Arcipes

Arcipes

Vojtěch Vávra

Česko

4 body

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 5
    • 5.3.2019  05:41
    Gravitace (2013)
    *****

    Člověk, co je schopnej přemluvit mainstream, aby nebyl mainstream... ("aka Harry Potter ;-)") milovník hollywoodských tvůrčích procesů, který jsou krásný a zároveň sci-fi zároveň <3 génius filmovýho umění, kterej bohužel/naštěstí ví, ve který době se narodil a pro koho tvoří...! <3<3<3

    • 5.3.2019  05:27
    Roma (2018)
    *****

    Tohle je vlastně hodně nevděčný film. Skoro vším co nabízí se vzpouzí příjemnému a jednoznačnému přijmutí. Každá scéna trvá. Trvá hodně dlouho. Ale i když miluju masochistický momenty při sledování Pasoliniho nebo Viscontiho (zabijte je než nakladou vajíčka - a to je oba miluju!!!), Roma je možná stejně nebo víc náročná... *PRAVDA* to z toho filmu ale čpí od prvního záběru; a i když tomu třeba můj kluk stopro nerozuměl, i přes to mě to naprosto zasáhlo a považju to za jeden z nejnesnesitelnějších a nejlepších filmů, který může průměrnej mileniál v současný době vidět... 5/5

    • 15.1.2015  01:31
    Interstellar (2014)
    *****

    V srdci filmu leží krásná, působivá hypotéza: co když je láska měřitelnou fyzikální veličinou? Co když je komponentou vesmíru, substancí, kterou člověk chápe jen pasivně? Co když dokáže (jako gravitace) prostupovat čas a prostor a překonat horizont událostí? Některé detaily Kubrickovy Odysseje jsou transformovány/konfrontovány s onou hypotézou o citovosti a zdynamizovány. Získávají tak zdánlivě podobný, ve skutečnosti však jiný, soběstačný význam. Porovnávat oba filmy je tedy vhodné jen po stránce audiovizuální, nikoliv významové. Interstellar je samostatnou úvahou - hovoří o něčem jiném než Kubrick, nijak méně závažném (ne že bychom já nebo Kubrick přesně věděli, o čem Vesmírná Odyssea je). Nolan využívá a reformuje některá klišé americké kinematografie a studuje lásku a cit, tedy to, čemu se mnozí evropští tvůrci (a diváci) vyhýbají jako čert kříži. 5/5

    • 10.1.2015  20:42

    Za hlavu jsem se držel asi dvě třetiny stopáže. Klišé na klišé, logické díry, nevkusně přestřelená akce, zmatek ve střihu, ploché postavy, Jacksonovo konstantní vykrádání sebe sama. Přesto lepší než předchozí díl - snad proto, že sem tam byla nějaká ta režijní invence vidět (Galadriel a spol.). Jako jediný ze tří Hobitů mi poslední díl zároveň nepřipadal tak úmorně dlouhý (on byl také o dvacet minut kratší...). A po bitevních scénách přišlo překvapivé osvěžení - jediná skutečně ryze herecká vteřinka celé trilogie - rozloučení postav páně Freemana a Armitage. Ta byla opravdu velmi citlivě provedena - dík za ni. 3/5

    • 10.11.2014  18:10
    Home (2009)
    ****

    Autorovi se bohužel nedaří to, co tak skvěle umí (uměl) Godfrey Reggio - nechat obrazy mluvit za sebe. Obraz (obzvláště tak skvěle natočený) má svou sílu i řeč a v tomto případě není mluveného komentáře třeba. Arthus-Bertrand je skvělý kameraman, jeho bezprostřední přítomnost ve filmu ale ruší rytmus obrazů a hudby. S komentářem je "Home" pouhým dokumentem, bez něj a popisků by šlo o velkolepou audiovizuální esej. 4/5

    • 2.2.2014  17:31

    Jeunetova vybroušená manýra vtahuje a laská. Prostinká romance se vrství a zažírá pod kůži. Přímý zásah vy víte kam (doprdeletonení). 5/5

    • 21.11.2013  13:40
    THX 1138 (1971)
    ***

    Je škoda, že se Lucas neetabloval jako producent nebo prostě jen jako režisér (to mu šlo vždy až na výjimky dobře). Jeho univerza a příběhy (ano, i Star Wars) jsou sice audiovizuálně podmanivé, ale trpí dvěma zásadními problémy: 1) jsou nesrozumitelné (nebo povrchní) - pravidla a zákony zaznívají jen v Lucasově hlavě (pokud vůbec), k divákovi se nedostanou, a tak jsme zahlceni motivy, čísly a replikami, které jsou prvních pár minut působivé, ale po hodině už úplně ztrácí souvislost. 2) Vždy trpí množstvím logických děr - někdy způsobených rozpočtem, někdy prostě nedostatkem autorovy pozornosti. A malý bonus za třetí: Lucasově obsesi předělávat a "vylepšovat" svá starší díla se nevyhnul ani tento film. Já chci, kurňa, vědět, jak vypadal ORIGINÁL! (Takže pro lásku boží se nedívejte na "Final-cut") 3/5

    • 1.11.2013  23:53

    A skoro si přeju, aby to mělo miliónovej rozpočet... třeba by to pak byl i vkusnej blbej humor... 2/5

    • 2.10.2013  00:03

    Reggio má pravdu - ať už chceme pojmenovat či popsat cokoliv (kupříkladu Všechno), stačí nám k tomu klidně jediné slovo. 5/5

    • 29.9.2013  22:46

    Naprosto brilantní filmařina. Špičková herecká práce, božská hudba, přesná kamera, strhující a přitom velmi pozvolné vyprávění (snad díky nepatrné "mozaikovitosti"). Díky bohu za režiséry, kteří jsou dnes schopni točit klasicky a přitom uhranout jak technickou, tak narativní složkou díla! 5/5

    • 27.9.2013  01:19
    RocknRolla (2008)
    ***

    Jupíjej! Stránský dabuje Rodena! Ale jsem si jistý, že až budu mít hrózně moc času a podívám se na to v originálním znění, bude to za víc. Technicky skvělé, vypravěčsky plytké. 3/5

    • 26.9.2013  22:53

    Geniální a mrazivá groteska. 5/5

    • 26.9.2013  15:42

    O jednoho Cumberbatche lepší než předchozí díl, ale ani jeho výkon nepomohl příliš jednoduchému příběhu, který se o zajímavá dilemata jen otírá. Na "jsem na tebe hrdý" a "jsi v pořádku" jsem zřejmě příliš alergický. I přes úchvatné triky opět 3/5.

    • 24.9.2013  23:12
    Star Trek (2009)
    ***

    Výborný design, hezky zahrané (snad jen výkon obvykle spolehlivého Bany vzbuzoval rozpaky), audiovizuálně působivé, průměrně hloupé. Tušil jsem, že jedna z posledních replik bude: "Your father would be proud of you!", nicméně vzhledem k hodnocení i kritikám jsem hollywoodského sci-fi klišé čekal mnohem méně. Vím - bylo to naivní a možná taky dost nefér - ono totiž jde o technicky inovativní, naprosto čistokrevné a konzervativní hollywoodské sci-fi... zážitek z dobře odvyprávěného příběhu se však bohužel nedostavil. 3/5

    • 24.9.2013  17:57
    Frankenstein (divadelní záznam) (2011)
    *****

    Frankenstein je (stejně jako předloha) velmi silné a poměrně dost jednoduché dílo. Boyle vytvořil inscenaci, která ctí a podtrhuje "konzervativní sílu" hororu Shelleyové (scéna, lightdesign, zvuk a hudba jsou výjimečné), zdá se mi však, že námět má mnohem větší potenciál. Potřebuje dostatečnou drzost - a právě tu jsem od Boyla čekal. Líbí se mi velmi barvité obsazení, líbí se mi všemožné hrátky se scénou, z Cumberbatche (stvoření) a Millera (V. Frankenstein) jsem nadšen (ačkoliv ne překvapen), ale dekonstrukce a reinterpretace Shelleyové mohla být mnohem hrubší. Vzhledem k tomu, že adaptace nemusí být nutně dekonstruktivní (ačkoliv zrovna téhle inscenaci by to slušelo), vracím se z původně zamýšlené čtyřky na pětku. 5/5

    • 15.9.2013  23:04
    Sherlock (TV seriál) (2010)
    *****

    1. série: Vynikající první díl (5/5), poměrně dost slabý druhý (3/5), třetí naštěstí vrací drajv a most do druhé série je povedený (4/5). V druhé sérii se překvapivě opakovalo schéma z první, totiž první díl skvostný (5/5) - asi nejlepší z celé šestky, druhý velmi chabý (3/5) a třetí skvělý (5/5). Na "doylovské" základně nelze vyprávět realisticky a těší mě, že se scénáristé nedrží při zemi. Je to vykonstruované a nepravděpodobné, ergo zábavné, skvěle udělané a božsky zahrané. Dvojice F+C povyšují sérii vysoko nad průměr a vztah jejich postav je přitažlivější než v Ritchieho líbivých slátaninách. 5/5

    • 25.8.2013  22:05

    Hezky vyprtěné, velmi talentovaní dětští herci (pravda, nehrají tak úplně svůj věk) a několik působivých momentů (mnohé z nich však vyplývají už z předlohy). Jinak jde o poměrně chladný film, jehož stopáž se zdá neúměrná zážitku. 3/5

    • 25.8.2013  22:02
    District 9 (2009)
    *****

    Klenot současné „rozostřené“ kinematografie, film, kterému se podařila překvapivá žánrová syntéza s titěrným rozpočtem a ve velkém stylu. Závěr kazí asi dvě logické díry (akční scény prostě není snadné ukočírovat), objevují se schémata „klasického hollywoodu“ (hlavní sviňák a jeho osud apod.) a divák, který v úvodní pasáži přistoupí na hru dokumentární formy musí v zápětí přijmout i scény, které logicky nemohou být natáčeny žádným dokumentaristou – scény, kde se s dokumentu stává thriller (tady už nejde o výtku – právě tento nejistý balanc je velmi poutavý, ne každý se s ním však smíří). 5/5

    • 20.8.2013  22:20

    Napsal bych, že jde o lahůdku, kdyby to v souvislosti s Refnovou suverénní, detabuizující a v mnohém zvrácenou zálibou v detailní vizualizaci násilí nebylo trochu nevhodné. Přemíra detailu v místech kde jasně přebývá je také jediná výtka tomuto dílu očividného, ale fascinujícího egomana. "Violence is like sex," říká Refn - s tím se sice rozhodně neztotožním, ale jako klíč k režisérově audiovizuálnímu šifrování takový výrok slouží skvěle. 4/5

    • 19.8.2013  23:18

    Film, který v nejlepším slova smyslu vystihuje premisy hollywoodského dramatu a herectví. Jen více takových! 5/5

    • 19.8.2013  23:16

    Básnička o domově, místu člověka a jeho posledních věcech, o síle a statečnosti. Dokumentární kamera, božská Wallis, skvělá hudba a zručně a působivě zakomponovaná ekologická agitka (pardonzatoslovo). Co mě trošičku uvádí do rozpaků je ne úplně pochopitelná oslava primitivismu a (snad) společenskokritický záměr/poselství snímku. 4/5

    • 19.8.2013  23:16

    Malick se pokusil přečíst a nakreslit (a snad i zapsat) vesmír v celé jeho životodárné anarchii. Vzal si k tomu jen strohý příběh jedné zvláštní a přitom archetypální americké rodiny a tým trikařů... a kupodivu tomu těžkotonážnímu a zvláštně nepříjemnému sdělení rozumím a působí. Pomalu a uvnitř mě – a tak, ač mě film zasáhl a fascinoval, zároveň mě ohromě dezorientoval. Ale je to ten druh zmatení, ze kterého máte husí kůži. Stejné, jaké zažíváte u Markéty Lazarové. Dezorientace, která vzbuzuje otázky. Kdesi uvnitř tedy hodnotím pěti hvězdičkami, tady na povrchu pak čtyřmi... hmm... 4/5

    • 19.8.2013  23:16
    Prometheus (2012)
    **

    Jedno z nejsmutnějších hodnocení. Prometheus je skvělý film a zároveň velká hovadina. Audiovizuálně jde o nejpůsobivější dílo posledních let. Po stránce dějové je to však jeden z nejapokalyptičtějších průvanů. Postavy jsou nepravděpodobné, chovají i vyjadřují se jako *nekompetentní* idioti a příběh má tolik logických děr, že při závěrečných scénách už máte chuť vyrvat si šlachy ze všech končetin a uškrtit se na nich. 2/5

    • 19.8.2013  23:15

    Tichá sestřička Loly, povahově úplně rozdílná - ne co se drzého režisérského rukopisu týče, ale tempa. Pomalu (skoro meditativně) vyprávěný příběh o osudovosti setkání, čirý i zastřený magickým realismem, za doprovodu skvělé hudby od Pale 3... co víc si přát? Snad jen trošku více odvahy ve střižně – chtělo by to profikat hlušiny... a pořád nemlátit s Frankou Potente o zem. 4/5

    • 19.8.2013  23:15
    Andělé v Americe (TV seriál) (2003)
    *****

    Na šesti hodinách dramatu se dá leccos zprasit, avšak Nicholsovi se podařilo divadelní text, dav herců i prťavý rozpočet zkrotit tak, že dlouhé konverzační scény nenudí, hluchá místa nejsou a neustálé balancování mezi tíživým realismem a střeleným kýčem baví – vyjma posledních několika minut, které jakoby něco (důležitého) nedořekly... nicméně poučilo, pobavilo a především zasáhlo. Krom toho – Al Pacino je bůh, Streep je múza a Newman... ach, ten Newman... 4/5

    • 4.7.2013  00:12

    Tušil jsem, že to skončí jako audiovizuálně opulentní a přeplácaná akční pohádka s obřím rozpočtem, který bude setsakra vidět. Nicméně je to poměrně povedená akční pohádka. Nejvíce však zabaví odkazy na Pána Prstenů a scény, které se od adaptace Hobita přesouvají skrze Silmarillion právě k Pánu Prstenů (Dol Guldur, Radegast...). Strašně rád bych viděl nějakou komornější verzi s větším citem pro naraci. 3/5

    • 18.5.2013  01:27
    Mrtvý muž (1995)
    *****

    Unikátní a ojedinělá nádhera. Meditativní poezie o putování se smrtí, pozvolna, tiše a vlídně recitovaná jako modlitba před spaním. 5/5

    • 6.4.2013  00:26
    Avengers (2012)
    ***

    U takových filmů mě vždycky strašně mrzí, že vedle nelidsky precizní režie, kamery, střihu a efektů k pomilování stojí děravý scénář, jalové hlášky lítají jedna za druhou a humor je bezvýhradně situační (což začne být po čase poněkud únavné). Mrzelo mě to u Trona, pomrzelo i u Avatara. Tady je ale promrhaný potenciál nějak mnohem víc znát. 3/5

    • 22.2.2013  02:31

    Silné, ruské, těžké, hypnotizující. A krom toho neuvěřitelně vizionářské. 5/5

    • 30.12.2012  01:05

    Plození blockbusteru je magnetizující.... 4/5

<< předchozí 1 2 3 4 5