InJo

InJo

Roman Freiberg

okres Beroun
Hledač filmových pokladů

Facebook: morbo.fryberg

61 bodů

Moje oblíbené filmy

  • poster

    Tenkrát na Západě (1968)

    Jednoznačně jeden z nejstylovějších a nejopojnějších filmů všech dob. Dech beroucí atmosféra, vzhledem k žánru vynikající příběh i herci a neskutečná vypjatost pomalu v každé vteřině. O nezapomenutelných hláškách ani nemluvě ("Máte pro mě koně..."). Především Leoneho až nelidsky soustředěná (a v mých očích takřka nepřekonatelná) režie a Morriconeho uhrančivá hudba pozvedají tento film do absolutních nebeských výšin. Předtím ani potom už nikdo nedokázal ztvárnit Divoký Západ tak melancholicky a drsně zároveň. A finální scéna byla stvořena tak, aby se stala (právem) nesmrtelnou. Osudový western, který je prostě bezkonkurenční. 100 %

  • poster

    Terminátor 2: Den zúčtování (1991)

    První Terminátor je Cameronův kultovní skoro-debut, který moc nestál a dost vydělal, a jeho pokračování je filmem, který měl ve své době rozpočet přímo rekordní, ten se ale mnohonásobně vrátil a učinil tak z T2 dokonalou, učebnicovou definici dnes běžně používaného pojmu "blockbuster“. Tenhle orgastický velkofilm je zkrátka Jimovo zlaté dítě, které je famózní od první vteřiny do poslední. Veškeré filmařské prostředky (ta režie, ta hudba, ty efekty!) v tomto božském díle jedou na maximum. Fantastická je taktéž Arnieho životní role kyborga - dokonalým způsobem v sobě spojuje cool stroj (to doslova) ;-) na zabíjení a zároveň zamilováníhodnou komickou figurku, jejíž humorný potenciál je těžen především z Terminátorovy neznalosti lidí a jejich citů a pocitů. Navíc rozšířená verze je ještě o něco kouzelnější a komplexnější než ta původní. T2 patří k těm filmům, které se nebojím nazvat velice neskromným označením absolutní bomba. 100 %

  • poster

    Psycho (1960)

    Dokonalé po všech stránkách a pro mě jeden z naprostých vrcholů kinematografie. Psycho je scénáristicky geniálně vystavěné, má famózní hudbu, úchvatnou (tajemnou) atmosféru, unikátní příběh a nezapomenutelnou hlavní postavu (o životní roli Anthonyho Perkinse nemůže být sebemenších pochyb). Hitch zkrátka natočil revoluční dílo, plné do té doby nevídaných scén a záběrů. Skvost mezi skvosty. 100 % a jeden z mých TOP 3

  • poster

    Poslední skaut (1991)

    Můj TOP 10 film. Drsná akční krimikomedie, v níž prim hrají geniálně napsané scény (probuzení u bazénu, manželské a rodinné "debaty"), kultovní hlášky, které jsou ve vší své vulgaritě vždy strašně vtipné a cool, a samozřejmě dokonalý Bruce Willis v jedné ze (dvou) svých životních rolí! Joe Hallenbeck je všech bohů král! Při nejlepší vůli si opravdu nevzpomenu na většího a stylovějšího fimového tvrďáka... Shane Black je asi nejlepší scénárista akčních filmů, jaký se zatím narodil, a Tony Scott dávno předtím, než začal "vybavovat" své filmy nezaměnitelnou zběsilou vizuální stránkou, natočil své jednoznačně nejlepší dílo, které spolu s první Smrtonosnou zbraní (kterou taky napsal Black) tvoří absolutní špičku subžánru buddy movie... 100 %

  • poster

    Klub rváčů (1999)

    Film, který zničí (nebo alespoň různou měrou naruší) vaše sny a představy o světě, životě či společnosti, a vybuduje vám nové (lepší?)... Obsahově a myšlenkově možná to nejinspirativnější, co jsem kdy viděl. KLUB RVÁČŮ je nepochybně mnohovrstevnatým dílem (možností výkladu je opravdu hodně, každý v něm může vidět něco trochu jiného). Navíc po tomhle snímku Brad Pitt už nikdy nebude idolem výhradně jen dívčích srdcí. Každopádně jeden z mých TOP 10 a taky dokonalý argument pro (moje) tvrzení, že i hluboké a inteligentní filosofické a existencionální myšlenky se dají ve filmech prezentovat stejnou měrou efektně i efektivně. 100 %

  • poster

    Smrtonosná zbraň (1987)

    Gibson, Glover, scénář Shanea Blacka a režie Richarda Donnera. Výsledkem smíchání těchto ingrediencí není nic menšího než nejlepší akční buddy movie (spolu s POSLEDNÍM SKAUTEM). Klasická žánrovka, která se neomrzí (a její pokračování také ne). 100 %

  • poster

    Titanic (1997)

    Titanic je jedinečný a nesmírně krásný film. Katastrofická část je fantastická, ale ta romantická... Ta je pro mě dosud nepřekonaná! Ve své podstatě klasická červená knihovna, která je ale napsaná, natočená a zahraná tak dokonale, že mě zatím při každém jejím zhlédnutí naprosto pohltila. Cameron jakoby se poučil ze stěžejní chyby mnoha katastrofických filmů, jíž je (obvykle docela nudná) neakční expozice, v níž se profilují (často dost nezajímavé) postavy a budují se mezi nimi vztahy. Cameron (opět) velmi správně pochopil, že diváci budou (řemeslně brilantní) velkolepou akci a destrukci prožívat mnohem více, když jim bude na hlavních aktérech skutečně záležet. Navíc to nebylo ani poprvé (Vetřelci), a ani naposledy (Avatar), kdy Cameron s rozpoutáním monumentálních akčních sekvencí nikam nespěchal (a ani v jednom ze zmiňovaných případů to nejen nevadí, ale dokonce je to spíš ku prospěchu). Z pouhé kinematografie atrakcí (kterou by jinak Titanic nepochybně byl, kdyby ho místo perfekcionistického vizionáře dostal do rukou nějaký nevýrazný rutinér) se tak stal po všech stránkách absolutně plnohodnotný filmový zážitek (v mých očích se dokonce jedná o jeden z nejfilmovějších filmů vůbec). Možná bych se měl stydět za to, že mě za srdce chytá něco tak očividně komerčního a kýčovitého, ale určitě sami dobře víte, jak to někdy bývá s láskou. Ano, často nedává smysl. A právě proto tomu věřím, jak by řekla Rose. ;-) Mimochodem - nejslavnější moment filmu ("Jacku, já letím") považuju za nejikoničtější (a možná i celkově nejlepší) romantickou scénu, jakou jsem kdy viděl... 100 %

  • poster

    Přelet nad kukaččím hnízdem (1975)

    Strhující dílo, u kterého se chvíli od srdce smějete a vzápětí se div nerozpláčete nad (ve své podstatě strašlivě tragickým) osudem hlavních postav, nad směšným, nefungujícím systémem (blázinec je zde bezpochyby použit pouze jako metafora veškerých svazujících režimů), a nad jeho ignorantními zastánci. Emočně i myšlenkově neskutečně nabité humanistické drama o potřebě a důležitosti (osobní) svobody, ze kterého mrazí a které, ač je to s podivem, funguje skvěle i jako komedie (byť proklatě hořká) pro masy. Jedna z životních rolí Jacka Nicholsona (jeho nepopsatelně živelný rebel McMurphy patří k postavám, které mě v životě nejvíce oslovily a ovlivnily) v jednom z nejlepších (a mém nejoblíbenějším) filmů českého režisérského titána, jenž si zde mohl naplno vylít svůj vztek na komunistický režim, který tehdy sužoval jeho rodnou zem. A abych se přiznal, především díky tomuto snímku jsem v dobách svého dospívání poznal, že psychologické drama může být zábavné a poutavé stejně (ne-li ještě více) jako akční snímky, oddechové sci-fi nebo horory. Prostě nádhera a zcela zasloužených pět hlavních Oscarů. 100 %

  • poster

    Dobyvatelé ztracené archy (1981)

    Začátek absolutní filmové legendy... Skvěle natočené a náramně gradované akční scény, vynikající Harrison Ford, dokonalá hudba v čele s nezapomenutelným ikonickým ústředním hudebnmí motivem a především úžasná atmosféra nadživotního epického dobrodružství, která prostupuje všemi díly a díky které si tahle unikátní série o největším dobrodruhovi filmového plátna získala celé mé filmové srdce. Akční dobrodružství, nadupané od první vteřiny do poslední, to je jeden z žánrů, které jdou Spielbergovi nejlépe, a společně s Chrámem zkázy je toto můj nejoblíbenější dobrodružný film, jenž ukázal cestu mnoha dalším, kteří ovšem co do kvality často hodně zaostávají. Kultovní pecka, jež nepostrádající nepopsatelné kouzlo díla tvořeného pravými (a talentovanými) fandy svého oboru. 100 %

  • poster

    Pán prstenů: Návrat krále (2003)

    Totální bomba! Návrat (velkofilmového) krále je více než grandiózní vyvrcholení té patrně nejlepší a nejkrásnější filmové fantasy série všech dob. ___ Bitevní i emocionální scény jsou tak neuvěřitelně mohutné, že se při jejich sledování div nerozsypete (blahem). ___ O hercích můžu říct jen to, že díky nim jsem si většinu postav zamiloval natolik, že bych si přál, aby takoví lidé (popřípadě hobiti, elfové či trpaslíci) skutečně existovali a já mohl být jejich velký kámoš a zajít si s nimi někdy na pivo. :-) ___ Famózní hudební doprovod Howarda Shorea je kapitola sama pro sebe a díky své výraznosti a nepostradatelnosti v takřka každé scéně se stává jedním z charakteristických atributů celé ságy (podobně jako např. Morriconeho nezapomenutelná muzika ve veledílech Sergia Leoneho). ___ Režie Petera Jacksona je strhující, chvílemi až nelidsky dokonalá (hlavně v tom, jak dokáže brilantně vytěžit i zdánlivě naprosto banální a pro děj nepodstatné momenty). I když opomenu, že výtečně "zfilmoval nezfilmovatelné", tak stejně musím dodat, že minimálně v tomto článku trilogie spáchal hned několik malých mistrovských děl: průjezd Gandalfa a Pipina městem Minas Tirith, zapalování majáků, prolínání Faramirova sebevražedného útoku s Pipinovým zpěvem pro Denethora, útok Rohirů proti několikanásobné skřetí přesile (při tomhle obzvlášť umírám blahem – emotivních a nadpozemsky dokonalých pár minut), souboj s olifanty, celá sekvence v Hoře osudu, dojetím nasáklé závěrečné scény - tohle všechno (a je toho pochopitelně ještě mnohem víc) jsou scény tak skvělé a nádherné, že i když je uvidíte postopadesáté, stejně se neomrzí a budete je chtít vidět zase znovu. ___ Boží film a velká srdeční záležitost, které těch 11 Oscarů zatraceně přeju. Na úplný konec bych jen rád podotkl, že rozšířená verze je jeden velký čtyřhodinový orgasmus! 100 %

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace