Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Drama
  • Akční
  • Dobrodružný
  • Krimi

Recenze (1 427)

plakát

UFO: Ztracené důkazy (2017) (seriál) 

Zajímavý a dobře zpracovaný dokumentární seriál. Nejsem žádný fanatik do UFO ani zapálený konspirační teoretik, ale svým způsobem mě tato tematika odjakživa fascinovala. Proto mi tato série dokumentů kápla do noty. Divák k tomu ovšem musí přistupovat s kritickým myšlením. Nemůže slepě považovat za stoprocentní fakt vše, co je mu zde předkládáno. Velká část prohlášení svědků a samozvaných "expertů" jsou naprosté nesmysly a fantasmagorie (příklad za všechny - lidstvo se prý odjakživa honí za zlatem proto, že nám to bylo už ve starověku geneticky naprogramováno mimozemšťany), ale určitá fakta přeci jen nutí člověka přemýšlet. U některých teorií, které se opírají o reálné základy, nebo u vizuálních záznamů, jsem si sám pokládal otázku: "Co když to opravdu může být pravda?" Přesně takové by podle mě mělo být vyznění dokumentu na toto rozporuplné téma. Máme tu teorie, závěry "odborníků", ale v konečném součtu se divák musí sám rozhodnout, jaké zaujme stanovisko. I když je dokument orientován výrazně "pro-UFO", komentátor zůstává nestranný a používá spojení jako "Badatelé UFO se domnívají, že...", "Je možné, že by opravdu...?" apod. Klade otázky, nabízí na ně možné odpovědi, ale netvrdí, že to tak opravdu je. Líbí se mi také to, že to není laciný dokument, je vidět, že to mělo určitý rozpočet a že si na tom tvůrci dali záležet. Hrané rekonstrukce (únosy, přistání UFO, vizualizace popisovaných jevů) jsou kvalitně zpracovány a když nic jiného, tak fungují jako slušné vědeckofantastické mikropříběhy. Za těch 16 dílů jsou postupně probrány známé i méně známé případy setkání s UFO, slavné případy únosů, konspirační teorie, vazby na náboženství a starověké národy apod. Některé epizody jsou sice šité horkou jehlou a jejich téma je hodně volné, protože potřebovali splácat dohromady věci, které by jim nevydaly na celý díl, ale to ničemu nevadí. Většina epizod mě bavila. P. S. Tento seriál je jasná volba pro fanoušky Akt X. Ani by mě nenapadlo, kolik epizod nebo jejich elementů bylo inspirováno nějakou údajnou událostí.

plakát

Akta X - Vesmír (1993) (epizoda) 

Další epizoda 1. série, která se příliš nepovedla. Bizarní a ujeté zápletky jsou pro Akta X charakteristické, ale tohle mi vždycky přišlo dost blbé. Kamenná formace z Marsu je ve skutečnosti mimozemská entita, která čas od času posedne vysoce postaveného plukovníka z NASA, aby sabotovala americký kosmický program. Teoreticky by se z toho dal udělat solidní díl, přeci jen prostředí řízení letového provozu raketoplánů je atraktivní, ale to by tato epizoda musela přijít o pár let později. V první sérii se podle mě neměli pouštět do něčeho tak ambiciózního, když na to ještě nebyl rozpočet. Předcházející díl "Ice" sice dokázal, že jde za málo peněz udělat hodně muziky, ale u "Space" tomu tak bohužel není. Celé to na mě působí strašně lacině (ať už jde o samotné řídící centrum nebo o efekt mimozemské entity). A to mně jako divákovi docela kazí celkový zážitek. Jasně, o efektech to není, na Akta X se kouká z jiných důvodů, ale když jsou špatné efekty těžištěm dílu, tak to nemohu přejít. Dobře nepůsobí ani nadužívání stock footage, neustálé změny kvality obrazu jsou jak pěst na oko (byť je to vzhledem k tématu pochopitelné a jinak to udělat nešlo). Dalším problémem je scénář. Vlastní fungování toho mimozemského "ducha" nedává moc smysl. Proč ovládá plukovníka, když ho v podstatě vůbec nepotřebuje? Může si sám o sobě lítat volně po Zemi a útočit na auta nebo vstupovat do vnitřku raket a poškozovat je. Nehledě na to, že rozhodující úder raketoplánu udeří stejně až na oběžné dráze. Pro to posednutí tedy není žádný logický důvod (kromě toho, že by jinak nebyl díl). Nad touhle scenáristickou botou se nedá jen tak mávnout rukou. Herecké obsazení rovněž není žádná sláva. Ed Lautner jako plukovník Marcus Aurelius Belt (pojmenovaný patrně po nejoblíbenějším římském císaři Chrise Cartera) ještě ujde, ovšem Susanna Thompson jako "hlavní ženská" je děsná. Mulder a Scullyová toho tady nemají moc co předvést, většinou jen stojí někde v pozadí a s otevřenou pusou zírají, co se v řídícím středisku děje. Ale aspoň tu máme tu Mulderovu dětskou radost, to je celkem roztomilé. Dvě hvězdičky. Za mě asi nejhorší díl 1. řady. I ten "Ghost in the Machine" byl přeci jen o fous lepší.

plakát

Akta X - Duch stroje (1993) (epizoda) 

Jeden z nejslabších dílů 1. série. Od naprostého zatracení zachraňuje tuto epizodu úvodní teaser, do prostředí vhodně pasující "futuristická" hudba Marka Snowa a především posledních 12 minut. Finále je prostě skvělé a napínavé. Škoda že není celý díl o tom, jak jsou Mulder a Scullyová uvězněni v té futuristické budově, kde se je snaží umělá inteligence zlikvidovat. To by bylo mnohem lepší než tato jinak docela nezáživná sci-fi detektivka. Záběry na točící se kameru (stroj se dívá) a blikající světýlka mi nepřijdou zrovna dvakrát děsivé. Za mě zkrátka promarněný potenciál. Určitě se z toho dala vytřískat lepší epizoda. Dvě hvězdičky asi nejsou úplně fér (k první sérii musíme být trochu shovívavější), ale aby tu zas visely tři, to mi přijde hodně. Holt je toto jeden z případů, kdy je bodová škála ČSFD poněkud malá...

plakát

Akta X - Stíny (1993) (epizoda) 

Pozor drobné spoilery! Co si budeme nalhávat, originalitou tato epizoda zrovna nepřetéká. Kromě tvůrci proklamované inspirace filmem Bytost z roku 1982 tu najdeme i jasný vliv Poltergeista a mně osobně některé elementy příběhu hodně připomínají Zuckerova Ducha - kdyby byl natočený z pohledu postavy Demi Moore a šlo tam o lásku otcovskou. Jinak je to opravdu podobné - vždyť i tady je zlý kolega z práce, který stojí za vraždou osoby, z níž se pak stane duch s ochranitelskými sklony (oproti Swayzemu je ovšem značně brutálnější). Ještě jednou se omlouvám za spoiler, ale vzhledem k těm všem inspiracím je příběh dost předvídatelný. Po scenáristické stránce to není nejsilnější, ještě jsou tu patrné určité porodní bolesti nově vzniklého seriálu, který pořád tak trochu hledá vlastní identitu, a proto se někdy věrně drží formátu standardních policejních procedurálů. Do děje je tak zbytečně přimíchaná linka s islámskými teroristy a s tím souvisejícím paralelním vyšetřováním FBI, kterému se Mulder a Scullyová připletou do cesty. Konkurenční agenti jsou na začátku tajemní jako hrad v Karpatech jen proto, že to po nich chce scénář - jsou to přeci Akta X, tak tam musí být nějaká obligátní tajemná postava z vlády a nějaké zatajování informací. Tady si tvůrci neuvědomili, že to nemusí násilně napasovat do každého dílu, kór do samostatně stojící epizody, která je jen obyčejnou duchařinou. Právě ten duchařský aspekt je na epizodě tím nejlepším. Je to sice jedno klišé vedle druhého (předměty i lidé se samovolně hýbají nebo létají vzduchem, krev se objevuje ve vaně, šuplíky se samy otvírají a vystřelují z nich papíry apod.), ale podle mě v těchto momentech spočívá největší síla epizody. Když duch řádí, je to atmosférické a strašidelné. Efekty nejsou nic převratného, ale nedá se říct, že by byly vyloženě špatné (s ohledem na dobu vzniku a rozpočet první série). Těch působivých scén v dílu nenajdeme moc, ale když už tam jsou, je to zážitek. Epizodní herecké obsazení je solidní, zlý šéf působí tím správným dojmem béčkového záporáka a Lisa Waltz v roli Lauren předvedla až nečekaně kvalitní výkon. Za mě jako celek slabší 4. ////// Drobná zajímavost: Ve scéně na parkovišti si můžeme všimnout, že novým držitelem parkovacího místa po mrtvém šéfovi Lauren má být nějaký Tom Braidwood. To je samozřejmě narážka na reálného Toma Braidwooda, který byl u seriálu asistentem režie a od druhé poloviny 1. série se pak objevoval v roli Melvina Frohika z tria Osamělých střelců :-) Hezký easter egg.

plakát

Akta X - Informační kanál (1993) (epizoda) 

Pětihvězdičková šňůra začátku seriálu tímto dílem končí. "Conduit" obsahuje pár klasických momentů a atmosféra mu nechybí, ale jako celek je to poněkud nezáživný a rychle zapomenutelný díl. Funkce epizody je jasná - více rozvinout Mulderův charakter a ukázat jeho posedlost ohledně nalezení sestry, která se promítá do aktuálního vyšetřování. V tomto ohledu je to povedené, Mulder (respektive Duchovny) celý díl táhne. Po dějové stránce je to už horší. Případ je komplikovaný, dokonce se do něj přimotá i milostný trojúhelník a vražda, a místy to působí jako obyčejný policejní procedurál než jako epizoda Akt X. Nejpůsobivější jsou samozřejmě scény u jezera a v lese, ale těch je tu bohužel málo. Irituje mě herečka v roli matky unesené dívky, její výkon mi přijde strašný. Víc než slabší 3 hvězdičky si podle mě tento díl nezaslouží. /// Jedna zbytečná zajímavost na závěr: Barmana z motorkářského baru možná budete znát jako Codyho kámoše Řezníka z Kroku za krokem.

plakát

Akta X - Muž z Pentagonu (1993) (epizoda) 

Můj nejoblíbenější mytologický díl 1. série. Zápletka je jednoduchá (Mulder a Scullyová vs. tajná vojenská základna, kde se testují letouny založené na technologii UFO), ale právě tato klasická témata Aktům X sluší nejlépe. Tohle je v podstatě epizoda o Area 51, byť tu jde o jinou základnu. Je to výborné napínavé sci-fi plné ikonických momentů. Poprvé tu máme Muldera, který se na vlastní pěst vydává odhalit pravdu a nezdráhá se riskovat (motiv, který se v mytologických epizodách bude objevovat velmi často). Líbí se mi, že je už v takto rané fázi seriálu vidět, že Scullyové na jejím parťákovi záleží a že mu kryje záda. V závěru epizody ukazuje, že dokáže být i poměrně drsná. U pozdějších sérií je mi Scullyová se svým skepticismem a kyselými ksichty občas protivná, ale tady Mulderovi oponuje s humorem a úsměvem, což je sympatické. Postavy a herecké výkony jsou tu velice kvalitní. Muž z Pentagonu v podání Jerryho Hardina je dobrá postava, která patří k pilířům této sezóny. V drobné roličce zhuleného UFO nadšence se tu objeví Seth Green, který se tímto jako první zapsal na dlouhý seznam herců, kteří se mihli v Aktech X ještě před tím, než se stali slavnými. Na epizodě se mi líbí také vizuální efekty. Chris Carter s nimi nebyl spokojen a později je otevřeně kritizoval, ale mně zas tak špatné nepřijdou. Zub času je na nich pochopitelně znát, hrůza to však není. Za světla by asi vypadaly hůř, ale ve tmě se toho dost skryje. V komentáři k pilotnímu dílu jsem kritizoval hudbu Marka Snowa, která byla nevýrazná, u "Deep Throat" to v žádném případě neplatí. Tady je to už ten klasický povedený hudební podkres, který nás bude provázet celým seriálem. Ústřední motiv epizody je nezapomenutelný a patří k mým oblíbeným (a že to trvalo, než jsme se dočkali jeho vydání na oficiálními soundtracku!). Za mě je tato epizoda jako celek o třídu lepší než "Pilot". Ten svůj účel splnil, představil postavy, naznačil směřování seriálu a navnadil ke sledování dalších dílů, ale přeci jen ještě jel na půl plynu. To "Deep Throat" je jízda od začátku do konce. Já mám ten díl prostě moc rád. Ostatně bývaly doby, kdy jsem finální scénu na stadionu dokázal citovat slovo od slova :-)

plakát

Akta X - Úvod (1993) (epizoda) 

Takhle to všechno začalo. Start legendárního seriálu se povedl téměř na výbornou. Jelikož jde o úplný začátek, tak je to ještě takové trochu vykulené, neotrkané a nemá to ještě tak vysoký rozpočet, ale je to natolik kvalitní epizoda, že diváka pohltí a navnadí ke sledování dalších dílů. A to je přesně to, co by měl dobrý pilot splňovat. Najdeme tu většinu znaků, které jsou pro Akt X charakteristické. Epizoda sází na tajemnou atmosféru (není to ještě kdovíjak hutná scifárna nebo hororová záležitost), což v rámci možností bohatě stačí. Nevěřím tomu, že měl Chris Carter v této době mytologii nějak hlouběji propracovanou, ale takto zpětně musím ocenit, že seriál pak na řadu věcí obsažených v "Pilotu" navazuje a dále je rozvíjí (ostatně v 7. sérii dostane tento díl volné pokračování). Výborně tato epizoda funguje jako seznámení s hlavními hrdiny. Jejich charaktery jsou jasně vykresleny a jen tento jeden díl stačí, abyste si ty postavy oblíbili. K tomu samozřejmě dopomáhá fakt, že Duchovny s Anderson mají mezi sebou skvělou dynamiku. A už takhle na začátku Mulder solidně hláškuje. Jestli bych měl něco vytknout, tak je to snad jen hudba Marka Snowa. Ta je v tomto dílu taková nevýrazná, člověk ji nevnímá, skoro jako by neexistovala. Je vidět, že tady se skladatel ještě hledal. Co se celkového hodnocení týče, na 5 hvězdiček to tak úplně není (v seriálu jsou pochopitelně mnohem lepší epizody), ale vzhledem k historickému významu pilotního dílu je udělit musím.

plakát

Akta X - Jose Chung "Od jinud" (1996) (epizoda) 

Svůj komentář začnu kontroverzním výrokem: Jose Chung's 'From Outer Space' je z mého pohledu nejpřeceňovanější epizodou Akt X. Tak a teď jsem naštval většinu fanoušků seriálu. Ale než vezmete do rukou vidle a pochodně, nechte si mé tvrzení prosím vysvětlit. V prvé řadě musím říct, že tuto epizodu nevnímám jako špatný díl. Ostatně tu nad mým komentářem visí hezké čtyři hvězdičky. Je to dobrý a zábavný díl, který je chytře napsaný. Jenže já prostě nejsem velikým fanouškem komediálních a odlehčených epizod. Akta X mám rád temná, hororová, napínavá nebo v podobě kvalitního sci-fi. Ty humornější epizody mi tak úplně nesedí (čest výjimkám). "Jose Chung" se často objevuje v žebříčcích nejlepších epizod seriálu a to je právě to, v čem vidím tu přeceňovanost. Jak může (už jen z principu) takováto epizoda stát po boku ikonických epizod jako "Squeeze", "Ice", "Beyond the Sea", "Host", "Die Hand Die Verletzt" či "Home"? Je to dobrý díl, ale že by byl až tak dobrý? Je to fajn zábavná blbost, nic víc. Z mého pohledu to ani není nejlepší komediální epizoda, "Bad Blood" je podle mě mnohem povedenější. V 90. letech musel být "Jose Chung" něčím převratným, tenkrát nebylo časté, aby se ve vážném seriálu objevovaly odlehčené epizody, které si dělají legraci samy ze sebe, ale dnes bychom se na to měli dívat s odstupem času a sundat si růžové brýle. Je to kvalitní díl, ale v kontextu celého seriálu i jeho odlehčených epizod v žádném případě dle mého názoru nepatří k absolutní špičce. Na druhou stranu zas chápu, proč to řada lidí tak vnímá. Je to hodně ujeté a v konečném součtu to je povedená parodie. Scénář je chytrý a Morganovi nejde upřít jeho osobitý styl. Líbí se mi motiv nespolehlivých vypravěčů a různých úhlů pohledu (zas ale musím říct, že tematika odlišného vnímání jedné události mi přišla lepší v "Bad Blood"). V prvních 15 minutách ještě není díl tak rozjuchaný, najdou se zde působivé a atmosférické momenty (mimozemský únos je tu zobrazen klasicky). Pak se ale postupně začne tlačit víc na pilu, začnou přibývat vtípky a ne všechny u mě fungují. I tak však musím říct, že "Jose Chung" hezky pracuje se seriálovými a žánrovými klišé a dělá si z nich legraci, což je fajn. Akorát já to holt nevnímám jako bombu, z níž bych si měl stříknout do trenek. Je to OK epizoda, taková zábavná jednohubka, toť vše. Tenhle díl vždycky vidím pouze v rámci kompletního sjíždění seriálu, sám od sebe bych si ho nikdy nepustil. To radši sáhnu po jiných dílech Akt X. Můj šálek kávy to úplně není...

plakát

Akta X - Hollywoodský šéf (2000) (epizoda) 

Tohle se Duchovnymu nepovedlo. Několik solidních gagů a hlášek se tu najde, ale nedá se říct, že by to byla dobrá parodie. Ostatně samotnému natáčení filmu na motivy Akt X je věnován jen úvodní teaser a pak závěrečných 10 minut, jinak je to celé o vyšetřování nezajímavého a nudného případu (které mimochodem nikam nevede a působí jako vata). Tancující kosti v kryptě a zombíci na konci jsou z mého pohledu naprosto trapnou záležitostí a je to jen další z věcí, kterou v Aktech X rozhodně nechci vidět. A těch trapností tu najdeme víc. Epizoda je jednou z největších slátanin v rámci seriálu. I když se tu střílí do vlastních řad, je to místy tak debilní, že se to nedá skousnout ani s velkou porcí nadhledu. Tohle je přesně ten typ komediální epizody, kterou nenávidím. Po scenáristické a režijní stránce tentokrát David nic zázračného nepředvedl, "The Unnatural" byl mnohonásobně lepší. Podobně jako "all things" se i tento díl tváří mnohem chytřejší, než ve skutečnosti je. Na hercích je vidět, že si epizodu užívají, pro diváka to je ovšem jiná písnička. Po těch pár kvalitních vtipech jsou tu největším pozitivem hostující známé tváře (akorát chudák Harris Yulin by si zasloužil být v mnohem lepším dílu). Králem epizody je pak Skinner, ten mě tu baví hodně. Za sebe dávám slabé dvě hvězdičky. Několik kladů to má a není to vyloženě nekoukatelné. I když je to jako celek špatný díl, pořád si ho pustím raději než "First Person Shooter", "all things" nebo "Fight Club".

plakát

Akta X - Úplně všechno (2000) (epizoda) 

Omlouvám se epizodě "The Rain King", kterou jsem při posledním zhlédnutí označil za nejhorší epizodu z původních devíti sérií seriálu. Úplně jsem totiž zapomněl na tenhle "skvost". Jestliže jsem "Dešťovému králi" vytýkal, že to není materiál pro Akta X a že to připomíná mýdlovou operu, tak u "all things" to platí tak desetinásobně! Tohle fakt nejsou Akta X. Nemá to žádné atributy, které má epizoda mít. Jasně, ne každý díl musí být stejný, může se zkoušet něco nového a experimentovat s různými žánry, ale jako celek by se to pořád mělo pohybovat v rámci určitých hranic, nemělo by to vybočovat z charakteru seriálu. Základní premisa Akta X spočívá v tom, že Mulder a Scullyová vyšetřují případy spojené s paranormálnem. Už jen z tohoto hlediska díl 7x17 selhává, protože se tu žádný případ nevyšetřuje a o něčem paranormálním si taky můžeme nechat jen zdát. Tenhle díl je zkrátka úplně něco jiného, než od seriálu očekáváte. Je to úplně stejné, jako kdybyste si v restauraci objednali steak, a místo něj vám přinesli kuskus s tofu. Objednal jsem si Akta X, dostal jsem epizodu z Tak jde čas s lehce duchovním nádechem. Gillian Anderson si vyprosila režii epizody podle vlastního scénáře a z mého pohledu se to opravdu nepovedlo. Měla tu alespoň trochu zafungovat nějaká kreativní kontrola od producentů seriálu, protože tohle opravdu nejde považovat za díl Akt X. Vážně nepřeháním, když říkám, že jde o soap operu. Po dějové stránce je to úplně jasné: Scullyová má drobný rozkol s Mulderem, přemítá o směřování svého života a cesty osudu ji zavedou ke svému bývalému postaršímu milenci, který leží s vážnou srdeční chorobou v nemocnici. A Scullyová tedy pro změnu přemítá o tom, jaké by to bylo, kdyby s dědkem zůstala, a zároveň musí bojovat s jeho nepřátelskou dcerou. Na doporučení sluníčkářské lesby se pak obrátí o pomoc k buddhismu...Jo, díl s takovouhle zápletkou může hrdě stát po boku těch nejlepších epizod Akt X, no ne? SAMOZŘEJMĚ ŽE NE! Co si Gillian Anderson proboha myslela???? Plně chápu, že chtěla své postavě dát nějakou hloubku a vytvořit pro ni nějaký osobnější příběh, jenže tohle se fakt nepovedlo. Přitom kvalitní osobní příběhy zaměřené na Scullyovou už tu v minulosti byly - třeba díl "Never Again" ze 3. série, který obsahuje některé obdobné myšlenky (rozepři Dany s Mulderem, nespokojenost s jejím životem, ukázání temnější stránky jejího charakteru). To je skvělý díl, který dokázal všechny tyto věci zabalit do formátu Akt X. Pravý opak "all things". Ne vše musí být jen o ději, postavy našich agentů jsou důležité a mám je rád, ale i charakterově soustředěný díl musí o něčem být. Neměl by chybět zajímavý příběh. "Never Again" si občas odskočil od příběhu k ukecaným scénám, avšak ty dialogy byly výborné a jako diváka mě zajímaly a bavily. Scénář Gillian Anderson je v tomto ohledu úděsný. Děj to nemá skoro žádný a dialogy stojí za prd. Postavy jsou taky mizerné. Dříve jsem použil spojení "sluníčkářská lesba", nebylo to myšleno nijak homofobně, to je jediná charakterizace této postavy (zajímalo by mě, kdo si třeba pamatuje její jméno). Jako celek jsou všechny postavy neuvěřitelně ploché a mají jeden, maximálně dva charakterové rysy, které jsou nám neustále předhazovány. Což je velká chyba, když jde o epizodu, jejímž těžištěm jsou právě postavy (nejhůře v tomto ohledu dopadl asi expřítel Scullyové, klíčová postava dílu - ten je jedno velké NIC). Navíc to nejsou postavy, které by vám nějak utkvěly v paměti. Zase musím zmínit "Never Again" - Ed Jerse je zapamatovatelná a dobře vykreslená postava s hlubší psychologizací, rozhodně není plochým charakterem. No ale pojďme dál. Gillian Anderson inklinuje k buddhismu, a tak se to samozřejmě odráží i v epizodě. Na tom samo o sobě není nic špatného (buddhistické duchovno je jediným, co tu vzdáleně připomíná Akta X), ale já z principu nemám rád, když někdo násilně cpe svá přesvědčení do svých výtvorů. Kdyby byla třeba proti vakcínám, taky by to Scullyová hlásala? Po režijní stránce ten díl také není nijak převratný. Jako není to špatné, ale je to prostě sterilní televizní režie, nevidím tam žádný kumšt. Nic převratného nebo zapamatovatelného Anderson na režisérské stoličce nepředvedla. Ano, naučila se používat (respektive nadužívat) slow motion, ale z toho si nikdo na zadek nesedne. To třeba na Duchovnyho "The Unnatural" ze 6. série je vidět pořádný kus režisérské práce (dobře vybraný cast, dobová stylizace, výprava, práce se světlem, působivé záběry atd.). Celý díl "all things" vystihuje hezké anglické slůvko "pretentious". Tváří se to strašně chytře a artově (neustále se opakující motiv kmitání či odbíjení času...to je přeci umění!), ale je to jen neskutečně prázdné a blbé. Všechno se děje z nějakého důvodu, bla bla bla, když je člověk v koncích, pomůže mu buddhismus, který si dokonce poradí i v situacích, kdy už lékařská věda nemůže...ech. Na internetu se dočtete, že epizoda obsahuje hlubší témata jako americký pragmatismus, feministickou filosofii, epistemiologii či buddhistickou mystiku, což je všechno pravda, ale ruku na srdce - chcete něco takového vidět v epizodě Akt X? Navíc na úkor děje, dialogů, napětí, atmosféry? Herecké výkony taky nejsou nic moc, Scullyová je mi tu vyloženě protivná a epizodní postavy nic nepředvádějí. Mám Gillian Anderson rád jako herečku, ale ať už pane bože nikdy nic nepíše a nerežíruje! Naštěstí je tato epizoda jejím jediným takovýmto projektem. A to ostatně taky o něčem svědčí. "all things" (mimochodem, proč je to v originále psaný s malým písmenkem? Zase jen nějaká snaha o artovost!) jsou určitě nejnudnější epizodou celého seriálu. A co se nejhorší epizody týče...pro mě asi jo (když nechám stranou 10. a 11. řadu). Tohle vážně nejsou Akta X a nezaslouží si to patřit do tohoto seriálu. Divím se, že to tak necítí víc lidí. Všichni jsou evidentně vyklepaní z toho, že jde o autorské dílo Gillian Anderson (a navíc o prvotinu), a tak jí zřejmě leccos prominou. Já však ne. Když to za nic nestojí, je jedno, kdo to dělal, nebudu kolem toho chodit po špičkách. Pár pozitiv na závěr? Dialogy Muldera a Scullyové (Anderson má s Duchovnym skvělou chemii, proč ho sakra jako autorka téměř vyšachovala?). Taky oceňuji, že se dozvídáme něco z minulosti Scullyové a zas jednou vidíme, že není svatá a má i temná tajemství (vztah se svým starším profesorem, kterému rozvrátila rodinu). Působivý je i moment "buddhistického osvícení", kdy se míhají záběry ze starších epizod. Každou z těchto epizod bych si pustil raději než tento díl :-) Jednu hvězdičku dávám proto, že se Gillian Anderson snažila a ta snaha tu je vidět. Akorát si svou scenáristickou a režijní prvotinu měla udělat jako nějaký samostatný projekt, v rámci Akt X to nefunguje ani jako experiment... Jestli máte stejně jako já Akta X primárně zafixovaná jako kvalitní příběhy z žánru sci-fi, thriller, horor nebo mysteriózní drama, tak můžete tento díl s čistým svědomím přeskočit. Nic z toho tu nenajdete. A není to ani odlehčený nebo komediální díl. Je to prostě soap opera. Takhle by vypadala Akta X, kdyby je točil Hallmark...