Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Akční
  • Komedie
  • Krimi
  • Animovaný

Oblíbené filmy (10)

Tenkrát na Západě

Tenkrát na Západě (1968)

Vedle Terminátora 2 asi nejlepší film, jaký jsem dosud viděl. Dech beroucí dobová atmosféra, mistrovsky zkonstruovaný i odvyprávěný příběh, pojednávající současně o osudové pomstě i o nevyhnutelném konci jedné specifické éry, a dokonale využitý božský casting (Fondův Frank je jeden z nejlepších záporáků vůbec). O nezapomenutelných hláškách a dialozích ani nemluvě ("Máte pro mě koně..."). Především Leoneho až nelidsky soustředěná (a v mých očích takřka nepřekonatelná) režie a Morriconeho uhrančivá hudba pozvedají tento film do absolutních nebeských výšin. Předtím ani potom už nikdo nedokázal ztvárnit divoký Západ tak melancholicky a drsně zároveň. A finální scéna byla stvořena tak, aby se stala nesmrtelnou. Neopakovatelné veledílo, které se může zpříma podívat do očí všem nejlepším filmům v historii. 100 %

Terminátor 2: Den zúčtování

Terminátor 2: Den zúčtování (1991)

První Terminátor je Cameronův kultovní debut (s výslednou podobou příšerné Piraně 2 nemá Cameron společného skoro nic), který moc nestál (6,5 milionů dolarů), ale hodně vydělal. Jeho pokračování je filmem, který měl ve své době rozpočet přímo rekordní (jako první překonal hranici 100 milionů dolarů), ten se ale několikanásobně vrátil a učinil tak z T2 dokonalou, učebnicovou definici dnes běžně používaného pojmu "blockbuster“. Tenhle orgastický velkofilm je zkrátka Jimovo zlaté dítě, které je famózní od první vteřiny do poslední. Veškeré filmařské prostředky (ta režie, ta hudba, ty efekty!) v tomto božském díle jedou na maximum. Fantastická je taktéž Arnieho životní role kyborga - dokonalým způsobem v sobě spojuje cool stroj na zabíjení a zároveň zamilováníhodnou komickou figurku, jejíž humorný potenciál je těžen především z Terminátorovy neznalosti lidských emocí. A ke všemu ještě představuje asi nejnetypičtější (ovšem o to lepší) otcovskou figuru... Rozšířená verze rozhodně stojí za vidění minimálně kvůli geniálnímu fóru s Arnoldovým úsměvem a vysvětlení drobné nejasnosti (týkající se Sarah) v jinak absolutně grandiózním infernálním závěru (naopak snová scéna s M. Biehnem mi přijde trochu zbytečně doslovná). T2 zkrátka patří k těm (málo) filmům, které se nebojím nazvat velice neskromným označením absolutní bomba. 100 %

Psycho

Psycho (1960)

Dokonalé po všech stránkách a pro mě jeden z naprostých vrcholů kinematografie. Psycho je scénáristicky geniálně vystavěné, má famózní hudbu, úchvatnou (tajemnou) atmosféru, unikátní příběh a nezapomenutelnou hlavní postavu (o životní roli Anthonyho Perkinse nemůže být sebemenších pochyb). Hitch zkrátka natočil revoluční dílo, plné do té doby nevídaných scén a záběrů. Skvost mezi skvosty. 100 % a jeden z mých TOP 3

Poslední skaut

Poslední skaut (1991)

Můj TOP 10 film. Drsná akční krimi, v níž prim hrají geniálně napsané scény (probuzení u bazénu, manželské a rodinné "debaty"), kultovní hlášky, které jsou ve vší své vulgaritě vždy strašně vtipné a cool, a samozřejmě dokonalý Bruce Willis v jedné ze (dvou) svých životních rolí. Joe Hallenbeck, jehož postava nepokrytě vychazí z tradice ultra cynických noirových detektivů typu Phila Marlowea, je všech bohů král! Při nejlepší vůli si opravdu nevzpomenu na stylovějšího fimového tvrďáka... Shane Black tady božsky vyhmátnul esenci staromódních chlapáckých kriminálek (a bezchybně ji napasoval na tehdejší současnost) a Tony Scott dávno předtím, než začal "vybavovat" své filmy nezaměnitelnou zběsilou vizuální stránkou, natočil své jednoznačně nejlepší dílo, které spolu s první Smrtonosnou zbraní (kterou taky napsal Black) tvoří absolutní špičku subžánru (akčního) buddy movie... 100 %

Klub rváčů

Klub rváčů (1999)

Film, který zničí (nebo alespoň různou měrou naruší) vaše sny a představy o světě, životě či společnosti, a vybuduje vám nové (lepší?)... Obsahově a myšlenkově možná nejinspirativnější filmové dílo, které jsem dosud viděl. KLUB RVÁČŮ je nepochybně mnohovrstevnatým dílem (možností výkladu je opravdu hodně, každý v něm může vidět něco trochu jiného). Navíc po tomhle snímku Brad Pitt už nikdy nebude idolem výhradně jen dívčích srdcí. Každopádně jeden z mých TOP 10 a taky dokonalý argument pro (moje) tvrzení, že i hluboké a inteligentní filosofické a existencionální myšlenky se dají ve filmech prezentovat i skrze velice efektní (a tudíž divácky přitažlivou) formu. 100 %

