honajz

honajz

Jan Lipšanský

okres Brno

homepage

54 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 52 103 154 205
    • 9.5.2021  23:36

    Já vím, že bude ještě dvojka tohoto dílu, ale přesto - tohle psalo už fakt děcko. Něco tak trapného jsem dlouho neviděl včetně té „strašně promyšlené“ akce. Dialogy mne vytáčely ze všeho nejvíc - naprosto nepodstatné a jalové řeči o ničem stylu „dneska je hezky, ale zítra možná bude pršet - vskutku?“ Důležitý rozhovor s otcem bez informační hodnoty, ale roztahaný snad na deset minut. Křenková opět naprosto tragická a proč její postava šla do akce, to podle mne neví ani autoři. Možná jejich děti, zdá se, že scénář za tatínky nakonec napsaly ony. Aspoň mně to tedy připomnělo, když si můj 13letý syn hraje s lego panáky na GTA. Jo a ta vysvětlovačka nakonec - to si děláte legraci, ne? Asi nikomu nedošlo, že auto bylo falešné a že nechal Fait udělat falešný pas, když o tom celou dobu mluvil.

    • 9.5.2021  23:28

    Jako za mě ne. Postava Vojty Kotka je otravná, a ne zábavná. Sherlock v podání Benedicta Cumberbatche byl zábavný, a i když se ho Kotek snaží napodobit za každou cenu, chybí mu nadhled, nemůžu si pomoct. To z těch českých chytrolínů víc pobavil i Pavel Řezníček jako Profesor T. Jinak mě tady každou chvíli něco štvalo - když 11letý kluk, tak s kardiostimulátorem, ten kluk je jinak celé dny doma sám a asi si i sám vaří a do školy nechodí. Pak docela hodně nahotinek a sexu, většinou zbytečně. Logické lapsy postav a děje ani nepočítám. Už chci vidět posluchárnu, která čeká 85 minut na profesora - tvůrcům nic neříká pojem „akademická čtvrthodinka“? A čínská mafie shání podpisy přes fingovaný podpis knížky, jak důvtipné. Neustálé vzorce, ale co vlastně ten kluk nakonec vymyslel? Mluví se o nějakém patentu, ale co vymýšlí teď? A fakt neumí génius dělat s počítači, když je na dark webu? A na nejdůležitější stopu přijde opět náhodou? („Jé, toho kluka znám ze školy!“ - „Fakt?“) Na mne hodně nezábavné, nedotažené a hlavně nevtipné, i když se tvůrci jako že o ty humory snaží. Jo, a které 11leté děcko ví, kdo je Dempsey a Makepeacová?

    • 9.5.2021  07:38

    Zatím mi to přijde docela zajímavé, atmosféra toho městečka, základní zápletka, u které jsem zvědavý, co z ní tvůrci vytvoří, Meat Loaf jako místní rebel, jen ten araboameričan v hlavní roli mi přijde poněkud moc korektně obsazený, ale dá se na něho zvyknout. Takže jako vždy, uvidíme, co díly příští.

    • 8.5.2021  23:21

    Jako sorry, ale tohle že vzniklo v roce 1993? Být to film ze 70., 80. let, ok, dalo by se to s přimhouřením očím brát, ale takhle je to prostě shit. Lacinou výpravou, některými scénami, které se opakuj´furt dokolečka, takže těch 82 minut se vleče jak fronta aut na D1, a je sice hezké, že obě baby ukážou kozy, velmi pravděpodobně umělé, ale to je asi tak jediné, na co se dá dívat. Postrádá to i logiku, kterou sice u těchto věcí člověk primárně nečeká, ale tady je to hloupé až na půdu. Jo a jinak je to dost feministické, bo obě baby save day a jednoho chlapa.

    • 8.5.2021  19:41

    Chrám zkázy, pardon chrám smrti, vlastně kopie Hagia Sofia v Torontu? V tomhle seriálu proč ne? Tyhle odlehčené díly mě baví, i když autorka i sem zatáhla hnutí sufražetek a snahy žen o emancipaci. Jinak mám pocit, že se tady Murdoch nad mrtvolami pokřižuje nejčastěji za dobu seriálu. Tenhle díl je dovedně natočen, na čemž má velký podíl asi kulisa, ale slušná, miniatury Hagie Sofie a všechny ty tanečky kolem grálu včetně poslední scény. jo, tenhle díl mě hodně bavil.

    • 8.5.2021  08:25

    Jako jízdy s mrtvolou na speciálně upraveném vozíku mne chvíli bavily, ale na 40 minut je to dost málo, zvláště když se situace třikrát (!) opakuje a oni nejsou sto dostat střelce. O tom jsme se nakonec ani nic nedozvěděli, třeba kdo to byl, že střílí s takovou přesností. A pokud zatčený zločinec věděl, že se někde nachází vražedná zbraň s jeho otisky (!, to je nesetřel a pistole se nezbavil rovnou?), proč neodstranil zbraň místo chlapa, který tam fotil ptáky?

    • 7.5.2021  21:34
    Sputnik (2020)
    ***

    Být to kratší, budu s hodnocením vstřícnější, ale žel vaty je tu dost. Na druhou stranu je monstrum slušně animované, Alla Pugačeva a její píseň je ironické mrknutí očkem na znalé minulého režimu, a hlavně má film velmi dobrou atmosféru, zvláště na té základně. Jen konec mě poněkud překvapil, protože jak? Jak se tam dostal? A kdo to vlastně je? Asi mi něco uniklo při představování obou kosmonautů.

    • 6.5.2021  12:53

    Jako je to fajn pokus o mysteriozní horor, který má ty atributy zhruba, co má mít - záhadní vesničané, legenda o podivném Zobohlavovi, noční děsy, lysohlávky, tajemná znamení... Jenže co z toho, když tajemná znamení, která prožívá kilometry daleko Murdochův šéf, k ničemu nevedou a je to celé smetené pod stůl, o hrdiny se nebojíme, protože jde o seriál, a všechny ty použité atributy jsou tak omšelé, až jim zoufale chybí nějaký nápad navíc nebo ozvláštnění. Nejlepší z celého dílu je asi velkoměstská panička Ruth, poprvé v lese, a její hlášky.

    • 4.5.2021  18:20
    Podivný flám (studentský film) (2012)
    ***

    Opět, jak tomu u současných studentských věcí bývá, dokonalý vizuál a velmi slušná forma, ale myšlenkově to pokulhává na obě nohy. Chybí větší promyšlenost světa „za tím“, jak funguje, a koneckonců i to povídání o čase a našem životě, o tom, že na to, co skutečně chceme, není nutno tisíc let, tak i to je žel odfláknuté na úrovni nějakého laciného esoterického časopisu. Přitom i zahrané je to poměrně fajn, a celkově to má náběh na slušné romaneto nebo prostě tajuplný příběh ze staré Prahy (ano, vím, část se točila v Písku), ale chybí tomu větší promyšlenost a jistá hloubka.

    • 4.5.2021  16:25

    Tenhle film je hrozně jednoduché odstřelit, ale přitom je mi to líto. Ten nápad sám o sobě nějaký potenciál má a pokud by námět dostala do ruky Plívová-Šimková nebo i Poledňáková na vrcholu svých sil, určitě by z toho udělaly bomba film. Maně jsem si vybavil při sledování Hanzlíkův film Do nebíčka, který pracuje se vzdáleně podobným tématem, a i když to není natočené nijak extra, pořád to o kilometry předbíhá tohle neumětelské zpracování. Mohl bych popsat stohy papírů, co vše je na filmu, vedení příběhu apod. špatně a doložit to mnoha odkazy a příklady, ale stačí, když řeknu, že tvůrci neumějí ani pořádné intro, tedy uvedení do děje (vypravěč na začátku řekne tu pověst JINAK, než později děti v průběhu filmu, takže z této verze nevyplývá, proč by měl být hradní správce zlý, dokonce to vypadá, jestli hradní paní nehráblo), o postavách nevíme nic, prostě se náhodně objevují v obraze, nevíme nic o vztazích mezi nimi (což skřípe jak u dětí, tak dospělých), netušíme, proč ve vesnici?, městečku? žije jen asi dvanáct lidí, proč tam jezdí střelnice, když si k ní nikdy nikdo nejde vystřelit třeba růži atd. Chybí na dětský příběh propracovanější charaktery postav. Nemyslím žádnou velkou psychologii, ale proč by jeden chlap zahýbal právě se starostovou manželkou?, proč ten kluk na vozíku sedí celou noc venku?, proč mu jeho máma občas nedá facku za jeho chování?, ten děda je hodný, zlý, potměšilý, pomocník? Starosta je hajzlík, nebo má v sobě přece jen jiskřičku nějakého dobra - a jak to jako divák mám poznat? Chudák Dejdar je na tom nejhůř, protože na konci filmu mu zbude jen stará babka (žena mu kdysi umřela), a i ta se mu rozplyne, takže zůstane zase sám. Ok, a ten příběh - je teda v jeskyni poklad, nebo ne? Proč vlastně babička chtěla, aby děti vlezly do skály? Proč z toho měl děda radost? Proč se dětem ve skále změnilo oblečení - propadly snad nějak časem? A proč nezmizel i proradný purkrabí? Proč hradní paní neuzdravila Paka (taky dobré jméno) rovnou svou mocí, ale musela mu věnovat dukát, který na té skále viděli všichni a stačilo vzít sbíječku? Přitom stačilo málo, třeba šikovný a nestranný dramaturg, a mohlo to vážně být dobré - tohle je neučesaný produkt a každý, kdo dělal na scénáři, by si měl dát facku, jak nelogicky ty scény působí. (Přece jen jeden příklad za všechny - v hospodě se řeší zmizení dětí, že jsou ve skále. Jedna z postav pronese, že je tam i ta malá od střelnic. Přitom chlápek od střelnic sedí hned vedle u stolu a nijak na tuhle věc nereaguje. Až přijde jeho dcera, řekne mu, že se malá ztratila a on se teprve teď začne divit.) A rejža by si měl dát facku za to, že nedokáže uhlídat, když mu v jedné scéně sedí v hospodě děda s bábou každý u jiného stolu a v další scéně sedí spolu u jednoho stolu. Hvězdička za úžasnou přírodu, velmi dobrou kameru a moje oblíbené přerovské pivo. Viděno na Voyo.

    • 4.5.2021  14:52

    Po pravdě jsem čekal něco jiného. Máchovi je to věnované jen v počátku dokumentu a pak po hodině, tam se dozvíme různé zajímavosti, zbytek se ale věnuje panu Čtveráčkovi a jeho pohledu na svět a na život, a to mne moc nezajímalo, ani jsem s ním až tak nesouzněl. Ale zase záběry přírody fajn a dokumentární walk movie taky moc často nevidět.

    • 4.5.2021  11:35
    ZVP (2017)
    ***

    Tak nutno brát, že tenhle 8minutový kraťas je samotnými fanoušky-tvůrci brán jako trailer na fiktivní film - přičemž mi pak nesedí ta úvodní, parodická část, která je... prostě jak z pokusu o parodii na Zatoichiho, chvílemi zábavná, jindy ts ts trapná. Ten konec je pak hodně krátký a zkratkovitý, aby z toho celého měl člověk nějaký ucelený dojem. Ale jako fanouškovská věc je to skutečně dobré.

    • 3.5.2021  21:39

    Herci se tak nějak snažili, seč mohli, ale přece jen, kde je blbý scénář, moc toho neuhraješ. Manžel se občas choval divně, ale pak chladnokrevně zastřelí prodavače na benzínce, nechápe, že mu v záchrance syna neodoperují a furt chce, aby operovali (Co si myslel? Že po operaci syn zdravý vyskočí a oni odběhnou do bezpečí? Tak blbý asi nebyl, když vedl předtím úspěšnou firmu.), dva doktoři se na sebe jen významně dívají, místo aby do té pistole na podlaze prostě kopli, logika hadr. Kdyby aspoň jednoho ze záchranářů hrál Kozub, byla by legrace. Hvězdu dávám právě za herce, zvlášť Ditu Kaplanovou.

    • 2.5.2021  23:43
    Boží mlýny - Sekta (E04) (epizoda) (2021)
    **

    Zatím podle mne jednoznačně nejhorší díl - Bořek Slezáček sice působí hodně charismaticky (mám pocit, že některá gesta převzal od katolického kněze Mariána Pospěcha, toho, který byl kamarád s Evou Pilarovou), ale samotný díl hodně utahaně a ještě víc nepravděpodobně než předchozí díly. Taky nevím, proč taťka Lábus pořád bez zisku dotuje svého syna, aby ten mohl dotovat pochybné ne-policejní akce. Jo, a taky mi bylo smutno, že z bývalé farnosti biskupa Václava Malého, kostela sv. Gabriela, výjimečného svým beuronským stylem, je teď skutečně jen pronajímací prostor pro večírky, nákladné akce a sem tam natáčení.

    • 2.5.2021  23:32

    Veselé to tentokrát moc nebylo, chytré taky ne, ale stejně bych další sérii uvítal. Jinak už vidím profesionálního zabijáka, jak si vede oběť po schodech nějakého činžáku a na ulici s vytasenou pistolí a nebojí se, že někdo otevře dveře, na ulici zcela náhodou není ani noha, takové detaily ubírají už tak ne moc věrohodným příběhům na další uvěřitelnosti. Ale scéna s čočkami a cinknutými kartami (proč si je v kasinu vlastně nechali, když na to už přišli?) v kasinu stála za to. Jinak v reálu ten Branický dvůr, kde se točily exteriéry kasina, až tak moc hogo fogo není, vedle je jen vietnamská restaurace s Braníkem 11, ale zas tam čepují Vietnamci do skla i v době koronaviru a dá se tam sednout. A fakt je to kousek od branického nádraží, kde teď jinak chcípl pes - pokud teda nejdete v pracovní dny nahoru do areálu bývalého pivovaru do současného pivovaru Moucha koupit si nové flašky.

    • 28.4.2021  13:00

    Mně baví, jak v každé epizodě buď zaječí nějaká žena, která objeví mrtvé tělo, nebo někdo začne naprosto bezdůvodně utíkat. :-) A nebo jak se dost často někdo přizná, aniž by mu policie měla co jak dokázat. Jinak do tohohle bistra aby člověk poslal hygienu a je s podivem, že prodavač tam pracoval a že si všechno taky nepřivlastnil. A taky by mě zajímalo, jestli nakonec dostali i toho Horna, ale to nám tvůrci nějak opomněli říct nebo aspoň naznačit, i když šlo o docela silnou dějovou linii.

    • 26.4.2021  14:19

    Přidám jednu hvězdu jen za mně blízký a dobře natočený baristický rychlokurz ("Chcete tam mléko?" - "To bych chtěl macchiato." :-) Super.), jinak je to pořád naivní sen puberťáků uvnitř autorů, ale proč ne? Jen mi vadí, jak málo se padouši brání a jak naivně a hloupě se často nechají nachytat - chtělo by to víc interakce a nějakou tu scénu, kde se českým avengers něco nepovede nebo aspoň na čas vymkne z ruky. Ale protože jde o pohádku, trvám samozřejmě na dobrém konci. Jinak jsme opět Křenkovou viděli ve spodním prádle, když ne rovnou nahou jako tuhle v tuším Rodinném filmu, ale můj pocit, že není herečka, ale prkno, to nijak nezměnilo.

    • 25.4.2021  23:07

    Definitivně jsem se rozhodl tomuto nekonečnému českému seriálu dávat odpad. Je jedno, že se tam - občas, ale ne až tak často - mění herci, když celkově se to sobě podobá jak vejce vejci. Postavy se chovají a jednají jak v nějakém paralelním světě, všem jde jen o sex, všichni mají jen tak po ruce 50 milionů (někdy míň), nikdo v těch filmech většinou nepracuje, ale všichni mají velké vily, velké zahrady, bazény, nové a nejmodernější kuchyně, drahá auta a počítače či chytré telefony. Často se tenhle typ filmů pokouší o vtipy a ještě častěji to vyzní trapně. S psychologií tady divák nepochodí, a pokud by vůbec nad činy postav začal přemýšlet, zauzluje se mu mozek. A když je občas potřeba zahrát na emoce, přidejte roztomilé dítě, jindy třeba psa nebo někoho, kdo umírá. Děkuji, já už tuhle nekonečnou slátaninu z jiného vesmíru nechci. - EDIT: Z filmu jsem si odnesl poznatek, že ženské chtějí sex a prachy a říkají tomu romantika. O chlapa jim jde až v poslední řadě, pokud nevykonává správně ony dvě funkce.

    • 24.4.2021  00:28

    Tvl, seriál Boži mlýny, jen americky naivnější a roztahaný na dvě hodiny. Postavy se chovají jako pitomci, hlavně nad guys, a i když se mluví o tom, jak je jich v tom zapleteno spousta lidí, nakonec se někde na placku porve sedm chlapů. Akce po celý film nikde pořádně žádná. Bojím se bojím naznačeného druhého dílu s očišťováním jména hodného hasiče.

    • 23.4.2021  22:27
    Mág (1987)
    ****

    Životopisné filmy jde natočit, řekl bych, třemi způsoby: buď se vezme celý život daného člověka od kolébky do hrobu, což často působí nezáživně, mozaikovitě, suchopárně a školometsky. Nebo se vezme jen výsek jeho života s nějakým dramatickým obloukem, a na něj se nabalí pár podstatných informací mimo tento časový výsek. A pak lze natočit filozoficko-snový příběh, kde se sice podstatné události ze života dané postavy objeví, ale jen jako mozaika, jako labyrint světa, jako procházka obrazovou galerií. Kdysi dávno jsem měl depku, protože mne napoprvé nevzali na FAMU, i šel jsem večer do kina na Václaváku, tuším do Jalty (kde je kinům na Václaváku konec?), právě na tento film. Cestou z něj jsem se začal mezi zadním traktem Panny Marie Sněžné a hospodou U Pinkasů smát jak blázen. Nazval jsem ten efekt pro sebe jako že depku jsem vytloukl ještě větší depkou. Dnes, když ten film vidím, oceňuji jeho snové scény a pojetí, básně jen krátce recitované na pozadí, naprosto skvělou kameru včetně scén přírody, hradů, města z nadhledu (dnes by na tom makali počítačoví animátoři jak ďasové), dokonalou výpravu (jako bych v té staré Praze skutečně byl). Jako Máchu jsem si vždycky představoval spíš Vladimíra Dlouhého - ostatně i jeho povaha více odpovídala Máchově. Ale nakonec jsem se Schwarzem spokojený, dokáže tu namyšlenost i nejistotu do postavy dostat. Nečetl jsem Máchovy intimní deníky, tak nevím, jestli je dobře vybraná Žilková na roli Lori, protože žilková vždycky s prominutím vypadala jako ku.rva, a ne naivní, mladé děvče. Jinak první část filmu je zcela podmanivá a mystická, prorocké vize jsou skvělé, od půlky už se to víc snaží o realitu, i když nějaká drobná mystika ještě přijde. Trochu mne mrzelo, že u krkonošské pouti chyběl ten Mácůhv skoro sci-fi sen o mniších, kteří se probouzejí jen jednou do roka. Ale jinak se mi film líbil právě svou snovou poetikou. A dostala mne Máchova věta, že přítomnost neexistuje, jen minulost a budoucnost. Protože copak jsme někdy někdo zažili, že by se čas v určitou, právě tu přítomnou, chvíli zastavil?

    • 23.4.2021  22:05
    Plavci v pohádce (TV pořad) (1980)
    ****

    Myslím, že v době mého dospívání mi z těch „plaveckých“ medailonků tenhle přišel nejoriginálnější. Dnes na něm sice vidím, jak chudičkou produkci to celé mělo - kromě Plavců jen tři lidi a točilo se někde v lese a na louce u něj, ale pořád to nějakou poetiku má. Některé repliky jsou skutečně vtipné, především ta Řihoškova o vilách a vílách, jiné nic moc (třeba vodníkovy). Vlastně ani ne všechny písničky se sem, do pohádkového jakoby tématu, hodí. Ale minimálně ty dvě Hájkovy (Když je nejhůř a Blues pátého rohu pokoje) jsou dokonalé a dokonce snad filozofické, a ta první přitom ještě hravá.

    • 23.4.2021  18:13

    Zpočátku moc hezké záběry z vlaku a krajiny a kanálu někde ve Flandrech, ale pak nastoupí voice over při četbě dopisu a Maigret, který s tou patkou a snad i parukou místo vlasů vypadá spíše jako obstarožní seladon, a místo vyšetřování uráží, koho potká, dokonce v hospodě i facky rozdává. Simenonův knižní Maigret je poněkud jiný - málomluvný, ale empatický, s vynikajícím pozorovacím talentem, kdy sleduje, co se kolem něho děje, kdo a jak jedná a zkoumá věci spíše psychologicky s právě onou dávkou empatie. Většinou pije jalovcovou nebo pastis (tady v tom filmu si dává častěji pivo) a nejraději chodí po vesnici / čtvrti / domě /okolí, kde došlo ke zločinu, zkoumá jednotlivá zákoutí, zkouší se je co nejlépe poznat a dostat se do atmosféry místa. Jeho občas pronesené poznámky jsou pak k věci. Tady Cremerův seladon Maigret mluví docela často, ale většinou urážlivě, nijak k věci. O ostatních postavách, načrtnutých také jen povrchně, nevíme nic moc snad kromě zaměstnání a kdo je chudý, a kdo bohatý, což se nám několikrát zopakuje. Navíc je to cca od 20. minuty už jen taková nudná jízda dlouhých záběrů (např. jedna ze sester hraje na klavír, Maigret se ve zdlouhavé scéně zvedne, pomaličku pomalu dojde do salonu, asi minutu poslouchá hru na klavír, a po minutě odejde - ta scéna má vzhledem ke konci jistý význam, ale mohla být kratší). Spousta dalších scén je tady zbytečně, protože Maigret někam přijde, ani se na nic nezeptá, udělá dusno a jde pryč. A ten konec - nevím, jak je to přesně v knize, ale jestli to tam je taky takhle, tak si Simenon vybral slabou chvilku nebo zrovna řádilo jaro, když to ve své vile psal.

    • 22.4.2021  08:43

    Neuvěřitelně pozitivní film o přátelství, namyšlenosti a sebeprozření. O fotbalu to žel moc není - jestli záběry ze zápasů dají dohromady tři minuty filmu, tak je to myslím ještě moc. Zazní zde ve spodních tónech ještě kritika výher na úkor zákeřných faulů a divadla ze strany hráčů, ale celkově je to o namyšlenosti jednoho chlápka, který si o sobě myslí, jak je skvělý sám o sobě, a nedojde mu, že jde často o týmovou práci. Herecky naprosto dokonalé, celé protežované Dejvické by si to mělo povinně pustit. Nejlepší je, že ten film plyne a plyne, a najednou je konec, ani člověk neví jak. Tvůrci navíc celé téma pojali s nadhledem a nevtíravým vtipem, ne jako slzopudné drama (i když ten závěr stojí za to :-)), čímž je z toho o to víc koukatelná záležitost. Podobných filmů na téma sebepoznání moc neznám, a to dokonce ani z křesťanské produkce. ;-)

    • 21.4.2021  18:30

    Není to špatný film, jen si měli tvůrci ujasnit, co přesně vlastně chtějí kritizovat, jestli akademickou nabubřelost institucí, nebo samolibost a odtrženost od reality samolibých úspěšných spisovatelů, či provinciálnost a pokrytectví maloměst, a také je to zbytečně dlouhé a natahované na „oscarové“ dvě hodiny, přičemž hodina dvacet by tomu slušela daleko víc a mělo by to potřebnou údernost. Líbil se mi moc začátek, který je ještě pojat s nadhledem - např. spisovatel při předání Nobelovy ceny za literaturu urazí celou akademii, že mu tím dali najevo, že píše jen pro akademiky, urazí i krále - což člověk řekněme ještě bere. Jenže tohle akademické prostředí je časem srovnáno s provinční kulturou maloměsta a dáno na roveň této akademičnosti. Jako sorry - akademici oceňují výdělečné projekty, ale kultura na maloměstě je většinou dobrovolná, možná naivní, ale o to víc srdcařská. A pan spisovatel při předávání cen urazí prosté lidi stejně jako akademiky - tohle srovnání mi tam vážně moc nesedělo. Pobavily mne v tom úvodu vtípky stylu rozdělený obraz jeho domu, kdy on se nahoře prochází a dole pod ním je velká místnost s knihovnou (jako by šlapal po všech těch knihách), jak jde automaticky na letišti k dražšímu autu, jak použijí stránky jeho knížky na rozdělání ohně nebo na velkou potřebu, jak k rozbitým autům přijedou automechanici maňaná... Ale celkově to chtělo říct co? Že knihy oceněné Nobelovou cenou nebo jinými prestižními cenami jsou zcela mimo skutečnost? To tak nějak všichni víme. Že spisovatelé údajně musí být ješitní a samolibí a podle toho se nadřazeně chovat a všem „dobře“ a neprovinciálně radit? Myslím, že hodně spisovatelů píše také pro radost či z vnitřní potřeby. Ostatně - na přednášce se ho někdo zeptá, a v tom podle mne je jádro pudla: „Proč nepíšete hezké věci?“ A on neumí odpovědět. Ale jestli mělo jít o kritiku odrodilců, proč ne? Akorát je to pak depka na n-tou a ta kritika se podle mne krapet míjí účinkem. Samotnému mu totiž v průběhu filmu vadí, že se z jeho tvorby stal byznys, ale když přijede do rodného města, místo aby v tom sebepoznání pokračoval, začne se chovat stejně samolibě a velikášsky jako předtím? Prostě mi k sobě jednotlivé dílky filmu nepasovaly, asi proto, že se promíchaly ze tří různých krabic. Vadilo mi to inťošské otírání se o rádoby vesnické burany (čímž sami tvůrci popřeli svůj pokus o sdělení), chyběla mi u hlavní postavy trocha empatie. A štvala mě kamera jak na lodi.

    • 21.4.2021  08:58
    Paterson (2016)
    *****

    Ačkoliv se nám každý den zdá stejný, protože vykonáváme tu samou činnost, je přitom zcela jiný. A není v každém z nich nouze o krásu, napětí, zklamání, prohry, ale i výhry a radosti. O sny. Pokud má život rád, netouží být někým jiným někde jinde, ale je rád tím, kým je a kde je. Tenhle film zobrazuje až neuvěřitelně dokonale poetiku všedního dne - scenérie, kolem kterých chodíme, lidi, které potkáváme, a pokaždé nám to něco dá. Jeden řidič autobusu je sice navenek málomluvný, ale uvnitř to v něm překypuje krásou a poetikou a láskou a musí to ze sebe dostat ven. Dokáže se radovat i z obyčejných zápalek a najít na nich něco poetického a kouzelného. Jeho žena také není žádný velký myslitel, dokonce bych řekl, že je naivní a občas sebestředná, ale je mu věrná a v těžké chvíli ho dokáže pochopit. Jsem moc rád, že se tento film vyvaroval sexu a smrti kohokoliv - ne že by tu náznaky nebyly, ale pak by ten film byl realistické drama, na poetika a kouzlo všedního dne. Ačkoliv se zdá, že si někdy postavy povídají triviálně o naivitách, jde o hluboká moudra (třeba: "Co je svět bez lásky?". to zažívám dnes a denně, když přijde manželka z práce a mluví jen o sobě, ani mne nepphladí nebo sama od sebe neobejme, ani se nezeptá, jak bylo.) Trochu mne mátla ta dvojčata, ale myslím, že jde o narážku na to, že by člověk často chtěl žít jiný život, a přitom si neuvědomuje, jak skvělý má ten, který žije, a že si jej málo váží. Ostatně - hezky a trefně je to řečeno v té básni o dimenzích. Vlastně by se dalo říct, že ten film je čistě náboženský, a kdo ví, proč to říkám, tak mne chápe, a ostatním to nemíním obhajovat. Dalo by se k filmu napsat daleko víc, ale to už by nebyl komentář, ale akademické pojednání. (Jo, ještě poznámka - máme v rodině básníka. Až na pár mu jeho dokonale stylizované a rytmické básně přesně podle vysokoškolských literárních pouček nevěřím. Básně ve filmu nejsou stylizované, nejsou přesné a akademici by je rozcupovali. Jsou však lidské a přímo od duše.)

    • 20.4.2021  14:43

    Hehe, to bylo tentokrát opět tak blbé, až to bylo nechtěně zábavné. Včetně toho, že policajtka poruší nařízení a předpisy a jde do akce sama, ale šéf, aby se ukázalo, že je vlastně lidumil a po holce se vozí neoprávněně, jí sice nejdřív vycinká, ale pak se jí div neomluví a ještě jí nabídne tykání. Prima. Až kvůli její nedisciplinovanosti někdo zhebne, tak potom co? Ostatně - jak to, že fakt ještě neměla ty záznamy z kamer? Jinak by mě zajímalo, co pachatel s holčičkou čtyři dny dělal - to se na ni chodil koukat? A jeho manželka to tiše trpěla, či co? A ten manžel byl taky trouba, že neřekl dřív o svých psychických problémech, a policajti debilové, že si to v jeho zdravotní kartě hned nenašli. Zajímalo by mě, jestli ten manžel měl účes jako Plesl schválně. A rád jsem zas po letech viděl Lucii Pernetovou, naše děti ji měly jako malé v oblibě, když uváděla Hřiště 7.

    • 19.4.2021  11:56

    Kdysi jsem to viděl an některém z těch dokumentárních kanálů a docela mě to znechutilo. O kávě jako takové to moc není. Zcela se ignoruje káva arabika, a celý pořad se soustředí jen na robustu, a to ještě jen vietnamskou. Jako jo, začali tam v poslední době pěstovat i arabiku, ale dominují v produkci té levné kávy, kterou vám do směsi přidá sem tam Starbucks nebo Costa a nasadí to za předraženou cenu, O tomhle se ale v dokumentu nemluví, hodně se to kdoví proč soustředí na ekologii a zelené vize a trochu i politiku. Takže ten název je zavádějící.

    • 19.4.2021  09:32

    O hodně lepší než první díl, kluci scenárističtí si evidentně nakoukali nějaké heist movies, přidali něco pubertálních snů a vtipů, nahodili černobílé postavy - bohatí jsou zlí blbci, kterým projde každá špinavost; obyčejní lidé jsou všichni milí a hodní a utlačovaní - prostě pohádka pro ty lůzry u obrazovek - a už to jede. Jen škoda, že tentokrát ne dost dostatečně vysvětlili pozadí léček (např. ta scéna s golfovým vozíkem měla znamenat, že mu s tím vozíkem někdo něco schválně provedl, nebo že fakt neumí řídit ani vozík, ale jen land rover?) a chtěl bych vidět, jak by tohle právně u soudu uspělo. Ale jinak jsem se u toho bavil a kecal bych, že ne. Teda až na neuvěřitelně topornou Křenkovou, to byl velký castingový úlet. Kdyby tam postavili sochu, vypadalo by to stejně.

    • 19.4.2021  09:20
    Volný pád (1993)
    ****

    Nebýt tam ty rodinné výlevy a policajtovy okolnosti a okolky, je to úderná kritika nejen tehdejší, ale překvapivě i dnešní společnosti, tak nadčasový film je. Třeba slavná scéna v mekáči - když si vezmeme, co nám nabízí reklama, a jaký šunt nakonec dostaneme, tak si člověk klade otázku, proč někdo ještě dnes má potřebu lhát a nutit lži druhým lidem? (No jasně, že pro prachy.) Nebo se tvrdí, jak je v USA těžké sehnat zbraně, a ejhle, chlápek má ani neví jak hned plnu tašku. A myslím, že kdyby jel někdy po naší slavné D1, asi bychom měli dálnici hotovou raz dva. Celý příběh je podán formou cesty, a nebál bych se říct iniciační, neboli zasvěcovací cesty, kdy najednou jeden člověk z milionů zjišťuje, že věci nejsou tak, jak mu média a politici neustále vtloukají do hlavy. Samozřejmě že takový příběh nemůže mít happy end.

    • 18.4.2021  23:03

    Jako kromě čáry a hlášky se sklizní kávy tam jinak moc vtipu nebylo, a případ tady nikdy nehrál důležitou roli, ale tentokrát byl fakt blbý - kulka štrejchne něčí rameno a pak proletí oknem ve výši prsou a zasáhne úplně jiného chlapa náhodou do hrudi? To po něm střílel odněkud zeshora? A proč nu pouštěl furt dokola tu blbou reklamu, když to s ní nakonec nemělo nic společného?

<< předchozí 1 2 3 4 52 103 154 205