Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Akční
  • Drama
  • Horor
  • Krátkometrážní

Recenze (6 059)

plakát

Očista navždy (2021) 

Každoroční krvavý svátek dospěl do svého pátého dějství. Napříč Texasem se fanaticky rozléhá oslavný pokřik "Očista navždy" a v centru vyhlazování přistěhovalců se ocitá rančer se svojí rodinou, který uniká před běsněním rasistických maniaků. Kdyby nebyl zbohatlík, co na svém ranči zaměstnává imigranty, mohl přestát vládou stanovených 12 hodin tolerance zločinů všeho druhu relativně v klidu. Takhle musí nedobrovolně se svými nejbližšími absolvovat bonus v podobě násilných střetů s rasistickými a xenofobními přívrženci za bílého dne, který po ukončení tradiční Očisty bezprostředně následuje. Tušíte správně, pětka přichází s inovací, kdy násilí s naplněním sedmé hodiny ranní nekončí, právě naopak - má být (z filmu) tím nejvýživnějším. Otec námětu James DeMonaco už před pár lety režijní veslo předal svým kolegům, spokojil se s prací scenáristy, ten poslední, Everardo Gout, se věnuje převážně tv tvorbě a nikterak mu není blízký černý humor, takže tenhle kousek nemá až tak televizní proporce, ovšem černého humoru a morbidity by trochu víc bylo zapotřebí k celkovému oživení stagnujícího napětí, a to se nedostavilo. Méně jásat také budou ti, co v ulicích rádi spatřili pestrou čeládku násilnických typů a krev prýštila z každé odřeniny. Sekvencím, v nichž jsou vidět krutosti na různé způsoby, je věnován jen malý časový úsek, načež je krvavé řádění kamerou zabíráno z úctyhodné vzdálenosti(???). A pak teprve dojde k přepadení ranče, následuje úprk napadených jedinců a po cestě dojde k různým střetům s lidmi, se kterými byste se nechtěli potkat. Průběh je ok, má to tempo, krve mělo být povícero. V popředí se objevují známé herecké tváře, jako Josh Lucas, méně sympatický a je naznačena možná inklinace k rasismu (zcela nevyužitý zajímavý charakterní rys), a Ana de la Reguera, jako vždy mile sympatická a prcatelná samice. Will Patton se coby šéf ranče zdrží jen chvíli. A pochopitelně nejsme ušetřeni politického blábolení v médiích, které je tentokrát mimořádně otravné. Očista už patrně nenabídne víc, je znát určitá opotřebovanost nosného tématu. A pokud se ještě jednou chcete účastnit honu fanatických šílenců na ctihodné občany-přistěhovalce, tenhle díl přináší solidní dávku (nenávistné) tenze. 8/10

plakát

Black Widow (2021) 

Pokud jste byli zklamáni comicsovými ženami v akci, jako jsou Captain Marvel a Wonder Woman, tak tenhle origin(ální) nášup určitě  potěší vaše akční choutky. Akce dominuje a je ve více  jak dvouhodinovém filmu kvalitně  rozložena a zrežírována. Překvapující je, že na režijní  sesli trůnila žena, co se v minulosti akčními záležitostmi nikterak vyloženě neprezentovala. Cate Shortland ví,  jak zabavit diváky. Dějství má dramatický  rozměr, dvě malá děvčata  jsou v úvodu odtržena od svých  rodičů, načež v ději následně skočíme o 21 let, z holčiček jsou půvabné holky, z nichž minimálně jedna nemenstruuje (fakt). Sluší se podotknout, že se opětovně potkali až v dospělosti. A pomsta na tyranovi jménem generál Draykov na sebe nenechá dlouho čekat. Dialogy a psychologické pochody se příliš nepovedly,  tudíž je jedině dobře, že  při každé možné  příležitosti se o slovo hlásí akční rejdy a digitální tuning. Zajímavostí je, že starší ze dvou hlavních protagonistek, Scarlett Johansson, ztvárnila mladší ze sester, kdežto o 11 let mladší Florence Pugh hraje starší sestru. Navíc hlavní hvězdu filmu solidně zastínila. Nástup postupem času hlásí jejich taťka David Harbour, který hnil celé roky ve vězení, a také jejich mamka Rachel Weisz. Film má smůlu v tom, že  je mládeži  přístupný, takže jakýkoliv drastický potenciál je nemilosrdně zadupán v zárodku, což je škoda. Na světě  je akcí protažené svěží comicsové dílo, které má všechny důležité divácké atributy a režijně funguje i nemálo příjemně překvapuje. 8/10

plakát

Útok z hlubin 3 (2020) 

Geneticky modifikované paryby jsou poměrně osvědčené téma, které přichází na přetřes i ve třetím dějství hororových dobrodružství z vodní říše. Tentokrát se divák  ocitá v malé vesničce v Mozambickém zálivu, kde svůj  vědecký výzkum provádí vnadná bio(sou)ložka se svým týmem, když jejich klid naruší žraloci  bělaví  a jejich nestandardní chování. A jejich hrozivé ploutve nad hladinou vysledoval vyslaný tým pověřený je dostat pod kontrolu. John Pogue dostal do svého filmu všechno, co je důležité pro správný spektákl, který operuje s jednoduchou zápletkou. Žraloci si postupně k snědku dávají člověčinu, do toho snahu o přežití  komplikuje psychopat Bren Foster a bioložka Tania Raymonde potěší pánské oko. Asi nejhorší je film, když  se pokouší předkládat vědecké teze. Naopak nejlépe mu svědčí,  když se do práce pustí žraloci a jejich zuby, což se projevuje nápaditými úmrtími. Jednoduchý  snímek  s béčkovými proporcemi  se také snaží zaujmout   atraktivními záběry pod hladinou oceánu a nad hladinou se mu daří zachovat si důstojnost. 7/10

plakát

Great White (2021) 

Pětice lidí uvízne v záchranném člunu na otevřeném moři. A kolem krouží lidožravý žralok. Pardon, vlastně dva. A režiséra nenapadne tomu otřepanému dějství dát náboj, tudíž to celé vyznívá umrlým způsobem. Žralok je pořádně vidět až po hodině, nevypadá špatně (digitálně). Útoků je ale pomálu, je celkem jasné, že někdo z ohrožené skupinky skončí jako jeho potrava. Je celkem škoda, že filmu všechno moc trvá. Přitom základ pro jednoduché hororové drama je dán. Ovšem režisér Martin Wilson si nedal práci hororově zapůsobit. Už úvodní sekvence, v níž zařve milenecký pár, je zoufale mdle natočena. Časy, kdy kolem pojídané a pod vodu stahované oběti jsou krvavé kruhy, už dávno vzaly za své. Takže se lze tomu neumětelskému pinožení úspěšně vysmát. Oproti tomu následně ukázané ohlodané mrtvoly vypadaly k světu. Pak se dostaví táhlý děj. Je milé, že zabité lidičky se moc neoplakávají. Slzné kanálky dostanou o něco více zabrat, když je zlikvidován protivný Asiat, oproti tomu se za celoživotního kamaráda neuroní ani slza. Oživení dějství se dostaví až ve finále. To celkem ujde, je ale třeba počítat s tím, že velká divácká satisfakce nehrozí. V hlavní roli dobře pos(o)loužila blondýnka Katrina Bowden. A rozdmýchala hrozící tvůrčí krizi. Tvůrci si nedají pokoj s vodní říší, kterou obývá žralok zabiják. Kéž by měli schopnosti přijít také s dobrodružstvím, co uvízne v paměti nějakým osvěžujícím prvkem. Tento výtvor "cosi" nevídaného zcela postrádá. 6/10

plakát

Nadosmrti (2021) 

Machine Gun Kelly, který se od Megan Fox nehne ani na krok, túruje ostošest svoji "mašinu", aby si s ní zaprcal na sněhu a ledu. A dva málo známé autory mimoděk napadlo, že by se ve stejných podmínkách mohl natočit film. Fajnový thriller. A nebude to stát majlant. Za rekvizity poslouží jedny pouta, která má Megan v šuplíku a využívá je při milostných hrátkách, herečka se připoutá k mrtvole, s níž se bude vláčet po domě, potřísní se krví, načež se dostaví dramatické a napínavé chvíle. Do domu totiž dorazí objednaný zabiják se svým bratrem, jehož dlouhá léta strávená za mřížemi dala dost dobrý důvod k tomu, aby se krásce pomstil. Prkenné Meganino herectví nemá smysl řešit. Nikdo se přece na její filmy nedívá kvůli jejímu procítěnému herectví, nýbrž jen její vzhled zajímá diváckou obec. A tak to je. Ovšem tentokrát se přece jen fakt snažila ze sebe vyrazit cosi hereckého, než u ní bývá zvykem. Zásadní pro film bylo, že režisér Scott Dale a scenárista Jason Carvey znaly její herecké limity, navíc uměli přijít se snímkem, který má tempo, příjemné napětí, sem tam nějaký ten zvrat a zimní atmosféru, což se počítá. A nadto to má originální rozměr. Je pak úplně jedno, zda se snímek opírá o pevnou logiku, prostě tvůrci to podali schopně a umně. A rozhodně je fajn vidět Meganku účinkovat v žánru, který tolik prozkoumaný nemá. Minimálně si její příznivci mohou ověřit, že i v zimním čase jí to sluší. 10/10

plakát

Zabijákova žena & bodyguard (2021) 

Bodyguard, nájemný vrah a jeho sexy latinská manželka se vrací na akční a komediální scénu. A dávají svému setkání po čtyřech letech pořádně bláznivý rozměr. Asi nejdůležitějším faktorem z celého dějství byla náročnost v tom, jak je všechny tři zase svést dohromady. Ryan Reynolds je toho času osobním strážcem bez licence, vydal se na duchovní cestu a svoji dovolenou tráví v Itálii, kde ho právě zastihne vulgarismy a střelným prachem nešetřící Salma Hayek, jelikož její manžel Samuel L. Jackson byl unesen, navíc zoufale touží s ním zplodit dítě. A následně se objeví Antonio Banderas coby řecký mafián, který se svojí zločineckou bandou chystá mocný kybernetický útok na Evropu. Jedná se pochopitelně o úmyslně přihlouplou hereckou kreaci, stejně tak následující děj a cokoliv v něm nelze brát ani trochu seriózně. Vše je každou chvíli podloženo svižnou a drsnou akcí, hláškami, mnohdy to celé balancuje na hraně bláznivé parodie. A Morgan Freeman s Frankem Grillo také přispěli k zábavnému diváckému komfortu. Důležité bylo, že se tvůrčí tým sešel v podstatě v nezměněné sestavě. Scenárista Tom O´Connor tři výtečníky zakomponoval do šílených rejdů a na Patricku Hughesovi bylo, aby z toho režijně udělal patřičné akční a komedií sršící rejdy. A mládeži je jejich konání nepřístupno. Moc sprostých výrazů a stříkající krve. Dvojka je velká akční zábava. Má to dynamické tempo, drsný říz, skvělou hereckou sestavu, Salma Hayek a její nadupaný dekolt jde výrazně do popředí (diváckého zájmu) a originální nádech, hlášky stojí za to. 10/10

plakát

Tiché místo: Část II (2020) 

Pšt! Slepé mimozemské kreatury osidlují zeměkouli už druhým rokem a stále je nejlepší obranou proti jejich smrtícím nájezdům nedělat hluk. Jejich mimořádně senzitivní slechy zná Emily Blunt a její relativně pustou krajinou putující rodinka za bezpečím naprosto dokonale. Nyní k sobě do party přizvali Ciliana Murphyho a na ty bestie si pořádně vyšlápli. Společně zachytili rádiový signál, který dává určitou naději na přežití. Jednička sklidila komerční ohlas, proč tedy nepokračovat ve výdělku. Vznikla dvojka, sice bez Johna Krasinskiho před kamerou (nepočítáme-li úvodní rekapitulaci apokalyptických událostí za jeho přítomnosti), ovšem s Johnem Krasinskim za kamerou a v tvůrčí a produkční permanenci. Michael Bay coby šéf své produkční společnosti pokračování taktéž náležitě posvětil. A poměrně nelehkým úkolem bylo pokračování posunout do oblasti nejapných diváckých překvapení. S politováním musím oznámit, že žádné mimořádné inovativní překvápko se ve druhém dějství neurodilo. Kreatury nenosí roušky a respirátory, do bister a restaurací chodí v klidu neočkované a pro nějaké scenáristické rozvolnění mají svá osobitá pravidla. Oproti tomu je Emily Blunt nemálo ustaraná, aby zdravotní klima umožnilo filmu jejího manžela v kinech zabodovat, až má občasně na čele zduřelou žílu. Film si na květnaté dialogy nepotrpí, obsahuje několik pasáží beze slov, které v sobě mají ostrou nálož napětí a působivosti. Najde se i porce nedomyšleností a film nemá povedený závěr, nebo mně nepřišel zajímavý. John Krasinski se ukazuje být schopným režisérem, scenáristicky už tolik neexceluje. Technické zázemí filmu je na patřičné úrovni, líbilo se mně, že film není ponořen do tmy a nebojí se bojovat s kreaturami ve dne. Dvojka má jen standardních 90 minut, tudíž má poměrně spád a nestihne vyloženě nudit, je mládeži přístupná, takže gore nemá prostor, navíc námět má tendenci být vyčerpaný jedničkou, přičemž scénář na něj víceméně urputně navléká scénky a scény rodinky v ohrožení, načež to celé zakrnělo v horor v očekávaných mantinelech. 6/10

plakát

Nikdo (2021) 

Konkurent Johna Wicka, libující si v tom, že si může říkat NIKDO, jehož minulost je jistě kontroverzní, ovšem ve výsledku je to akční jízda. Brutálně vynalézavá, nebo vynalézavě brutální - jak chcete. Když si totiž přečtete, že scénář dělal Derek Kolstad a produkční štít zajistil David Leitch, hned víte kolik akčně uhodilo. Oba shodně stvořili Johna Wicka a umí udělat zatraceně prvotřídní dynamickou akční přehlídku. Je třeba počítat s tím, že řetězec řízných událostí může spustit přepadení v domě hlavního hrdiny a v něm odcizení koťátkového náramku, co patří jeho nezletilé dceři. Vstupní situace je daná, zavání banalitou až absurdností, ovšem bez ní bychom následně nenavštívili lupiče přímo v jejich domě a po cestě domů už bychom se nekonfrontovali s partou nohsledů ruské mafie. Z celého filmu mně nejvíc zaimponovala právě super bitka s násilníky v autobuse. A vlastně vůbec bych se nezlobil, kdyby se urodilo více kontaktních střetů chlápka s důchodcovskou výplatou na dohled s mafiánskou enklávou. Po zbytek filmu už se víceméně sází na krvavé průstřely brokovnicí a palné zbraně všeobecně a také to, jak dostat do akce jednoho obyvatele dlícího v Domově seniorů, který je tátou hlavního výtečníka a zároveň  agentem ve výslužbě. Načež odhalíme i identitu muže, s nímž vede hlavní hrdina tajné rozhovory. Film pak do popředí dostane standardně nasupeného šéfa ruské drogové mafie, načež je pokořen historický filmový milník, neboť k vidění je i černý Rus. Režijně film akčně efektně zvládá režisér Ilja Najšuller, u něhož se čekalo, s čím, respektive s jakou šíleností, přijde na scénu po své prvotině "Hardcore Henry". A Hutch Mansell coby chlap v nejlepších akčních letech je jeho tvůrčí odpovědí. Pro Boba Odenkirka to může být zlomová role v jeho kariéře. Upřímně, není moc diváků, co by znalo jeho filmografii, tudíž by rozhodně nemělo zůstat jen u jednoho dějství. V téhle roli exceluje a určitě se s jeho akčními rejdy nemusíme loučit navždy. Přinejmenším se u nich kvalitně vypíná mozek. 9/10

plakát

Creed II (2018) 

Boxerský šampion může být jen jeden. A Sylvester Stallone moc dobře zná recept, jak ho během více jak dvou hodin, co film trvá, stvořit. Pokolikáté už v jeho kariéře, že. Divák bude opět svědkem souboje Davida s Goliášem, kdy opticky subtilnější boxer dává "do budky" svému mohutnějšímu a agresivnějšímu protivníkovi. A on ten stále stejný a v podstatě neměnný syžet stále osvědčeně funguje. Pravda, je nutno přestát nudné pasáže ze soukromého rodinného života hlavní boxerské hvězdy, načež je odměnou avizovaný výživný pěstní  finální souboj, jehož výsledek je dopředu neomylně znám, ale každý se na něj těší. Vždyť je docela fajn vidět tetelícího se boxerského důchodce jménem Rocky Balboa, jak za vítězných fanfár a ovací uzří vítězit svého svěřence. A povedlo se nějakým způsobem zajímavě navázat na dávný až legendární díl Rocky 4, kdy svého času obávaná ruská mlátička jménem Ivan Drago trenérsky cepuje svého syna Viktora a baží po sportovní odplatě. Je docela možné, že se přistihnete jak fandíte Dolphu Lundgrenovi a Florianu Munteanu, protože jim to jako správně záporné a sebevědomé dvojici příslušně sedlo.  Michael B. Jordan a Sylvester Stallone rozhodně také nejsou k zahození, sice ničím charakterově nevybočí ze správňácké škatulky, ovšem to už je úděl kladných hrdinů. Steven Caple to celé zrežíroval zkušeně i vizuálně vytříbeně. Creed II je další boxerská pohádka, co má poměrně silný nostalgický náboj, přičemž obehraná formulka očekávaných šampionů už pomalu ale jistě ztrácí své kouzlo atraktivity. 7/10

plakát

Mortal Kombat (2021) 

Režisérův dravý režijní styl vyvolává neodbytnou otázku, jak by asi v jeho provedení dopadla filmová verze "Člověče, nezlob se".  Kdo si ještě dnes vzpomene na retro videohru Mortal Kombat, která svého času lámala rekordy a dočkala se v devadesátých letech minulého století dvou zfilmovaných verzí. Konflikt Pozemské říše a Vnějšího světa zajímá filmaře i dnes. A film i dobře vypadá. Přinejmenším dobrým počinem bylo schválit rating R, který se postaral o nemalou krvavost. Je fajn zjistit, že tažná lana, co hercům umožňují žádanou akrobacii,  jsou v permanenci i ve filmu z roku 2021. A bojová choreografie taktéž nepřekonává své dané standardy. Herecká čeládka se činí a je složena z herců, jejichž jména a vizáž jsou povědomá. Identifikace tamponů chtivé Jessicy McNamee je zřejmě největší akvizicí z hlediska spermicidních útoků pro sexuálně zahálející diváky. Udělat z ní akční herečku je poměrně dobrá idea. Mě ještě zaujala určitě parta záporáků, která je hodně svěží, zvláště zaujme Josh Lawson. A celkem zamrzelo, že některé výživné záporné figury dostaly menší prostor než by si zasloužily. Lewis Tan, sehrál hlavní roli, působil bolestně nudně. Film na mě působil coby sympatická pakárna, co je schopná se místy nebrat tolik vážně. Je zásluhou režiséra Simona McQuoida, že vyčpělému konceptu dodal zánovní lesk, nebál se jít naproti brutalitě a dokonce zavinil, že bych se případnému pokračování vůbec nebránil. 8/10