DaViD´82

DaViD´82

Libůrek Nývltů

okres Praha
(ne)Kulturní referent bez názoru

homepage

780 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 28 55 82 109
    • 5.12.2018  10:19
    Narcos: Mexico (TV seriál) (2018)
    ****

    Než vypukla Válka o drogy, jak ji známe dnes (kdy už ani nelze poznat, kdo je proti komu a kdo se čeho dopouští), než přerostla v nefalšovaný otevřený konflikt plný válečných zvěrstev a zločinů proti lidskosti, kdy proudí miliardy narko dolarů od lidských trosek v Americe do honosných haciend v Mexiku, tak na samém počátku bylo několik "outsiderů", kteří se rozhodli z do té doby nekoncepčního pašování trávy udělat "seriózní" byznys skrze první kartel. Což se jim dařilo tak dobře, až chytli slinu, uvědomili si, že se nemusí vystavovat přímé hrozbě pěstování, protože mají ohromnou "konkurenční výhodu" v podobě ohromných a obchodu otevřených hranic s USA. Rozhodli se tedy zaštítit distribuci "bílého zlata"; a od toho momentu šlo všechno do háje. Je paradoxní, že pokud něco první sérii "spin-offu" Narcos vyčítat, tak právě určitou "selankovitost", protože oproti předchozím kolumbijským řadám, to nesporně je mnohem poklidnější, méně emoční i násilné a více byznysové. Ano, je to o období, kdy DEA hledala svou tvář, kdy si narkotrafikanti teprve začínali uvědomovat, co že to vlastně mají v rukou, kdy to bylo stále spíše o gentlemanských dohodách než o uřezaných hlavách na zápraží. O časech, kdy ještě netušili, že nemusí být otroci v soukolí politiků a policejních složek, ale naopak že oni jsou ti, kdo politiky dosazují a rozhodují na koho policie zaklekne. Čili ano, ještě to není to Mexiko, kde vztahy a intrikaření mezi jednotlivými kartely zostuzují i kutí piklů ve Hře o trůny. Nic z toho neznamená, že by to nebylo výtečné a zajímavé. Je, jen si to musíte párovat vůči stavu o jednu dvě dekády později. Obsazené je to perfektně, málokterý seriál má takové štěstí na šťavnaté vedlejší postavy; speciálně Don "mexický Krobot" Neto a Pablo "mexický Zedníček" Acosta tomu dodávají srdéčko a duši. Na rozpočtu se nešetřilo, (nejen) dobová výprava je ohromující. Mnohým bude vadit Luna jako hlavní kápo, protože "není tak charismatický ani šílený jako Escobar a El Chapo je tu (zatím) jen jako podržtaška větších šíbrů". To je nesporně pravda, ale Luna to hraje výtečně a právě ta jeho nenápadnost, to že to celé "řídí jako kravaťák firmu", je jeho předností, která ho odlišuje a činí zajímavým. Navíc tvůrci výrazně pracují s jeho párováním oproti Peñově charakteru; oba jsou outsideři z vidlákova, které nikdo nebere vážně a i když už úspěch mají, tak jenom protože se zrovna hodí jejich šéfům. Více než solidní rozjezd, který plně obstojí sám o sobě a nejen jako doplněk ke kolumbijské trilogii. A oproti ní má značnou výhodu v nezměrném potenciálu do budoucna, protože až se to dostane do bodu, kdy padne El Padrino, tak se uvolní místo pro již zmíněného podržtašku. A pak to terpve započne. | S1: 4/5 |

    • 10.11.2018  04:49
    Outlaw King (2018)
    ****

    Přímé "pokračování" Statečného srdce, které je rozhodně historicky věrnější, byť věrné není ani náhodou. Což však v rámci žánru nevadí ani v nejmenším. Má to jediný zásadní problém; je to při dvouhodinové stopáži až přespříliš zkratkovité. Navíc způsobem, který bije do očí čili nakousne se kde co, ale u nakousnutí mnohdy také zůstane. Dokonce, speciálně ve střední pasáži, tak moc, až pochybuji, že i o dvacet minut delší verzi, která běžela na festivalech, bych nevyčítal to samé. Jinak je to špinavý historický komorní velkofilm (ne, není to takový protimluv, jak yb se zdálo), který sice jede dle klasického syžetu "historický David versus Goliáš", ale má atmosféru, nádhernou výpravu i kameru (a není to jen o využívání předností Skotské vysočiny či úvodní devítiminutové jednozáběrové scéně), nekompromisní bitevní scény, soundtrack pospojovaný lidovými odrhovačkami a na takovou řezničinu i překvapivě dobré výkony (snad jen Edward je přepálená karikatura). A to včetně Pinea, kde z nouze ctnost "aby nemusel moc mluvit skotským přízvukem" je přetavena v jednu z předností, protože tichá role stojící čistě na charismatu mu až překvapivě sedne. Outlaw King je přesně tím, co sliboval. Jen měl být delší a tím pádem ne tak přímočarý. Což by samozřejmě nevadilo, kdyby však z finálního sestřihu nebylo nad slunce jasné, že původní ambice byly větší.

    • 5.11.2018  16:28
    Daredevil - Série 3 (série) (2018)
    ****

    Ty tam jsou desítky ninjů, tajemné artefakty, oživované mrtvoly, tajné sekty, superhrdinové a kdo ví co ještě; Daredevil se v třetí řadě vrací v podobě bezmála až sedmdesátkového thrilleru "lumetovského" střihu o vztahu moci a korupce, kde Murdockovy schopnosti působí takřka až nemístně. Tohle je nolanovské pojetí (super)hrdinské látky, nikoli marvelovské. Pozvolné tempo vyprávění (na rozdíl od ostatních marvelovských sérií, ale pro jednou opodstatněně) tažené postavami, které se vlastním konáním dostávají do víru příčin a následků, ze kterých není lehké cesty ven. Výtečně pojatý koncept dvou stran téže mince v podobě jin–jang párování Murdocka a Fiska, temné, vyspělé i nekompromisní, nosné vedlejší postavy (z toho Daredevil je dobře polovinu série v podstatě vedlejším charakterem), radost pohledět. Paradoxně tak jako jedna ze dvou výtek působí v podstatě klad; časté kontaktní bitky. S ohledem na to, jak je to celé vystavěno, tak jsou navíc a jejich spouštěčem je většinou nějaká přes koleno lámaná obezlička. Na druhou stranu jsou po kaskadérské a choreografické stránce propracované do nejmenších detailů a nechybí jim hmatatelný pocit fyzična, kdy cítíte každou ránu, čili si na ně nejde stěžovat, zvlášť když se v nich (pr)ohání Daredevil v konečně důstojném munduru. Problémem, a bohužel zásadním, je ovšem finále. Celou dobu to neodvratně krok po kroku směřuje k osudovému střetu, kdy se konečně ti dva setkají tváří v tvář, kdy se vyjeví plný rozsah Fiskova mnohavrstevnatého plánu, kdy... Kdy se nic moc nestane, tři postavy si dají přes držku a to jest vše. Murdock s Fiskem nemají ani pořádný dialog; tento aspekt naštěstí zachraňuje tenzí sálající scéna návštěvy Karen Page u Fiska. To je přesně styl, kterým se mělo odehrát i finále. Nevyřčené hrozby, náznaky mezi řádky, vypjaté pnutí a ne symplicitní bum-bum-au-konec. Každopádně však vynikající sezóna, na kterou se bude jen stěží důstojně navazovat.

    • 4.11.2018  18:50

    Nejedná se o životopisný snímek o rozhárané kontroverzní Mercuryho osobnosti. Není to však ani snímek o vzletech a pádech jedné z nejzásadnějších kapel historie. Tam kde Queeni posouvali/bořili hranice, tak tam je film přesným opakem jejich naturelu. Jde „pouze“ o naprosto bezpečný "středoproudý" (aspoň však ne patetický) a fanouškům na ruku jdoucí oslavný snímek formou „letem světem kariérou Queenů a jejich největších milníků/hitů“. A, světe div se, ono to ani trochu nevadí, protože to má jednu devizu, kterou má nicotné promile filmů/dokumentů (nejen) o muzice. A sice zcela nebývalou strhující šťávu a energii, navíc podpořenou výtečnou technickou (a především zvukovou; speciálně pak v Imaxu) stránkou i výkony. A to zdaleka nejen Maleka, i Gwilym Lee jako Brian May a ostatní stojí za zmínku. Ano, můžu jak chci láteřit nad tím, že když obsadím herce formátu Maleka, který více než trefně ne ztvárňuje, ale stává se Freddym (to jak dokázal vyvážit památné pózy a mimiku s momenty, kdy si vystačí jen pohledem, stojí za veškerou chválu, která se na něj snese), do role tak nosné a vděčné role, je vyložený hřích toho nevyužít naplno a neprozkoumat veškeré aspekty jeho života. Ano, je to v zásadě pohádka o outsiderech, kde na zbylé členy kapely nezbývá místo nad rámec jejich role v kapele. Ano, spousta postav plní vyloženě karikaturní roli (především duo Ray Foster/Paul Prenter), časově spusta věcí nesedí, nemálo jich je upravených či rovnou vymyšlených. Našlo by se toho prostě dost a dost. Jenže, jak jsem již zmínil, ta energie a tempo veškeré tyto výtky vytlačuje zcela mimo pole vnímání a místo toho prostě strhne v rockovém rytmu.

    • 24.10.2018  09:24

    I když o echt tragických posledních letech Romy Schneider nevíte (jako já) před projekcí ale lautr nic, tak režisérce Emily Atef se daří svébytnou posmutnělou emotivní sychravou náladou, kde se střídají letargická deprese se záchvěvy činorodosti, a atmosférou neodvratného blížícího se konce, je nebývale podmanivě navodit. Což je počin ještě o to více fascinující, že se jí to daří na omezené ploše několika mála hotelých prostor, a to aniž by jakoukoli z těch tragických událostí ztvárnila či byť jen mezi řečí zmínila.

    • 21.10.2018  00:20

    Když už se Wonder snaží o jakous takous subtilnost (asi tak ve dvou či třech scénách), tak stejně přímočaře citově vydírá na 120%. Většinu stopáže však nestydatě tlačí na pilu málokdy vídaným způsobem, za který by se styděla i produkce Hallmarku. Protáčel jsem u toho oči, kroutil hlavou, neodpustil si kousavé poznámky a... A stejně jsem tomu nakonec podlehl se vší parádou. Ach jo.

    • 18.10.2018  00:21
    Searching (2018)
    ****

    #thrilling #emotional #exceptionalprologue #first_half_much_better #wannabetwists #yet_too_predictable_for_its_own_good #attentiontodetail #unfriended #meets #another_lost_phone_lauras_story

    • 16.10.2018  22:53
    Halloween (2018)
    ****

    Meta Halloween 1978 meets #MeToo2018. A je to sakra dobré a až překvapivě staromilské. Nebýt (ne)znatelné ztráty tempa během stopáží přepáleného finále, a trestuhodného nevyužití potenciálu "nové Laurie" s neméně znělým ječákem, tak je to na roveň jedničky.

    • 16.10.2018  13:57

    Chladné, odosobněné, špinavé, stísněné, posmutnělé, klaustrofobické. Přistávání díky střihu a Hurwitzovi adrenalinová scéna roku, vyloženě škoda je pouze vyloženě nadbytečné a doslovné pasáže "po návratu".

    • 11.10.2018  10:38
    22 July (2018)
    ****

    Jaká Seierstadové působivá předloha, taková i Greengrassova adaptace. Škoda snad jen absence norštiny, roztříštěnosti jednotlivých motivů i témat či odstřihnutí úvodní třetiny knihy o Breivikovi jako takovém a soustředění se až na procedurální pasáž útoku a soudní část.

    • 11.10.2018  09:01
    Happiness (2017)
    ****

    Je to trochu moc "na rypák", aby to šlo označit za sofistikované či podnětné, ale díky údernosti a kvalitě animace to i tak lze jen stěží nemilovat.

    • 9.10.2018  23:00

    Nappin'(g) neo-noir 3D. Drtivé vítězství (zpočátku) podmanivé (později pouze otravné) formy nad obsahem, emocemi, časem i divákem a jeho bdělostí.

    • 5.10.2018  23:46

    Hobo´s ///. Mulholland Drive 2018 aneb WTF³, které pěkných pár dekád bude podněcovat diskuze, analýzy kde čeho a pozpátku přehrávané zpomalené zvukové záznamy sousedčina papoucha. Jenže oproti obdobným samoúčelným onanistickým mindfuckovým neuchopitelným divnostem pro divnosti, má tahle jednu nepřekonatelnou výhodu, která ji řadí po bok výše zmíněné nejlepší lynchoviny či Donnie Darka. Funguje totiž sama o sobě, bez jakéhokoli divákova snažení o objevení zašifrovaného významu všehomíra, čistě jako filmařsky majstrštykově vypiplaná hypnoticky podmanivá výprava do hlubin fantazijního šílenství/zdvižený prostředníček všem(u). Kdybyste i tak chtěli mermomocí vědět, o čem že to sakra je, asi bych vám řekl "(ne)perfektnost + huličská komedie + paranoidní schizofrenie + Henry: Portrét vraha = pocta klasickému Hollywoodu a noiru", ale mnohem (jakože mnohem) výstižnější by bylo prostě jen zaštěkat... Čili vrrr, haf, haf!

    • 4.10.2018  18:37
    Zloději (2018)
    ****

    Nepřiznané volné pokračování Jaký otec, takový syn. A jakkoli se Koreeda věnuje shodnému tématu, tak nahlíženo je na něj ze zcela jiné, o nic méně zajímavé a nezvyklé, perspektivy. Jak již je u něj dobrým zvykem, tak opět platí, že navzdory tématu, které k tomu vyloženě vybízí, je to prosto jakéhokoli patosu či citového vydírání. Nikoli však emocionálního dopadu. V současné světové kinematografii stěží najít "lidumilštější" snímky než jaké točí s železnou pravidelností právě Koreeda; veškeré jeho postavy jsou ve své nedokonalosti dokonalé a živoucí jako málo jiných. Má je všechny rád, žádnou neodsuzuje. A divák s ním.

    • 1.10.2018  14:42
    Bodyguard (TV seriál) (2018)
    ****

    Jed Mercurio si dal na rok oraz od své vlajkové série Line of Duty a vytvořil… No, v podstatě nepřiznaný spin off, který „podědil“ veškeré přednosti (hmatatelná gradující tenze, nejednoznačné charaktery, pochopitelné motivace, výslechové dialogové přestřelky) i zápory (trochu moc náhod, zvraty za každou cenu, poněkud přepálené konspirace) právě z Line of Duty. Dokud se drží postav, které se během své neodvratné cesty do pekel snaží hasit následky svých jednání, tak je to výtečné. Jakmile uhne od jednotlivců k vysoké zákulisní hře plné intrik, tak to drhne a je z toho div ne nový Dan Brown. Což jsme opět u toho, že nemlich to samé platí i o, wait for it, Line of Duty.

    • 29.9.2018  23:43
    Daniel Sloss: Live Shows (TV film) (2018)
    ****

    | Dark: 5/5 | Jigsaw: 4/5 |

    • 23.9.2018  14:05
    Hilda (TV seriál) (2018)
    ****

    Hilda se z fleku řadí vedle Mikuláše, Pipi, Calvina a jim podobným raubířům s nepřekonatelnou fantazií, kteří oslovují každého s byť jen ždibíčkem dětské duše v těle bez rozdílu věku. To platí o komiksové předloze stejně jako tomto doslovném převedení/překreslení do podoby animovaného seriálu, který adaptuje úvodní čtyři příběhy (u nás vyšly ve dvou albech), obohacené o několik málo nových linií. Specifičnost světa na pomezí dětské fantazie a severských pohádek je zachována, skautská dobrodružství též. Oproti předlohám absentuje větší důraz na vysvětlení a plné vykreslení pravidel Hildina světa, není to však nahrazeno větším množstvím eskapád a zlobišáckých vychytralých nápadů. Stejně jako v předlohách platí, že o co je Pearson lepší ilustrátor, o co lépe mu jde vykreslení situací a dialogy, o to více mu to mnohdy dře v celkovém orámování příběhu a jeho uzavření. Umí skvostně pracovat s pravidly a specifiky svého světa, staví na nich, umně drobí zdánlivě nesouvisející informace a tvoří z nich uzavřený jednotný příběh a… A být hnidopich, tak si povzdechnu, že navzdory vší dospělácké sofistikovanosti skryté v dětské hravosti a šibalství, se opakovaně dopouští do očí bijících deus ex machin v závěrech. Největší problém adaptace však paradoxně je (samo o sobě skvostné) rozanimování, kvůli kterému se smazává asi vůbec největší Pearsonova přednost; nenapodobitelné umění vést a pointovat situace čistě obrazem z okénka na okénko. | S1: 4/5 |

    • 22.9.2018  14:54
    Maniac (TV seriál) (2018)
    ***

    Multi-reality brain magic shit. Future-retro kvazi osmdesátková psychoterapie skrze prášky v uzavřené bizarní minisérii, kterou lze jen stěží zaškatulkovat. Je/není to černá (ne)komedie, (ne)psychologické (ne)drama, (ne)scifi, (ne)fantasy, macourkovská (ne)parodie... Což platí i o výkonech, jsou tu přepálené komediálně stylizované stejně jako tiché dramaticky pojaté. Tvůrci si pohrávají s žánry, stylem i vizuálem ve zdánlivě neslučitelném chuťovém mišmaši à la dort Pejska a Kočičky. Jenže narozdíl od nich jim z toho, světe div se, vyšel jakžtakž koherentní funční celek. Maniac prostě nesedne každému. Co každému, většině. Ony se totiž ty přístupy nestřídají jen epizodu od epizody, ale mnohdy spíše scénu od scény. Je to svébytné natolik, až to lze po několika epizodách odstřelit jako "do sebe zahleděnou echt divnost pro überdivnost", které chybí (Gondryho?) hravost jenže... Navzdory tomu všemu se to umí dostat na samé jádro pudla; tedy až na dřeň emocí i rozpoložení postav čili se ke svému vlastnímu překvapení přistihnete, že vám vlastně nejsou až tak ukradené, jak jste si mysleli. Což není zase až tak málo. Ovšem zase ani ne až tak moc. Popravdě, kdyby se veškeré ty narativní meta skopičiny vynechaly a zůstal čistě jen základ v podobě dvou (skvěle odehraných) narušených, co si hledají cestu k sobě sama/tomu druhému, tak to mohlo mít stopáž celovečeráku a nic zásadního by neabsentovalo. Což je u seriálu (speciálně pak uzavřené minisérie) vždycky problém, když se sníží k nadbytečné vatě; jakkoli v tomto případě zábavné, nenudící a samoúčelně výstřední.

    • 17.9.2018  23:54

    Standardní Sundance/Toronto festivalovka o nepěkné krizi středního věku bílého kariérně více než úspěšného zajištěného muže, který měl zdánlivě všechno, zahodil to a nyní se snaží najít sebe sama skrze sérii opilecky-zhulených depresivních eskapád. Jede se ve vymletých kolejích dle všem dobře známého mustru z bezpočtu podobných snímků, co jich jen ročně vznikne. Tento nepřináší nic nového a ani výtečné obsazení (i tomu odpovídající výkony) na tom nic moc nemění. Motivy sebedestruktivní krize středního věku jsou základním stavebním kamenem nejedné stěžejní quality TV, které tento vděčný motiv v poslední dekádě natolik inovativně a do důsledku vytěžily, že filmy na toto téma dnes stěží mohou ještě něco objevného říci. A tento se o to ani nesnaží. Holofcener má však jednu výhodu, která ho od zbytku midcult festivalového peletonu přeci jen odděluje; daří se mu totiž navodit podmanivou posmutnělou náladu, která to spolu s až nezvykle utlumeným Mendelsohnem (absentuje dokonce i jeho trademarková "nicholson" scéna hněvivého výbuchu) suverénně drží ve vodách solidního nadprůměru.

    • 12.9.2018  20:57

    Jako kdyby Predátora dostal do rukou Carpenter v módu Velké nesnáze v Malé Číně/Útěk z XY. Ano, je to béčková přepálená debilita na n-tou. Ano, je to zastydlé v čase. Ano, s Predátorem to má společného pramálo. Ovšem je to mrtě zábavné; někdy záměrně (je to typicky blackovsky nahláškované) a někdy ne (nedrží to pohromadě a nedává to sebemenší smysl). Což vem čert, protože ať už je to mile debilní, poklesle béčkové či hlášky cedící, tak to prostě je v každém momentu zábavné. Vzniknout to o nějakou tu dekádu dříve, tak to dnes má kultovní status. Čili o co horší Predátor, o to lepší béčko. A béčko je to sakra dobré.

    • 5.9.2018  19:58
    Upgrade (2018)
    ****

    Kyberpunková buddy movie v podobě sympaticky přímočaré špinavé žánrovky ze staré školy, která se nebojí i lehounce zakoketovat s vůbec ne hloupými "black mirror" vlivy. Stěží od laciného béčka žádat více.

    • 1.9.2018  14:57
    Summer of 84 (2018)
    ****

    Vykalkulovaná "jakože amblinovka", která se (krom očividných zdrojů) inspiruje především u Fright Night či Disturbie. Dlouho spíše tuctové osmdesátkové retro "když to umí Stranger Things/To, zvládneme to také", které nad vodou drží krom solidního tempa především sympatické obsazení pubertálních rolí. Vykoupení z tuctovosti přináší až nekompromisní závěr, který navíc nepůsobí na sílu naroubovaný jako u nedávného (v mnohém podobného) Super Dark Times.

    • 1.9.2018  09:40

    Variace Truffautovy Americké noci, akorát filmové zákulisí nahrazuje svébytnost svatebního zákulisí během jedné oslavy, na kterou si zasednou Murphyho zákony. Sympaticky (minimálně pro mužskou část publika) je to čistě z pohledu svatební agentury, a nikoli svatebčanů, čili navzdory tématu to romantiku nevidělo ani z rychlíku. Jakkoli o komedii jde, místy dokonce velmi vtipnou, tak by byla chyba očekávat zběsilou řachandu. Tady se hraje na konstantně decentně spokojeně zdvižené koutky úst spíše než tlemení se na plnou hubu.

    • 31.8.2018  16:40
    Tom Clancy's Jack Ryan (TV seriál) (2018)
    ***

    Novodobý Jack Ryan toho má, nepřekvapivě, pramálo společného s jakoukoli z Clancyho předloh a inspiraci čerpá spíše u Homelandu či Hayesova Poutníka. Což není nutně na škodu. Výhodou je, že díky pouhým osmi epizodám to má potřebný tah na bránu. Zároveň platí, že Amazon si svou vlajkovou loď (do příchodu Pána prstenů) pohlídal (až na absenci Clarka z licenčních důvodů), na produkci nikterak nešetřil čili to vypadá výpravně, obsazené i zahrané je to výtečně (Pierce je vynikajícím Greerem a Hoogenakker "Clarkem"), není to urážlivě černobílé, má to respektuhodného charismatického antagonistu s jasnou motivací, umí to být řádně napínavé, akční i nekompromisní, sázky jsou hmatatelné a... A jde o po všech stránkách solidní špionážní thriller, jaké bývaly svého času na stříbrných plátnech. Nejrozporuplnějším bodem je nesporně Krasinski v hlavní úloze. Je pravdou, že do zpravodajského Ryana "fordovského-baldwinovského" střihu ze staré školy se krutě nehodí, ale tohle je zcela jinak pojatý Ryan a do této polohy sedne, jakkoli v ní neexceluje. Je to po všech stránkách solidně odvedené řemeslo. Snad jen až příliš velká sázka na jistotu (speciálně pak ve stínu majstrštyků à la Le Bureau des Légendes). Ovšem zároveň je to přesně to, co by od toho jeden čekal a ostatně i požadoval. S výjimkou v podobě až příliš čtyřiadvacítkového přepáleného finále. | S1: 3/5 |

    • 30.8.2018  21:33
    Fletch (1985)
    **

    Seriózní klasicky vystavěná solidní žánrová zápletka versus Chase dělající v každé jedné scéně pitvořivé eskapády a nablblé humory. K tomu debilní voiceover a guilty pleasure echt osmdesátkový soundtrack. V předloze je, předpokládám, novinář/detektiv Fletch pojat jako šarmantní cynik, co bez suché hlášky neudělá krok. Zde je pojat jako kretén. Ne, že by kontrast seriózní žánrovky a groteskového humoru nemohl fungovat, mohl a speciálně pak s Chasem, ovšem tady to po celou dobu dře, nikdy si to nesedne a vůbec to celé působí jako pilot druhořadého osmdesátkového seriálu více než co jiného.

    • 29.8.2018  22:56

    Je debutující Jonathan Perera pseudonymem Aarona Sorkina či není? Toť otázka. Spíše však není, jelikož tak do morku kostí ryze sorkinovský scénář by přes veškerou snahu nevyplodil ani Sorkin sám. Kulometné deklamující dialogy, neustálý frenetický pohyb, samá kvádra a kostýmky, prosklené kanceláře, postavy slouží čistě jako nositelé světonázorů/postojů, herci z Newsroomu, zákulisí a politikaření s vysokou politikou úzce propojené profese (v tomto případě lobbingu) a tak dále. Ano, jde o názorově neskrývaně angažovaný snímek (ve stylu Životu Davida Galea a jeho postoji vůči trestu smrti), ale to není na překážku vůbec ničemu. Je to totiž podchycené sofistikovaně i s citem. Navíc v jádru jde o sakra zdařilou heistovku, která dodržuje veškerá pravidla žánru. A to i bez loupeže jako takové. Zkušenější divák nepochybně finální tah prokoukne hned zpočátku (což mu nijak neubírá na působivém podání), ale na škodu tu není vůbec ničemu, protože to oplývá natolik nekompromisním tahem na branku, gradací (nemalý podíl na tom má, jak jinak, Max Richter), chladným vizuálem a hereckými výkony, že si to lze vychutnat na více úrovních než pouze jako "levičácký lobbing za zpřísnění pravidel pro nákup zbraní a čistší politiku".

    • 27.8.2018  01:33

    Jeden by asi i čekal, že když už Nichols natočí takto obsazený krátkometrážní snímek, tak půjde o něco více než pouhé pohyblivé obrázky sloužící čistě jako přívěsek k songu jeho bráchy.

    • 27.8.2018  01:09

    Tuze moc by to chtělo být sofistikovanějším carpenterovým Starmanem. Zpočátku se to i daří, ovšem čím více se blíží závěr, tím méně toto tvrzení platí. Nichols si totiž podkopává nohy hloupoučkým scénářem. Naštěstí s tím z pozice režiséra dělá první poslední a obsazení ho rovněž nenechalo ve štychu. S čestnou výjimkou v podobě Lieberhera, kterého však do jisté míry omlouvá krutě nevděčná rola přemoudřelého děcka. Ovšem i navzdory vší té hloupé naivitě si to po celou dobu drží podmanivě svébytnou atmosféru a díky Stoneovi za kamerou je to vizuálně vymazlené jako máloco. Ve výsledku více zajímané než opravdu dobré, ale zajímavé tím... No, zajímavým/sympatickým způsobem.

    • 26.8.2018  20:41
    Volejte Saulovi (TV seriál) (2015)
    *****

    S'all good, man. Žádná koule u nohy, žádné přešlapování ve stínu, žádné "(před)pokračování za každou cenu, protože si to čísla sledovanosti žádají", žádné mlácení prázdné slámy; Better Call Saul je více než důstojným souputníkem svého staršího brášky Breaking Bad. Nespoléhá na něj, neopírá se o něj, funguje totiž plně sám o sobě, ale přesto je, logicky, nejlepší v módu "já na bráchu, brácha na mě". Což ostatně platí i v opačném gardu, jelikož zpětně dává nové rozměry i jednomu z nejlepších seriálů všech dob. Celé to pak má dostatečně svébytný ráz, aby to nebyla pouhá kopie stylu. A to při zachování hlavních deviz Breaking Bad; tedy práce s charaktery, napínavé linie, důraz na filmovost, kvalita nade vše. Z postavy na jedno brdo Saula Goodmana, toho času Jimmy McGilla, udělali tvůrci jeden z nejmnohavrstevnějších charakterů současné quality tv. A nezůstalo zdaleko jen u něj. Ano, Breaking Bad byl více našlapaný a s jasným tahem na branku. Better Call Saul na to jde více od lese, dává si načas, není to kriminální drama, ale charakterové drama. Ke své škodě, to má pozvolnější rozjezd (přeci jen pilot Breaking Bad skrze rakovinu i výrobu drog jasně určí směr i sázky, to zde není), navíc se to neustále potýká s až přespříliš oddělenými liniemi Jimmyho/Mikea, které jsou obě více než výtečné, ne že ne, ale dlouho (to se bavíme o celých sériích, ne epizodách) nepůsobí jako jeden příběh. Což je asi tak vše, co lze vyčíst. Navzdory tomu, že jde o kompaktní celek, by byl hřích nevyzdvihnout výkony kvarteta Odenkirk, Banks, Seehornová a McKean. | S1: 4/5 | S2: 5/5 |

    • 24.8.2018  18:59
    Let Fénixe (1965)
    ****

    Vynikající dobrodružné drama, u kterého přes veškeré kvality zarazí, že navzdory značné stopáži se nedostává potřebný prostor všem postavám. Některé sice skoro neslezou ze záběru, ale jsou tak do počtu, že nemají dialogy a nic se o nich nedozvíme. Jako by se tvůrci báli šáhnout do předlohy a prostě některé postavy z adaptace nemilosrdně vyškrtnout. Každopádně větším problémem je, že divák nemá pocit, že by s hrdiny trávil dnem za dnem v nekonečných spalujících písečných dálavách, kde přes den jakýkoli pohyb znamená vypocené litry a v noci mrznutí, kde máte sotva pár doušků vody na den a mizivou naději na záchranu. Poušť tu měla být hlavní neustále přítomnou postavou, takhle tu sice není ani vteřina záběrů bez písku, ale je to jalové; čistě z povinnosti. Navzdory stopáži i výše zmíněnému to však nikdy neztratí tempo, Stewart srší charismatem snad více než kdy jindy, pnutí speciálně mezi ním a Krügerem je hmatatelné a vyloženě dělá celý film, do toho dobře zachycená ponorková nemoc, sekundující Attenborough, o napětí není nouze i na nějakou tu památnou scénu dojde. Je to setsakra dobré, ale je evidentní, že to mohlo být ještě lepší. Pak by nešlo "pouze" o kvalitní snímek, ale nadčasovou klasiku.

<< předchozí 1 2 3 4 28 55 82 109
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace