ViktorD

ViktorD

Viktor Dobrev

okres Nymburk

homepage

12 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 5
    • 13.7.2017  14:18
    Nejmladší z rodu Hamrů (TV seriál) (1975)
    ****

    Takovýchto vzorových družstev bylo v celém Československu jako šafránu a pracovní jednotka po sloučení družstev do větších celků se na prahu 60. let pohybovala kolem 10–15 Kčs, o 25 Kčs si mohli mnozí družstevníci nechat jen zdát. Počátek 50. let a následná druhá vlna kolektivizace v jejich druhé polovině je v seriálu vykreslena do značné míry nekonfliktně, neboť se pomíjí některé důležité momenty, které byly pro zdárný průběh združstevnění vesnice klíčové: předně to byl neustálý nátlak činovníků z ONV a MNV na drobné rolníky, aby do JZD vstoupili, dále to byly také neúměrně vysoké povinné dodávky, které museli drobní zemědělci státu odvádět, družstevníci je měli totiž daleko nižší. Nebylo výjimkou, že rolníkům byla úroda často zabavována, pokud neměli dodávky splněny, takže mnozí z nich se ocitli na pokraji bídy, a navíc jim byly vyměřeny ještě vysoké pokuty (v řádech desetitisíců korun, což při průměrné mzdě kolem 1000 Kčs na počátku 50. let nebyl taky žádný med). Při scelování pozemků dostávali rolníci náhradou půdu o nižší bonitě a na špatně přístupných místech, takže bez mechanizace ji nebyli schopni ani řádně obdělávat. Když už jsme u té mechanizace, pokud měli střední či větší rolníci nějaké stroje, byly jim bez náhrady už na začátku 50. let zabaveny pro potřeby nově vznikajících strojních a traktorových stanic (STS). Protože se do družstev nikdo nehrnul a MNV disponovaly půdou z poválečné revize pozemkové reformy, kterou neměl kdo obhospodařovat, přidělovaly ji drobným zemědělcům do tzv. nuceného pachtu, takže zemědělcům vzrostla výměra půdy, a zvýšily se jim tedy i povinné dodávky, které byly pro mnohé z nich opět decimační. Pokud chtěl zemědělec darovat půdu státu, nebyla tato nabídka začasté přijímána a bylo mu doporučeno, aby s ní vstoupil do družstva – ta se totiž po celá 50. a ještě i v první polovině let 60. potýkala s naprostým nedostatkem pracovních sil, a to zejména z řad mladých lidí. Není proto divu, že nakonec mnozí rezignovali a do JZD vstoupili. O kulacích a jejich vysídlování se taky mnoho nedozvíme, a pokud je přece jen poukázáno v seriálu na některé stinné stránky kolektivizace, jedná se vždy o selhání či chybu jedince, nikoliv systému jako takového. Odhlédnu-li od výše řečeného, nemá seriál s historickou skutečností příliš společného, ale dějiny píší vítězové, takže se není příliš čemu divit. Nicméně řemeslně je seriál zvládnut dobře, pan Dietl psát uměl, ne nadarmo si získal přezdívku Jirásek socialismu, protože se dovedl rozmáchnout k velkým historickým freskám. I proto mé celkové hodnocení je víceméně shovívavé, hodnotím fikční svět, který vytvořil, nikoliv překreslenou historickou realitu, kterou se snažil divákům indoktrinovat.

    • 15.11.2016  09:12
    Apokalypsa Stalin (TV seriál) (2015)
    *****

    Zrůda rudá.

    • 14.7.2016  23:15
    Bellevue (TV film) (1969)
    *****

    Tak to je koncert... Co?

    • 9.7.2016  01:15
    Ucho (1970)
    *****

    Veškeré filmové dokumenty o této době (a že jich moc není/nebo nejsou dostupné?), veškeré historické publikace za poslední čtvrtstoletí (a že jich je, ale nikdo je nečte...), veškeré historické povědomí o této době, které současná společnost má (ale spíš nemá), se jeví oproti této syrové umělecké výpovědi zcela "zbytečné". Narvat do hodiny a půl filmu naprosto vše o systému, který si nikdy nevěřil, a proto všechny kolem sebe neustále podezíral, je obdivuhodné. Samozřejmě... kdo nechce vidět, neuvidí, kdo nechce slyšet, neuslyší. Nemusíte přepisovat dějiny, pouštějte dětem ve školách Ucho. Koneckonců, film byl natočen (ač okamžitě trezorován) de facto v poločase rozpadu systému, který podrobují drtivé kritice sami komunisté. A o to je jejich zpověď také cennější.

    • 28.12.2015  22:50

    Za hlášku Roberta Vrchoty: „Člověče, tam ti měli tak dobrý pivo… Já jsem si tam dal čtrnáct dvanáctek…“ a za hudbu Štěpána Luckého zvyšuju po dalším zhlédnutí hodnocení ze tří hvězd na tři a třičtvrtě...

    • 16.10.2015  18:20

    Na můj vkus replikově "přecoolovatělé" (česky asi přepohodářštělé) v každé scéně a za každou cenu. Zajímalo by mě, jestli dnešní mladý takovejhle sociolekt fakt užívaj.

    • 18.9.2015  12:29
    O dvacáté páté hodině (TV film) (2005)
    *****

    Dokument je důstojným připomenutím básníkova života a jeho tvorby. Spíš mi vadí zdejší galimatyášově pojatý obsah co do chronologie, tematiky a typologie jeho děl...

    • 2.4.2015  17:01
    Milionár (TV film) (1973)
    *****

    Krásná a jímavá hudba Luboše Fišera, vlastně variovaný leitmotiv, který použil už o rok dříve pro film Václava Matějky Návraty...

    • 13.2.2015  11:02
    Štipku soli (TV film) (1977)
    *****

    Skvělé herecké výkony, oceňuji hlavně bezprostřední jednání většiny postav. Emília Vašáryová sa mi naozaj veľmi páčila! K udělení páté hvězdy nemalým dílem přispěla příjemná hudba Aliho Brezovského. Proč ale Bohuše Záhorského namluvil téměř nepoznatelný Karel Höger, zůstává záhadou, zřejmě byl Bohoušek nachlazen. :)

    • 29.1.2015  08:40

    Zvlášť druhá půle dokumentu dobře vystihuje, co za magora Magor byl... Některé jeho verše jsou však geniální: „... doma je tam, kde se oběsíš...“

    • 14.1.2015  08:35

    Pokaždé když film vidím, je to pro mě nevšední divácký zážitek: typicky körnerovské, syrové, nepřikrášlující... Zádumčivě ponurá atmosféra, hra světel a stínů a s příchodem werwolfů vědomí smrti téměř v každém okamžení...

    • 30.8.2014  21:15
    Stroskotanie Danubia (TV film) (1976)
    ****

    Další z výtečných hudebních opusů Zdeňka Lišky... Snad i díky společné "plavební" tematice mi úvodní hudební entrée svou náladou připomíná mistrovu hudbu k Lodi do Hamburku.

    • 27.8.2014  22:21

    Myslím, že Martin Hollý uměl lepší filmy. Navíc závěrečná scéna rezignovavšího Kima mi maně připomíná finále Vláčilovy Adelheid...

    • 2.6.2014  08:51

    Vcelku nekrškovsky laděný film, i když jeho poetika tu a tam prosvítá vzdor tomu, že jde o komedii. Slávka Budínová tu zahrála svou životní roli – neustále štěbetavá s nefalšovaným sklonem k eruptivní hysteričnosti, ale zároveň okouzlující a jiskrně, ba až lascivně svůdná... Dialogy v hádkách jsou jak vystřižené z Woodyho Allena. Bavil jsem se!

    • 25.3.2014  09:16

    Jak vidno, soudruzi neustále popíjeli. Krásná výkladní skříň socialistického konzumu, jemuž se však mohla oddávat jen hrstka vyvolených. Ostatně tak je tomu za každého režimu... Leonid Iljič byl tehdy ještě štramák, to o pět o šest let později při další návštěvě, kdy mu bylo uděleno vysoké státní vyznamenání, byl už vychlastanej natolik, že celej svůj projev prochrchlal, až se zdálo, že to je jeho poslední hodinka. Ale nakonec chlapec vydržel ještě několik let.

    • 18.3.2014  18:53

    Je to dokument doby a v té době vládla jedna strana, takže je to i dokument o její sebeprezentaci, to je jasné. Ty čtyři hvězdy jsou právě jen za ty hodnotné filmové (to zdůrazňuji) dokumentární záběry.

    • 12.3.2014  17:42

    Matin Hollý zklame málokdy, Zdeněk Liška nikdy! Velice umně a nenásilně rafinované ideové (nebo ideologické, chcete-li) vyznění zcela pomíjím.

    • 7.3.2014  18:31
    Pasiáns (1977)
    ****

    Škoda jen, že ten nejjímavější hudební motiv je téměř vždy „rušen“ replikami protagonistů.

    • 26.2.2014  10:56
    Zdeněk Liška (TV film) (2000)
    *****

    Film by jistě zasluhoval delší stopáž, přesto je to asi jediný dokument, který se osobnosti Zdeňka Lišky věnuje alespoň "nějak". Díky tedy za něj. Tento génius by si především zasloužil kvalitní knižní monografii. Vzhledem k tomu, že od jeho smrti uplynulo už více než třicet let, je toto manko o to tristnější...

    • 18.2.2014  17:57

    Marta Kubišová byla skutečně jedinečná...

    • 7.2.2014  14:00

    Ty tři hvězdy jsou za cenné dokumentární záběry, propagandistický komentář nechávám stranou, byť v několika málo případech není daleko od pravdy, pokud jde o diktaturu peněz, která vládne západnímu světu. A dnes i nám...

    • 26.1.2014  18:37

    Génius, skutečně hudební génius! Mít tak možnost přístupu k osobnímu archivu s jeho filmovou hudbou...

    • 26.2.2013  13:51

    Tenhle snímek jistě není nijak závratně oslnivý, ale mám pocit, že s přibývajícím časem přece jen zraje jak víno. Viděl jsem ho během těch 9 let všehovšudy třikrát, a až teď jsem mu přišel asi nejvíc na chuť. Trochu ho sice sráží přílišná expresivnost většiny hrdinů – snad snaha o převedení původní atmosféry Páralovy výtečné předlohy, byť víceméně neúspěšná, přesto mu zejména díky zdařilým lokacím a celkovému vyznění zvyšuju hodnocení na slabší čtyři hvězdičky. Zkrátka se mi nějak nyní při posledním zhlédnutí trefil do noty víc než při těch dvou předchozích.

    • 12.1.2013  15:34

    Filmem jsem proplul v dopoledním polospánku během vánočního bezčasí, takže snímek jako takový nemohu hodnotit, přeci jen oči jsem měl více zavřené než otevřené... Ovšem hudbu Zdeňka Lišky nešlo nevnímat (a že je jí v tomto snímku požehnaně!), díky ní dávám filmu, který jsem neviděl, ale slyšel, plný počet a řadím ho k jedněm z největších hudebních zážitků za uplynulý rok.

    • 27.12.2012  12:29

    Čtyři hvězdy za stylovou hudbu Wiliama Bukového.

    • 29.10.2012  19:01
    Nevinnost (2011)
    *****

    Smekám! Další z pomyslných vrcholů společné tvorby dua Jarchovský–Hřebejk. Silné, zásadní, tíživé a přitom výrazově strohé, nikterak nepřepjaté, ba až komorní. A výtečná hudba.

    • 31.8.2012  11:34

    V současném českém kinematografickém zmaru řadím tenhle snímek k jedněm z nejlepších. Myslím, že perfektně vystihnul pocity generace lidí mezi třicítkou a čtyřicítkou, rozmanitost lidských osudů (každej je ujetej na něco jinýho), ale i všudypřítomnou osamocenost a nepochopení. Kaleidoskop kuriozit a rekordů ani chvilku nenudí, vrcholy pro mě tvoří Marek Taclík, kterej dokáže vypít lahváče pod vodou – a to třikrát po sobě!!! :))), sběratel čtyřlístků Martin Myšička a potápěč David Švehlík. Skvělý!

    • 25.7.2012  13:54

    Teprve po přečtení Vávrových pamětí Moje filmové století musím uznat, že jsem, stržen vírem nepodložených a nactiutrhačných odsudků kolujících v obecném kulturním (bohužel) povědomí, v mnohém tomuto režisérovi křivdil. Někdo může namítnout, že jde o Vávrův subjektivní pohled na český film 20. století, ovšem ústrky, intriky, pletichaření a peripetie, které provázely realizaci jeho filmů a jež převážně ve svých pamětech líčí, zcela jasně vykreslují Otakara Vávru jako člověka, kterému šlo vždy a především o to, aby mohl natáčet filmy, aniž by si užíval výsad režimu, natož aby mu šel režim na ruku, ba naopak! Jedním příkladem za všechny může být jeho válečná trilogie ze 70. let. Realizace tohoto opusu neprobíhala vůbec tak hladce, jak se může mnohým nekompromisním antikomunistům, kteří házejí vše z období 1948–1989 šmahem do jednoho pytle, zdát. Celkové ideové vyznění této trilogie v sobě nezapře ducha normalizací pokřivených 70. let, přesto patří Dny zrady, Sokolovo i Osvobození Prahy do zlaté klenotnice českého filmu.

    • 19.7.2012  11:48
    Almara (TV film) (1971)
    ****

    Ústřední hudební motiv (s mírně odlišným aranžmá) použil už dříve Jiří Šust v Menzelově Rozmarném létě.

    • 9.7.2012  16:31

    Zřejmě divácky "nejpřívětivější" ze Steklého volné normalizační trilogie (Hroch, Za volantem nepřítel), přesto i zde jsou místa, která působila "pohádkově" už ve své době: za všechny uvěďme situaci, kdy jde příslušník SNB v 50. letech zatknout kulaka, ale ten právě obědvá, a tak strážník počká téměř s prominutím před domem, až dotyčný dojí, a pak ho teprve sebere. Herecké výkony nejsou špatné, jako fraška ucházející.

<< předchozí 1 2 3 4 5
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace