Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Akční
  • Komedie
  • Dobrodružný
  • Krimi

Recenze (410)

plakát

Kód Enigmy (2014) 

Geniální jedinec konfrontovaný s realitou jak životní, tak profesní. Je vtažen dílem vlastní vinou do mlýna špionáže a postaven před ohromný úkol. Zlomit enigmu. Jde cestou, kterou nejprve není schopen uchopit nikdo. Jak už to u geniality bývá. Parádně jsou zde podány konflikty s institucemi, které reprezentují státní, vojenské a i jiné zájmy. Nicméně, racionalita, intelekt a, a to je ze všeho nejdůležitější, výsledek, nabývají vrchu. Cena za to byla ale ohromná........Ovšem, ovšem byl tady osobní, či osobnostní rys. Pan Turing je homosexuál a vzhledem k tehdejším britským zákonům je také vydíratelný. No a utajený sovětský špion nasazený šéfem MI6 do Turingova týmu je vrcholem i vyústěním celého příběhu .Bohužel, britská vláda se zachovala k panu Turingovi odporně. Někdy v 50. letech byl nucen k chemické kastraci.Jeho život skončil sebevraždou.To už stačí. No britská královna někdy v roce 013.........Bohužel, příliš pozdě!!!

plakát

Temné slunce (1980) odpad!

Viděl jsem Krakatit.Viděl jsem tohle a je mi herců i pana Vávry líto.Je to otřesný paskvil!

plakát

Dopisy z Iwo Jimy (2006) 

Snad první film, kdy jsou japonští vojáci zobrazeni jako obyčejní lidé. Ale k podstatnému. Černobílý film podtrhuje sdělené, stejně jako u Marhoulova Nabarveného ptáčete. Jednotlivé dialogy mezi prostými vojáky, mezi vojáky a důstojníky a mezi důstojníky. Je zajímavé, že ať už jde o jakýkoliv válečný film, mají cosi společné. Myslím, že to nemusím pojmenovávat. Pan Eastwood perfektně zobrazil tu lidskou část japonského vojáka. Jinak řečeno, všichni vojáci jsou stejní. Tenhle film je, stejně jako všechny ostatní, jen aproximací válečných hrůz, které jsou zde poněkud upozaděny a je velice zřejmé, nač se režisér snažil ukázat.Film stále běží,ale mi už myšlenky i slova došly. Je to parádní film.

plakát

Sedm (1995) 

Dobře natočená detektivka s poněkud širším rozsahem co se týče lidských slabostí, či schopnosti páchat zlo.Velmi bizarně, a také expresivně je zde prezentován implicitní vztah mezi vinou a trestem.Jeden, teď se chce říci spravedlivý psychopat, ale to je poněkud úzká kategorie pro masového vraha, který se cítí být kompetentní, má pocit poslání rozhodovat o vině, trestu zkrátka životě těch, které si vybere, aby je použil k ke svému poslání, ke kterému byl vyvolen.Je velmi inteligentní a schopný racionálního jednání.Tím notně ztěžuje práci dvěma detektivům, kteří se ho snaží z pochopitelných důvodů zastavit.No a konec je skutečně epický.Slušný film.

plakát

Dítě číslo 44 (2015) 

Dle mého soudu nepatřičný film. Chápu pokus, chápu snahu o sdělení, ale nechápu odvahu tvůrců. Pustili se do čehosi, co přesahuje realitu i možnosti jejího zachycení.Obludný systém státní struktury SSSR, přesněji její jedné a snad nejdůležitější složky, která udržuje společnost v potřebné poloze.Rozuměj na kolenou a s hlavou skloněnou.A tu je jeden spravedlivý,který jsa konfrontován s realitou zabitého dítěte svého přítele a kolegy v "dresu". A hrdina se pouští do objasňování čehosi,co nesmělo v SSSR existovat.A film v tomto momentě opouští realitu a stává se něčím na pomezí červené knihovny, agitačního filmu, gangsterky a snad ještě čehosi, co neumím pojmenovat.No nic. Na více než dvě hvězdičky to není.

plakát

Přejezd Cassandra (1976) 

Viděl jsem to kdysi dávno a tenkrát jsem to baštil.Dnes tenhle film vyvolává jen úsměv.Je pravdou, že plicní forma moru je bakteriální a ne virové onemocnění, dále je vysoce infekční.Ovšem ve filmu a vlaku si yersinia pestis vybírá jen tu a tam někoho.Hned tak někdo, třeba náhodně přítomný lékař jí "nechutná".Ovšem "řešení" celého morového problému je naprosto fantastické.Pochybuji, že by polská vláda, či obecně vláda jakékoliv země v Evropě dovolila vjezd takto "ošetřeného" vlaku na své území a nechala vše skončit tak jako ve filmu.Hromady mrtvol plující ve vodě promíchané s vagony.To je šílené.No a taky docela "zajímavý" je plán cesty do "tábora" přes jablunkovský průsmyk z Německa. A co naše republika? Tu asi nějak "přeskočili".No nic! To stačí.

plakát

Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu (1964) 

Režisér si vzal mnohokrát již proprané téma a udělal cosi fantastického.S klidným svědomím bych tento film postavil na úroveň Hlava 22.Parádně a velmi dobrým vhledem do mentality vojáků z povolání zpracovat a parodoval vojenské představy, algoritmy uvažování, hodnocení a jednání.Je tu velmi jasně sděleno, napáleno a parodováno, co může jeden pomatenec, který má pod palcem jaderný Armageddon způsobit.No a pak je tu celý štáb pomahačů a přidavačů prezidenta USA, který se snaží celou věc uvést do pořádku.Jsou to ovšem povětšinou také vojáci, což celou situaci posunuje do bezmála surreálné podoby.Partnery jsou jim sovětský velvyslanec a opilý premiér SSSR.Je tu poukázano na zlo, které se může nějakým omylem, či šílenou, nebo zlou vůlí jedince realizovat.A ve finále velitel posledního bombardéru, který se po obdržení finálního rozkazu mění v kovboje osedlá vodíkovou bombu a vyrazí s ní do akce...…….Nádherný film.Hodnotím vysoko! A fantastický je výkon P.Sellerse v trojroli!!!!!

plakát

Waterloo (1970) 

Pan Bondarčuk byl na tento typ epických filmů ten pravý.Šťastná ruka pro výběr hlavních představitelů.Perfektní zpracování masových scén v době, kdy neexistovaly počítačové animace.Myslím, že zde posloužili příslušníci sovětské armády tím pravým a správným způsobem.Dávám plný počet už jen za dvě myšlenky, které ve filmu zazněly, a sice jednak od prostého vojáka:"Proč se zabíjíme, když se neznáme?" A pak Wellington:" Nejsmutnější věcí na světě po prohrané bitvě je vyhraná bitva!"

plakát

Nabarvené ptáče (2019) 

Přemýšlím jak začít úvahy nad tímhle díle pana Marhoula, které jsem shlédl pár hodin dozadu.Ten film začíná vlastně odnikud a první dojem je,že se odehrává vlasně nikde.Běžící chlapec má v náruči nezařaditelné zvíře, snad veverku.A následuje nepochopitelná krutost jeho vrstevníků, kteří jsouce v přesile chlapce surově zbijí a nebohou veverku polijí hořlavinou a nechají shořet.Zaživa.Joska, tak se hoch jmenuje, se na to dívá.Silně mi to připomnělo úvozující scénu filmu Hlava 22, vraždu por.Yossariana.A to je úvozující scéna, která v různých obměnách své základní kvality prostupuje celý film.Od své patronky,takto staré paní,ke které je svými rodiči poslán k ukrytí před nastupujícími válečnými běsy, je pokárán, že nemá chodit do lesa sám.Ale první slova zmíněné paní určují děj filmu kdesi na severovýchod střední Evropy.Snad Polsko.Zlá náhoda chtěla tomu, že paní zemřela a Joska nešťastně zapálí dům.A v tom momentu je vržen do života bez ochrany chlapec, či spíše dítě ve věku těsně nad dest let.To je můj odhad.A začíná cosi, co bych označil za odysseu která chlapce vede do různých situací,které jsou formovány samozřejmě na jedné straně Joskou a jeho jednáním, na druhé straně lidmi, či skupinami lidí, kteří na Josku a jeho počiny reagují.Nerad bych sklouzl do popisu jednotlivých kapitol.Podstatná je esenc.Dítě reaguje bezelstně a snaží se v počátku o konání dobra.Ovšem zlá vůle okolí,tedy v lepším případě a krutosti v různé podobě v tom horším případě vedou relativně rychle k duševnímu zrání a formaci duše, mentality a hlavně Joskova jednání.Je svědkem vypuštění nabarveného ptáčete svým ochráncem.Ptáče je hejnem uklováno a padá mrtvé na zem.Vidí, soulož svého ochránce s jakousi Viktorku, a ta je posléza zabita zuřícícmi vesničankami poté,co se následně pokusila úspěšně svádět jejich syny.Vidí útěk židovských vězňů z transportu a posléze je zajat a dostane se na německou komandaturu.Tam ho zachrání před smrtí kněz, ale jen proto, aby se dostal do drápů pederasta.Bizarnost.Ovšem už se dokáže s pederasem vyrovnat, a ten je sežrán zaživa krysami.Posléze se dostává do "péče" mladé rybářky, jejíž potřeby zase vzhledem k věku nedokáže prostě uspokojit a je nucen přihlížet jejímu pseudoobcování s kozlem.S dotyčným nešťasným rohatým čtvernožcem se vyrovná chlapsky téměř jako správný mafián a kozlovu odříznutou hlavu prohodí zavřeným oknem do rybářčiny postele.No paráda!! A jde dál.Zůčastní se "večírku" jakési armády a je opit do němoty.Konečně se dostává do "péče" sovětské armády a stává se z něj sovětský vojín.Zde je fantastický, řekl bych jeden ze špičkových momentů filmu,kde se jinak moc nemluví.Velitel vysvětluje Joskovi, že strana je jako vlak a soudruh Stalin je jejím strojvůdcem.Joska o tom nemá ani potuchy, a tak mlčí.Velitel se otočí na vedle sedícího pana Peppera s otázkou.Je tak?Dotyčný sedí, má nelítostný výraz v obličeji, trhá stéblo travy a mlčí a mlčí!Fantastický moment.Ve finále dokáže už v poklidu zabít člověka, který ho neoprávněně nařkl z krádeže a surově zbil.Tady dospěl!!Nakonec se potkává s otcem, který mu vaří večeři, aleJoska udělá cosi, co odpovídá míře jeho vyspělosti.Vlastně plivne otci do obličeje,že ho nechal jít pryč.A na závěr, stará erenda, takto autobus, odváží Josku, jeho otce kamsi do budoucnosti a venku létá ptáče a nikde kolem žádný jiný pták....Nádherný symbol!! Za zmínku nevýslovně silně stojí kamera a černobílé provedení.Hodnotím vysoko,velice vysoko! Kniha, kterou stále ještě čtu, je samozřejmě strukturovanější než film.Ale Václav vytáhl podstatu.Je to přesně tak, jak to udělal Forman s Keseyho románem Vyhoďme ho z kola ven.Držím Václavovi palce, aby film oslovil ty správné lidi v USA.Toto není film pro "průměrného"diváka.Tady připomenu Formanův film Taking off.Film měl úspěch mezi intelektuály, ale v kinech to byl propadák!! Dík Václave za tuhle krásu! (Doplňuji,že před několika dny byl tento film vybrán z cca 80 mezi deset, tedy do širší nominace.Jen tak dál!!!)

plakát

Velká země (1958) 

Výborné výkony, a to nejen Gregory Peck.Obvyklá fabule a boj dobra se zlem.A poslední slovo má bouchačka.Výborný western.