Maq

Maq

Česko

30 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
    • 13.4.2014  17:06
    Valmont (1989)
    *****

    Nekonečně niternější než Frearsova verze. Francouzská aristokracie 18. století byla rozhodně dekadentní, bez budoucnosti, ve svých limitech ovšem představovala evoluční vrchol. Formanův geniální klíč spočívá v tom, že se na jedné straně přizpůsobil manýristickému stylu oné společnosti, přitom se ovšem vyslovuje k hodnotám všelidským, na místě, čase a prostředí nezávislým. Srovnejme jen závěr obou adaptací: Ve Frearsově verzi je markýza de Merteuil konfrontována se společenským odsouzením. Jak polopatistické, a řekněme rovnou, mentálně ubohé! Naopak Bening pod Formanovým vedením zcela beze slov, jen výrazem tváře, vyslovuje mnohem důsažnější pravdu, totiž že msta zhrzené ženy, jakkoli úspěšná, je bezvýchodná, neukojitelná, je to hydra nenasytně požírající především ženu samotnou. --- Formanova adaptace vůbec není "poněkud odlehčená", jak píše distributor. Je naopak úplná a náročná směrem k divákovi. Odměnou za pozornost je pak nikdy nekončící požitek z pronikání do hlubin, jemných nuancí a nebezpečí "nebezpečných známostí".

    • 13.4.2014  16:27

    Kulturní konfrontace rodič vs. zbytek světa. Mám s tímhle tématem osobní zkušenost, a to bolestnou a negativní - z potomka vyrostl řádný člen většinové společnosti. Prostředí bylo prostě silnější. --- Brooksovo pojetí nezdůrazňuje tragiku konfliktu, je spíš komediální a romantické, vlastně smířlivé. Podle mě z námětu nevytěžil všechen potenciál, ale to může být jen můj osobní dojem. Každopádně je to velmi chytrý film.

    • 11.4.2014  17:53
    Sirotčinec (2007)
    ****

    Tento film není pouze duchařský horror, a mohl by stát vzorem, kam lze tento z principu omezený žánr povznést, když se autor nenechá sevřít jeho hranicemi. Je to drama jako hrom se skvělým závěrem - současně překvapivým a přirozeným.

    • 10.4.2014  20:21
    Lincoln (2012)
    ****

    Není to biografický film, jak by název napovídal. A není to ani bigotní pomník hrdinovi. Vidíme Lincolna jak kupčí, korumpuje, manipuluje, slovíčkaří, zavádí a zamlžuje na hranici otevřené lži do tváře Kongresu. Veliký Lincoln v zájmu veliké věci, snad největší od založení Států jako takových. Proč zrovna tento úhel Spielberg zvolil? --- Já bych řekl, že jde o uměleckou reakci na Wikileaks. Tento film vyjadřuje názor, že i ti nejušlechtilejší lidé při prosazovaní těch nejušlechtilejších idejí musejí v demokracii sestoupit na zem a čachrovat, pytlíkovat, ... zkrátka počínat si způsobem nevelmi ušlechtilým, a to je ještě řečeno mírně. --- Pokud jde o mne, oceňuji uměleckou dokonalost filmu, Spielberg je opravdovým mistrem. Daniel Day-Lewis podává mimořádný výkon, jeho Lincoln je opravdu charismatický, možná ne přesně takovým způsobem, jakým reálný Lincoln skutečně byl, ale rozhodně právě tak, jak je na něj vzpomínáno. Největší hodnotu však přikládám Spielbergově odvaze vynést onen svrchu zmíněný názor na světlo. Ano, je to jen názor, nikoli nesporný, naopak pořádně problematický: Máme přijmout špínu v demokratické politice jako nevyhnutelnou daň lidské malosti? A jak odlišit "dobrou" špínu od "špatné"? Platí ono jezuitské "účel světí prostředky"? --- Je zajímavé, jak dokonale je myšlenka filmu nepochopena mezi uživateli čsfd. Chápu však, že v zemi tak hluboce politicky negramotné, jako je Česko, inteligentní politické drama vlastně pochopeno být nemůže. Není ani postřehnuta jeho existence. Není věřeno, že něco takového existuje.

    • 10.4.2014  19:40
    Zrcadla (2008)
    ***

    Tohle je formálně dobře provedený horror, navíc s efektní pointou. Nářky ohledně slabomyslnosti moc nechápu, v tomto žánru přece nelze mít přehnané intelektuální nároky. Naopak bych řekl, že v daných limitech tohle dílo obstojí docela dobře.

    • 8.4.2014  00:21
    Argo (2012)
    **

    Všiml jsem si, že Affleck-herec je tady hodně kritizován, tak je to asi hvězda. Mně nevadil; kdybych byl v nějaké íránské sračce a měla mě z ní vytáhnout BISka, doufal bych, že pošlou Afflecka. A nevadil mi vlastně celý film, akorát že mě nechal v klidu. Pokládám za chybu, že příběh si málo všímal těch šesti civilů, kteří se svými emocemi a slabostmi byli v průseru, a namísto toho analyticky rozebíral práci profesionálů, kteří emoce mít nesmějí. Výsledek je podle toho poměrně chladný.

    • 7.4.2014  19:49
    Gravitace (2013)
    **

    Zpočátku jsem byl vyloženě nadšený. Skvělé dialogy a rychle rozvíjená zápletka. Jenže potom jsem se nestačil divit. Řetězení karambolů podobných jeden druhému jak vejce vejci, kterými Sandra samozřejmě šťastně proleze, a to bez jediného pronikavého nápadu. To poslední se týká Sandry i scénáře. --- Přesto film nezatracuji. Nic na něm není trapné. Měl zkrátka omezené ambice a zhostil se jich na 110%. Devadesátiminutový záběr automatické pračky, ale moc pěkné.

    • 7.4.2014  19:27

    Do mě se to dvakrát netrefilo. Je to takové hračičkování s čímsi, co mohlo být základem něčeho mnohem silnějšího.

    • 7.4.2014  19:22

    Lekatoriku to má dobrou, všechna čest. Bohužel, já mám nejraději takovou tu mysteriózní fázi horrorů, a tady se šlo vlastně hned zkraje přímo na věc. Ale neplete si to hrůzu s hnusem a netrojčí to směrem k rozdvojení osobnosti či jinému módnímu klišé, je to vlastně klasika, a to mně u tohoto nepříliš tvůrčího žánru vyhovuje vlastně nejvíc. Dobré, užil jsem si to.

    • 1.1.2014  19:35

    Ale kdepak, nijak ohromné to není. Páral nepředstavuje žádný literární skvost, a tak i filmy podle jeho knih natočené nejsou důležité. Landovský a Somr jsou ovšem skvělí.

    • 25.12.2013  21:37

    V roce 68 letěla rasová tématika, stejně jako třeba před pár lety homosexuálové a transsexuálové, nebo třeba globální oteplování. Podle toho se nadělují sošky. --- Z dnešního pohledu ta angažovaná agitace shazuje cosi, co mohla být docela dobrá detektivka.

    • 25.12.2013  21:25

    Atraktivní herci, atraktivní prostředí. Jinak nic moc. Nevadí když je milostný příběh prostý, ale musí se umět napsat (a potom zfilmovat). Tady měl autor vysoké ambice a úspěšně se vyhnul trapnosti, nikoli však průměrnosti. --- Zajímalo by mě, jak by komentáře vypadaly, kdyby to nebylo situováno v Orientu. Tak například: Když doc. Norton z významné pražské kliniky zjistí, že mu Watts nasazuje parohy, rozhodne se zažádat o místo obvoďáka v Karviné. A tam, mezi rozkošnými, avšak nemocnými (všichni volí KSČM) permoníčky, k sobě manželé konečně nacházejí cestu; pohříchu ve chvíli, kdy Norton umírá na přechozený zápal plic. Watts se vrací do Prahy a žije ctnostným životem. Opona. --- To je pecka, co?

    • 7.12.2013  00:48

    Alain Delon zachmuřený. Alain Delon mlčí. Alain Delon přemýšlí. Uff!!

    • 7.12.2013  00:42

    Jak dostat Hoffmana do akčního filmu béčkového profilu? Podle osvědčeného receptu: prospívá-li film socialismu a míru, soudruh Hoffman nemůže zůstat stranou. Možná nemá v šuplíku rudou průkazku, ale je to vůl.

    • 7.12.2013  00:38
    Desperado (1995)
    odpad!

    Filmy této úrovně jsou důvodem, proč i velmi blbým filmům tu jednu hvězdičku většinou dám.

    • 15.11.2013  15:27
    Ďáblova lest (TV seriál) (2009)
    *

    Trapné... vulgární... blbé. --- Ovšem, mediální hlavouni nám pohotově vysvětlí, že nejsou prachy. To je ovšem jen povrch pravdy. Vlastní příčinou naší bídy materiální i duchovní je barbarská česká nenávist vůči čemukoli znamenitému. Bigotní atheismus a socialismus. Nevím jestli je na nás seslal ďábel, ale život s nimi je rozhodně peklem.

    • 15.9.2013  20:09
    Úkryt (2011)
    *

    Vinnetou měl taky podobnou předtuchu. --- Přestože je to dobře zahrané, nemohu se přenést přes fakt, že celá ta věc je již svým námětem prázdná a zbytečná.

    • 15.9.2013  20:04

    Nalákalo mě jméno režiséra. Myslím že tentokrát se na scénáři mělo ještě zapracovat. Celkem zajímavě to plyne a výsledný dojem je mdlý.

    • 15.9.2013  19:57
    25. hodina (2002)
    **

    Nepůsobí to slaboduše, ale opravdu netuším, jakou zprávu to mělo ke mně vyslat.

    • 9.9.2013  21:41
    Let (2012)
    ****

    Klame tělem, tenhle film. Napřed se parádně vyseká eroplán, ale nakonec je z toho zajímavé drama.

    • 9.9.2013  21:20
    Drsný časy (2005)
    ***

    Tenhle film klade otázku, jak je možné, že evidentní magor má vůbec šanci sloužit v ozbrojených silách. --- Militantně orientované společnosti mají tu výhodu, že když dělají nábor do armády, mohou si vybírat z těch nejlepších. Ve společnostech mírumilovných musí armáda (a další ozbrojené složky) nabírat u dna společnosti. Kdejaký tutan či magor se tam uchytí. Když je poptávka, sebelépe sofistikované náborové řízení selhává. --- Na tom paradoxně profitoval svého času Wehrmacht. Hodně Němců chtělo vojančit, ale kvůli Versailleské smlouvě byly početní stavy armády omezené, limitovaný byl i počet důstojníků. V důsledku toho měl německý kaprál dovednosti, které by z něho v každé jiné armádě udělaly poručíka. Na bojišti to bylo poznat. --- Námět dobrý, ani scénář není vůbec špatný, ale přecejen se vnucuje pocit, že příběh mohl být myšlenkově bohatší.

    • 9.9.2013  17:36

    Hlubokomyslné asi jako epizoda legendárního západoněmeckého seriálu Derrick. Originální jako... ... jako román Stephena Kinga.

    • 22.8.2013  00:00
    Muž z oceli (2013)

    "...hrdina, který má zachránit svět před zničením a stát se symbolem naděje pro celé lidstvo, se v něm teprve musí objevit.(oficiální text distributora) ". --- Nemyslím, že bych se na tohle někdy podíval... leda snad - není to náhodou film o dětství a dospívání Josipa Vissarionoviče Džugašviliho, vulgo Stalina - Muže z oceli?

    • 21.8.2013  23:05
    Leon (1994)
    ***

    Tento film dokazuje, že i akční příběh může dosáhnout slušné umělecké úrovně, pokud tvůrci chápou a ctí základní pravidla dobrého dramatu. Bessonem vymyšlená a Renem ztvárněná studie mentálního invalidy, který se od mládí jednostranně vyvíjel výlučně jako nájemný vrah, je pozoruhodná. Podobně kvalitní a pečlivě zpracované jsou vedlejší charaktery Mathildy a policisty z protidrogového. --- A o to právě jde. V tomto příběhu nestřílejí a neumírají comicsoví panáčci, nýbrž lidé s charaktery. Pak lze prominout i různé dějové zvraty, které příliš realistické nejsou. Leccos je zde opravdu jen pro efekt, ale základy jsou solidní.

    • 20.8.2013  20:16

    Moje vůbec první setkání s Batmanem. ... Teď vám asi připadám jako nějaký mimozemšťan. Však se tak i cítím. Vysvětlím vám proč: Bývaly doby, kdy jsem hltal mayovky, foglarovky, všelijaké comicsy, knižní i filmové. Jenže to mi bylo nějakých dvanáct let. Od té doby se mi přihodila ta věc, že jsem intelektuálně, a hlavně mentálně dospěl. Ne že bych tahle díla kvůli tomu úplně odmítal, ale ty pocity už se nedají vrátit - moje dospělost mi to nedovolí, vidím dětinskou mělkost těch příběhů, látaných podle hloupoučkých šablon. Reálný život je tisíckrát komplikovanější, hlubší a - věřte či ne - zajímavější a zábavnější! --- Takže když vidím ty masy, vás všechny, kteří téhle infantilitě sázíte plný počet, dovolte mi otázku: Co jste pochopili od doby, kdy jste opustili základku? Není vám podezřelé, že horujete pro stejné věci jako děti? Čím se od nich ksakru lišíte? Jenom tím, že vás roky vyhnaly ze školy do výroby? --- Napsal jsem, že se cítím jako mimozemšťan. Hodně smutný mimozemšťan, dodávám.

    • 20.8.2013  20:00

    Většina westernů jsou přehnaně stylizované pohádky. Výjimek je málo, a tohle dílo k nim lze přiřadit. Především odolává pokušení zobrazit zabíjení jako efektní tyjátr v bezchybné režii geniálních ostrostřelců. Tady příběh plyne mnohem uvěřitelněji; zkušenosti jsou k nezaplacení, ale i tak mnohé závisí na náhodě. Lov zlosynů je holt nebezpečná živnost v nebezpečné krajině a jeden nikdy neví.

    • 17.8.2013  13:47

    Tarantino nesporně umí stvořit dobré příběhy, charaktery, dialogy. Jenže se odmítá vzdát nadsázky. Díky tomu si zachovává prostor pro nespoutanou hravost, může vkládat do jinak dobrého příběhu efektní nesmysly. Získává tím i ty diváky, kteří by vážně myšlené drama nezvládli. Proto commandos Němce skalpují, proto se objevuje osobně Hitler - mj. v uvaleném kostýmu, a podobně. Pokud jde o mě, já jsem z téhle míchaniny napůl pobavený a napůl otrávený.

    • 17.8.2013  13:32
    Muž v ohni (2004)
    *

    Scottův vizuální "digitální" styl je moderní a efektní, i mně se líbí. To ostatní spíš chápu než že bych to vítal. Příběh a charaktery zůstávají na úrovni mírné debility, což je vypočítané na maximální kasovní výtěžnost.

    • 17.8.2013  13:20

    Pořídil jsem si tenhle film abych si doplnil popkulturní rozhled. Zjistil jsem, že už jsem to kdysi viděl a vyhodil z paměti jako normální béčko. Věřte nebo ne, vůbec jsem nepoznal, že tohle je báječné, husté, mocné, legendami opředené, přímo - smím-li se tak vyjádřit - kamerunské béčko. S obdivovateli téhle slabomyslné a citově vybrakované slátaniny se nechci přátelit a přál bych si, abych je ani nemusel potkávat na ulici.

    • 16.8.2013  05:43
    Stoker (2013)
    **

    Ten příběh je strašně hloupý, ale jednu hvězdu přidávám za to, jak dlouho a hezky nás režisér dokáže přesvědčovat, že není.