Scaevola

Scaevola

Josef Kameník

okres České Budějovice
Kdo jsem? Řekli mi, že člověk...


1 bod

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 11 20 30 39
    • 19.10.2018  08:47
    Jan Hus (1954)
    ***

    Z řemeslného hlediska kvalitně natočený film zprostředkovává mnohem spíše než náhled na palčivě středověkové téma pohled na dobu svého vzniku, která se zračí (nutně) jak v ideologickém vyznění, tak v koncipování scénáře, střihů, výpravy i hereckých výkonů. To značí jediné: snímek se vlastně nijak nevyděluje z dlouhé řady trikových pohádek s myšími kožíšky, přihlouplými králi a udatnými či moudrými reky z lidu... Škoda jen, že se povedlo vnést toto filmové zpracování tak dokonale do podvědomí lidu, až bylo v zásadě ztotožněno se školními osnovami, ovšem to samozřejmě k samotnému uměleckému dílu již nepatří.

    • 19.10.2018  08:36
    Žut (1964)
    **

    Přestože snímek obsahuje všechny základní (a vlastně nejdůležitější) prvky filmových mayovek - jako jsou Lex Barker v hlavní roli, komické odbočky, nemilosrdní padouchové a dobově podmíněná, ale překrásná výprava a kostýmy -, při nezaujatém pohledu nemůže úspět. Scénář je děravý a slepovaný bez návaznosti některých důležitých scén (boj na mostě, neustálé útěky z vězení apod.), padouchova prohnilost je sice vykreslena v dostatečné šíři, ale jeho postava je pro příběh vlastně nepodstatná a závěr je jako ze bondovského filmu bez špetky originiality. Jsem si vědom, že mnohé z těchto nedostatků obsahují již knižní předlohy, ale zde se je jednoduše nepodařilo ani zakrýt.

    • 11.10.2018  09:20
    Masaryk (2016)
    ****

    Trailer sliboval něco jiného a doufal jsem, že snímek vyobrazí jinou část hrdinova života (tu spornější a závěrečnější, a nikoli už mnohokrát prozkoušenou Mnichovskou krizi), ale přesto jsem byl spokojen... Tempo plně odpovídá konverzačnímu dramatu, hercům nelze nic vytknout a vyobrazení doby je velice povedené, nakoli mohu soudit. Musím však dodat, že vidět film jednou je plně dostačující.

    • 6.10.2018  11:41
    Zakletý vrch (TV film) (1999)
    **

    Poněkud nahodilý příběh zdařile reprezentuje žánr televizní pohádky ve vší její jednoduchosti, naivnosti a spořivosti. Nebýt přehrávající V. Cibulkové a nepatrně nekorektního využití trpaslíka, nebylo by o čem mluvit, pominu-li sympatickou ústřední dvojici a nečekaně akční vyvrcholení v čarodějnickém zámku.

    • 1.10.2018  19:37

    Po dalším shlédnutí po mnoha letech musím konstatovat, že scénář je poněkud řídký, hlavní zápletka hledaná a záplava efektních odboček vyznívá samoúčelně, což se týká především indiánských motivů a linky kolem italské špiónky, byť M. Bellucci je s jistou přirozeností božská. Leč hlavní kostra příběhu je poutavá a kdyby byla bývala zpracována v uměřenějším duchu, jednalo by se v mých očích o jeden z nejlepších francouzských filmů.

    • 29.9.2018  11:01

    Dobrodružství z kanadských koloniálních časů staví především na syrovosti tamní divočiny a na kulturním střetu indiánské a evropské společnosti. Činí tak nikoli pomocí přímého konfliktu, jak je často k vidění, ale skrze pozorování jezuitského misionáře, který jakožto zaujatý příslušník jedné strany střetu nedokáže pochopit myšlenkovou odlišnost indiánů. Snímek však naštěstí rozrušuje i tento zjednodušující pohled, neboť i indiány vykresluje jako stejně neschopné nahlédnout evropské hodnoty a smýšlení. Hluboce filosofický námět ale bohužel není pojat v jednoduše stravitelné podobě a ačkoli relativně příznivá stopáž nenudí, snímek trpí nevyhraněným tempem a značně pesimistickým vyzněním příběhu i tématiky.

    • 29.9.2018  10:44
    Predátor (1987)
    ****

    Klasika od prvního záběru na Dutche kouřícího doutník je jedním z nejkrystaličtějších zástupců akčních filmů z 80. let ve vší jejich akční přímočarosti, maskulinitě a jasné vyprávěcí struktuře. Zároveň se však jedná skvěle zvládnuté dobrodružství a až na několik značně nucených vtipů (vím, že byly myšleny jako trapnost přímo tvůrci, ale to je neomlouvá) není co souboji člověka a vesmírného lovce vytknout, nemluví-li ze mne nostalgie.

    • 26.9.2018  15:58

    Je zvláštní, nakolik se až může všechno pokazit, přestože jste dali dohromady kvalitní tým herců, trikařů a kameramanů (kteří sice umí točit ve tmě, ale mají ukrutně rádi bleskurychlé střihy, aby nebylo nic vidět), máte záda krytá ověřenou značkou a vynašli jste řemeslně dobře připravený scénář, který sice není kdovíjak promyšlený nebo překvapující, ale nijak neurazí a nemá díry ve své logice... Především je totiž nutné myslet na to, že sága Star Wars se vždy točila kolem Síly a zjednodušeného boje dobra se zlem, onen barvitý ostatek ze všech koutů galaxie byl pouze působivou omáčkou. Nejasně vedená hranice mezi jednotlivými stranami proto nemůže skalní fanoušky potěšit, jakkoli dává smysl a je nyní v kurzu, a množství odkazů na třicet i více let staré hračky všechno nezachrání. Inu co naplat: Han Solo je/byl jen jeden.

    • 21.9.2018  17:11

    Výtečný příklad klasického filmového vyprávění ztrácí ve své obsáhlosti, neboť pro množství dějových linek a motivů nemá dostatečný prostor vysvětlit a popsat motivace a touhy svých hrdinů, až se zdá, že O. Sharif se pouze přihlouple usmívá nechápaje, co se kolem něj děje, a skutečnou - byť nechtěnou - hrdinkou je postava J. Christie, která je vláčena událostmi. Zklamává také rámec s hledáním potomka, neboť tak, jak je vyobrazen, vlastně ztrácí smysl, a do paměti se tak vryjí pouze působivá výprava a věrohodně zpracované reálie šíleného historického období.

    • 15.9.2018  11:04

    Divné, ale elegantní, střelené, a přitom uměřené... čili komedie, u níž jsem se po dlouhé době dobře a bez otázek pobavil. A navíc ještě působivým pohledem pojednává o nepříliš povedeném 20. století v Evropě.

    • 11.9.2018  12:38
    Britannia (TV seriál) (2018)
    ***

    Zajímavé historické zasazení, dobře rozvržené charaktery a pohledně pojaté pohrávání si s mýty se střetávají s mírně vyprázdněným scénářem, v němž většina postav nemá co dělat a pouze přešlapují na místě (římský generál) či jsou zcela nevyužity (arcidruid). Nejhorší je z tohoto pohledu sedmá episoda, která je ale nutným předstupněm k relativně komornímu finále, v němž skutečně nečekaně zemře jedna z důležitých postav. Musím také říci, že mne otravovaly neustále vulgarity a nerozhodné náznaky nahoty, přestože tvůrci byli očividně kroceni vysněným ratingem - jednoznačný příklon k otevřenosti či umírněnosti by vyzněl rozhodně lépe. Výsledek je tedy značně rozpačitý, ale pro podmanivost některých postav ještě zvážím, zda si druhou řadu přeci jen nepustím.

    • 4.9.2018  08:30
    Tomb Raider (2018)
    ****

    Přestože je hlavní hrdinka místy neřízené torpédo, které více problémů vytváří, nežli řeší, nemohu si pomoci a přijde mi sympatická ve své naivitě a - na zpracování počítačové hry - relativní reálnosti, což nepochybně souvisí se změnou koncepce tohoto druhu dobrodružných příběhů. Scénář má překvapivě o čem vyprávět, ačkoli motivace některých postav nedává příliš smysl (opilý námořník, žoldáci na opuštěném ostrově,...), ale motivika dávné tajemné bohyně je využita v kladném slova smyslu beze zbytku. Přidám-li k hodnocení ještě povedeně nasnímanou akci (scéna se starým letadlem byla bezchybná), promyšlené obtíže po cestě a jednoduchou, leč pohlednou výpravu, mohu se jen radovat.

    • 4.9.2018  08:23

    Přehnanost pokračuje a překvapivě se téměř neliší od předchozího dílu, počínaje nesmyslnou hrdinkou a neuměřeným motivem s nelogickým závěrem konče. Klady sestávající především v jednoduché libivosti výpravy však zůstaly zachovány.

    • 4.9.2018  08:19

    Papundeklová pohádka disponuje přehnaným scénářem a umělou hlavní hrdinkou, která nedělá chyby, ale pouze se podivně šklebí... Leč musím uznat, že některé prvky dobrodružství jsou působivé a akci neschází tempo a přehlednost.

    • 4.9.2018  08:13

    Pohledné vyprávění a disneyovka tělem i duší je přesně tím filmem, který si chcete pustit po náročném dni večer, aniž byste museli přemýšlet nad prezentovanými lacinými hodnotami, hledat neexistující chyby v kompletně digitálním prostředí a rozebírat povedený scénář, který režisér zručně ukočíroval přes velké množství postav a více či méně epizodický děj.

    • 31.8.2018  12:04

    Rodinně zábavný film sice staví na psychologicky nevěrohodné zápletce (tak se pomilujeme s maminkou a ona pak všechno schválí a odpustí...), ale jinak se jedná o příjemnou zábavu i po stém shlédnutí a některé nápady jsou jednoduše nezapomenutelné.

    • 22.8.2018  08:12
    Deadpool 2 (2018)
    **

    Ne že by to nebyla zábava, ale přes velkoústá prohlášení jde v zásadě o to samé jako minule: Film ničím nepřekvapuje (až na charismatického Cablea a velice detailní rozpad X-Force), nijak zvláště nenutí k smíchu (ale to je dáno mým založením) a vyloženě baví snad pouze místy zajímavě nasnímanou akcí. Stále mám totiž potíž s dramaturgickou nejasností snímku - je to bláznivá komedie, nebo brutální akce?

    • 22.8.2018  07:40
    Spawn (1997)
    *

    Strašlivá taškařice po celou délku stopáže překvapuje nenavazujícími záběry a nepřehlednou akcí (scény z Pekla, či co to mělo být, jsou jako vystřižené z epileptikova zlého snu). Pokus o vážná morální dilemata vyšel naprázdno, protože působí jen jako laciné roubování rodinných hodnot do příběhu typického antihrdiny. Navíc se nepovedla ani vizuální stránka, neboť tvůrci si očividně neujasnili tématickou koncepci, takže podivně surrealistickou katedrálu střídají moderní kanceláře a poklidný středostavovský domov je mrknutím oka nahrazován asijskými továrnami. Z dnešního pohledu filmu nepomáhá ani frajerská atmosféra 90. let a velice zastarávající triky a vrcholem pak je nevýrazný hlavní hrdina a ten nejotravnější ze všech mně známých klaunů.

    • 19.8.2018  13:16

    Přes proslulost snímku jsem vlastně příliš nečekal... a o to více jsem byl spokojen. Ačkoli film vlastně příliš nesdělí odvolávaje se na zmatené drmolení šíleného kněze a nic neodkryje nechávaje otevřené pole pro pokračování, jeho nálada je struhující a vyvolávaný strach je svůdný, byť se neuchyluje ke strašení lekavými scénami a levnou krví. Domnívám se, že k takovému výsledku dopomáhá jednak zdánlivě paradoxní obsazení hlavního antihrdiny postavou malého chlapce, jednak skutečnost, že zlo vychází z dějů a postav plížících se v okolí, nikoli z chlapce samotného. Závěr je pak krutým zvážením morálního dilematu, jestli dítě může být odpovědné za činy svých zploditelů.

    • 1.8.2018  08:20
    Vzteklina (TV seriál) (2018)
    ****

    Popravdě řečeno není estetická zapomenutost Šumavy všespásná, zde ale zapůsobila stejně jako téma kruté nemoci, byť obojí je k závěru poodsunuto do pozadí. Největším kladem seriálové lahůdky však zůstává scénář, jenž rozvážně stavě na zmíněných prvcích kráčí s umanutou jistotou za vytyčeným, kvalitně napsaným cílem a nedbaje na zpohodlnělá očekávání nechává diváka váhat, jak že se celý příběh vyvine. Připočtu-li drásavý motiv odkrytý v závěru a odečtu-li zbytečné vztahové míchanice a nelogičnosti v chování hlavních hrdinů v úplném závěru (jak se stalo, že hrdina vyčmuchal a konfrontoval vraha dříve než všichni ostatní, jsem se nedopátral), vychází mi vysoce nadprůměrný počin, kterých by mohlo být na televizní obrazovce či v jejím on-line archivu mnohem více.

    • 23.7.2018  18:13
    Ptáci (1963)
    ****

    Skvěle promyšlený a pomalu budovaný příběh pouze po krůčcích připravuje diváka na přicházející hrůzu a - což je možná to nejděsivější - vůbec nedbá na zdůvodnění, ačkoli je nadneseno několik předpokladů a snímek je více než přístupný mnoha různým interpretacím. Jednotlivé scény jsou téměř bezchybným příkladem zvyšujícího se napětí a i ostatní aspekty jsou řemeslně zvládnuty na jedničku, přestože zvláště technická stránka filmu za mnohá léta utrpěla a spíše než jako naturalistické ztvárnění přírodní hrozby místy vyznívá jako umělecká manifestace surrealismu, kterýžto fakt se míjí s původním určením. Konečně mezi zápory musím zařadit také skutečnost, že zvolený motiv děsu už ze současného, otupělého pohledu není tak funkční, jako snad býval kdysi.

    • 16.7.2018  17:39

    Přehlídka scénáristických berliček, srdceryvných vzpomínek a parafrází minulých dílů (zcela zbytečně mudrující, a přitom nic neříkající J. Goldblum a okatá scéna s úvodním brachiosaurem), a navrch ještě opakovaná zápletka, kterak vycvičený dinosaur zachrání malé dítě... to vše vytváří dohromady překvapivě zábavný snímek, který nejen místy vystraší a dojme, ale obstojně ukrátí relativně dlouhou stopáž a vedle toho nechává dostatek prostoru pro zhlížení se v očích a strategicky umístěném výstřihu B. D. Howard. Bohužel však příběh značí jednak vyčerpanost tématu, jednak úmysly tvůrců pokračovat dále - a to nejpravděpodobněji s armádním nasazením ještěrů.

    • 8.7.2018  15:41

    Skvělě gradované vyprávění dává pocítit starosvětský závan dobrodružství, které se skrývá tam venku, a je jen škoda, že v závěru začíná polemizovat samo se sebou, byť nastíněná paralela s náboženstvím je bezchybná a z formálního hlediska není možné snímku nic vytknout. Film je bez jakýchkoli pochyb výtečnou poutí - naneštěstí však jen jedinkrát a k jedinému cíli.

    • 8.7.2018  15:31

    V zásadě se jedná o povedený historický film, kterému vnějškově nic neschází a který dokonce netrpí ani nedostatky v rámci dějové linky, jež je logicky a poutavě vedena k smysluplnému konci přes svou vnitřní rozpornost mezi rozumem a ctí, jak ji chápe moderní recipient. Bohužel jsem však očekával jinou formu, než jaká mi byla nabídnuta, a nevěděl jsem, co si počít s předlouhou stopáží, pomalými záběry a rádoby artovými přeskoky v rámci scénáře, které opomíjely mnohdy stěžejní motivaci postav. Výsledkem je nejasný počin, který kráčí jinam, než je divákovi slíbeno, ale kritika byla jistě spokojena.

    • 29.6.2018  08:19

    Název slibuje více, než je posléze schopen splnit, a děj, jenž by měl být podle klasicky trojdílné stylizace vyvrcholením, je spíše odbočkou do nitra opičího vůdce. Přesto není v zásadě co vytknout: Efekty jsou uvěřitelné, výprava velkolepá, opice polidštěné a protivník jasně definovaný na ose dobro/zlo. Oproti minulému dílu se neobjevuje převrácené vyznění celého snímku, jež tak poklesává na prostou dobrodružnou výpravu s myšlenkově skromným závěrem, což by vůbec nebylo na škodu, pokud by scénář nebyl prokládán biblickými paralelami a zoufalou snahou vystavět epickou velkolepost, která ubíjí i potenciálně nosné nápady, jakým byl druhotný efekt centrálního viru na lidské rozumové schopnosti. Zdá se tak, že série započatá překvapivým a emocionálně nabitým prvním dílem se již zcela vyčerpala jak postránce myšlenkové, tak i scénaristické.

    • 28.6.2018  09:27

    Přijemně dětský film nejprve překvapuje fantasií a nepřeberným množstvím bytůstek a na konci dojme očekávaným bolem, neboť takto vystavěné snění nikdy jinak skončit nemůže.

    • 28.6.2018  08:42
    Ti druzí (2001)
    ****

    Stylové strašení překvapivě sází pouze na budování atmosféry, která sestává především z nejistoty a neustále se množících otázek, přestože odpověď je obsažena v každé scéně již od počátku, jak si teprve zpětně uvědomíte. Pokud tedy divák čeká lekací scény či snad krvavé orgie a děsivé bytosti, bude zklamán - a já byl naopak potěšen. Jediným záporem snímku tak bohužel je, že po prozrazení zápletky už nemá smysl vidět film znovu, protože nic nového již nepřinese.

    • 25.6.2018  17:13

    Zábavný úvod a pozvolné rozvrhování hracího pole v laboratorních podmínkách uvízlého vlaku se pomalu mění ve složitou, ale s trochou píle přehlednou mozaiku motivů (těch kriminálních) a motivů (oněch vizuálních a filmařských). Vše je řemeslně povedené a překrásně divadelní, avšak vzhledem k délce snímku jakoby bezdeché a bez tempa, až mi připadlo, že honička po lešení a závěrečná přestřelka svou akčnostní jaksi neladí k ostatku. Navíc, neznaje předlohu a jsa překvapen vyústěním i umístěním jsem byl zklamán, že vůně exotiky spočívá pouze v samotném názvu, a zbyla mi tak jen podivně nejasná morální pachuť na jazyku a zaúpění nad přesunem samolibého autisty mezi klišé.

    • 20.6.2018  08:41
    Cid (1961)
    ****

    Snímek je skvělým příkladem hrdinské epiky v klasickém hollywoodském podání. Oproti podobným počinům však v žádném momentě nenudí a i intimní a poetické momenty podřizuje epice natolik, že ač jsem viděl verzi trvající přes tři hodiny, měl jsem pocit, že cosi ve skladbě scén chybí a že některé dílčí zápletky jsou zrychlené a nedostatečně podložené motivací postav. Rozhodně zaujaly bojové scény ať už osobní, či hromadné, které působí realisticky s až nemilosrdným naturalismem, přestože neteče krev, a množství komparsu oděného ve výtečných kostýmech je z organizačního a produkčního hlediska neskutečné. Jediným záporem tak je vedle místy chatrnějšího scénáře nevyužití potenciálně zajímavého střetu královy sestry s hrdinovou femme fatale, a také hlubší nepropracování ústředního protivníka, který kromě svého fanatismu nijak nevyčnívá nad ostatní generické válečníky protivné strany. Okouzlení Orientem ještě fungovalo.

    • 15.6.2018  17:26

    Mé hodnocení je nutně ovlivněno faktem, že jsem mnoho špionážních filmů neviděl, nicméně musím konstatovat, že jsem byl spokojen s formou vyprávění, která oproti jiným podobným snímkům nechávala diváka v maximální možné míře sledovat, co se děje, byť dovedně ukrývala motivy i postupy jednotlivých postav a poněkud zanedbala rychlou přeměnu nevinné dívky v rozvážnou tajnou agentku, která proběhla jakoby mávnutím kouzelné hůlky. Smekám před umem scénáristů a autora předlohy. Je proto jen škoda, že nebyla dostatečně využita některá herecká esa, že se všude vkrádá věčná snaha o překládání všech řečí světa do angličtiny, pročež zbyde jen roztomilý přízvuk, a konečně že všichni otravně předpokládají, že jako diváci víme, která strana je ta čistá a rozumná... Musím však dodat, že všeobecná nemilosrdnost a místy nucený erotický podtón mne příjemně naladily v očekávání, o čem že bude sólové dobrodružství jinak barevné zvířecí přezdívky úplně jiné fikční hrdinky.

<< předchozí 1 2 3 4 11 20 30 39
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace