Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Animovaný
  • Drama
  • Komedie
  • Krátkometrážní
  • Horor

Recenze (8 227)

plakát

Brutální vedro (2023) 

Popravdě bych radši, kdyby z toho vzešel mnohovýznamnový a hůře uchopitelný mindfuck po Česku, protože tak to dlouhou dobu vypadá, dokud tedy nepřijde finále, které vám dá jasně najevo, o jak prostinké podobenství nakonec šlo. A ještě se silným nádechem "Já, ubohý hodný kluk, musím snášet celé zlo světa a nechápavost starších a útěchu hledat v rapu a (asi?) pofidérních kamarádech, ale přitom jediné, co chci, je světový mír.". Beru, že to je debut mladého tvůrce, že to nebude mít vše perfektně dotažené, ale výstavbou to má pořád blíž studentskému filmu než profesionálnímu, který by měl jít sebevědomě na festivaly a celorepublikově do kin. Mimo příliš jednoduchého poselství a jisté naivity s ním spojeným to trpí i mizerným zvukem a hlavním hercem, kterým ano, je bratr režiséra, asi ho má rád a chtěl mu ve svém filmu dát hlavní roli, ale co z toho, když mu buď vůbec není rozumět a když už jo, tak neumí vůbec nic zahrát. Nevzešla z toho ani civilnost, na to Vincent reaguje na všechny události, které se mu přihodí, naprosto prkenně. Jestli se ale Hospodářskému něco povedlo, tak je to práce s detaily a rámování záběrů, které jsou často propracované a jejich návaznost s občasným odsunem k úplně jiným postavám dokáže budovat atmosféru a znejišťovat diváka v tom, co se děje s hlavním hrdinou. V určitých jednotlivostech to je skutečně skvělé, ale těch není tolik, aby zachránily do očí bijící nedostatky a i kdyby jich bylo dost, stejně by vše nezachránily. Ambiciózní projekt to ale je a místy se mi zamlouval, už jen svým sci-fi-road movie laděním. Lepší 2*

plakát

Kazoku wa curai jo (2016) 

Divácky velice vstřícný film, pochopitelný napříč celým světem, s širokou škálou humoru, ve které si něco najde jak fanda britcomového cynismu, tak i fandové legračních pádů. Výsledkem je milý, neurážející film, pojednávající o vážném tématu (s opřením o nejedno další) s humorem a veskrze sympatickými postavami. Plyne se to svým tempem, nenudí to, ale ani výrazně nebaví a ve finále přijde trocha očekaváného dojáku. Účel to plní hezky, akorát se jedná o film, který bohatě stačí vidět jednou, jelikož ve mě nic skutečně výraznějšího nezanechal. A ani samotný scénář nepřichází s čímkoli přelomovým. Popravdě si z toho nejvíc budu pamatovat odkazy na Ozua (občas přítomné i v úhlech kamery) a skvělé úvodní a závěrečné titulky. 3*

plakát

Zločin v expresu (1965) 

Od Costa-Gavrase jsem doposud nic neviděl, ale kruci, jestli i jeho ostatní filmy vypadají takhle, tak jich musím vidět víc. A především Z, které mám v plánu už bůhvíkolik let. Tohle ale bylo něco už od prvních záběrů - tolik geniálně filmařsky řešených záběrů v každé scéně se jen tak nevidí a celý film je jimi naprosto plný, ať už detailní prací s umisťováním postav v rámu, tak i dalšími technickými hrátkami, ze kterých je pro mě nejvýraznější "falešný splitscreen" při jízdě vlakem (levá půlka záběru se odehrává ve vlaku, přičemž v rohu se na dveřích lůžkových kupé objevuje odraz všeho ostatního, co z náhledu kamery nemůžeme přímo vidět a v pravé půlce je venkovní krajina a dokonce během jízdy). A dokonalé jsou zde nejen jednotlivosti, ale i celková výstavba - už od začátku je zde svižné tempo, které nejen že tvoří výrazné napětí, jenž mi nedalo vydechnout, ale taky do něj skvěle zapadají vtipné scény, které nejsou na sílu a svými hláškami vše perfektně podporují a dotvářejí jinak silnou ústřední detektivní zápletku. Solidní je díky hláškám a dalším zdařile napsaným dialogům i samotný scénář a herci, ačkoli někteří jak kdy (ale to už bych se pitval v drobnostech), své role zvládají též skvěle. A je tam toho mnohem, mnohem víc, ale nechci tu o tom pořád básnit, jelikož bych se začal opakovat. Snad jen ty lehce psychologické monology obětí před smrtí mě dost zaujaly, přišly mi neotřelé a nevím, jestli jsem podobný nápad v nějakém starším filmu ještě viděl. Za mě ale velké nadšení a na Z se už prostě budu muset podívat. 5*

plakát

Muž z Vysokého zámku - Série 2 (2016) (série) 

Ještě lepší než první série. Počáteční pomalé tempo mi (až na jednu epizodu) vůbec nevadilo a naopak mi přišlo vhodně, logicky a funkčně zvolené, tudíž jsem s ním neměl žádný problém. A když už by to začínalo působit až moc pomalu, přijdou poslední tři epizody, ve kterých je zvratů tolik, že se to nedá vstřebat. A přesto to pořád celistvě funguje. U třetí série určitý pokles čekám, vzhledem k tomu, že zde skoro všechny dějové linie skončily a další dění bude o tom, "co bylo pak", ale pořád mám vysoká očekávání a na další díly se upřímně těším :-)

plakát

Muž z Vysokého zámku - Loose Lips (2016) (epizoda) 

Jak v předchozích dílech bylo pomalejší tempo, tak zde je takových zvratů, že jsem to až nestíhal vstřebávat. Epizoda naplněná, jak kdyby to bylo finále série, ale do toho při tom zbývají ještě dva díly a já už konečně musím dokoukat celou druhou sérii, abych věděl kam se to ještě pohne. 5*

plakát

The Ultimate Warrior (1975) 

Takový nenáročný "náročný" akčňák, ve kterém akce moc není, obsahuje pár dějů, ale ani jeden nepodává dramatičtěji a všechny působí dojmem "ono to nějak dopadne" a celé je to oddechové, ale s nádechem trošku vážnějšího akčňáku. Tudíž někde mezi fajn filmem a naprostou zbytečností. Ale atmosféra mi sedla, Yul Brynner působil jako light verze Mačety, hraje tam Max von Sydow a kupodivu větší roli a ne žádný štěk, utíkalo mi to docela rychle a navzdory plakátu to není žádná přehnaná blbost. Teď ještě záleží, kolik si z toho vybavím časem, ale s mými třemi hvězdami to nijak nehne. Jestli mě ale něco zaujalo, tak docela netradiční hudba, kdy třeba v závěrečné napínavé scéně hrají agresivní smyčce. 3*

plakát

In Dubious Battle (2016) 

Skvělý střih, dobrá kamera a veskrze zdařilé herecké výkony. Ale jinak jestli takhle vypadá i Steinbeckova předloha (kterou jsem nečetl), tak potěš, protože tohle je příliš tezovité, ve všem zjednodušující a s nevýraznými postavami bez pořádných charakterů a mdle vystavěnými konflikty mezi nimi - přičemž ústřední konflikt nižší třída vs. vyšší je zase hlavně tezovitý. Já to nerad říkám, když v USA takových filmů nikdy moc nevznikalo, ale tenhle své téma pojímá spíš s nádechem levicové agitky, než s komplexnější výstavbou, kterou mají třeba italské levicové filmy. In Dubious Battle by rád byl komplexnější, ale tým okolo Franca dal dohromady jen něco prostinkého, kde pár trefnějších vět sice zazní, ale celý film neutáhnou a dojem jednoduchosti nezmění. Takže bohužel, sice jde o další z Francových filmových adaptací předlohy slavného amerického spisovatele, ale tahle se v mých očích bohužel řadí mezi ty nepovedené. Opravdu bohužel, jelikož Steinbecka jako spisovatele mám rád. Ale já už si u Franca zvykl, že někdy natočí skvělý film, jindy pozoruhodný těžký art, někdy naprostou zbytečnost a někdy naprostou hovadinu, takže podívat se na další jeho filmy je vždy jak sázka do loterie. 2*

plakát

Time Changer (2002) 

Křesťanských sci-fi je jak šafránu a když už nějaká je, tak o apokalypse, jenže tahle ne a tak jsem do ní vkládal určité naděje, že by z ní nemusela vypadnout jen těžká (a směšná) agitka. Ale ona bohužel je. Přitom se v tom skrývá nosný a slibný sociologický námět o velké proměně společnosti za 100 let a interakce minulosti s (pro něj) budoucností, resp. současností, ale jakkoli to aspoň začátku vypadá nadějně, tak se to stejně celé rozpadne. Platí to hlavně o výstavbě příběhu, který naťukne možný milostní vztah, komplexnější pohled na současnou církev/víru nebo možné odhalení profesora coby cestovatelé časem, ale vše se zahrabe, hned po objevu určitého prvku zničehonic zmizí a vše tak stojí jen na agitačních mravních poučkách, ve kterých je jediná cesta přijmutí Ježíše do svého srdce. Současnost má působit jako krůček před apokalypsou (ale naštěstí jen v rámci profesorovy teorie, ne přímo), zkaženost doby je zobrazena na banálních příkladech, který by rády byly názorné pro všechny, ale na tento záměr jim zase chybí větší důraznost, která by na křesťanskou agitku byla moc drsná. Tím pádem vám zbydou jen banální lehké příklady a vám nezbyde nic jiného, než se znechucovat nad líbajícím se párem v televizi... jo. Pořád to ale dlouhou dobu má naději být komplexnějším křesťanským filmem, jenže pak přijde závěrečná půl hodina, kde se divákům milionkrát řekne, jak Ježíš všechny miluje a že ho máme pustit do svého srdce a že je to jediná cesta ke spáse atd. a přijdou i scény ve stylu "Mexičan na recepci nikdy nevěřil, ale když dnes viděl společenství věřících a dostal Bibli, natolik ho to nadchlo, že začíná taky věřit a přečte si poctivě celou Bibli"... jo. To už je skoro na úrovni Chvíle poté a "kultovní" scény s echt ateistickým agentem FBI, který po třech slovech ("Ježíš tě miluje") okamžitě uvěří v Boha a začne se kát. Navíc je zde sice nenáboženská (na začátku), ale přesto vyloženě směšná scéna, kdy profesor z roku 1890 jde do kina, jako by tehdy byly všude a přesně věděl, co to je. A abychom to pochopili, podobnou přednášku o Ježíši dostaneme i na konci, kdy profesor řekne o Ježíši (ne o Bohu, o Ježíši) klukovi, který na začátku ukradl kuličky. Snad jediná opravdu dobrá scéna je v knihovně u počítače, kdy profesor přemýšlí nad tím, že vyhledá své jméno (tedy zjistil datum svojí smrti), ale nakonec odolá a nechá to být. Je v tom svým způsobem souboj s pokušením ďábla, přičemž ďábel není ztělesněním počítače (jak bych v takové agitce čekal), ale oné situace. To byla skutečně povedená scéna a líbila se mi. Vše ostatní mi ale připomíná, proč se těmto filmům snažím co nejvíc vyhýbat. Přičemž ten film naznačí skutečné rozpory a uvolňování pravidel morálky a sem tam z něj vypadne něco k zamyšlení, ale vše tak moc zaobalí do agitačního obalu, že se ani neobtěžujete nad tím zamyslet, jak průhledně to působí. Ale tak stalo se, viděl jsem na Velikonoce film, kde je Ježíš nejčastější řečené slovo, bylo to i tak trochu pokání, účel to teoreticky splnilo... ale rozhodně jsem doufal v něco, co by překročilo rámec křesťanské agitky. BohuŽel se nestalo. 2*

plakát

Gospodin oformitěl (1988) 

HOROROVÝ VÝBĚR, ZEMĚ Č.42  - SOVĚTSKÝ SVAZ - Z toho, co vím, Sovětský svaz moc hororů nenatočil. Bral se tam jako podřadný žánr, který v jejich ideologií nemá opodstatnění a tak když už něco sami označili jako horor, tak to buď musel být film vyloženě podle hororové legendy/předlohy, nebo film tak hororový, že se to nedalo "zamaskovat". Berte můj názor ale s rezervou, detailněji jsem to nestudoval, ale po nemalém počtu zhlédnutých sovětských filmů vypozoroval. Každopádně do první kategorie by se dal zařadit třeba Veld, film podle tří povídek Raye Bradburyho, zatímco do té druhé třeba Posetitel muzeja, který sice jako horor označený nikde není, ale zato má mnoho hororových prvků a velice temnou atmosféru. A Gospodin oformitěl už od pohledu patří do té druhé a sám jsem si to potvrdil, když jsem se někde v půlce musel podívat na rok vzniku. Tahle druhá kategorie totiž vznikala primárně v období perestrojky a tady už z prvních minut lze ono období krásně poznat, lokacemi, výběrem herců i rámováním záběrů. Nevzejde z toho žádné velké psycho (v které jsem (pod)vědomě doufal), ale pořád se jedná o dílo s perfektně vybudovanou výraznou atmosférou, díky níž ten stěžejní příběh o umělci, který chtěl být Bohem a dost se mu to vymstilo, funguje. A ačkoli se mi hned po zhlédnutí zdálo, že to sice je povedené, ale moc to ve mě nezanechá, tak teď mám v hlavě pořád dostatečně výrazný dojem z toho specifického zážitku, že určitě zvednu hodnocení. Ono to totiž mohlo vypadat líp a vydat se to třeba cestou filozofického artu (kterým to mohlo klidně být, ale jaksi to nebyl tvůrčí záměr), ale i tahle cesta není vůbec špatná a stále obsahuje nemalý počet (převážně výtvarně) silných scén. A psychedelický závěr patří k tomu nejlepšímu, co sovětské nezávislé umělecké žánrovky za posledních 20 let minulého tisíciletí mohly nabídnout. Škoda jen, že se po dvou filmech Oleg Těpcov po dvou filmech tak vytratil, mohl pokračovat aspoň v nějaké podobě jako třeba Lopušanskij. Slabé 4*

plakát

Le Dos au mur (1958) 

Nemá to vychytané všechny mouchy (což se projeví hlavně v závěru), ale mimo to se jedná o skvělé natočený film s vynikající prací se světly i rámováním záběrů, tak i napínavým narativem, který mi osobně chladný nepřišel. Nedotažený, to ano, ale získalo si mě to rychle a byl jsem napnutý, jak celá situace nakonec dopadne. Perfektně zde funguje už úvod, který v sobě má jen minimum zvukové stopy a přesto dokáže chytře budovat atmosféru. A i práce s charaktery postav je komplexnější, než se na první pohled zdá. Za mě tedy spokojenost i přes to, že to je jeden z těch filmů začínajících těsně před koncem a se znalostí (poté) budoucích událostí, ale přišlo mi, že se s tím zde dobře pracuje a napětí zde vzniká poctivě, bez falešných kalkulů. 4*