Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Animovaný
  • Dokumentární
  • Krimi

Recenze (2 838)

plakát

Cokoliv (2003) 

Film Cokoliv je klaunův nostalgicky ironický návrat do mládí. Ideovou konstrukcí je konfrontace mladšího já se svou starší verzí, zvídavé a idealistické mládí je položeno vedle sarkastického vzrušení staří na jeho četné osobní životní zkušenosti. Klaun spoléhá na rutinu a se zlomyslnou závistí se ohlíží za mládím, jeho životem nezkaženou nevinnost a bezprostřední vášeň. Klaun nechává nahlédnout mezi své zásadní inspirace intelektuálně jinošského věku a zkušeně mlaská v rozkoši z tahů absurdit lásek, tužeb a seberealizace. Jistým nedostatkem se ale může jevit klaunovo opisování a skutečnost, že vše klaunem řečeno bylo již dříve, byť ve vícero filmových dílech, klaunem zpracováno rozverněji a nápaditěji, s podnětnějším zápalem v návdavku sarkasmu a nihilismu. A tak zůstávají pouze odlišnosti mladšího a staršího přijímání života. Mladší a nezkaženější životní postoj představuje Jerry Falk (příjemný Jason Biggs), mladý a energický kabaretní komik a spisovatel na počátku kariéry. Touží po opojném okouzlení života v jeho nejintimnějších křivkách, a právě proto se nedokáže oprostit od nezdravých zvuků vlastních závazků a vazeb. Život koketuje s laskominami vášně. Starší a vlivem bohatších životních zkušeností sarkastičtější životní postoj zde zaujímá David Dobel (zajímavý Woody Allen), učitel na veřejné škole a cynicky bezprostřední komentátor krás a vztahů. Komika je prostředkem k sebeobraně i seberealizaci. Hlavní ženskou touhou je tu Amanda Chase (zajímavá Christina Ricci), slabina Jerryho vnitřního světa. Touha se dotkla představ hvězdného nebe a nedokáže porozumět úzkostem a ochlazení. Život v ironické melodii. K výraznějším postavám patří taktéž Harvey Wexler (velmi příjemný Danny DeVito), svérázný agent mladého Jerryho. Sázka na jistotu z jedné strany, z té druhé lítost spolu se soucitem. Z dalších rolí: niterně vyrovnanější, ale též zevšedněná Jerryho původní snoubenka Brooke (KaDee Strickland), osamělá a sebestředná Amandina matka a bývalá herečka Paula Chase (Stockard Channing), klaunova jízlivá poznámka a Jerryho mlčící psychoanalytik (William Hill), Jerryho kamarád a původní Amandin snoubenec Bob Stiles (Jimmy Fallon), herecká Amandina kolegyně Connie (Erica Leerhsen), Amandin blízký kolega z herecké školy Ray Polito (Adrian Grenier), či jazzová pianistka a básnířka Diana Krall (sebe samu). Cokoliv je klaunovou ironickou poznámkou. Kontrast mladého s tím starším a zkušenějším pohledem na život prosazuje naplnění seberealizací, byť se nebrání rozkoši života.

plakát

Hollywood v koncích (2002) 

Hollywood v koncích je klaunovým ctižádostivým pokusem o sarkastickou alegorii. Ale nedokázal přesně odhadnout zcela správný a pocitem ublížení nezatížený odstup a do cirkusových hrátek vylévá až příliš mnoho ze své záště vůči komerční hollywoodské tovární výrobě filmů. Klaunova odzbrojující bezprostřednost se potácí v křečích a tklivá melancholie se stala stařeckým vrtochem, s ní klaun vyváří sarkastické výkřiky, žádá lásku i uznání. Klaunova šaráda funguje jen v oddělených jednotlivostech, ale celková myšlenka se s nedostatkem klaunova niterného odstupu stává jen podrážděným a proto zcela zbytečným klaunovým štěkotem za paravánem psychoanalýzy, umění, Érota a peněz. Tím klaunovým zbrojním arsenálem hromadného ničení je Val Waxman (Woody Allen), slavný filmový režisér na pokraji zájmu filmových výrobců. Stáří se ale nechce vzdát odchodu do starého železa, což dokazuje i svou intimitou. Klaun se rozmáchle pustil do psychoanalytických hříček a nedokáže z nich uniknout. Hlavní ženskou postavou klaunova filmobraní je Ellie (pozoruhodná Téa Leoni), Valova bývalá manželka a ctižádostivá producentka hollywoodského filmového studia. Pocit viny vrací opomíjeného starce znovu do hry a vysokého filmového světa. A pak je tu láska přítomná, minulá i budoucí. Významnou postavou filmu je Hal Jaeger (zajímavý Treat Williams), mocný a velmi úspěšný ředitel filmového studia a vybraný snoubenec Ellie. Názorovému střetu se přidává i intimní rovina zlomyslného klauna. Výraznější postavou je Al Hack (velmi příjemný a sám také filmový režisér Mark Rydell), Valův velmi ochotný agent. Vědomí poslední kariérní šance je nadáno důvtipem a vlastní obětavou pomocí. K výraznějším postavám patří Lori (příjemná Debra Messing), Valova milenka, mladá, naivní a atraktivní. Herectví je jejím posláním a Valova příležitost je šancí i pro ni. A k předním patří také čínský překladatel (příjemný Barney Cheng), zdvořilý pomocník kameramana natáčeného filmu a momentální psychosomatické indispozice samotného režiséra filmu. Z dalších rolí: odstrčeně dohlížející producent studia Ed (George Hamilton), chaotickým postupem rozrušený kantonský kameraman filmu (Yu Lu), příliš zvědavá novinářka Andrea Ford (Jodie Markell), architekt výpravy filmu Elio Sebastian (Isaac Mizrahi), kostymérka filmu Alexandra (Marian Seldes), k režisérovi naprosto otevřená hlavní herečka, mladá Sharon Bates (Tiffani Thiessen), Valův privátní psychiatr (Peter Gerety), či Valův rebelující syn Tony Waxman (Mark Webber). Film Hollywood v koncích není povedenou sarkastickou rošťárnou intelektuálního amerického klauna. Můžeme obdivovat drobnosti, ale jako celek je film nedůstojný jména Woody Allen.

plakát

Darebáčci (2000) 

Darebáčci jsou uvolněně nezbednou šarádou tklivého klauna, který dal přednost cirkusové bezprostřednosti, přirozenému úderu anekdotické grotesky a frivolnímu laškování s kulturní rozdílností stavů. Aneb klaun si vybral kriminální žánr za svou arénu karikatur a dychtivé sarkastické touhy po kořisti. Bohatství, nebo láska, to je klaunova zákeřná otázka na konci jeho běsnění, rubání, pečení a pobíhání. Klaun udržuje rytmus jízlivostí, nebojí se žádné společenské třídy a s tím rozjařeným předsevzetím a nihilistickým uznáním rozehrává nadneseně škádlivou taškařici o zlodějích, bohatství, snobství, morálce a lásce. Hlavní zbraní klaunovy šarády je Ray Winkler (velmi příjemný Woody Allen), umývač nádobí s geniálním plánem k bankovní kořisti. Bohatství přijde cynicky z opačné strany a začne se neodbytně ptát: co je to štěstí? Mravy, způsoby, a za všechno prý může láska. Klaun rozjařeně jásá. Křehkou klaunovou zbraní je Frances Fox-Winkler alias Frenchy (zajímavá Tracey Ullman), manikérka a Rayova manželka i jeho pragmatická připomínka reality. Nové možnosti jsou pokušením pro dychtivou náruživost. Ale klaun se neúprosně zeptá: a je to láska? Významnou postavou je David Perrette (velmi příjemný Hugh Grant), obchodník s uměním a uhlazený zástupce sebevědomé uvědomělosti vyšší střední třídy. Učitel mravů stavu se nechá zlákat tučnou odměnou. K výraznějším postavám patří také May Sloane (velmi zajímavá Elaine May), sestřenice s prostomyslnou podstatou osobnosti. přesto dokáže mást bezděčností i mluvou. Z dalších rolí: zločinní kumpáni Raye při jeho geniálním plánu a pozdější prostodušší viceprezidenti sušenkového koncernu, páni Denny Doyle (Michael Rapaport), Tommy Walker (Tony Darrow) a Benjamin Bukowski alias žhář Benny z osmého bloku (Jon Lovitz), na sušenky divý a také po zásluze úspěšný policista Ken DeLoach (Brian Markinson), hostitelé posledního klaunova pokušení a zločinu Langston Potter (Howard Erskine) a Chi-Chi Velasquez Potter (Elaine Stritch), veselý vdovec, okouzlený May, George Blint (George Grizzard), či investigativní reportér Steve Kroft (sám sebe). Film Darebáčci je uvolněně nadnesenou klaunovou hříčkou, v niž si bere za rukojmí kriminální žánr a nuance vztahů mezi mužem a ženou. Příjemně nenáročné i odhodlaně nadnesené klaunovo třeštění. I sušenky mohou přinést vzrušující dobrodružství.

