Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Dokumentární
  • Animovaný
  • Krimi

Oblíbení režiséři (10)

Truffaut byl mou první láskou, s ním jsem přišel o svou nevinnost. Truffaut byl jedinečný filmový estetik, udával tón, inspiroval se podnětnými vzory schopných předchůdců. Obraz měl pro něj mnohovrstevnou výpovědní funkci, vedle slov hovořila i vizuální stylizace, symbolismus a jinotaje. Estetický poetismus se stal jeho charakteristickým znakem filmové tvorby. Úzkostlivě se vyhýbal politizování a svůj pohled zaměřil na vnitřní světy člověka a rozmanitou spleť mezilidských vztahů. Bez předsudků a odsuzování nahlížel do psychologie myšlení a k dokonalosti dovedl vyobrazení nejintimnějšího stavu vnitřních světů. Dovede nahlížet ze všech stran do chaosu vlastního srdce. Za jeho nejosobnější dílo považuji jeho dlouhometrážní prvotinu Nikdo mne nemá rád. Ale i další jeho filmové výtvory ukazují Truffautovu přemýšlivost, niterní inspiraci a fascinaci nevšedností. Jeho filmový styl má duši a více rozměrů. Navždy zůstane pevně usazen v mém srdci.

11 Hebká kůže/ 451° Fahrenheita
10 Nikdo mne nemá rád/ Jules a Jim/ Siréna od Mississippi/ Rodinný krb/ Hezká holka jako já/ Muž, který měl rád ženy/ Poslední metro/ Žena od vedle/ Konečně neděle!
9 Střílejte na pianistu/ Antoine a Colette (Láska ve dvaceti letech)/ Ukradené polibky/ Divoké dítě/ Americká noc/ Kapesné
8 Nevěsta byla v černém/ Dvě Angličanky a kontinent
7 Uličníci/ Příběh Adély H./ Zelený pokoj
5 Láska na útěku

Moje osudová láska. Ingmar Bergman se svým existencialismem dokáže pořádně zarýt pod kůži. Rozervanost lidské duše se v beznaději natahuje po střence nože a chce rázem ukončit úzkostnou bolest nitra. Bůh byl zabit, nebo se za něj vydává sám ďábel a vysmívá se vznešeným hodnotám. Vnitřní běsové nabývají hmotné podoby, přemáhají rozum a přebírají vládu nad lidském tělem. Bergman je strach před prázdnotou smrti a zdeformované city lidské společnosti. Bravurně používá psychoanalýzu, vizuální podoba jeho filmů je uměním výrazu, používá symbolismus i expresionismus. Zajímá se o hloubku a příčiny, cynismus je prostředkem i důsledkem. Je fascinován ženou, snažil se je pochopit, ovládnout a využít. Ingmar Bergman patřil mezi největší filmové umělce celého světa, niterná rozervanost povstává ve svých nejskutečnějších podobách. Severská ponurost se natrvalo zachytila na filmové pásmo.

11 Sedmá pečeť/ Jako v zrcadle/ Mlčení/ Persona/ Hodina vlků/ Hanba/ Scény z manželského života/ Ze života loutek/ Fanny a Alexandr
10 Vězení/ Léto s Monikou/ Tvář/ Pramen panny/ Hosté večeře Páně
9 Čekající ženy/ Úsměvy letní noci/ Lesní jahody/ Obřad/ Náruživost/ Hadí vejce/ Po zkoušce
Prší nám na lásku/ Letní sen/ Dotek/ Šepoty a výkřiky
7 Za štěstím/ Než se rozední/ Ďáblovo oko/ Tváří v tvář/ De fördömda kvinnornas dans/ Podzimní sonáta/ Saraband

5 A co všechny ty ženy

3 Daniel (Stimulantia)

Pedro Almodóvar je jedním z nejslavnějších filmových tvůrců. Je expresí vzdorovitě stylizovaného excentrického předsevzetí populární kultury po zaujetí a slávě. Extravagance je mu prostředkem k protestu proti konvenční přetvářce ctihodné katolické morálky španělské společnosti. Výstředně a za pomoci černého humoru obnažuje a bez studu veřejně prodává nenávratně narušené vnitřní světy, představuje jejich traumata a prostřednictvím Érose pátrá po podstatě lidského jedince. Zvrácenost intimity je výsledkem výchovy společenských principů. Freud má okázale bujaré projekce surovosti všech zranění lidské duše. Odolnější ženský svět je tísněn a zneužíván mužskou hrubostí a sadismem patriarchálního sebevědomí. Španěl hýří barvami a rozvášněným temperamentem jižního slunce, přidává k tomu lascivnost lidského puzení a hledání niterné podstaty bez jasně stanoveného výchozího místa. Sexualita a pohlaví jsou variabilní podmínkou niterného procitnutí i odlehčující formou k pobavení. Stylizovanou pompézností podrobuje i estetickou smyslnost filmového žánru. Pedro Almodóvar je jednou nejžádostivějších z osobitě provokativních postav filmového světa. Úzkost je přeci jeho základní intimní zkušeností.

11 Co jsem komu udělala?/ Ženy na pokraji nervového zhrouceníKika
10 Černá roucha/ Matador/ Vše o mé matce
9 Zákon touhy
8 Spoutej mě!/ Na dno vášněMluv s níŠpatná výchova
7 Labyrint vášní/ Vysoké podpatky/ Květ mého tajemství/ Volver
6 Pepi, Luci, Bom a ostatní holky z party/ Rozervaná objetíMuže pojídající radníKůže, kterou nosímJulietaBolest a sláva

5 Rozkoš v oblacích

Kubrick je fenomén filmového světa, jedněmi uctívaný, dalšími zatracovaný. Zpracování svých filmových představ postupem času přivedl až k dokonalosti. Všem složkám svých filmů se věnoval do nejmenších podrobností. Výsledkem je harmonická souhra obrazu, zvuku, pohybu a slova. Zajímal se o mezní situace lidské psychiky a zkoumal popudy a chování člověka v extrémech. Jeho nejsilnější zbraní byla atmosféra, která dokonale vystihovala prostředí stavu věcí. Nejhlasitější a nejčastější je pacifistická idea. Neschází fascinace a odvrácená strana lidské duše. Kubrick stvořil filmové skvosty. Jeho obrazy mají několikanásobnou výpověď, ušlechtilost myšlenek je konfrontována s realitou. Kubrick zachytil velikost i nízkost lidského chování z různých úhlů. Kubrick byl vnímavým pozorovatelem a jedinečným filmovým režisérem. Snad lze i tvrdit, že byl nejartovějším z komerčních filmařů. Jeho filmy stále povznáší mého ducha dotykem nebes.

11 Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu/ Mechanický pomeranč/ Olověná vesta

10 Lolita/ 2001: Vesmírná odysea/ Osvícení

9 Zabíjení/ Stezky slávy/ Barry Lyndon

8 Spalující touha

7 Day of the Fight/ Strach a touha/ Vrahův polibek

6 The Seafarers

5 Flying Padre

4 Spartakus

Federico Fellini, slavný italský filmový režisér, je pro mě synonymem filmového umění. Jeho filmy jsou originálními výjevy tvůrcova nitra, umělecké podání je životodárnou potřebou estetického vypořádání se s vlastní intimní obavou, dává volný průchod proudu toků svých pocitů, potřeb, vlastních zkušeností, představ, úzkostí, posedlostí a myšlenek. Fellini měl obdivuhodnou schopnost sebereflexe, jeho satirické klokotání má jasný cíl, osobité kontury a provokativně drzé výpovědi. Byl básníkem řeckého ducha, vnímal neopakovatelnou krásu života, opěvoval ho, ctil vznešeně povznášející ideály, jeho neutuchající touha po žití je obsažena v každém pohybu rozverného mumraje živelnosti a zvuků cirkusového hašteření i halasnosti. Jeho způsoby předávání postojů vnitřního světa v kapkách uměleckého díla jsou mi velmi sympatické a naplňují mě nadějí. Jsem šťasten za existenci uměleckých filmových tvůrců s osobitým výjevem niterné sebereflexe. Inu, nezbývá než zvolat: ať žije Fellini!

11 SilniceCabiriiny nociSladký životOsm a půlSatyriconZkouška orchestru
10 DarmošlapovéGiulietta a duchovéKlauniAmarcordMěsto ženGinger a Fred
9 PodvodníkToby Dammit (Podivuhodné příběhy)Casanova Federica FellinihoInterview
8 Bílý šejk/ ŘímA loď pluje
7 Pokušení Dr. Antonína (Boccaccio '70)

Luis Buñuel byl především anarchista. Byl skutečným umělcem, do světa filmu vnikl odhodlaně. Po jeho boku byl Salvador Dalí a společně výtvarnému vyjádření nabídli nové obzory. Surrealismus se stal Španělovým osobitým pomocníkem, jádrem i prostředníkem. Realita netrpí pouze jedinou úrovní a rozutíkává se na všechny známé i nemyslitelné strany. Měsíc zvrací pod mostem své zvrásněné poselství, masturbuje ve znovuzrození na hladině černého jezera a křičí své touhy. Byl španělským anarchistou a vedl neúnavně statečné výpady proti stavu katolické církve, buržoazní třídy a politického i mravního stavu společnosti. Nebál se chtíče, neutíkal před výzvou morálních hodnot a s anarchistickou písní na rtu odhaloval konflikty reality a ideálů. Přijímal umělecké výzvy, byl miláčkem múz. Lpěl na výchozích podstatách, byl si vědom křehké tělesnosti člověka a identifikoval nitro. Luis Buñuel mě uspokojuje po umělecké i myšlenkové stránce. Jeho anarchistická neuctivost, se kterou útočí a vysmívá se, mi je velmi sympatická a blízká.

11 Andaluský pes/ Zlatý věk/ Zapomenutí/ Nazarin/ Viridiana/ Anděl zkázy/ Deník komorné/ Mléčná dráha/ Nenápadný půvab buržoazie/ Ten tajemný předmět touhy
10 Cesta do nebeKráska dne/ TristanaPřízrak svobody
9 Él/ Zločinný život Archibalda de la Cruz/ Dívka
8 Země bez chleba/ Surovec/ Robinson Crusoe/ Na větrné hůrce/ Iluze cestuje tramvají/ Smrt v této zahradě

7 Horečka stoupá v El Pao/ Šimon na poušti

6 Flamendr/ Susana/ Řeka a smrt

5 Šejdířova dcera/ Žena bez lásky

4 Gran Casino

Malý velký muž Charlie Chaplin je jednou z nejzákladnějších postav celé historie kinematografie. Do světa filmu vtrhl v mladém a pružném věku a s akrobatickým základem kabaretní zábavy vaudeville se v závratné rychlosti stal tím hlavním filmovým klaunem. Jméno Chaplin se stalo slavnou značkou, výdělek komerčních zákonitostí spotřebního trhu zahrnul britského přistěhovalce do centra kapitalistického uspořádání světové společnosti značným bohatstvím. V hlavním proudu nenáročné komediální zábavy tehdejší doby dostal Charlie brzy i samostatnou příležitost k režírování. Zpočátku chrlil jednu cirkusovou rošťárnu za druhou, naštěstí jemu samotnému násilné groteskové vymezení přestalo stačit, pochopil a časem také docenil, že díky filmu a umění může nechat promlouvat své niterné myšlenky, názory, zkušenosti, obrací se k člověku a sociální tématice. A protože vše souvisí se vším, sociální kritika byla přinucena také k vyjádření vlastních politických postojů. Cirkusová zběsilost klaunské zábavy je vhodná k satirickým úderům a sarkastickým výsměchům. Chaplina obdivuji za jeho posun v uměleckém chápání filmu, začal sice s jednoduchou zábavou pro výdělek, aby se postupem času více a více umělecky vyhrazoval z konzumního průměru a potřeb. Satira je jedinečným bičem v rukách umělce a Charlie se nezalekl ani před neshodou se Spokojenými státy americkými.

11 Pan Verdoux
10 CirkusModerní dobaDiktátorSvětla rampKrál v New Yorku
9 KidSvětla velkoměsta
8 Rameno zbraní/ ProfesorHraběnka z Hongkongu
7 Carmen/ Policie/ Vandrák/ Za plátnem/ Klidná ulice/ PřistěhovalecPsí život/ Jak se dělají filmyVejplataPoutníkDáma z Paříže/ Zlatá horečka
6 Kulisák/ Jeho místo dostavení/ Šampión/ Tulák/ Práce/ Žena/ Banka/ Šanghajován/ Požárník/ Jedna hodina po půlnoci/ Kluziště/ Léčebná kúra/ Dobrodruh/ Sunnyside/ Potěšení dne/ Zahálčivá třída
5 Násoskové/ Útěk v jitney/ Noc na představení/ Vedoucí obchodního domu/ Hrabě
4 Dvacet minut lásky/ Rušný den/ Mabelin manželský život/ Rajský plyn/ Tvář na barové podlaze/ Jeho nové zaměstnání/ Nový domovník/ Pánové z nervů/ Jeho hudební kariéra/ Seznamování se/ Jeho nová práce/ Probdělá noc/ V parku/ Zastavárna/ Trojité potíže

3 Chycen v dešti/ Maškarádista/ Svírání lásky

2 Zotavení/ Těsto a dynamit/ Jeho pravěká minulost/ U moře

Je to jeden z nejzajímavějších filmových tvůrců, a to nejen domovské Ameriky. Woody Allen má zástupy fanoušků s bezmezným obdivem, ale i spousty kritiků, které ho označují za poskakujícího neurotika. Faktem je, že Woody Allen se svou produkovanou originální tvorbou řadí mezi největší velikány filmového umění. Jeho tvorba je mi blízká. Rád jsem uvítal jeho experimenty s jinými postupy. Jeho ironické kritizování společenských problémů. Jeho humor s velice inteligentním mluveným slovem. Ale i jeho dramata, která se dotýkají samotného přemítání o smyslu života. Woody Allen je nevšední umělec, jehož výtvory dokáží rozproudit čilou debatu. Má zdravé názory, které se nebojí prezentovat. Rád a velice dobře se ve svých filmech dokázal ujmout herecké role. Z ostatních je nutné zmínit především osudové ženy: Diane Keaton a Mia Farrow. Woody Allen je pro mne vždy zpestřením, je schodištěm, po kterém se stoupá až na samotný vrchol. Jsem šťastný, že je na světě takový poskakující neurotik. Láska, sex a smrt jsou největším emočním prožitkem lidí. Hvězdný prach na slzách růže dodává purpurovou barvu do interiéru mlhy. O půlnoci se ve snech promítají poklesky i zločiny zářících vlasů oddaných žen.

11 Láska a smrt/ Sex noci svatojánské/ Hana a její sestry/ Zločiny a poklesky

10 Banáni/ Annie Hallová/ Zelig/ Stíny a mlha

9 Spáč/ Vzpomínky na hvězdný prach/ Jiná žena/ Match Point - Hra osudu/ Jasmíniny slzy

8 Interiéry/ Manhattan/ Zlaté časy rádia/ Září/ Alice/ Kasandřin sen/ Užívej si, co to jde

7 Všechno, co jste kdy chtěli vědět o sexu (ale báli jste se zeptat)/ Danny Rose z Broadwaye/ Purpurová růže z Káhiry/ Celebrity/ Půlnoc v Paříži

6 Prokletí žlutozeleného škorpióna/ Do Říma s láskou

Zřejmě nejoriginálnější a nejunikátnější filmový tvůrce vůbec. O Godardovi lze hovořit jako o umělci, který se neúnavně a nezadržitelně pokoušel posouvat hranice filmu. Jako celku, i jako jednotlivce. Bourá vše zavedené a nahrazuje to svou osobitou cestou, aby tak dopomohl svému sebevyjádření. Někdo ho může označovat za onanistu, nebo arogantního povýšence, ale dle mého názoru se vždy jen snažil posouvat hranice filmového umění. A nejen posouvat, ale také odstraňovat a nahrazovat něčím jiným, co není podobné hranicím, či jakémukoliv limitu. Vkládá do svých jedinečných výtvorů hlubší myšlenky, často reagující na aktuální situaci a vývoj společnosti. Snaží se ukazovat možné vrcholy lidského snažení, jednání a myšlení, které je v příkrém protikladu popkultury konzumního kapitalismu bez jediné vznešenější ideje. Svérázným způsobem nás nutí se zamýšlet, učí nás myslet, učí nás nepodléhat davové psychóze bezmyšlenkového podrobení. Ano, zábava je v dnešním světě nutností. Díky tomu jak žijeme, co žijeme a proč žijeme. A právě z tohoto důvodu je pro svět nutností a spásou, pokud se zjeví taková osobnost, jakou Godard bezpochyby je. A nutí nás pohlížet na život s určitou ideou a vznešeností. Pohrdat člověkem může jen mocný, blázen se bláznem pouze zdá, když popadá nový dech ke svému novému velkolepému dílu. Tvarohu ze slov, paprsků slunce a šumění vln moře.

11 U konce s dechem/ Bláznivý Petříček

10 Pohrdání

9 Alphaville

8 Socialismus

6 Tvaroh

Reklama

Reklama