PaRi

PaRi

Pavel P. Ries

okres Kladno
režisér dokumentarista

4 body

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 5 10 14 18
    • 18.5.2020  14:22
    Královské usínání (TV film) (1974)
    **

    Naprosto nechápu, že tak vynikající scenárista jako je Vladimír Körner se dopustí takovéhoto prznění dějin, jako v této inscenaci! V hraném filmu, natož v TV inscenaci je možná lecjaká fabulace. Ze Salieriho je možné udělat div ne vraha Mozarta a z geniálního skladatele pitvořícího se skřeta. Tím ale neměníte dějinné události! Neděláte z ženy Přemysla Otakara II. vražednici českého krále a netvrdíte, že se Přemysl Otakar II. stal králem, protože mu to umožnila jeho první žena zavražděním svého tchána. Za takovéto prokazatelné prznění dějin by měl existovat nějaký paragraf. Jinak Töpfer mi jako Přemysl neseděl (naprosto nesrovnatelný s představitelem tohoto krále Petrem Pelzerem v TV inscenaci Záviš a Kunhuta. Jinak slabá režie Poledňákové, které zřejmě historické drama moc nesedělo. Vinklář samozřejmě skvělý.

    • 20.3.2020  23:39
    Lucemburkové (TV seriál) (2009)
    ***

    Příliš urputná snaha o originalitu a pohled na historii v nadsázce. Ta však pozbývá lehkosti a mnohdy sklouzávala k podbízivosti. Navíc chodící Mertlík s hůlkou a ve slamáku, není Smoljak, i když se jej snaží okatě kopírovat.

    • 4.3.2020  00:57

    Tvorbu Šmídmajera nesleduji, neboť svůj čas považuji čím dál tím víc dražší, jak mi přibývají léta a nechce se mi jej utrácet za podprůměr. Tahle komedie mě mile překvapila. 3 a půl hvězdičky.

    • 29.2.2020  11:27
    Planeta opic (2001)
    **

    Při srovnání s původním filmem Franklina J. Schaffnera je to slabé jak třikrát převařený čaj.

    • 2.2.2020  01:21

    Mě osobně pokračování připadá o stupeň lepší než FS1.

    • 15.1.2020  16:33
    Koruna (TV seriál) (2016)
    ****

    Nesmírně příjemné zjištění, že filmové umění nemusí absentovat v seriálu a to ve všech jeho aspektech (hudba, kamera, střih, výkony herců i v malých rolích a režie). Tohle bych pouštěl tvůrcům, třeba Marie Terezie, pořád dokola, ale ono by jim to bylo nanic. Jisté zklamání přinesla 3. série, a to co do výměny hlavních herců. Posun v ději byl jen tři roky a královna zestárla o 15 až 20 a navíc její herecký výkon je nesrovnatelný s předchozí představitelkou (Claire Foy), která za tuto roli získala Zlatý glóbus. Ten sice za roli starší Alžběty II. získala i Olivia Colman (navíc je držitelkou Oscara), ale dle mého názoru jí role Alžběty nesedla. Zaznamenával jsem u ní jen tři výrazy - naštvaný (ten nejčastěji) vážný a mírný úsměv s odhalením celého chrupu. Pokud by takhle vypadala a jednala skutečná Alžběta, jen těžko by byla tak populární. Podobné, i když ne tak výrazně, je to u představitele jejího manžela. Tyhle volby nechápu.

    • 15.1.2020  14:42

    Jakékoliv připomenutí Palachova činu a jemu podobných není nikdy dost. Přesto je dobré při vzniku nového dokumentu, aby dokázal přinést nové poznatky a pohledy. Olga Sommerová je výsostnou dokumentaristkou a tak nepřekvapuje, že její nový dokument tyto aspekty má a nejen to. U dokumentů této režisérky je vždy patrná osobní zaujatost, kdy je zřejmé, že nepředkládá jen prostá fakta, ale jejich skladbou chce u diváka vyvolat zájem o téma a udržení jeho pozornosti. To se jí rozhodně podařilo i u tohoto dokumentu.

    • 11.1.2020  10:55
    Marie Terezie II (TV film) (2019)
    **

    Co jsem napsal k prvním dvěma dílům platí i k pokračování. Věřím, že hltačům telenovel se to líbí. Znovu odkazuji na seriály Viktorie a Koruna. Takto se mají dělat portréty velkých královen!

    • 22.12.2019  00:36

    Na filmu je příliš znát ideologie doby, ve které vznikl. V dětství se mi tento Jánošík líbil. Dnes působí herecké projevy poněkud teatrálně a měl jsem co dělat, abych vydržel hledět na oba díly.

    • 21.12.2019  20:51

    Na normalizačního režiséra Soukupa velmi dobré a uvěřitelné.

    • 21.12.2019  20:45
    Španělé v Praze (TV film) (1987)
    *****

    Tyhle historické inscenace Oldřicha Daňka si vždy zaslouží plný počet hvězd, neboť je v nich vše perfektní - scénář, režie, herci. Zde obzvlášť mistrný Adamíra a kupodivu i Maciuchová. Zřejmě se jí s manželem dobře hrálo.

    • 10.11.2019  21:35

    Velmi silný film o ničení naší planety člověkem, který je jejím největším škůdcem. Vynikající kamera kreslí až podmanivé obrazy zkázy a devastace přírody, které tak působí o to více děsivěji. Dokument vyslovuje mnoho otázek, ale záměrně nedává žádnou odpověď. Nechává na divákovi, aby si informace sám zpracoval a přemýšlel o nich.

    • 10.11.2019  21:07
    Dálava (2019)
    **

    Jestliže toto byl jediný český dokument přijatý letos na Bartoškův festival do Varů, tak to potom s českým dokumentem nevypadá dobře a nebo se sekcí dokumentu na zmíněném festivalu. Tenhle dokument mi nemohl nic dát, akorát mi sebral 76 minut drahocenného času. Ten obtloustlý mladý nevychovaný Kalvoda mi šel zoufale na nervy.

    • 10.11.2019  21:01
    25 km/h (2018)
    ***

    Neurazí, trochu pobaví, ale příliš nenadchne.

    • 31.10.2019  10:42

    Film na jedno shlédnutí, který neurazí - někde i pobaví - ale nenadchne (krom skvělé kamery Smutného). Chování nových zámeckých pánů nelogické. Přesvědčivější je personál hradu. Film je spíše slabší pohádkovou komedií.

    • 5.10.2019  15:19

    Nesmírně poctivě udělaný životopisný snímek, jehož žánr bych zařadil do hraného filmu s dokumentárními prvky. Výborná kamera Karla Hurycha dává snímku silnou atmosféru. Herecké výkony jsou velmi přesvědčivé. U Dajdara jeden z nejlepších, který jsem viděl. Jen si myslím, že režisér příliš kombinoval použité formy, což vedlo místy k nesourodě rozvolněnému vyprávění. Například použité animace působily jako z jiného filmu, některé pasáže zase vyznívaly jako divadelní inscenace. Jak jsem ale psal výše, vše drží pohromadě skvělý vizuál, dobrá režie a také Hladíkova hudba.

    • 18.8.2019  22:41

    Film má svoji řeč a divadlo také. Filmová řeč se vyvíjela po celou historii filmu a stále se vyvíjí. U divadla tento vývoj je také, ale ne tak dramatický. Mě dělá velké problémy je-li film točen jako divadlo s přehnanými teatrálními gesty, aby charakter a konání postav pochopil i divák na galerii nemající na divadelní kukátko. V padesátých letech se našli tvůrci, kteří se uměli vyprostit s teatrálnosti a jejich filmy je možné sledovat i dnes a vůbec vám nepřijde, že od jejich natočení uběhlo více než 60 let a můžete je vidět i opakovaně. Tenhle film k nim, dle mého názoru nepaří, nepatří.

    • 13.8.2019  14:33

    Vynikající francouzská komedie ze zlaté éry francouzské kinematografie.

    • 13.8.2019  14:16

    I po více než šedesáti letech od jeho natočení stále koukatelné pro skvělé herecké výkony a vynikající scénář s velmi dobře napsanými dialogy. Nominace na Oscara sedí. Velmi poučné pro naše současné scenáristy, kteří většinově nedosahují úrovně tohoto scénáře z roku 1957.

    • 13.8.2019  02:55
    Ecce Constantia (TV film) (1992)
    *****

    Snad to nejlepší, co bylo kdy napsáno v dramatickém umění o kostnickém koncilu. Dramaturgický nápad, jakoby v té době existovala již televize, která o koncilu vysílá pravidelné zpravodajství je skvělý a vynikajícně provedený plejádou špičkových herců. Velmi doporučuji si tento kousek pustit. Najdete jej zde: https://youtu.be/mQ8avkHnbNo?t=115

    • 5.8.2019  22:36

    Viděl bych to tak na mírný nadprůměr, ale V pravé poledne to není a Velká země také ne. Ale velká snaha udělat zajímavý western tu je.

    • 29.7.2019  19:51

    Průměrný western, kterému, i přes obsazení westernových matadorů Johna Wayna a Deena Martina, se nějak nepodařilo zařadit mezi westernové legendy. Navíc Elmer Bernstein vykrádá sám sebe, takže jeho hudba značně připomíná hudbu v Sedmi statečných složenou o 5 let dříve, ovšem zůstává hodně za ní. Stejně tak jako tento film za jmenovanou westernovou legendou. Pochválit lze jen práci kameramana. Scenérie jsou opravdu působivé.

    • 28.7.2019  17:27

    Zmatenost žánrů spojená s nevkusným naturalismem, kdy se střevní potíže hlavního protagonisty odehrávají přímo před panovníkem s mnohokrát opakovanými zvuky (diváctvo, na které je tento pokleslý "humor" zacílen, jistě ocení). V této souvislosti si vzpomínám na českou historickou komedii Svatby pana Voka, kde Rudolf II. (ve skvělém podání Pavla Landovského) prošvihne zatmění Slunce právě pro své střevní problémy sezením na císařské latríně - bez zvuků a jiných realismů. Když se vrátí k dalekohledu, je mu naznačeno, že už je po úkazu. Rudolf si tedy povzdychne: Takže jsme to zatmění ... A je mu hvězdářem odpovězeno: Přesně tak, veličenstvo. Není třeba říci to slovo, které nahrazuji třemi tečkami a které císař nahradil výmluvným posunkem. Divák si ho řekl sám a ozval se smích. Umění je v náznaku, ne v naturalismu. Po scéně ze záchodu jsem od filmu Růžový a černý odešel. Čas raději věnuji filmům, které jsem neviděl a mám vytipováno, že stojí za to je vidět. Tenhle mi za to nestál a stát nebude.

    • 28.7.2019  00:39
    Sissi (1955)
    **

    Průměrný rakouský režisér stvořil podprůměrnou limonádu operetního střihu pro paní a dívky. Nemohla to zachránit ani krásná Romy či velká výprava. Většina herců působí až ochotnicky. Z velkým sebezapřením jsem shlédl dva díly tohoto kýče a už nikdy více. Nechápu, že má Česká veřejnoprávní televize touhu předkládat tenhle příšerný spektákl divákům. Patří to tak na Novu, od které to ČT převzala, neboť na konci filmu nás Nova lživě informuje (jak je u ní zvykem), že prý tohle dílo vyrobila. Kde jsou ty časy, kdy se pravdivě uvádělo: české znění vyrobila ...

    • 27.7.2019  14:35
    Napoleon (1960)
    ***

    Tak tenhle film si dobře pamatuji z dětství (viděl jsem jej, když mi bylo 14 let) a bylo to moje první setkání s hraným Napoleonem. Obrazově a v různých životopisech jsem měl nakoukáno a přečteno kdeco. A dlouhou dobu jsem každý další herecký pokus porovnával s výkonem Piéra Mondyho a přebil jej až Rod Steiger ve Waterloo. Pak, až dodnes, nikdo. Film ověnčený mnoha hvězdami té doby je pozoruhodný i dnes, ale přesto poněkud divadelní provedení bitvy u Slavkova nenadchne.

    • 3.7.2019  10:19

    Tak nevím, na Tenkrát na západě, V pravé poledne, Sedm statečných a na řadu dalších westernů, abych zůstal v žánru, se mohu kdykoliv podívat znovu a také jsem to mnohokráte s chutí udělal. Tohle dílo mi stačilo vidět jednou a vím, že víckrát už nikdy nemusím. Podle mého názoru umění není a nikdy nebylo v drastických záběrech in natura - to je doména dokumentu a to ještě někdy. Hraný film má jiné umělecké prostředky, jak i bez drastických scén docílit absolutní hrůzu (viz Hitchcock). Film, při kterém se vám zvedá žaludek už prostě víckrát vidět nepotřebujete, nepatříte-li k těm jedincům, kteří si právě v takových záběrech libují a vyhledávají je. Dál nemám chuť se k tomuto "westernu" víc vyjadřovat.

    • 27.6.2019  17:22

    Pro naprostou neporovnatelnost s jakýmikoliv tzv. humoristickými pořady dneška a z nostalgie vázající se k mému mládí, navyšuji o jednu hvězdičku.

    • 19.6.2019  21:37
    Králův kalich (TV film) (1974)
    **

    Velmi slabě převedený Vančura do divadelní TV inscenace i když herci dělali co mohli. V podání Daňka by to jistě bylo o třídu výše (vzpoměňme na jeho Hříčky o královnách). Divadelní forma - proč ne, ale i v divadle okresního formátu by měli snahu neodehrát důležité scény s jedněmi kulisami, jako zde při jednání papeže a poté Jiřího v Praze. Holt pro normalizační ČST to nebyl zrovna kus, na který by byla ochotna vyčlenit větší peníz z rozpočtu, ten dávala do jinačích projektů, třeba do normalizačních seriálů jako byla Žena za pultem apod.

    • 19.6.2019  13:23
    Křiváci (1966)
    ****

    Netradiční western přesvědčivě ukazující, jak nebezpeční jsou ideologičtí fanatici.

    • 27.5.2019  16:38

    Kýčovitý pokus o další verzi této krásné pohádky. Autoři pilně opisovali od Panny a netvora Juraje Herze z r. 1978, ale té se ani vzdáleně nepřiblížili a to i přes nadužívání počítačové grafiky, o které se Herzovi ani nemohlo zdát a naprosto ji nepotřeboval. Stejně tak hudba Piera Adenota se nemůže rovnat k hudbě Petra Hapky. Navíc rozvinutí vztahu mezi kráskou a zvířetem je naprosto nedůvěryhodné! Je to tedy výpravou opulentní a atmosférou zcela vyprázdněný film. Herzovo dílo mohu vidět opakovaně, tohle mi úplně stačilo jednou!

<< předchozí 1 2 3 4 5 10 14 18