Filmmaniak

Filmmaniak

Jan Varga

Česko
Filmový recenzent

homepage

36 bodů

Moje komentáře

<< předchozí 1 2 3 4 6 8 10
    • 3.3.2011  18:41
    2012 (2009)
    ****

    Po scénáristické stránce samozřejmě naprostá blbost, ale ta atmosféra a digitální destrukce světa je tak dokonalá, že jinak hodnotit nelze.

    • 11.7.2017  17:42
    78/52 (2017)
    *****

    Nevěřil jsem, že by bylo možné natočit celovečerní dokument točící se kolem jedné jediné scény z jiného filmu, byť by to byla jedna z nejzásadnějších scén světové kinematografie. A ejhle - ono to jde, a dokonce i velmi svižně, zábavně a věcně. Vynikající podrobný rozbor, diváky prakticky zahlcující informacemi, a pro cinefily navíc plnící roli obsahem naditého materiálu vhodného pro studování Hitchcockovy geniality a sofistikovanosti, nad níž nelze nežasnout. Pokud by režisér Philippe vážně chtěl natočit více dokumentů podobného typu, tak bych byl jedině rád, sem s nimi!

    • 26.2.2010  15:13

    Typický Tim Burton, který jen znatelně ubral na morbidnosti a přidal celou paletu křiklavých barviček. Skvělí herci a dobré počítačové triky mluví za vše. Ze snímku civí trocha naivity a nekonzistence, ale o zábavu je rozhodně postaráno královsky. Doporučuji podívat se před tímto snímkem na původní Alenku z roku 1951, díky ní se váš zážitek z filmu ještě zvětší. Pro mě rozhodně překvapení v pozitivním slova smyslu a rozhodně doporučuji. A nápad nenápadného prolnutí s původním filmem mi přijde naprosto geniální.

    • 11.6.2016  13:40

    Slaboučký odvar jedničky, jehož triviální děj je nudně natahován zbytečnou ukecaností, a který postrádá humor i napětí a dokonce i onu fantazijní, snovou a poeticky absurdní střelenou atmosféru Lewisovy knižní předlohy, kterou se Disneymu a jakžtakž i Burtonovi podařilo zachovat, a na níž Alenka v říši divů: Za zrcadlem nejen nenavázala, ale dokonce si to namířila proti ní, když se rozhodla spojit dětský a dospělý svět naprosto nefunkčním způsobem. Film sice v úvodu představuje Alenku coby vyspělou akční hrdinku a nechává ji řešit dospělá témata (zápletka je založena na tom, že Alenka cestuje v čase a postupně odhaluje, jakými traumaty některé postavy v Říši divů trpí, co je příčinou těchto traumat a jak by se to dalo vyřešit, aby jimi netrpěly), nicméně celkově má namířeno naopak k infantilnosti, takže Alenku vláčí nesmyslným příběhem, kde se vedlejší postavy buď trapně pitvoří nebo ze sebe dělají idioty. Zklamání a selhání na mnoha úrovních. Delší recenze ZDE.

    • 10.3.2016  15:22
    Aliance (2016)
    **

    Patnáct minut celkem zapomenutelných a nevýrazných akčních scén ani zdaleka nemůže vynahradit ono předlouhé žvanění a neustálé vysvětlování nových a nových zákonitostí tohoto z prstu vycucaného dystopického světa, v němž vládnou digitální cingrlátka snažící se ozvláštnit plochý, prázdný a zbytečně natahovaný hloupý příběh o genetickém inženýrství, post-apokalyptické společnosti a smyslu řazení lidí do kast. Za celou dobu se nestane nic ani trochu zajímavého, napínavého, vtipného nebo zábavného. Jediné pozitivum plyne ze slušného řemeslného zpracování a z faktu, že oproti předchozím dílům výrazně ubylo primitivní romantiky a otravných traumat hlavní hrdinky. Aliance sice není vyloženě nepříjemně tupá, ale pořád je neskutečně mdlá a o ničem a vlastně neexistuje žádný důvod, proč jí vůbec věnovat pozornost. Delší recenze ZDE.

    • 22.11.2015  01:05

    Nejde o to, že by vtipy v American Ultra byly slabé - ony tam totiž skoro žádné nejsou. Ačkoli je film prezentován jako akční komedie, tak jako komedie vůbec nepůsobí, protože mu chybí nadhled, legrační hlášky i odlehčující prvky, a jeho hrdinové, k smrti vyděšení a se slzami na krajíčku prchající před zabijáckými psychopaty, mají k zábavnosti daleko. Spíš jde o akční thriller s několika komicky přestřelenými scénami a nevytěženým potenciálem, utopeným v nepodařených dialozích, nepříliš dobře vedených hercích a podprůměrné režii. Delší recenze ZDE.

    • 15.10.2018  15:58
    Aniara (2018)
    ****

    Poctivě natočené a působivě napsané sci-fi o několika tisících pasažérech směřujících na Mars ve vesmírné lodi, která musí po nehodě a vychýlení z kurzu zahodit veškeré palivo. Následná mnohaletá odysea, sledující zánik lidské civilizace prostřednictvím proměňující se atmosféry v izolovaném společenství ponechaném napospas, v němž postupně zmírá naděje i smysl existence, skvěle buduje pár zásadních postav (zejména hlavní hrdinku) i svět, v němž se děj odehrává. Pod efektním povrchem lze dokonce vyčíst i myšlenkově hlubokou, provokativní a nekompromisní vizi, jejíž realizaci však poněkud podráží nohy ta skutečnost, že příběh příliš dlouho setrvává na jednom místě, téměř negraduje, a na konci, když se to všechno snaží narychlo dohnat, nenechá dost prostoru finálním devastujícím obrazům na to, aby stihly dostatečně zarezonovat.

    • 7.6.2018  10:33
    Annihilation (2018)
    **

    Scéna s lidsky kňučícím "medvědem" a psychopatický záznam s řezáním břicha jsou top momenty v tomhle přeplácaném a rozbředlém sci-fi béčku, které první dvě třetiny ještě jakžtakž budí zvědavost, ale ve výsledku se utápí v neuspokojivém mysteriózním blafu slátaném z motivů, z nichž polovina je úplně plochá a nikam nevede a ta druhá polovina je sice zajímavá hodně, ale v závěru kulminuje do hrdinčina nicneříkajícího "nevím".

    • 7.10.2018  01:04

    Nehorázně zábavná parodie na kriminálky ze 70. let, která si zároveň utahuje z kung-fu žánru, ze zombie filmů, z mexických akčních filmů s wrestlery a z hororů s okultní tématikou. Mnohaúrovňovým humorem napěchovaná ujetá taškařice, prošpikovaná všemi možnými gagy, využívajícími dobová a žánrová klišé k vytváření netušených parodických vrstev, a natočená záměrně lacině a béčkově, se zrnícím obrazem, dokonalou retro stylizací, roztomile lajdáckými zadními projekcemi a naschvál přehrávajícími herci. Ne všechny vtipy padnou na úrodnou půdu a místy se i opakují, ale při té kadenci je to skoro jedno a cílevědomí tvůrci jsou od začátku do konce konzistentní na všech úrovních. Podobně vytříbená pastiš jako Černej dynamit nebo Ztracený kostlivec z jeskyně rozkladu.

    • 5.10.2018  15:28
    Apostle (2018)
    ***

    Psychopaticky zamračený Dan Stevens se vydává do svérázné sektářské komunity na tajném ostrově, kam byla unesena jeho sestra. Atmosféru a tempo si snímek udržuje hned od začátku a nabírá na zajímavosti s příjezdem hlavního hrdiny na ostrov, kde se začnou pomalu odkrývat pravidla místní populace a hlavně zvláštní mytologie, díky níž bylo společenství na ostrově vybudováno. Pak se ale sektářská kolonie začne hroutit zevnitř sama (bohužel), vedlejší postavy se začnou víc hlásit o slovo a příběh hlavního hrdiny zapadne do pozadí. Filmu kvůli tomu ve druhé polovině poněkud spadne řetěz, což se snaží zachránit vděčnými scénami se středověkou lobotomií a mlýnkem na maso. Až na šťavnaté gore scény každopádně v tomhle historickém hororu není nic moc, co by připomínalo předchozí Evansovy filmy.

    • 27.12.2010  14:01

    Tak tohle jsem teda doopravdy ještě nikdy neviděl! Neuvěřitelná jízda, která je nekonečně vtipná a navíc úplně mimo. Geniální gagy a humor tak absurdní, až to mlátí dveřma. Tohle se ani nedá vyprávět, to se musí vidět! Extra vtipná záležitost, ovšem ne každýmu to musí sednout. Třeba ta pavoučice v plínách zpívající v pekle rap pro karamelový jednorožce už byla moc i na mě...

    • 8.10.2018  00:29
    Arctic (2018)
    ****

    Silné survival drama o lidské houževnatosti, odhodlání a síle přežít za každou cenu, jemuž vládnou Mikkelsen svým stoprocentním výkonem a scénář svou schopností využít na pohled beznadějnou situaci, nehostinnost arktického prostředí a úsporné rekvizity na maximum. Konzistentně stupňované napětí a postupné přitvrzování podmínek, jimž musí heroicky schopný, vytrvalý a po všech stránkách kladný hlavní hrdina čelit, dokáže upoutat od začátku do konce, byť se kvůli tomu snímek párkrát ocitne na hranici nevěrohodnosti.

    • 1.7.2017  15:45
    Arytmie (2017)
    ***

    Spíše jen povrchní vztahová studie, v níž více než partnerské problémy ústředního páru zaujmou každodenní strasti doktorů, potýkajících se s hypochondry, komplikovanými akutními případy, nerealistickými požadavky nového vedení i s hystericky překroucenými stížnostmi nespokojených "klientů". Žádné velké emoce nebo zvraty, děj nicméně ubíhá plynule a ve slušném tempu, téma je to zajímavé a dotýká se mnoha pozoruhodných otázek, témat a motivů, z nichž je ovšem v závěru uzavřeno jen pár.

    • 6.10.2018  20:54
    Asher (2018)
    ****

    Pomalý, ale moc hezký, empatický a jemný thriller o stárnoucím profesionálním nájemném zabijákovi, co má rád svůj každodenní samotářský stereotyp a pracovní rituály a žije si svým tempem, když v tom ho zaskočí šance na podzim života strávený s ženou po boku. Ten film je v podstatě jako Ron Perlman sám. Ze staré školy, trochu unavený, částečně v důchodu, ale přitom to v sobě pořád má, černý humor i styl, schopnost dojmout správně zvoleným šklebem i věrohodně ztvárnit postavu ranaře s přesnou muškou. Režírován je trochu vláčně, režisérem, který umí prakticky jen šedivou rutinu, ale k tomuhle materiálu se to překvapivě hodí. Konzistentní nadprůměr, co se nikam nežene, a umí zasáhnout na těch správných místech.

    • 3.3.2011  18:24

    Aneb jak Francouzi protáhli Asterixe, svůj národní poklad, žumpou. S původním komiksem má tato břečka společnou leda zápletku a některé postavy. Některé gagy jsou sice docela vtipné, ale Delonovo "Ave Já" není směšné ani napoprvé. Jednička dobrá, dvojka horší, ale zato vtipnější. Trojka je trapná a smutná.

    • 6.10.2018  21:23
    Au poste ! (2018)
    **

    Na poměry Dupieuxovy filmografie a zvlášť po výborné Realitě je to dost slabota. Jednoduchý komediální koncept s absurdně protahovaným policejním výslechem a ještě absurdněji protahovanou svědkovou výpovědí je realizován až trapně primitivně a povrchně, bez nápaditého satirizování, boření očekávání nebo jakékoli přidané hodnoty navíc. Postavy jsou záměrně idioti, humoru však vyprodukují málo a režisér navíc začíná vykrádat sám sebe (prolínání minulosti s přítomností, fyzicky deformovaní policisté) a jeho závěrečná pointa tentokrát taky nemá sílu. Na ploše necelé hodiny a čtvrt se to dá ustát, ale od Dupieuxe by už člověk zkrátka očekával nějakou údernější, podvratnější, sofistikovanější a složitější hříčku.

    • 27.4.2015  21:58

    Ideální popcornová podívaná, která nabízí to nejlepší, co můžete čekat od hollywoodského mega-blockbusteru za 250 milionů dolarů. Akce je přehledná a skvěle natočená, humor inteligentní a místy i příjemně sofistikovaný, záporák charismatický a mezi postavami je bravurně fungující chemie. Není to sice úplně dokonalé, ale zábava je to prvotřídní. Smál jsem se lépe a víc nahlas než u kdekteré komedie a užíval si tu nářezovou akci a stovky úžasných detailů. Zkrátka a jednoduše pecka a nářez. Delší recenze ZDE.

    • 7.7.2014  12:06
    Až na dno (2014)
    **

    Dle mého názoru je principiálně špatně natáčet film s postavami, které jsou nesympatické a není na nich vůbec nic, díky čemu by s nimi divák mohl soucítit, sžít se s nimi, chápat jejich motivace a fandit jim. Jakmile totiž nepřirostou divákovi k srdci, tak jsou mu ukradeny jejich osudy a vůbec je v tahu zájem o celý film, bez ohledu na jeho řemeslnou kvalitu a herecké výkony (ani jedno z toho není špatné, avšak ani nijak oslnivé). Hrdinové v Až na dno se po krk topí v hovnech a můžou si za to výhradně sami (hlavní hrdinka je ke svému okolí a ke své situaci apatická a pasivní, její otec je závislý na heroinu, matka pro změnu na alkoholu) a ani se to moc nesnaží změnit. Co je na tom proboha atraktivního, kromě toho, že jde o adaptaci knihy podle skutečných událostí? Navíc je to utahané a řada vedlejších zápletek je zbytečná (viz. všechny pasáže, ve kterých se objevuje Peter Dinklage). Drogy jsou špatné, to ano, ale to jsem se dozvěděl už z řady lepších filmů...

    • 11.7.2017  18:16
    Baby Driver (2017)
    ****

    Baby Driver je sympaticky letně ujetý a zábavný, leč režírovaný a hlavně napsaný není úplně dokonale a oproti Wrightově starší britské tvorbě má trošku obroušenější hrany a chybí mu nadhled. Nicméně celý film stojí na tvůrčím záměru nastříhat jej celý na písničky, jež neustále znějí hlavnímu hrdinovi ve sluchátkách, a tam už nejde režiséra nepochválit za to, jak skvěle dokázal sestříhat do rytmu muziky nejen akční scény, přestřelky a automobilové honičky, ale třeba i to, jak nějaká postava jde po ulici nebo plánuje bankovní loupež. Obsahově rozhodně nic náročného, ale jako přiblblá akční komedie je to o patro nápaditější a zábavnější i než poslední díly Rychle a zběsile.

    • 18.7.2018  18:57

    Amatérský kraťas o tom, jak dva týpky v lese zabije banán. Pochopitelně je to strašná blbost, jejíž tvůrce ospravedlňuje jen to, že ji natočili coby soutěžní film během 48 hodinového limitu podle předem neznámého a náhodně vylosovaného zadání. V rámci možností rozhodně dobrá práce, mimo kontext ale nekoukatelné.

    • 24.3.2011  16:52
    Barbarella (1968)
    ****

    Fetišistická sci-fi se sexy hlavní hrdinkou pro ty, kteří si libují ve zhulených a lehce úchylných scénách, jako je ta se záběrem na obří vodní dýmku, ve které plave několik nahých chlapů, a okolo sedící shluk žen tvrdí, že kouří "esenci muže". V jistém pohledu geniální, ale ne pro každého.

    • 22.11.2015  01:27

    Zatímco Soderbergh brnkal se snímkem Bez kalhot převážně na dramatičtější strunu, tak jeho pokračování s lascivním podtitulem XXL se již plně vydalo cestou nenáročné letní komedie. Chtělo by se říct, že přiznaně míří výhradně jen na ženy, nicméně záměrem tvůrců zřejmě bylo oslovit obě pohlaví - jde totiž v podstatě o chlapáckou road-movie o macho mužích, kteří vedou silácké řeči a dělají vtípky, jež odpovídají ironicky spíš zábavě pro pány, zatímco ženy se mohou kochat striptérskými výstupy, kterých je o hodně víc než v jedničce a mají i lepší choreografii. Děj je na druhou stranu vyloženě strašný a dialogy otřesné, přičemž snaha vtisknout hlavním hrdinům nějakou serióznější psychologii nebo osobní problémy se zcela míjí účinkem, protože jde o banality, kterými se autoři snaží zamaskovat, že cílem filmu je ukázat svaly a částečnou nahotu hlavních protagonistů. Delší recenze ZDE.

    • 3.12.2017  12:21
    Blok 99 (2017)
    *****

    Mistrovsky režírovaný, natočený, vyprávěný i napsaný nářez, v němž se pečlivě budují gradace, napětí, atmosféra i postavy a nezapomíná se ani na homeopatické dávky černého humoru, po němž ovšem pokaždé následuje šokující ledová sprcha a poctivá rána na solar. Originální, invenční a hutné civilní drama, které postupně přejde do hned několika typů thrilleru, a ve kterém se perfektně snoubí niterná citlivost se syrovou brutalitou. Plus životní výkon Vince Vaughna, který se z hrdiny romantických komedií přerodil v nakládající lidské beranidlo. Nekompromisní Dantovo peklo ve vězeňské verzi, nutnost vidět pro všechny, co rozdýchají otevřené zlomeniny a rozšlapané lebky.

    • 27.8.2015  00:27
    Bláznivá dovolená (2015)
    odpad!

    Agresivně nepříjemný film s nenápaditým a odbytým dějem, nepodařenými a veskrze trapnými vtipy, špatně vedenými a mizerně hrajícími herci a se spoustou samoúčelných a zbytečně přehnaných vulgarit a nechutností. Příběh je totálně nesmyslný a nesoudržný a rozpadá se do změti nesouvisejících scének, v nichž se zoufale nesympatičtí hrdinové chovají jako nesvéprávní magoři, aby nakonec mohli skončit zapatlaní od výkalů, zvratků či kravích vnitřností. Ekvivalent komediálního pekla. Delší recenze ZDE.

    • 13.10.2018  00:27
    Cam (2018)
    ****

    Dějově atraktivní, vizuálně poutavý a nehorázně sexy thriller o camgirl, co si vydělává streamováním své erotické online show na internetu, kde se snaží obstát v početné konkurenci a získat pro sebe co nejvíc diváků. Pak jí ale tajemná dvojnice ukradne ze dne na den profil a tím pádem i živnost a začne ji postupně obírat i o soukromí... Pozoruhodný a sympaticky otevřený náhled do života mladých dívek, co se neváhají obnažovat a de facto prostituovat na webu s anonymními uživateli, je natočený překvapivě dynamicky a s citem pro černý humor i bizarnost některých sexuálních úchylek velice schopnými tvůrci, kteří se jím chytře vyjadřují k současnému stavu života na internetu a streamovacích službách. Působivá je i skvěle vystavěná zápletka, během níž se hlavní hrdinka stane obětí jakéhosi ďábelského komplotu - který ale zůstane bohužel nevysvětlen, takže kdo ten komplot způsobil a jak se mu to povedlo, jsou otázky, jenž jsou záhadou ponechanou k volné interpretaci. Což je docela škoda.

    • 23.7.2011  01:11

    Zábavné, plné nadsázky a s výborným Tommym Lee Jonesem, ale také přímočaré a s hnusným českým dabingem navrch. Taky to funguje hlavně jako pouhá představovačka Kapitána, nezbytná pro Avengers, takže rozjezd v první polovině je dost zdlouhavý, celý film má nádech prologu. Přestřelenost německé zbrojní výbavy je nesmírná. Na teaser na The Avengers se ale počkat vyplatilo.

    • 13.9.2011  00:22
    Cashback (2006)
    ***

    Celkem banální romantická historka, akorát to s tou výstavou byl dobrý nápad. Oceňuji originalitu a vtipné postavičky (kung fu pracovník tomu nasadil korunu), jinak ale doporučuju zůstat u původního kraťasu, který tvoří asi dvacet minut z prostředka filmu. Ostatně, to je ta nejlepší část.

    • 11.7.2014  17:00
    Cesta (2014)
    **

    Hlavní anti-hrdina Guy Pearce se žene post-apokalyptickou Austrálií za ukradeným vozem a pomáhá mu při tom psychicky chorý Robert Pattinson. Kdyby na začátku alespoň utrousil pár slov a vysvětlil, čím je to auto pro něj důležité, tak by celá zápletka okamžitě přestala existovat. Tempo je pomalé a ve filmu je děje sotva na hodinu, leč nějak se ho podařilo natáhnout téměř na dvojnásobek. Pattinsonova postava je charakterově mnohem zajímavější než ta Pearsonova a Pattinson dokonce i lépe hraje. Pearce se totiž celou dobu jen mračí a divák přemýšlí, proč dělá to, co dělá. Asi bych to nedoporučil ani fanouškům post-apa, protože kdyby se na začátku neobjevil titulek vysvětlující, že se film odehrává deset let po blíže neidentifikované katastrofě, tak by mi ani nedošlo, že má jít o post-apo.

    • 6.7.2018  00:45

    Argentinská rodinka vyrazí na dovolenou do Brazílie a tam... se nic nestane. Tedy, trošku se tam začne míchat se vztahy (oba rodiče mají volné manželství, takže maminku začne balit brazilský pan domácí, jeho ex-manželka zase omámí tatínka, dcera si začne se synem pana domácího a syn na polovinu filmu zmizí, aby nedělal zbytečně křoví), ale na konci je stejně zachován status quo. Byla by to příjemná oddechovka, kdyby v ní kromě toho moře a prosluněných pláží byl i nějaký zajímavější děj, vyhrocenější konflikty nebo aspoň humor. Bohužel tam není nic z toho.

    • 6.7.2018  01:25

    Minimalistický filmeček sympatického charakteru, odehrávající se ve dvou a půl prostředích a sledující vtipně pravdivé šarvátky jedné zábavné rodinky, v jejíž společnosti si kdekdo jistě vzpomene na svou vlastní rodinu (babička v podání Jany Synkové nejvíc válí). Ze života odkoukané situace doplňuje takřka mystický a symbolický závěr a skvělé herecké obsazení táhne film i tam, kde dialogy nestačí a humor i děj trošku váznou - některé motivy nejsou uceleně dořešené (třeba vztah syna se slovenskou přítelkyní) a ne všem postavám je věnována stejná péče (např. tatínek a dědeček téměř nedostanou šanci se projevit a postava dceřina německého přítele existuje zřejmě jen proto, aby bylo komu vysvětlovat, v čem spočívá fenomén českého chataření). Jinak je to ale příjemná nezávazná zábava.

<< předchozí 1 2 3 4 6 8 10
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace