Scaevola

Scaevola

Josef Kameník

okres České Budějovice
Kdo jsem? Řekli mi, že člověk...


1 bod

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 11 22 32 42
    • 18.7.2019  10:03
    Hastrman (2018)
    ***

    Forma, nenápadná, ale přitom důrazná vizuální stylizace a osobité pojetí filmového vyprávění jednoznačně vládnou nad hutným myšlenkovým obsahem a přímočarým dějem. Podmanivá atmosféra daná právě vnějškovým zpracováním je tak jediným pojítkem motivicky roztříštěného snímku, který jako by si nedovedl vybrat, zda bude skvěle zosobňovat milostný příběh, romantické ztvárnění výlučného člověka/tvora, horrorovou báchorkou, folkloristickou studii, či ještě něco úplně jiného. Naštěstí však režisérovi byla k ruce herecká jistota K. Dobrého (připomenul mi K. Kinského v nejumírněnějších polohách) a jizlivé odbočky, které sice na jednu stranu potenciál filmu snižovaly, na straně druhé ho však chránily před úplným rozkladem. Vzhledem k rozvážnému stylu vyprávění je potom zklamáním zbytečně uťatý závěr, a především skok "o nějaký čas" kupředu, který neměl opodstatnění, nepřijmu-li nepodložené teze o ekologickém poselství.

    • 7.7.2019  11:08
    To (2017)
    ***

    Knihu jsem nečetl a obávám se, že to ani nenám v úmyslu, odpusťte proto, že budu hodnotit pouze film a nikoli srovnávat kvality toho či onoho: Viděl jsem kus perfektně zvládnutého řemesla, kde nic nepřebývá a nic nechybí. Strašidelná atmosféra je promyšlená do posledního detailu, ačkoli nestaví na krvi a většinou ani na prvoplánových lekacích scénách, a je skvělé dívat se pro jednou na typizovaný středostavovský americký horror ze zorného úhlu dětí, jenže to je asi právě to největší mínus. Strašení je totiž přizpůsobeno nižší věkové kategorii, která je přes všechnu doporučenou přístupnost zřetelnou cílovou skupinou. Ne že by tedy snímek nebyl hrůzostrašný, ale jednoduše jsem čekal větší údernost. Navíc citelně chybí vysvětlení, které snad přijde v očekávané druhé kapitole... Výrazně zajímavější jsou tak dějové linky jednotlivých dětí, jejich psychologický vývoj a ztvárněná traumata, s nimiž si chytře pohrává démonický klaun. Ten je však sám o sobě druhým záporem filmu, protože nebojíte-li se šašků, nýbrž je jen nemáte rádi jako já, celé kouzlo se jaksi vytratí.

    • 5.7.2019  09:43

    Nemohu si pomoci, ale Spider-Manův eurotrip mi nepadl do noty. Snad je to přílišnou teenagerovskou stylizací, jíž jsem už odvykl, přímým porovnáním se zbytečně bombastickými Avengers, či snad nesympatickým Gyllenhaalem, který (se) nudí v každičkém záběru, ale očekával jsem něco svižnějšího, údernějšího a v závěru bez nepřehledného digitálního zmatku. Na druhou stranu musím konstatovat obvyklou dávku humoru, Hollandovu bezprostřednost a více než výraznou českou stopu.

    • 23.6.2019  10:47

    Poměrně propracované budování atmosféry a psychologicky zvládnuté představování jednotlivých charakterů v počátku je ke konci vystřídáno o poznání méně promyšleným, či alespoň zdůvodněným strašením, které skončí stejně tak rychle, jako začalo. Nicméně odhlédnu-li od skutečnosti, že nejsem cílovou skupinou, na niž snímek mířil (odhaduji náctileté kolem dvanácti, což ale není špatně!), jedná se o povedný film, který to, co chtěl předvést, zvládnul bez výčitek.

    • 16.6.2019  11:36
    Insidious (2010)
    ***

    Přiznám se, že od snímku, který předchází tak zlověstná pověst, jsem čeka více. J. Wan nezapře své kvality a i z poměrně jednoduchého žánrového kousku s velice pomalu, ale o to důkladněji budovanou atmosférou dokáže vytěžit maximum, leč variance na duchařské historky tentokrát nedopadla úplně nejstrašidelněji, protože se v závěru zvrhla ve standardní fantasy z Astrální sféry, jež prostě nevyděsí... Buď to, nebo jsem již úplně otupěl.

    • 8.6.2019  14:41
    Ulzana (1974)
    *

    Slyšel jsem úžasné zhodnocení, které si dovolím odcitovat: "Gojko Mitić by byl skvělý, ale pořád mu to kazí ty jeho filmy." Vezmu-li v potaz jakousi romantiku věčně polosvlečených, liberálně-kolektivistických indiánů, kteří nikdy nežili a nikdy se neproháněli po divokém západě, mohu přihmouřit oči, asi jako když sleduji přepálená dobrodružství filmového Supermana. Ale co dělat se snímkem, jehož scénář se pro samý střih rozpadá, postavy se v každém záběru chovají jinak a zápletka sestává z toho, že bílí Američané jsou zlí? A ještě navíc je to nuda.

    • 8.6.2019  14:24

    Hned na začátek bych měl říci, že písničky Queen mi nejsou lhostejné a že nemalou zásluhu na tom má soundtrack ke geniálnímu "Highlanderovi", avšak abych příliš neodbíhal, musím zároveň dodat, že přestože se jedná o skvělé hudební kousky s neskutečnou řemeslnou zručností a půvabým hudebním aranžmá, které si vždy rád zabroukám, většině kousků chybí ona poezie, která by vyjadřovala něco hlubšího, nežli okřídlené umění pro umění. A mám obavu, že - ať už úmyslně či naopak - tvůrci tento jev adaptovali pro svůj film velice precizně. Vznikl tak formálně skvělý film o pozoruhodných lidech a jejich době, leč jako u většiny životopisných filmů mi zde chybí náboj a dostatečný dějový oblouk tradiční fikce, nemluvě o napětí a spádu, který by diváka chytil za duši. Protože to, co mne strhnulo, byla muzika od skupiny Queen, nikoli film, který o nich vypráví.

    • 31.5.2019  17:48

    Tam, kde se první díl alespoň pokoušel o náznak katastrofického filmu a "Ostrov lebek" si hrál na tradiční dobrodružný film, hledá scénář druhého dílu už pouze oslí můstky mezi megalomanskými souboji předpotopních monster, jejichž japonskou logiku jsem stále ještě nerozšifroval. Propracování ekoteroristických tezí sice příběhu svědčí a postava V. Farmigy je jediným smysluplným charakterem, leč fokalizace na nadlidskou úroveń prakticky boří jakoukoli možnost vyprávět, protože když máte ve filmu monstrum schopné rozdrtit velkoměsto na prach během jediného kýchnutí, zbytek už smysl dávat nemůže. Přehnané po všech stránkách, ale natolik šílené a cizí, že vzbuzuje zájem.

    • 29.5.2019  17:39
    Robin Hood (2018)
    ****

    Další verze a další plejáda možností, stylizací a spádů všech postav, jenom netuším, proč se někdo obtěžoval naroubovat příběh Batmana na středověkou legendu. Mnohem nosnější by podle mne byla taškařice z moderních ulic Londýna, či možná výlet na nelidským režimem sužovanou planetu někde v budoucnosti (W40K, ehm...). Odpoutáte-li se však od průhledného historického pláštíku a přestanete-li řešit kadenci výstřelů, objevíte poměrně povedený akční snímek, který ví, jak a co chce sdělit, a především komu to chce sdělit. Děj proto odsýpá bez zbytečných odboček, akce je přehledná a přiměřeně pompézní, muzika namachrovaná a výprava přesně sedí zvolené stylizaci (výlet do Afganistánu a důlní steampunkové peklo vedou). Jediné, u čeho váhám, je otázka, zda je vhodné podsouvat mladé generaci protináboženské, anarchistické a trockistické myšlenky v takhle přitažlivém kabátku. To ale není problém filmu, nýbrž interpretace.

    • 29.5.2019  17:21

    Klasika nejklasičtější, jak by řekl klasik... Všechno je dokonale rozvržené a vypointované, příběh má spád a jasný cíl a nelze říci nic jiného, než že dokonalejšího zástupce romanticko-historického spektáklu bez hlubší logiky (a tak to má být!) byste těžko pohledali.

    • 23.5.2019  13:24
    Confucius (2010)
    **

    Tak trochu jsem s tím počítal a přes nadšení a řemeslnou zručnost všech zůčastněných jsem bohužel nebyl příjemně překvapen: Snímek lavíruje mezi stereotypními a nudnými ilustracemi ze života mistrova na jedné straně a plytkým, leč až fanatickým nadšením ze všeho, co kdy slavný filosof měl udělat, na straně druhé. Chápu, že udělat zajímavý životopisný film o pololegendárních činech starověkého filosofa a jeho tuctu učedníků by bylo samo o sobě mistrovstvím, avšak po shlédnutí snímku jsem měl pocit, že jediné, o co Konfucius usiloval, bylo klanět se před každým vchodem do budovy... Za pozornost tak stojí pouze fakt, že po letech kulturní revoluce zřejmě i oficiální čínská místa otevírají náruč svým kořenům.

    • 10.5.2019  18:00

    Jedná se samozřejmě o zcela jiný typ filmového zážitku, než na jaký jsem uvyklý, je proto pravděpodobné, že mi mnohé uniklo a mnohé jsem nedocenil. Nicméně napínavý a mnohovrstevnatý děj, který zaujme sám o sobě a jenž odkazuje na nejrůznější filmové i žánrové postupy, je výtečně doplňován přiléhavým animovaným ztvárněním, které pro změnu odkazuje na všeliké možnosti výtvarného umění a jeho realizované avantgardní formy. Závěrečná nejistota ohledně odpovídající interpretace pak dotváří celistvý dojem snímku jednotného po tematické, myšlenkové i formální stránce.

    • 10.5.2019  17:29

    (V textu se objevují spoilery.) Z kina jsem odcházel nad míru spokojen a s pocitem, že snímek dokázal podat jednu z nejhloupějších sci-fi zápletek s nezaměnitelnou mírou propracovanosti a detailnosti, s dechberoucími efekty a s důstojnou úrovní závěrečných srdcebolů, proto si stojím za tím, že objektivně nelze filmu završujícímu celou dvacetidvoudílnou sérii nic vytknout. Děj je podán vypravěčsky i scénicky přehledně a scénář povedeně graduje od zbytečné pomsty, přes hledání smyslu a cesty ven až po třeskuté finále, v němž se postavili opravdu všichni opravdu všem, a to včetně přijatelného a zaslouženého uzavření osudů většiny hlavních postav. A právě v tom tkví můj subjektivní problém: Po ničivé "Infinity War" se stalo přesně to, co všichni očekávali, a nikoli Thanos, ale hrdinové se ukázali jako nevyhnutelní, čímž padl dojem uměřenosti, a je potřeba si přiznat, že tímto stylem už to dál nepůjde. Nelze stoupat stále výš, zápletku není možné šroubovat bez přestání dále k větším nebezpečím a ještě větším bitvám a výbuchům, ale naopak bude nutné se zastavit, vrátit se a pro další fázi začít budovat nové příběhy opět od nuly, aby celé vyprávění bylo možné emočně ustát a uvnímat. Mám však obavy, že pokud K. Feige naváže ve stejném bombastickém tónu pokračováním "Strážců galaxie" a třeba takové nepřemožitelné "Kapitána Marvel", fikční svět nakonec sežere sám sebe. Kvůli všem skvělým příběhům MCU doufám, že se mýlím.

    • 3.5.2019  17:26

    Překvapivě povedený italský horror nesází na krvavé orgie, jak je u jižanů zvykem, ale na podařenou gotickou atmosféru a tajemně se tvářící zápletku. Prim zde hrají velice povedená výprava, kulisy rozpadajících se vsí a zámků a vtíravě zneklidňující hudba. Naopak mne zklamal závěr, který byl uťat, jako by se střihač zalekl svého vlastního díla, a do celku nezapadají ani některé zbytečné nápady, jmenovitě roztřesené noční můry a honička hlavního hrdiny se sebou samým, neboť obojí neodpovídalo ani stylem ani smyslem v rámci fikčního světa.

    • 28.4.2019  11:14

    Na snímku jsou znát dvě věci: jednak tvůrčí tým, který se z poněkud střeleného steampunkového námětu pokusil vykřesat příběh hodný filmové adaptace; jednak skutečnost, že při převodu knihy značně utrpěly možnosti, jak vykreslit celou šíři fikčního světa. Nejde o to, že by námět nebyl nosný, ale pro vysvětlení všech jeho zákonitostí prostě nezbývá prostor, což se odráží v samoúčelných efektech a v pocitu, že je úplně jedno, o co se hrdinové snaží, protože to jediné, co může letmý divák uvnímat, je osobní rovina příběhu. To je ostatně to nejlepší, co film nabízí - dobře zahrané postavy, které mají nezanedbatelné charisma a poměrně jasnou motivaci. Zbytek snímku je bohužel nepřehledným a nevysvětleným pozadím.

    • 13.4.2019  10:46
    Čelisti (1975)
    ****

    Po všech stránkách minimalistický snímek i po letech dokáže zneklidnit svým dokonale promyšleným dávkováním napětí a ačkoli z dnešního pohledu není na filmu nic racionálně strašidelného, jednotlivé drobnosti se pod taktovkou skvělého režiséra skládají do ohromujícího celku. Ani po bohové ví kolikátém shlédnutí jsem se nenudil.

    • 6.4.2019  12:19
    Aquaman (2018)
    **

    Nemohu si pomoci, ale tohle už je přehnané... Zcela chápu, že pokud máte za kamaráda Supermana, musíte se snažit, leč už od první scény, kdy floutkovitý hrdina vytlačí ponorku k hladině vzdor vší fyzice, gradaci příběhu i logice uvažování, jsem se stal oprávněným skeptikem a zbytek filmu mne z tohoto rozpoložení nevyvedl. Uznávám sice, že režisér si vyhrál s nejrůznějšími úhly kamery a nasadil všechen svůj um, aby jalový příběh ozvláštnil, a že některé vizuální nápady byly více než povedené (monstra z hlubin si vysloužila samostatnou hvězdičku), ale zbytek za mnohé nestojí. V první polovině snímku se neustále vysvětluje, aniž by se divák cokoli podstatného dozvěděl, v ostatku se pak beze smyslu chvátá kupředu vstříc nudnému finále a šílené (a zbytečné) bitvě, na niž se tvůrci asi také museli podívat skrze dno láhve.

    • 20.3.2019  16:28

    Je mi jasné, že některé prvky filmu by bylo možné označit za inovativní využití metafilmového způsobu vyprávění, neboť vlastně celá zápletka odpovídá rozložení jednotlivých filmových profesí. Jenže na druhou stranu mám pocit, že mi proslulý režisér předložil nepříliš záživou americkou pohádku bez propracovaného fikčního světa a s jen omezeným rozpracováním postav a jejich motivací, nemluvě o nevýrazných protivnících a hereckém neumění jistého Inda.

    • 15.3.2019  21:22

    Rámcově se jedná o běžný příběh o původu dalšího superhrdiny a přestože je děj sympaticky navázán na celé univerzum těžíc z návratu několika podstatných postav (a z jednoho veledůležitého vysvětlení), nijak by vlastně nevyčníval. To, co z něj činí další marvelovský zásah do černého, však není ani tak dámský prvek, jenž se dle mého mínění zastavil u pohlaví hrdinky a režisérky, neboť obecný motiv o vzdorování neustálému podceňování není nutně vázán na ženskou problematiku, ale překvapivě svěží návrat do 90. let: Skvělou muziku doplňuje starosvětská výprava a vtipy pro zasvěcené, respektive pro ty, kteří pamatují vytáčené připojení a rozbalování všeho možného... Abych shrnul, lehkonohý úkrok od osudovosti třetí fáze mne navnadil a nyní s potěšením očekávám zapojení marvelovské superženy do finálního souboje, byť se třesu před jejími přehnanými schopnostmi.

    • 9.3.2019  11:02
    Predátoři (2010)
    ****

    Souboj tentokrát pokračuje na cizí planetě, takže se divák může bez obav soustředit na vlastní vybíjenou beze strachu, zda přitom jedna i druhá strana ublíží nezletilým či omylem nezničí okolostojící město. A musím říci, že tak mi to vyhovuje, neboť "Predátor" byl vždy o nerovném souboji s mimozemským lovcem. Zajímavé rozvrstvení boje mezi vícero lidských (anti)hrdinů tak vnímám jako povedenou aktualizaci zápletky, která ale nijak původnímu konceptu nepřekáží, a A. Brody je nečekanou, leč o to vítanější castingovou volbou.

    • 9.3.2019  10:49

    Variace na původní stylově, spádově i dějově čistou zápletku se bohužel topí ve vlastní překombinovanosti, která vymýšlí složité mimozemské motivace a inovace tam, kde není potřeba víc než fakt, že to zlé monstru nás přišlo vybít. Nutno však uznat, že režisér filmu vtisknul jistou míru osobitosti, poměrně povedené postavy a především neskonale přehlednou akci, byť mohl ubrat na zcela zbytečné vulgárnosti, která neslouží k ničemu jinému než ke zvýení ratingu přístupnosti, protože na charakterizaci postav nemá vliv. Co se týká návaznosti, styl starších "Predátorů" mi zkrátka vyhovoval více.

    • 3.3.2019  20:10
    Ochránci (2017)
    ***

    Ale nuž... vlastně proč ne? Když se oprostíte od faktu, že vyjma digitálních efektů celý snímek vypadá jako první díl levného televizního seriálu včetně střihu, hudby, scénáře a hereckých výkonů, když se nebudete zamýšlet nad tím, že superhrdinové vlastně nic neumí a že méně charismatického protivníka snad nikdo nikdy nevymyslel, a konečně když nebudete dumat nad otázkou, proč většinu stopáže kamera zabírá pozadí nesympatické blondýny, která tak jímavě naslouchá hloupým bolístkám vyvolených, dostanete poměrně zábavný náhled do myšlenkového světa současného Ruska. Rád proto pochválím především zajímavě vybrané schopnosti hrdinů, které respektují východoevropský folklór, a také na nic si nehrající délku filmu, jenž skončí dřív, než se člověk začne nudit a zbytečně srovnávat s Ligou spravedlnosti, tedy pardon s Avengers.

    • 3.3.2019  14:11
    Hard Boiled (1992)
    ***

    Zdá se, že jedinou kvalifikací hongkongského gangstera je schopnost vyběhnout zpoza rohu se zbraní namířenou na strop a nechat se co možná nejefektivněji zastřelit... Jistě uznávám snahu režisérovu pojmout přímočarý a notně krvavý příběh lyričtěji, co se týče různorodých prostřihů, jazzové hudby a komponování scén, ale při nezasvěceném pohledu mi snímek připadal jako nesourodá slepenice přehnaných nápadů. Jenže co naplat, závěrečná bitva v nemocnici byla velkolepá, takže s radostí dávám průměrné hodnocení.

    • 28.2.2019  14:53

    Zajímavě vymyšlený koncept, který má nezanedbatelný horrorový potenciál, bohužel bojuje s nedotažeností a nelogičností scénáře, s nedostatečným vysvětlením fikčních pravidel (kdybych neznal americký UFO folklór a teorie o starověkých astronautech, byl bych ztracen), a především s neschopností M. Jovovich zahrát něco jiného než urputnost. A když se v závěru zamyslíte a, nedejte bohové, si i najdete nějaké souvislosti, sesype se pracně budovaný mýtus jako domeček z karet...

    • 28.2.2019  14:33

    Zcela ahistorický a místy dosti praštěný je film, který vlastně nepřináší do vod teenagerovských snímků nic nového vyjma středověké stylizace a chvály hodného minima vylučovacího humoru. Když si odmyslím neustálé zdůrazňování myšlenky, že každý může a smí měnit svůj úděl, jde o povedený odpočinkový počin, ke kterému se rád vracím.

    • 24.2.2019  10:50
    Rob Roy (1995)
    ****

    Další omámení nádhernou skotskou přírodou se tentokrát zaměřuje na osobnější rovinu a vedení rebelie v rodinnějším kruhu, což na jednu stranu neznamená menší míru násilí, na stranu druhou ani nižší intenzitu emocí, přičemž na obojím mají velký podíl především výteční představitelé hlavních rolí. Nevýhodou jsou tak pouze nečetné bojové sekvence a nad míru romanticky typizovaný předěl mezi hrdinou a jeho protivníkem.

    • 24.2.2019  10:42

    Přirozeně jde o přehnanou, dějepisně nepřesnou a zbytečně osudovou/romantickou řezničinu, ale řekne-li se historický film, stejně se všem vybaví toto válečné dobrodružství s neskutečným spádem, skvělým scénářem a vynikajícími hereckými výkony... Aneb takhle se dělá propaganda.

    • 24.2.2019  10:37
    Outlaw King (2018)
    ****

    Velice povedený historický snímek má vše, co je potřeba od relativní dějepisné přesnosti, skvělého řemeslného zpracování až po věrohodné bitevní sekvence a nádherné scenérie. Proč tedy nehodnotím výše? Protože filmu chybí něco, co by chytilo za srdce a cloumalo jím, až by se napětí nedalo vydržet. Taková uměřenost je sice obdivuhodná, ale pokud fanaticky nefandíte Skotům, vlastně je vám jedno, jak děj dopadne, protože ani titulní král ani jeho anglický protějšek nejsou dostatečně výrazní, aby vás strhnuli na jednu či druhou stranu.

    • 22.2.2019  10:59

    Snímek postavený kolem originálního, střeleného a místy znepokojivého námětu bohužel staví svůj humor z velké části na věrojakném rozboru chování elity národa a jejího slovníku. Přestože už jen čistě krimikomediální nádech by měl dostatečný potenciál sám o sobě, zvolené nastavení ze snímku činí záležitost pro dosti úzkou skupinu diváků, jež je schopna toto vyjadřování a styl života vnímat z nadhledu, a domnívám se, že tento fakt vyústí v dosti nerovnoměrné hodnocení a přijetí filmu, což ale patrně bylo i cílem tvůrců. Z hlediska řemeslného nicméně nemám, co bych vytknul, herecky jsou jednotlivé výkony dostatečně přesvědčivé, takže vyjma jisté koncepční rozkolísanosti (finální předtitulkové motto dává filmu zcela jiné a snad zbytečné vyznění) jsem byl spokojen.

    • 22.2.2019  10:47

    Povedený příběh, dostatečná míra napětí a skvěle vybrané a zahrané postavy činí z tohoto dílka nezapomenutelnou záležitost z klasického období katastrofických filmů bez zbytečných (digitálních) efektů a nepřirozených příčin, byť scénář a především motivace postav občas skřípe.

<< předchozí 1 2 3 4 11 22 32 42
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace