Klenotka

Klenotka

Lenka Klicperová

okres Louny

homepage

20 bodů

Moje oblíbené seriály

  • poster

    Babylon 5 (TV seriál) (1994)

    Pět sezón, které nemají snad jedinou dějovou díru, perfektně se doplňující, se story-arcem, který se prolíná celým seriálem. Je tu výborně zvládnuto i několik dějových linií najednou. Ty se navíc vzájemně prolínají a ovlivňují. Nemám co vytknout, kdyby šlo dát deset hvězd, dám je.

  • poster

    Life on Mars (TV seriál) (2006)

    Nikdy v životě se mi u žádného seriálu nestalo, abych po konci posledního dílu zůstala koukat na obrazovku s otevřenou pusou a deset minut přemýšlela, co se vlastně stalo. Nepopsatelně geniální seriál, se skvělými herci a výborným soundtrackem. John Simm a Philip Glenister si se svým úplně odlišným stylem herectví perfektně sednou, a dobře se doplňují. Hudba ze 70. let, přesně vybraná pro různé situace a epizody, a s písní Life on Mars prolínající se celým seriálem, která se nedá dostat z hlavy ani dny po dokoukání posledního dílu. Nemluvě o tom, že při opakovaném shlédnutí se dají objevit paralely mezi prvním a posledním dílem, či najít další detaily a odkazy. Dokonalé P.S. - Americký remake je zlo.

  • poster

    Blakes 7 (TV seriál) (1978)

    Po konci seriálu si člověk, který zná sci-fi seriály, posteskne, že Farscape nebo Firefly nejsou vlastně vůbec originální. Blake´s 7 navíc nabízí opravdové "šedé" charaktery, ne nevinné odsouzence nebo skupinku pašeráků, kteří jsou "hodní, jen mají smůlu". Blakova partička, ať už se v ní prostřídají jakékoliv postavy, je plná pochybných charakterů, kteří by s chutí prodali (nebo zabili) vlastní matku, kdyby jim to pomohlo, a kteří si vůbec nevěří a jsou spolu prostě proto, že se jim to hodí. A hlavně se za každých okolností chovají jako lidé, kterým jde v první řadě o vlastní přežití. Ani Blake sám není kladná postava. Je to sice idealista, ale nebojí se jít doslova přes mrtvoly, a ani jako vůdce není neomylný. Záda mu "kryjí" lidé, kteří by ho s klidem opustili při první příležitosti, jako například Avon, který se postupně ukáže být nejzajímavější postavou (a jehož představitel Paul Darrow tu trestuhodně nemá ani profil!). Na druhou stranu má dostatečné charisma na to, aby ostatní strhl k "ubližování zlé Federaci", z níž nám ale tvůrci ukazují i jednotlivé tváře a příběhy, takže máme problém věřit, že Federace vadí všem a všichni ji chtějí odstranit. Z neutěšené atmosféry a také posledního dílu pěkně mrazí. Troufám si tvrdit, že dnes by tohle nikdo nenatočil, protože natočit seriál o tom, jak člověk s psychopatickými sklony vede skupinku kriminálníků, by dnes asi úplně neprošlo.

  • poster

    Farscape (TV seriál) (1999)

    Chápu nízké hodnocení od některých uživatelů. Tenhle seriál se tak liší ode všech seriálů, že nesedne každému. Není to tlupa klaďasů, kteří jsou bezchybní a zachraňují každý den galaxii, ale není to ani vyložená banda antihrdinů, kterým by nezáleželo na ničem. Je to zkrátka postupně vybudovaný děj, v kterém naprosto neznámé bytosti hledají společnou řeč na lodi, na které musí proti své vůli zůstat. Vztahy a postavy jsou tu výjimečné, žádná postava není kladná či záporná. Ben Browder je v roli Johna Crichtona skvělý, jeho hlášky, narážky a šílené chování, kterým se brání proti zešílení (což se mu ne vždycky daří), dávají seriálu humor, ale na druhou stranu podtrhují vážnost a bezvýchodnost jeho situace. Pak jsou tu ostatní, neméně zajímavé postavy, realistické loutky, jako Rygel a Pilot, kteří už po druhé epizodě působí jako živí a divák se o ně bojí stejně jako o ty živé. Rygel je jednou z nejlepších a nejméně jednoznačnou postavou v jakémkoliv seriálu. A přitom je to jen jezdící loutka. Každý tu má svůj příběh, svou minulost, a přesto se o sebe vzájemně starají, někdy se podrazí, někdy se zamilují, ale všechno se to odehrává v chladném, a přesto domovsky zabydleném prostředí živé vesmírné lodě, o kterou se může divák strachovat stejně jako o jakoukoliv jinou postavu. Zpočátku levně působící australské exteriéry Farscape hodně pomáhají a dost ho to odlišuje od ostatních a dává tomu zvláštní, "levný" nádech, který ale není vůbec na škodu, protože se to přece má odehrávat v neznámé části vesmíru, ne? ;-)

  • poster

    Firefly (TV seriál) (2002)

    Předčasně ukončený seriál, kterého je obrovská škoda. Těžko říct, jestli by byl i v dalších dílech a sériích tak výborný. Ale i to málo, co tu Joss Whedon předložil, si zaslouží místo v mé osobní Top 10. Velký podíl na tom mají sympatičtí a dobří herci v rolích chybujících a normálně se vyvíjejících postav. Každý je něčím zajímavý, má svá tajemství, bojuje s loajalitou k lodi a kapitánovi, přesto drží pohromadě, protože "there was no place I could be, since I found Serenity". Znělka je mimochodem jedna z nejlepších a perfektně vystihuje děj seriálu.

  • poster

    Pán času (TV seriál) (2005)

  • poster

    M*A*S*H (TV seriál) (1972)

    Má úplně první seriálová obsese a večerníček, na který jsem koukala před spaním. Válka a humor tu jdou ruku v ruce, aniž by se tu válka zesměšňovala nebo zlehčovala. Pozdější díly už byly trochu slabší, o hodně vážnější, a humor se postupně vytrácel. To nic nemění na tom, že jsem u závěrečného filmu brečela jako nikdy předtím.

  • poster

    Dokonalý podraz (TV seriál) (2008)

  • poster

    Star Trek: Enterprise (TV seriál) (2001)

    Nedoceněný a pro mě nejlepší Star Trek. Návrat ke kořenům, kdy se vesmír (aspoň chvíli) zkoumal pěkně postaru, bez transportérů, superzbraní a s neexistující Federací za zády, Star Treku prospěl. Enteprise je tu samotná v neznámém vesmíru, kdy se posádka musí spoléhat jen sama na sebe, a působí přitom věrohodněji, než Voyager ztracený o 70 tisíc světelných let dál. Scott Bakula jako Archer je ten správný mix všech předchozích kapitánů - zpočátku nadšený průzkůmník, měnící se v diplomata a člověka, který musí dělat těžká rozhodnutí bez předepsaného manuálu jako mají ostatní. Jeho přerod z optimisty, který chce "jen dokázat, že motor jeho otce funguje" v rozhodného kapitána, a vojenského velitele, je uvěřitelný a postupný, hodně díky Bakulovi. Zajímavé je sledovat vývoj ostatních postav pod jeho velením, napříkladTripa Tuckera, který z impulsivního potížisty přechází v zodpovědnějšího člověka a také dalších postav na palubě. Enterprise přišla s něčím novým - kontinuální příběh, který drží pohromadě i přes epizodní děj v prvních dvou sériích - stačí, že Enterprise je poškozená v jedné epizodě a v dalších čtyřech se to stále řeší. Neexistuje tu reset, v příběhu ani postavách. Je možná škoda, že Enterprise přišla ještě v roce, kdy dobíhal Voyager a kdy styl tohohle vyprávění byl relativně nový. Dát fanouškům ST oddych pár let a připravit si půdu, vychytat pár chyb a otevřít ST vesmír i nefanouškům, možná by ENT běžela déle, úspěšněji a rozhodně by byla lépe zakončena.

  • poster

    Hranice nemožného (TV seriál) (2008)