Scaevola

Scaevola

Josef Kameník

okres České Budějovice
Kdo jsem? Řekli mi, že člověk...


1 bod

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 11 21 31 41
    • 17.1.2019  08:32
    Maso a krev (1985)
    ****

    Naturalistický příběh bez zjevného rozlišení, co je dobré a co špatné ať už z pohledu implicitního diváka, tvůrců či děje samotného, vypráví příběh malé mršky a bláhových mužů, kteří o ni bojují. Na relativně jednoduchém poli tak může P. Verhoeven rozehrát svou (obvyklou) hru krutosti, lehkovážnosti a nahoty a kupodivu se mu daří udržet snímek v celku, aniž by se dopustil vážnějších odboček od své koncepce, přičemž rušivě působí snad jen technické vynálezy a až příliš bleskově se šířící mor. Jen si nejsem jist, zda kvituji interpretaci, že tělo a krev muži bez ohledu na své postavení přijímají s radostí, leč představují si je úplně jinak, než kážou preláti.

    • 12.1.2019  12:15

    Krutý příběh poměrně nenápadně mate tělem, jako by byl samotný syžet inspirován profesí titulních (anti)hrdinů. Všechno dějové kličkování, slovní i opravdové přestřelky a niterné psychologické odbočky jsou totiž pouze zástěrkou pro jediný čin a mně to kupodivu vůbec nevadilo. Problém tkví jinde, neboť pro úvodní, extrémně napínavou scénu s eskortem vězně z mexického bojiště, je zbytek snímku jaksi nedovařený. Rozumím tomu, že režisérovi primárně nešlo o akci (vždy mnohá zabití jsou provedena pouze mimochodem mimo záběr), leč takto navržený spád filmu značně kazí divákovo očekávání. V tomto kontextu jsou potom prostřihy na prostou hispánskou rodinku už pouhou úlitbou oficiálnímu vyznění.

    • 31.12.2018  13:41

    Návaznost se vlastně zadařila, přestože jsem se především v prvních scénách ztrácel v otázkách, na co že konkrétní motivy navazují - zda na knihy, na filmovou sérii o Harry Potterovi či ještě jinak na předchozí díl samotných "Fantastických zvířat", přičemž ne vždycky je to to samé. Leč musím zároveň dodat, že lehká zmatenost byla rychle odváta přímočarým a pohlcujícím vyprávěním, které zdatně budovalo jednotlivé pozice skrze rodinné peripetie a až k závěrečnému střetnutí, jež bylo sice poněkud šroubované ve své velkoleposti, ale snad alespoň většinového diváka navnadilo na další pokračování alá kouzelnická světová válka.

    • 28.12.2018  14:45

    Vezmu-li snímek sám o sobě, jde v zásadě o přímočaré pokračování předchozího dobrodružství, a to kupodivu včetně většiny postav na obou stranách barikád. Jenže krkolomné měnění stran, honičky, v nichž není zřejmé, kdo že je lovec a kdo kořist, a závěrečné počínání s dvojicí bomb s prostřihem na zcela šílenou honičku vrtulníků mne utvrzují, že se stále jedná o vysoce nadprůměrnou špiónskou zábavu, za jejíž sledování se rozhodně není možné stydět. Jenom by mne zajímalo, kam vyšroubují tvůrci zápletku příště, protože se zdá, že dál už to nepůjde.

    • 27.12.2018  10:55

    Konečně se něco povedlo. Pohádka, která si zaslouží přízvisko výpravná, nesází na otravný humor a šaškující hudební čísla, ale na pečlivě budovaný příběh s vlastní legendou a poměrně relevantní motivací jednajících postav. A ačkoli v druhé polovině ztrácí dech (finální střet mohl být zápletkou sám o sobě a nikoli jen prostou konfrontací), slepý hlavní hrdina dodává celému vyznění zajímavý podtón a na pohádku důležité mravní poselství. Škoda jen, že z princezny se vyvinula klasická lepá panna, která se zamiluje do prvního chasníka, jehož potká.

    • 26.12.2018  19:34
    Kouzelník Žito (TV film) (2018)
    *

    "Kouzelník Žito" přináší několikeré otázky a mám obavu, že není schopen žádnou z nich uspokojivě zodpovědět. Navnazen dávným vystoupením jisté celebrity s kohoutem, čekal jsem odvážné a experimentální zpracování v mnohém netaktní a neetické historicko-mystické látky, jak ji zpracoval i A. Jirásek, ale dostal jsem podivnou úlitbu modernímu vkusu jako vystřiženou ze snů žáků deváté třídy nebo z divokých představ příznivců "Hunger Games" a jiných labyrintů. Nedokážu si totiž jinak vysvětlit, jak se mohl stát hlavním hrdinou arogantní ňouma, jenž si osobuje právo soudit pouze z titulu svých sotva patnácti let a vnášet jakousi morální revoluci do na první pohled fungujícího království, v němž je největším problémem ukřičené drzé dítě dobře živeného vesničana. I z dramaturgického hlediska pohádka zklamává: mnohé motivy nerozvíjí (výběr daní), jiné nechává uplynout do prázdna (souzení sprostého lidu), jindy přeskakuje nutnou logiku a nezabývá se vysvětlením (jak přesně měla fungovat svlékací kouzelná hra, se divák nedozví). Pohádka navíc nedisponuje ani nosným dějem, neboť hlavního protivníka si titulní hrdina vytvoří svou neschopností snést jakoukoli disciplínu a vedlejší dějovou linii s pekelnou obludou nelze považovat za soudnou, natož zábavnou. Finální výlet do pekla je potom už pouze smutnou třešničkou na dosti přeslazeném dortu.

    • 26.12.2018  19:20
    Jeptiška (2005)
    **

    Kromě toho, že je snímek asi o 40 minut delší, než by bylo vhodné, je jeho v zásadě použitelný, ač nikoli originální náměť zoufale ničem levným zpracováním, nudným rozvíjením příběhu a přehlídkou horrorových klišé, co se chování postav týče. A závěr přes své formálně odvážné prolnutí příčiny a následku bohužel nepřináší žádné ochromující překvapení, ale pouze zbytečné a nelogické zacyklení zápletky.

    • 24.12.2018  13:12
    Popelka (2015)
    **

    Snímek funguje jako psychedelické omalovánky ke kulisám disneyovského zábavního parku a kromě toho nepřináší vůbec nic podstatného: Všichni jsou krásní, lesklí a urputně vhodní, až by měl člověk pocit, že jde o pokračování "Stmívání", že jedné Krvavé svatby nebylo dosti a že K. Branagh už utratil honorář za "Thora".

    • 24.12.2018  13:08

    Místy ukřičená, místy dosti trhovecká pohádka dokládá vedle hereckého mistrovství J. Bohdalové především proměnu žánru s přílivem soukromých peněz, ale zároveň s lpěním na starých schématických principech socialistických pohádek. Kromě několika povedených triků a poměrně komplexního scénáře se tak nejedná o nic pozoruhodného.

    • 24.12.2018  13:02
    Princ Bajaja (1971)
    ***

    Sice mi uniká smysl koňova morálního poselství, které jako by jen mělo natáhnout stopáž, ale jinak se jedná o pěknou a v rámci žánru realistickou pohádku přesně tak, jak si tento pojem představuji. Jenom mám strach, že v současnosti jde již o pohádku značně nekorektní...

    • 22.12.2018  16:47
    Korunní princ (TV film) (2015)
    ****

    Pěkná, přímočará pohádka bez zbytečných kudrlinek, nanicovatého humoru a přehnaně fantaskních triků si jde uvědoměle za svým a nikde se zbytečně nezdržuje, vždyť děti nepotřebují vědět, jak se to stalo, že jeden z bratrů je kouzelně zahraný zloduch a druhý je chytřejší, když pravidelně pije lektvar zapomnění. Ještě dořešit nevyužitého čaroděje a vybrat trochu peněz na animaci draka, a bylo by to skvělé!

    • 21.12.2018  19:56

    Pokud bych měl hodnotit z pohledu předchozích dílů volné trilogie, nedopadl by výsledek příliš pozitivně, přestože formálně má tento poslední počin vše, co by měl mít, od rodinného rozložení, lehkého (a velmi skromného) humoru a mírné sociální kritiky, až po malebnou horskou výpravu. Co jsem však příliš neobsáhl, byla jednak čtyřdílná rodina sousedů a jejich nanicovatý synek, jednak vesnické zápolení o zcela nesouvisející pozemek a třeštění B. Štěpánové. Ostatně zdá se, že mnohé z rolí byly do snímku protlačeny producenty jen proto, aby byli diváci upoutáni slavnějšími jmény.

    • 21.12.2018  19:45

    Pohledná komedie sice nedbá na logickou návaznost scén a obrazů a kupodivu se ani příliš nezabývá motivací jednajících postav, ale dobře se na ni dívá, ať už díky přímočarému humoru a pěkným hercům, nebo pojednání o fungování uměleckého světa. Jenže nic víc a mám strach, že se snímek za nedlouho zcela ztratí ze všech vzpomínek.

    • 13.12.2018  20:11

    Kdysi dávno, před mnoha a mnoha lety jsem byl fascinován, přestože jsem už tehdy cítil, že tenhle filmeček je čímsi jinačí a pouze jsem si to nechtěl přiznat.

    • 13.12.2018  20:08

    Pokud bych hodnotil nadšení a smělost, určitě by se jednalo o jeden z nejlepších českých filmů. Leč budu-li střízlivý a zachovám-li si svůj skepticismus vůči komediím, musím podotknout, že jsem tento snímek viděl o patnáct let později, než bych měl. Být v postpubertálním záchvatu filosofování, ocenil bych černou absurditu, levnou výpravu a tvrďácké vtipy... nyní už mi zbyla jen otázka, proč tam u všech všudy byla Dáda?!

    • 12.12.2018  20:07

    Indicky epický příběh se všemi zápory i klady takového hodnocení vedle přehnaného fantasy provedení (nemyšleno ani tak výpravu či kostýmy, ale spíše zacházení s fyzikou a fyziologickými možnostmi lidského těla) trpí orámováním hlavního příběhu jakousi vedlejší linkou, která se odehrává o 25 let později a jež má dramaturgicky i scénaristicky jediný význam: aby primární fabule nedopadla tak špatně. A to je škoda, neboť jednak by promyšlená tragédie přijatelně otupila nadpřirozené chování/válčení/létání hrdinů, jednak je linka synovské pomsty nejapná a nezajímavá, ač je zahrána sympatičtějšími herci. Jedním z hlavních kladů snímku se tak stává opravdu úlisný, leč majestátní a hrozivý protivník a místy pohledné bojové scény, tedy když se režie právě soustředí na choreograficky zvládnuté osobní souboje a neztrácí čas s polobožskými skoky a herkulovskými údery.

    • 9.12.2018  20:15
    Disenchantment (TV seriál) (2018)
    ****

    Je téměř samozřejmé, že co se týče komediálních prvků, nesahá tento počin ani po kolena nejlepším ročníkům Simpsonových, leč oproti nim je vybaven čímsi odlišným, totiž epickou stránkou vyprávění, které - a nebojím se to říci - by mohlo ve standardních fantasy vodách obstát i samo o sobě bez přívalů tu povedených, tu dosti repetitivních vtipů. Vlastně bych možná ocenil, kdyby se tvůrci soustředili především na fantasy epiku a tvrdý až černý humor aby používali spíše jako příjemné koření. Těším se na druhou řadu.

    • 7.12.2018  22:15
    Vzpoura (2005)
    ****

    Nečekaně komplexní záležitost snaživě probírá motivaci všech zůčastněných a dějinné i kulturní okolnosti, přestože od začátku jasně (a logicky) straní jedněm z nesmiřitelných protivníků. Jinak se však jedná o standardní historické drama z indické produkce, které se může pyšnit povednou výpravou, propracovaným scénářem a pohlednými muzikálovými vsuvkami, které vhodně doplňují a vyvažují dramatický děj. A musím říci, že ačkoli snímek pojedává - abych jej citoval - o jednom z nejkrvavějších povstání dějin, ve filmu samotném je kupodivu minimum mrtvých těl i válečných scén.

    • 6.12.2018  16:00

    Ač sci-fi, jedná se o povednou výpravu do starých dobrých časů, kdy S. Spielberg znal své hodnoty a sílu digitálních triků, kdy úspěchu bylo možné dosáhnout přemožením dalšího bosse a kdy si dívky také chtěly jenom hrát. Jenomže nostalgie a nespočetné odkazy nezachrání všechno, a tak snímku místy bolestně chybí sympatický hrdina a tolik potřebné napětí. Bohové, jak jsem stár!

    • 6.12.2018  15:53
    Mumie (1959)
    **

    Přestože má snímek papírově vše, co by z něj mohlo učinit skvělou podívanou (P. Cushing, Ch. Lee, zajímavé téma, propracovaná mytologie), jeho potenciál bohužel zcela sráží nedomyšlený a nejapný scénář, jenž nemohl být přitažlivý ani v době, kdy se moderní klišé teprve ustanovovala. Je tak sice sympatické, že hlavní padouch je skryt a že mumie je pouhým tragickým nástrojem, ale logiku v tomto rozčlenění postav divák nenajde a zastarávající triky a levná výprava také ničemu nepomohou. Musím říci, že jsem byl znuděn.

    • 30.11.2018  22:24

    Třetí díl překvapil solidním akčním tempem a napětím, poměrně realisticky vypointovaným chováním jednotlivých postav, a dokonce i vnitřními pravidly fikčního světa, který konečně začal alespoň v obrysech dávat smysl. Jen se nesmíte zamýšlet nad celkovou koncepcí díla, jež se urputně nese ve smyslu "ano, vším, co mám a co umím, Vám budu bránit v tom, abyste nalezli lék k záchraně lidstva, protože jsem puberťák a určitě mám pravdu...", a nedoporučuji ani uvažovat nad motivací hlavního padoucha, jehož nevyrovnané přelévání se od jednoho extrému k druhému nedokázal zahrát ani A. Gillen. Nuž a konečně tento díl mile překvapil i proto, že čtvrtý už očividně nebude.

    • 30.11.2018  15:43
    Proti všem (1956)
    ****

    Ideologicky jednoznačně nejméně zatížený díl (ač i zde se objevují stereotypně pojaté události, postavy, národnosti a přeci jen "ti kněží" způsobují rozkol mezi revolučními nadšenci...) staví na osobnějším přístupu, odsouvaje stranou velké události a ještě větší hrdiny a zaměřuje se na osudy jediné zemanské rodiny. I velkolepě pojatá bitva na Vítkově poté kupodivu působí lidštěji a napínavěji nežli předešlé tezové zpracování bitvy u Sudoměře. Vrcholem pro mne ale zůstává strašidelně zpracované bláznění fanatiků, které Vávra vystihnul dokonale, přestože jaksi bez patřičného zakončení, jenž koneckonců chybí i celé trilogii.

    • 27.11.2018  16:34
    Poklad Inků (1966)
    ***

    Nečekaně dospělá mayovka, která sice není tak úplně klasickou mayovkou (jde spíše o aluzi na podobné příběhy a jeden z hrdinů se jmenuje Karl), ale na druhou stranu se může pyšnit podobnými klady trpíc i stejnými neduhy. Dobrodružný příběh je skvěle rozehrán, rozmělňován nejapnými vtípky a hnán kupředu překvapivě psychologickým propracováním posledního krále Inků. Bandité jsou pořád stejně odporní a řemeslné zpracování je stále shodně nedotažené až amatérské (ze střihu některých scén až bolí oči). Výše uvedené průměrné hodnocení je proto výslednicí rozporuplného dojmu, spíše než aby sám film byl nezáživnou podívanou, na niž rychle zapomenete.

    • 25.11.2018  10:45

    Není to tak špatné, jak by se mohlo zdát podle výchozího popisu (čínské peníze + přerostlý žralok + J. Statham), ale přesto je to pouze narostlá a suchými hláškami vylepšaná variace na "Čelisti" bez řádného napětí a s mnoha fyzikálními nesmysly. Jenže přesto všechno funguje tak, jak je očekáváno, akce je koukatelná a přehledná a nikdo si nehraje na nic víc, než na co má.

    • 14.11.2018  19:06

    Nelze upřít, že historické akce bylo dostatek, ač byla prachbídně nasnímána, efekty nestály za mnoho a výprava taktéž pokulhávala, a že si snímek nese jisté poselství, byť je samo o sobě dosti národnostně, kulturně a eticky podmíněné (sjednocení pouze vybraných království a žádných jiných, rodina na prvním místě vyjma politických ambicí, boj za věčný mír skrze záplavy krve atd.). Ale koho u všech bohů napadlo obsadit hlavní roli superhrdinského krále jakýmsi nesympatickým a krajně arogantním pupkatým strýcem odněkud z pralesní lhoty? Inu, přes všechny podobnosti jisté maximy indické kultury nepochopím.

    • 13.11.2018  16:43
    Pod zemí (2014)
    ***

    Z mého pohledu kupodivu fungovaly spíše první dvě třetiny snímku, které sázely na dobrodružnou výstavbu fikčních pravidel, klaustrofobickou výpravu, zajímavé nápady (čarodějnický sabat!) a na okázalé míšení historických obskurností a bohaté fantasie tvůrců, ačkoli se během této doby výrazněji nestrašilo v klasicky béčkovém, přímočarém smyslu. Závěr filmu (tedy přibližně od objevení Kamene) totiž přes svou rámcující myšlenku zcela selhával v propojování hrůzyplných témat (postavy v kápích, ztracené duše, oživání křivd z minulosti, kamenní muži a mnohé další), jež by každé o sobě utáhlo nízkonákladový horror, ale všechny dohromady nedávaly smysl rušíce svou rozbitostí. A musím dodat, že podivně pozitivní závěr mi nálady také nepřidal.

    • 13.11.2018  14:13
    Čarovné prstýnky (TV film) (1978)
    ****

    Milá pohádka staví na zápletce blízké dětskému srdci a staví na herecké jemnosti H. Maciuchové, jejíž tančící půlvíla je skvělě podmanivá. Samozřejmě je však nutné přimhouřit oči nad dobově daným stereotypním rozdělením postav v rámci sociálního žebříčku (zlý knížepán, hrdinové z řad chudiny atd.).

    • 9.11.2018  10:20
    Cirkus Bukowsky (TV seriál) (2013)
    ***

    Po výtečné první sérii, která trpěla pouze egem hlavního hrdiny a jeho věčnými a nikam nevedoucími rádoby promyšlenými monology, přišla druhá část, jež neměla dostatek dechu na všech šest dílů a čas si krátila nelogickými odbočkami, zdržováním skrze širokou paletu vedlejších postav a především nezcela zvládnutou motivací jak titulního hrdiny, tak záporných postav. Nutno však podotknout, že přes uvedené výtky mne seriál bavil a vždy ke konci série byl i napínavý, což z něj subjektivně dělá vysoce nadprůměrné kriminální dílko sympatické rozsahem, noirovým zabarvením i věcnou uměřeností.

    • 7.11.2018  15:41

    Komedie s nepříliš originální zápletkou příjemně překvapuje neokázalým, ale podmanivým humorem, těžíc maximum ze střetu starého a nového a z nepromýšlení paradoxních situací. Je proto škoda, že závěr spěchal tak zbytečně, až nevysvětlil ani sám sebe, a také, že nezbyl dostatek peněz ani na průměrnou výpravu.

    • 6.11.2018  15:43

    Druhý díl je úžeji vyprofilovaný nežli jednička a kupodivu mu to pomáhá, protože lehce praštěná gangsterská komedie do MCU bez obtíží zapadá a jako taková není nucena bojovat o své místo v divákově přízni s jinými, vážnějšími hrdiny. K dokonalosti by pomohla propracovanější záporná hrdinka (její schopnosti jsou skvělé, ale psychologický profil a motivace poněkud pokulhávají) a větší prostor pro M. Pfeiffer, jejíž tajemná postava snad bude mít co nabídnout i v dalších pokračováních. Jen pozor - nad interpretací fyzikálních jevů ve snímku se nesmíte zamýšlet!

<< předchozí 1 2 3 4 11 21 31 41
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace