Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Animovaný
  • Horor

Recenze (479)

plakát

Roqya (2023) 

Moderní hon na čarodějnici zasazený do prostředí velkoměsta, jehož hlavní protagonistkou je orientální léčitelka, ve skutečnosti šarlatánka parazitující na útrapách důvěřivců, jenž se stane obětí davové hysterie vzniklé z předsudků a pomluv, které pro ni mají zničující důsledky. Realistické drama o zhoubných dopadech činů vycházejících z náboženského přesvědčení, v němž se z boje o přežití stane boj o záchranu syna. Filmu se daří vyvolat soucit s hrdinkou, přestože ji v počátku nevykresluje v nijak pozitivním světle, a navíc disponuje dobře napsanými postavami, silnými situacemi, spoustou exotických zvířátek i jednou scénou, která vám svou nepříjemností zkroutí prsty na nohou.

plakát

Sněžné bratrstvo (2023) 

Známou historii pádu letadla v zasněžených Andách, jehož ztroskotaní cestující se museli kvůli přežití uchýlit ke kanibalismu, zpracoval už americký film Přežít z roku 1993. Bayona oproti němu nabízí modernější a filmařsky špičkové zpracování (včetně výborné kamery a intenzivní scény samotné havárie), a kromě toho tento příběh o síle lidské vůle a houževnatosti vrací spolu s herci zpátky na španělsky mluvící půdu. To je ale v podstatě všechno, protože dějově snímek pochopitelně nemá moc čím překvapit. Jednotlivé postavy jsou až na výjimky zaměnitelné mezi sebou a jejich trýznivé osudy slouží filmu zejména k emocionálnímu dojetí diváků. Sympatické je na něm ale to, že jde opravdu o poctivé a do detailu realistické dobrodružné survival drama, nezatížené nutností cpát do děje i osobní konflikty mezi postavami, které se tak mohou více věnovat praktické stránce vlastního přežití. Potěší i nízká míra patetičnosti a velmi decentní a humánní přístup k tematice pojídání lidského masa.

plakát

Sleep (2023) 

Silně zdařilý a nápaditý horor o různých poruchách spánku včetně extrémní náměsíčnosti, kdy se člověk stává nebezpečným pro sebe i pro své okolí. Noční hrůzy manželského páru jsou vyprávěny z pohledu úzkostné ženy, která se oprávněně obává, že by její muž mohl ve spánku zabít jejich novorozeně. Napínavě budovaná zápletka je následně postupně dovedena do netušených rozměrů, přičemž nabídne jak dějové zvraty, tak malé ostrůvky funkčního situačního humoru.

plakát

Sharksploitation (2023) 

Navzdory tématu a názvu jde o velice seriózní dokument o vyobrazování žraloků v historii kinematografie, a to už od 30. let minulého století do současnosti, a také o žralocích obecně i o tom, jak právě filmy negativně formovaly povědomí o žralocích ve společnosti. Moc hezky a zábavně sestříhaný mix mluvících hlav (od filmařů po experty na mořskou zoologii) a ukázek ze všech možných filmů se žraloky, pochopitelně včetně těch největších braků (ale to spíš až ke konci). Plus kopa málo známých historek z filmařské branže i uvádění těch největších žraločích mýtů na pravou míru.

plakát

Asphalt City (2023) 

Odvrácená strana snu o zachraňování lidských životů vyprávěná z pohledu začínajícího zdravotníka, který je přiřazen v New Yorku jako parťák ke zkušenému paramedikovi, postupně ale přichází nejen o počáteční iluze, ale i o vlastní příčetnost a víru v lidskost. Společně totiž jezdí se záchrankou k těm nejtěžším případům v ulicích Brooklynu, takže jim dělají společnost hlavně pobodaní drogoví dealeři, oběti přestřelek a domácího násilí, předávkovaní feťáci, dlouho uleželé mrtvoly a podobně. Film záměrně ukazuje jen to nejhorší, co může zdravotník (jimž je v závěrečných titulcích vzdán hold) během služby zažít, aby to na něm ponechalo psychické následky. To z filmu činí i díky dravé režii a precizním hereckým výkonům docela intenzivní a strhující podívanou, zároveň ale kvůli tomu snímek vyznívá manipulativně, což v závěru podtrhne i jeho srdceryvné finále.

plakát

Suzume (2022) 

Vizuálně působivá a lehce romantická fantasy road-movie napříč japonským venkovem i velkoměsty, v níž se mytologická rovina plná magických nápadů a inspirovaná reálnými japonskými přírodními katastrofami setkává s civilním a emocemi nabitým příběhem o dospívání, oddané platonické lásce, pocitu viny a rodičovství. Makoto Šinkai se stále drží svých trademarků, aniž by přitom vyvolával dojem, že se opakuje. Poctivě napsané postavy i řada roztomilých detailů a jemný humor dodávají fantazijnímu vyprávění až překvapivou hloubku. Nechybí démoni, kteří v nás probouzí potlačované myšlenky, zlomyslné kočky, jež si libují v destrukci, nejvtipnější kabriolet s rozbitou střechou a také nejlepší třínohá židle v historii kinematografie.

plakát

Pracovní síla (2023) 

Zdrcující sociální drama o skupině guatemalských dělníků, kteří jsou opakovaně dováženi do kanadské potravinářské fabriky, aniž by znali svá práva a pracovní podmínky, a tak jsou hrubě vykořisťováni až do roztrhání těla v nesmyslně nastaveném a nespravedlivém systému, na němž jsou biti ve výsledku všichni, nejen živořící nádeníci, ale i jejich bezohlední kanadští zaměstnavatelé, kteří musejí plnit kvóty a jsou na levné pracovní síle existenčně závislí. Celá problematika je nahlížena z pohledu chápavé překladatelky, jenž jako jediná vidí pracovníky jako individuální bytosti a zároveň je přítomna i u problémů druhé strany, což činí snímek silně empatickým, aniž by zároveň tíhl k moralizujícím odsudkům. Silné budování děje s postupně gradující intenzitou a emotivním závěrem, navíc na aktuální a společensky důležité téma.

plakát

Karaoke blues (2023) 

Kouzelně minimalistická romance mezi melancholickým dělníkem s přílišnou zálibou v alkoholu a nesmělou introvertní prodavačkou. Zasmušilá starosvětská tragikomedie o strastiplném sbližování dvou zoufalých duší, která vyniká perfektní režijní formou, Kaurismäkiho nezaměnitelnou osobitou stylizací, suchým humorem s vážnou tváří a svéráznými charaktery. Nechybí ani sociální rozměr, nevtíravé zakomponování současných události (v podobě rádiových zkazek o válce na Ukrajině vměstnaných do bezčasých retro kulis nostalgicky působících Helsinek), skvěle padnoucí hudba ani roztomilé láskyplné cinefilní odkazy na tvorbu Kaurismäkiho režijních vzorů a kamarádů ze světa nezávislého a artového filmu. A to vše v pouhých osmdesáti minutách.

plakát

Unavená naděje (2023) 

Nesmírně komplexní a vrstevnatý film-román, jenž v sobě sdružuje mnoho témat od zneužívání moci z pozice učitelské autority po intelektuálně-milostný trojúhelník, která se přes sebe přelévají, aniž by některé z nich výrazně dominovalo. Všechny složky filmu včetně detailní režie, chirurgicky přesného scénáře i fantastické kamery, která často snímá v předlouhých záběrech plahočící se postavy nebo jejich našlapané mnohaminutové dialogové výměny, vytvářejí nesmírně plastický a realistický svět, který diváka zcela pohltí. Jen je potřeba si zvyknout na společnost misantropického a morálně pochybného hlavního hrdiny a na všudypřítomný, vůči lidstvu nesmírně cynický tón.

plakát

Minulé životy (2023) 

Jemné romantické drama vypráví příběh dvou lidí, kteří si jsou zjevně souzeni, leč osud tomu chce, že jejich kroky přesto společně životem nevedou. Tři dekády trvající vyprávění se třemi velkými skoky v čase se zaměřuje na pouhou trojici postav, kterou spojuje téma osudové předurčenosti a tisícileté provázanosti jejich duší. Hořkosladký nadčasový příběh těží ze vzpomínek na dávné lásky, z odžitých bolavých vztahových situací a z padnoucího obsazení herců, mezi nimiž to jiskří i beze slov. Začátek ještě může působit poněkud překotně, spolu s uvedením postav do dospělosti ale i vyprávění dospěje a zaměří se na to podstatné. Síla a krása se někdy opravdu skrývají v jednoduchosti, zvlášť když ta jednoduchost spočívá v přesné úsporné režii a v chytrých a uvědomělých dialozích.