Vanshua

Vanshua

Jan V.

okres Praha

2 body

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
    • 29.11.2011  09:55

    Kouzlo nechtěného (?), při sledování jsem se bavil jak u žádného jiného novějšího českého filmu.

    • 5.8.2010  20:18
    Sám v divočině (TV pořad) (2009)
    ****

    Srovnání s Man vs. Wild je naprosto mimo mísu, určitá podobnost je tu spíš se Survivormanem, taky tu máme hlavního protagonistu, který sám pobývá v přírodě a sám vše natáčí. Rozdíl je v tom, že Survivorman vycházel z premisy, která předpokládala, že při pobytu v přírodě se něco zvrtne a člověk se ocitne sám s určitým základním vybavením. A většina pořadu ukazovala, co se dá s tím minimem vybavení podniknout, naučnej prvek byl významnej. V Alone in the Wild se od začátku počítá s delším pobytem v divočině, Ed Wardle si chce splnit svůj klukovský sen a je na to patřičně vybavenej. Naučnej prvek tu chybí, spíše je okrajovej, hlavně jde o zprostředkování pocitů z delšího pobytu mimo civilizaci. Les Stroud natáčel vždy cca po dobu týdne, Ed Wardle měl v plánu několikaměsíční pobyt, jestli vás zajímá, jak dlouho vydržel, tak neváhejte a na pořad se koukněte.

    • 2.5.2010  23:37

    Doopravdy nechci film srovnávat s Kubrickovým filmem, četl jsem obě knížky a druhá je od první v mnohém odlišná, obsahuje více dialogů, humoru, hrdinů s propracovanějšími charaktery a napínavější zápletku, vyprávění je konvenčnější. To, že film je adaptací odlišné knížky beru jako fakt a bavit se o tom, co z děje mělo být zahrnuto, co naopak mohlo být vypuštěno, je logické a inspirativní, v tomto mě film nezklamal. Jen nechápu ty úpravy a přidané motivy vyplývající z období studené války, které nakonec vedou k celkem banálnímu poselství.

    • 21.4.2010  21:14

    Fascinující film. Znalost předlohy je výhodou, film na rozdíl od knihy moc nevysvětluje a divák se v něm pak lépe orientuje. To platí pro některé části, u jiných je naopak pro ty, kdo knížku přečetli, poutavé sledovat, jak ten který motiv ztvárnil Kubrick podle svého. Ve své obraznosti jde o film mimořádný a inspirující, některé scény se mohou zdát zdlouhavé, ale vždyť se tu proboha řeší třeba meziplanetární lety a to se podle mě odráží v jeho podobě. Není možné požadovat jasné a jednoznačné interpretace, kniha zde může sloužit jako základní vodítko, ale na druhou stranu se nedá rezignovat na interpretace vlastní. Nepřijde mi vůbec přehnané, aby film od diváka vyžadoval, aby se vzdal některých zažitých očekávání a připravil se na vizuální zážitek, který tento film tolik spoléhající na sílu obrazu nabízí.

    • 17.4.2010  11:50

    Námět a zápletka mohou být jednodušší, ale příběh je chytře vyprávěnej serií flashbacků, které divákovi postupně odhalí motivace jednotlivých postav a jejich charakterovou rozporuplnost. A závěr má grády.

    • 15.3.2010  12:06
    Bassidji (2009)
    *****

    Líbil se mi hlavně způsob, jakým je dokument natočen. Film určitě předpokládá základní přehled o systému moci v Iránu a něco z jeho historie a k zasvěcení do tématu tak v úvodu použije jen pár titulků o basídžích. A pak už jen promlouvají hlavní aktéři a divák si z jejich košatých promluv musí sám vybrat to důležité, režisér to za něj neudělá.

    • 5.3.2010  18:11

    Film mi byl doporučen jako dobrý příklad toho, jak je cizinec konfrontován s africkou realitou. A v tomto mě trochu zklamal, přišlo mi, že jen pravidelně střídal pozitivní dojmy a zážitky s těmi negativními a v závěru se ve způsobu vyprávění a budování napětí moc podřídil některým klišé.

    • 2.3.2010  23:28

    Těžko ocenit, že si film vybral originální aktéry, o kterých se moc filmů netočí (nebo jsem spíše žádný neviděl), když je z hlediska vyprávění tak konvenční a předvídatelný.

    • 27.12.2009  15:36
    Dylan Moran: Monster (TV film) (2004)
    *****

    Se stand-up comedy nemám sebemenší zkušenost, ale tenhle druh nekorektního humoru se mi zamlouval moc.