plakát

Sladký ničema (1999) 

Sladký ničema je jazzovou baladou ironií rozjíveného kabaretního klauna. Klaun vyvolil konstrukci se styčnými body slávy filmových světových veličin, ty doplnil o jazzové hrátky kytary s pocitem vnitřního světa, dále o uměleckou úzkost v niterné rozervanosti, a o Érota s psychoanalýzou. Klaun ve své jásající radosti ze života nenechá stranou ani filmový svět, vlastní intimní posedlosti a jevištní intelektuální artistiku. Životopisné prvky obhajuje dobrodružnou dynamikou a dodává jim punc dokumentu. Klaun si hraje s umělcovou osamělostí a rozpustile se hihňá u splavných anekdotických zlomenin. Vyvoleným hrdinou klaunovy lehoučce rozvernější verze jazzové balady je Emmet Ray (pozoruhodný Sean Penn), kytarový kouzelník jazzové kultury doby třicátých let. Pocity vnitřního světa jsou předávány v interpretaci hudebních not, úzkost je hnací silou umělce v jeho seberealizaci i dychtivosti po niterném naplnění. Osamělost je ale nechtěnou daní rozpolcenosti kytaristova vnitřního světa. Nejvýznamnější ženskou postavou je Hattie (velmi zajímavá Samantha Morton), němá pradlena a zároveň nejupřímnější milenka Emmeta. Laskavost se shovívavostí je sice mocnou zbraní, ale na umělcovu rozervanost obyčejně nevystačí. Důležitou postavou je Blanche (zajímavá Uma Thurman), Emmetova manželka z dobrých stavovských poměrů a intelektuálně ctižádostivá spisovatelka psychoanalytického vedení. Vášeň, láska, prchlivost a brzký příchod všednosti a nudy. Výraznější postavou je Al Torrio (příjemný Anthony LaPaglia), výkonný i nejvyšší osobní ochránce mafiánského šéfa a neurvalý milenec v manželství se nudící Blanche. A k výraznějším zde patří také Bill Shields (příjemný Brian Markinson), bubeník z Emmetova kvinteta a jeho druh newjerseyského osvěžení vášní života. Z dalších rolí: kamarádka Hattie i Billova tělesná radost ze života Gracie (Kaili Vernoff), pro Emmeta vydělávající animírky Hazel (Constance Shulman) a Iris (Kellie Overbey), Emmetem odmítnutá milenka Ann (Molly Price), konferenciér soutěže uměleckých nadějí (William Addy), přímý Emmetův agent Sid Bishop (Vincent Guastaferro), Hattie objevící hollywoodský filmový režisér (Josh Mowery), neobratný hollywoodský milovník William Weston (Fred Goehner), Alův veliký šéfík Joe Bedloe (Brad Garrett), ta Emmetova poslední milenka před jeho zmizením Ellie (Gretchen Mol), uctívaný Emmetův kytarový vzor Django Reinhardt (Michael Sprague), či průvodci jazzovým dokumentárním formátem (Woody Allen, Ben Duncan, Daniel Okrent, Nat Hentoff, Douglas McGrath a Sally Placksin). Sladký ničema je filmovým špásem kabaretního intelektuálního klauna, milujícího jazz. Je to lehoučké a radostné osvěžení, odlehčené ve formátu, niterném rozpolcení i metodách klaunových anekdot.

plakát

Pozor na Harryho (1997) 

Pozor na Harryho je renesancí klaunova nihilistického zaujetí. Klaunův filmový virbl v originálu zní: Dekonstrukce Harryho, a vystihuje ideovou podstatu cirkusového sarkasmu, jímž život dobývá i se před ním urputně brání. Americký intelektuální klaun reaguje na kritiky, osobní skandály, životní a tvůrčí krize i na bouře a úzkosti vnitřního světa. Klaun se rozpomněl na svou náruživost a kolem svátosti moderní éry spotřebního věku amerického typu, u psychoanalýzy, uspořádal karneval na počest dvou základních lidských pudů Érota a Thanata. Cirkusový klaun se neomlouvá, ale obnažuje duši, obavy a naději, strachy a touhy, cynicky pobíhá přes své svršky slabůstek, neohroženě objevuje sarkastické anekdoty života, a pak divoce uchvacuje omamně povznášející rozkoše. Klaunovým prostředkem cynického žonglování s filozofií a realitou, posedlostí a uměleckou tvorbou je Harry Block (velmi zajímavý Woody Allen), úspěšný spisovatel v té životní a tvůrčí krizi. Prokletím je nezodpovědnost k pevnému rodinnému uspořádání, koketním pokušením je živočišnost, obranou je nihilismus a záchvaty hédonismu. Tvorba je vypořádáním se s vlastní úzkostí a klaun je ve své nezdvořilé dychtivosti k nezastavení. Klaunovou zástěnou jeho zmatků je Cookie Williams (zajímavá Hazelle Goodman), animírka v bezelstné bezprostřednosti k Harryho aktuálním potřebám. Klaunova cesta za uznáním nemůže mít příhodnější symboly. K nejvýraznějším ženským postavám filmu patří druhá Harryho manželka a psychiatrička, neschopná překonat způsob zakončení manželského závazku, Joan (pozoruhodná Kirstie Alley), dále Harryho bývalá švagrová ze třetího manželství a jeho vášnivá milenka, rozzuřená z toho náhlého konce, Lucy (velmi zajímavá Judy Davis), také Harryho poslední milenka a jeho mladá obdivovatelka Fay Sexton (velmi příjemná Elisabeth Shue), a nakonec Harryho sestra, v sourozeneckém nedorozumění na ideový postoj k obrazům života, Doris Block (zajímavá Caroline Aaron). Z dalších rolí: Harryho literární alter ego v prostopášnosti třetího manželství Ken (filmový režisér Richard Benjamin), Harryho nejlepší kamarád a spisovatel, přebírající tu poslední milenku, Larry (Billy Crystal, též v roli ďábla), Harryho, z vlastní náhlé smrti vystrašený, kamarád Richard (Bob Balaban), Harryho literární alter ego z rozpoznávání života prvního manželství Harvey Stern (Tobey Maguire), Harryho literární alter ego z narození syna v druhém manželství Paul Epstein (Stanley Tucci), literární ozvěna Lucy jménem Leslie (Julia Louis-Dreyfus), Harryho drzá literární syntéza druhé Harryho manželky a sestry Helen (Demi Moore), Harryho třetí a intimně odměřená manželka Jane (Amy Irving), slepá babička (Jane Hoffman), exotické erotické pokušení Lily Chang (Sunny Chae), neodbytná Smrt (Ralph Pope), rozostřený filmový herec Mel (Robin Williams), Melova zmatená choť Grace (Julie Kavner), Harryho švagr, Dorisin manžel Burt (Eric Bogosian), Harryho milovaný synáček Hilliard Block (Eric Lloyd), Harryho tatínek v pekle (filmový režisér Gene Saks), či literárně nihilistická ozvěna Harryho židovského dětství Max (Hy Anzell) a Dolly (Shifra Lerer). Film Pozor na Harryho není prchlivou sebestředností, ale je klaunovou sebereflexí v jeho nezdvořilé dychtivosti nihilistické filozofie a sarkastické sebeobrany před zuřivým světem. Pozoruhodný niterný výjev a intimita cirkusového klauna!

plakát

Všichni říkají: Miluji tě (1996) 

