Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Drama
  • Dokumentární
  • Krátkometrážní
  • Krimi

Recenze (2 255)

plakát

Bakaláři - Mzda strachu (1978) (epizoda) 

Stereotypní nepodarek, který z hlediska socialistické morálky pranýřuje obyčejnou lidskou závist. Tím hůř, když i Bohdalka s Janžurkou jsou trapné, nikoliv vtipné.

plakát

Škoda lásky - Škoda lásky (2013) (epizoda) 

Karel Gott a vynikající Zora Valchařová-Poulová v lehce ironizujícím příběhu o posedlosti až za hrob. Paradoxně jeden z mála filmů, který poodhaluje Gottův smysl pro humor a nadsázku. Velmi sympatické překvapení.

plakát

...a pozdravuji vlaštovky (1972) 

Loučím se s Vámi, pozdravuji, miluji. Neplačte, nepláču. Bez nářku, bez záchvěvu strachu, bez bolesti odcházím, už už přicházím k tomu, co mělo být přece jen až na konci, ne uprostřed. K odchodu od Vás, a přece k naprostému sblížení, splynutí. Tak málo Vám mohu ze své lásky dát, jen nejvážnější ujištění o její hloubce a horoucnosti. Vřelé díky. Marie Kudeříková (1921 – 1943). Legenda. Mýtus. Symbol. Modla. Oběť. Strašák všech kdysi školou povinných. Režisér Jaromil Jireš vytvořil na úsvitu normalizace film, který sice splňoval oficiální zadání tehdejších barrandovských mocných, ale s ideologií a propagandou neměl téměř nic společného. Jirešova Maruška není ani v nejmenším kanonický portrét protinacistické odbojářky, tak, jak jej lidem vsugeroval komunistický režim, ale bilanční, lyrizující příběh o mladičké dívce, která nedokázala stát stranou a navzdory blížící se smrti zůstala statečnou až do posledních okamžiků. Hluboká lidskost, prostota, neokázalost, ale i pronikavost, která vhání slzy do očí – to vše se zrcadlí v mimořádné herecké kreaci čtyřiadvacetileté Magdy Vášáryové; její působivé ztvárnění Marušky Kudeříkové má velký, ne-li přímo zásadní podíl na tom, že tragický osud nebojácné dívenky z Hodonínska byl prostřednictvím Jirešova filmu navždy zaznamenán bez příkras, patosu a obvyklých klišé. I v tom je nadčasová hodnota tohoto podmanivého díla.

plakát

Benjamin (2018) 

Příjemná britská dramedie o nedokonalostech, nejistotách a hledání životní rovnováhy ve světě povrchních vztahů. Láska Benjamina (Colin Morgan) a Noaha (Phénix Brossard) je humorná, skličující, lehce potrhlá i vážná, tedy právě taková, aby dokázala bez problémů balancovat na tenké hranici mezi vtipnou absurdností a trapností. Zdá se, že Simon Amstell, známý především jako stand-up komik a moderátor zábavných pořadů, by na poli filmové režie mohl ještě lecčíms překvapit.

plakát

Dům pro dva (1987) 

Byli jednou dva bratři... Film režiséra Miloše Zábranského se, jakkoliv zůstává ohraničený reálnými situacemi i dobou, v níž se odehrává, zcela vymyká zažitým konvencím i společenským normám; revolta je tu přítomná nejen v chování a postojích nespoutaného Dana, ale především v celkovém pojetí Rážova scénáře. Hledání osobní identity v soukolí času a vlastní zodpovědnosti se do celospolečenské debaty vrací prostřednictvím tohoto filmu s až překvapivou intentizou a razancí. Míra otevřenosti, ať už máme na mysli explicitně nasnímané záběry soulože či porodu, nebo třeba jemné reminiscence víry a nadpřirozených symbolů, v kontextu doby (1987-89) rozhodně překračuje dosud povolené mantinely. A jak pro pětadvacetiletého Ondřeje Vetchého, který už tehdy potvrzoval, že i mezi mladými rostou výrazné osobnosti s mimořádným talentem, tak pro o generaci staršího Jiřího Schmitzera se Dům pro dva stal jistou satisfakcí, velkou příležitostí, již oba herci v žádném případě nepromarnili. Žel, další tvorba Miloše Zábranského je už úplně jiná kapitola.

plakát

Láska z pasáže (1985) 

Krádeže, šmeliny, podvody a kšefty, z kterých čouhá kriminál. Michal David. Kroky Františka Janečka. Pražské pasáže a bary, kde zdivočelá mládež pije colu. Luky Vaculík a jeho průser. Filmy Jaroslava Soukupa jsou neskutečnej bizár, ale dnes, s odstupem pětatřiceti let, je to svým způsobem vděčnej dokument o době a lidech. Na šikmý ploše se nezachytíš.

plakát

Slavkovský advent (2017) 

Mistrovská práce – od kostýmů přes působivé exteriéry až po finální stylizaci postav. Tragický příběh lidí zmítaných bezbřehou krutostí válečných konfliktů, bezvýznamných pěšáků, jejichž životy držela v šachu vojska tří císařů. Nejen Jiří Lábus, ale především Radek Holub a mladinká Petra Šimberová vytvářejí strhující atmosféru, která je hlavní zbraní tohoto nepochopitelně opomíjeného malého velkého filmu.

plakát

Na střeše (2019) 

(2x) Všichni žijeme ve stoce, jen někteří z nás se dívají na hvězdy... Mádlův autorský film, teprve druhý v pořadí, překvapuje ve všech ohledech – invenčním scénářem, který nenudí, ale baví a přitahuje, neobvyklou zápletkou, jejíž nepravděpodobnost je ryze zdánlivá a zcela jistě také výběrem spolupracovníků, od kameramana a hudebního skladatele až k oběma hereckým protagonistům. Jízlivě komický příběh starého pána, bývalého učitele a komunisty, a mladého cizince, ztraceného v tvrdém světě nesmlouvavých zločineckých praktik, není jen groteskním intermezzem, střetem dvou věkových generací, vzdálených sobě navzájem, ale spíše naléhavou výzvou k uvědomování si sebe sama, vlastních nedokolaností a pocitů, světa kolem nás. V případě Aloise Švehlíka se jedná o špičkový herecký výkon, o vskutku mistrovskou benefici, prodchnutou bohatou citovostí i jemnou tesknotou za uplývajícím časem; za pozornost ale stojí i Mádlův neherecký objev, Duy Anh Tran, jehož bezprizorní uprchlík je zcela autentickým ztvárněním kulturní a sociální izolace cizinců, vytvářející problematické prostředí pro vznik skupin, do nichž nelze proniknout. Mádlův film ovšem nic z toho prvoplánově nekritizuje, nementoruje, jen ukazuje, jací lidé vedle sebe žijí, přestože o tom možná sami netuší. A když se potkají, může z toho vzniknout docela hezké přátelství. Navzdory svému věku a životním zkušenostem. Nemožné se stává skutečným.

plakát

Bakaláři - Autobus (1973) (epizoda) 

Výchova malých černých pasažérů v období reálného socialismu. Jana Štěpánková a Josef Bláha jsou ovšem etablovaní profesionálové, kteří prostě nedokážou být špatní ani v tak mizerném příběhu.

plakát

Bakaláři - Vajíčka (1973) (epizoda) 

Příběh ad absurdum. Ale Janě Štěpánkové to sekne, jako vždy.