Scaevola

Scaevola

Josef Kameník

okres České Budějovice
Kdo jsem? Řekli mi, že člověk...


1 bod

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 10 20 29 38
    • 21.5.2018  08:43

    To, co začíná jako běžná detektivka, se pomalu mění v hon na oběť. Připočtu-li k tomu mysteriózní podhoubí, uhrančivost Burtonových očí, skvěle vygradovaný scénář a konečně i nejisté vyústění, jedná se o dílo, které se otiskne v paměti... Naneštěstí jsem se však po většinu stopáže bavil sledováním drobných odkazů, které posléze příběh dovedně odhaloval, a nejsem si jist, zda právě toto bylo tvůrcovým úmyslem.

    • 21.5.2018  08:37

    Těžko stravitelný příběh vázající se na kulturní prvky, jež mi nejsou zcela známy, je vyprávěn ještě obtížněji stravitelnou cestou plnou zámlk, nedořešených linek a velkolepých dějových přeskoků. Myslím, že jsem pochytil hlavní poselství, a určitě jsem byl v první části fascinován vizuální stránkou i expozici děje, leč vyvrcholení již kráčelo zcela mimo mne.

    • 9.5.2018  09:35

    Výborně napsaná a řemeslně dobře zpracovaná komedie o střetu běžného občana s gangsterskou kulturou vyniká několika skvělými gagy a těší vysokou úrovní klasické (rozuměj nevylučovací) vtipnosti po celou dobu stopáže.

    • 8.5.2018  10:23

    (Pozor, obsahuje spoilery). Diváci po tom prahli a volali, kritici na tom stavěli své výtky a snad i scénáristé sami už si nevěděli rady. Tedy stalo se, co se stát muselo, a završení deseti let přineslo přesně to, v co jsem doufal a čeho jsem se zároveň bál. Žoviální tón je pomalu, ale jistě přetaven v osudovou (samozřejmě přehnanou) hlubokomyslnost a už v první scéně je naznačeno, že nic nezůstane růžové a nikomu nebude odpouštěno do nekonečna. Emoce i motivace včetně těch titánských jsou uspokojivě vysvětleny, a pak se postupně přidává vědomí, že tvůrcům se podařilo ukočírovat množství dílčích zápletek a zástupy postav, přestože mnohé z nich se jen mihnou, aby potěšily své příznivce, a ani na ty hlavní se nedostane tak, jak jsem byl zvyklý, protože přes všechny hlasy proti připadla hlavní role Thanosovi. A nakonec je radost z filmového umu zdrcena závěrem s tradičně zbytečnou bitvou a netradičně dospělým vyzněním, v němž se padouch usmívá a hrdinové jsou skutečně zlomeni (ačkoli kupodivu padli jenom ti, kteří mají slíbeno pokračování svých sólových dobrodružství…). A tak, prosím, vnímejte všechny zde řečené výtky jen jako rádoby zasvěcené postřehy velkého fanouška, které nic nemění na tom, že snímek je to skvělý.

    • 8.5.2018  10:20

    Snímek představuje vzácnou ukázku perfektního řemesla bez dalších ambicí. Strašení je vynikajícím způsobem dávkováno, aby byl divák neustále napjat jako struna, na niž posléze tvůrci drnkají dle své libosti. Houstnoucí atmosféra je podkreslována tradičními motivy i očekávanými prostředky (výstavba děje jako by vypadla z oka "Psychu"), ale nijak to nevadí, neboť obé je součástí hry. Vše pak korunuje skvělá hudba s hlubokými chorály i vysokou palčivostí, dojde-li konečně k obávané akci. A jestliže odhlédnu od zubu času, jenž byl k tomuto snímku ne zcela lichotivý, je zřejmým minusem pouze malé využití horrorového potenciálu, který představuje charisma Ch. Leea.

    • 8.5.2018  10:18

    Druhá polovina či snad pokračování v mnohém ztrácí na svého předchůdce, neboť se z drásajícího politického thrilleru mění na niterné psychologické drama o vnitřní opuštěnosti. Tomu však není přizpůsobeno rámování příběhu ani jeho vnějšková podoba, která se stále drží historické velkoleposti. Vrcholem je finální oslava, kde se snad dvacet minut jen folklórně tančí, a kritická zápletka je odložena. Navíc se zcela do prázdna vytratil motiv boje s polsko-litevským soustátím, který jako by byl předpřipraven do třetí, závěrečné a z vůle mocipána zničené části.

    • 8.5.2018  10:16

    Velkolepé drama o koulení očima… Divadelní atmosféra je nepochybně dána stářím snímku a stejně jako ona je od data vzniku odvislá i stylizace scénáře a jeho ideové vyznění. Nicméně film vyniká skvělou scénografií a výstavbou dílčích zápletek, přestože celek již tak koherentní není. Zaujme také dech beroucí vyvrcholení a (očekávaně) důkladná výprava.

    • 28.4.2018  10:50

    Snímek se (až na potměšilý distribuční překlad) zdařile snaží navodit dojem velkolepého příběhu o americkém snu a jeho limitech, přestože po většinu času mate smysly laciným romantickým pozlátkem. Dějový oblouk o ztrátě rodinné důvěry však odpovídá spíše první možnosti a i poněkud deziluzivní vyvrcholení o návratu od zrádné civilizace k divočině tento závěr potvrzuje. Co se týče výpravy, není co vytknout a pohledy na Skalisté hory jsou dech beroucí. Z hlediska obsazení sice nedokáži posoudit, zda trpný výraz, který po celou dobu nese B. Pitt, je výsledek jeho umu či naopak herecké nezralosti, ale uznávám, že role pustnoucího a znovu rostoucího nezkrotitelného muže mu svědčí, a věřím, že pro mnohé ženské srdce je stejným oříškem jako pro J. Ormond. Myslím tedy, že se jedná o dobrý snímek, který plní vše, co si předsevzal, ale domnívám se, že mi stačilo vidět jej jen jednou.

    • 28.4.2018  10:47

    Skvělá veselohra sází především na propracovaný a gradující scénář, který mne při každém opakování překvapuje svou vrstevnatostí a návazností vtipů. Zmiňovat plejádu zlidovělých hlášek ani není třeba, dodám proto pouze, že ve srovnání s dalšími komediemi podobného určení a data vzniku tento snímek vyniká svým soustředěním na komično bez výraznějšího společenského přesahu, či snad dokonce skryté kritiky.

    • 24.4.2018  17:21

    Hledáte-li historizující romantický příběh, jste na správném místě: Hrdina je pohledný, málomluvný, odvážný a obětavý, přestože k tomu nemá důvod, a ještě k tomu nedbá na logiku ani fyziku. Hrdinka je krásná, svéhlavá a ráda se nechává zachraňovat, přičemž odměna je přesně taková, jakou byste čekali. Padouši jsou pak odporně rusovlasí, mluví s německým přízvukem, nebo bláhově stojí proti vůli lidu modlíce se fanaticky k Bohu. Ale přeci nic není takové, jak se zdá na první pohled, neboť celkové vyznění je libě nejednoznačné, dav se chová negativně, ať mu scénář přitakává, či nikoli a vzdor roku natáčení téměř nikde nenajdete ani stopu po jakékoli ideologii. Je mi to záhadou, ale dobře jsem se bavil.

    • 19.4.2018  15:35
    Život (2017)
    ****

    Opět to samé a musím řici, že opět napínavé k nevydržení... V zásadě však není co hodnotit, protože se opravdu jedná o typ mnohokrát viděného snímku, který sází "pouze" na mistrovsky zvládnuté řemeslo a skvěle dávkované tempo hrůzy, a to včetně docela překvapivého závěru.

    • 19.4.2018  12:05

    Odhlédnu-li od faktu, že je těžké hodnotit snímek vzniklý bez mála před sto lety za zcela jiných podmínek nejen technických a filmařských, ale především společenských, kulturních a politických, jsem na vážkách, co se odráží v mém průměrném hodnocení: První polovina je totiž téměř bezchybná i z pohledu dneška, skvěle buduje napětí, staví na barvách, expozici a hudbě a zpodobněná cesta kamsi do neznáma je skutečně hrozivá. Bohužel však v druhé polovině již nemá snímek co vyprávět přicházeje s dílčími a nezajímavými zápletkami (vylidnění lodě, městský mor, který slouží jen k jedné honičce a jedné scéně s procesím rakví a jinak k ničemu), které pouze zpomalují hlavní proud příběhu ničíce jeho podmanivost a hrozivost. Vyvrcholení navíc přichází jako bůh ze stroje neočekáváno a jen letmo naznačeno, takže nemá dostatečný emoční účinek. Najdeme tu tedy mnohé nápady a postupy rozvinuté později, ale jsou to pouhé náznaky fungující v omezeném rozsahu svého diskurzu.

    • 15.4.2018  09:48

    Nemohu si pomoci, ale kouzlo prvního dílu vyprchalo a zůstala nuda s nezáživnou a většinou nepřehlednou akcí, která promrhává potenciálně zajímavý střet britské a americké kultury soustřeďujíc se na bezmyšlenkovité tajtrdlíkování a splašenou postmodernu plácající všechno dohromady. Parodie na Jamese Bonda se poněkud rozplývá v nenávratnu... Nebo už jen prostě nemám pochopení pro filmy, u nichž se baví pouze režisér.

    • 3.4.2018  18:24
    Soumrak templářů (TV seriál) (2017)
    ****

    Povedený, rádoby historický seriál sází na přitažlivě konspirační téma, přestože se k němu původně vůbec nepřiznává, a zdařile ho mísí s propletenými citovými vztahy. Problémem je, že většinu z navozených témat divák už někde viděl a že vnitřní vývoj postav je prvoplánově přímočarý, přičemž motivace typu "věřím v Boha" je poměrně často jednoduše zneužívána jako oslí můstek. Nicméně přes uvedená negativa vykazuje seriál napínavý spád a postavy a jejich příběh mají svůj smysl, takže ke konci jsem byl skutečně rozladěn, že nebylo vyřčeno vše a že se počítá s druhou řadou, která snad dosáhne na vyšší producentský příspěvek.

    • 1.4.2018  10:04

    R. Hurd-Woodová ve svých nejkrásnějších letech nepředvedla nic jiného než smutně kožené oči a i D. Sutherland byl unylý a nezajímavý, což bohužel pro snímek scénářem předurčený k závislosti na kvalitních hereckých výkonech znamená bolestné minus. Zápletka sama o sobě byla vnitřně logická, ale hrůzyplným scénám scházela jakákoli gradace, takže úvodní napětí podpořené lekacími okamžiky se postupně vytrácelo, až zbyla pouze otázka, čímže to všechno je, jež však nakonec nic neznamenala.

    • 28.3.2018  09:10

    Pohádka pro mne nečekaně staví na poetice, krásné přírodě a poutavě romantické zápletce, o to víc ale zklamávají hrozivé herecké výkony, laciné provedení a dopředu odhadnutelný scénář, což je nesmírná škoda.

    • 20.3.2018  17:11

    Snímek ani příběh ničím nepřekvapil a už vůbec neurazil, bez výkyvů i podmínek zařazuje sám sebe do řady celé série. Je proto dobře, že většina příběhových linek včetně těch neuspokojivých z předchozích dílů byla dořešena a uzavřena, neboť další pirátské taškařice by už pravděpodobně nebyly tak milosrdné. A hodnocení zvedám za povedeně sympatickou čarodějnici - lhostejno, kterou vyberete.

    • 18.3.2018  18:21

    Nejsem příznivec životopisných snímků, ale v podobě, která zdůrazňuje především individuální odhodlání a "poezii pouště" bez jakéhokoli upřednostňování té či oné kultury, se jedná o snesitelný příběh, ačkoli směřuje k nevytyčenému cíli pomalým tempem bez výraznějších dějových vyvrcholení a s absencí závěrečné katarze.

    • 18.3.2018  18:09

    V zásadě skvělý námět s více než nosnou ústřední myšlenkou ničí (i na svou dobu) těžkotonážně nevědecké vysvětlování předkládaných jevů. Když se pak k chatrné konstrukci přidá nevěrohodné zdůvodnění motivace a činů jednotlivých postav a poněkud levné, až papundeklové zpracování, vychází horrorový průměr pro ulítlé nadšence (jakož je i má maličkost), u něhož se bát rozhodně nebudete.

    • 15.3.2018  17:24

    Hned na počátek specifikuji, že jde o dobrý film, respektive tak dobrý, jak mu je jen okolnostmi umožněno. Scénář nenudí, akce má oproti předchozím střetnutím smysl, a ačkoli se hraje o osud světa, příběh je relativně minimalistický, přestože se snaží vměstnat na plátno všechny postavy fikčního univerza, z nichž většina bohužel nemá dostatek prostoru ani na to, aby se představila. Snímek však především trpí nevyvážeností koncepce a touhou spěchat kupředu za každou cenu. S přihlédnutím k jeho snaze o epičnost mu chybí potřebný, dostatečně rozsáhlý fikční (filmový) svět. Nepřítel je sice očekáván, ale náhle se zjeví, přes hlas C. Hindse nevyděsí a rychle zmizí, protože prostě nemá proti jistému hrdinovi s pláštíkem šanci. Snaha o dospělost a závažně sociální vyznění tak končí ve spršce jisker a digitálních efektů, což bolestně kontrastuje s batmanovsky temnou výstavbou předchozích snímků. Připočtu-li k tomu Flashův urputně hledaný humor, je výsledkem nedorostlý klon s velkými ambicemi, ale pramalým potenciálem.

    • 14.3.2018  10:04

    Pokus o kopii jistého dobrodružného snímku (včetně některých podzápletek a celých scén?!) ztrácí dech neustálým zdůrazňováním hlavního hrdiny a jeho nepřemožitelnosti. Postupem času uvadají i nejrůznější vtipy a finální vyvrcholení nemá nejen logiku, ale i význam.

    • 5.3.2018  09:08

    Zajímavý námět byl obohacen skvěle pojatou výpravou, kostýmy, hudbou a vůbec vším, na co bylo možné natřít lehký nátěr africké domorodé stylizace, takže bylo po celou dobu na co se koukat, ale zde klady končí... Boj o trůn vyzněl lacině, když se odnikud zjevil protivník, jehož nemohly ospravedlnit ani tradiční rituály, ani nevěrohodné chování postav, a Marvel jako vždy plýtvá svými antihrdiny, takže Serkisův překupník potěšil a brzy trestuhodně zmizel. Nikoli jedinkrát mne napadlo, jak by asi celá zápletka vyzněla, kdyby byla pojata minimalisticky, jako nelítostný souboj dvou mužů v savaně s trochou šamanismu, neboť v předložené podobě snímek vyznívá jen jako nutná úlitba kulturními diskursu ve smyslu: my můžeme také a "kolonizátoři" třeste se. Není asi nutné zabíhat do podrobností interpretace, postačí říci, že v současnosti vidím jako jediný účel filmu vyzbrojení pozemšťanů proti Thanosovi, a to je dle mého názoru smutná škoda.

    • 27.2.2018  16:11
    Vraždy v kruhu (TV seriál) (2015)
    ***

    Kriminální případy České televize tentokrát bojují především s nevyváženým dramaturgickým přístupem. Seriál slibuje jakousi mystickou stopu snad i ve stylu "Ďáblovy lsti", ale hned v prvním příběhu se z šarády vyklube pouze nemístné ozvláštnění a strojená herecká příležitost pro H. Vagnerovou. Když jsem se ale přes tuto úlitbu líbivosti přenesl, užil jsem si spletenec zápletek místy okatých, jindy zločinně podmanivých a uvažoval jsem, zda nesympatičnost hrdinů je cílem scénáře ve snaze zpracovat mnohokrát vidění jinak nebo jen vedlejším efektem poněkud nucených konstelací.

    • 19.2.2018  09:35

    (Obsahuje spoilery.) Předchozí díl mne naladil těžko popsatelnou mystickou atmosférou, když vědecký tým psal hrozivou historii na cizí planetě vzdálené od domova, pak se však všechno vrátilo do starých kolejí, čekání na monstra bylo dlouhé a zároveň nepřínášelo nic zajímavého, a když propukl samotný krvavý souboj, byl snímán bez nových nápadů a utekl příliš rychle, jako by někdo vzdal práci s rytmem vyprávění. Navíc scénář spálil několik nosných nápadů (věřící vůdce z nutnosti, vazby mezi manželskými páry, vyvraždění mimozenského města) a jiné nechal ležet ladem nebo je nedovedl ke zdárnému konci (proměny vetřelců a touha androida stát se stvořitelem). Mám proto trochu obavu, že tohle byl pouze výplňový díl trilogie; uvidíme, s čím přijdou tvůrci příště.

    • 18.2.2018  09:36

    Příjemně jednorázová záležitost, již jsem viděl kdysi dávno a nyní v novém století jsem si ji připomenul za zcela jiných podmínek. A co zbylo? Zábavný příběh bez hlubší myšlenky a místy i logiky, který neustále běží kupředu, aniž by se ohlížel, si velkoryse dělá legraci sám ze sebe neustále se shazujíc. Otázku, zdali to stačí, vystrnadí nálada, kterou pro shlédnutí takovéhoto typu snímku nutně potřebujete.

    • 18.2.2018  09:28
    Santiniho jazyk (TV film) (2011)
    ***

    Urban si převedením svého textu do filmové podoby ukousl patrně větší sousto, než by byl čekal. Příběhu sice nelze upřít tajemnou atmosféru, promyšlené mysteriózní pozadí i pohledné řemeslné zpracování, ale daní za zkrácení na pouhých devadesát minut je značné zploštění postav, vymazání jejich smysluplné motivace a také osekání fantaskních hádanek na pouhé prostřihy mezi větami. Výsledkem je rozporuplná postmoderní kružnice s velkým, ale bohužel nevyužitým potenciálem.

    • 7.2.2018  10:32
    Marie Terezie (TV film) (2017)
    ****

    Konečně se někdo odvážil... a je lhostejné, zda výsledkem je rozpačitost, zklamané naděje či vítězství na celé čáře, počítá se především odvaha přinést i do naší televizní tvorby historické příběhy s potřebným rozpočtem. A co se týče samotného dvojdílného filmu o Marii Terezii? Když jsem překonal mírné překvapení z faktu, že se jedná o romantickou historku ve stylu Sissi a nikoli o dvorské drama, dobře jsem se pobavil, zavzdychal si nad výpravou a kostýmy, ač speciální efekty jsou ještě trošku okaté (což ale spraví praxe), a přemýšlel nad spádem scénáře, který směrem ke konci celé fabule ztrácí dech a ani strojená odbočka s uherským hrabětem nic nezachrání. Patrně bych raději viděl ještě jeden díl než závěrečné tři věty komentáře, nebo bych vyvrcholení snímku nespatřoval ve chvíli, kdy se hrdinka stane jistou královnou, ale to je patrně pouze úlitba nacionalismu za společný rozpočet. A dodám, že jednoznačným překvapením je V. Kotek, kterému role takříkaje sedla přímo dle ševcovské míry.

    • 27.1.2018  10:11
    Wind River (2017)
    ****

    Jednoduše nekomplikované a úderně přímočaré vyprávění není ani tak kriminálním příběhem, jako spíše poklidným ohledáváním hrozivých věcí. Přes akční, bolestný a ohromující závěr vlastně není důležité, kdo je vrah a co se stalo, byť scénář v poněkud zhuštěné podobě vysvětlí i tyto okolnosti; zajímavější je nátura domorodého osazenstva, příroda a jakýsi morální apel - jen se nemohu rozhodnout, zda film s typicky americkou obhroblostí lobuje pro či proti držení zbraní.

    • 24.1.2018  09:05

    Propletený příběh několikrát mění životní cesty hrdinů a křeše ze vzájemných setkání příjemně snové obrázky starých časů, byť mám pocit, že původní naturalismus T. Hardyho byl poněkud učesán. Z hlediska filmového nemám připomínek, herci zvládají své party bez zaváhání a scénář plyne svým vlastním, konejšivým tempem, ačkoli k závěru přitvrzuje, nechávaje některé záležitosti nedořešené v zájmu zaměření pozornosti na ústřední milostnou linku.

    • 20.1.2018  11:39
    Lovci lvů (1996)
    ***

    Kvalitní řemeslná zručnost přinesla dobrodružné zápletce vše potřebné a i scénář dokázal z jednoduchého rozložení sil vykřesat maximum, přestože natahovaný závěr ztrácí dech a rozpracování mytologie by neškodilo. A co že se tedy nepovedlo? Jednak postavy nepatrně trčí v prázdnu včetně nehodící se stylizace M. Douglase, jednak africká tématika je zpracována povrchně a pouze mimochodem, ač by prostý střet kultur vydal sám o sobě na celý snímek. Ale musím říci, že se přes zřejmou biologickou neuvěřitelnost ve film, který si jakoby zakládá na realističnosti, jednalo o veskrze pozitivní zážitek.

<< předchozí 1 2 3 4 10 20 29 38
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace