Anderas

Anderas


12 bodů

Moje komentáře

<< předchozí 1 2 3 4 6 7
    • 19.12.2006  11:28
    1984 (1984)
    ***

    Film kupodivu nejvíce doplácí na svou dobře myšlenou ortodoxnost vůči knize (i když i o bezvadných úmyslech začínám pochybovat). Označili bychom to za otrocký a dokonale doslovný překlad. Co nefunguje? Tak především ačkoliv se kniha nezdá nijak hutná, myšlenkově je natřískaná až po okraj a to je pro filmový scénář vždy velký problém. Sice je tu podobně jako v Lynchově Duně myšlenková rovina hlavního hrdiny předkládána doslovně v podobě vnitřního hlasu (a musím říct, že působnost je překvapivě veliká), jenže jsou vypíchnuty jen ty nejzákladnější motivy a i to dost neotesaně a uměle. Marně bych teď vzpomínal jak dlouho vlastně děj v knize trval ale rozhodně se natahoval mezi několik měsíců, zatímco z filmu jsem měl pocit, že sleduji jeden krizový den Winstona. Všechno se řítí vpřed jak hromotluk bez mozku, nijak to negraduje, nezachycuje žádné myšlenkové změny a pokroky (ačkoliv přímo na tom kniha stojí) a divák tak vůbec nemá možnost pochopit jediný z motivů a činů postav. Celé stránky úvah jsou zoufale shrnuty jedinou větou ve filmu (viz exemplární příklad scény, v níž Winston poznamená na účet obtloustlé ženy, že je krásná, což v knize předchází dlouhá úvaha a ve filmu bezsmyslný výrok). Celé to pak vypadá, jakoby režisér točil s předpokladem, že diváci předlohu znají. Inu, minimálně dnes to rozhodně neplatí. Možná to teď vypadá, že film haním kvůli malosti vůči knize (neboť ta je nepochybně genální). Dělám to však proto že jako myšlenkové obsáhlý film je 1984 naprosto nekonzistentní, a stejně tak bych ho kritizoval i kdyby žádné předlohy nebylo. Ostatně celá mučící pasáž, jež se v knize roztahuje na bezmála roky a která má tak hrůzostrašnou působnost je podána coby pětiminutový výslech na policejní stanici a téměř přátelské popovídáníčko se starým přítelem. Abych ale pouze nekritizoval, především John Hurt a jeho Winston je fenomenální a vypadá přesně jak jsem si ho v knize představovat (stejně tak i postava O'Briena). Film má v některých místech hutnou atmosféru, kvalitní hudbu a působivé pasáže a rozhodně bych ho tak úplně nezatracoval, prostě jenom není tím čím by být mohl nebo měl. Nicméně právě díky tomuto filmu jsem si uvědomil že pravověrný překlad knihy nemusí být vždy k dobru.

    • 8.12.2005  22:36

    Vtěsnat miliony let historie lidské rasy do necelých tří hodin tak geniálním a vševypovídajícím způsobem se jinak nepodařilo skutěčně nikomu. Nejdokonalejší filmový střih, posouvající časovou přímku o několik tisíc dimenzí dopředu, úchvatná avantgarda György Ligetiho spolu s překrásným vesmírným valčíkem v podání Strausse, sugestivní výtvarné zpracování, nenapodobitelná atmosféra klaustrofobie z nekonečna, vtírající se technologická paranoia jménem HAL a v neposlední řadě dokonale podaný zrod další a další generace činí z tohoto díla jeden z největších klenotů světové kinematografie.

    • 8.12.2005  22:52

    Pro mne tedy neskutečné překvapení. Přesně takto si představuji historický velkofilm o člověku, který změnil dějiny. Jistě, úchvatné bitvy, scenérie apod ....to ale stačit nemůže. Tady Stone vykročil pravou nohou a natočil excelentní film o nemocné duši Velkého člověka, kterého nedovedl pochopit vůbec nikdo. A když říkám nikdo tak tím myslím i zástupy diváků, kteří - v lepším případě až po skončení filmu - znechuceně zahodili krabici s popcornem a vydali se za lepšími zítřky.

    • 20.1.2006  17:52
    Amarcord (1973)
    *****

    Ó jak velmi bych si přál takto nádherně zfilmovat své vlastní dětství! Možná sice bylo o trochu nudnější, ale není to právě nuda, která vytrhává naše životy z ubíjející uniformity a všednosti? Co když skutečná krása všech věcí leží nakonec v nás samých a rovněž v tom, co každý den odmítáme jako banality. Mrzí mne, že až teď si uvědomuji, jak bylo mé dětství vzácné a jak málo jsem si ho tehdy vážil. Možná je tedy skutečná krása ukryta v samotné jednoduchosti koloběhu života, v těch věčným strastech a starostech i v těch radostných chvílích, na které nechceme zapomenout, v tom věcném stereotypu, který oceníme až když už je dávno pozdě a když už nezbývá než se slzou v oku vzpomínat.

    • 9.12.2005  14:44

    Skutečně nevím jak to vyjádřit slovy, zřejmě to prostě nelze. Práce s kamerou podržená ochromující hudbou je naprosto fenomenální a padající kůň na břehu řeky mi v hlavě zůstane ještě velmi dlouho. Dokonale věrně zahrané s minimem střihu, transcendentní poetika záběrů a jakýsi prazvláštní, neuchopitelný svět před očima diváka.....tedy i tak vypadá Andrej Rublev

    • 15.2.2006  22:37
    Animatrix (2003)
    *****

    Excelentní sbírka příběhů o srdci Matrixu tak jak jej máme rádi, o lidských chybách a prohřešcích, o vůli a síle jedince, o kráse skutečného světa i o nevyřčených pravdách, jež se týkají i nás. Žádná z povídek nepostrádá smysl, náboj, krásu, poetiku a hloubku jež tak zoufale novým Matrixům chybí.

    • 15.2.2006  22:14

    Osobitý styl a noirová animace vdechuje život této, pro mne jinak ne přilíš zajimavé, povídce. Rozhodně není špatná, jen jsem od ní asi moc čekal a ostatně žánrem noir zatím nejsem nijak zvlášť prodchnut, abych mohl kvalitu tohoto dílka naplno ocenit. Obsahově mi tahle povídka (stejně jako Osiris) oproti zbytku připadala sice hodně dějová, zato málo hluboká a to ji v konkurenci ostatních mírně srazilo hodnocení.

    • 14.2.2006  14:42

    Dějiny Matrixu a nebo také budoucnost lidstva. Exaktní posloupnost všech událostí, mrazivá autentičnost lidského charakteru a hrozivě přesná logika celého problému ve mně až příliš vyvolává paranoiu o tom, že takto to skutečně celé může dopadnout. A nejsmutnější na tom je, že si za to člověk může sám a jenom sám. Nechci se dožít doby, kdy budou filmy jako tento platit za historické.

    • 14.2.2006  14:51

    Finální katarze a zúčtování s lidstvem. Ještě teď mi běhá mráz po zádech, když si vzpomenu na heroické nadšení vyslanců země, kteří vypálili slunce, na zoufalý odboj lidských partizánů a na jakousi vyšší sílu, přesto člověkem stvořenou, která svého pána krutě ztrestala za jeho aroganci, krátkozrakost a neprávem nárokovanou všemocnost. Věru, zasloužil si to.

    • 15.2.2006  22:20

    O čem je vlastně tahle povídka, odmyslíme-li si posledních pár vteřin? O prachobyčejném chlapci, který před někým jednoduše utíká. Závěr sice dá celku trochu jiný rozměr a děj Reloaded mírně dobarví, přece jen už nemůže zachránit jinak celkem nudnou podívanou na mladého studetíka, který se snaží uniknout agentům.

    • 14.2.2006  13:11

    Pointa této povídky je vlatně aktuální i pro náš skutečný svět, kdy se přirozená lidská fantasie prezentuje jako neduh společnosti, kdy se jakákoliv tvůrčí iniciativa, jakýkoliv záblesk imaginace ocejchuje termínem chyba v Matrixu a jako takový je ničen ve jménu racionální civilizace. Jako děti jsme s tím jistě neměli problém, čim jsme však dospívali, tím víc jsme pod vlivem okolního světa otupovali svůj potenciál až se z nás stal nekonenčně nudný prototyp moderního člověka.

    • 14.2.2006  12:56

    Pro evropsko-americké publikum je Osiris po vizuální stránce rozhodně nejstravitejnější ze všem Animatrixáků a rovněž jako jediný přímo doplňuje či navazuje na děj Reloaded. Úvodní bitka má náboj a moc hezky se na ni kouká, útok sentinelů je však po chvíli (a to i při velké krátkometrážnosti) mírně nudný, asi jako "ohromná" bitva strojů v Revolutions. Jednu hvězdu odemne ztrácí proto, že narozdíl od ostatních povídek až moc sází na efekt a prezentaci technologií a i když samotný děj má smysl a návaznost, přeci jen je ze všech povídek nejplytčejší.

    • 14.2.2006  12:43

    Program mě zaujal především velmi přirozenými a hluboce smysluplnými dialogy, polemizujícími o celé podstatě Matrixu, a které byly zároveň jakoby jen tak mimochodem podkresleny velmi zdařilou animací, výbornými nápady a skvělou hudbou. Jelikož však není nic dokonalého, celkový dojem mi ukrutně zkazilo cca 30 posledních vteřin filmu.

    • 14.2.2006  12:49

    Povídka jako z AniAntiMatrixu, neboli jak se vnímání mezi realitami transformuje. Po vizuální stránce je Matriculated tak zdařilý, že se mi nejednou asociovala Alenka v říši divů, čili celkový nádech obrazového vyprávění je rozhodně na 100%. Ostatně to je také důvod, proč mám tuhle povídku tak rád, že totiž nemluví ale uchvacuje, poutá, hypnotizuje a především, že dává prostor imaginaci diváka a nechává ho mnohé domýšlet.

    • 15.2.2006  22:31

    Povídka o nekonečné síle lidské vůle, o nezkrotitelné touze překračovat bariéry, žel i o destruktivní síle otupující lidský smysl a schopnosti. Sugestivní animace nutí nahlížet na celý příběh jiným zrakem, zve jakoby do jiného světa kam vstoupí jen ti, co mají fantasii. I když je ta ohromná vůle občas zlomena, vždy bude mít člověk dost síly aby znovu povstal a branil se tyranii, leč často zaplatí svým životem.

    • 20.6.2008  13:21

    Ono ne že by to bylo bez pointy, ale trochu moc rychle a trochu moc naprázdno to jen tak prošumí. John C. Reilly stojí v tomto kousku na ulici a zastaví tři lidi s otázkou "Are you the favourite person of anybody", načež tři reakce jsou všechny dost zábavné ovšem celá věc či experiment skončí rychleji než začala a pravý účel zůstává záhadný.

    • 27.12.2009  23:26
    Avatar (2009)
    *****

    Ten IMAX stojí fakt za to. Seděl jsem hned v druhé řadě ve předu (což teda není ideální), ale k tomu, abych viděl kraje plátna jsem musel výrazně otáčet hlavou a i tak jsem "šev" reality s filmem vnímal jaksi zastřeně. Jinak řečeno, po dlouhé době jsem se zase stal sám součástí děje předemnou. Díky stereu a fantastické propracovanosti a "reálnosti" cg charakterů (ach ty jejich hluboké oči) jsem byl konečně na druhé straně plátna. Ano, Avatar je především technologický megaprůlom, protože děj sám o sobě by ve 2D a s tradičním rozpočtem a nejlépe bez scifi obálky steží někoho výrazně překvapil (aneb proč si nepustit za sebou Tanes s vlky, Vinetoua a Pocahontas), čímž nechci říct, že by byl špatný, trapný, hloupý, nebo nudný ... ale rozhodně není ani originální, chytrý, nebo propracovaný. Postavy jsou sice 3D, ale jako charaktery naopak trochu zploštily. Na lehce filosofický přesah (terminátor) můžete zapomenout rovnou. Jenže ani to nemusí být špatně, protože si nedokážu vybavit jiný film, který bych si v kině užil stejně fenomenálně jako mí hned vedle sedící rodiče v důchodovém věku. A to je zrovna kvůli tomu, že je příběh natolik univerzální, srozumitelný a pravdivý, jakkoliv už budeme coby namlsaní "filmoznalci" prskat zlostí. Že se máme starat o přírodu jsme slyšeli už tisíckrát a pořád nám to vůbec nejde. Poslední poznámka je k dabingu, kupodivu jsem to nějak přežil, ale teším se na imax zážitek v originále. Některé repliky jsem měl naposlouchané z traileru a v přímé úměře k českému překladu to byla fakt hrůza, všechny dialogy vyzněly jak z nějakého filmu pro děti. Generál tak byl prostě jen další záporák z disney pohádky. Dabing je holt svinstvo. Tímto vztyčený prostředník zodpovědným!

    • 21.12.2005  15:48

    Překrásné, vtipné, poutavé, úchvatné, ohromující, povznášející a především geniální dílko. Kam se na Zemana hrabe Gilliam

    • 29.1.2007  13:52
    Barry Lyndon (1975)
    *****

    S lehkostí nadpozemských bytostí se žánrově všestranný Génius dotýká Krásna, aby nám zoufalým zabedněncům utrhl alespoň kousíček z jeho nekonečnosti. Ty tři hodiny prožité v jiné, úžasnější dimenzi, budou z mých nejsilnějších filmových zážitků do konce věků.

    • 25.12.2005  15:12
    Blade: Trinity (2004)
    odpad!

    První dva díly jsem sice doposud neviděl, ale zřejmě se na ně brzy podívám, neboť bych si rád v hlavě poopravil předsudky, které vůči Bladeovi po shlédnutí trojky mám. A v tomto ohledu si myslím, že zklamaný nebudu.

    • 2.3.2006  22:18

    Pokud vás zrova něco šíleně trápí nebo jste právě zjistili přítomnost viru HIV ve svém těle, pusťtě si tuto kvasinku a na 134 minut zapomenete, že je smrt za dveřmi. Zkrátka něco jako drogy. A hlavně, když hodiny odbijí minutu 135tou, nic vám nebrání film pustit celý znova, možná si té smrti ani nevšimnete.

    • 19.2.2006  19:49

    I když je Michael Moore demagog největšího kalibru, tímhle dokumentem mi velmi (ne)příjemně zprestřil dvě hodinky mého stereotypního života. Nad to se mi navíc zdá, že tenhle dokument nevede pouze velkohubé řečičky a skutek utek, ale že se dopracuje i k jakémusi (a pro mne velmi uspokojivému) rozuzlení. Velmi mne překvapilo, že se Moore nesnížil k lacinému filosofování typu "V Americe je moc zbraní a moc násilných filmů" ale že hledá příčiny tam, kde je každý apriorně vylučuje. No, je to jen můj pohled, ale já z tohoto dokumentu měl skutečně dobrý pocit a zároveň snad i o trochu víc chápu proč jsou (někteří) američané tak....no prostě takoví jací jsou.

    • 11.6.2006  00:20

    Je to především romantický film, to si pište že jo. Romantická večeře ve společnosti shnilé mámy, faráře a pár dalších typusů, romantická procházka sadem usekaných končetin a prokypřených střev, to nejromantičtější vyznání lásky za přítomnosti vybraných hostů a správné sekačky na trávu v rukách. Romantika uškvařených kebulí, škodolibých hajzlíků, vypreparovaných hrudních košů, obnažených chodidel, přichucených pudinků ale hlavně a to především, romantika toho nejšmakóznějšího kečupu, jaký lze od východního k západnímu pobřeží sehnat. Jo a abych nezapomněl, tahle krvavá pochutina má vážně STYL.

    • 8.12.2005  23:47
    Byt (1968)
    *****

    Každý z nás má v hlavě jeden malý, útulný a levný pokojík. Tak si věru dejme pozor, abychom tam v nestřežené chvilce nezabloudili, neboť cesta ven bývá velmi trnitá.

    • 9.6.2006  20:17

    Pokud se vám také sem tam stane, že se ráno probudíte do monumentální deprese z toho, že pan Originalita je k nalezení leda ve vytríně státního technického muzea, pak je vskutku načase obrátit svá znavená kukadla směrem ke krajinám vycházejícího slunce. Tam je ta zaslíbená země, země nápadů a neotřelosti, překrásné animace a té nejsnovější atmosféry, kterou ani z vlastních nejobsažnějších představ nikdy nevyloudíte. Pro ty, co jsou stále srdcem dětmi, co se nebojí zlých bahňáků a ježibab, anebo klidně i pro ty a klidně třeba pro úplně všechny. Vivat Fantasia!

    • 19.12.2006  11:43
    Clockwork (1978)
    ***

    První polovina ještě celkem ujde, má styl a atmosféru, nic z toho se už nedá říct o zbytku, který je nutným ústupkem zvědavosti divákově.

    • 26.12.2005  12:54
    Constantine (2005)
    *****

    Jednoduše klenot. Vtipný, drsný, napínavý, poučný, vysoce inteligentní, mysteriózní, vizuálně bezchybný, výborně natočený, výborně zahraný a vskutku brilantně obsazený, protože roli Reevese opravdu nemohl dostat nikdo vhodnější. A za tu nejgeniálnější scénu s naprosto dokonalým Luciferem (no jistě...a pointou) bych dal zelenáčovi Lawrencovi třeba 6*, za to jak nakopnul zadek všem Singerům, Storyům, del Torům, Raimiům a kdoví komu dalšímu.

    • 19.12.2006  11:41

    Film je neskutečně nudný ale rozodně disponuje tou nejftipnější zrůdou, připomínající legendární kuře Kalimero. Jenom kvůli tomu stojí tenhle film za povšimnutí.

    • 20.6.2008  13:14

    Velice srdečný a milý příběh o tom, že i šťastný básník může být dobrý básník. Tedy ne že by to teď všechny přesvědčilo, ale pokud na ten motiv mají vznikat takto pěkní animací, nemám nic proti. I jednolitý vypravěč, Liv Ullmann tomu dodává cosi vroucného a srdečného, snad už jen tím že je žena. Nevím sice, zda bych dílku udělil oskara (kdo ví jaká byla konkurence), ale jen tak, nevinně a z radosti je Poeta parádní.

    • 1.6.2006  19:00

    Je to hlavně o přístupu. Prvních pár minut jsem nechápal jak může někdo takovou podělanou zhovadilost vůbec vyzvracet do scénáře, časem mi ale došlo, že jsem podstatně vedle. Pak už to byla jen velmi úsměvná parodie, které vlastně nešlo nic vytknout, neboť vše by se dalo označit za "záměrné". Ale co, smál jsem se dost a těch 110 ztracených minut nelituju.

<< předchozí 1 2 3 4 6 7