Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Krimi
  • Western
  • Akční

Recenze (107)

plakát

Číňané v Paříži (1974) 

Satira, která je ostrá, trefná, pravdivá, ale bohužel po většinu času spíše jen úsměvná nežli opravdu vtipná. Ale i tak oceňuji Yannea za odvahu s jakou se v salónně-levicovém prostředí francouzské kinematografie do takového projektu pustil. A poděkování i těm, kdo se zasloužili o vznik českých titulků. V době covidové hysterie a frází o kolektivní zodpovědnosti jsou takové filmy znovu zapotřebí... :)

plakát

Knock on Any Door (1949) 

Bogart jako právník ženatý se sociální pracovnicí. Společnými silami pomáhají outsiderům, kteří nedostali rovné příležitosti. Oblíbený noir zaměstnanců neziskovek.

plakát

Pasqualino Sedmikráska (1975) 

Skvělý Giannini, několik laciných klišé, trocha bizarností, několik nádherných scén (němá sekvence u soudu!) a krásný závěr. Rozpuruplné, ale silné dílo. O vině všech, kteří přežili. (Jen tomu Wagnerovi už dejte pokoj, on za koncentráky opravdu nemůže.)

plakát

Elvíra Madiganová (1967) 

Plně doceněno s druhým zhlédnutím. Zatímco jiní točí dobové filmy, aniž by dokázali (nebo vůbec chtěli) proniknout do tehdejší mentality, Widerbergova Elvíra Madiganová ze všeho nejvíc působí jako dílo někoho, kdo prožil kus života mezi impresionisty, tuláky a snílky, co vidí jen stéblo trávy, za nímž vše ostatní už vypadá rozmazaně... Mistrovská elegie za ryzí cit, jenž zemřel s devatenáctým stoletím. Hladem.

plakát

Dáma v kleci (1964) 

V mnoha směrech nepovedený, přesto zajímavý a odvážný pokus, který rozhodně vybočuje ze svého subžánru šedesátkových "hororů se staršími dámami" svojí (nejen filosofickou) zběsilostí. Méně by v tomto případě bylo více. Ale aspoň je tam ta Olivia. A taky cenná rada pro ty, kdo si kladou otázku "co dělat, čelí-li naše unavená civilizace tyranii lůzy?". Nabídněme 10 000 dolarů!

plakát

Velký Waldo Pepper (1975) 

Můj nejoblíbenější film George Roye Hilla. Nemá tolik vnějších diváckých lákadel jako jeho předchozí dvě hitovky s Redfordem, ale zato je na něm v každém záběru vidět s jakou láskou je natočen a kolik osobního do něj George vložil. "Everything was in order. The world made total sense. We battled."

plakát

Malcolm X (1992) 

Filmařsky výborná práce sebejistého režiséra na vrcholu tvůrčích sil. Ale taky nesmyslná glorifikace člověka, jenž byl pouze zdatným rétorikem a zaklínačem davů, neschopným zplodit jedinou vlastní myšlenku. Opravdu opus magnum, Spikeu?

plakát

Objetí hada (2015) 

Moc hezky natočené romantické putování džunglí, které by mohlo být mnohem méně otravné, kdyby z něj tak okatě netrčelo to 'poselství' o nadřazenosti indiánské kultury nad bělošskou a kdyby se celou dobu netvářilo tak strašně duchovně. Přitom je to zoufale plytký film, který místy působí jako kdyby ho točil někdo, kdo si myslí, že je nový Herzog, ale o indiánech zatím četl jen Vinnetoua.

plakát

Zastavárník (1964) 

Zajímavý film, který asi chtěl být "velkým", ale právem se velkým nestal, neboť má scénář, který do hloubky svého tématu pouze nahlíží, ale bojí se ponořit (dnes se tento druh "humanistického" psaní oceňuje Oscary), Roda Steigra, jenž je skvělý pouze do té doby, než se v jeho postavě probudí emoce (to, že se v ní probudily, divák pochopí i bez těch šklebů a gest) a Lumetovu sice odvážnou a dynamickou režii, ale myslím, že tomu tématu by více prospěl umírněnější a vyzrálejší styl (třeba takového Zinnemanna nebo Kramera). No a ten Quincy Jones - některé jeho soundtracky mám rád, ale on fakt není ten skladatel, kterého bych si vybral, když dělám film o holocaustu. Holocaust není rock´n´roll ani jazz...

plakát

Opravdová kuráž (2010) 

Možná, že není na místě srovnávat, ale tady se srovnání neubráním. Jestliže původní Hathawayův film je veskrze průměrným žánrovým snímkem, jehož kouzlo tkví jen v těch dvou neobvyklých hlavních postavách (což je ještě umocněno tím, že Wayne hraje roli, která je dosti odlišná od jeho obvyklé herecké šarže), Coeni navlékli příběh do hávu jakési modernější a místy snad vynálezavější filmařiny, ale půvab obou postav zničilli. Mattie Ross v podání Kim Darby byla křehká dívka, která svou odvahou musí neustále překonávat sama sebe (a v tom romantizujícím pojetí to jakž takž fungovalo), zatímco Coeni z ní udělali hláškující emancipovanou puberťačku, která vypadá, jako by na Divoký západ přicválala rovnou z mítinku Grety Thunbergové (a každou chvíli někomu vyhrožuje svým právníkem, až máte skoro strach, že po tom výprasku od Matta Damona se z jí z úst vydere bolestný výkřik: "Mee too!"). No a Bridges hraje prostě jen nepřekvapivou variaci na Lebowského, co má pásku přes oko a chlastá whisky. Navíc i v těch dramatických scénách je to svým stylem jaksi mnohem víc "holywoodské", než je u Coenů zvykem, a tak není divu, že se z toho nakonec vyklubal jejich nejvýdělečnější film... (no co, nejspíš jim to usnadnilo pozici k tomu, aby mohli následně natočit jednu ze svých nejosobitějších laskomin - Llewyna Davise).