Scaevola

Scaevola

Josef Kameník

okres České Budějovice
Kdo jsem? Řekli mi, že člověk...


1 bod

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 12 23 33 44
    • 16.7.2020  22:57
    Princip slasti (TV seriál) (2019)
    ****

    Hned na úvod zmíním, že jsem zhlédl vícejazyčnou verzi s titulky, ale nemohu zodpovědně říci, zda se to nějak podepsalo na mém hodnocení. Podařená detektivní záležitost se totiž přirozeně honosí především nadnárodním rozsahem a obsazením, byť představa, že všichni dokonale vládnou angličtinou, je nepatrně úsměvná. Prolínání několika rovin ve třech státech je svěžím prvkem, vyprávění působí dostatečně akčním dojmem a spád i negativistická atmosféra se vydařily. Slabší je naopak zapojení prvků z osobního života detektivů (ač některé z nich ke konci prokáží svou důležitost). Navzdory počáteční rozladěnosti nad nedořešeností, mne konečně zaujalo, že mnohé prvky tvůrci ponechávají interpretaci divákově; vzhledem k tomu, že se jedná o zřejmý záměr, to však nijak nekazí celkový dojem.

    • 12.7.2020  15:56

    Přešlap o délce půl třetí hodiny, který má asi tolik látky k vyprávění, jež by se vešlo do dvacetiminutového epilogu k první části, bohužel nezpracovává pořádně ani to málo, co jsem od něj očekával, totiž řádné vysvětlení, kdeže se démonicky komický klaun na Zemi vzal a o co usiluje. Vezmu-li pak v potaz rozličné, leč nudné bolístky hlavních hrdinů, patetické monology v závěru a nestvůry, které by v jiném kontextu (alespoň ve tmě) možná vypadaly strašidelně či alespoň podivně, avšak zde jsou jen směšné, a ještě navíc digitálně nepovedené, pak mi vychází zbytečný snímek lačně se přiživující na popularitě prvního dílu.

    • 7.7.2020  14:25

    Až nyní jsem se konečně dostal k patrně nejslavnějšímu katastrofickému snímku a mohu říci, že nelituji. Uplynuvším létům navzdory dokáže stále vyvolat tolik potřebné napětí, při němž se třesete obavami o osud postav, které sice znáte sotva několik minut, ale přece na nich záleží, jako by perfektně zosobňovali archetypální rozvržení rolí. K tomu se nutně připojuje řemeslná stránka, která nezastarává jsouc stále stejně přesvědčivá, byť cvičené oko lehce rozpozná filmové efekty. Konečně zápletka okouzluje svou jednoduchostí a přímočarostí, pročež unese i závěrečné nádrže hozené do děje jako lusknutím božských prstů. Přes drobné výtky se jedná o těžko zapomenutelný zážitek... jen mi přišlo komické, kterak zpohodlnělé postavy zvážily jít po schodech až po dvou hodinách plamenů.

    • 27.6.2020  10:08

    Hned na úvod poznamenám, že jsem viděl sestřih upravený do celovečerního filmu, leč netuším, zda to mohlo můj názor jakkoli ovlivnit. Mnohem větší práci totiž odvedla nostalgie po oněch deseti letech, která zvláště z počátku, kdy se šermuje odkazy a narážkami na okultismus, Indiana Jonese, nacistické výstřelky a úvodní díly seriálu fungovala na jedničku. Jenomže po nějakých dvaceti minutách se okouzlení vyčerpá a zbydou hloupé dialogy, špatné kulisy a levná výprava (goa'uldům už ani nežhnou oči!). Nicméně slouží ke cti tvůrcům, že v maximální možné míře alespoň zachovali kánon, byť tím scénář občas trpí. Škoda pokusu, který vyšel na prázdno, fikční svět hvězdných bran by měl pravděpodobně ještě co nabídnout.

    • 26.6.2020  21:43
    Shazam! (2019)
    **

    Příliš nerozumím tomu, proč jsou snímky z DCEU vždy tolik přepálené nelogicky silnými schopnostmi počínaje a ničením celých velkoměst konče. Nicméně vzhledem k tomu, že cílovou skupinou jsou tentokrát žáci prvního stupně, alespoň to ladí s účelem filmu. Co ale nevyznívá pozitivně, je přímočarý scénář, který přibližně od poloviny pouze násobí ne právě pohlednou či ozvláštněnou akci, jako by nebylo možné zničit nevýrazného padoucha už někdy kolem osmdesáté minuty stopáže, pročež hláškám a několika komediálním výstupům navzdory snímek v druhé polovině nudí.

    • 26.6.2020  14:15

    Po tom, co předváděli X-Men v posledních svých počinech, se opakovaná zápletka s temným Fénixem vlastně povedla. Herecky je sice nevýrazná a S. Turner svým jediným výrazem bohužel neutáhne hlavní roli, ale přímočarý příběh bez odboček cílevědomě směřoval k závěrečnému boji, jenž byl zcela zbytečný, ale pěkně natočený. A jinak nic, takže je pravděpodobně dobře, že se značka vrací zpět ke svým stvořitelům.

    • 26.6.2020  14:03

    Vzdor bizarnosti nápadů a řešení zápletek (bohužel ve většině případů založených na poznatcích, které lidé v určitém bodě historie mysleli zcela vážně) je komediální stránka snímku plochá a nezáživná a nic jiného příběh nenabízí. Triky se sice povedly a herci se snaží, jenže když nemáte po ruce lepší scénář, nic vás nezachrání, a mám obavu, že stupňování šíleností už vůbec ne.

    • 6.6.2020  22:37
    Pod vodou (2020)
    ***

    (pozor, obsahuje zásadní spoiler) Premisa snímku je výtečná, ač možná mnohokráte ohraná, ale to u podobného žánru tak nějak očekávám. Únik z bortícího se těžebního zařízení je zvládnutý na jedničku včetně časové i prostorové tísně a kupodivu mi nevadila ani vyholená K. Stewart v hlavní roli, protože to, co měla sehrát, se jí povedlo rozhodně lépe než role nevinné krásky v nesnázích. Problémem ale je, že se tvůrci v jakési honbě za senzací a zbytečné snaze o gradaci napětí pustili do fantastických vod a bez zřejmého cíle vytáhli z hlubin Věčně snícího. Ještě tak možná kdyby zůstali u stínů bezpáteřních mořských duchů, avšak Velký prastarý byl v rámci snímku zcela mimo a naprosto zkazil celkový dojem, což je škoda jak pro něj, tak pro film.

    • 4.6.2020  22:44

    Ačkoli snímek z logického hlediska poměrně zdařile zpracovává následky cestování v čase a může se pyšnit plejádou české herecké elity, jako celek bohužel příliš nefunguje. Komediální linka je nevýrazná, až mdlá a scénář si nuceně vypomáhá natahováním závěru a taškářskými výstupy, které neomluví ani rozvolněná 60. léta.

    • 16.5.2020  10:51

    (vepsán spoiler) Úvodní myšlenka travního bludiště dokázala zaujmout, jenže zelené bloudění vydrželo strašit sotva 40 minut, a pak se začaly vršit nesouvisející motivy, jen aby bylo čím zaplnit zbývající hodinu. Různorodé a nijak nevysvětlené (ač působivé) travní bytosti, místa a skoky časem i prostorem jako by byly bez rozmyslu naskládány přes sebe, aniž by se byť jen jediný prvek mohl rozvinout. Chápu, že tvůrci hodlali strašit především nevysvětlitelnou záhadou, a to je v pořádku, ale příběh musí dospět k závěru, jehož základní linka nebo alespoň motivace musí být zpětně vysvětlitelná, jinak zůstane pouze netečná nahodilost. Proč se tedy dostalo spasení muzikantovi, ale realitnímu makléři nikoli, je mi záhadou.

    • 15.5.2020  18:06
    Živé terče (TV seriál) (2019)
    ***

    Poměrně povedená rozehrávka s množstvím zajímavých postav a zdánlivě tajemným pachatelem je bohužel rozdrolena natahovaným třetím dílem s dvěma náhodami k smíchu a zbytečnými komediálními odbočkami. Nejde o řemeslné zpracování, jemuž není co vytknout, ale spíše o dramaturgii, která očividně vyžadovala tři večery, přestože dva by postačovaly, neboť motiv byl zřejmý a stačilo jednoduše vyslechnout všechny žijící příbuzné. Rozloučeí s týmem mělo dopadnout lépe.

    • 3.5.2020  16:22
    Oblast 51 (2015)
    **

    Film má značně problematickou premisu, která stojí a padá s neuvěřitelným (kriminálním) štěstím hlavních postav. Upřímně jsem si většinu filmu říkal, jak se jim podařilo přes všechna vloupání, sledovačky a detektory dostat až na konec a kolik z jejich zážitků by mohlo být realistických. A že snímek pojednává i o novodobé americké mytologii, pardon o emzácích? Žádného jsem tam neviděl, takže těžko říci, ale musím režisérovi přiznat, že umí vykřesat trochu napětí i z ničeho, a dokonce i ze zmatených a nesouvislých záběrů.

    • 28.4.2020  22:42
    Vodník (TV seriál) (2019)
    *****

    Pokus o uměleckou detektivku vyšel na výbornou, ačkoli za to nemohou barevné filtry ani kameraman, který by se měl naučit ostřit... Za brilantním vyzněním naopak stojí to, co za každou dobrou detektivkou, totiž promyšlená výstavba děje, odtažití vyšetřovatelé a skvěle napsané a zahrané postavy. K tomu všemu je nutno připočíst kupodivu také zneklidňující prolínání časových vrstev, jež dává vyniknout civilním, leč pokřiveným rodinným vztahům a jedné chorobně zneuznané mysli. Mrazivý zážitek, který zůstane v mysli nepochybně dlouho.

    • 25.4.2020  09:38

    Přijemně civilní historické drobnosti vévodí nesympatická, leč o to skutečnější hlavní hrdinka, která jako jediná dostala prostor vysvětlit své činy a vyjasnit svou motivaci. Jinak se však hraje klasická hra podle scénáře středověkého "Kladiva na čarodějnice", v níž však bohužel vyjma nejapného snažení slizkého kazatele schází odůvodnění, proč se procesy rozlezly skrze celou vesnici. Potěšil mne prvek vykoupení prostřednictvím záchrany jedné z obviněných žen, protože jako jediný dokázal vzbudit alespoň nějakou emoci. Ostatek je pocitově poněkud plochý, byť mám pocit, že pro Finy má popisovaná událost hlubší význam než pro nás podobné děje z Velkých Losin.

    • 16.4.2020  22:14

    Nečekané a, myslím, i nikým nežádané pokračování dopadlo podobně jako první díl, a přece je jiné. Na jednu stranu má rozmáchlejší záběr, hezčí výpravu a sympatičtější postavy, na stranu druhou scénář a chování mimozemšťanů nedávají valný smysl a triky jsou zřetelně levnější. Vzhledem k přepálené závěrečné scéně věřím, že o třetím dílu nikdo neuvažuje.

    • 14.4.2020  10:40

    Mnohokrát viděný závěr se nepovedl, jako by patřil do úplně jiného filmu, nebo spíš do zcela odlišného žánru, a ještě navíc působí jako by byl připjat horkou jehlou. Nicméně to, čeho jsem byl svědkem před finálním vymítáním, byla skvěle natočená, setříhaná a rozmyšlená honička s lidskými nestvůrami a kapkou nadpřirozena přesně v tom nejistém poměru, z něhož diváka mrazí, a přesto jej nedokáže zahnat letmým mávnutím, že je to přeci fantasy a nic z toho by se stát nemohlo. Co se týče herecké stránky, E. Bana mne bohužel nepřesvědčil, ale snímek zachraňují É. Ramírez a S. Harris, který měl pohříchu málo prostoru, avšak přiznejme si, že o výkony tohoto typu zde nešlo. Jako vždy mne proto mrzí pouze ledabylé prohlášení, že jde o příběh na motivy skutečných událostí.

    • 11.4.2020  19:18

    Přestože životopisným snímkům moc nefandím, tenhle si mne docela získal, přičemž nehodlám zkoumat jeho realističnost. Nevím, zda to bylo umanutou hlavní hrdinkou, podařeným náhledem do bouřlivého soukromého života slavných jmen, či podmanivým vyobrazením spisovatelské rutiny, ale užíval jsem si každou scénu, byť mnohé měly za úkol pouze ždímat slzy a jiné svou chaotičností trhaly příběhovou linii na kousky. Ale uznávám, že to byl zřejmě záměr tvůrců ve snaze vyobrazit neklidné dny romantických literátů. Musím však konstatovat, že citace z děl se v rámci filmového vyprávění jako vždy míjely účinkem, protože sebeprocítěnější recitace nedovolí zastavit se a přemýšlet, takže příval slov může jen dokreslovat atmosféru a nic víc nezmůže.

    • 6.4.2020  21:30

    Je zbytečné hodnotit přestřelenou zápletku a fyzikální nesmysly, protože by to bylo stejné, jako bych "Povídání o pejskovi a kočičce" vyčítal, že pejsci přece nemluví. Co mi však zbyde? Přemrštěnou snahu o nápodobu již viděného zachraňuje stále ještě osvěžující fokalizace z úhlu východoasijské kultury a jejího politického rámce, byť neustálé zůdrazňování oběti pro kolektiv už se začíná zajídat. Mrzí mne také, že jsem se jaksi nevyznal v jednotlivých hrdinech, protože většina z nich (až na Australana) v exoskeletech vypadá podobně - jejich samičky jakbysmet - a střih akčních scén mi v rozeznání charakterů nenapomáhal. Tím se ostatně dostávám k zřejmě největší slabině snímku, kterou je šílená frekvence záběrů. Nejen, že jsem z práce střihače měl tik v oku ještě dalších 12 hodin, ale navíc kombinace scén s neustálým přeskakováním mezi téměř identickými hrdiny neumožňovala představit si plasticky, co se děje, natož tomu rozumět, takže se film proměnil v přímočarý barevný trip. Domnívám se proto, že Asiaté jsou ve vnímání zrychlených projekcí trénováni (snad počítačovými hrami), jen nevím za jakým účelem. Závěr je tedy jednoduchý: Příště by čínské kinematografii prospělo méně peněz a více scénáře.

    • 4.4.2020  12:45
    Extinction (2018)
    ***

    Poměrně zajímavá, čapkovsky lazená zápletka bohužel neunese celý film. Námět totiž sráží nelogické chování postav (vše překonává srdceryvné shledání rodiny pod přímou palbou, a to ve zpomaleném záběru), pouze povrchové vysvětlení zápletky (vím, že nešlo o vysvětlení, ale zdůvodnění rodinného dramatu, ale přesto jsem neuspokojen) a navrch poněkud levně působící televizní zpracování, ač se Netflix velice snaží, za což mu skládám hold. Jednoznačným kladem tak zůstává pouze civilní herectví M. Peňy hrajícího chlápka, který ničemu nerozumí, tak dobře, až jsem mu chvílemi věřil, že jde o záměr.

    • 30.3.2020  21:39

    Nevšední příběh není romantikou ve vlastním slova smyslu, a přece zdařile hraje na city, až by jeden plakal. Tedy když zrovna snímek okatě neřeší mainstreamové názory na rovnost a odlišnost a nadržuje přitom jen jedné straně. Co však beze sporu škodí, je náhlý obrat perspektivy, když přibližně v polovině snímku mizí ze scény Abdul, který se najednou stává jen neživou a nemluvnou příčinou sporů, a otěže přejímá královna. Nejen že se tak změní tempo filmu, ale navíc scénář vyměňuje roztomilou naivitu za hlubokomyslnou kritiku kolonialismu, jež se sem však jednoduše nehodí.

    • 28.3.2020  10:17
    Pět mrtvých psů (TV seriál) (2016)
    ***

    Na postavy detektivů už jsem si zvykl, na druhou stranu zápletka je v této minisérii až podezřele průhledná, takže mi vychází průměrný počin, který neurazí a ani nijak nevyčnívá. Leč musím uznat, že námět z prostředí chovných zvířat a zoo se povedl.

    • 24.3.2020  21:59
    The Ritual (2017)
    ***

    Jsem poněkud rozpolcen: Z počátku jsem sledoval závod o to, kdo řekne častěji slovo "fuck", až mi unikala samotná příběhová linka, a ke konci jsem zase nevěřícně kroutil hlavou nad proměnou žánru, stylu i atmosféry, aniž by mi kdokoli cokoli vysvětlil. Nicméně mezitím mne těšilo plíživé strašení bez zbytečné krvavosti a ač je zápletka už mnohokrát převařená, řemeslně ji tvůrci zpracovali na výbornou. A přičtu-li povedený design monstra, musím upravit svůj původní názor a prohlásím, že jsem vlastně spokojen.

    • 19.3.2020  22:28
    Joker (2019)
    ****

    Specificky, nikoli odvážně či novátorsky, pojatý příběh o zrodu dokonalé zrůdy vypráví o postupném úpadku vyloučeného jedince, u něhož se sešly snad všechny jevy záporně formující osobnost. Je fascinující pozorovat lavírování mezi soucitem a odporem, které pramení z životních ústrků i nedostatku vůle, a přeci bych si dovedl představit ještě důslednější vývoj bez scénáristických berliček typu scén, které se postavě zdají, ale nikdo jiný je nevnímá. Uznávám, že finální setkání v talk-show bylo dechberoucí, ale opět pointa už tak dovedná nebyla. A konečně bych namísto psychologického rozboru o tom, jak se hlupec stal ikonou, čekal spíše sociologický průzkum, jak může šílenec postavit fungující gang. Přiznávám však, že J. Phoenix se role zhostil velkolepě, a především díky jeho výkonu může být divákovi antihrdiny líto - ač to zřejmě nebo snad nebylo cílem.

    • 7.3.2020  17:51
    Annihilation (2018)
    **

    Není mi úplně jasné, podle jakého klíče si N. Portman vybírá své role, nicméně v tomto případě jsem pravděpodobně minul nepochybně hlubokomyslné poselství, které dokáže zdůvodnit, proč vyslat skupinu nesympatických osob na pestrobarevný "trip" hluboko do bažin zamořených mimozemskými buňkami s jednoduše evolučním cílem. Nejde o to, že zápletka už byla mnohokrát k vidění, to by ostatně u tohoto žánru nevadilo, a i výprava se opravdu povedla, ale věčné opakování věty "I don't know." na libovolnou otázku nevzbuzuje důvěru v promyšlenost scénáře včetně závěrečného pestrobarevného zjevení. Avšak jak jsem uvedl v úvodu, patrně jsem pouze přehlédl náznaky, jež by přinášely osvícenější interpretaci.

    • 4.3.2020  22:34
    John Wick 3 (2019)
    ****

    Zřejmou neúctu k lidskému životu přebíjí složitost fikčního světa, který v pláštíku pravidel staví na zradě zrazených a naopak, až by si jeden myslel, že se všichni vlastně mají rádi. Ale což... akce je stále dokonale přehledná, bojové pasáže mají pointu a byť se rytmus jednotlivých scén počíná zadrhávat s mizejícími postavami, které se rychle vytratí z paměti, stále jde vytříbenou záležitost, již si užijete především vizuálně. Snad však nebude natahována do nekonečna, protože pak už by nepomohlo ani vylepšené brnění.

    • 4.3.2020  22:28
    Modré stíny (TV seriál) (2016)
    ***

    Přehlídka cíleně nesympatických postav se utkává se zápletkou, která je místy děsivě realistická a jindy přitažená za vlasy patrně proto, aby byla přijatelná i pro televizní diváky. Připočtu-li třaslavou kameru, která většinu času zabírá pouze polovinu osoby, která právě hovoří, vyjde mi rozpačitý pokus o umělecky pojaté kriminální vyprávění. Sérii tak nemohu upřít neobvyklou líbeznost a přímočarý pokus o ozvláštnění, leč osobně zcela přesvědčen nejsem.

    • 29.2.2020  22:06

    Po dlouhé době jsem se vrátil ke klasice historické romantiky a závěr je jednoduchý: Snímek je naleštěně neuvěřitelný a sladkobolný až běda, ale přiznávám, že jeho příběh dokáže pohltit, je výtečně napsán s několika typicky hollywoodskými scénami a J. Ormond lze věřit každé vnitřně rozpolcené slovo. Je proto jen škoda, že R. Gere tu vystupuje jako toporný panák, S. Connery finální vztek a proklínání zrady nedokázal prodat a že samotné vyvrcholení zápletky velkolepě obchází jakékoli rozuzlení, a to prosím, včetně zamilovaného polibku!

    • 29.2.2020  21:55
    Král (2019)
    ***

    Byť vlastně nesledujeme historický film podle skutečnosti, nýbrž podle Shakespeara, nutno uznat, že středověk se zde povedl a dobře se naň dívá. Přijímám i lehce iluzorní tezi, že hlavním dějovým obloukem je dospívání a zrání mladičkého kralevice v nekompromisního vládce, leč zároveň je mi záhadou, proč tvůrci k jinak přímočaré zápletce naroubovali samoúčelné politické machinace, jež byly navíc natolik průhledné, až se staly směšnými. Kéž by se raději soustředili na detaily válečného tažení. Pohříchu taktéž zůstal nevyužit potenciál Pattinsonův, jenž začíná stále více překvapovat. A tak ač snímek jako celek funguje, táhne si s sebou příliš mnoho zbytečných vad.

    • 18.2.2020  20:31

    Na první pohled jde o dobrý nápad, zvlášť když vás už v prvních záběrech tvůrci přesvědčují, že to myslí opravdu vážně a ani roztomilé oběti se nebojí. Jenže pak nadejde chvilka oddechu a divák se stihne zamyslet, což nevyhnutelně vyústí v to, že se celá zápletka rozsype jako domeček ze sirek. Jak se mohou emzáci orientovat v prostoru? Jak mohli lovci očividně ovládaní pouze instinkty vylidnit celá města? Jak je možné, že je nikdo nevylákal a nepřelstil dělobuchy? Cože všechno jejich pařáty rozseknou a co už ne (sýpka versus kapota náklaďáku)? Tyhle a podobné otázky se vyrojí a zkazí celkový dojem, a to speciálně ve chvíli, když na konci stačí rána z brokovnice. Možná je proto škoda, že se film koncentroval na osobní rovinu jediné rodiny a zcela tak zanedbal výstavbu fikčního světa, protože právě v ní spočívá poutavost a přesvědčivost podobného typu snímků, nesází-li tento na přímočarou, vysokooktanovou akci, nebo hlubokomyslné poselství o stavu civilizace.

    • 9.2.2020  20:54
    Zaklínač (TV seriál) (2019)
    ***

    První řada dlouho očekávaného seriálu divákovi mého ražení přináší úvod k úvodu, u něhož se bohužel lidé nepolíbení knihami i hrami musí ptát sami sebe, proč to vlastně všechno sledovat. A přestože formálně si nelze na nic stěžovat (snad jen na některé zbytečně multikulturní castingové volby, Triss je prostě zrzka) a ač jsem se na každý nový díl těšil jako malý, po shlédnutí celého počinu si pokládám stejnou otázku. Ústřední myšlenka o osudové provázanosti, která se odvážně a podařeně promítla do scénáře s prolínáním časových rovin, je sice zajímavá, leč jednotlivé díly působí jako tuhá výplň a vyjma první a poslední epizody nejsou ničím jiným než líbivou ilustrací k povídkám. Navíc Geraltovy scény jsou stejně jako v knižní předloze akčně přímočaré, a proto ploché, protože se jeho archetypální charakter nikam vyvíjet nemůže (ale H. Cavillovi jsem vše věřil, což je vskutku pochvala), k tomu Ciriin příběh je pouze dlouhým zdržováním a děj kolem Yennefer vyznívá kostrbatě, neboť se v sobě nevyzná ani ona sama. Nezbývá mi tedy než věřit, že se opravdu jedná pouze o úvod k něčemu většímu, jak zástupy vedlejších postav s Vilgefortzem v čele slibují. Snad bude druhá série podmanivější a především méně nudná.

<< předchozí 1 2 3 4 12 23 33 44