Páně

Páně

Martin Šulc

okres Beroun

8 bodů

Moje komentáře

    • 23.2.2010  22:26
    Sedm (1995)
    *****

    David Fincher moc dobře věděl co dělá, výsledek je jenom logickým vyústěním dokonalé vize a ještě dokonalejší práce. K atmosféře vlastně nelze prakticky nic dodávat. Jenže ještě mnohem větší deviza tohoto díla je v jeho práci s postavami a jejich jednotlivými psychologickými profily. Co vlastně si člověk může více přát, nežli zhlédnout dílo, které se mistrovsky povedlo zdaleka ve všech směrech a to včetně vygradovaného originálního finiše. Fincher si zajistil nehynoucí slávu perfekcionistickým dílem, které nehřeší vůbec na nic.

    • 9.2.2010  22:43
    Rain Man (1988)
    *****

    Velice přesvědčivé jako celek a to především díky skvělému výkonu Hoffmana. Cruise sice přesvědčivější než jindy, ale pořád notně špatný. Já ho prostě nemám rád, to je ono. Námět velice vděčný, ale na plátno přeci jen převedený zručně. Dílo, ze kterého prostě člověk musí mít dobrý pocit, že ho mohl zhlédnout. I já jsem ten pocit měl, když nejvýrazněji ke mě promluvil příjemný konec, který jsem si já vyložil jako dost smutný - tudíž dobrý.

    • 8.2.2010  22:28
    Zahrada (1968)
    *****

    Příjemná ponurost, která postupem času vygraduje v absurdně pitoreskní orgasmus.

    • 8.1.2010  20:56

    To byl doják. Skoro námět na nějaký slzopudný filmeček o lásce ke zvířatům. Sice to tu už mnohokráte bylo, ale co ne že.

    • 6.1.2010  23:14

    Ztvárnění snů Salvadora Dalího made in 1929? Nekutečné, až mi z toho běhal mráz po zádech. Co k této bizarnosti více říci? Zhlédněte!

    • 3.1.2010  05:48

    Bolest žití sama. Dát to celé najednou je skoro nemožné, ale musí se. Mimochodem tento film má pro mě asi nejvíce boční začátek ze všech, v hlavní roli zvučná čeština.

    • 25.12.2009  23:53
    Nahota (1970)
    *****

    Petr Čepek je démon v lidské podobě a Nahota je jako depresivní cákanec na ošuntělé zdi. Podstatné je, že z trezoru si tento vyjímečný film našel cestu na světlo. Je třeba takovýchto ponurých věcí, aby člověk poznal, že i u nás se něco takového dá stvořit. Skutečně temná nakládačka se vším všudy. Všechna čest.

    • 22.11.2009  19:16

    Po druhém zhlédnutí jsem zvýšil své hodnocení na plných a zasloužených pět hvězd. Tohle je prostě nadmíru zábavná záležitost, se kterou si bratři Coenové vkusně pohráli. Kdybych tady vypisoval z čeho všeho si dělají p*del, tak tu budeme pěkně dlouho. Skvělé postavy jako extrémně fuckující John Malkovich, extrémně blbý Brad Pitt či podivínský Clooney. Prostě zábava, která snese nejpřísnější měřítko s leskem velkých jmen. Takže "beware of your shit" a brzy znovu na viděnou.

    • 15.11.2009  21:20

    Jsem nesmírně rád, že jsem mohl po delší době zhlédnout něco tak hodnotného. Nevěřitelný kus poctivé evropské filmařiny nesoucí v sobě to nejlepší ze skandinávské (potažmo Švédské) filmové školy, skloubený s originální a naivně podmanivou upírskou tématikou. Vkusně trefená tíživá atmosféra zasněženého života, skvělý cit pro detail a pomalé tempo zdůrazňující zadumanou severskou náturu, bezelstně krásná dětská romantika - to vše zvládnuté na jedničku. K tomu všemu nádherný příběh o odcizení se a dospívání, v podání dvanáctiletého kluka a kvalitní hudba, která umí udeřit ve správnou chvíli. Co víc si člověk vlastně může přát. Možná, když se jednou úplně odcizíte vlastnímu světu, bude jedinou volbou nepostrádající smyslu, přijmout za svůj svět někoho úplně jiného, odlišného. Tam leží spása.

    • 9.11.2009  11:39
    Zázračná planeta (TV seriál) (2006)
    *****

    Neuvěřitelné. Souznění toho nejkrásnějšího co člověk jednou zničí a toho nejkrásnějšího co stvořil, totiž přírody a hudby, funguje odzbrojujícím způsobem. Zvláště potom zde, za přispění neobyčejně nádherných a dokonalých filmových záběrů. Je to ohromující a dojemné zároveň. Občas se doma nechutně zpiju nějakým chlastem, pak si pustím Od pólu k pólu a pak už jen cedím hroší slzy.

    • 7.11.2009  18:18

    Jediné co mě na této genialitě může štvát je, že jí nemám ve své sbírce a v TV se zrovna nepřetrhnou s reprízami.

    • 31.10.2009  23:10

    Ridley vsadil tak trošku na experimentálnost, trefa do černého řekl bych. Obrazové, kostýmní a jiné orgie zůstaly zachovány ve výtečném standardu. Obrovský most k současnému soužití muslimského a západního světa je nepřehlédnutelný a zároveň podaný poměrně vkusně. Soundtrack opět skvostný všechna čest. Musím říci, že mě to výrazně bavilo! A bavilo mě především to, co je tomu zde leckde vytýkáno vzhledem k filmu, jehož jméno tu zaznívá skoro tak často jako v jeho vlastním chlívku. Však víte. Zdá se mi, že toto dílo zůstane nepochopeno a nedoceněno protože zkrátka přišlo ve špatnou dobu a je zcela nesmyslně obecně zaškatulkováno v jakémsi b-ranku historických eposů. Lidi proboha podívejte se na ten film pořádně. // Director's cut je ještě o několik tříd výše a v podstatě se jedná téměř o jiný film. //

    • 24.8.2009  13:32
    Nepohodlný (2005)
    *****

    Nebudu již rozebírat to hlavní čím tento film je, totiž politicko-humanistickou agitkou, což je zde rozebráno v jiných komentářích již velmi hojně. Musím však upozornit na skvělou práci Fernanda Meirellese s postavami, kde vám Tessa zezačátku přijde jako nezralá a až příliš přímočará, živočišná bytost, jakoby naivně z jiného světa, aby se nakonec ukázalo jak hodně bylo vše jinak. Škoda jen, že Rachel Weisz nedostala více prostoru. Fiennes je jako Justin skvělý a jeho otevření očí a následné hledání vlastní spásy je kouzelné. Celý příběh působí velmi naléhavě a místy jistě i dojemně, ale především velice inteligentně. Fernando Meirelles zdá se disponuje velkým talentem, jeho rukopis se mi moc líbí. Zalahodila mi však i jemnocitná romantická linie, která jako tenká nit se táhne skrze celou stopáž.. Opravdu výsostně geniální záležitost.

    • 31.7.2009  12:15

    Světe div se, ale i u nás kdysi mohly vzniknout filmy, které se vryjí do paměti. Většina odpadu, který se u nás točí dnes tomuhle nesahá ani po kotníky. Mohl bych tu dále plakat nad plytkostí současné filmové tvorby v ČR, ale zpět k tomuto zajímavému dílku. Povedlo se především geniálně trefit děsivou atmosféru ústavu pro "opožděné" dívky. Renč velice odvážně vykreslil charaktery vychovatelek, včetně jejich úchylek. Velmi dobře byla zahraná i postava doktora, který sice chlastá, ale zachovává si alespoň trochu lidskosti. Tenhle film je o opravdovém peklu, které může vzejít jen z našich lidských duší. V podstatě se zdá neuvěřitelné, že něco tak kvalitního vzniklo už v roce 1991, i když možná tomu porevoluční atmosféra ve společnosti trochu pomohla. Jeden z mála českých (potažmo československých) filmů, kde není ani náznak ambice být za každou cenu trapně hořce-komediálním, jako je tomu bohužel dnes. Naopak skvěle vygradovaná atmosféra beznaděje, temnoty a zoufalství. Už i kvůli tomu se podle mne jedná rozhodně o jeden z nejsilnějších porevolučních snímků, ne-li přímo nejlepší. Pomohla i výborná hudba od Ondřeje Soukupa. Doufejme, že jednou přijde doba, která nechá vzniknout podobně excelentním dílům.

    • 30.7.2009  22:51
    Wrestler (2008)
    *****

    Darren mě tentokrát přeci jen překvapil. Ubral (v jeho případě však geniální) klišé, anuloval stylizaci i patos a neservíroval nám syrovou dojížděčku jednoho života v tradičně na kost jdoucím provedení. Z trademarků zůstal především skvělý cit pro obraz a detail a nepochybně také schopnost podat příběh nadmíru odrovnávajícím způsobem, srdceryvně přímočarým. Perfektní obsazení Mickeyho Rourka podtrhlo režisérovu genialitu a chtěnost určitého záměru s jakým byl Wrestler natočen. Tentokráte je absolutně vynecháno jakékoliv přespřílišné citové vydírání. Zůstal jenom syrově odzbrojující příběh o marné snaze se vymanit z něčeho co už příliš pohltilo váš život. Příběh o tom, že za život v jakékoliv formě se prostě platí. A pokud si někdo bral od žití příliš, později zaplatí třeba trvalou ztrátou svých blízkých, nebo životem samotným. Darren Aronovsky stvořil po Rekviemu za sen a Fontáně spíše komornější film, avšak minimálně stejně dechberoucí.

    • 20.6.2009  13:05
    Fontána (2006)
    *****

    To co jsem chtěl, to po čem jsem toužil, jsem bezezbytku dostal. Darren Aronofsky mě tentokrát svou stylizací opět zasáhl do slabin velice silně a osudově. Neskutečné! Pro mne životní (troj)role Hugh Jackmana. Citlivý, překrásný film s důrazem na detail a empatii, zabalený v úchvatné vizualizaci. Nepochybně kýčovité scény a fráze zde ale fungují jako kopance do koulí. A já se nechám polapit, to přiznávám. Protože se chci nechat. O soundtracku pana skladatele Clinta Mansella snad nemá cenu ani mluvit, genialita.Nedivím se, že toto dílo vzbuzuje toliko vášní. Hodně již bylo zde napsáno o otázkách podstaty života, smyslu naší existence. Ano říkám to rovnou, nechal jsem se příjemně pohltit a to už dávno opravdu nejsem naivní teenager. Není problém na tomhle filmu všechno ztrhat a rozcupovat ho, ale příjemnější je se nehat unést na jeho vlnách. A já se nechal, jak já jsem se nechal. Je to prostě chvíle, kdy vám něco do ucha našeptává, že na toto jste celý život čekali. Fontána je něco co budete buď milovat, nebo to zatratíte. Buď vám totiž styl jakým je tento film podán a vytvořen sedne, nebo naopak.

    • 3.6.2009  20:12
    Ran (1985)
    *****

    Ran v mě zanechal mocný dojem a tak tomu muselo být. Kurosawa mistr obrazu, mistr dialogů, mistr estetiky. Obecně známé příběhy a osudy implantované do východní mentality, musí se. Skvost, dívat se v především v původním znění a vychutnávat japonská gesta společně s mluvou. Na filmu je znát velká výprava a roky příprav. Fascinující bitevní scény jsou zabírány tak mistrovsky, až jsem si pochrochtával. Určité pomalosti děje nejsou na škodu, neboť umocňují slastné pocity. Vizuální orgie.

    • 19.4.2009  15:45
    21 gramů (2003)
    *****

    Iñárritu vsadil na jedinečnost sobě vlastní a stvořil další navždy nezapomenutelné dílo. V určitém smyslu šel ještě dále než v případě Amores perros. Jeho filmům je třeba se věnovat na 150% pozornosti, jinak se kýžený efekt nedostaví. Tentokráte se totiž děj skládá dohromady ještě bizardněji, nežli je tomu u jeho prvotiny. Možná na mě působil trochu uhlazeněji, jako by se sice trochu vytratila syrovost a živočišnost Amores perros. Rukopis je však velice podobný a i tentokráte nás nechá nahlédnout až do morku kostí různých osudů, ale i našich vlastních duší. Přestože trochu dovádí svůj příběh někdy až do absurdních rovin, já mu to věřím. 21 Grams je film, který vám temně zatíží myšlení. Scéna kde si Benicio Del Toro vypaluje vytetovaný kříž na ruce je zničující. Alejandrovi tleskám, je to mistr nad mistry.

    • 16.4.2009  21:00

    "Bravo Pedro, dokázal jsi, že tímto filmem nastal Tvůj čas. Čas, který vyvrcholil dalšími dvěma díly. A tak vznikla trojice Tvých nejlepších filmů. Díky Ti za ně." Na počátku svého tvůrčího vrcholu nám Pedro Almodóvar předvedl v nejlepším světle své nejsilnější stránky, především v práci s postavami a jejich charaktery. Jeho příběhy ze života oplývají nejen poetikou, ale i velkou porcí uvěřitelnosti. V "Na dno vášně" nám ukáže, že cokoliv v životě není nikdy definitvní. Že neexistují charaktery čistě jen dobré nebo špatné. Na světě není nic černobílé. Protože všichni jsme jenom lidé, smrtelní, omylní. A vztah dvou lidí se může neuvěřitelným způsobem vyvíjet. Buď jako v případě Eleny a Victora k nečekanému souznění, nebo jako v případě Sancha a Clary k propastnému hořkému konci.

    • 1.4.2009  01:07

    No líbilo se mi to moc, přestože to chtělo ještě malinko dovařit, i tak to moc chutná. Klasika vycházející z tradice francouzského a potažmo evropského filmu a dotažená k téměř dokonalosti á-la Marchal. Skvělý Depardieu a neméně dobrý Auteuil, osobnosti jenž dodali glanc této drsné a pochmurné podívané. Dokázalo to ke mě promluvit a toho si cením. Konec bych si sice dokázal představit lepší (rozuměj pochmurnější a depresivnější), ale i tak je to velmi nadprůměrné dílo. To co jsem vidět chtěl, to jsem dostal.

    • 20.3.2009  15:21
    Brazil (1985)
    *****

    Připadal jsem si jako bych si něco šlehnul. Nemohl jsem se odtrhnout od tohoto díla jakožto od jednoho z nejoriginálnějších co jsem kdy zhlédl. Tak neotřelé vizualizace se hned tak nevidí. Neuvěřitelný svět a tak trochu Kafkovská atmosféra společně působí skutečně jako jakási droga. Svět plný různých potrubí, kolektorů a velmi netradičních staveb. Terry opravdu stvořil něco, co v historii filmu snad nemá konkurenci. Toto všechno mě při sledování naplňuje jakýmsi slastným pocitem. No a ty snové pasáže, nejlepší co jsem kdy viděl. Rozhodně lze jen doporučit, je to naprostá jízda a to včetně hudby a titulní zažírací melodie. Co naprostá, absolutní! Nechte se nést na křídlech geniálního humoru a neméně dokonalých scén a dialogů. Tohle se musí a to tak, že povinně.

    • 16.3.2009  22:09
    Persepolis (2007)
    *****

    Přes všechnu svoji historičnost a političnost byl pro mě Persepolis především snímkem emotivním, podmanivým a citově pohlcujícím. On totiž není ničím jiným než smutným svědomím lidí, smutným pomníkem doby. Příběhem ne-vždy šťastného osudu, zručně podaným s jistou lehkostí a nadhledem, avšak nabitý až po strop emotivním nábojem. Často vám ukáže vlastně jen kousek vás samých a donutí vás zamyslet se. Když jde toto ruku v ruce se skvělou hudební složkou, nelze než smeknout. Originální a podmanivé.

    • 1.3.2009  17:25

    Tohle nemá chybu. 60 vteřin dokonalosti.

    • 19.2.2009  11:38

    Nečekaně kvalitní a ve své podstatě velice smutný film. Jenom ten výlev citů na konci byl možná na herecké kvality Stalloneho asi trochu moc.

    • 1.2.2009  19:00
    Krkonošské pohádky (TV seriál) (1974)
    *****

    Jako malý jsem měl coby večerníček nejraději právě Krkonošské pohádky. Jen si nejsem jistý zdali tak naivní morální poučky budou platit na malé i dnes nebo v budoucnosti. Tak jako tak je to kult. Trautenberk a bonz-sojka vládnou.

    • 16.1.2009  23:19

    Almodóvar skládá jako bizarní mozaiku střípky lidských osudů a životů, apeluje na naší lidskost a svědomí. Na tomto filmu není nic odpudivého ani šíleného a už vůbec ne zvráceného, je dokonale krásný. Almodóvar je mistrem svého řemesla. Kam až zajdeme pro hledání hodnot lidského života, čím se staneme...a čím vlastně jsme? Kam jednou dojdeme skrze všechny ty útěky a návraty? Pedro Almodóvar to možná ví.

    • 16.1.2009  18:02

    Rád jsem se podíval do Gondryho představ o snech. I když já mám sny pochopitelně hodně odlišné, přesto mě svým způsobem jeho dílo příjemně prostoupilo. Kartónové a jiné kolážové kompozice se mi moc líbily. Stejně tak snové souznění mezi Bernalem a Gainsbourg bylo navýsost dobře podáno. Místy bizarní, ale krásné a myšlenkově čisté snové představení. Poctivé filmové originality je zde pořádný kus, ať žije fantazie a umění.

    • 7.12.2008  14:34

    Opravdový majstrštyk, nevybledlý časem. Toliko povedených gagů se vidí opravdu málokdy. Vlasta Burian to samozřejmě jako hlavní persona táhne kupředu jako hrom. Kdykoliv si to pustím, spolehlivě mě to rozesměje a to je důležité.

    • 7.12.2008  01:04

    S převládajícím názorem, že toto dílo patří k tomu lepšímu (ne-li nejlepšímu) co u nás v polistopadových časech vzniklo mohu souhlasit. Dojemný venkovský příběh s výbornou atmosférou a skvělými hereckými výkony. Bolek Polívka rozhodně má přepoklady pro podobné role, už díky svému hlasu. V tomto směru mi to jako překvapení nepřišlo. O přístupu minulého režimu k některým, nejen církevním památkám asi nelze polemizovat, důsledky vidíme mnohdy dodnes. Zapomenuté světlo snese nejpřísnější měřítka.

    • 7.12.2008  00:44
    Truman Show (1998)
    *****

    Skutečně nezapomenutelné dílo. Jim Carrey umí. Umí i Peter Weir, který vtiskl svébytnost, rozporuplnost a dilema. Svým způsobem chvílemi velmi děsivé. V realitě by to určitě nefungovalo, ale jako vztyčený ukazovák to funguje. Opravdu skvěle zrežírováno, jen co je pravda. Rozhodně si to zaslouží plný počet, o tom žádná, už pro ty oči Nataschi McElhone. No a ten konec, to je třešnička na dortu.