Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Krimi
  • Dokumentární
  • Krátkometrážní

O mně

V prvé řadě idiot.

V druhé řadě narozen 27. 6. 1981, vystudovaný právník (magistr v Olomouci, absolv. 2/2005), polovystudovaný filmový teoretik (bakalář v Brně, absolv. 6/2005), momentálně právník ČLK v Praze a také o filmu přednášející na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích a externí přispěvatel do časopisu Film a doba. Spoluorganizátor a spoludramaturg dramaturg tří festivalů.

Nebudu zde používat otřepaná klišé, jako např. že film je můj život, nicméně filmovou historii aktivně mapuji už docela dlouho. Přitom se neomezuji jen na tupé zírání, snažím se během sledování jednak vzdělávat, jednak filmy zkoumat po teoretické stránce.

Nezapomínám však na jednu důležitou věc, a sice, že jakýkoliv film lze rozebírat záběr po záběru, nicméně po jeho zhlédnutí jako celku z něj zůstane divákovi nějaký pocit. Společně s určitými teoretickými poznatky se tyto pocity snažím reflektovat na těchto stránkách. Nestačí říct, že ve filmu byly určité prvky určitým způsobem zpracovány, je třeba i opustit samotný text díla a konfrontovat ho s reálným životem. Naopak se ale také nelze spokojit s konstatováním, zda film byl dobrý nebo špatný, zda mě zasáhl nebo ne, či zda mi něco připomínal, je vhodné používat filmovou teorii pro pochopení hodnoty díla. Nakolik použít tu kterou metodu, záleží na konkrétním filmu a diváckém citu, který se snažím stále zdokonalovat.

Celkově nemohu říct, že mám nějakou část, období, národní kinematografii nebo tvůrce vyloženě rád či je vyloženě nesnáším. Mám okruh osobností a zemí, které se mi hodně líbí, čímž ale nechci říct, že se omezuji jen na ně. Zajímá mě téměř vše, a neustále si rozšiřuji svůj přehled jak do šířky, tak do hloubky. Pokud ale mám uvést jednu zemi, ke které filmově nejvíce tíhnu, je to Polsko. Z této země jsem schopen a ochoten zhlédnout (příp. "zkonzumovat") jakýkoliv film.

Vzhledem k tomu, že "nej-" osobnosti na těchto stránkách jsou omezeny 10 jmény, mám potřebu především k režisérům uvést mnohem více jmen, než je níže uvedená desítka. Určitě však nejsou všichni, jedná se jen o nejzásadnější tvůrce, kteří mě nejvíce oslovují a od nichž se snažím vidět vše. Rozděleni jsou podle oblasti narození (s vědomím, že jejich tvorba se mnohdy rozvíjela v jiných zemích) a abecedně.

ČESKÝ FILM PŘED r. 1989: Miloš Forman, Martin Frič, Juraj Herz, Vojtěch Jasný, Jaromil Jireš, Ján Kadár + Elmar Klos, Karel Kachyňa, Jiří Krejčík, Jiří Menzel, Evald Schorm, Jiří Svoboda, Jan Švankmajer, Otakar Vávra, František Vláčil ad.

ČESKÝ FILM PO r. 1989: Saša Gedeon, Jan Hřebejk, Vladimír Michálek, Adam Sedlák, Bohdan Sláma, Jiří Strach, Jan Svěrák, Petr Václav, Petr Zelenka.

EVROPSKÝ FILM - ZEMĚ BÝVALÉHO VÝCHODNÍHO BLOKU: Robert Gliński, Andrzej Jakimowski, Krzysztof Kieślowski, Krzysztof Lukaszewicz, Juliusz Machulski, Andrzej Munk, Lukasz Pakowski, Pawel Pawlikowski, Roman Polański, Michal Rosa, Jerzy Stuhr, Piotr Trzaskalski, Andrzej Wajda, Krzysztof Zanussi, Andrzej Źulawski a mnoho dalších Poláků, dále Tengiz Abuladze, Zoltán Fábri, Dušan Hanák, Emir Kusturica, Károly Makk, Goran Marković, Marta Meszáros, Nikita Michalkov, Goran Paskaljević, Alexandar Petrović, Peter Solan, Béla Tarr, Danis Tanović, Rangel Valčanov, Andrej Zvjagincev ad.

EVROPSKÝ FILM - OSTATNÍ ZEMĚ: Pedro Almódovar, Theo Angelopoulos, Roberto Benigni, Ingmar Bergman, Bernardo Bertolucci, Luis Buňuel, Rainer Werner Fassbinder, Federico Fellini, Fridrik Thór Fridriksson, Aki Kaurismäki, Fritz Lang, Sergio Leone, Julio Medem, Francois Ozon, Carlos Saura, Vittorio de Sica, Lars von Trier, Francois Truffaut, Tom Tykwer, Thomas Vinterberg, Lucchino Visconti, Wim Wenders ad.

AMERICKÝ FILM - USA: Woody Allen, George Clooney, Joel Coen, Francis Ford Coppola, Sofia Coppola, John Ford, Howard Hawks, Alfred Hitchcock, John Huston, Jim Jarmusch, Elia Kazan, Stanley Kramer, Stanley Kubrick, David Lynch, Mike Nichols, Sam Peckinpah, Martin Scorsese, Billy Wilder ad.

AMERIKA - OSTATNÍ ZEMĚ: David Cronenberg, Alejandro Gonzáles Ińárritu, Carlos Reygadas, Sebastien Rosé, Walter Salles ad.

ASIJSKÝ FILM: Park Chan-Wook, Lee Chang-Dong, Shohei Imamura, Chen Kaige, Wong Kar-Wai, Kim Ki-Duk, Abbás Kiarostamí, Takeshi Kitano, Akira Kurosawa, Majid Majidi, Takashi Miike, Tsai Ming-Liang, Kenji Mizoguči, Nagisa Oshima, Jasudžiro Ozu, Jafar Panahi, Mohammad Rasoulof, Jang Sun-Woo, Kaneto Šindó, Toshiaki Toyoda, Shinya Tsukamoto, Zhang Yimou ad.

AFRICKÝ FILM: Djibril Diop Mambéty, Idrissa Ouedraogo, Ousmane Sembene.

Dále jsou zde klasici, které uznávám a s úctou reflektuji, nicméně ještě mě neoslovili natolik (nebo možná spíše já jsem ještě nepokročil natolik), abych si jejich filmy vyloženě užíval.
Jedná se zejména o tyto jména: Michelangelo Antonioni, Robert Bresson, Souleiman Cissé, Jean-Luc Godard, Peter Greenaway, Hou Hsiao-Hsien, Věra Chytilová, Alain Resnais, Glauber Rocha, Roberto Rossellini, Andrej Tarkovskij.

A na závěr několik jmen, které jsou u mě momentálně na černé listině (ale rozhodně jsem ochoten dívat se dále na jejich filmy za účelem změny názoru):
Steven Spielberg - pro jeho přehnané megalomanství a výjimečný "talent" zprasit závěr jakéhokoliv filmu, i když se mu náhodou povedlo natočit dobrý film (Schindlerův seznam).
Ágnes Kocsiś - pro naprosto bezprecedentní, troufalý a hlavně nepovedený pokus o parazitování na stylu A. Kaurismäkiho - aktualizace: Dojem spravila svym druhym filmem Adrienna Palova, ktery byl vynikajici. Nicmene ten priserny debut ji neodpustim.
Werner Herzog - s přehledem nejpřeceňovanější evropský režisér, omyl evropské kinematografie (až na Aguirre, hněv boží a Fitzcarraldo).
Vladimír Slavínský, Václav Bínovec - netřeba komentovat.
Současní čeští tvůrci typu Zdeněk Troška, Marcel Bystroň, Karel Coma a jim podobní.

Američtí režiséři digitálnich blockbusterů, kteří nedostatek svého talentu a neschopnost světu něco smysluplného sdělit schovávají za práci na počítači.

Reklama

Reklama