    • 1.11.2009  15:45
    Co člověk dokáže přežít (TV seriál) (2004)
    *****

    Pro mě osobně mnohem zajímavejší pořad o přežití než Man vs. Wild, kde jde hlavně o napětí a situace, které ho přinášejí jsou vyhledávány, podkreslovány náladotvornou hudbou a v poslední sérii mi přijde, že snad i spouštěny a schválně vyhrocovány. Myslím si, že naučnej prvek už jde doopravdy hodně stranou a Man vs. Wild je jen dobrodružnej pořad zasazenej do atraktivních lokací, tomu by odpovídaly i upoutávky na poslední sérii, které běžely nedávo na Discovery... Taky mě fascinuje, jak se zde pořád trvá na omezeném základním vybavení jako je nůž, křesadlo a čutora, když v pořadu prostě nejde o souvislé přežití a využívání toho, co je k dispozici, ale podle mě o divácky atraktivní pobyt v nejrůznějších lokacích. Survivorman je trochu jinde. Pravidla jsou daná a cizí pomoc vždy otevřeně přiznaná, pokud k ní dojde. To, že Les všechno sám točí, také znamená, že se nepouští do žádných opičáren jako Bear a pořad je o to naučnější. Nelpí se na omezeném základním vybavení, na tom jsou ostatně postaveny i výchozí situace pro jednotlivé epizody, a nedostavuje se tak pocit, že jsou si epizody až příliš podobně s opakujícími se typy jednotlivých prostředí. Tohle pojetí mi jednoduše přijde mnohem lepší. Taky si myslím, že o lecčems hodně vypovídá, že oficiální díl ze zákulisí natáčení přišel u Survivormana ihned po první i druhé sérii a u Man vs. Wild až na konci té poslední.

    • 13.5.2009  16:00
    V kleci (1950)
    ****

    Avizovanej best female noir ever me moc lakal, nevzpominam si na jinej noir s zenskou hlavni hrdinkou. Film funguje i jako vezenske drama se socialne-kritickym podtextem, prerod hlavni hrdinky je moc pusobivej a myslim, ze na dobu vzniku filmu i umerene zahranej.

    • 11.5.2009  23:53

    Noir natoceny z pohledu prvni osoby me tedy moc neoslovil. Misto voiceoveru Marlowe jen vypravi do kamery? Parkrat jeho postava vrhne stin? Pokud pominu, ze kamera tady nesupluje jen jeho pohled, ale i vnimani a deje se tak prilis staticky, kamera se pohybuje pomalu mezi jednotivymi podnety nebo na nich neunosne dlouho ulpiva, coz by s nadsazkou mohlo svedcit o Marlowove pomalosti, ale spise jde o divacky komfort, tak jediny prinos vidim ve zvyseni napeti ve scenach, kde diky pohledu prvni osoby vi divak stejne malo jako Marlowe, napr. pri objeveni mrtvoly, honicce a bouracce atd. Ale toto pro me nevytvari atmosferu spravneho noiru, zvlast kdyz se dej posouva jen v ramci dialogu s ostatnimi postavami. Marlowe opet hlaskuje, ale charakteristickej hlavni hrdina mi neprijde dobre vykreslenej jen pomoci stylu reci, kterym hlasky pronasi, tady se proste nespokojim s pohledem prvni osoby a par pohledy do zrcadla.

    • 10.5.2009  12:00
    Gilda (1946)
    *****

    At si Rita hazi s vlasama jak chce, sarmantni je dost, ale i bez toho jde o jednu z nejzajimavejsich femme fatale, co jsem v noirech videl. Jeji vztah s hlavnim hrdinou a jeho promeny v prubehu filmu udrzi napeti az do konce, stejne tak i samotny pribeh reflektujici povalecne nalady.

    • 7.5.2009  12:56

    Je radost sledovat vytvarnou stranku, Wellesuv film opet obsahuje nekolik zapamatovanihodnych napadu, v tomto ohledu jsem byl nadmiru spokojen. Ale u noiru mi precejen neco chybelo. Mam rad, kdyz me pribehem, motivacemi postav atd., ktere si divak sam muze tezko dovodit, provede hlavni hrdina s typickym nadhledem. Nebo si divak konstruuje vlastni verze a ty jsou potvrzeny nebo vyvraceny, u Damy ze Sanghaje me rozuzleni vypraveni a jak se k nemu dospelo docela zklamalo. Ale bez poradne femme fatale by to nebylo ono, Rita navic vstupuje do deje pomerne brzo a cely film se toci kolem ni.

    • 31.3.2009  15:16
    Ano, šéfe! (TV pořad) (2009)
    ****

    Ze zaplavy serialu a reality show, ktere jsou postavene na silnem pruvodci a tema samotne je casto zuzeno a zjednodusovano, se mi primacka variace libi hlavne diky samotnemu Pohlreichovi, kterej je misty treskute vtipnej.

    • 27.3.2009  23:27
    Bobule (2008)
    *

    Pasmo vesmes trapnych pokusu o vtip...

    • 18.3.2009  10:49
    Mezi zdmi (2008)
    *****

    Aktualni, neuveritelne podnetny film, ktery i pres maximalni realismus ani chvilku nenudi.

    • 4.3.2009  23:42

    Povedenej zaznam koncertu. Jen ty hratky s obrazem, ktere nesouviseji s konceptem alba, mi nekdy prisly prehnane, klasicky split screen je fajn, kdyz si clovek u slozitejch instrumentalnich sekci muze vybrat, koho bude sledovat, ale jinak jich je az moc. Prokladani koncertu fotkama a stylizovane sekvence z deje jsou dle meho mnohem lepsi nez snaha o herectvi a ztvarneni nejnapinavejsich motivu z deje zpevakem i s rekvizitama, jak to je treba u zaznamu dalsiho koncepcniho alba, Mindcrime at the Moore od Queensryche. Navic fotky a sekvence zde nejen dokresluji dej, ale misty ho i dokoncuji a cini jednoznacnym, zaver je prekvapivej. I komentar kapely je zajimavej a misty vtipnej, bonusum vevodi dalsi hodinka skvele muziky, co vic si prat...

    • 2.3.2009  19:43
    Štístko (1966)
    ***

    Wilder me opet vylozene nezklamal, ale tentokrat mi slibne rozjety pribeh prisel az prilis natahovany, spolecenska kritika malo pronikava a vypraveni po kapitolach funkcni, ale jen s nekolika peknymi pointami.

    • 26.2.2009  17:31

    Dalsi film, u ktereho me nenapada moc duvodu, proc nedat za pet. Nevim, jestli je to hlavne starim podobnych dilek a vyssi mirou tolerance, ale i tak zidealizovany a zjednoduseny pohled na chod letecke spolecnosti a pro nekoho mozna vykonstruovane a predvidatelne konflikty mi uplne staci k vybornemu divackemu zazitku. Klasicky hladke vypraveni, nektere pekne kompozice s prekvapivou hloubkou ostrosti, nadherne letecke zabery a kouzelne modylky letadel a jejich havarie... S Hawksem jsem zatim neslapnul vedle a doufam, ze mi to jeste nejakou dobu vydrzi.

    • 19.2.2009  18:56

    Uhrancivejsi a prohnilejsi femme fatale nez Jane Greer aby clovek pohledal...

    • 19.2.2009  18:55
    Dvanáct (2007)
    *****

    Nemuzu jinak nez za pet. Nepokladam se za znalce ruskych pomeru a tak hlavne hodnotim podle toho, co se zmenilo ve vztahu k originalu. Libi se mi, ze ve filmu neni vylozene kladne postavy a kdyz uz se ke konci postava ji nejblizsi najde, tak svym pojetim prijemne prekvapi. Vzpominky a zkusenosti porotcu muzou byt natahovane, ale to na jejich pusobivosti neubira, v tomto ohledu mi vadila jen podbarvujici hudba, uplne by vystacily ruchy vyplyvajici z prostredi, tak jak jsem je zachytil alespon ze zacatku filmu.

    • 10.2.2009  15:23

    U Tatiho filmu se hlavne nenechte odradit od sledovani relativne nizsim hodnocenim a nekterymi komentari, ktere podle me jen odrazi, zda je divak ochoten pristoupit na z valne vetsiny vizualni gagy a jejich aktivni vyhledavani. Nemusi jich byt tolik, ale jsou originalni a slouzi poselstvi filmu a zrovna ve stryckovi je hluchych mist malo. Tesim se na Playtime. Ale doopravdy je nutno zkusit alespon jeden film...

    • 5.2.2009  23:59

    Netrvalo dlouho a na Marlowa v podani Powella jsem si zvyknul a prisel mi naprosto prirozenej. Pak uz nasledoval obvyklej noirovej kolotoc intrik, skrytejch motivaci a podrazu a vsim s vyjimkou par efektnich cernocernejch odbocek elegatne proplouvajici Marlowe. Ale ty k noiru patri a tady mi prisly moc pekne natocene, zvlast nektere prechody a zmekceni obrazu. Dejovej propletenec se tvari slozite, laka me druhe zhlednuti, abych vse dokonale pochopil, ale neni to zas tak slozite jako treba u Hlubokeho spanku, diagramu s prehledem postav a jejich motivaci netreba.

    • 5.2.2009  23:35

    S filmama tocenejma podle Dogma 95 moc zkusenosti nemam, tohle byl snad prvni, ktery jsem videl. Takze jsem se nevyhnul tomu hnidopisskemu typu divactvi tak kde se porusil Slib cistoty... Ale moc toho nebylo, snad jen prvni scena se sluchatky a kapelou me nutila o souladu premyslet, pak uz jsem se do pribehu ponoril a napjate sledoval bez dalsich vytrzeni az do konce. Vinterberg taky jednou v odpovedi na otazku, jak moc se drzel Slibu pri nataceni Rodinnych oslav, uvedl, ze pri sledovani filmu clovek zapomene na Dogma behem par minut a tak to ma byt. Vic podobnejch filmu.

    • 2.2.2009  23:30

    Noiry mam rad, neco jsem si o nich precetl a par jich shledl, takze konvence zanru(?) snad znam. Pri sledovani tohoto dilka jsem nemohl odtrhnout oci od obrazovky, je to fakt dokonale a vseho, co me na noiru bavi, se mi dostavalo v mire vrchovate. Na scenar bych si vubec nestezoval, vypraveni je od zacatku napinave, i kdyz se zacina takrka od konce. Alespon se divak muze soustredit na prednosti a slabiny temer dokonaleho planu, nemusi jen hloubat nad tim, kdo za vsim stoji a podobne. V tom se tento noir lisi, ale neni to na skodu. E.G. Robinson je vytecnej, jeho postava vnasi do pribehu slusnou porci napeti a konec preci jen prekvapi a je nadmiru stylovej. A stejne si myslim, ze bych se vytecne bavil i bez nejakeho sirsiho povedomi o noiru...

    • 1.2.2009  22:36
    Morricone diriguje (koncert) (2006)
    ****

    Zaznam koncertu dava vyniknout samotnym kompozicim a je to odlisny zazitek, pokud se clovek soustredi na samotnou hudbu bez toho, aby si ji daval do souvislosti s obrazem pri sledovani filmu. Na asi nejznamejsi motivy z Leoneho westernu takdy dojde, ale nezklamaly me ani dalsi (pro me) mene zname skladby, cele se to pekne posloucha.

    • 21.1.2009  00:44
    Nutné k přežití (TV pořad) (2006)
    ****

    Serial mam moc rad, Beara obdivuju, ale neodpustim si par pripominek. Serial asi mel byt hlavne naucny, ale v soucasne uz v nekolika seriich nemenne podobe jde spise o tu dobrodruznou podivanou. Naucny v pozitivnim smyslu misty je, ale tipy pro preziti se dost opakuji s tim jak se meni prostredi typu dzungle, pouste, ledovce, velehor a dalsi. Od naucneho slozky bych si predstavoval napriklad vice informaci v klasicke uvodni reci o teritoriu, do ktereho ma Bear seskocit, ktera se omezi na fakta o rozloze, odlehlosti a poctu turistu, co se zde v minulosti ztratili. Jasne, je tu kupa tipu jak stavet pristresek, vor, jak se zachovet v ledove vode a mnoho a mnoho dalsich, to je fajn, ale schemata se opakuji a nektere dily konci jako kopie predchozich, napriklad dily opusteny ostrov z prvni serie a trosecnik ze ctvrte. Co mi prijde zavaznejsi, ale prave pro dobrodruzny serial opodstatnitelne, ze nektere tipy mohou byt spise zavadejici. Pro dosazeni dramaticnosti se slanuji vodopady na liane, skace z vysky do vody, sbihaji prudke kamenite svahy, klouze po strmych svazich zasnezenych hor... Nedivim se, ze asi v polovine treti serie pribylo uvodni varovani a doporuceni. Je to diskutabilni, serial pracuje s tim, ze Bear je vysazen do prirody a ma par dni na to, aby se dostal do civilizace. A ty hazardnejsi okamziky jsou prezentovany jako nevyhnutelna volba na ceste k cili. Pribylo i upozorneni, ze nektere sceny jsou predem pripraveny a pri nataceni se dba bezpectnostnich norem. Staci prvni dil, kde Bear bezi z kopce po spalenisti a sklouzne, kdyz najednou uvidi sraz a potok. Je to natoceny jako kdyby se zastavil na posledni chvili a malem prepadnul, ale strihne se na celek, kde je videt, ze okraj je bezpecnejsi nez to vypadalo, skalni ostroh ma na delku dobrejch pet metru. Tech situaci je vic, pri akci se casto strihne na posledni moment a dej se dohraje do konce, treba kdyz visi na padaku po pristani v dzungli a odrizne se. Zadnej neprerusovanej zaber a dopad, ale strih na posledni metr padu a par kotrmelcu. Nasleduje par vzdychu a jde se dal, to mi prijde paradoxni, ze u serialu, kterej se snazi pusobit jako reality show, me nekolikrat ze sledovani vytrhlo Bearovo prehravani. Mam pro nej respekt, ale nekdy je to moc okaty. Staci trochu zapatrat na internetu a clovek uvidi, co vsechno je pripraveny a jak je to doopravdy s tou casovou a prostorovou kontinuitou, nekdy to jsou zajimave veci. Nechci nikomu kazit zazitek ze sledovani, sam s napetim cekam na kazdy novy dil, ale je to potreba brat s rezervou.