Maq

Maq

Česko

30 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
1 2 3 4 5 6 7 11 21 30 40
    • 3.9.2019  23:44

    Pozoruhodné! Richardsonův přístup bych přirovnal k Hemingwayovu (v jeho nejlepším): nic nevysvětlovat - žádný "průjem slov" - nevylepšovat příběh, nestarat se o elegantní konstrukci dramatu. Prostě jen vylíčit, co se stalo. --- Skrze četná životní zranění jsem dospěl k poznání, že žena je nejkrutějším tvorem v přírodě. Tenhle kousek to dokumentuje věru zasvěceně.

    • 3.9.2019  23:29
    Brimstone (2016)
    odpad!

    Jémináku, tohle je BLBÉ! Jarmareční kruťák pro služky a pacholky. --- Aby mi nebylo nesprávně porozuměno: krutost mi nevadí. Ale tohle nemá hlavu patu, jen to křečovitě vrší zlé scény. --- "Lidé si myslí, že Peklo je nesnesitelné díky žáru plamenů pekelných. Ale tak to není. Je to kvůli nedostatku lásky." Tohle ten film náhodou řekl dobře. A pilně se přičinil, aby té lásky bylo ještě míň...

    • 29.8.2019  19:42
    Nepřátelé (2017)
    *

    Řemeslně celkem zdařilé, ale ten scénář... jako od Foglara. Schematické a nedomyšlené. Nejříznější příklad? Prosím: řekněte mi, jakými cestami se ubíraly úvahy té dámy, že to byla zrovna ona, kdo zahájil přestřelku o cosi, co jí podle zdravého rozumu mohlo být přinejlepším srdečně ukradené. --- Ostatně, vystoupení těch rančerů se taky vzpírá vší logice. Co jim mohlo tak hrozně vadit na tom, že jim na pozemku o rozloze Polabí někdo zakope o jednoho mrtvého Indiána navíc? Byla to snad snaha politicky korektně ukázat Zlého Bílého Muže? V tom případě filmu chybí Hodný Černý Teplouš.

    • 29.8.2019  19:36

    Konfekce, zcela zapomenutelná, mírně zajímavá.

    • 29.6.2019  00:10
    Roma (2018)
    **

    Je to tak - na výtvarné umění nemám buňky, a podle všeho se to vztahuje i na pohyblivé obrázky filmové. V tomto ohledu jsem buran. Vím, jaké je buranem nebýt, protože pro hudbu mám naopak buňky dobré. Takže ty kraviny, co poslouchá 98% lidí, mě naprosto neuspokojují a nezajímají. --- Z dramatického (literárního) pohledu jde o minimalistický příběh, triviální. Zaujalo mě to jako svého druhu sonda do sociální reality Mexika před 50 lety. Ale podruhé to vidět nepotřebuji. --- Berte moje hodnocení jako zcela individuální. Jsou prostě lidi, kterým tento způsob umění nic neříká. Jiní mohou být (a zřejmě jsou) nadšení.

    • 27.6.2019  21:53
    Dunkerk (2017)
    ***

    Z britského cyklu "Naše slavné prohry". --- Nolanovy pokusy o originalitu moc neoceňuji, a Memento a Inception jsem ostře odmítl. Ale v tomto případě se mu cosi přece povedlo. Několik prostinkých dějových linií nasekaných na maličké kousky a vzájemně propletených na mě účinkovalo zřejmě právě tak, jak to Nolan zamýšlel. Je to sto minut intenzivního pocitu kolosálního průseru a zoufalého boje o přežití. --- Má to ohromný zvuk. Já jsem fanda na vážnou hudbu a mám dobré audio zařízení, tak mi to doma střílelo, bouchalo a rachotilo přenáramně.

    • 27.6.2019  21:46
    Pád do tmy (2005)
    **

    Když je to nahoře, je to horor. Dole - dolor, v díře je to díror, ve vodě vodor, a když je děj složitý, tak je to motor. Asi nejslavnějším motorem byla Švejkova cesta do Budějovic... --- Já tyhle strašáky moc nemusím, ale má roztomilá asijská choť je má ráda. Tak jsem zkusil i tento díror, a jsem celkem spokojený. Většinou to bývá mnohem pitomější.

    • 26.6.2019  21:57

    Dlouho to působí triviálně, ale vydržte, ono se to vyvrbí. --- Málokdy mi tyhle "zamotané" příběhy ve filmovém zpracování padnou do noty. U těch starších je vesměs patrná určitá naivita, schematičnost. Za to jsem často odměněn dobrými dialogy a leckdy i hereckými výkony. A u těch nových, obrázky pěkné, vypadá to zajímavě, a pak - aby mohlo dojít k velkému obratu - je nám oznámeno, že to předtím byl jen sen, představa, sci-fi, nebo příběh vyprávěný pozpátku... a mám z toho pocit, asi jako kdybych si cpal hovno zpátky do prdele. Zkrátka, rezignuje se na uvěřitelný příběh; stačí hezké obrázky a pocity, většinou vlastně dost nehezké... --- A tak u těch starých mám aspoň slušnou šanci, že nebudu znechucený. Jako i tentokrát.

    • 25.6.2019  21:25

    Tohle se těžko hodnotí. Je to přímočará gotická horrorová klasika. Hned víme, na čem jsme. Což je současně největší nedostatek; příběh si nehraje s divákem, nesnaží se ho zmást, uvést v pochybnosti... Takže napětí je minimální. A je to naivní, což je ovšem u tohoto žánru normální.

    • 25.6.2019  21:17

    Zápletka NENÍ překombinovaná a nejsou v ní chyby. To jen my máme s chápáním cestování v čase pochopitelné problémy. --- A k tomu krásná romance... Vím že střízlivě vzato trochu nadhodnocuji, ale musím jít do plných. Nádherný, překrásný, silný příběh lásky, která doslova vzdoruje času.

    • 24.6.2019  09:50

    Filmů tohoto žánru je bezpočet. Z té masy tenhle kus vyčuhuje jistou originalitou. --- Jedna věc mě rušila. Nejsem gangster, ale tak nějak si myslím, že po činu je auto nutno vyměnit co nejrychleji. Dříve, než má jeho popis každý dopravák a nad výpadovkami se vyrojí policejní helikoptéry.

    • 24.6.2019  09:43

    Dobrá práce po všech stránkách. Ale ten příběh mi přijde takový... nevýznamný. Nemusím to vidět podruhé.

    • 24.6.2019  09:22
    Maverick (1994)
    ***

    Je to docela vtipné, byl jsem spokojen.

    • 21.6.2019  23:45
    Kursk (2018)
    ****

    Myslím že film pracuje se zadanou látkou nejlépe, jak mohl. Výprava výborná, práce s fakty korektní, fabulovaná dramatizace v únosných mezích. Sděluje bez přehnaného patosu to podstatné: že za tragédii mohl šlendrián, a že v Rusku, jako vždy, lidský život neznamená nic ve srovnání se strategickými zájmy. --- Smutný je fakt, že Rusové tohle pořadí hodnot všobecně akceptují. Pár vdov si poplakalo, ale národ jako celek vítá fakt (nebo iluzi?), že do ozbrojených sil se od té doby investuje mnohem víc, a jejich výkonost a prestiž se zlepšily.

    • 20.6.2019  22:40

    Příjemná byla Ravelova hudba (maličko zazněl i Stravinsky). Celkově to však na mě působí jako promarněná příležitost. Chybělo mi to podstatné, tedy kontakt s Indiány. Nakecá se o bájném městě, ale potomci jeho obyvatelů jsou jaksi mimo zorné pole. A když se na závěr trochu projeví, je to halucinace přímo braková, jako z Tarzana. Zkrátka, autoři se nesnažili pochopit, jací lidé tam tenkrát žili, a nic kloudného nám o nich neřekli. --- Nepodařilo se ani věrněji podat útrapy spojené s takovým cestováním. Všechno jen zlehka naznačeno. --- A otrávila i dávka (a)historického revizionismu. Fawcettův vztah k Indiánům byl sotva v linii se současným viděním věcí u moderních intošů. Fawcett nebyl vědec, tím méně etnograf. Byl to především dobrodruh, moderní conquistador. Vzbudil jakousi pozornost, ale neobjevil nic. Jiní badatelé by si zasloužili pěkný filmový pomník mnohem větším právem.

    • 19.6.2019  09:26

    Má to jistý styl a je to opepřeno spoustou drobných sarkasmů. Ale nějak mi to nesedlo, atmosféra mě nevtáhla, nudil jsem se.

    • 17.6.2019  22:40
    Klér (2018)
    ***

    Smarzowski napsal a natočil obstojný politický a sociálně kritický thriller. Vyjádřil tím jakýsi názor, ale hodí se podtrhnout, že příběh je fiktivní! --- Pokud jde o všelijaké to čachrování, nejsem na pochybách, že takhle nějak to probíhá. Polská společnost je zkorumpovaná (podobně jako naše), a mocní hráči hrají podle toho. V Polsku mezi ně patří i církev, a předpokládám, že není o nic lepší nebo horší než ostatní. Například politické strany, že? --- Totéž se týká chlastu. Poláci chlastají, a jistě chlastají i polští preláti. Jasná věc. --- Pokud jde ale o hříchy sexuální, tam bych byl opatrnější. Ve světě mají lidé různé motivace k "pěstování" pedofilních skandálů církevních činovníků. V Americe je v pozadí až hysterická obrana dětí a odpor převážně protestantské společnosti proti katolicismu. V Polsku nejde o útok na víru jako takovou, leč na její "falešné proroky". Což ostatně výslovně zmiňuje motto k filmu. Pouze u nás, v bezbožném Česku, je to protináboženský argument. --- Položme si otázku: Dopustí-li se sexuálního deliktu učitel (či třeba šéf pěveckého sboru), může za to jeho povolání? Nebo snad jeho členství v nějaké politické straně? --- Je známá věc, že v kriminálech a podobných zařízeních omezujících osobní svobodu, sodomie a sexuální násilí kvete. Jistě se to týká i seminářů a různých kasárensky vedených internátů a sirotčinců; a deviantní jedinci v nich vyhledávají místa "bachařů". Ale není opodstatněné předpokládat, že mezi seminaristy či sirotky se urodí nadprůměrné procento pedofilů. --- Faráři měli odjakživa levobočky s farskými kuchařkami, takový hřích je totiž normální. Ale není žádný důvod, aby dětská oběť pedofilie v dospělosti páchala na jiných dětech totéž. Pokud by totiž platil opak, pak oběti pedofilních útoků by v dospělosti už nebyly hodny lítosti, nýbrž dozoru! --- Zkrátka, nevěřím tomu, že mezi preláty je víc sexuálních deviantů, než mezi učiteli a dalšími profesionály pracujícími s dětmi. Jestli je církev pedofilií prolezlá stvůra, pak základní školy a zájmové kroužky pro mládež taky. --- Takže, milí neznabozi, u nás je církev vyřízená. Zaměříte se teď na učitele?

    • 17.6.2019  21:31

    Dobrý film o válečných trampotách jedné kulometné roty. --- Můj otec ve Finsku žil a já jsem tam taky strávil nějaký čas. Mluvil jsem s Finy o jejich vztahu k těm událostem. Jako takový pokládám film za pravdivý. Akorát se opatrně vyhnul epilogu, tedy líčení osudu Finů (Karelů) na územích, která připadla Rusku. Tohle Finy bolí dodnes. Moc to do světa nevytrubují, ale konají. Mají relativně silnou armádu, povinnou vojenskou službu, a slouží dobře a rádi. --- V geopoliticky nesrovnatelně obtížnější situaci, než je ta naše, nic si o laskavosti ruské duše nenamlouvají a jsou připraveni dělat, co je třeba. Tak jako před 70 lety. Byli biti, ale cosi přece ubránili, nebojovali marně. Stalin je chtěl původně sežrat celé. A Putin řekl veřejně, že Lenin udělal chybu, když Finům přiznal nezávislost. --- Závidím jim.

    • 16.6.2019  12:03
    El Dorado (1966)
    **

    Tak ano, v ranku "klasických" westernů jde o relativně lepší dílo. Ale zůstávají "klasické" nedostatky - klišé, toporná černobílost charakterů, přímočará narace. --- Snad z nostalgie...

    • 10.6.2019  20:29

    Ruská civilizace je velmi zakomplexovaná. Jednou z jejích obranných reakcí je klišé, že čeho se Rusům nedostává (tedy vlastně všeho), to mohou vynahradit heroismem. A tak jsou schopni zcela vážně vyplodit a divácky akceptovat v podstatě akční film, ve kterém půltucet dobrovolnic pod vedením řadového poddůstojníčka vyřídí německé diverzní komando o síle dvaceti elitních vojáků. --- Tahle deviace není pouhou kuriozitou. Po Stalinovi nyní i Putin ji povýšili na oficiální ideologii. A tak i pokud Rus narazí na nezmanipulované informace, které mu kupříkladu osvětlí, že výkonnost ruského hospodářství je ubohá, nižší než brazilská, jen dvakrát větší než polská, a šestkrát větší než česká, a že Rusko navíc ve všech srovnáních klesá níž a níž, Rus nachází útěchu v mýtu, že ruské kvality jsou v něčem jiném. V heroismu. A tak si nadále namlouvají, že jsou důležitou globální mocností. A podle toho otravují. --- Filmy jako je tento tedy zapadají do ruské terapie a oficiální propagandy. Nebude to ale dlouho trvat, a zas nějaký pitomý Gorbačov bude vehementně zkoumat, v čem Rusové udělali chybu.

    • 10.6.2019  19:35
    Příchozí (2016)
    **

    Není to infantilní slátanina, jakými se sci-fi žánr jen hemží. Ale režijně a scénáristicky je to zvládnuté dost podivně. Nevyrovnané tempo, příliš mnoho nevyřčeného, a problematická, jakoby rozmazaná vůdčí myšlenka. Obávám se, že to byl záměr, protože podaná "polopatě" by vyzněla jako hloupost.

    • 10.6.2019  19:21

    Mám otázku: Proč si Eastwood pro celovečerní film vybral scénář vhodný leda tak pro epizodu do seriálu televizních kriminálek?

    • 9.6.2019  07:46
    Ida (2013)
    *

    Nelíbilo se mi to. Trčí z toho artistní manýrismus. Což činí srovnání s českou vlnou 60. let zcela absurdním.

    • 8.6.2019  12:21

    Ambice to vysoké nemá, ale v rámci žánru je to perfektní práce. Můj oblíbený.

    • 8.6.2019  12:17
    Pašerák (2018)
    *

    Šel jsem do toho s představou, že dostanu příběh staříka fikaně bruslícího mezi gangstery a ramenem zákona. Nic takového. Earl je vláčen vývojem docela pasivně. Příběh je banálně nudný a v mnoha ohledech nevěrohodný. Nevadí mi pohádkové tóny, pokud jsou účelně použity. Tady je ale bajka prostě blbá. Konspirační část odporuje zdravému rozumu a "objevení rodiny" je kýč. --- Mám Eastwooda rád, a pár jeho filmů řadím mezi klenoty. Nemůže ode mne ale očekávat, že pochválím něco, co si usmyslel utáhnout jen svým charismatem a hrstí hlášek.

    • 7.6.2019  07:05

    Ani nevím, co jsem vlastně čekal... No, dobře mi tak. Fanoušci kosmonautiky snad ocení některé záběry. Zbytek je takový provinční pomníček Armstrongovi. Napínavé jak guma na teplákách.

    • 6.6.2019  17:24
    Složka 64 (2018)
    *

    Nemám rád tyhle pohádky o spiknutí mocných. Jejich evidentní slabinou je fakt, že skupina (rozvětvená skupina!) inteligentních a mocných lidí by se nikdy nemohla angažovat v něčem tam slaboduchém. Takhle si to mohou představovat jen troubové. Pastýři mají mnohem vyšší cíle a delikátnější metody, jak ovečky kontrolovat. (Co takhle třeba televize? Nebo demokracie?) --- Pak je tu rovina detektivní, vyšetřování vražd. Opět se podléhá módě. "Normální" vražda už nestačí, musí to být pikantní. Samotný průběh vyšetřování je ale zcela nezajímavý. Skupinka přičinlivých pionýrů by to jistě rozlouskla taky. --- Závažným je ovšem téma v základech. Kultivovaná, sociálně citlivá dánská společnost opravdu poměrně nedávno nakládala odpudivým způsobem s jedinci z "problémových" skupin. No, jak se to jen mohlo stát? --- Vysvětlení spočívá ve dvou pojmech: inkvizice a socialismus. Inkvizice neznamená, jak si většina lidí myslí, církevní řízení za účelem upalování čarodějnic. Inkviziční princip znamená, že je určen orgán, který určité jednání stíhá či jinak ošetřuje z úřední povinnosti. Je nadán pravomocí a povinností konat, i když si nikdo konkrétní nestěžuje. Neptá se a jede vlastní dynamikou. Proč to dělá? Vždy ho k tomu pověří vláda, a to vždy ve víře, že tak koná v zájmu obecného dobra. --- Inkvizici vždy milují socialisté, ať už si říkají jakkoli (např. v Dánsku sociální demokraté, v Německu nacionální socialisté, atd.). Socialisté jsou z definice toho názoru, že běh světa nemůže být ponechán sám sobě. Jsou přesvědčeni, že právě oni jsou těmi, kdo věcem správně rozumějí, nezřídka navzdory opačnému názoru většiny ostatních, a jsou tedy oprávněni do běhu světa zasahovat. A to i když si nikdo konkrétní nestěžuje. Třeba i víceméně potajmu, aby to "nezasvěcení" nerušili. K sociálnímu inženýrství potřebují silný stát, s pěkně vypasenými inkvizičními orgány. --- Upalování čarodějnic si protivíme, stejně jako zacházení s pokleslými dívčinami, jak je ukazuje tento film. Ale teď přichází to podstatné: Socialisté se vždy upřímně distancují od toho, co inkvizice páchala v minulosti, ale nikdy od inkvizičního principu jako takového. A tak dnes je úkolem inkvizice potírání kouření, rasové a sexuální diskriminace, domácího násilí, ochrana životního prostředí, řešení globálního oteplování, atd. Zase je tu kdosi, kdo je oprávněn do našich životů zasahovat, protože věci rozumí líp, než my sami. --- Nejspíše až s odstupem desítek let se dozvíme, jak si na těch bohulibých cílech mocní a přičinliví tohoto světa mastili kapsy, jak pokřiveně se vnímala a stíhala kriminalita, kolik peněz se vynaložilo na nesmyslné projekty, jak jsme si vyráběli sucha a povodně, a snad vůbec nejhůře, kolik dětí se nenarodilo, kolik rodin bylo zničeno, kolik mladých se ve školách naučilo jen bezcenné fráze a osvojilo chování tupců, kolik za naše pochybení zaplatí naši potomci. --- Budoucí generace socialistů to čestně přiznají, a sestrojí novou inkvizici k nápravě neutěšeného stavu světa...

    • 6.6.2019  15:57

    Za tenhle film Spielberga nepochválím. Je velmi konformní, hodně se tam nakecá, ale málo řekne. Stavba příběhu jako taková je triviální, což nejlépe vynikne ve srovnání s podobně motivovanými filmy Formanovými. --- Ale to není všechno, co mi vadí. Film není nestranný v zobrazení doby a tehdejších problémů. Papouškuje výmysly, kterými Američanům od 60. let vymývá mozky mediální smetánka východního pobřeží. Která, mimo jiné, kontroluje i názory vyjadřované hlavouny mediálního byznysu západního, tedy filmového. --- Vypíchnu dvě klíčová pochybení: Za prvé, film "samozřejmě" vychází z toho, že Nixon byl zlý, horší než jiní prezidenti. Není to pravda. Nixonovým problémem bylo, že byl prvním republikánem v úřadě od doby, kdy se velká média ve Státech jasně ztotožnila s pozicí demokratů. Média dobře věděla o faulech a blamážích Kennedyů a Johnsona - a bylo jich požehnaně! - ale ani nepípla. Teprve až přišel Nixon, začaly noviny odhalovat "hroznou pravdu" o Vietnamu. Paradoxní na tom je, že po Kennedym a Johnsonovi, kteří do Vietnamu posílali stále více peněz a vojáků, teprve Nixon měl reálný plán, jak věc ukončit! Tenhle dvojí metr od té doby trvá dodnes; jen si srovnejte mediální obrazy republikánských a demokratických prezidentů. Trump by mohl povídat... --- Druhým pochybením je nezodpovědné zacházení s obsahem slov "vyhrát válku" v souvislosti s vietnamským konfliktem. Cílem americké intervence nikdy nebylo dobytí Hanoje. Cílem bylo zastavit rusko-čínskou expanzi tak, jak se to podařilo v Koreji. Trumanova doktrína platila, a ta velela "zadržovat", nikoli vzít Kreml šturmem. Tohle překrucování pojmů dodnes brání Americe a světu pochopit, že Vietnam byl skoro naprostým vítězstvím, završeným Nixonovým (a Kissingerovým) diplomatickým průlomem ve vztazích s Čínou. Saigon sice v epilogu padl, ale nikam dál už "revoluce na hlavni pušky" nepronikla. Stovky miliónů lidí byly komunistické hrůzy ušetřeny. A není vůbec těžké si představit, že Nixon pokládal zveřejnění toho, co si američtí vládní činitelé o Vietnamu mysleli, za podpásovku vzhledem k jeho delikátním vyjednáváním s Maem. Osobně docela věřím tomu, že Saigon padl právě díky tomu: ve vzniklé situaci Nixon nemohl Maa přesvědčit, že Amerika je nadále odhodlaná to nedovolit. --- To jsou skutečnosti, které dnešním Američanům, a nejen jim, zůstávají dodnes skryté. Média jsou požehnáním a Nixon byl vrták a lump. Spielberg si ošklivě přisadil, a až ho potkám, řeknu mu to pěkně od plic.

    • 6.6.2019  00:19

    Technicky vymazlené. A popisné. Wellsova předloha je už dnes tak vyčpělá, že z ní těžko vydolovat něco jiného, než ty obrázky.

    • 6.6.2019  00:13

    Nesmál jsem se, nebyl jsem napjatý, bylo mi to ukradené.

1 2 3 4 5 6 7 11 21 30 40