Poslední recenze (8 494)
Ludo (2014)
HOROROVÝ VÝBĚR, ZEMĚ Č.63 - FAERSKÉ OSTROVY - A tohle bylo jako co? Při sledování jsem si byl naprosto jistý, že se jedná o víceméně amatérský film, natočený pár nadšenci z Faerských ostrovů a podle toho taky vypadá a graduje, jenže Katrin Ottarsdóttir už za sebou pár filmů má a její nejslavnější je zároveň nejslavnějším filmem z produkce Faerských ostrovů vůbec! O to hůř se mi chápe, proč Ludo vypadá tak amatérsky a levně, ale mnohem větší problém mám s pochopením všeho ostatního. Jestli jsem příběh pochopil správně, je to o matce s psychickými problémy a strachem z toho, že ztrácí svoji dceru, která víc lpí na otci (a aby taky ne, když je vůči oběma tak hnusná). Má v sobě dost temnou stránku, asi si ji uvědomuje, ale vždycky jí spíš podlehne. Do toho se prolíná mnoho ustavujících záběrů, přírodní scenérie a hlavně nekonečný počet záběrů na umělé či živé vrány, přičemž vše se objevuje dost nahodile. Do toho spousta zpomalených scén, které opět působí bez narativního smyslu a mají jen dvě možná vysvětlení - snaha o temnou depresivní atmosféru nebo snaha přetáhnout stopáž přes hodinu. Přičemž tady bych klidně víc věřil tomu druhému, jelikož to tak opravdu podezřele působí. Nejspíš to chce budit dojem psychologického dramatu, ale o postavách se nedozvíme skoro nic a stav, ve kterém je vidíme na začátku, nám o nich řekne prakticky vše, co sledujeme ve zbytku filmu. Vlastně se jen čeká na to, jestli matce úplně hrábne nebo ne a na naznačení nějakého pozadí, minulosti či vysvětlení jejich psychických stavů můžete okamžitě zapomenout, jelikož se film o nic takového nepokouší. Zůstane tedy atmosféra, kterou ale tvoří levné efekty, digitální kamera s minimem koncepce (až to působí jako středoškolský film, kde kamarád prostě nějak držel kameru a točil) a vyloženě amatérské postsynchrony výkřiků či jiných expresivních zvukových prvků. Tudíž mě to spíš rozesmálo, než cokoli jiného. Ludo ale stále dokáže lavírovat mezi těžkým symbolistickým pojetím (vzhledem k tomu, že dává málo vodítek, ale přitom jakoby stále něco naznačuje) a mizerným amatérsky působícím pokusem o horor. Těžko říct, jestli zde není skryta nějaká mytologie, ale já to spíš vnímal jako mizernou amatérštinu, která se prostě jen nepovedla. Zvlášť, když se není čeho chytat... A to jsem byl na horor z Faerských ostrovů hodně zvědavý, mrzí mě to, ale bohužel se to vůbec nepovedlo. Mám to mezi jednou a dvěma hvězdami, ale jen krásná příroda a nějaká snaha o atmosféru mi na druhou hvězdu moc nestačí, když to jinak vůbec nefunguje... Lepší 1*
Darjeeling s ručením omezeným (2007)
Tak jsem čekal předěl mezi starým a novým Wesem a taky jsem ho dostal, ale jen čistě emocionálně. Vizuálně to je snad nejnormálnější Wesův film, za čímž nejspíš stojí fakt, že se odehrává z větší části v exteriérech, které nejsou nijak zvlášť upravované. Na jednu stranu se mi to dost zamlouvalo, jelikož to byl nečekaný návrat k začátkům, na tu druhou jsem se mohl víc věnovat samotnému příběhu a ten mě zrovna neoslnil. Sice odněkud někam jde a určité dojmy předá, ale mě to stejně nechalo poněkud chladným a závěr se mi líbil hlavně kvůli skvěle vybrané písni. Road movie mám popravdě radši takové, kde je cesta cílem a ne ty, kde je cíl cílem. Spousta road movie podle mě staví na prvním modelu, jelikož zážitky při ní hlavní postavu/postavy formují nejvíc. Tady máme trio rozhádaných bratrů, kteří se prostě moc nemusí a bez postupného vývinu se vzájemně berou až v samotném závěru. Přitom postupný vývin mi tam chyběl nejvíc, jelikož takhle náročná cesta ho způsobí sama, ať chcete nebo ne. Indické pozadí sice funguje, ale krapet... ne zrovna povrchně, ale vyumělkovaně, ne moc, ale na Wese je málo kreativní a na realitu málo reálné. Zaseklo se to někde mezi a tím to končí. Přesto to zůstává půvabně hravé, melancholické i komické zároveň, s typicky Andersonovskými postavami a jelikož to ještě není formálně přeplněné, pořád se mi to do jisté míry líbilo, ačkoli na předchozí čtveřici Wesových filmů to nemá a na jeho opus magnum Život pod vodou už vůbec ne. Vlastně je celý můj dojem čitelný i ze zanechaného efektu - určité emoce tam jsou, ale je jich málo. Raný Wes jich ve mě zanechává dostatek a současný Wes naopak skoro žádné. Takže ano, nejspíš to je obhajitelný předěl stylů, byť se to vůbec nemusí zdát. 3*
Přehlídka lásky (1929)
Můj největší problém s tímhle filmem je ten, že nemám rád muzikály. Jasně, je to jen a jen můj problém, ale stejně jako u spousty jiných muzikálů mi přijde, že veškerá pěvecká čísla zbytečně prodlužují mnohonásobně zajímavější i vtipnější příběh a zbytečně mu dodávají na ještě větší uvolněnosti a optimismu. Prostě vše musí být co nejkrásnější, nejmilejší, nejveselejší a zjemněné zpíváním, ačkoli by vše ostatní samo o sobě stačilo a dodalo silnější celkový efekt. Tady se na mě zpívá opravdu zbytečně moc a ještě jsem to viděl den po zhlédnutí indického dvouapůlhodinového muzikálu, kde se zpívá ještě víc... Ale když nad tím mávnu rukou, vezmu v potaz fakt, že první zvukové filmy sázely především na diegetický zvuk a hudbu a bez vysvětlení řeknu, že mě to místy nebralo, mám před sebou film sice značně zastaralý a se slabým vývojem (co se třeba týče chování postav), ale taky film, který umí pobavit i dnes a pohodovost z něj na mě aspoň trochu přešla. Znova to vidět nepotřebuji, ale uznávám, má to něco do sebe. A netrpěl jsem u toho, to je taky velké plus - některé muzikály mám prostě problém dokoukat. 3*
Poslední deníček (21)
DEKÁDY ASIJSKÝCH FILMŮ
Během zkoumání dekád japonského filmu jsem dostal nápad - co kdybych takhle příští rok prozkoumal dekády zbytku Asie? Zahrnovalo to samozřejmě velký úsek a spoustu zemí naráz, ale řekl jsem si, že bych si něco takového sestavit mohl. Našel jsem tedy dost filmů, které bych rád viděl a ten jsem musel smrsknout na výběr toho nejzajímavějšího, abych si toho nedal zbytečně moc. A navzdory tomu, že se mi teď některé filmy budou shánět těžko a určitě se mi několikrát stane, že vybraný budu muset nahradit jiným, rozhodl jsem se Dekády asijských filmů skutečně zrealizovat. Oproti Dekádám japonského filmu jsem ale pozměnil pravidla. Mým cílem zde bude ne stihnout všechny vybrané filmy, ale stihnout aspoň jeden z každé dekády, vzhledem k těžšímu shánění některých filmů. Taky jsem se rozhodl vynechat seriálové bonusy, jelikož mě v tomhle okruhu (aspoň teď) nezajímá nic až tak zkoumat jako u Japonska, kde byly seriálové bonusy určené hlavně k rozkoukání pár anime. Kategorii Bonusů nechávám tentokrát opravdu jen na bonusy, tedy na filmy, které uvidím náhodou, mimo oficiální výběr a se kterými předem nepředpokládám. Může se stát, že jich bude hodně, ale taky že nebude žadný a tak tu tato kategorie ani nebude. A taky se stále chci dostatečně věnovat i japonským filmům. Změnil jsem také počet maximální počet filmů na dekádu z 5 na 7, přičemž v případech, kde mám přesně 7 filmů, jsem se snažil o to, aby sedmý něčím výrazně vynikal (např. v devadesátých letech to platí o Salaam Cinema, který je zde jediným dokumentem, v další dekádě zase o Skutečné fikci, která je experimentální apod.). O žánrovou pestrost jsem se ale snažil stále, stejně jako o pestrost zemí, která nemohla obsáhnout všechny země a tak některé výběry z malých zemí mám jako náhradníky, ačkoli spoustu z nich ve stejných dekádách. Takhle mi zde chybí třeba Singapur, Kambodža nebo Bhútán, ale rozhodl jsem se upřednostnit země, ze kterých jsem ještě žádný film neviděl, jako třeba Libanon nebo Uzbekistán. Spolu s tím budu i pokračovat nezávisle na tomhle v Hororovém výběru, kde jsou taktéž asijské horory ze zde nezastoupených zemí. Snažil jsem se taky o to, aby poměr "filmařsky vyspělejších" zemí byl vyrovnaný, což se mi asi úplně nepovedlo, jelikož miluji íránskou kinematografii a tak jsem ji zde upřednostňoval, pak se mi zde nastřádalo dost filmů z Jižní Koreje, s jejichž filmografií mám špatné zkušenosti, ale filmů z ní jsem měl uložené dost a Čína zase naprosto dominuje v nejstarších dekádách, jelikož je jedinou zemí, ze které se mi povedlo najít dostatek starších filmů - a starší film než z roku 1922, který by byl dostupný a ještě jsem ho neviděl, jsem taky nenašel. Ať už vše dopadne jakkoli, těším se na vše, co mě čeká, doufám, že oficiální výběr bude mít co nejméně změn a že mě čeká podobný filmařský zážitek jako minulý rok u Japonska, ale tentokrát z více asijských zemí :-)
1920 - 1929
Zhi guo yuan (1922, Čína, Krátkometrážní/Komedie/Romantický, r. Shichuan Zhang)
Prapancha Pash (1929, Indie, Drama/Romantický, r. Franz Osten) - 3*
1930 - 1939
Shen nu (1934, Čína, Drama, r. Yonggang Wu)
Ye ban ge sheng (1937, Čína, Horor, r. Weibang Ma-Xu) - 2*
1940 - 1949
Tie Shan Gongzhu (1941, Čína, Animovaný, r. Wan Laiming, Guchan Wan) - 3*
Maeumui gohyang (1949, Jižní Korea, Drama, r. Jun Jong-gju)
Mahal (1949, Indie, Drama/Horor/Mysteriózní/Romantický, r. Kamal Amrohi)
1950 - 1959
Giv'a 24 Eina Ona (1955, Izrael, Dobrodružný/Drama/Válečný, r. Thorold Dickinson)
Žalozpěv stezky (1955, Indie, Drama, r. Satyajit Raj)
Ila Ayn (1957, Libanon, Drama, r. Georges Nasser) - 3*
Lei yu (1957, Hongkong, Drama, r. Wui Ng)
Jonube shahr (1958, Írán, Drama, r. Farokh Ghafari)
1960 - 1969
Gabi ng lafim (1960, Filipíny, Horor, r. Tommy C. David, Larry Santiago, Pablo Santiago)
Hanyeo (1960, Jižní Korea, Drama/Horor/Krimi, r. Ki-Young Kim)
Akce Kalimantan (1962, Indonésie, Válečný/Dobrodružný/Drama, r. Vladimír Sís) - 2*
Idol (1966, Indie, Drama, r. Satyajit Raj) - 4*
Taekoesu Yonggary (1967, Jižní Korea, Sci-Fi, r. Ki-duk Kim (ne ten, jiný)) - 1*
1970 - 1979
Květinářka (1972, Severní Korea, Muzikál/Drama, r. Hak Pak)
Zátiší (1974, Írán, Drama, r. Sohrab Shahid Saless)
Manila ve spárech světa (1975, Filipíny, Drama, r. Lino Brocka) - 4*
Větrné šachy (1976, Írán, Drama/Mysteriózní, r. Mohammad Reza Aslani) - 3*
Mistrův syn (1978, Hongkong, Komedie/Akční, r. Woo-ping Yuen)
Zmrzlina na klacku (1978, Izrael, Drama/Komedie, r. Boaz Davidson) - 2*
1980 - 1989
Nemožňák (1982, Filipíny, Akční/Komedie, r. Eddie Nicart)
Nosič reklamy (1983, Tchaj-wan, Drama/Povídkový, r. Siao-sien Chou, Jen Wan)
Police Story (1985, Hongkong, Akční/Komedie/Thriller/Krimi, r. Jackie Chan)
Magický krystal (1986, Hongkong, Akční/Sci-Fi, r. Jing Wong) - 2*
Kosmický syn Bej Bej (1988, Čína, Drama/Sci-Fi, r. Chong Song, Luming Wen)
Voda, vítr, prach (1989, Írán, Drama, r. Amir Naderi)
1990 - 1999
Život na struně (1991, Čína, Drama/Poetický, r. Kaige Chan)
Digeh che khabar? (1992, Írán, Komedie/Sci-Fi, r. Tahmineh Milani) - 3*
Salam Cinema (1995, Írán, Dokumentární/Drama, r. Mohsen Makhmalbaf) - 4*
Bo Ba Bu (1998, Uzbekistán, Komedie/Drama, r. Ali Chamrajev)
Joyonghan gajok (1998, Jižní Korea, Horor/Komedie/Krimi, r. Jee-woon Kim) - 2*
Nang nak (1999, Thajsko, Horor/Romantický/Válečný, r. Nonzee Nimibutr) - 4*
Vítr nás odvane (1999, Írán, Drama, r. Abbas Kiarostami) - 5*
2000 - 2009
Donggam (2000, Jižní Korea, Romantický/Sci-Fi, r. Jeong-kwon Kim)
Skutečná fikce (2000, Jižní Korea, Krimi/Drama/Experimentální, r. Ki-duk Kim, Cheol-woo Kang, Dae-yun Ma) - 2*
Ostrov (2000, Jižní Korea, Drama/Thriller/Poetický, r. Ki-duk Kim) - 3*
Už někoho mám (2003, Indie, Komedie/Romantický/Sci-Fi, r. Rakesh Roshan) - 3*
Šílený detektiv (2007, Hongkong, Krimi/Mysteriózní/Psychologický/Thriller, r. Johnnie To, Ka-fai Wai) - 4*
Melancholie (2008, Filipíny, Drama, r. Lav Diaz)
Vrabčí cvrlikání (2008, Írán, Drama, r. Majid Majidi) - 4*
2010 - 2019
Život je jen jeden (2011, Indie, Road movie/Komedie/Drama/Romantický, r. Zoya Akhtar) - 2*
Duše (2013, Tchaj-wan, Horor, r. Mong-hong Chung) - 3*
Ukolébavka pro bolestné tajemství (2016, Filipíny, Drama/Dobrodružný/Fantasy, r. Lav Diaz)
Inrang (2018, Jižní Korea, Drama/Sci-Fi/Thriller/Válečný, r. Jee-woon Kim) - 3*
Období ďábla (2018, Filipíny, Drama/Muzikál, r. Lav Diaz) - 3*
Vzplanutí (2018, Jižní Korea, Drama/Mysterozní/Thriller, r. Chang-dong Lee) - 4*
Bor Mi Vanh Chark (2019, Laos, Drama/Sci-Fi/Thriller, r. Mattie Do)
2020 - 2024
Dny (2020, Tchaj-wan, Drama, r. Ming-liang Tsai)
Deep (2021, Thajsko, Drama/Mysteriózní/Sci-Fi/Thriller, r. Sita Likitvanichkul) - 2*
Alkhallat+ (2022, Saudská Arábie, Komedie/Drama/Mysteriózní/Thriller, r. Fahad Alammari)
Nástupkyně (2022, Írán, Drama/Mysteriózní/Thriller, r. Arian Vazirdaftari)
Čung_E (2023, Jižní Korea, Akční/Drama/Sci-Fi/Dobrodružný, r. Sang-ho Yeon)
Hladoví po úspěchu (2023, Thajsko, Drama/Thriller, r. Sitisiri Mongkolsiri) - 3*
BONUSY
Obyčejná událost (1974, Írán, Drama, r. Sohrab Shahid Saless) - 4*
Tlačit rukama (1991, Tchaj-wan, Komedie/Drama, r. Ang Lee) - 3*
Střední útočník (1978, Severní Korea, Drama/Sportovní, r. Pak Chong-song, Kim Kil-in) - 2*