobovými a to ještě špatnými. Dlouhodobě neumíme zpracovat historické téma, které by v zahraničí nevypadalo trapně. 3 hvězdy dávám za herecký výkon Macháčka a představitelů poválečného Československa - ale jak píše POMO, v 90% to bylo o žvanění v interiérech, které snímek dost srážely do průměru - například samotný útěk Tomana a předcházející zatčení se věnovalo asi tak jen 5 minut celkového času.

    • 3.2.2019  23:45
    Jan Palach (2018)
    **

    Klasická nudná sedláčkovina. Když jsem viděl České století, bral jsem to s nadhledem, v Bohemě už jsem neměl takovou trpělivost a ztěží jsem shlédnul všechny díly a Palach? Znovu se točilo povětšinou v interierech a na pár vybraných místech v Praze. Jinak se člověk nic podstatného o Palachovi jako takovém nedozvěděl. A ani samotný akt na konci u člověka nevyvolalo dostatečnou emocionální reakci, která měla přijít už době samotné ve které se snímek nacházel. Promarněný potenciál který ukázal, že dlouhodobě český filmař neumí udělat historický snímek, který by nevypadal trapně. Palach si zasloužil lepší scénář, lepší zpracování a lepšího hereckého představitele Palacha, bohužel snímek zapadne za pár let do bahna české filmové tvorby a možná to někdo bude poukazovat jak by se historický snímek neměl dělat.

    • 27.1.2019  22:58

    Po hodně pomalém rozjezdu v druhé řadě se minimálně Orville vrací do průměru, ve kterém se nacházel v první řadě. Po vizualní stránce nemám co vytknout, po příběhové stránce jako by tvůrci vytáhli jednu z těch průměrnějších epizod ze Star treku TNG. Je to styl, kterým se tvůrci ani netají, otázka zda jsou schopni i nějakého vývoje. I TNG řekněme se od třetí, čtvrté řady vyloženě proměnil, nejen ve vizualu, ale i rozvoji postav. Orville na tohle sází na tohle už od začátku a snaží se nabudit "family friendly" prostředí. Bude to stačit na třetí řadu? Zatím jsem spíše skeptický, uvidíme nakolik jsou schopni tvůrci ještě překvapit a jaký vůbec mají se seriálem plány.

    • 26.9.2018  23:51

    Třetí celovečerní film lze symbolizovat dvěma pohledy, jako o level, možná dva levely horší pokračování The Wrath of Khan a jako snímek, který existuje pouze z důvodu aby navrátili do světa Star treku postavu Leonarda Nimoye. Ten sice dostal slíbenou smrt postavy v předešlém filmu, ale během natáčení a po zhlédnutí celého filmu změnil názor do té míry že za jistých podmínek by byl ochotný k návratu. A ta podmínka byla že mu dají režiserské křeslo k celovečeráku. Dodnes si myslím že to nebyl zcela promyšlený nápad. Jednak z důvodu že Nimoy jako herec jedné ikonické postavy nemusí mít zrovna největší úsudek při tvorbě něčeho z tohoto světa, za druhé po druhém filmu studio prakticky nemělo žádný nápad co dál. Star trek měl za jistých okolností končit The Wrath of Khan, přesto tu pár nápadů bylo. Místo zápletky s klingony se měl děj odehrávat okolo Romulanů a ohledně toho co s nově vzniklou planetou Genesis. Saavik měla mít větší roli jako částečná romulanka a znovunalezení Spocka by proběhlo asi více na pozadí. To vše asi neumožnoval rozpočet, který i přes úspěch dvojky byl zase nízký. Přesto má film pár pozitiv. Scéna krádeže Enterprise patří už dnes mezi ty ikonické, film představil hned tři modely, USS Grisom jako třídu Oberth, klingonský dravý pták a USS Exelsior jako prototyp pro novou generaci lodí. Všechny tři modely lodí se využili v TNG, DS9, VOY, Exelsior měla původně být zamýšlená novou lodí pro posádku Enterprise, hlavně z důvodu že tvůrci měli dost práce s modelem Enterprise. Film krom toho disponuje humorem, je hodně zaměřený na skutečném přátelství jednotlivých postav původní posádky Ent a tvůrci toho hodně využívají ve svůj prospěch, je prostě vidět že spolu něco zažily, což je problém u nových filmů od roku 2009. Motivem filmu je částečně z druhého filmu stárnutí a smrt, ale zároveň i znovuzrození a fakt že obět a ničení, kterého je ve filmu hodně skutečně stála za obnovení jediného života - prostě potřeby jednotlivce převažují potřeby celku. Je to moto co symbolizuje celý film. Je to obstojný film, má své vady, mnohdy je mu vyčítáno že je to prodloužená epizoda a že ho skutečně pochopí pouze člověk, který viděl předešle filmy a původní seriál. Za mě solidní 3* s výhradama.

    • 10.9.2018  05:15
    Svět pod hlavou (TV seriál) (2017)
    ***

    Na Life on Mars to nemá. Tam kde britové těžili z atmosféry přelomu 60. a 70. let zejména z hudebního hlediska se ukazuje jak je svět pod Hlavou vlastně prázdný. Ano je tu afmosféra pozdního komunismu, ale nemohu si pomoci, jednak je z toho divák trochu z této epochy unavený a jednak zdaleka nevyužili potenciálu který to mělo. Co se týče postav a jejich zpracování mám nejvíce problém s Neužilem. Až příliš se snažil zahrát "Sama" z LOM přitom bylo jasné že herecky na to nemá, nebo byla prostě problém v scénáři, který ho tak nutil. Po většinu času tedy táhnul seriál a tuto dvojici policaitů mnohem zkušenější Ivan Trojan, který skutečně není takový řízek jako Philip Glenister, ale je prostě jiný a stejně dobrý. Vrátím se k ději, na papíře to znělo pěkně, ale když v půlce serie v podstatě tvůrcům dojdou nápady k pokračování děje, tak je to špatné. Ještě horší je umělé vygradování děje. Osud postav v podstatě člověku je lhostejný, už jen způsob zakončení ukazuje trochu že si tvůrci nevěděli trochu rady. Ono ani původní LOM není zrovna top konec, který si člověk představuje, ale aspoň nějaký mají. Zde si trochu tvůrci pohráli s myšlenkou propojení obou realit aniž by vysvětlili jak to zapadá do sebe. To nemusí být nutně špatný nápad, ale musí to být dotažené aby se v tom divák trochu neztratil a pochopil proč to skončilo jak to skončilo a nebylo to pouze umělecké zakončení. Česká verze stále trumfne tu Americkou, solidní 3* s tím, že doporučuji se podívat nejdříve na britskou verzi, člověk získá trochu vysvětlení proč je Svět po hlavou jaký je.

    • 26.8.2018  21:12

    Neprávem opomíjená série, která snad se v jistých ohledech vyrovná mnohem populárnějšímu Star treku TNG. I přes to že se viditelně inspirovali Babylonem 5, seriál šel hlavně vlastní cestou. Seriál je více příběhově založený, jak po dějové stránce, tak i vývoji postav, hlavních ras v seriálu, není zde tolik "resetovacího" tlačítka a ikdyž i stanice po velkém poškození je vypadá netknutě, připustí se že utrpěli nějaké škody, umrtí postav a postavy to v serii často rmutí . Seriál samotný jako prakticky každý Star trek od TNG hledal svou identitu. U DS9 to trvalo do čtvrté řady, kdy se charaktery jednotlivých postav měnily z epizod na epizodu a epizody samotné byli často ovlivněny sníženým rozpočtem což bylo dané přítomností jak TNG která končila, tak Voyageru, který začínal. Svým způsobem to byla výhoda, protože zatímco Voyager jako "vlajková loď" byla pod dohledem hlavního showrunnera, na DS9 zbylo méně prostoru a scénaristé měli více rozvázané ruce. Od 4. serie serie citelně změnil feeling, naplno se začalo využívat Defiantu, lodi přidělné k stanici v předchozí řadě a hlavně Dominion, jako organizace, začala být jak pro stanici a Federaci mnohem větší hrozbou jak přechozích dvou řadách, kdy se o její existenci vědělo. V neposlední řadě seriál popsal vcelku věrohodně v rámci rozpočtu průběh konfliktu po dobu tří sezon, kdy se scénaristé nedrželi vůbec nazpět a odhalili že i Federace má svoji temnou stránku. Seriál má své negativa, nedá se na něj dívat jako jednorázově "epizodičně" týdne, herci někdy nepodávají takové kvalitní výkony jako třeba v TNG, kde dle všeho i dobře herci mezi sebou vycházeli což prý od DS9 herců neplatilo. Seriál taky citelně ovlivnil změny změny v obsazení. Příchod Michaela Dorna bylo "win win" od scénaristů, jednak se seriál obohatil o postavu, kterou seriál potřeboval a jednak to i hercovi umožnilo rozvinout postavu do dimenzí o kterých si mohl je herec nechat zdát v TNG. Odchod Terry Farrel byl naopak ránou pro DS9 produkci, oblíbenou a etablovanou postavu se nedokázalo Nicole de Boer plnohodnotně nahradit i přes to, že poslední řadu v podstatě věnovali postavě Ezri, což ovlivnilo celkový feeling řady jako takové a ubralo to na celkové atraktivitě, kterou seriál měl od konce třetí řady. Fanoušci ale nemusí zoufat, seriál i tak nabízí bohatou akci, množství zájímavých hlavních a hlavně vedlejších postav, které ovlivňují jednotlivý děj po celých 7 sezon. Seriál mám rád, rád se k němu i po letech vracím a i když nemusíte být fanouškem Star treku, scifi fanouškům tento seriál doporučuji i z důvodu, že svou odlišností může lidem více sednout a hlavně i po letech je svým zpracování nejvíce podobný současné seriálové produkci.

    • 30.6.2018  10:01

    Očekávání bylo menší, ale nečekal jsem popravdě že to bude až tak špatné. Po relativním lákavém úvodu, že třeba člověk uvidí i Jeffa Goldbluma více v akci člověk zažil trochu zklamání, že se najelo na trochu remake dvojky s kombinací remaku jedničky Jurského světa. Z vizualního hlediska nemohu sice nic vytknout, ale zase, začínají opakovat všechny neduhy, co pohřbilo původní triologii. T-rex jde stranou, hvězdou je zase Raptor, kterého zase udělali jinak než ve skutečnosti vypadal a dali mu vlastnosti že pomalu mohl i začít mluvit, stejně jak tomu bylo v oblíbené scéně Parku III - https://www.youtube.com/watch?v=6s9sjPzyQjk . Jenže zatímco tam se ještě bralo s trochou nadsázky a člověk si vyloženě užíval jednoduchý děj, jejiž cílem bylo si zachránit svou kůži, nic takového ve Fallen Kingdom nenajdete. Nejvíc asi v žaludku zůstává závěr, kde tam kde předchozí filmy jen klouzali, že je to možné zakončení tvůrci Fallen Kingdom moc neváhali. Jasně otevře to dveře k novému dílu, který se bude už hodně odlišovat od předchozích dílů, ale už to bude chtít trochu rafinovanější scénář, něco na způsob nové variace Planety opic - což je možná záměr tvůrců samotných.

    • 21.2.2018  13:37

    Už minulý díl ukázal, že seriál má obrovský potenciál. Špionážní zápletka mi připomíná starou dobrou studenou válku. Dvě strany, absolutně nepřípustné pašování předmětů, lidí. Veškeré narušení se rovná skoro vyhlášení války. Seriál uceleně taky rozvádí změny v rámci dějin, rozhodnutí jednotlivců a v podstatě nutí člověka přemýšlet jak by jednal v takovém či jiném případě. Seriál se navíc rozhodně zvedá na rozdíl od druhé či třetí epizody. Nečekám že to bude akční záležitost, ale má rozhodně našlápnuto být seriálem roku.

<< předchozí 1 2 3 4 6 9 11