Film "Všichni říkají: Miluji tě" je klaunovou sarkastickou poznámkou k romantickému muzikálu v distanční fázi předpokladu populární kultury. A tak klaun namotává na špejle růžovou cukrovou vatu, cirkusová kapela břinká ke slavnostnímu defilé lidského shonu a snažení, kterému se říká láska, a vyvolávač láká na pestrobarevné varietní křepčení. Klaun se rozhýřil u filmového žánru, karikatury tak prožívají stereotypy až do posledního vzdechu osobní zkušenosti a v obratech groteskního ochmýření. Klaun dokáže podbarvit rozkošné absurdity lásky a slouží mše za romantickou ironii, poté dychtivě znevažuje estrádní pompézností cirkusové manéže, přizpůsobil se pop-kultuře, vesele poskakuje na jedné noze kolem kruhu lásky a rozhazuje mezi diváky, za jejich nadšeného jásotu a frenetického potlesku, cukrkandle ze sněhobílých kornoutů. Klaun sic zlehčuje, ale rozdává k tomu i perníková srdce a sentimentální pohlazení. Průvodcem klaunova proslazeného dovádění je Djuna Berlín alias DJ (zajímavá Natasha Lyonne), dospívající slečna z liberální rodiny z vyššího středního stavu. Klaun si neodpustí své zlomyslnosti a dívčí mládí nechává vláčet pudy a pocity osudovosti v nadšené seznamování se s životem a intimitou světa. Hlavní mužskou postavou je Joe Berlin (příjemný Woody Allen), Djunin otec a spisovatel, pohybující se na trase Paříž - New York. Osamělost se tklivě ptá po důvodech netrvanlivého naplnění intimně romantických potřeb vnitřního světa. Klaun kuje pikle. Výraznou postavou příběhu je Bob Dandridge (velmi příjemný Alan Alda), Joeův nejlepší kamarád a úspěšný právník se šťastným intimním životem a mnohou starostí s tělesně citovým probouzením jeho četných potomků do života. Důležitou postavou je Von Sidell (zajímavá Julia Roberts), atraktivní kunsthistorička, křehká milovnice Tintoretta a Joeovo benátské osvěžení pochybující naděje a romantické potřeby. Klaun si neodpouští ironickou jízlivost. Významnou postavou je Skylar Dandridge (příjemná Drew Barrymore), mladá a zasnoubená Bobova dcerka. Pud se tu ale dostává do zásadního konfliktu s rozumem a stavovským očekáváním. Výraznou postavou je taktéž Steffi Dandridge (velmi zajímavá Goldie Hawn), bývalá Joeova a současná Bobova manželka. Dobrý původ, finanční nezávislost a spořádanost dobročinné menažérie ctihodné společnosti. K výraznějším patří také Holden Spence (příjemný Edward Norton), vytříbeně vychovaný a stavovsky výhodný snoubenec Skylar. A velmi výraznou postavičkou jest Charles Ferry (zajímavý Tim Roth), sociopat, a díky úsilí Steffi propuštěný vězeň. Láska a romantická představa dostávají klaunův nezbedný rozměr. Z dalších rolí: méně šťastnější Bobova dcerka - dvojče Laura Dandridge (Natalie Portman) a více šťastnější Lane Dandridge (Gaby Hoffmann), momentální mozkovou nehodou rebelující Bobův syn Scott Dandridge (Lukas Haas), věkem již zmatený dědeček (Patrick Cranshaw), tak disciplinovaná hospodyně Frieda (Trude Klein), či rodiče Holdena a ctihodní rodinní přátelé Arnold a Lynn Spenceovy (David Ogden Stiers a Scotty Bloch). Všichni říkají: Miluji tě, to je klaunova sarkastická náruživost a karikaturní odlehčení jím vybraného filmového žánru ve smířlivějších požadavcích pop-kultury. Aneb intimní hledání a sebepoznávání dospívajících dítek vyššího středního stavu a vztahové hašteření. Klaun těží ze své rutiny a zástupu populárních jmen.

plakát

Mocná Afrodíté (1995) 

Mocná Afrodíté je rutinním filmovým výtvorem tklivého amerického klauna. Klaun se na promenádní molo dostavil se svou zlehčenou variantou Pygmaliona a karikaturní ozvěnou na Oidipa. Využívá tu oblíbenou slzu melancholie manželské krize, ale výsadní místo dostalo tentokrát cirkusové hulvátství a pištění školaček, vystrašených zmateně probíhající myšičkou. A stejně jako je řecká tragédie. podávaná v římském ritu a shakespearovském výlevu, spíše vynuceným nouzovým ústavem klaunovy improvizace, tak komedie, upřednostňující spíše pikantnost a dětinskost s kapkou ironie, je dílem velmi vtíravého autorova předsevzetí o splnění filmového plánu. Klaun se ve vlastních vývodech klaunské zlomyslnosti víceméně opakuje, byť tentokrát zesměšňuje i ty své závěry. Klaun pro svou zkušenost dokáže pobavit a ironicky zazvonit, přesto je film více záplatou než jeho nadšením a hravostí. Spojovatelem květu světa zemského s náladami vnitřních krajin je Lenny Weinrib (příjemný Woody Allen), sportovní žurnalista, poslušný manžel a idealistický napravovatel škaredých osudů nešťastných lidiček. Děti a jejich původ jsou sice záminkou, ale tím skutečným zájmem je absurdita lásky a zlomyslnost klaunova úderu škodolibosti. A tak klaun s láskou vychovává, kolébá a holduje pop-kultuře. Hlavní ženskou postavou je Leslie alias Linda Ash (ztepilá Mira Sorvino), přitažlivá mladá žena, zneužívaná svatou trojicí života: spotřební dobou, konfesí materialismu a mužským chtíčem. Klaun si pohrává s variací lásky i jejími fyzickými plody. Důležitou postavou je Amanda Sloan Weinrib (pozoruhodná Helena Bonham Carter), Lennyho manželka a galerijní kurátorka se ctižádostivou představou své kariéry a rodiny. Moderní doba naštěstí nabízí netušené možnosti naplnění a uspokojení. I bez nutnosti těhotenství. K výraznějším postavám filmu patří také Kevin (příjemný Michael Rapaport), prostoduchý vesnický mladík v předčasném konci boxerské kariéry. Ach, láska, předsudky a veřejná ostrakizace. Z dalších rolí: v těch nových možnostech doby pop-kultury důsledný vedoucí antického divadelního sboru (F. Murray Abraham), Oidipova matka a thébská královna Iokasté (Olympia Dukakis), nebohý Oidipův otec a thébský král Laius (David Ogden Stiers), proslavený slepý thébský věštec Teirésiás (Jack Warden), proslulá trojská věštkyně s nedůvěrou veřejnosti Kassandra (Danielle Ferland), Amandin inspirující i pokoušející nadřízený galerista Jerry Bender (Peter Weller), omezeně násilnický pasák klínů Ricky (Dan Moran), Lennyho kamarád z fotbalu Bud (Steven Randazzo), sám nešťastník Oidipus (Jeffrey Kurland), Lennyho kamarád a trenér boxu (Tony Sirico), či malý Max (Jimmy McQuaid, jako maličký Nolan Tuffy, a jako kojenec Tucker Robin). Mocná Afrodíté je rutinní výrobou ve světe filmu protřelého klauna. Tklivý newyorský klaun odhodil intelektuální předpojatost a oddal se vnadám populární kultury.

plakát

Nepijte vodu (1994) (TV film) 

Nepijte vodu je ze řetězu vypuštěná klaunova náruživost, zbavená okovů dovádivě oslavuje, a klaun se splašeně žene za dalším a dalším šprýmem a nenávratně narušuje zažitá pravidla hry. Evoluční zhroucení komunistických diktatur poskytlo příhodnou příležitost k oprášení vzpomínky na mladický elán a klaunskou žádostivost, a klaun ve vášnivém rytmu čardáše s příměsí klezmeru a cikánské touhy objevuje půvab absurdity životních okamžiků, líčí rafinované pasti, nedbá zdvořilosti, koketuje s karnevalem bláznů. Klaun se vrátil ke své zuřivosti a rozpoutal zběsile nadnesené tornádo klauniády. Účinným nástrojem klaunova hromadného ničení je Walter Hollander (velmi příjemný Woody Allen), tklivý newyorský dodavatel na evropském rodinném výletě za Železnou oponou v roce 1961. Místem klaunova řádění je naučená zdvořilost amerického diplomatického úřadu, špionské mravy doby i ideová rozpolcenost života. Absurdita okamžiku neúnavně plane vášní, žádá osvobození z jejího dosahu a v bezprostřednosti působí zmatek a zkázu. Obětí klaunovy neodbytné a jeho věčně náruživé nezdvořilosti je Axel Magee (příjemný Michael J. Fox), syn amerického velvyslance a jeho zástupce v době velvyslancovy nepřítomnosti. Očekávání a ctihodná odhodlanost nezklamat je ovšem sabotována nezlomným klaunem. Hlavní ženskou postavou je Susan Hollander (zajímavá Mayim Bialik), Walterova dcerka ve vhodném věku na vdávání, leč snoubenec je v New Yorku. Ta romantická klaunova neposednost. Výraznou postavou je Marion Hollander (zajímavá Julie Kavner), věrná Walterova manželka, důvěrně uvyklá na klaunovu nezdvořilost. Je zbytečné dělat si starosti, život i tak bezstarostně zvoní. K výraznějším patří také otec Drobney (velmi příjemný Dom DeLuise), dlouholetý uprchlík, bezpečně schovaný americkou ambasádou a katolický kněz s nezměrným nadšením do pouťových triků a kouzelnického ochotničení. Nudu je nepotřená, a pěstuje koníčka. Z dalších rolí: ctihodný, úspěšný a s nepovedeným synkem nespokojený americký velvyslanec Magee (Josef Sommer), ctižádostivě snobský a precizní americký diplomat Kilroy (Edward Herrmann), na své umění pyšně hrdý šéfkuchař na velvyslanectví Oscar (Austin Pendleton), mladý a snaživý americký diplomat Burns (Robert Stanton), vrchní hlídač komunistického práva a pořádku Krojak (Vít Hořejš), spolehlivá úřednice velvyslanectví slečna Pritchard (Rosemary Murphy), na ambasádě uctívaný emír (John Doumanian), emírův pobočník (Erick Avari), či doprovázející hlas vypravěče (Ed Herlihy). Nepijte vodu je osvobozeným běsněním uvolněného amerického klauna. Je to nezávazné a vitální klaunovo dovádivé představení. Klaunova zábava ztřeštěně plyne ve svěží cirkusové zběsilosti.

plakát

Výstřely na Broadwayi (1994) 

Výstřely na Broadwayi jsou nezbednou anekdotou amerického klauna, zamilovaného do jazzového New Yorku. Americká prohibice třicátých let, swingová prostopášnost, naaranžovaná divadelní svatozář Broadway, úporné umělecké ctižádosti, věcná moc gangsterského světa a jejich pravidel, chomáč klaunova nitra a jeho výkřiků akrobatické zlomyslnosti, a k tomu všemu dal klaun karikaturní karneval, Érotovu frivolnost a uličnickou rozvášněnost v pohybech a potřebách. Klaun blahem řičí, osvobození nabízí v rezignaci na ambice uznání a upřednostnění obyčejné lásky. Klaunova anekdota přetéká touhou, temperamentem a flirtujícími absurditami. Obětí klaunovy náruživosti je David Shayne (příjemný John Cusack), začínající a po úspěchu dychtivý autor divadelních her. Sebevědomí řevem probouzí svůj nástup na osvětlenou rampu šoubyznysu, realita s mladickými ideály sarkasticky hraje badminton a ponouká k projevu provazochodecké ekvilibristiky. Sice dosáhne na nebe úspěchu, ale zároveň i stavu niterné rozpolcenosti. Klaun se kochá svou anekdotou od začátku až do samotného konce. Rozmarným ženským impulsem jest Olive Neal (velmi zajímavá Jennifer Tilly), naivní a atraktivní milenka skutečně význačnějšího newyorského gangstera, planoucí po herecké kariéře v záři divadelních reflektorů. Rozmáchle majestátním ženským impulsem je Helen Sinclair (velmi dobrá Dianne Wiest), slavná herečka, bránící se odsunu z popularity efektivně vymodelovanou řízenou střelou divadelního patosu a utkvělé rozhodnosti. Důležitou postavou je tu Cheech (pozoruhodný Chazz Palminteri), významnější zaměstnanec Oliviina milence, její osobní ochránce, netušený brilantní spisovatel s rutině vykonávanou čistící pracovní povinností. Klaun říhá nezbedností. K výraznějším postavám filmu patří také Warner Purcell (zajímavý Jim Broadbent), zkušený divadelní herec s pěstěným anglickým přízvukem, ale i utajenými nekontrolovatelnými záchvaty v přejídání. Z dalších rolí: Davidova trápená milenka Ellen (Mary-Louise Parker), zkušený a pomáhající divadelní producent Julian Marx (Jack Warden), mocný muž, důsledný mecenáš i Oliviin milenec Nick Valenti (Joe Viterelli), žoviální divadelní herečka Eden Brent (Tracey Ullman), či Davidův kamarád a zneuznaný umělec Sheldon Flender (slavný filmový režisér Rob Reiner). Výstřely na Broadwayi jsou neposedně uvolněnou zábavou žádostivého klauna. Woody Allen vystřihl rozkošně vrtošivé dovádění. Půvabně karikaturně stylizovaná anekdota!

plakát

Tajemná vražda na Manhattanu (1993) 

Tajemná vražda na Manhattanu je klaunovou skotačivou představou kriminálního žánru v rytmu ruchu newyorského jazzu. Aneb manželskou krizi a intimní ochlazení lze překonat i díky zásadně emočnímu a společně sdílenému dobrodružnému zážitku. Stereotypní poklid dlouhodobého manželství potřebuje k prospěšnému posílení jiskry vzrušení a euforické výkřiky vzdechů. Alternativou sexuální svobodomyslnosti je zvýšený zájem o sousedské životní a intimní poměry, podezíravost je probuzena nečekanou tragédií a zpestření všedního dne nebere konce. Klaun se žádostivě žene v karikující nadsázce za úspěšným vyřešením kriminální zápletky, metá v běhu kozelce a z defenzivy si pomáhá pohotovým slovním žonglováním. Klaunova ctižádost v dynamickém pohybu povznáší vzrušení ze zpestření manželské všednosti. Základním impulsem ke klaunovým hrátkám je Carol Lipton (velmi příjemná Diane Keaton), manželka středního věku v neodkladné potřebě vybít nahromaděnou energii a napětí z manželského zevšednění. S neskrývaným nadšením se vrhá do vytržení z nudy poklidu pohodlí. Hlavní mužskou postavou je Larry Lipton (příjemný Woody Allen), knižní nakladatel a Carolin mužíček. Bez toho kriminálního třeštění by se obešel, ale manželská krize si žádá osobní účasti. Důležitou postavou je Paul House (zajímavý Jerry Adler), postarší soused Liptonových, nudnější filatelista a majitel starosvětsky vznešeného biografu. Přílišný emoční poklid je lákavým pokušením životnímu dobrodružství. Výraznou postavou je Ted (příjemný Alan Alda), zábavný kamarád Liptonových s nenaplněným romantickým pnutím a v lehké melancholii porozvodové osamělosti. K výraznějším postavám patří taktéž Marcia Fox (zajímavá Anjelica Huston), úspěšná a na první pohled sebevědomá spisovatelka. Záhady srdce a zločinu řeší celý tým. Z dalších rolí: mladá, atraktivní modelka a smyslné pokušení postaršího Paula Helen Moss (Melanie Norris), vitální a věrná Paulova manželka Lillian House (Lynn Cohen), dlouholetá a žárlivá Paulova spolupracovnice, paní Dalton (Marge Redmond), dospělý syn manželů Liptonových Nick Lipton (Zach Braff), či pro zdar zpestřující věci ochotně spolupracující přátelé Liptonových, Sy (Ron Rifkin) a Marilyn (Joy Behar). Tajemná vražda na Manhattanu je newyorskou nezbedností klaunova uličnického kousku na zažité tradice kriminálního thrilleru. Osvěžující klaunovo pobavení.