ClintEastwood

ClintEastwood

Radek Prokeš

okres Nymburk
Fantasta


109 bodů

Moje oblíbené filmy

  • poster

    Gran Torino (2008)

    Největší vinu si člověk dává za to, co udělal mimo rozkaz! Filmová akademie občas udělá chybu. Někdy dokonce velikou. A v případě Gran Torina, s přihlédnutím k hereckému výkonu Clinta Eastwooda, se opravdu sekla, protože nechápu, že si doma tento herec nehýčká plešatou sošku ze zlata. To, co Clint předvádí v tomto filmu, je neskutečné. Obrovská pocta herectví a vůbec všem svým westernovým i akčním rolím (všemu zde ještě napomáhá vynikající, chraplavý dabing pana Županiče). Co dodat ke Gran Torinu, když už zde bylo prakticky vše vyřčeno? Snad jen, že je trochu klišovité, je mírně šablonovité, ale po jeho skončení si uvědomíte, že jste něco podobného ještě nikdy neviděli. Posledních deset minut filmu, patří mezi to nejsilnější, co kdy kdo natočil. Absolutně nepředvídatelný finish a totální, emocionální masakr. Smekám, Clinte sto klobouků a hluboce se klaním, leč přes slzy nevidím... BEST OF CLINT EASTWOOD a moje jasná jednička. Amen. P.S. Titulní píseň od Jamieho Culluma, kterou si zazpívá i Eastwood, se dotýká dokonalosti (nedoporučuji film sledovat na českých komerčních televizích, kde song ustřihnou po třech vteřinách závěrečných titulků a zkazí vám celý zážitek). Jaké to je, zabít člověka? - To si nepřej vědět, mladej!

  • poster

    Taxikář (1976)

    V noci vylejzá všechno z děr. Děvky, teplouši, lupiči, pasáci, hošani, vandráci... fetky, cvoci a pošukové. Jednou snad zaprší pořádně a voda vodplaví všechnu tuhle špínu do kanálu... Scorseseho pozoruhodná sonda (a reklama na porno) do duše válečného veterána, který trpí nespavostí, prožívá post-vietnamský syndrom a je pro něho čím dál těžší zařadit se zpátky do společnosti (Byla prostě jiná, nedotknutelná!). Taxikář dýchá neopakovatelnou atmosférou, je doprovázen asi nejlepší hudební linkou skladatele Bernarda Herrmanna a výkon (a také účes) hlavního představitele zde nelze nazvat jinak, než výjimečným. Nezapomenutelný film.

  • poster

    Blade Runner (1982)

    Skvělý film Ridleyho Scotta, který svou vizuální formou a futuristickým noir nádechem předběhl dobu pohyblivých obrázků o řadu let. Snímek prostupují přívalové deště, halí ho neustálá tma, kterou prozařují jen reklamní neony a například zpomalená scéna zabití Zhory, patří mezi to nejsilnější, co sci-fi žánr nabízí (replika srdnatě bojuje o svůj život, zatímco člověk jí chladnokrevně střílí do zad - z toho fakt mrazí). Tady zub času vůbec nepracuje a Blade Runner může být i díky podmanivé Vangelisově hudbě, dodnes označován jako hybatel filmových sci-fi dějin. Snímek o životě a smrti s až filosofickým přesahem. Obrovský zážitek. P.S. Jedině Final Cut.

  • poster

    Predátor (1987)

    Když zabil toho velkého, zranili jste ho. Na listí zůstala jeho krev... - Když to krvácí, můžeme to zabít! Mr. Olympia vs. neviditelné zlo a dodnes neskutečná, filmová perla, kde jedna kultovní scéna střídá druhou. Konec horkého léta 1991. Poděbradské kino, kde lidé sedí i na zemi a v uličkách - je totálně našlapané a někteří diváci musí zůstat dokonce před branou biografu. Osmiletý capart v doprovodu svého táty však mezi diváky nechybí a získává filmovou lásku na celý život. Adrenalinem, testosteronem, krví a akcí napumpovaný sci-fi snímek z dob, kdy byl Arnold Schwarzenegger životním idolem nejednomu muži (Dutchi, proč jsi nebyl v Libyi? - My jsme záchranný tým, ne vrazi.) a zároveň nádherná ukázka toho, že inteligence, odvaha a vůle přežít - jsou někdy mnohem více, než nejmodernější technologie a vyspělé zbraně. Film má dodnes naprosto dokonalou vizuální stránku, tempo, režii, střih, kameru (dokonalá kompozice každého záběru a skvělé nájezdy kamer v obtížném terénu nehostinné, tropické džungle) či HUDBU a nejen ve své době byl trikově absolutně průkopnický. Zhruba po dvaceti minutách snímku, pošle Arnie podminovaný náklaďák do osazenstva tábora a následuje akční čtvrthodina, která nemá v rámci svého žánru jakoukoliv konkurenci. Nemá. Ale pak to teprve začíná - po stopách sehrané speciální jednotky, jenž (zatím) nezná strach, se totiž vydává dva a půl metru vysoký, po stromech chodící a krvi lačnící, neviditelný vrah, který dává zapomenout na Vetřelce a jemu podobné kosmické příšery. Stan Winston byl Bůh (zbožňuji scénu, kdy zemře Blain, Mac zahlédne maskovaného tvora a před nekontrolovatelnou palbou do křovin, mezi nimi proběhne oční kontakt - to je neskutečně strhující okamžik, stejně jako rozmluva Dutche s Annou, kdy jediná ženská postava filmu pochopí vážnost situace, začne komunikovat anglicky a konečně spolupracovat). Závěrečná, gradující půlhodina, kdy se začíná karta obracet a z lovce se stává lovený - patří i díky skvělému a charismatickému Schwarzeneggerovi mezi nejefektivnější filmové sekvence všech dob a úplný závěr v bažinách pak na samotný hororový piedestal. Ani po čtvrtstoletí od svého uvedení, neztrácí Predátor vůbec nic, ze své uhrančivé působivosti, stále je svěží, vynikající podívanou, která dokáže opakovaně bavit. Symbol akčních 80. let a moje velká srdcovka. Nejlepší akční film, nejlepší sci-fi, nejlepší Arnie. P.S. Lahůdkou jsou tři hodiny bonusů na DVD. A ten Blu-ray remaster je naprosto super. V těch stromech něco je...

  • poster

    Pulp Fiction: Historky z podsvětí (1994)

    Historky z podsvětí už dávno nejsou jen filmem. Toto dílo přesáhlo hranice kinematografie jako takové a stalo se celospolečenským - mnohdy napodobovaným i citovaným - fenoménem. Mojí stěnu v obývacím pokoji zdobí černobílý obraz pistolníků Julese a Vincenta, takže víc asi nemusím dodávat. Sex, krev, násilí, černý humor, padnoucí hlášky, dokonalý soundtrack - je tady vše. Dodnes nejlepší Quentin Tarantino, který si tímto filmem postavil pomník. P.S. Taneční scéna Umy Thurman a Johna Travolty, patří k tomu nejlepšímu, co jsem kdy ve filmu viděl.

  • poster

    Apokalypsa (1979)

    Velké dobrodružství si zaslouží (či přímo vyžaduje) rozsáhlou délku a tento film je toho důkazem. Je strašně silný, svým způsobem jedinečně cynický a ukazuje krutou realitu a nesmyslnost války i prožité šílenství hlavních hrdinů, kteří se dostali v nesprávný čas na nesprávné místo. Apokalypsa je prostě absolutní špička a to nejen ve svém žánru a zároveň podívaná, u které mi vůbec nevadilo těch 194 minut (redux edice). Snímek plný nezapomenutelných scén (neuvěřitelná je hned ta úvodní, kdy američtí vojáci shazují napalm a do toho zní píseň od skupiny The Doors) a vynikajících hereckých výkonů (Sheen, Duvall, Brando, Hopper). Nejlepší film o Vietnamu.

  • poster

    Nesmiřitelní (1992)

    Takhle nějak vypadá pomsta zlomeného muže, kterému už nejde o peníze. Pouze o rovnováhu. Nesmiřitelní jsou příběhem rádoby napraveného vraha Williama Munnyho, který se po smrti své ženy vydává na poslední cestu, aby zajistil lepší budoucnost svým dětem. Brzy v sobě však nechtěně probudí své staré ego a stane se NEMILOSRDNÝM POSLEM SMRTI. Závěrečná (až hororová) scéna, kdy Munny odchází za bouřlivé noci po zápraží salonu - je neuvěřitelně atmosferická. Jako kdyby tam kráčel duch. Jedná se o intenzivní, neutuchající filmový zážitek, který ještě násobí skvělá hudba a kde je smrt doslova hmatatelná. Clint Eastwood je bez debat králem westernového žánru. Tady není ono pověstné dobro a zlo. Tady je jenom zlo.

  • poster

    Matrix (1999)

    Temná budoucnost (digitálního) světa - Matrix. To, co vypadá jako skutečnost, je jen prázdná, nenahmatatelná fikce. A to, co se jeví jako nejhorší noční můra, je opravdový svět. Na přelomu milénia OBROVSKÝ SKOK PRO SVĚT FILMU a splněný sen fanoušků sci-fi. S každým dalším zhlédnutím přitažlivější podívaná, která má nápad a myšlenku a zároveň jeden z nejpůsobivějších zástupců svého žánru, kterému rád podléhám.

  • poster

    Drsný Harry (1971)

    Co jste učinil, Callahane? - No, pane starosto, poslední hodinu a půl jsem seděl na prdeli a čekal na vás! Callahan. Harry Callahan. Inspektor č. 71. Tento film mě kdysi blíže přivedl k Eastwoodovi, takže mu nepochybně náleží pět hvězd, mé veliké uznání a čestné místo v osobní síni slávy. Clint v černých brýlích jako namyšlený superpolicajt, který žvýká hot dog a jen tak si při tom postřílí několik negrů (to natočit dnes?!) - přesně tak ho mám nejradši. I díky jeho suchým hláškám (Hraješ fotbal? - Ne, ale boxoval jsem na vejšce. - Skvělý, studenta teď fakt potřebuju.). Drsný Harry je kriminální old-school thriller ze začátku 70. let, který byl ve své době považován za velmi brutální a násilný (nechápu, proč byl nazýván fašistickým fantasy, já si přál vidět Scorpia na kusy hned od první scény), ale přesto se dočkal ještě čtyřech kvalitních pokračování. V neposlední řadě je důležité zmínit, že Harry učinil prvotřídní filmovou hvězdu z Clinta Eastwooda a ovlivnil spoustu akčních či kriminálních snímků natočených poté. A co víc, čerpá se z něho prakticky dodnes. Nehynoucí krimi klasika, nekorektní velkoměstský western.

  • poster

    Vesnice (2004)

    Film o opravdové lásce. Bryce Dallas Howard bloudí lesem, až najde skrytou cestu a vydává se vstříc zakázanému městu i svému osudu. Alegorie na novodobou Karkulku? Shyamalanův atmosferický snímek s hororovou atmosférou, ve kterém nás pan režisér opět pěkně vypeče. Divák se zde stává lovnou zvěří, která nemá tušení, kam zrovna poletí ostré šípy indického tvůrce. Poslední scénu filmu (Jsem zpět, Lucie!) a vůbec jeho celkové vyznění, si stále přehrávám v hlavě. Vesnice patří k těm nejlepším mysteriózním počinům, které kdy vznikly a myslím si, že bude teprve doceněna. Slušelo by jí červené orámování hodnocení, i když vím, že je to špatná barva...

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace