Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Animovaný
  • Krátkometrážní

Oblíbené filmy (10)

Stalker

Stalker (1979)

Ve spoustě dlouhých záběrů jsou neustále kladeny nějaké filosofické otázky, zdánlivě bez odpovědí... tu si pozorný divák musí poměrně těžce hledat sám. A voda je Tarkovského klasika, takže je jí zde hodně a je neskutečně působivá. Každopádně to není film pro milovníky sci-fi v klasickém smyslu slova (a s knihou Strugackých taky příliš společného nemá (natož s PC hrou)), tudíž si ho asi neužije každý. Vše navíc dotváří výborná hudba, lépe řečeno zvuková stopa. Pro mě to je však jeden z nejzajímavějších snímků.

Je to jen vítr

Je to jen vítr (2012)

Nejlepší film o rasismu, co jsem viděl. Fliegauf jde zase až na dřeň a navíc si mě jako vždy omotává kolem prstu tou neklidnou lyrikou obrazu. Strach v každém roztěkaném záběru... a závěrečná katarze!

Muž s kinoaparátem

Muž s kinoaparátem (1929)

Film jako pohyb. Pohyb jako film. Dynamika, to je Muž s kinoaparátem. Je zajímavé, že dokázal udržet mou pozornost bez hudby po celou dobu. Ale pak přišla verze se soundtrackem The Cinematic orchestra, jejichž nu-jazz posunul celý zážitek z dynamiky ještě dál, k mnohem umělečtějšímu a futurističtějšímu (možná lépe nadčasovému) vyznění. Střih.

Adelheid

Adelheid (1969)

I třetí film Františka Vláčila, který jsem viděl, si zaslouží plné hodnocení. Nemůžu si pomoct, ale právě tohle pomalé vyprávění převážně obrazem je pro mě opravdovým filmovým uměním. Strohé dialogy z úst výborných herců Petra Čepka a Emmy Černé však pro film mají nemenší význam. Další kapitolou je hudba, která jen podtrhává tu ponurou a bezvýchodnou atmosféru. Pokud bych měl vybrat pět nejlepších evropských filmů, tak tento bude mezi nimi.

Scott Pilgrim proti zbytku světa

Scott Pilgrim proti zbytku světa (2010)

Nejlepší převedení komiksu na plátno.. Sice jde vlastně jen o klasickou romantickou komedii, ale ta těží z obrovského množství originálních nápadů a úžasné stylizace. Navíc ta spousta hodně chytrých komentářů, hlášek a pop-kulturních odkazů. Ten film má takový spád, že člověk dokonce dobře snáší i jinak nesnesitelný ksicht Michaela Cery, kterého vyrovnávají tradičně skvělý Kieran Culkin a famme-fatalovitá Mary Elisabeth Winstead. I'm in lesbian with it...

Stíny a mlha

Stíny a mlha (1991)

Woody Allen je největším a nejzábavnějším filosofem 20. století, o tom už po tomto filmu není pochyb. Navíc je to i perfektní režisér, což tady dokazuje tím, jak dokáže kombinovat žánry a pohrát si se scénářem a vnímáním postav. Podařilo se mu kombinací detektivky, satirické komedie a artového snímku (s perfektní a nádhernou kamerou Carla di Palmy) složit poctu německému expresionismu (asociace s Murnauem a Langem mi vytanuly na mysl hned několikrát) a vytvořit jeden z nejosobitějších opusů existencialismu. Absurdno tady vede filosofické monology snad přesvědčivěji než u Kafky a Sartra. Nesmím zapomenout ale ani na herecké výkony, jelikož Woody předvedl možná svůj nejlepší výkon, ale hlavními hvězdami tady byly právě ony "hvězdy"- John Malkovich, Mia Farrow a John Cusack, a pak také několik dalších známých tváří v minirolích rozhodně neselhalo. Ale je dost pravděpodobné, že se mnozí ztratí když ne v klamavé hře stínů, tak v mlze...

Utrpení Panny orleánské

Utrpení Panny orleánské (1928)

Vrchol němého filmu. Revoluce, předzvěst nového věku. To psychické vypětí, které způsobuje herectví Marie Falconetti a absence ustavujících záběrů nezvyklé úhly kamery a střih, to je až neuvěřitelné. Síla vyprávění obrazem je tady neuvěřitelná, téměř každý záběr by se dal zarámovat a pověsit na zeď. Einhornova hudba je taky skvělá, ale už jsem si vyzkoušel i pár experimentů s industriálními soundtracky... a funguje to parádně.

Farářův konec

Farářův konec (1968)

Alegorie Ježíšova příběhu a zároveň velmi povedená a (i když skrytě) ostrá satira režimu, to je Farářův konec. Jde o další z mnoha vrcholů československé nové vlny a také Schormovy tvorby (nejspíš si ale tímto snímkem tak trochu podepsal ortel nad svou další tvorbou). Jeho režie je opravdu velmi osobitá, a proto nemusí každému vyhovovat. Ale nádhernou kameru ocení snad všichni, stejně jako výkon herců. Trojice Brejchová, Libíček a hlavně Brodský ukazuje, proč byli opravdovou hereckou špičkou. A na několik scén budo vzpomínat opravdu dlouho, hlavně na transsubstinaci aplikovanou na právní systém Československa...

Sunset Boulevard

Sunset Boulevard (1950)

Výjimečný, geniální, dokonalý film. Prolínání fikce a reality, sarkastická satira a hra s divákem. Já na tomto snímku neumím zkrátka najít žádnou chybu. Skoro každá věta ze scénáře je perlou a výborným bonmotem sama o sobě, všichni herci (v hlavních i malých rolích) hrají své životní party, Wilder bezchybně a jistě vede celý ansámbl a kamera neustále ohromuje svou rozmanitostí. Hvězdy (a takové filmy) nestárnou...