honajz

honajz

Jan Lipšanský

okres Brno

homepage

42 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 35 70 104 138
    • 23.7.2017  08:26
    Domácí víno (TV film) (1963)
    *****

    Vynikající psychologická studie o domácím násilí. Tedy tom v té duchovní rovině, což bývá často daleko horší. Kdo nezažil v rodině sebestředného sobce a manipulátora, asi film až tak nevezme. Ale o tomhle to přesně je - o lidech, kteří manipulují našimi životy, a my se necháme (protože jsou to rodiče, protože je to partner, kterého mám rád/ráda, protože je to někdo jiný blízký) a nakonec nežijeme své životy, ale jejich, podle jejich představ. Ve filmu je to ukázáno na tak drobném detailu, jako je pití vína (nebo salát) - všichni nesnášejí, když maminka dolévá víno vodou, raději by ho pili bez vody, ale nikdo nic neřekne. Tatínek salát nemusí, ale protože si maminka myslí, že ho má rád, tváří se, jak mu chutná. Jenže ono nejde jen o salát a víno, ale celkově mezilidské vztahy, a hlavně o nápadníky dcer, kteří posléze vycouvají. Film představuje i možné postoje - už smířený tatínkův, který jej omlouvá tím, že když někoho máme rádi, tak ho bereme i s chybami, i kdyby to znamenalo dělat sem tam chyby a špatná rozhodnutí, resp. podvolit se špatným rozhodnutím. Jiná dcera se to snaží hrát půl na půl, ale zjistí, že to prostě nejde. A mladší dcera rozhodně takový život nechce žít, chce mít svůj. Jen mi vadil konec, kde jsem čekal, že dojde k výraznějšímu střetu a nějaké možnosti prozření, ale místo toho dojde k dalšímu rádoby naoko smíření - vše pro jednoho sobce, který ovládá životy druhých. Ale ono otázkou je, nakolik si podobní lidé uvědomí, že zmanipulovali životy druhých. Vždyť oni to přece dělají s láskou, vůbec ne pro sebe, oni si ani na sebe nic nekoupí...

    • 23.7.2017  00:11
    Mumie (2017)
    ***

    Slabé tři hvězdy. Čekal jsem podobně dobrodružný příběh jako předchozí Mumie s Brendanem Fraserem, taková ta parafráze Indiana Jonese, ale dostal jsem směsku hororu, filmu Lifeforce, filmu Librarian, a ke konci jemný náznak přesahu k Avengers... Už vidím, jak Seth v Tomově těle lítá po světě a hledá dobrodružství a bojuje s dalšími záhrobními egyptskými potvorami. Začátek přitom navnadí a vypadá to dobře, hlášky, tajemné katakomby, hrobka, ale pak se to nějak zvrtne, hledá se dýka a diamant, dojde na dýchánek s rozpolceným doktorem a nakonec se vše během rozbíjení digitálních chodících kostlivců tak nějak skoro samo vyřeší. Triky jsou ale skvělé, sem tam nějaká hláška pobaví, docela se mi zde líbil Russel Crowe, ale příběh skvěle začne a pak až do konce jen umírá. Chybí prostě nějaké zvraty, nějaká protivenství, překovávání překážek a tak. A moc se bojím, že v dalším filmu ze série už to bude jen digitální mašlovačka jako v kdejakém zfilmovaném komiksu a možná se opět zlikviduje i polovina nějakého velkoměsta (aby tmu následně obyvatelé, nyní bez domova, zatleskali.).

    • 22.7.2017  22:00

    Nevím, mně ten film ze všeho nejvíce připomínal pohádku o slepičce a dusícím se kohoutkovi. Aby dostala slepička vodu, musí splnit tucet dalších přání a úkolů - a tady je to podobné. Jen motivace mi poněkud haprují. Osobně bych rád věděl, co otec se synem měli, už od začátku - takhle ani jednomu nic moc nevěřím. A také nějaká videokazeta s čínskou operou a jedním zpěvákem mi přijde jako nedostatečný motiv jet do Číny a tam se chovat skoro jako blázen - ostatně, jak otec mohl vědět, že natočení opery syna potěší? Vždyť ji chtěl natočit on sám... Asi jako kdybyste začali stavět doma loď v láhvi, pak šli do nemocnice, a otec vám mezitím loď dostavěl... Nevím, no. Nijak mi to nic nedalo, přišlo mi to prázdné a ponaučení nebo nějaké třeba duchovní povznesení se nekonalo. Že když se mají dva lidé rádi, měli by si to dávat najevo? To by snad mělo být samozřejmé, i když občas není. Ale na druhou stranu, pokud si to nedávají najevo, je v tom vztahu možná problém ještě někde jinde. Bylo by to na delší psychologický rozbor - zkrátka, podle mne sice chce film říct něco upřímného, zvláště Japoncům, pro něž dát najevo cit je spojeno s jistým ponížením sebe sama (a pak pochopíme tu Čínu jako protiklad, kde lidé se navenek emotivně projevují), ale stejně mi to přijde jako klouzání po povrchu.

    • 22.7.2017  21:20

    Na můj vkus poněkud nudné - než se objeví hlavní atrakce filmu, uplyne skoro 40 minut. Mezitím se řeší takové ty vztahy tys odešel a nechal mne tu, ne ne, já vydělával, nechoďte do údolí, vraťte tam toho mini poníka, nebo bude zle, až nakonec musí zasáhnout Bůh (jo, myslím tu scénu v kostele). Film je zajímavý tím skloubením světa ani ne westernu, tohle je spíše takové melodrama z kočovných show, a pravěkých ještěrů, až si člověk vzpomene na Karla Zemana a jme se hledat, kdo co natočil dřív (Zeman byl o 14 let dřív). A hnedle je mu i jasné, koho napadlo natočit western spojený s bojem proti robotickému pavoukovi (Wild Wild West) nebo mimozemšťanům (Kovbojové a vetřelci). Triky mi ani tak nevadily, jako plytký příběh, nedotažení linie se slepou indiánkou (něco ve smyslu, já vám to říkala) a v podstatě i postavy byly zaměnitelné. A pak samozřejmě i ty logické věci, jako boj dvou dinosaurů proti sobě teprve ve chvíli, kdy tam přijdou lidé, dřív ne, slon stejně velký jako dinouš apod.

    • 22.7.2017  15:23
    Hádanice (TV film) (1990)
    ***

    Scénář je docela slušně napsaný a příběh dobře šlape, napravení věčně hádavé holky je zde slušně logicky rozvedené, děda Hádalík je dědek od rány a možná by mohl klidně přitvrdit a být o něco cyničtější. Některé motivy jsou žel ne zcela využité, ale zase na druhou stranu už víme, jak vzniklo koření marjánka.

    • 20.7.2017  23:26

    SPOILERY Mankote, neuvěřitelně průhledný scénář (neříkejte mi, že jste si ke konci mysleli, že jako fakt letěj v letadle a jako fakt je z něj vyhazují? Tohle přece bylo zcela jasné.) ve zbytečně dlouhé stopáži, kdy příběh lavíruje sem a tam velmi podivně, jen aby byla odhalení pro odhalení, ale žádné není až tak zajímavé - včetně toho čínského obchodu s triky. A nakonec jsme se vlastně ani nedozvěděli, co se skutečně s tím otcem stalo? Našli tělo, nenašli? Pořád jsem čekal, kdy vejde na konci do vily a bude rodinné objímání a vysvětlování - ale možná už to i samotným scenáristům už přišlo poněkud přes hranu. A bláznivé dvojče Woody Harelsona, ale tak zase nakonec proč ne, komická figurka. Inu a pak Harry Potter s plnovouskem, snažící se hrát něco jiného než v Harry Potterovi, a zas mu to nejde. Nevím, přišlo mi to utahané, bez vtipu, nadhledu, provázanosti, kouzel, bez jakéhokoliv ducha, nadšení a jiskry.

    • 20.7.2017  23:17

    Hrozně utahané a nudné, i pro děti. Vtipů moc není, střet s chobotnicí Davem a soupeření s konkurenčním Severákem mi přišlo na hraně stupidity, některé scény jsou vyloženě špatně vypointované, A když se neustále staví jen na pitvoření, připomene mi to čertíky z Troškových pohádek, kde je toho také zbytečně moc. Seriál je dobrý v tom, že v podstatě staví na krátkém vtipu, s nečekanou pointou, ale tady to bylo prostě rádoby bondovské, ale přitom ani akce, ani humor, a konečně ani celkový příběh za moc nestojí.

    • 17.7.2017  09:31
    Česká muzika (TV film) (1993)
    ***

    A chudák Langmajer zůstal na ocet. :-) Škoda, že příběh je až příliš přímočarý, bez větších zvratů - kluci někam přijdou, zjistí, oč jde, a hned vše vyřeší, bez problémů a protivenství. Ale jinak se mi líbí lokace (docela by mne zajímalo, kde je ta kaplička se schody po obou stranách) i herecké výkony. Pan Brabec prokázal, jaký je skutečný herec, když vyprávěl o své ztracené dceři - když si představím, že to deklamuje třeba Vojtek, brr. Je tam trochu chyba skriptu - v té budově v lese a následně v interiéru se mění pořadí těch mozaikových oken nade dveřmi. Trochu mi zde vadilo, že z Havelky neudělali chasníka od dětí, jak o tom vypráví, ale dali mu patku, a tak vypadá spíše jako obšourník.

    • 17.7.2017  00:26
    Mlčenlivý (1973)
    ***

    Nějak nevěřím, že KGB v 70. letech měla v západní Evropě tolik agentů, aby z toho jeden francouzský neuměl vyváznout. Ale budiž, i když přistoupím na tuto hru, pořád mi to přijde emocionálně chladné (i když se tvůrci snažili trochu zatlačit na city s bývalou manželkou, ale také to plave po povrchu). Hodně je zde vidět pokus vzít si něco z Hitchcocka (včetně závěrečné scény s koncertem), ale jeho nevinně obžalovaní muži prchají, aby našli skutečnou pravdu. Zde je nám jasné, že to může skončit jen dvěma způsoby. Ventura to odehrál, jak nejlépe mohl, lokace jsou skvělé - v podstatě jde o takový malý cestopis po Londýně, o Paříži a po pařížském venkově včetně hor. Ale přece jen ty skoro dvě hodiny se poněkud vlečou.

    • 15.7.2017  21:45
    Humr (2015)
    odpad!

    Dejte sadistickému úchylovi kameru a prachy a natočí vám tohle. Pořád jsem čekal, že to bude mít kromě keců o šukání do zadku, o erekci, masturbaci, polykání semene, kopání do dětí, zabíjení bez citu, bodání do břicha apod. nějaký přesah, ale nemělo ani v hotelu, ani v lese, ani koncem. Navíc celý ten svět nefunguje, nedává smysl ani ve svých vlastních mantinelech, které nám tvůrce nastínil. Navíc je to roztahané do dvou hodin hraje k tomu klasická hudba (!), takže dojem toho, že režisér ke všemu ještě ujíždí na drogách, je hodně silný. A jestli v tom někdo vidí nějakou parafrázi světa, kde lidé buď musí být spolu, nebo být jen singl, já takový svět neznám, nikdo mi ho nenutí, a celý ten problém mi přijde vycucaný z prstu ráno po těžké kocovině. Jako psychologický náhled na lidské vztahy to nefunguje už vůbec, protože v tomto světě se každý chová jak pitomec, ne jako člověk, takže se zde může stát prakticky cokoliv.

    • 15.7.2017  12:06

    Knižní předloha mi přišla víc napínavější, možná proto, že měla tísnivější atmosféru. Zde se sice kameraman snaží - šerým až ponurým nasvícením vstupní haly a pokojů, ale stejně se mu nepovedlo z toho vytěžit nějaké pocity nebezpečí nebo napětí, a ostatně ani z okolních hor nešla nějaká hrůza nebo posvátný děs. Srovnejme jen s Vlčí boudou, která má podobný základ, ale kde hraje vše svou roli a podtrhuje podtext i vyznění. Neříkám, že to bylo úplně špatné, a hudba doháněla, co se dalo, ale přece jen mi chyběl ucelenější podtext (aby konečné vyznění dalo nějaký smysl, a také prostor k zamyšlení) a lepší práce s načasováním scén a budováním komplexního napětí a pocitu ohrožení či strachu. Všechny ingredience zde jsou, ale tak nějak vágně promíchané, jako by bez zájmu, jen otrocky přepsané z knihy bez větší invence. Je to škoda, protože někteří herci jsou velmi dobří, onu nejistotu se jim všem dá rovněž věřit, nějaké funkční věci (stín na sněhu, pes, snímání schodů a chodeb jako v surrealistickém filmu) zde také najdeme, ale chybí jejich celkové uchopení a zapasování do celkové mozaiky. Jinak některé scény zbytečně natahované (večírek, sen, průlety mezi horami) a některé zbytečně psychedelické.

    • 14.7.2017  23:16
    Futurama: Benderova hra (video kompilace) (2008)
    **

    Vlastně dva filmy v jednom, jen velmi volně propojené hrou Dungeons a Dragons a kostkou. První část byla mírně psychedelická, ale zábavná, druhá je v podstatě parodií na Pána prstenů, ale takovou nezáživnou - navíc je člověk z první půlky už naladěn na jiný styl humoru i vedení příběhu. Hlášky jsou sice dobré, ale některé scény, třeba s těmi třemi blbými bratry, už se časem opakují, a nejsou tedy až tak vtipné.

    • 14.7.2017  22:19
    El Dorado (1966)
    ***

    Slabé tři hvězdy. Postavy se chovají docela uvěřitelně, jen mi přijde divné to přešaltrování z vážného dramatu v úvodu do slovních přestřelek v půlce a v podstatě jakési westernové parodie ke konci. Dva pistolníci o berlích, to už je myslím spíše parodie. John Wayne s tím svým bříškem tady vypadá spíše jako páprda z vrátnice než obávaný pistolník, z něhož je jedna ženská úplně hotová, a Mitchum si zde zahrál především opilce, než pistolníka. I ten příběh drhnul a na dvě hodiny je hodně rozmělněný a nebavil mne. Snad jedině James Caan se tady skvěle sám baví a užívá si to. Žel jsem to viděl s českým dabingem, takže možná spousta špílců zmizela v překladu, ale stejně se to táhlo a nijak moc nebavilo. A zloduši se chovali až skoro slušně, přitom mohli udělat milion věcí, jak zachránit šéfa z lochu a dostat se k vodě.

    • 14.7.2017  00:21
    Zachraňme Zemi (TV pořad) (2016)
    **

    Na to, že to má 14 minut, mi přijde poněkud zbytečné dávat každé dvě minuty jeden a ten samý jingle. Jinak je to kombinace hraných scének, kreslených obrazů zastupujících děj a částečné počítačové animace. Hrdiny jsou kluk a holka, které vyzvedne podle popisu distributora jejich bratranec, ale pak nechápu, proč mluví, jedná a hýbe se jako robot. Má i robotický hlas. Jeho auto obsahuje nejednu vychytávku a např. z plyšového papouška udělá živé, inteligentní zvíře. Formou Spy Kids je pak nabídnut nějaký prostoduchý děj, aby děti měly jasno, jak je to s bioplyny, globálním oteplováním, fosilními palivy, biomasou - a vše je asi pětkrát zopakováno, aby jako děti měly jasno, že CO2 z pilin je neškodné, oproti CO2, jež leželo miliony let pod zemí. Akční to moc není, spíše ukecané, a ty špionské aktivity se omezují na sesbírání pilin pro výrobu pelet a s nimi následné zatopení ve vlaku, aby mohl jet.

    • 13.7.2017  14:19
    Slunečnice (TV film) (1985)
    **

    Jedna hvězda za Budínovou, druhá za Štěpánkovou - mezi nimi dvěma je to psychologická hra na nejlepší herecké úrovni. Ale jinak mi ten scénář přišel podivný, nedotažený a přes poměrně krátkou stopáž to nudilo. Vždyť jen deset minut trvá, než kořenářka uvaří lektvar (a matka ji nechá proč sahat na vlastní nádobí?), nebo ten tanec slunečnic mi přišel nekonečný, protože sestával z asi tří prvků, nejspíše aby to Patrasová "utancovala", jež se ještě zrcadlově otočily, a pak se tančilo v levé části palouku, v pravé, uprostřed, a znovu dokola... Ano, asi tak zábavné to bylo.

    • 10.7.2017  13:16
    O princezně z Rimini (TV film) (1999)
    *****

    Vynikající dialogy, které doprovází na televizní pohádku velmi slušná výprava, a koneckonců i několikanásobné ponaučení (člověk by neměl být sebestředný a samolibý, neměl by chtít, aby mu druzí jen pochlebovali, a na druhou stranu by lidem nemělo záležet, co si o nich druzí myslí, a měli by být sami sebou a radovat se z toho, co je baví). Pravda, chvilkami ta samolibost krále sklouzává už skoro k homosexuálním narážkám, když se třeba ptá sousedního vyslance, jestli se mu líbí, ale naštěstí je to zde zahrané a ukočírované tak, aby to nespadlo k něčemu lacinému. A překvapivě sem sedne i hudba Petra Hapky, vytvářející zajímavou atmosféru.

    • 8.7.2017  23:54
    Mamon (TV seriál) (2015)
    **

    Slušná kamera, dobří herci, zajímavé lokace, dobrá, taková noirová atmosféra, kterou v HBO umí (nebo mají prostě dobré filtry). Jinak hodně špatně a nepřehledně natočené akční scény, ale hlavně je to ale těžkopádná nuda s neuvěřitelným jednáním postav - ono, když jde o český remake nějakého norského seriálu, kde jsou poněkud jiné problémy, jiná situace, jiné politické vlivy a vazby, než u našich bývalých soudruhů a veksláků nalezlých do dozorčích rad a politiky, tak se není čemu divit. Nějak to u nás neumíme - buď se natočí skoro oslavné srágory na všechny ty české mafiány, nebo pokus o dada parodii (Vorel), případně pak tyhle rádoby naoko sofistikované výpovědi o ničem.

    • 8.7.2017  22:13

    Tuhle pohádku jsem fakt jako ještě nehodnotil? Jak je to možné? Inu, takže pamatujete, děti: Před nikým se neponižuj, a nad nikoho se nepovyšuj! - Ale vážně, skvělé dialogy, chytlavá ústřední písnička, chytrý scénář, vynikající lokace a kamera, herecky rovněž není co dodat.

    • 8.7.2017  22:00

    První minuty mě měly varovat. Jako, já jezdím vlakem docela často, a dokonce kolem některých stejných domů. Ale že bych viděl, co tam ti lidé dělají? Nebo že by mi pózovali, abych vše viděl? Ani nápad. A když pak přišly různé příběhy, navíc časově rozházené, aby si to jako divák musel poskládat nakonec sám, což je znamení leda toho, že scenárista nedokáže napsat souvislý, lineární příběh, aby nenudil, tak tehdy už jsem jen skřípal zuby. To jsem ještě netušil, že mne nečeká thriller, ale feministický pohled na věčně šoustající obšousty, macha a alfa samce, pohled žen rovněž závislých na sexu, krásné postavě, dětech, ale také hysterii, chlastu a já už nevím čím, ty obsese mi už časem přišly nereálné, stejně jako herecké projevy. Příběh samotný mne nebavil, ne, skutečně jsem netoužil zjistit, proč Rachel chlastá, všechny ty postavy mi přišly prázdné, charakterově špatně napsané, na nějakou hlubší psychologii si to nehraje (v konci dostaneme asi takový psychologický pohled jako v Bravíčku - milá Sally, chlap šel šoustat s jinou, protože nemohu mít děti, co s tím? -, zkrátka možná tak pro zamindrákované ženy, jež bydlí s bohatými chlapy a v drahých vilách, a tak si mohou myslet, že největším světovým problémem je nefungující sušička na prádlo nebo rozbitý kropič na zahradě.

    • 7.7.2017  00:13
    The Circle (2017)
    **

    Co tak převratného nám chce film říct, co bychom už nevěděli a nebylo to v kdejakém jiném filmu, třeba Oku dravce? A navíc příběhem, kterému chybí pořádný scénář, tedy scénář s nějakými zvraty, zajímavý, s možnými i reálnými kolizemi. Vždyť tady jde vše tak lehce, nikdo nikoho nepodezřívá, nikdo nikomu nesleduje hovory na mobilu, takže šéfíci nakonec vypadají jako hňupové, ač mohli sledovat vše. Samozřejmě že je o diskuzi, zda nás sledování kamerami a neustálý online život ochrání před neštěstími, nehodami a zločiny, nebo zda je soukromí vysoce ceněná věc, kam by šmírování nemělo zajít. Ostatně, všude po světě asi kamery nerozmístíte, a jinde zase riskujete, že je někdo hodně rychle ukradne, třeba v některých městech severních Čech. Tenhle film je takové vymydlené poselství s jednoznačně buď kladnými, nebo zápornými hrdiny, nic mezi tím, o které navíc - s výjimkou jednoho - nemusíme mít nijaký strach, protože vše jede jak po másle, včetně závěrečného odhalení, jež se nikdo nikomu ani nepokusil překazit, a navíc se vše nachystalo ani ne během týdne. K diskuzi o tematice sledování vs. soukromí sice film trochu přispívá, ale filmařsky je to fakt mizérie.

    • 6.7.2017  22:16

    Průběžné poznámky: Hned úvodní scény filmu a hned filmové chyby jak sviň. Stín kameramana a jeho pomocníka včetně šňůr? Cizí chlápek vejde do cizího baráku, stoupne si doprostřed místnosti, a nikdo si ho nevšimne, dokud nezačne střílet? Wtf? A ze zastřelených nikde neteče žádná krev? Chlápek na pojízdném chodníku na letišti zastřelí chlapa, co jede naproti, a nikdo po střelci nejde a nehoní ho, všichni v poho?

    • 6.7.2017  00:44

    Opět režíroval John Sturges, podobně jako Satan Bug, a podobně pitomý scénář to má. Zatímco kniha je vskutku napínavá od začátku do konce a čekáme, kdo, co, kdy a jak, tento film je po divadelním (!) způsobu rozdělen na Předehru (!), první dějství a závěrečné dějství. První dějství trvá cca hodinu a dvacet pět minut a v podstatě je to takový průvodce ponorkou, jejích technických vybavení plus k tomu reklamní záběry, jak pluje na hladině, pod hladinou a tak. Také jsou tam nějací lidé, ale v podstatě není o co hrát - hlavní postavy jsou zde maximálně čtyři a ten nejvíc podezřelý je i padouchem, což mne překvapilo, že to bylo až tak strašně prvoplánové. Druhé dějství se odehrává na polární stanici, což jsou vlastně dva nebo tři malé hangáry. A tady se hodinu hledají přeživší - o nichž se pak už nikde nijak nemluví - a jedna kapsle (což víme od prvních scén). Takže se hodinu hledá, pak ustane bouře, přiletí Sověti a oba kapitáni pak mezi sebou plkají, v podstatě až do konce. Jediná akce, která se zde odehraje, nedává smysl. Navíc polární stanice je evidentně kulisa včetně ledu, a i když to musela být pěně drahá kulisa, pořád je to kulisa. A můj oblíbenec Patrick McGoohan (neboli Prisoner) sice vypadá chvíli tajuplně, ale když se má konečně předvést, chová se jak školáček, a ne špičkový agent. To zabolí a zamrzí. On pan Sturges podle mne akční filmy nikdy režírovat neměl, nemá pro ně cit - viz Orel přistál podle Higginsovy knihy, tam je to také celé domrvené blbým scénářem a režií.

    • 5.7.2017  22:21
    Husiti (2013)
    *

    Nechápu, co takováhle ptákovina dělá na ČT Art? Umění to není, leda že by ČT podporovala pohled na nestatečné Čechy. A vlastně ani zábava ne, protože teď budu muset synkovi vysvětlovat, že Leonardo Da Vinci skutečně husitům nepomáhal, že v bitvě u Malešova skutečně neměli magnety nebo že Houston skutečně nemá s Husem nic společného a že skutečně Hus na Měsíci nepřistál. Chápu snahu o odlehčení, jiné pojetí dějin, ale tady to nemá žádné hlubší opodstatnění a vede jen k závěru, že Češi nejsou stateční, ale vychcaní jak mraky, a že jim často pomohla náhoda, k ničemu dalšímu se vyzněním snímek nedopracoval. A to nezmiňuji úděsný a plochý dabing bez emocí, případně písničky, jež jsou tak mizerné a tak mizerně zazpívané, že mám sto chutí stisknout červené tlačítko. Mimochodem, Hus ani Žižka se nikdy nemohli setkat s Da Vincim, ani s Kryštofem Kolumbem. Jestli chcete vědět, jak vypadá historická kreslená parodie, koukněte se na Asterixe, ale i tam tvůrci ctí historická pravidla.

    • 5.7.2017  00:13

    Takhle si představuju špionážně-vojenský-akční film. Ačkoliv trvá dvě a půl hodiny, uteče to jako voda, protože se pořád něco děje. Kdo zabil prvního z výsadku a proč? Kdo je zrádce? Co ta tajemná žena? Divák si neustále klade otázky a ani si nemá čas všimnout zde pro mne skutečně podružných detailů jako nekonečné zásobníky, kulaté dveře z jedné strany, ale hranaté z druhé, neustálé zásoby výbušnin, žádné škrábnutí statečných hrdinů... Nebo jo, všimne, ale v rámci žánru a fandění hrdinům ledacos odpustí. Protože jednotlivé miniscény jsou napínavé samy o sobě - tohle klidně mohla být divadelní hra, jak přesně jsou členěné jednotlivé scény - a dohromady dávají srozumitelný a jasný celek. Navíc zde hraje i zimní příroda - hory v úvodu, samotné orlí hnízdo, až hororové cesty lanovkou, zvláště v noci, kamera kouzlí i na samotném hradu a dodává velký kus atmosféry. Pravda, snad jen Richard Burton už mi přijde trošku odulý a postarší na tuto roli, ale sám si z toho v jedné replice dělá legraci.

    • 4.7.2017  19:58

    Tady je vidět, jak jsou potřeba pořádný scenárista a dramaturg. A ne další spisovatel, protože James Clavell není autorem předlohy, ale zde druhým scenáristou. Potenciálně skvělý nápad je zabit roztříštěností děje, nepřehledně velkým množstvím postav, z nichž některé v šedivém obleku a s brýlemi vypadají všechny podobně, soustředěním na charismatické postavy, jež se v ději dále neobjeví, a mizernou dramatickou linkou, již by bylo potřeba uchopit nějak zajímavěji, souvisleji a bez všech těch zbytečných vsuvek, tedy scén, jež nikam dál nevedou. Třeba scén, kde se stále dokola opakuje, jak je ten virus strašlivý, aby měl divák pocit mrazení v zádech (jak to ostatně jednou pronese vyšetřovatel Cavannagh). Ale nemá. Je to utahané a o věcech se jen mluví ("Tak zaútočil na Floridě." - "Je to zlé?" - "360 km kolem pobřeží. Natočili to z letadla, pak se podíváme na film..."), místo aby byly rovnou ukázány. A je pravda, že v poslední třetině filmu už to nedrží pohromadě vůbec a dochází na náhody (např. úvaha - když tady píchl kolo u auta, a on měl u sebe ty lahvičky, tak je musel schovat někam do chladu, aha, do vody, a ejhle, tadyhle jsou! - nebo jiná úvaha: na papírku jsou nějaké kruhy kolem sebe, že by parkoviště? Ale tohle vypadá jak baseballový kosočtverec. Že by baseballový stadion?). Myslím, že není ani pořádně domyšleno, oč zlodějům šlo, proč se rovnou nezbavili Barreta a jeho holky, proč si navzájem pořád věřili, i když byl zabit Oster atd., atd. Dobré jsou lokace - poušť, horské masivy, u toho luxusní vily s bazény, hotel...

    • 4.7.2017  16:02
    Děti úplňku (TV film) (2017)
    ****

    Velmi důležitý dokument o tématu, o němž se moc nemluví, ale na druhou stranu hodně bezradný. Nemyslím teď zpracováním, tam jde po osudech těch lidí, všech podmínek, negativech, ale i jistých kladech skutečně cíleně a přesně, ale myslím tím celkový pocit z toho, co a jak vlastně dělat. Stát nemá o péči příliš zájem, a je znát, že ani spousta těch rodičů netuší, co s těmi dělat, když jsou permanentně mimo, nevnímají vás, nepohladí, a do jejich světa se nedá dostat. Nedokážu si představit, co bych v roli rodiče postaveného před takovou diagnozu dítěte dělal - ale o to zajímavější právě jsou všechny ty výpovědi, a to jak lidí, kteří to vzdali, těch, kteří to tak nějak jen přežívají, i těch, co se snaží najít u svých dětí alespoň kousek odezvy. Vlastně ten dokument ani tak není o těch dětech a jejich světě, protože to je myslím jiná dimenze, jako spíše o těch, kteří o ně pečují a starají se o ně, a o jejich přístupu k celé nejednoznačné problematice. Protože zde nejde zaujmout jeden jasný jediný a správný postoj.

    • 4.7.2017  15:43

    Dokonalá filmařina, kde mi jen asi na dvou místech vadil podivný střih (při lezení po provaze nahoru a pak při střelbě v pevnosti), ale jinak to má dokonalý scenáristický podklad se všemi náležitostmi, dobrou charakteristiku postav, postupné odhalování jejich minulosti či tajemství, a také několik skvělých dialogů na téma války (musíme být stejně zákeřní jako nepřítel - jen ale abychom se pak stali krutějšími; někdo vždycky musí rozhodnout a vzít na sebe zodpovědnost, i když se mu třeba nechce a nejde o nic populárního). Plus ty nuance, kdy se o dvou hlavních hrdinech dozvíme, co mezi nimi je, a ono to pak hraje během vyprávění jistou roli a nabízí další napětí ve druhém plánu). Líbily se mi scény beze slov, kdy třeba po nárazu na útes bojují o záchranu věcí z lodí i svůj život - tohle vám dnes málokterý filmař, včetně těch oceňovaných a přeceňovaných, dokáže natočit. Skvělá výprava i triky. Nebo fakt, dnes ve válečných filmech rovněž opomíjený, že Němci mluví německy, a Řekové řecky. Vcítění se do postav velké, napětí prakticky neustálé. Možná ti, kteří zde hledají hlavně akci, budou zklamaní, ale tenhle film skutečně o akci není - ostatně jako v samotné válce se také pořád nestřílí.

    • 4.7.2017  00:26

    Možná jako hodně drsná a krvavá parodie na team buildingy a open spaces a lidi, co si v nich lezou na nervy... možná. Ale vidět 80 vybuchujících hlav fakt není nic, co bych chtěl vidět znovu, a časem už je to vlastně nuda, protože prvotní nápad začíná a končí jen tou vyvražďovačkou. Pořád jsem čekal, že se třeba někomu povede porušit ten proces, aby nešlo jen o vyvražďovačku, ale jen chabé pokusy. Dokonce se ani nikdo nepokusil udělat si provizorní lano a sjet ze střechy po druhé straně, kde vojáci nehlídali. Nebo projít podzemím podél trubek ven, protože odněkud tam musí být vedená voda, plyn apod. Člověk si tam stihne pár postav oblíbit, ale i ty zemřou krutě a často nesmyslně, zbytečně, takže fakt jen čekáme, kdo bude vítěz (což je myslím od akce na střeše jasné). Ok, soudíme lidské chování v extrémní situaci, ale nebýt podobných experimentů, jak často bychom se asi do takové situace dostali? Navíc mi tady vadila nejednoznačná pravidla. Kdyby zabili těch 30 lidí, byl by konec hry? Nebo by následovalo dalších 30, takže slib ušetření jejich životů by byl i tak zbytečný. Čím dál víc mi to pak připomínalo přebujelou Kostku, kde už se tvůrci ukájeli, jak koho líp oddělat, aby to vyznělo efektně. No nevím, mně v tom chyběl větší přesah, větší zajímavost, a poté, co zde byla Kostka, jež ještě byla neotřelá a zajímavá, je tenhle film zbytečný a zbytečně přehnaně a překvantifikovaně násilný.

    • 3.7.2017  15:08
    La La Land (2016)
    *

    Možná tak za výtvarnou snahu si to nějaké oceněné zaslouží, ale jinak je to prvoplánové až hanba, s hraním si na odkazy na původní a daleko lepší filmy a muzikály. Časem je však ten přebarvičkovaný styl únavný, stejně jako kolovrátkově znějící písně a tance, jichž je prostě mnoho. Soustředit se to více na příběh by ale znamenalo, že film bude mít jen zhruba hodinu. A že by vyplynulo, jak hloupý ten příběh vlastně je, včetně sice sladkobolného konce, ale konce, k němuž nevedou žádná vodítka. Ti dva jsou vyprofilováni až tak pohádkově, že jim ty jejich postavy prostě nevěříte, a když dojde na nějaký zásadnější dialog, třeba ten pod hvězdárnou, je neumělý a čiší z něj nedotaženost a scenáristovo zoufalství, jak své postavy nuceně dotlačit tak, kam chce on, a ne, kam by chtěly jít ony. Taky nežádám, aby muzikály měly happy endy, ale tohle přece jen jen není ani pojetím ani prostředím West Side Story, takže mi to zde přijde zbytečné, takové zakončení. Ve scenáristice se učí, že postavy mají překonat krizi, zvláště v rámci žánru romantického žánru, ale pak si k sobě najdou cestičku znovu a jejich vztah je posílen. Ok, tady se rozhodli toto pravidlo žánru zbourat, proč ne?, ale sorry, nefunguje to a bije se to s celým dosavadním pojetím filmu. Kdyby tam alespoň byy nějaké šedivé scény z reálného šedivého života, a ty se střídaly s touhle barvičkovou nádherou jejich fantazií, pak by to mělo jisté ospravedlnění, ale takhle ne. Nu a Emma Stone mi zde přišla příliš odulá a poněkud více trpící Basedowovou nemocí, než aby mi přišla sexy. Jdu se podívat na Mary Poppins - má to kouzlo, příběh, humor, nadhled, písničky, jež si pamatujete po letech, a herečku, do které se každý mladík hned zamiluje.

    • 2.7.2017  23:30
    Doly krále Šalamouna (TV film) (2004)
    *

    Hvězda jen za předčasně zesnulého Patricka Swayzeho, jinak je to klišé až na půdu, roztahané na skoro tři hodiny, kde by stačila tak hodinka a něco, s nudným příběhem a předvídatelným, ach tak těžce předvídatelným zakončením. Navíc s minimem triků, skoro žádnou pořádnou akcí, zato pustými dialogy o ničem. Ani výprava se moc nezadařila.

<< předchozí 1 2 3 4 35 70 104 138
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace