Páně

Páně

Martin Šulc

okres Beroun

8 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
    • 8.7.2009  21:14

    Hrubínovo dílo mám velmi rád, měrou vrchovatou přetéká nevtíravým romantickým kýčem, který mi neskutečně sedí. Z filmové verze Romance pro křídlovku od Otakara Vávry na mě dýchlo ale úplně něco jiného. Trochu temnoty a tajemství v podobě umírajícího dědečka, trochu jakéhosi podivného šílenství v podobě Tonky. Černobílé záběry na chvějící se květiny mi nenavodily atmosféru léta a poutí, ale spíše jakousi podivně hororovou podívanou s romantickou zápletkou. Hudba stagnuje bohužel na minimum. Přestože z Hrubínova díla a přímo pod Hrubínovým dohledem se čerpalo měrou hojnou, na rozdíl od básně ve mě nevzbouřilo filmové zpracování pražádné emoce. Ovšem na rok 65/66 je to natočeno s maximálním využitím možností tehdejší doby, to je jasné. Kdyby někdo točil toto dílo dnes, přivítal bych v něm více romantického kýče a patosu, to vše ovšem ve vkusné míře. Báseň je to nadpozemská, právě proto asi, je velmi těžké jí převést na filmové plátno.

    • 26.6.2009  21:44

    Fujtajksl ! A to přiznávám, že jsem to neviděl celé. Strastiplná to zpověď.

    • 20.6.2009  13:05
    Fontána (2006)
    *****

    To co jsem chtěl, to po čem jsem toužil, jsem bezezbytku dostal. Darren Aronofsky mě tentokrát svou stylizací opět zasáhl do slabin velice silně a osudově. Neskutečné! Pro mne životní (troj)role Hugh Jackmana. Citlivý, překrásný film s důrazem na detail a empatii, zabalený v úchvatné vizualizaci. Nepochybně kýčovité scény a fráze zde ale fungují jako kopance do koulí. A já se nechám polapit, to přiznávám. Protože se chci nechat. O soundtracku pana skladatele Clinta Mansella snad nemá cenu ani mluvit, genialita.Nedivím se, že toto dílo vzbuzuje toliko vášní. Hodně již bylo zde napsáno o otázkách podstaty života, smyslu naší existence. Ano říkám to rovnou, nechal jsem se příjemně pohltit a to už dávno opravdu nejsem naivní teenager. Není problém na tomhle filmu všechno ztrhat a rozcupovat ho, ale příjemnější je se nehat unést na jeho vlnách. A já se nechal, jak já jsem se nechal. Je to prostě chvíle, kdy vám něco do ucha našeptává, že na toto jste celý život čekali. Fontána je něco co budete buď milovat, nebo to zatratíte. Buď vám totiž styl jakým je tento film podán a vytvořen sedne, nebo naopak.

    • 7.6.2009  11:58

    No tak ehm, viděl jsem to s dabingem a občas to bylo nechtěně opravdu úsměvné. Některé dialogy fakt peklo. Někdy to bylo úsměvné i plánovaně. Navíc pár dobrých nápadů a roztomiloučká, naivní Sandra Bullock. I díky ní to vytáhnu na průměr. Bohužel to hodně shazují některé béčkové manýry, škoda.

    • 5.6.2009  17:44
    Rambo III (1988)
    **

    John je king, umí pilotovat vrtulníky všech typů a to co dělá v tanku celá posádka, zvládne sám. Ale stejně ho jeho země nemiluje tak jako on jí.

    • 5.6.2009  15:52
    Rambo II (1985)
    ****

    Teda Johne já potkat v džungli takovou ženskou, tak jí popadnu a už jsem pryč. Rozhodně by Tě milovala víc nežli Tvá země.

    • 3.6.2009  20:12
    Ran (1985)
    *****

    Ran v mě zanechal mocný dojem a tak tomu muselo být. Kurosawa mistr obrazu, mistr dialogů, mistr estetiky. Obecně známé příběhy a osudy implantované do východní mentality, musí se. Skvost, dívat se v především v původním znění a vychutnávat japonská gesta společně s mluvou. Na filmu je znát velká výprava a roky příprav. Fascinující bitevní scény jsou zabírány tak mistrovsky, až jsem si pochrochtával. Určité pomalosti děje nejsou na škodu, neboť umocňují slastné pocity. Vizuální orgie.

    • 2.6.2009  11:22

    V tomhle filmu je všechno bláznivé a všichni jsou divní. Ale není snad stáří takové? Dojemná hudba vás zasáhne tam kde je třeba, opravdu dá se mluvit v určitých chvílích o citovém vydírání. Ale přesto jsem se necítil nijak podveden, nebo dotčen. Belmondo má nádherně zmuchlaný obličej, stáří ve své nejčistší podobě a kráse. V podstatě velmi dobré dílo, kterému škodí jen některé malé neurčitosti v ději. Ale ty psí oči...

    • 16.5.2009  23:37
    King Kong (2005)
    ***

    Tak si Peter konečně splnil svůj sen. Škoda, že nevím co k tomu vlastně říci. Na jednu stranu sympatický pokus uchopit tento příběh podle vlastní představivosti, na stranu druhou, věc přeplácaná klišé, kýčem a především neuvěřitelným počtem logických chyb. Otázka je, zdali tomu tak nebylo zamýšleno. Těch logických chyb je tam ale na můj vkus až příliš. V gigantickém trojfilmu z Tolkienova světa se daly ještě odpustit, ale tady váhám. Ve svém vnitřním rozporu hodnotím nakonec jako průměrné.

    • 26.4.2009  10:10

    Ale jo dalo se na to koukat, to mě dost překvapilo. Stejně jako poměrně kladné celkové hodnocení zde. Občas jsem se opravdu zasmál, to je nutné přiznat. Konečně pořádný film pro vztahové outsidery, kde si mohou láskyplně "slintnout na vestu" při představě, že by se podařilo sbalit ženu jejich snů. Moment, vlastně já jsem ten kdo si slintnul. Aha..., no nevadí. Opravdu celkem dobré a ani připitomělá závěrečná pointa finále to zase tak moc neshazuje.

    • 24.4.2009  23:58
    12 opic (1995)
    ****

    Co se týká děl Terryho Gilliama, tak 12 Opic v mých očích rozhodně Brazil netrumfnul. Ale i tak to stačí na téměř dokonalý filmový zážitek. Terry dal totální průchod své fantazii snad jen ve scénách z budoucnosti. Škoda. Jinak ale výborná a promyšlená jízda se zásadním poselstvím. Slabých míst v tom tedy moc není, ale nejlepší sci-fi všech dob? To snad ani ne.

    • 19.4.2009  15:45
    21 gramů (2003)
    *****

    Iñárritu vsadil na jedinečnost sobě vlastní a stvořil další navždy nezapomenutelné dílo. V určitém smyslu šel ještě dále než v případě Amores perros. Jeho filmům je třeba se věnovat na 150% pozornosti, jinak se kýžený efekt nedostaví. Tentokráte se totiž děj skládá dohromady ještě bizardněji, nežli je tomu u jeho prvotiny. Možná na mě působil trochu uhlazeněji, jako by se sice trochu vytratila syrovost a živočišnost Amores perros. Rukopis je však velice podobný a i tentokráte nás nechá nahlédnout až do morku kostí různých osudů, ale i našich vlastních duší. Přestože trochu dovádí svůj příběh někdy až do absurdních rovin, já mu to věřím. 21 Grams je film, který vám temně zatíží myšlení. Scéna kde si Benicio Del Toro vypaluje vytetovaný kříž na ruce je zničující. Alejandrovi tleskám, je to mistr nad mistry.

    • 18.4.2009  13:16

    Z celkového pohledu spíše průměrné, nevyrovnané dílo. Ale našel jsem si zde tři příběhy, které přeci jen stojí za zmínku a díky kterým jsem sáhl po jedné hvězdě navíc. Především je to trochu překvapivě nádherný, velice intenzivní a pohlcující "Place des fêtes" Olivera Schmitze. Takhle si představuji maximální výpověď na minimálním prostoru! Potom samozřejmě velmi vizuálně příjemný "Faubourg Saint-Denis" Toma Tykwera. Taktéž velmi citově promlouvající dílo. No a nakonec nelze opomenout originální a hřejivý "Tour Eiffel" Sylvaina Chometa.

    • 16.4.2009  21:00

    "Bravo Pedro, dokázal jsi, že tímto filmem nastal Tvůj čas. Čas, který vyvrcholil dalšími dvěma díly. A tak vznikla trojice Tvých nejlepších filmů. Díky Ti za ně." Na počátku svého tvůrčího vrcholu nám Pedro Almodóvar předvedl v nejlepším světle své nejsilnější stránky, především v práci s postavami a jejich charaktery. Jeho příběhy ze života oplývají nejen poetikou, ale i velkou porcí uvěřitelnosti. V "Na dno vášně" nám ukáže, že cokoliv v životě není nikdy definitvní. Že neexistují charaktery čistě jen dobré nebo špatné. Na světě není nic černobílé. Protože všichni jsme jenom lidé, smrtelní, omylní. A vztah dvou lidí se může neuvěřitelným způsobem vyvíjet. Buď jako v případě Eleny a Victora k nečekanému souznění, nebo jako v případě Sancha a Clary k propastnému hořkému konci.

    • 10.4.2009  12:50

    Původní dílo z roku 1951 jsem neviděl, takže hodnotím subjektivně pouze jako jednotlivý film. Ovšem to co jsem byl nucen přetrpět těch 103 minut bylo docela vyčerpávající. Velké nic. Ani očekávaná triková extáze se nekoná. Myšlenkově je to na štíru opravdu hodně, zásadní dilemata jsou podána hloupě a naprosto povrchně. Když se k tomu přidá ještě klišé hollywoodských katastrofických filmů posledních let, tak jde celá snaha do kelu. Opět vše postopáté stejně a stejně špatně. Povrchní, nudné a hodně podprůměrné.

    • 5.4.2009  14:06
    Xena (TV seriál) (1995)
    *

    Vzpomínám si na období před mnoha lety, když mi mohlo být tak 14 let, tak jsem to sledoval se zaujetím. Ovšem právě dnes jsem dostal neskutečné křeče a záchvat smíchu už při úvodní znělce. Tohle se fakt nedá brát vážně. Když to vážně neberete je to sice sranda, ale za účelem obveselení znám tedy lepší kusy.

    • 3.4.2009  11:50

    Poctivé béčko - hrozné herecké výkony, žánrové klišé, hloupý děj. Jak říkám, poctivé béčko. Jediné co mě zaujalo byly emzácké pistole, docela kadence.

    • 1.4.2009  01:07

    No líbilo se mi to moc, přestože to chtělo ještě malinko dovařit, i tak to moc chutná. Klasika vycházející z tradice francouzského a potažmo evropského filmu a dotažená k téměř dokonalosti á-la Marchal. Skvělý Depardieu a neméně dobrý Auteuil, osobnosti jenž dodali glanc této drsné a pochmurné podívané. Dokázalo to ke mě promluvit a toho si cením. Konec bych si sice dokázal představit lepší (rozuměj pochmurnější a depresivnější), ale i tak je to velmi nadprůměrné dílo. To co jsem vidět chtěl, to jsem dostal.

    • 20.3.2009  15:21
    Brazil (1985)
    *****

    Připadal jsem si jako bych si něco šlehnul. Nemohl jsem se odtrhnout od tohoto díla jakožto od jednoho z nejoriginálnějších co jsem kdy zhlédl. Tak neotřelé vizualizace se hned tak nevidí. Neuvěřitelný svět a tak trochu Kafkovská atmosféra společně působí skutečně jako jakási droga. Svět plný různých potrubí, kolektorů a velmi netradičních staveb. Terry opravdu stvořil něco, co v historii filmu snad nemá konkurenci. Toto všechno mě při sledování naplňuje jakýmsi slastným pocitem. No a ty snové pasáže, nejlepší co jsem kdy viděl. Rozhodně lze jen doporučit, je to naprostá jízda a to včetně hudby a titulní zažírací melodie. Co naprostá, absolutní! Nechte se nést na křídlech geniálního humoru a neméně dokonalých scén a dialogů. Tohle se musí a to tak, že povinně.

    • 16.3.2009  22:09
    Persepolis (2007)
    *****

    Přes všechnu svoji historičnost a političnost byl pro mě Persepolis především snímkem emotivním, podmanivým a citově pohlcujícím. On totiž není ničím jiným než smutným svědomím lidí, smutným pomníkem doby. Příběhem ne-vždy šťastného osudu, zručně podaným s jistou lehkostí a nadhledem, avšak nabitý až po strop emotivním nábojem. Často vám ukáže vlastně jen kousek vás samých a donutí vás zamyslet se. Když jde toto ruku v ruce se skvělou hudební složkou, nelze než smeknout. Originální a podmanivé.

    • 14.3.2009  12:59

    Není jednoduché psát komentáře k Almodóvarovým filmům. Špatná výchova je podle mě průměrným dílem Pedra Almodóvara, kterého je třeba vnímat především jako svébytného umělce, který nikdy neustoupí ani o kousíček "svému" vidění světa. Otázkou zůstává do jaké míry je to pro něj dobré a kdy už to trochu začíná být na škodu. Na jeho filmech se mi vždy líbilo, že se většina z nich svým způsobem odehrává ve světě filmu či divadla a uměleckého života. Stalo se i zde, ale tentokráte šel příběh trochu mimo mě. Nevzbudil ve mě pražádné emoce. Almodóvar potvrdil, že umí velmi dobře pracovat s barvami, kamerou a celkovou atmosférou filmu. I hudba se opět povedla. Rozhodně ale umí lépe.

    • 8.3.2009  23:21

    Toto dílo mocně nasává z kořenů Česko-slovenské, potažmo České historie animátorství. No a o vlivu Jana Švankmajera nemůže být pochyb, obvzláště při "vodních" scénách. Bohužel příběh se mi zdál načrtnutý až moc jednoduchým způsobem, pravděpodobně kvůli menším dětem. Po 15-ti minutách je jasné jak vše dopadne a můžete se oddávat jen a pouze poetice staré půdy a starých hraček, což není zase tak špatné. Chvílemi jsem byl nadšen, chvílemi jsem byl nadšen méně. Celé dílo však mírně povyšuje velmi vkusná a hezká hudební složka. Film je za tři hvězdy tak akorát. Ale protože celé naladění toho večera jsem měl tak trochu poetické a navíc mě do kina doprovodila nádherná a hodnotná osoba, je to za čtyři.

    • 1.3.2009  17:25

    Tohle nemá chybu. 60 vteřin dokonalosti.

    • 27.2.2009  12:21

    Vážení přátelé, ne. Pro mě tedy osm oskarů vyletělo komínem. Tedy možná bych se dokázal smířit s "technickými" oskary za nejlepší kameru, zvuk a střih. Naopak se absolutně nedokážu smířit s oskarem za nejlepší film a především hudbu. Na tento film jsem se po Sunshine těšil velmi mnoho, očekávaje strhující podívanou. Toto se mi splnilo bohužel jen v první polovině filmu, kde atmosféra tak odlišné kultury jako ta indická je, z plátna přímo dýchala. Prostředí slumu jde neskutečným způsobem pod kůži, až na morek kostí. V tu chvíli jsem byl filmem opravdu nadšen. Kamera plus střih skutečně strhující a dynamická záležitost, s tím se identifikuji. Hudba už méně, tentokrát se soundtrack do mého vkusu netrefil ani náhodou. Pro mě film začal ztrácet dech někde okolo probíhajících zlodějinek u Tádž Mahálu. Poté se až příliš soustředil na vztah mezi Jamalem a Latikou. Já opravdu souhlasím, že Danny Boyle dostal z neznámých herců maximum možného. Hereckým výkonům se nedá nic vyčítat. Dev Patel skutečně skvělý. Když ale film začínal směřovat ke svému konci, začínal jsem tušit něco přílíš pozitivního. A bohužel se to dostavilo. Já vím, že tento film skutečně měl být veskrze pozitivním a na nic si nehrajícím, o chudém chlapci kterak ke štěstí přišel a dostal princeznu a půl království (zde výhra v soutěži) k tomu. Ke mě takový konec nepromlouvá ani náhodou. Koncem jsem byl totálně zklamán, nebyl jsem ani dojatý, spíše znechucený. Jestliže se v indických slumech odehrávají nějaké osudy, tak ne takovéto. I ze smrti Salíma se dalo vytěžit mnohem více. Ano věřím, tento film se přesně trefil do vkusu především amerického diváka, proto osm oskarů. Tato pozitivistická pohádka o dosaženém štěstí ve mě zanechala sice mocný dojem, ale pouze ve smyslu technickém, neboť jsem byl unesen perfektní audiovizuální stránkou. Tento film srazil na kolena především nejapný konec a vůbec naivní příběh. Ano toto dílo mělo dávat naději a víru, na ty ale já, malý český člověk, bohužel nevěřím.

    • 19.2.2009  11:38

    Nečekaně kvalitní a ve své podstatě velice smutný film. Jenom ten výlev citů na konci byl možná na herecké kvality Stalloneho asi trochu moc.

    • 1.2.2009  19:00
    Krkonošské pohádky (TV seriál) (1974)
    *****

    Jako malý jsem měl coby večerníček nejraději právě Krkonošské pohádky. Jen si nejsem jistý zdali tak naivní morální poučky budou platit na malé i dnes nebo v budoucnosti. Tak jako tak je to kult. Trautenberk a bonz-sojka vládnou.

    • 30.1.2009  13:59

    Naprosto přesný průměr. Akční survival - thriller odehrávající se v tunelu po výbuchu, všechno jde do kopru a navíc začíná zatékat z řeky. Opravdu má člověk pocit , že se dívá na něco co už asi 20x předtím viděl. Na druhou stranu si zase tvůrci dali celkem práci s pyrotechnickými efekty, které nejsou špatné (hlavně prvotní výbuch v tunelu). Lidský život se stal odpočitatelnou položkou, lidé ubývají, ale Sly Stallone z toho musí vyjít jako hrdina.

    • 27.1.2009  23:45

    Dílo, které jednoznačně staví na své atmosféře. Bohužel pokud vám tato zrovna nesedne, budete se nudit, protože o dějovém spádu se tedy mluvit nedá. Ovšem na rok 84 jsem zde zaznamenal pár velice přelomových a inovátorských scén. No a hudba se mi zdála moc dobrá, což je vždy plus. Pokud máte rádi vlky (ty živé samozřejmě), tak neváhejte.

    • 27.1.2009  23:39
    Darkman (1990)
    ***

    Skutečně mi to celé přišlo jako jakési hledání vlastního stylu. Chvílemi jsem se už dost nudil a přál si aby byl už konec, což se mi u filmů zase tolik nestává. Zase na druhou stranu se mi zdálo, že je to celé jaksi uvolněné a příjemně bez jakékoliv křeče plynoucí. Pár dobrých nápadů a dobrá hudba to nakonec trochu povznášejí.

    • 27.1.2009  23:33
    Max Payne (2008)
    **

    Když jsem Maxe Payna hrál, tak jsem s tou postavou i dýchal. Co prožíval Max to jsem prožíval i já. Moje já se rozplývalo slastí nad geniální atmosférou této hry. Už tehdy jsem si říkal, že převést toto téma na filmové plátno by jistě za jistých předpokladů mohla být také lahůdka, i když jsem se obával, že to by to spíše drhlo. Moje obavy byly naplněny, přesto mi z toho filmu úplně špatně nebylo. No jo holt zfilmovat něco takového, to chce kumšt. Nestačí jen převzít různá jména ze hry a pak je zmatečně nasekat do filmového příběhu. S krví se tetokráte také šetřilo, omezujíce se pouze na jakési červené obláčky okolo těl při střílečkách. Dvě hvězdy jsou tak akorát, protože ne tak zcela vše bylo úplně špatně.