Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Animovaný
  • Dokumentární
  • Krimi

Poslední recenze (2 838)

plakát

Trois jours à vivre (1957) 

Tři dny života jsou rýpnutím do "spořádané" morálky, nevystavované na veřejnosti. Gilles Grangier zadaptoval stejnojmennou knižní předlohu Petera Vanetta z roku 1955. Ani v putovním divadelním souboru není herecká ctižádost ve smyslu prosazení, jež neodmyslitelně souvisí s obdivem publika i zaslouženým uznáním, nijak neznámá. Je však otázkou, co vše je ctižádostivec nakonec ochoten ve jménu dosažení úspěchu podstoupit. Další otázkou je, zda ctižádostivec unese i případné následky z rozpohybovaných událostí. Kontroverzním hrdinou příběhu je Simon Belin (Daniel Gélin), mladý herec putující divadelní společnosti s hořkým pocitem zneuznání, toho nezaslouženého nedostatku příležitosti k sebeprosazení. Náhoda mu do cesty přinesla lákavé pokušení, stačí jen něco potvrdit a stane se miláčkem davu a prvním hercem souboru. Skutečnou hrdinkou jest Jeanne Fortin (Jeanne Moreau), garderobiérka a herečka bez dilematu ctižádosti. Dává lásku a oddanost, a dokonce i přes své vystřízlivění z iluze neváhá zachraňovat panickou úzkost událostmi doběhnutého ctižádostivce. Muž zde dostává zaslouženě za uši z mnoha stran, není vždy silný, často zbabělý, ba také úskočný. Výraznější postavou je Lino Ferrari (Lino Ventura), muž nekompromisně jdoucí za nápravou křivdy, za spravedlností, ať to stojí cokoli. Z dalších rolí: tu nenadálou popularitu Simona využívající ředitel divadelního souboru Charlie Bianchi (Aimé Clariond), odstavený dosavadní hlavní herec Alexandre Bérimont (Roland Armontel), Simonův ochránce v Le Havru a policejní inspektor Lucien Segalier (Georges Flamant), výhodně provdaná mladá herečka souboru Bélina (Évelyne Rey) nebo inspicient souboru Dédé (Albert Augier). Tři dny života, to je projev doby se ctižádostí a touhou po úspěšném životě, která se však zvrhne již na svém počátku. Grangier zkušeně natočil kriminální příběh s jistým provokativně ambivalentním pohybem etickým a intimním.

plakát

Slovo (1955) 

Slovo je vzkříšením nenadále (a z jiného úhlu pohledu také nadále) destruovaného života vnitřního i vnějšího. Slovo je adaptací divadelní hry dánského dramatika a pastora Kaj Munka Na počátku bylo slovo z roku 1932, byť s obměnami, a tím však také bez dovysvětlení počátečního stavu věcí. Slovo od svého počátku stvoření mělo magicko-náboženskou moc, tedy bylo tvůrčím principem, z něhož všechny věci vyvstávaly ve svých stvořených jsoucnech, bylo rituálním obřadem k posvěcení života, dosud ještě mýtického. Nebýt slova, nebyl by ani svět, zůstal by neosmyslený, nepojmenovatelný, nevyslovitelný a nereflektovaný. Dětství, to je výsostný věk zázraků a kouzel. Ne nadarmo si Luther přál věřící s vírou ještě dětskou. V příběhu je víra luteránská, jedna liberálnější - grundtvigianismus -, druhá konzervativnější - ortodoxní pietismus -, třetí bytostná, niterně prožívaná. Hrdiny příběhu jsou členově rodiny Borgenových: starý, sérií ran osudu zaskočený farmář Morten (Henrik Malberg), jeho nejstarší syn bez víry pro víru a do své ženy stále zamilovaný Mikkel (Emil Hass Christensen), druhý syn s bytostnou vírou i přesvědčením Johannes (Preben Lerdorff Rye), nejmladší syn v touze mládí po naplnění lásky Anders (Cay Kristiansen), Mikkelova o mnohé starající se manželka Inger (Birgitte Federspiel), její malá a důvěřivá dcerka Maren (Ann Elisabeth Groth). Z dalších rolí: hrdější pietista a krejčí Peter Petersen (Ejner Federspiel), jeho tichá, poslušná dcerka Anne (Gerda Nielsen), náročný porod řešící lékař (Henry Skjær) či zaskočený nový farář (Ove Rud). Slovo aneb nenadálé rány života, a k tomu pochybnosti, těžkomyslnost, etický podtext, transcendence a existence bytí pro bytí. Esteticky vyměřené obrazy.

plakát

Två människor (1945) 

Dva lidé jsou modifikací Shakespearovy hry Romeo a Julie pro tehdejší Švédsko. Film jest adaptací divadelní hry Atentát německého spisovatele Willyho Oskara Somina z roku 1932. Ve svém vyznění a vyústění zpívá film o lásce, o lásce, kde ani jeden nechce žít bez toho druhého, o lásce, která celá tone v melodiích vzájemných vyznáních. A do toho je rovněž přimícháno podezření, pochybnosti a potěšení, přiznání, odmítnutí, obvinění a odpuštění, provinění, odhodlání a naprosté smíření. Carl Theodor Dreyer, jenž film sám později odmítnul, obložil celou lásku něžně komorním prostředím a nechal ji zpívati a laskati v jejím vlastním nejintimnějším soukromí. Za hrdiny příběhu jsou manželé Lundellovi, lékař Arne (Georg Rydeberg) a jeho milující žena Marianne (Wanda Rothgardt). Aneb celý dlouhodobý vývoj lásky v jednom dni podávaný. On je podezřelý z plagiátorství, ona má zase své tajemství. On se trápí nevysvětlitelným, ona dosud nevyřčeným. I ve zdánlivém poklidu a něze lásky není nouze o zvraty či o rozhřešení čmouhy v dálce. Do určité míry jízlivé, avšak více milé a přese všechno něžné.

Poslední hodnocení (2 838)

Trois jours à vivre (1957)

13.04.2024

Slovo (1955)

10.04.2024

Två människor (1945)

06.04.2024

Siraa Fil-Mina (1956)

31.03.2024

Pod žhnoucím nebem (1954)

27.03.2024

Komu zvoní hrana (1943)

24.03.2024

Kings Row (1942)

19.03.2024

The Dawn Patrol (1938)

17.03.2024

Právě ta žena (1937)

10.03.2024

Reklama

Poslední deníček (19)

Kakojannis a další řečtí filmoví tvůrci (8 filmů, průměr 8,38 bodu)

Díváno srpen a září 2011, únor 2012, leden 2016 a srpen, říjen a prosinec 2019. Číslo sto třináct z mého seznamu mi přineslo zatím jen lehký dotyk tvorby řeckých filmových tvůrců, v českém prostředí až na čestné výjimky nepříliš známá. A leckdy je to na škodu. První řecký film natočil roku 1911 herec Spiros Dimitrakopoulos, první zvukový film potom roku 1932 režisér Dimitris Tsakiris. Ze zajímavých řeckých filmových tvůrců, na které jsem ještě neměl štěstí narazit, musím zmínit jména Grigoris Grigoriou, Stelios Tatasopoulos, Alexis Damianos, Costas Ferris, Tasos Psarras, Jannis Smaragdis, Pavlos Tassios, Jorgos Katakouzinos a Nikos Perakis. Díky své historii a všem možným nepříznivým vnějším i vnitřním vlivům je řecký element rozset takřka po celém světě. V mé filmotéce je kromě proslulých pánů Costa-GavrasTheodoros AngelopoulosElia Kazan, zastoupen také Michalis Kakojannis (4 filmy, průměr 9,25 bodu), filmový básník jižního slunce, vzývající nesmrtelnou krásu života přes starověké tragédie a temperament životního prožitku v jeho neopakovatelnosti a hloubce. Dále také George P. Cosmatos /Jorgos Pan Kosmatos/ (2 filmy, průměr 6,5 bodu), tvůrce mezinárodně úspěšného komerčního napětí filmové zábavy. A nakonec jen dotyk dalšího filmového básníka, Nikos Koundouros triumfoval svou atmosférickou a sluncem prozářenou poetickou oslavou života, a také Pantelis Voulgaris patří mezi ty nejvýznamnější řecké filmaře. Ostré slunce, starodávné olivovníky, zvonky kozích stád rozesetých po strmých horských úbočích, šepot zpěněných mořských vln, podmanivé vesnické tóny santouri, vášeň, tak blízké a tak přítomné se tam všechno zdá. Řecko je pravou chutí života.

11  Ilektra (Kakojannis)/ Afroditky (Koundouros)/ Řek Zorba (Kakojannis)

9  Ifigeneia (Kakojannis)

7  Masakr v Římě (Cosmatos)

6  Trójanky (Kakojannis)/ Přejezd Kassandra (Cosmatos)/ Nevěsty (Voulgaris)