Smrtonosná zbraň

Smrtonosná zbraň (1987)

Gibson, Glover, scénář Shanea Blacka a režie Richarda Donnera. Výsledkem smíchání těchto ingrediencí není nic menšího než nejlepší akční buddy movie (spolu s POSLEDNÍM SKAUTEM). Klasická žánrovka, která se neomrzí (a její pokračování také ne). 100 %

Titanic

Titanic (1997)

Lepší propojení romantického dramatu a akčního velkofilmu si snad ani nedokážu představit. Cameron jakoby se poučil ze stěžejní chyby mnoha katastrofických filmů, jíž je obvykle poměrně nudná neakční expozice, v níž se profilují postavy a budují se mezi nimi vztahy. Cameron velmi správně pochopil, že diváci budou velkolepou akci a destrukci prožívat mnohem více, když jim bude na hlavních aktérech skutečně záležet. Navíc to nebylo ani poprvé (Vetřelci), a ani naposledy (Avatar), kdy Cameron s rozpoutáním monumentálních akčních sekvencí nikam nespěchal (a ani v jednom ze zmiňovaných případů to nejen nevadí, ale dokonce je to spíš ku prospěchu). Z pouhé kinematografie atrakcí (kterou by jinak Titanic nepochybně byl, kdyby ho místo perfekcionistického vizionáře dostal do rukou nějaký nevýrazný rutinér) se tak stal po všech stránkách absolutně plnohodnotný filmový zážitek (v mých očích se dokonce jedná o jeden z nejfilmovějších filmů vůbec). Možná bych se měl stydět za to, že mě za srdce chytá něco tak očividně komerčního a kýčovitého, ale určitě sami dobře víte, jak to někdy bývá s láskou. Ano, často nedává smysl. A právě proto tomu věřím, jak by řekla Rose. ;-) Mimochodem - nejslavnější moment filmu ("Jacku, já letím") považuju za nejikoničtější (a možná i celkově nejlepší) romantickou scénu, jakou jsem kdy viděl... 100 %

Přelet nad kukaččím hnízdem

Přelet nad kukaččím hnízdem (1975)

Strhující dílo, u kterého se chvíli od srdce smějete a vzápětí se div nerozpláčete nad (ve své podstatě strašlivě tragickým) osudem hlavních postav, nad směšným, nefungujícím systémem (blázinec je zde použit jako metafora totalitních režimů), a nad jeho ignorantními zastánci. Emočně i myšlenkově neskutečně nabité humanistické drama o potřebě a důležitosti (osobní) svobody, ze kterého mrazí a které, ač je to s podivem, funguje skvěle i jako komedie (byť proklatě hořká) pro masy. Jedna z životních rolí Jacka Nicholsona (jeho neodolatelně živelný rebel McMurphy patří k postavám, které mě v životě nejvíce oslovily a ovlivnily) v jednom z nejlepších (a mém nejoblíbenějším) filmů českého režisérského titána, jenž si zde mohl naplno vylít svůj vztek na komunistický režim, který tehdy sužoval jeho rodnou zem. A abych se přiznal, především díky tomuto snímku jsem v dobách svého dospívání poznal, že psychologické drama může být zábavné a poutavé stejně (ne-li ještě více) jako akční snímky, oddechové sci-fi nebo horory. Prostě nádhera a zcela zasloužených pět hlavních Oscarů. 100 %

Dobyvatelé ztracené archy

Dobyvatelé ztracené archy (1981)

Začátek absolutní filmové legendy... Skvěle natočené a náramně gradované akční scény, vynikající Harrison Ford (imho životní role), dokonalá hudba v čele s nezapomenutelným ikonickým ústředním hudebnmí motivem a především úžasná atmosféra ultimativního epického dobrodružství, která prostupuje všemi díly a díky které si tahle unikátní série o největším dobrodruhovi filmového plátna získala celé mé filmové srdce. Akční dobrodružství, nadupané od první vteřiny do poslední, to je jeden z žánrů, které jdou Spielbergovi nejlépe. A společně s Chrámem zkázy je toto můj nejoblíbenější dobrodružný film, jenž ukázal cestu mnoha dalším, kteří ovšem co do kvality často hodně zaostávají. Kultovní pecka, jež nepostrádá nepopsatelné kouzlo díla tvořeného pravými (a talentovanými) fandy svého oboru. 100 %

Predátor

Predátor (1987)

"Nastal čas vyndat bezbolestnou." Desítkami let a nespočtem projekcí už více než dostatečně prověřené d-o-k-o-n-a-l-é kombo typického 80's macho akčňáku a špičkově gradované sci-fi hororové vyvražďovačky. Spolu s o rok staršími Vetřelci nejlepší film svého druhu. Navíc je to jedna z nejlepších týmovek, kde Arnold (v top formě) je samozřejmě hlavní hereckou hvězdou, skvělí jsou tu ale všichni (hlavně Sonny Landham je nezapomenutelný). A ta geniální a s filmem absolutně srostlá hudba Alana Silvestriho...! 100 % a TOP 25