Scaevola

Scaevola

Josef Kameník

okres České Budějovice
Kdo jsem? Řekli mi, že člověk...


1 bod

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 11 20 30 39
    • 19.8.2018  13:16

    Přes proslulost snímku jsem vlastně příliš nečekal... a o to více jsem byl spokojen. Ačkoli film vlastně příliš nesdělí odvolávaje se na zmatené drmolení šíleného kněze a nic neodkryje nechávaje otevřené pole pro pokračování, jeho nálada je struhující a vyvolávaný strach je svůdný, byť se neuchyluje ke strašení lekavými scénami a levnou krví. Domnívám se, že k takovému výsledku dopomáhá jednak zdánlivě paradoxní obsazení hlavního antihrdiny postavou malého chlapce, jednak skutečnost, že zlo vychází z dějů a postav plížících se v okolí, nikoli z chlapce samotného. Závěr je pak krutým zvážením morálního dilematu, jestli dítě může být odpovědné za činy svých zploditelů.

    • 1.8.2018  08:20
    Vzteklina (TV seriál) (2018)
    ****

    Popravdě řečeno není estetická zapomenutost Šumavy všespásná, zde ale zapůsobila stejně jako téma kruté nemoci, byť obojí je k závěru poodsunuto do pozadí. Největším kladem seriálové lahůdky však zůstává scénář, jenž rozvážně stavě na zmíněných prvcích kráčí s umanutou jistotou za vytyčeným, kvalitně napsaným cílem a nedbaje na zpohodlnělá očekávání nechává diváka váhat, jak že se celý příběh vyvine. Připočtu-li drásavý motiv odkrytý v závěru a odečtu-li zbytečné vztahové míchanice a nelogičnosti v chování hlavních hrdinů v úplném závěru (jak se stalo, že hrdina vyčmuchal a konfrontoval vraha dříve než všichni ostatní, jsem se nedopátral), vychází mi vysoce nadprůměrný počin, kterých by mohlo být na televizní obrazovce či v jejím on-line archivu mnohem více.

    • 23.7.2018  18:13
    Ptáci (1963)
    ****

    Skvěle promyšlený a pomalu budovaný příběh pouze po krůčcích připravuje diváka na přicházející hrůzu a - což je možná to nejděsivější - vůbec nedbá na zdůvodnění, ačkoli je nadneseno několik předpokladů a snímek je více než přístupný mnoha různým interpretacím. Jednotlivé scény jsou téměř bezchybným příkladem zvyšujícího se napětí a i ostatní aspekty jsou řemeslně zvládnuty na jedničku, přestože zvláště technická stránka filmu za mnohá léta utrpěla a spíše než jako naturalistické ztvárnění přírodní hrozby místy vyznívá jako umělecká manifestace surrealismu, kterýžto fakt se míjí s původním určením. Konečně mezi zápory musím zařadit také skutečnost, že zvolený motiv děsu už ze současného, otupělého pohledu není tak funkční, jako snad býval kdysi.

    • 16.7.2018  17:39

    Přehlídka scénáristických berliček, srdceryvných vzpomínek a parafrází minulých dílů (zcela zbytečně mudrující, a přitom nic neříkající J. Goldblum a okatá scéna s úvodním brachiosaurem), a navrch ještě opakovaná zápletka, kterak vycvičený dinosaur zachrání malé dítě... to vše vytváří dohromady překvapivě zábavný snímek, který nejen místy vystraší a dojme, ale obstojně ukrátí relativně dlouhou stopáž a vedle toho nechává dostatek prostoru pro zhlížení se v očích a strategicky umístěném výstřihu B. D. Howard. Bohužel však příběh značí jednak vyčerpanost tématu, jednak úmysly tvůrců pokračovat dále - a to nejpravděpodobněji s armádním nasazením ještěrů.

    • 8.7.2018  15:41

    Skvělě gradované vyprávění dává pocítit starosvětský závan dobrodružství, které se skrývá tam venku, a je jen škoda, že v závěru začíná polemizovat samo se sebou, byť nastíněná paralela s náboženstvím je bezchybná a z formálního hlediska není možné snímku nic vytknout. Film je bez jakýchkoli pochyb výtečnou poutí - naneštěstí však jen jedinkrát a k jedinému cíli.

    • 8.7.2018  15:31

    V zásadě se jedná o povedený historický film, kterému vnějškově nic neschází a který dokonce netrpí ani nedostatky v rámci dějové linky, jež je logicky a poutavě vedena k smysluplnému konci přes svou vnitřní rozpornost mezi rozumem a ctí, jak ji chápe moderní recipient. Bohužel jsem však očekával jinou formu, než jaká mi byla nabídnuta, a nevěděl jsem, co si počít s předlouhou stopáží, pomalými záběry a rádoby artovými přeskoky v rámci scénáře, které opomíjely mnohdy stěžejní motivaci postav. Výsledkem je nejasný počin, který kráčí jinam, než je divákovi slíbeno, ale kritika byla jistě spokojena.

    • 29.6.2018  08:19

    Název slibuje více, než je posléze schopen splnit, a děj, jenž by měl být podle klasicky trojdílné stylizace vyvrcholením, je spíše odbočkou do nitra opičího vůdce. Přesto není v zásadě co vytknout: Efekty jsou uvěřitelné, výprava velkolepá, opice polidštěné a protivník jasně definovaný na ose dobro/zlo. Oproti minulému dílu se neobjevuje převrácené vyznění celého snímku, jež tak poklesává na prostou dobrodružnou výpravu s myšlenkově skromným závěrem, což by vůbec nebylo na škodu, pokud by scénář nebyl prokládán biblickými paralelami a zoufalou snahou vystavět epickou velkolepost, která ubíjí i potenciálně nosné nápady, jakým byl druhotný efekt centrálního viru na lidské rozumové schopnosti. Zdá se tak, že série započatá překvapivým a emocionálně nabitým prvním dílem se již zcela vyčerpala jak postránce myšlenkové, tak i scénaristické.

    • 28.6.2018  09:27

    Přijemně dětský film nejprve překvapuje fantasií a nepřeberným množstvím bytůstek a na konci dojme očekávaným bolem, neboť takto vystavěné snění nikdy jinak skončit nemůže.

    • 28.6.2018  08:42
    Ti druzí (2001)
    ****

    Stylové strašení překvapivě sází pouze na budování atmosféry, která sestává především z nejistoty a neustále se množících otázek, přestože odpověď je obsažena v každé scéně již od počátku, jak si teprve zpětně uvědomíte. Pokud tedy divák čeká lekací scény či snad krvavé orgie a děsivé bytosti, bude zklamán - a já byl naopak potěšen. Jediným záporem snímku tak bohužel je, že po prozrazení zápletky už nemá smysl vidět film znovu, protože nic nového již nepřinese.

    • 25.6.2018  17:13

    Zábavný úvod a pozvolné rozvrhování hracího pole v laboratorních podmínkách uvízlého vlaku se pomalu mění ve složitou, ale s trochou píle přehlednou mozaiku motivů (těch kriminálních) a motivů (oněch vizuálních a filmařských). Vše je řemeslně povedené a překrásně divadelní, avšak vzhledem k délce snímku jakoby bezdeché a bez tempa, až mi připadlo, že honička po lešení a závěrečná přestřelka svou akčnostní jaksi neladí k ostatku. Navíc, neznaje předlohu a jsa překvapen vyústěním i umístěním jsem byl zklamán, že vůně exotiky spočívá pouze v samotném názvu, a zbyla mi tak jen podivně nejasná morální pachuť na jazyku a zaúpění nad přesunem samolibého autisty mezi klišé.

    • 20.6.2018  08:41
    Cid (1961)
    ****

    Snímek je skvělým příkladem hrdinské epiky v klasickém hollywoodském podání. Oproti podobným počinům však v žádném momentě nenudí a i intimní a poetické momenty podřizuje epice natolik, že ač jsem viděl verzi trvající přes tři hodiny, měl jsem pocit, že cosi ve skladbě scén chybí a že některé dílčí zápletky jsou zrychlené a nedostatečně podložené motivací postav. Rozhodně zaujaly bojové scény ať už osobní, či hromadné, které působí realisticky s až nemilosrdným naturalismem, přestože neteče krev, a množství komparsu oděného ve výtečných kostýmech je z organizačního a produkčního hlediska neskutečné. Jediným záporem tak je vedle místy chatrnějšího scénáře nevyužití potenciálně zajímavého střetu královy sestry s hrdinovou femme fatale, a také hlubší nepropracování ústředního protivníka, který kromě svého fanatismu nijak nevyčnívá nad ostatní generické válečníky protivné strany. Okouzlení Orientem ještě fungovalo.

    • 15.6.2018  17:26

    Mé hodnocení je nutně ovlivněno faktem, že jsem mnoho špionážních filmů neviděl, nicméně musím konstatovat, že jsem byl spokojen s formou vyprávění, která oproti jiným podobným snímkům nechávala diváka v maximální možné míře sledovat, co se děje, byť dovedně ukrývala motivy i postupy jednotlivých postav a poněkud zanedbala rychlou přeměnu nevinné dívky v rozvážnou tajnou agentku, která proběhla jakoby mávnutím kouzelné hůlky. Smekám před umem scénáristů a autora předlohy. Je proto jen škoda, že nebyla dostatečně využita některá herecká esa, že se všude vkrádá věčná snaha o překládání všech řečí světa do angličtiny, pročež zbyde jen roztomilý přízvuk, a konečně že všichni otravně předpokládají, že jako diváci víme, která strana je ta čistá a rozumná... Musím však dodat, že všeobecná nemilosrdnost a místy nucený erotický podtón mne příjemně naladily v očekávání, o čem že bude sólové dobrodružství jinak barevné zvířecí přezdívky úplně jiné fikční hrdinky.

    • 13.6.2018  17:23

    Výborný rodinný film zaujme při x-tém opakování především detailně propracovaným chováním a reakcemi dětského hrdiny a nenápadným náhledem na morálku socialistické éry a její maximy.

    • 12.6.2018  16:37

    Pro někoho je to možná smutné, pro jiného je to logický vývoj, nicméně stále si nemohu zvyknout na fakt, že chce-li člověk vidět kvalitní "sword and sandals/sorcery" akci, musí se obrátit na východ... Ale odmyslím-li si na několika místech nucený nacionalistický závan (který však vlastně jen nahrazuje původní rasový základ podobných historek o nepřemožitelném ochránci obyčejného lidu) a přehlédnu-li několik scén, které hrdě vyměňují digitální přebujelost za logickou výstavbu děje, pak nemohu být nespokojen. Skvělá akční podívaná se tak pyšní nádhernou výpravou a podmanivou náladou a škodí jí snad pouze zbytečný psychiatrický problém hlavního hrdiny.

    • 4.6.2018  09:44

    Vyvrcholení pokračuje přesně tam, kde minulý díl skončil, a ještě navíc okrádá ženskou část publika o tolik očekávané svatební přípravy a všechny ty taškařice kolem jediného slůvka. Zbytek snímku však kupodivu přeladil na mírně odlišnou notu a tvrdohlavým vnášením kriminálních motivů do jinak chatrného a rozpadajícího se děje si vlastně nepomáhá, neboť nyní stojí kdesi na polovině cesty: Ženy už neuspokojí a muže ještě ne.

    • 2.6.2018  15:32
    Trhák (1980)
    **

    Chytlavé písničky a dva, nebo tři dobré vtipy bohužel nezachrání koncepčně chatrný snímek, který - zdá se - těží především ze schopnosti slavných jmen dělat si legraci ze sebe sama.

    • 29.5.2018  16:47

    Chvályhodný námět a snaha vyprávět důležitý bod evropských dějin bez nutnosti nacionalistického nátěru bohužel ztrácí svým zpracováním. Nejenže věčné čtení dopisů/komentářů nudí a nedokáže navodit ani tvůrci touženou intimní náladu, navíc příběh sám se rozpadá do nesrozumitelných fragmentů jakéhosi introspektivního hodnocení dějů, které běžný absolvent školního dějepisu není schopen pojmout a které vedou odnikud nikam bez náznaku scénáristické gradace a vypravěčské interpretace složitých zákrutů politiky a náboženského běsnění. Potom už je lhostejné, že herci zvládají svůj part bezchybně a že věčná mlha dovedně skrývá fatální nedostatek prostředků.

    • 21.5.2018  08:43

    To, co začíná jako běžná detektivka, se pomalu mění v hon na oběť. Připočtu-li k tomu mysteriózní podhoubí, uhrančivost Burtonových očí, skvěle vygradovaný scénář a konečně i nejisté vyústění, jedná se o dílo, které se otiskne v paměti... Naneštěstí jsem se však po většinu stopáže bavil sledováním drobných odkazů, které posléze příběh dovedně odhaloval, a nejsem si jist, zda právě toto bylo tvůrcovým úmyslem.

    • 21.5.2018  08:37

    Těžko stravitelný příběh vázající se na kulturní prvky, jež mi nejsou zcela známy, je vyprávěn ještě obtížněji stravitelnou cestou plnou zámlk, nedořešených linek a velkolepých dějových přeskoků. Myslím, že jsem pochytil hlavní poselství, a určitě jsem byl v první části fascinován vizuální stránkou i expozici děje, leč vyvrcholení již kráčelo zcela mimo mne.

    • 9.5.2018  09:35

    Výborně napsaná a řemeslně dobře zpracovaná komedie o střetu běžného občana s gangsterskou kulturou vyniká několika skvělými gagy a těší vysokou úrovní klasické (rozuměj nevylučovací) vtipnosti po celou dobu stopáže.

    • 8.5.2018  10:23

    (Pozor, obsahuje spoilery). Diváci po tom prahli a volali, kritici na tom stavěli své výtky a snad i scénáristé sami už si nevěděli rady. Tedy stalo se, co se stát muselo, a završení deseti let přineslo přesně to, v co jsem doufal a čeho jsem se zároveň bál. Žoviální tón je pomalu, ale jistě přetaven v osudovou (samozřejmě přehnanou) hlubokomyslnost a už v první scéně je naznačeno, že nic nezůstane růžové a nikomu nebude odpouštěno do nekonečna. Emoce i motivace včetně těch titánských jsou uspokojivě vysvětleny, a pak se postupně přidává vědomí, že tvůrcům se podařilo ukočírovat množství dílčích zápletek a zástupy postav, přestože mnohé z nich se jen mihnou, aby potěšily své příznivce, a ani na ty hlavní se nedostane tak, jak jsem byl zvyklý, protože přes všechny hlasy proti připadla hlavní role Thanosovi. A nakonec je radost z filmového umu zdrcena závěrem s tradičně zbytečnou bitvou a netradičně dospělým vyzněním, v němž se padouch usmívá a hrdinové jsou skutečně zlomeni (ačkoli kupodivu padli jenom ti, kteří mají slíbeno pokračování svých sólových dobrodružství…). A tak, prosím, vnímejte všechny zde řečené výtky jen jako rádoby zasvěcené postřehy velkého fanouška, které nic nemění na tom, že snímek je to skvělý.

    • 8.5.2018  10:20

    Snímek představuje vzácnou ukázku perfektního řemesla bez dalších ambicí. Strašení je vynikajícím způsobem dávkováno, aby byl divák neustále napjat jako struna, na niž posléze tvůrci drnkají dle své libosti. Houstnoucí atmosféra je podkreslována tradičními motivy i očekávanými prostředky (výstavba děje jako by vypadla z oka "Psychu"), ale nijak to nevadí, neboť obé je součástí hry. Vše pak korunuje skvělá hudba s hlubokými chorály i vysokou palčivostí, dojde-li konečně k obávané akci. A jestliže odhlédnu od zubu času, jenž byl k tomuto snímku ne zcela lichotivý, je zřejmým minusem pouze malé využití horrorového potenciálu, který představuje charisma Ch. Leea.

    • 8.5.2018  10:18

    Druhá polovina či snad pokračování v mnohém ztrácí na svého předchůdce, neboť se z drásajícího politického thrilleru mění na niterné psychologické drama o vnitřní opuštěnosti. Tomu však není přizpůsobeno rámování příběhu ani jeho vnějšková podoba, která se stále drží historické velkoleposti. Vrcholem je finální oslava, kde se snad dvacet minut jen folklórně tančí, a kritická zápletka je odložena. Navíc se zcela do prázdna vytratil motiv boje s polsko-litevským soustátím, který jako by byl předpřipraven do třetí, závěrečné a z vůle mocipána zničené části.

    • 8.5.2018  10:16

    Velkolepé drama o koulení očima… Divadelní atmosféra je nepochybně dána stářím snímku a stejně jako ona je od data vzniku odvislá i stylizace scénáře a jeho ideové vyznění. Nicméně film vyniká skvělou scénografií a výstavbou dílčích zápletek, přestože celek již tak koherentní není. Zaujme také dech beroucí vyvrcholení a (očekávaně) důkladná výprava.

    • 28.4.2018  10:50

    Snímek se (až na potměšilý distribuční překlad) zdařile snaží navodit dojem velkolepého příběhu o americkém snu a jeho limitech, přestože po většinu času mate smysly laciným romantickým pozlátkem. Dějový oblouk o ztrátě rodinné důvěry však odpovídá spíše první možnosti a i poněkud deziluzivní vyvrcholení o návratu od zrádné civilizace k divočině tento závěr potvrzuje. Co se týče výpravy, není co vytknout a pohledy na Skalisté hory jsou dech beroucí. Z hlediska obsazení sice nedokáži posoudit, zda trpný výraz, který po celou dobu nese B. Pitt, je výsledek jeho umu či naopak herecké nezralosti, ale uznávám, že role pustnoucího a znovu rostoucího nezkrotitelného muže mu svědčí, a věřím, že pro mnohé ženské srdce je stejným oříškem jako pro J. Ormond. Myslím tedy, že se jedná o dobrý snímek, který plní vše, co si předsevzal, ale domnívám se, že mi stačilo vidět jej jen jednou.

    • 28.4.2018  10:47

    Skvělá veselohra sází především na propracovaný a gradující scénář, který mne při každém opakování překvapuje svou vrstevnatostí a návazností vtipů. Zmiňovat plejádu zlidovělých hlášek ani není třeba, dodám proto pouze, že ve srovnání s dalšími komediemi podobného určení a data vzniku tento snímek vyniká svým soustředěním na komično bez výraznějšího společenského přesahu, či snad dokonce skryté kritiky.

    • 24.4.2018  17:21

    Hledáte-li historizující romantický příběh, jste na správném místě: Hrdina je pohledný, málomluvný, odvážný a obětavý, přestože k tomu nemá důvod, a ještě k tomu nedbá na logiku ani fyziku. Hrdinka je krásná, svéhlavá a ráda se nechává zachraňovat, přičemž odměna je přesně taková, jakou byste čekali. Padouši jsou pak odporně rusovlasí, mluví s německým přízvukem, nebo bláhově stojí proti vůli lidu modlíce se fanaticky k Bohu. Ale přeci nic není takové, jak se zdá na první pohled, neboť celkové vyznění je libě nejednoznačné, dav se chová negativně, ať mu scénář přitakává, či nikoli a vzdor roku natáčení téměř nikde nenajdete ani stopu po jakékoli ideologii. Je mi to záhadou, ale dobře jsem se bavil.

    • 19.4.2018  15:35
    Život (2017)
    ****

    Opět to samé a musím řici, že opět napínavé k nevydržení... V zásadě však není co hodnotit, protože se opravdu jedná o typ mnohokrát viděného snímku, který sází "pouze" na mistrovsky zvládnuté řemeslo a skvěle dávkované tempo hrůzy, a to včetně docela překvapivého závěru.

    • 19.4.2018  12:05

    Odhlédnu-li od faktu, že je těžké hodnotit snímek vzniklý bez mála před sto lety za zcela jiných podmínek nejen technických a filmařských, ale především společenských, kulturních a politických, jsem na vážkách, co se odráží v mém průměrném hodnocení: První polovina je totiž téměř bezchybná i z pohledu dneška, skvěle buduje napětí, staví na barvách, expozici a hudbě a zpodobněná cesta kamsi do neznáma je skutečně hrozivá. Bohužel však v druhé polovině již nemá snímek co vyprávět přicházeje s dílčími a nezajímavými zápletkami (vylidnění lodě, městský mor, který slouží jen k jedné honičce a jedné scéně s procesím rakví a jinak k ničemu), které pouze zpomalují hlavní proud příběhu ničíce jeho podmanivost a hrozivost. Vyvrcholení navíc přichází jako bůh ze stroje neočekáváno a jen letmo naznačeno, takže nemá dostatečný emoční účinek. Najdeme tu tedy mnohé nápady a postupy rozvinuté později, ale jsou to pouhé náznaky fungující v omezeném rozsahu svého diskurzu.

    • 15.4.2018  09:48

    Nemohu si pomoci, ale kouzlo prvního dílu vyprchalo a zůstala nuda s nezáživnou a většinou nepřehlednou akcí, která promrhává potenciálně zajímavý střet britské a americké kultury soustřeďujíc se na bezmyšlenkovité tajtrdlíkování a splašenou postmodernu plácající všechno dohromady. Parodie na Jamese Bonda se poněkud rozplývá v nenávratnu... Nebo už jen prostě nemám pochopení pro filmy, u nichž se baví pouze režisér.

<< předchozí 1 2 3 4 11 20 30 39
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace