Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Dokumentární
  • Animovaný

Recenze (2 543)

plakát

Cirkus Hurvínek (1955) 

Už rodová tradice předurčovala Jiřího Trnku k zájmu o loutky: jeho dědeček i babička vyřezávali loutky a záliba v tom přešla i na vnuka. Ten se narodil v Plzni a jako školák přihlížel loutkovým představením Josefa Skupy. Přinášel mu své první kresby, které prozrazovaly nemalý talent. Na střední škole byl Skupa Trnkovým učitelem kreslení a v té době se mladý Trnka účastnil přímo práce v Skupově loutkovém divadle. Odtud si přinesl svou pozdější lásku k loutkám i k dřevěnému divadlu. Když Skupovo divadlo už s Hurvínkem a Spejblem hrálo pohostinsky v Litvě, Lotyšsku a Estonsku, provázel je také Jiří Trnka, studující tehdy na Umělecko-průmyslové škole. Jiří Trnka zůstal vděčný svému velkému učiteli. Proto také často přemýšlel o tom zvěčnit jeho proslulou loutkovou dvojicí ve filmu. Nebyl spokojen s dosavadním dokumentárním záznamem Skupových představení, jak se občas a ojediněle objevovala v našem filmu. Vycházel z přesvědčení, že nelze prostě jen ofotografovat Hurvínka a Spejbla v divadelních situacích a přenášet je mechanicky z jeviště na filmové plátno. Pokusem o skutečně filmové vystoupení Spejbla a Hurvínka je film „Cirkus Hurvínek", jehož slovesnou předlohu napsal spi- sovatel Vratislav Blažek. Ve snu, do něhož Hurvínek upadne po pádu z jízdy po zábradlí, octne se v cirkusu, prožije vzrušující jízdu na motocyklu v jeho kupoli, stane se odvážným krotitelem divokých zvířat, oslňuje v jejich produkcích, dokud se zvířata proti Hurvínkovi nevzbouří. Spejbl má ve filmu parádní roli cirkusového principála. Atmosféra snu umožní dostat Hurvínka i Spejbla do podivuhodných dobrodružství a poskytuje mnoho možností k dokonalému využití loutkových hrdinů. Loutky i výpravu filmu navrhl Jiří Trnka, který se také ujal jeho režie. Hurvínek a Spejbl se tak objeví po prvé v barevném filmu. Zkušenosti z tohoto pokusu vybízejí k tomu pokračovat ve filmech s Hurvínkem a Spejblem a vytvořit z nich znenáhla celý cyklus. I na novém příběhu pracuje Vratislav Blažek a chce v něm zároveň zesměšnit lacině sensační a detektivní četbu, jakou ani část dnešní mládeže nepřestává hltat. Tento druhý film by nebyl určen dětem, ale spíše dospívající mládeži a jejím rodičům i vychovatelům. Tak film uchovává populární loutkové hrdiny Hurvínka a Spejbla a spolu zachytí i deklamační mistrovství národního umělce Josefa Skupy. Filmový přehled 29/1955

plakát

Vetřelci (1954) 

Hrůzná doba války poznamenala thematicky celou tvorbu korejské kinematografie. Jako všechny ostatní filmy i tento má válečnou thematiku. Naproti předešlým je film „Vetřelci" dokonalejší svým uměleckým zpracováním, jeho postavy nejsou již tak schematické, i výstavba scénáře je udělána daleko lépe. To vše svědčí o pokroku této mladičké národní kinematografie. Filmový přehled 29/1955 .

plakát

Těžba nafty (1955) 

Instrukční film o těžbě nafty a jednotlivých postupech při této práci. Film navazuje na film „Hlubinné vrtání na naftu". Filmový přehled 28/1955

plakát

Hlubinné vrtání na naftu (1955) 

Instrukční film o přípravách a technických pracích, předcházejících těžbě nafty, je zpracován názorně a přehledně. Doplňkem je film „Těžba nafty". Filmový přehled 28/1955

plakát

Výroba sladu (1955) 

Film názorně ukazuje postup při výrobě světoznámého českého sladu. Vyzdvihuje význam přesného dodržování technologických postupů, jež dodávají českému sladu výbornou jakost a speciální vlastností. Poslouží jako doplněk školení a při odborných přednáškách. Filmový přehled 28/1955

plakát

Výroba cukru (1954) 

Film ukazuje, jak příroda vytváří cukr v rostlině a jak postupně dochází v rostlině k této přeměně, i technologický postup vyroby v dnešním moderním cukrovamictví. Poslouží jako doplněk vyučování v nejvyšší třídě osmiletky, na odborných školách, při odborných přednáškách i k populárnímu výkladu. Filmový přehled 28/1955

plakát

Trojí setkání (1955) 

Hraný film má velkou možnost působnosti na diváka. Dramatickým dějem zaujme jeho pozornost a jeho přesvědčivým ztvárněním pak vede i divákovy myšlenky. Toho si byli dobře vědomi tvůrci krátkého filmu „Trojí setkáni". Dát příklad v dějovém zpracování. Je však obtížně v krátké metráži rozvinout široký děj. Nepodaří se ukázat charakter osob v plné šíři a tím už ubývá na přesvědčivostí. I když se tato zkušenost ukázala i v tomto filmu, přece jen jeho význam v příkladné názornosti nalezne dobré uplatnění. Film ukazuje, že nedostatky družstva jsou souvislým řetězem malých či větších chybiček od podceňování pracovních metod až po organisační a hospodářské vedení. Ukazuje však i cestu z těchto nedostatků a tak posléze je nutno uznat význam, působnost a hodnoty, které se podařilo do tohoto krátkého filmu vložit. Filmový přehled 28/1955

plakát

Hygiena vodných tokov (1955) 

Kolik dětí ještě dnes vidíte, jak se koupají ve špinavé vodě rybníka nebo potoku. Kolik lidí, i dospělých, se napije ze studánky v přesvědčení, že se osvěžili. Kolikrát se divíme, že někdo mohl onemocnět po napití mléka. Jak se tak může stát, o tom nás přesvědčuje tento krátký slovenský film, který by měl přijít do našich kin právě v těch dobách, kdy jak dětem, tak dospělým hrozí z příčin v něm zachycených, největší nebezpečí — v dobách letních. Má své velké poslání nejen v městech, ale především i na venkově. Filmový přehled 28/1955

plakát

Zemědělství v ČSR (1955) 

Film je určen jako doplněk školního vyučování nebo populárních přednášek. Seznamuje názorně s přírodními zemědělskými podmínkami. Filmový přehled 28/1955

plakát

Prúdová žatva kombajnom (1955) 

Instrukční film o nových pracovních metodách při žňových pracích. Účinně pomůže zemědělským pracovníkům svou názorností a přesvědčivostí. Filmový přehled 28/1955