Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Animovaný
  • Dokumentární
  • Krimi

Oblíbené seriály (10)

Červený trpaslík

Červený trpaslík (1988)

Pamatuji si, když jsem na tento britský sitcom poprvé narazil. Bylo to čistě náhodou před dvaceti lety na druhém programu České televize. Vyvalil jsem oči a bavil se neočekávaným. Naposledy jsem shlédl všech osm sérií, když jsem ležel s polámanými žebry, nemohl se hýbat a každý smích mi zároveň připomínal tu bolest v mém žebroví. Smál jsem se hodně a často (především prvních pět sérií). A potom, že bolest nelze přecházet s úsměvem! S hravým nadhledem se odehrává příběh posledního přeživšího člověka ve vesmíru, jež jmenuje se Dave Lister (dobrý Craig Charles). Je to muž se závislostí na indické kuchyni. Snad největší předností tohoto seriálu je složení hlavních hrdinů, parta neznalců, zbabělců a ignorantů s narcistickými sklony. Úžasný je především panovačný hologram Arnold Rimmer (skvělý Chris Barrie), kterého nebere vážně snad ani on sám. Čtveřici doplňuje marnivý Kocour (Danny John-Jules), který se postupně a téměř až bolestivě začleňuje do systému práce, a rozpolcený android Kryton (Robert Llewellyn), samolibý všeználek milující domácí práce. Z dalších rolí: lodní počítač Holly (nejdříve a nakonec Norman Lovett, mezitím Hattie Hayridge) se svérázným přístupem ke všemu dění, bývalá Listerova přítelkyně Kristine Kochanski (Chloë Annett) na poslední dvě série, a nešťastný kapitán důlní vesmírné lodi Červený Trpaslík Frank Hollister (Mac McDonald). Nejsem znalec zlidovělých hlášek a ani nebudu vyzdvihovat nějaký díl. Tento sitcom je určen k zábavě, k odreagování, ke zlepšení nálady, k otevřenému a upřímnému smíchu. Tohle vše jsem od něj pokaždé dostal, tohle vše od něj budu požadovat i nadále. Kde jinde načerpat tolik svižné sebeironie a vtipné satiry?

Návštěvníci

Návštěvníci (1983)

Fenomén. Kultovní seriál. Vysoce profesionálně udělaný zábavný vtipný seriál o návštěvě z budoucnosti do současnosti. Záchrana země v odlehčené podobě, výpravně bohatá a pozoruhodná budoucnost, nadprůměrné herecké výkony, utopické myšlenky a vize budoucnosti. Budoucnost je utopisticky viděna jako oáza míru, která se zbavila mocensko-vojenských přenic současnosti, kde globalizace dosáhla svého vrcholu, ale ve své čisté osvícenecké pokrokové podobě vnitřního rozvíjení ušlechtilých tendencí. Zbraně, ani peníze (Lidé v minulosti vyráběli věci. Ty prodávali a dostávali za ně peníze. Ty potom měnili za jiné věci, většinou nepotřebné. Tomu se říkalo ekonomie) neexistovali. Krásné a lákavé vize budoucnosti. A tito morálně čistí lidé jsou konfrontováni s dneškem, se všemi klady a zápory. S prodejností, závistí, pomluvou, zlodějinou, ale i ochotou, pomocí a všedním potěšením obyčejných věcí, chutné stravy a dobrého pití. Úchvatná Švankmajerova animace, zvláště v přípravě amarounů a při slepičích hrátkách. A samozřejmě ten malicherný soudní spor, kterým zapšklá uraženecká vztahovačná vdova dosáhla přejmenování Filipa na Richarda, chvilkového uzamčení seriálu a následného předabováni. Velitelem výpravy z roku 2484 o pět set let zpět do minulosti je ambiciózní diletant, profesor, akademik Jan Richard, dříve Filip (skvělý Josef Bláha), jehož opravdové nadšení pohání expedici za záchranou Země neustále vpřed. Svého úkolu se zhošťuje vskutku svědomitě a neúnavně rozdává povely na všechny strany. Jeho naděje je bezbřehá, jeho nadšení ze setkání se svým vzorem nezastíraná. Káťa Jandová, neboli Emilia Fernandez (zajímavá Dagmar Patrasová) je něžnou součástí výpravy, která ji ve všech směrech zjemňuje. Zažívá na své cestě krásu a zároveň smutek romantické zamilovanosti. Technikem výpravy je Emil Karas, neboli Leo Kane (Josef Dvořák), velký požitkář všemožných chutí a nadšenec technických zastaralostí. Doktorem výpravy je Michal Noll, neboli Jacques Michell (dobrý Jiří Datel Novotný), šířící kolem sebe panický strach z nakažení možností pozření místní stravy, aby se nakonec stal lamačem ženských srdcí a nadšeným dobyvatelem jejich věnečků. Cílem výpravy je získání sešitu Adama Bernaua (dobrý Viktor Král), budoucího velikána vědy, který v dětském věku působil záměrně, či náhodou klukoviny menšího, ale i velkého rozsahu. Vlivem osudu jsou všechny jeho sešity nenávratně zničeny, což je velká ztráta pro budoucí generace. Poslední významnou postavou je velký učitel budoucího génia Alois Drahoslav Drchlík (dobrý Vlastimil Brodský), dobrák, který nešetří dobrou radou i pomocnou rukou. Ten se nakonec stane esem výpravy, neboť zrovna on náhodně zabrání zničení Země. Z dalších rolí: ustaraní rodiče Adama Alice (Dagmar Veškrnová-Havlová) a Karel Bernauovi (dobrý Evžen Jegorov), neustále konfrontovaní s následky klukovin jejich syna, dětská láska Adama Ali Lábusová (Klára Pollertová – Trojanová), která mu v jeho lotrovinách zdárně vypomáhá, pokojská hotelu Heli (Jitka Molavcová), beznadějně zamilovaná do Michala Nolla, vedoucí hotelu Miloš Franc (dobrý Jiří Císler), neúnavný ve své podbízivosti a povýšenosti zároveň, kolotočář Eda Nehasil (dobrý Jiří Kodet), nadobro potrestaný zloděj, nadšený novinář a muzikant Petr Malát (Jan Hartl), s romantickým vztahem s Káťou, předseda Rady Země budoucnosti (Bořivoj Navrátil), nadstrážmistr Vyskočil (Vladimír Menšík), neustále překvapený z probíhajících skutků, předseda Obrany Země budoucnosti (Otakar Brousek), lékařka Olga (půvabná Dana Bartůňková), platonická láska Michala Nolla, Centrální Mozek Lidstva (hlas Miroslava Moravce), chybující myslitel budoucnosti, a laskavý vypravěč (Vladimír Brabec), průvodce seriálu. Kult až modla. Zábava, napětí, vize budoucnosti, satira přítomnosti, laskavé pohlazení.

Česká soda

Česká soda (1993)

Česká soda je fenoménem své doby, kdy z naděje a čistého nadšení po příchodu kapitalistické demokracie byla vytvořena jedinečná společenská nálada a na svět přišlo mnoho zajímavých filmových a televizních projektů. Jméno Fero Fenič, nejdůležitější postavy v pozadí, je zárukou kvalitního a nevšedního zážitku. Nejvýraznější osoby, utvářející celkový rámec a duch zábavy, jsou Petr Čtvrtníček a Milan Šteindler. Humor se odráží v specifických šlépějích jimi prosazovaného druhu vtipu a vynalézavosti. Černý humor a provokativní společenská a politická satira nejsou vybíravé ve svém cíli a poslání a neušetří žádnou orientaci, pohlaví, či vyznání. Vedle důmyslných a úchvatných vstupů je přítomno i několik pokleslostí, které snižující celkovou úroveň. Postupem času se tato hluchá místa vytrácela, ale nikdy nezmizela úplně. Petr Čtvrtníček bude vždy synonymem neurvalého televizního reportéra a moderátora zpráv a aktualit, dvojice Milan Šteindler a David Vávra zase svéráznou metodou vyučují německý jazyk v nejpraktičtějších situacích. Bez zábran a bez slitování. Z dalších osob: původní moderátor zpráv Vlastimil Zavřel, původní asistentka moderátora Viktorie Kafková, moderátor jednoho dílu Petr Vacek, výrazný reportér Vlado Štancel, loutkovodič Bohumil Klepl a mnoho a mnoho dalších, kteří svým malým kouskem přispěli do pestrobarevné mozaiky nemilosrdné společensko-politické satiry. Občas je zapotřebí znát dobové reálie, ale i bez těchto vědomostí jde o ztřeštěnou zábavu a na svou porci pobavení si přijdou i závistiví škarohlídi. Uráží, popichuje a vládne světu, kde každá situace i čin mají svoji reflexi nadhledu a odlehčení i znevážení. Ta specifická doba se již nevrátí a osobitý pořad Česká soda s nostalgií připomene čas naděje a radostného nadšení ze života.

Jistě, pane ministře

Jistě, pane ministře (1980)

Pokud mám napsat přímé hodnocení, tak řeknu, že pokud je mi zřejmé a hledím na to s odstupem, dám-li si to dohromady a zprůměruju na jeden díl, potom v konečném souhrnu se nám to bude jevit vtipné, že dokola vzato v obecném smyslu bych patrně zjistil, jelikož mám psát naprosto bez obalu, že pravděpodobně to valný význam má. Je to nádherná satira byrokracie, státního aparátu a politiky. Vtipné, trefné, hravé. V určitých obměnách je tato satira poplatná každému uspořádání i každé době. Tato skutečnost je nejen humorná, ale i děsivá a hrůzostrašná. Ministr administrativních věcí James Hacker (skvělý Paul Eddington) se snaží dělat politická rozhodnutí a plnit předvolební sliby. Ovšem skutečný stav je natolik odlišný, že i banální záležitost a vhodně viděná nevýhra se dá oslavovat a představovat jako velkolepé vítězství. Funkce a moc je tak opojná! Skutečným vládcem ministerstva je Sir Humphrey Appleby (vynikající Nigel Hawthorne), který se plně ztotožňuje s ministrovým cílem, ale tak aby se ukvapeně nepouštěli do zbrklé a neuvážené činnosti, jež by mohla vyústit ve zcela nepředvídatelné následky. A tak stálý tajemník šikovně řídí svého ministra. Třetím do party je ministrův osobní tajemník Bernard Woolley (dobrý Derek Fowlds), rozpolcený ve své schizofrenní situaci mezi potřebou ministra a poslušností státní správě. Z dalších rolí: Hackerova trpělivá manželka Annie (Diana Hoddinott), mocný muž státní správy Sir Arnold Robinson (John Nettleton), a Hackerův idealistický politický poradce z první série Frank Weisel (Neil Fitzwiliam).

Podivuhodné prázdniny rodiny Smolíkovy

Podivuhodné prázdniny rodiny Smolíkovy (1978)

Rozkošné pokračování zábavné Smolíkovské ságy. Tentokrát na romanticko-dobrodružné cestě kolem světa při honbě za přeludem a podvodníkem Pištou alias Stevem Hufnagelem, který je hledaný policisty většiny zemí světa. Pětice dobrodruhů si chce užívat luxusní dovolenou v Austrálii, a nakonec procestuji všechny světadíly a zažijí nejedno nebezpečné dobrodružství. Pepa a Gábi Smolíkovi jsou průměrní maďarští manželé, kteří střídavě arogantně vyžadují respekt z pozice budoucích zbohatlíků, aby pak prosili o pomoc svoji "chůvu a tlumočníka". Ládínek se většinou příjemně baví a nejeden jeho nápad pomáhá rodině v nouzi. Týnu doprovází kočka Mafie, uchichtává se a cynicky komentuje nastalé situace. Doktor archeologie Halíř brzy lituje společné cesty s rodinou Smolíků, propadá zoufalství, slouží jako tlumočník a všechny rány osudy se snaží jejich proklatým původcům zlomyslně vrátit. Co více si na dovolené přát, než takovou kouzelnou cestu, která vás přenese z Maďarska do Austrálie, kde musíte pracovat. Přes malou zastávku v Antarktidě s dobytím jižního pólu a tropickém ráji v robinsonovském stylu, se stávají zajatci jihoamerické mafie. A pak: americké westernové kulisy filmařů, rozlehlá Indie s fakírským očarováním, jihoafrický výcvikový tábor teroristické skupiny, falešná ropná oáza subsaharské Afriky, životní výhra v jihofrancouzském kasinu a šťastný návrat domů. Kde jsou ty časy, kdy cestování bylo prodchnuto kouzlem romanticko-dobrodružného nebezpečí. Kdy cestování znamenalo žít, všude jste našli magické zážitky a opojná sousta přítomnosti v přísunech nevšedních zážitků. Pořád mě velkolepě pobaví a naladí na vlnu touhy starého dobrého cestování. Je to příjemná vzpomínka na mé dětství.