Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Drama
  • Akční
  • Dobrodružný
  • Krimi

Recenze (1 404)

plakát

Akta X - Série 8 (2000) (série) 

Při posledním zhlédnutí byla pro mě 8. série velkým překvapením. Je totiž mnohem lepší, než jsem si pamatoval. Po nepříliš povedené 7. řadě, která obsahovala několik nejhorších dílů celého seriálu, se Akta X vrátila ke kořenům. Osmička je hodně temná, hororová, depresivní a hlavně vážná. Tady žádné rozchechtané komediální epizody nehledejte (což je za mě jen dobře). Částečná absence Davida Duchovnyho seriálu prospěla. Unavená herecká primadona na nějaký čas zmizela a místo ní přišel Robert Patrick, který seriálu vrátil náboj. John Doggett je dobrá postava, je to sympatický drsňák, který jako by přišel do světa Akt X z úplně jiného seriálu - z nějaké syrové newyorské kriminálky. Je to trochu zvláštní spojení, ale podle mě skvěle funguje. Doggett do seriálu pasuje, líbí se mi, jakým vývojem jeho postava projde, jak se postupně oťukává se Scullyovou a jak prožívá své první paranormální zážitky. Scullyová se v 8. sezóně stává Mulderem a Doggett tedy v nově vzniklém duu zastává funkci skeptika, charakterově jde však o úplně jiný typ postavy, než bývala Dana. A dynamika mezi oběma postavami je rovněž odlišná. Takže to není to samé, jen s otočenými genderovými rolemi. Jak na tvůrce Akt X v pozdním období seriálu rád nadávám, tohle se jim povedlo. Tu charakterovou rovinu zvládli na jedničku. A co se týká Duchovnyho - plnohodnotnou roli má až od 16. epizody (do té doby je jeho postava minimalizována na větší či menší camea). Je ale na něm vidět, že si odpočinul, jeho herecký projev je mi v této řadě mnohem sympatičtější než v té minulé. V těch posledních šesti epizodách má Duchovny zase chuť hrát. Jak už jsem psal, 8. sezóna je návrat ke kořenům. Je tu pár vynikajících hororových lahůdek, které by se neztratily ve starších sériích (třeba fenomenální "Roadrunners"). Najdou se zde také výborné "scifárny" ("Redrum"). Některé díly jsou lepší, než mají právo být (třeba krvavá stupidita "Badlaa" nebo zábavná akční blbůstka "Salvage"). V 8. řadě se zkrátka všichni zúčastnění snažili a dá se říct, že ošklivé káčátko proměnili v labuť. Část epizod má béčkový nádech (např. "Medusa") a divák u nich musí vypnout mozek, ale když to udělá, tak se bude královsky bavit. A to je pro mě to důležité. V 7. sérii se našlo plno nepovedených dílů, které byly nejen mizerné po stránce kvality, ale bylo utrpení je vůbec sledovat. Epizodám z osmičky naopak díky jejich neuvěřitelné zábavnosti leccos prominu. A téměř všechny mají určitou kvalitu, žádný průser jsem zde nenašel - tedy v rámci samostatně stojících dílů. Mytologie je trochu jiný příběh. Nebudu to zde vypisovat podrobněji, řeším to v komentářích k jednotlivým dílům, jen zmíním ty nejzásadnější věci. Po scenáristické stránce je mytologie 8. sezóny dost blbá. Scullyová je těhotná, furt se řeší, kdo je otec, to její dítě je možná nový Ježíš, dále tu máme mimozemská mimina, do hry pomalu vstupují supervojáci atd. Je to zbytečná nastavovaná kaše, to všichni víme. ALE! I v případě mytologie platí výše napsané: když vypnu mozek, můžu se u ní dobře pobavit. Důkazem budiž pětihvězdičkové "DeadAlive", pro mě nejzábavnější mytologický díl od poloviny 6. série! Po 7. řadě už nemám sílu se nad mytologií rozčilovat, je mi v podstatě ukradená a nezajímá mě. Jsou to nesmysly a slátaniny, ale když je to alespoň zábavné, tak mi to nevadí. Jsou tu samozřejmě výjimky - jako "Per Manum", což je s prominutím sračka (zatím nejhorší mytologie seriálu a nejhorší díl celé 8. řady). Jako celek je však mytologie této sezóny mnohem lepší než mytologie sedmičky. Jen je tu na můj vkus té mytologie až moc. Vždyť si to vezměte: z dílů 8x13-8x21 je jich hned 7 mytologických! To je dost přepálené. Možná měli tvůrci tu mytologii nějak lépe rozprostřít. Takhle není žádným překvapením, že druhá polovina sezóny je o dost slabší než ta první. Ale celkově je osmička prostě dobrá série. Je bohatá na kreativní nápady. A tvůrci si nebrali servítky, má to koule. Kde jinde vloží fanatický kult brutálním způsobem do Scullyové smrtícího parazita? A v které jiné sérii nechají tvůrci jednoho z agentů zemřít? Jako doopravdy zemřít, žádný sen, žádná časová smyčka, žádné fígle. A teď nemluvím o mytologii a Mulderovi, ale o...nebudu spoilerovat, to musíte vidět :-). Každopádně 8. sezóna stojí za to. Minimálně dílům 8x03-8x12 dejte šanci. Nejlepší samostatně stojící epizody 8. série: Roadrunners; Redrum; Via Negativa; The Gift (pro mě to není mytologie) Nejlepší mytologické epizody 8. série: DeadAlive; Vienen (na jeden díl se vracíme k černému oleji a té klasické mytologické linii!) Nejhorší epizody 8. série: Per Manum...a vlastně asi i Alone. Každopádně pouze jeden, respektive dva špatné díly, to dost vypovídá o kvalitách této řady!

plakát

Akta X - Existence (2001) (epizoda) 

Pozor velké spoilery! Lepší než minulý díl. A jako finále sezóny je to docela povedené. Je to totiž napínavá epizoda, jejíž děj s každou minutou graduje. Supervojáky se to tu jenom hemží a vidět Roberta Patricka utíkat před mimozemskými "terminátory" je prostě zábavné. Je to trochu přitroublá zábava, ale s tím musí člověk v této fázi mytologie počítat. Režisér Manners je expert na horor a pomalejší epizody, ale tady se s tím popasoval dobře. Akce (a že je jí tu celkem dost) je solidně natočená a z dílu je cítit ta mytologická velkolepost. I po scenáristické stránce to v rámci možností funguje. Oceňuji jasné vysvětlení toho, na čí straně Krycek momentálně stojí. Z jeho chování v 8x15 jsem byl mírně zmatený, ale tady je Alexova motivace objasněna, takže to zpětně dává smysl (alespoň něco :-) ). A k charakteru té postavy to sedí. Krycek vždycky sledoval vlastní cíle, i když byl zdánlivě jen poskok. Tak se teď přidal na stranu mimozemšťanů, aby si zachránil krk. S tím nemám problém. Scéna Krycekova konce je nezapomenutelná a pro mě se řadí k nejlepším momentům pozdní mytologie (kterých není zase tolik, co si budeme namlouvat). Každý by čekal, že ho odbouchne Mulder, a přitom je to Skinner, kdo ho - slovy Halea a Pace - "rozstřílí na sedm odstínů sraček". Je to příhodné, koneckonců Skinner si s ním také vytrpěl dost. Mírnou vadou na kráse té scény je zpomalená CGI kulka, to jsem nikdy neměl rád. Ale jsme v roce 2001, tenhle efekt holt tenkrát frčel (ostatně o rok později se to objevilo i na začátku bondovky Dnes neumírej). Asi největším překvapením této epizody je pro mě to, jak moc mě bavila dějová linie Scullyové a Reyesové. Ty dvě mají mezi sebou fungující chemii a ladí jim to spolu. Nikdy předtím mě to nenapadlo, ale možná by Akta X mohla fungovat i jako jejich ženské duo. Monica se zde definitivně vyprofilovala jako velká sympaťačka, která je navíc roztomile střelená (zpěv velryb). Poslední scéna epizody mi překvapivě také nevadí. I když nemusím shipperské momenty, tenhle je hezký a do epizody vhodným způsobem pasuje - není to tam vloženo násilně, logicky to vyplynulo z dění. Kdyby to byla poslední scéna s Mulderem a Scullyovou v historii seriálu, možná bych se ani nezlobil. Už moc chválím, tak je na čase obvyklé hnidopíchání. Jak už jsem říkal, děj epizody hezky graduje, akorát se bohužel žádného dramatického vyvrcholení nedočkáme. Supervojáci obklíčí rodící Scullyovou. Divák by čekal, že teď přijde nějaké nervy drásající finále. A ono prd. Supervojáci se na to podívají a odejdou pryč. Z toho se cítím mírně podveden. Celou druhou polovinu mytologie 8. řady se řešilo, že jsou Scullyová a její dítě v nebezpečí. V tomto dílu je to nebezpečí konečně dostihne. A k ničemu to nevede. Žádný únos Williama, žádné vraždění neviňátek, ba ani Mulder bojující se supervojáky, prostě nic. Ale pro Cartera je toto vlastně typické - když se náhodou moc rozjede a příběh se dostane do nějaké extrémní situace, raději zařadí zpátečku, než aby se s tím jako autor nějak popral. V minulosti to řešil deus ex machina konci, zde to v podstatě nemá řešení žádné. Je to jeden velký fake out (abych taky použil nějaká cool anglická slovíčka, když je tu má někdo v komentářích tak rád :-D). Epizoda obsahuje množství paralel s Novým zákonem - hvězda na noční obloze je jakoby Betlémská hvězda, Osamělí střelci s dary jsou Tři králové a supervojáci jsou farizejové, kteří odmítli uznat Ježíše za mesiáše a považovali ho jen za obyčejného člověka. Poslední zmíněné má být tedy jakýmsi vysvětlením toho konce-nekonce (supervojáci nakonec Williama nezabili, protože v něm viděli obyčejné dítě). Nevím, no. Podle mě Carter netušil, jak to má uzavřít, a tak tam vložil tu biblickou paralelu. Chytré to možná je, ale jako završení mytologie 8. sezóny je to slabota. A navíc...William není obyčejné dítě (o tom bude celá mytologie 9. řady), takže v tomto kontextu závěr "Existence" vůbec nedává smysl. Má druhá výtka se týká Muldera. Uvědomme si, že mělo jít de facto o poslední epizodu seriálu s touto postavou (o podobě příští série bylo dávno rozhodnuto a nikdo nevěděl, jestli se Duchovny ještě někdy do seriálu vrátí). V tomto ohledu je to hodně slabé. Mulder tu jen mluví nebo čumí, moc nám toho jinak nepředvede (všechnu těžkou práci odvede Doggett). Pouze v samotném závěru Mulder zvedne zadek a něco udělá - běží mezi auty s odjíždějícími supervojáky. To je jeho "nejakčnější" moment. Jako Duchovny za to asi nemůže, hraje dobře, ale scénář jeho postavě nedal prostor něco dělat. A to je podle mě škoda. Pořád to byl ještě hlavní hrdina seriálu, ovšem v tomhle dílu dělá jenom křoví. /// Abych to zase nějak shrnul: je to slušné finále, zábavný a napínavý díl. Klady tu převažují nad zápory. Akorát platí otřepané: radši u toho moc nepřemýšlet... P. S. Nakonec musím uznat, že ta mytologie 8. řady je lepší, než jsem si pamatoval. Navzdory úděsnému "Per Manum" jsem se u ní celkově bavil víc než u mytologie 7. série.

plakát

Akta X - Podstata (2001) (epizoda) 

Pozor drobné spoilery! Z této epizody mám rozporuplné pocity. Částečně jsem se bavil, částečně jsem měl chuť to vypnout. Tímto dvoudílem vrcholí mytologie 8. sezóny, takže je to napůl pokračování "DeadAlive" (pro mě mimochodem asi největší překvapení série) a napůl druhá část "Per Manum" (pro mě zatím nejhorší mytologie vůbec). Ty dvě dějové linie se v "Essence" prolínají. Když má navrch ta linie s Krycekem a Billym Milesem, solidně se bavím. Jakmile jsou ovšem na scéně zlí doktoři se zdeformovanými plody ve sklenicích (proč to sakra mají ve své kanceláři na veřejné klinice, když to nemá nikdo vidět?), emzácká děťátka či konspirátorské porodní asistentky, obracím oči v sloup a cítím, jak mi odumírají mozkové buňky. V této fázi seriálu musí člověk docenit, jak chytrá byla mytologie prvních šesti sérií. Ano, také šlo o fantasmagorické slátaniny, ale byly propracované a dobře vymyšlené. A na mě vážně působily chytře - byly to nesmysly, které nějakým záhadným způsobem smysl dávaly. A hlavně byla radost to sledovat. Tady se akorát neustále řeší, kdo je otcem dítěte Scullyové a jestli to dítě náhodou nebude bůh. Hrůza. Tohle má být kvalitní zábava? No ale jak už jsem psal, Krycek a Billy Miles jsou na epizodě tím nejlepším. V případě Billyho měli tvůrci seriálu šťastnou ruku při castingu pilotního dílu. Těžko uvěřit, že náhodná epizodní postava z úplně první epizody "vyroste" do slušného záporáka. Jeho herecký představitel se opravdu snaží, jde z něj respekt a strach. Sice si pořád kladu otázku, proč museli přijít se supervojáky/replikanty, proč jejich funkci nemohl plnit nějaký hybridní klon nebo mimozemský lovec, ale to asi nemá cenu řešit. Finále epizody v budově FBI je napínavé a závěr, byť je zatraceně předvídatelný, nabudí na sledování druhé části. Scenáristických hovadin je tu dost, ale nemá cenu je řešit. Akorát snad jedno...už v "DeadAlive" všichni tušili, že Billy po svléknutí kůže není Billy. Tak proč ho neměli pod dohledem? To ho jako jen tak pustili z nemocnice do světa? Prostě tři hvězdičky. Je to debilní, ale neškodné. A v některých momentech zábavné. P. S. Je fakt směšný, jak mají být supervojáci tou strašně tajnou mimozemskou zbraní, ale přitom se dají snadno odhalit podle toho výrůstku na zátylku. Nebyli nakonec ti staří hybridi se zelenou krví lepší? Ty na první pohled nikdo nepoznal...

plakát

Akta X - Sám (2001) (epizoda) 

Já jsem prostě úplně jiný typ fanouška Akt X. Tento díl většina lidí vyzdvihuje, já ho naopak rád nemám. Pro mě je to taková nudná blbost. Spotnitze nikdo nekontroloval a on se tak mohl utrhnout ze řetězu. Netopýřího muže v 8x03 jsem ještě skousnul, ale hadí muž už je na mě trochu moc. Když utíká před Mulderem po trávníku, má to být napínavá honička, ale já vždycky vyprsknu smíchy, protože to vypadá debilně a přijde mi to nechtěně směšné. Po dějové stránce je to slabý díl. Doggett s novou kolegyní vyšetřují vraždu, pak skončí uvěznění ve sklepení, kde bezcílně bloudí, a nakonec jim v grády postrádajícím finále pomůže ze šlamastyky Mulder. Za mě nic moc. Čekal bych, že díl, který se z větší části odehrává ve sklepě s pobíhající příšerou, bude lepší. Ale tady žádné napětí, strach nebo klaustrofobickou atmosféru necítím. Leyla Harrisonová je pro mě absolutně nezajímavá a otravná postava. A nepřijde mi nějak zvlášť vtipná. Prostě ze sebe jen chrlí narážky na starší díly Akt X, což je zezačátku příjemné pomrknutí směrem k fanouškům, ale když si s přibývajícími minutami uvědomíte, že je to jediná funkce této postavy, tak je to poněkud smutné. Leyla je vlastně ztělesnění fan service. A všechny ty narážky nakonec začnou být únavné, když jsou tam násilně cpány. To ovšem neplatí pro začátek epizody, kdy si Scullyová vyklízí stůl a probírá se "suvenýry" ze starých případů. To je hezký moment, který mi připomněl bondovku V tajné službě Jejího Veličenstva, kde si v podobném duchu Lazenby prohlíží memorabilie z Conneryho předchozích dobrodružství. V případě Scullyové jsou ty narážky na starší díly příjemné a v kontextu té scény to dává smysl. U Leyly jsou napoprvé vtipné, ale jejich neustálé předhazování začne být po chvíli opravdu otravné (pro mě). To nostalgické pomrkávání tu není jen tak, tento díl byl koncipován jako poslední samostatně stojící epizoda s Mulderem (o charakteru 9. řady již bylo v této době rozhodnuto). Měla to tedy být rozlučka a připomenutí uplynulých 8 sezón. Jenže z mého pohledu měli vymyslet něco lepšího. Děj je mizerný a 150 odkazů z toho dobrý díl nedělá. A upřímně - radši bych sledoval ty díly, o kterých se tu mluví, než "Alone". Samozřejmě, shippeři si zde přijdou na své, ale co fanoušci jako já, co Akta X sledují kvůli napětí a děsu? No holt to není díl pro mě, proto slabé 3 hvězdičky. Je to prázdná epizoda a působí na mě jen jako vata před závěrem série. Nebýt solidních Mulderových hlášek a pár povedených momentů, asi bych to hodnotil ještě hůř. P. S. Ale abych nebyl úplný necita - když se Scullyová v kanceláři loučí s Doggettem, to je skvělý moment a je z toho cítit vyvrcholení vývoje jejich vztahu, který probíhal po celou 8. řadu. Vlastně jsem byl u této scény trochu naměkko. Je možné, že nakonec jsem shipper? Ale z tábora Doggett + Scullyová? :O

plakát

Akta X - Vienen (2001) (epizoda) 

Pozor drobné spoilery! Tento mytologický díl je příjemným zjevením. Alespoň na jednu epizodu se tematicky vracíme k té staré mytologii, konkrétně k černému oleji. "Vienen" je taková jednorázovka z ropné plošiny, která nemá větší vliv na celkový příběh Akt X (když nepočítáme změny ohledně postavení agenta Muldera v FBI). V podobném duchu se podle mě měly nést všechny mytologické epizody od 6x12 "One Son". Místo vymýšlení nastavované kaše v podobě nových blbostí (mimozemské artefakty, těhotenství Scullyové, supervojáci, nové konspirace) se měl seriál uchýlit k samostatným, uzavřeným epizodám s mimozemskou tematikou. U tohoto dílu by bylo teoreticky úplně jedno, kdyby těžaře ovládal černý olej nebo nějaký jiný mimozemský organismus. A právě to je na tom to dobré. Je to de facto "samostatně stojící mytologie", pětačtyřicetiminutový napínavý příběh z netypického prostředí s explozivním finále. Žádné hlubší přesahy to nemá, funguje to samo o sobě. Moc se mi líbí, jak jsou zde Doggett a Mulder přinuceni spolupracovat, přestože se názorově neshodnou. A pointou celého dílu nakonec je, že si Doggett konečně získá Mulderovu důvěru a respekt. Samotný závěr je vlastně jakýmsi předáním pochodně. Těch 5 hvězdiček není úplně čistých, ale dám je. Mě tento díl opravdu hodně baví. Duchovny a Patrick jsou skvělí, prostředí je atraktivní a černý olej vždycky přináší do mytologie hororové prvky. Zkrátka kvalitní jednohubka. V jednoduchosti je krása.

plakát

Akta X - Empedokles (2001) (epizoda) 

Po čtyřdílném bloku mytologických epizod tu máme opět samostatně stojící díl. Měla by to být příjemná změna, závan svěžího větru po všech těch mimozemských hovadinách. Jenže opak je pravdou. Tohle totiž není tak povedený díl jako ty z první poloviny sezóny. "Empedocles" je divný. Jinak to popsat nemůžu. Je to podivná splácanina, která se snaží zkombinovat hned několik zápletek dohromady, ale ve výsledku ani jednu z nich nezpracuje pořádně. Hlavní téma epizody pojednávající o zlu, které se šíří jako nemoc a vstupuje do lidí, co vůči němu ztratili imunitu, je zatraceně dobrý nápad. Bohužel z tohoto slibného námětu nedokázali tvůrci vytřískat maximum. Samo o sobě by to stačilo na celý díl, jenže někdo měl ten chytrý nápad, že na to nabalí souvislost s vraždou Doggettova syna. Přitom v závěru vyjde najevo, že ta vazba je ve výsledku nulová a jedná se tedy pouze o nikam nevedoucí odbočku. Akorát se dozvídáme, že vrah Luka byl taky zlý. No to je mi překvapení, to by mě u vraha dítěte nenapadlo. A aby toho nebylo málo, tak do už tak přeplácané epizody ještě scenárista vložil vedlejší linii s těhotenskými trablemi Scullyové. Vždycky jsem si přál vidět epizodu Akt X, v níž Dana řeší problémy s placentou. To mi na tom seriálu chybělo. 10/10, nejlepší díl! Teď vážně. Je škoda, že nezůstalo jen u toho tématu putujícího zla. Kvůli neustálému skákání z jedné dějové linie do druhé se tu toho vlastně moc neděje. Nemluvě o tom, že všechny vraždy se z nepochopitelných okolností stanou mimo záběr. S ohledem na charakter 8. sezóny, která je velmi temná a krvavá, je absence jakéhokoliv gore zvláštním rozhodnutím. I proto jde o vleklý díl, u kterého jsem málem usnul. A když už by to konečně mohlo být zajímavé, tak to trvá jen pár sekund, protože je najednou konec. Oceňuji ten build-up k rozjetí zápletky kolem Doggettova syna (začalo to drobnými narážkami v 8x05 a 8x14), ale podle mě tomu taky měli věnovat samostatnou epizodu. Tady je to zbytečný přídavek, sloužící čistě jen jako představení té dějové linie, potažmo další stránky Doggettova charakteru. A také mi přijde, že si touto epizodou už seriál připravoval cestičku k 9. sérii a k převzetí seriálu Monicou a Johnem. Jsou tu pokládány základy pro budoucí díly, ale na děj toho aktuálního se už nějak zapomnělo. Největším pozitivem epizody jsou herecké výkony, především Robert Patrick je tu excelentní. Ale k čemu je herecký kumšt, když je to po dějové stránce neskutečně plytké... Pro mě je zkrátka "Empedocles" jednou z největších promarněných šancí celého seriálu. Ta zápletka se zlem mohla být fakt super. Škoda, no. Holt zase vyhráli shippeři a dostali Muldera a Scullyovou, kteří si hrají na mamku a taťku. Za mě tříhvězdičkový podprůměr.

plakát

Akta X - Tři slova (2001) (epizoda) 

Pozor spoilery! Unesený Mulder se v minulém dílu navrátil, a tak se může mytologie vydat "novým" směrem (uvozovky jsou na místě). Tímto dílem se naplno rozjíždí dějová linie s blížící se mimozemskou invazí, supervojáky a dalším vládním spiknutím. Nepřichází to zničehonic, základy byly položeny v předcházejících epizodách 8. série. Ale nalijme si čistého vína – toto je přesně ta nastavovaná kaše, o které jsem psal v minulých komentářích. Tváří se to jako nové, ale moc nové to není, všechno to jsou jen variace na stará témata. A bohužel horší variace. Proč najednou jiné pojetí mimozemské invaze? Proč supervojáci? Proč Nový Syndikát? Ten sice přijde o pár dílů později, ale to je fuk, spadá už sem. Když se tvůrci rozhodli vrátit k mimozemské kolonizaci, proč neoživili tu dějovou linii, kterou pohřbili v půlce šesté řady? Ještě pořád by na to mohli navázat. Já bych mnohem raději sledoval černý olej (dobře, toho se v přespříštím díle dočkám), hybridy, rebely bez tváře, mimozemské lovce, šedé kolonisty a jejich vraždící vývojové stádium s drápy než stupidní supervojáky a emzácké děti. Nebráním se novým nápadům, ale proč tvůrci ignorují staré věci, když pro to není žádný důvod? Skoro jako by v tom hrála roli jejich pýcha, jako by nechtěli přiznat, že to ukončení ve "One Son" bylo předčasné. A tak raději přišli s lacinou kopií starých témat, než aby uznali chybu. Mytologie je nám prezentována jako jeden spletitý příběh, kde všechno spolu souvisí (koneckonců mimozemští kolonisté jsou pořád jedni a ti samí), jenže ty vazby na staré epizody jsou v této fázi seriálu velmi chatrné. Na mě to už dávno nepůsobí jako ten samý příběh. A stále nové a nové výmysly (nebo spíše nesmysly) ničemu nepomáhají. Tak, vypsal jsem se ze své frustrace a můžu se konkrétně věnovat „Three Words“. I když se tu začíná rozjíždět nejhorší část seriálové mytologie, tak tento díl za špatný nepovažuji. Ostatně tu ode mě visí čtyři hvězdičky, což znamená, že ho řadím k těm lepším z pozdní mytologie. Je to zábavné a napínavé. Jen nad tím nesmím moc přemýšlet. Každopádně smekám před tvůrci, do jedné epizody vecpaly tolik věcí, že by to vydalo na dvoudíl, a přece to nepůsobí nějak přeplácaně. Zas zde najdeme několik povedených charakterových momentů, kterými je 8. série již proslulá. Na Duchovnym je vidět, že si „odpočinul“ a po svém plnohodnotném návratu do seriálu má opět chuť hrát. Žádná spící panna ze 7. série či nedávného „The Gift“ se naštěstí nekoná. Sice se mi nelíbí, jakým způsobem se Mulder v tomto dílu chová (zejména ve vztahu k Doggettovi), ale za to může scénář, ne herec. Konec dějové linky s Absalonem vítám, ta postava mě nezajímala už v 8x14 (na můj vkus ho dělali důležitějším, než ve skutečnosti byl). Po delší době tu máme Osamělé střelce ve větší roli (odskočili si sem z vlastního seriálu), což je fajn, slouží tu jako příjemné odlehčení dramatického příběhu. Zkrátka slabší čtyři hvězdičky. Je to neškodná mytologie, která rychle vyšumí z hlavy. P. S. Ten nápad s mimozemskými replikanty, kteří potichoučku nahrazují klíčové osoby ve vládní infrastruktuře, je sám o sobě dobrý. Není to nic originálního, je to žánrové klišé (něco podobného známe z Oni žijí!, Invaze zlodějů těl nebo seriálu V), ale do světa Akt X to pasuje. Škoda že to má tu hořkou pachuť supervojáků a nevychází to přímo ze staré mytologie…

plakát

Akta X - Nemrtvý (2001) (epizoda) 

Pozor spoilery! Můžu na mytologii posledních sérií nadávat, jak chci, ale když je nějaký díl opravdu povedený, tak to musím uznat. A "DeadAlive" je v rámci možností výborný díl. Samozřejmě, těch pět hvězdiček není srovnatelných s pěti hvězdičkami epizod typu "Anasazi" (i ta nejlepší mytologie 8. série je kvalitativně úplně někde jinde), ale sám o sobě si je ten díl zaslouží. 8x15 je bezpochyby jednou z nejlepších mytologií v sériích 7-9...nebo vlastně 7-11, když vezmu v potaz i revival. Tohle je díl, kde je víc toho dobrého než špatného. Po dlouhé době (když nepočítám "Requiem") jsem měl zase pocit, že sleduji kvalitní mytologickou epizodu, která charakterem připomíná své předchůdce ze starších sérií. Tony Wharmby je schopným epigonem R. W. Goodwina a R. Bowmana. Co se týká režie a vůbec celkového zpracování epizody (vizuál, kamera apod.), tak to na mě opravdu působí tím "klasickým" stylem. Dokonce i v případě hudby Marka Snowa se mi zdálo, že se skladatel vrací ke svým kořenům. Tady je zkrátka ta mytologická epickost cítit úplně všude (na rozdíl od minulé epizody). Na tom má podíl i scénář, příběh je vystaven tak, že divák ani na vteřinu nezapochybuje, že se hraje o hodně. Scénář pochopitelně není bezchybný, má plno much (o některých bude ještě řeč), ale na poměry té "nové" mytologie se to Carterovi a Spotnitzovi vesměs povedlo. I dialogy jsou dobré, tentokrát se mi huba při poslouchání nekřiví. Epizoda má mnoho silných charakterových momentů, které jsou podpořeny skvělými hereckými výkony. A musím říct, že jde o první díl, v němž mi dokonce i Kersh přišel jako zajímavá postava. Všichni zúčastnění mě tu moc baví, nejvíce ale asi Doggett (jak jinak), Skinner a Krycek. Je fajn, že si tvůrci vzpomněli na "S.R. 819" a oživili celé to vydírání nanoroboty a Skinnerovo morální dilema. Jak jsem psal tuším u "Per Manum", pozdní mytologie postrádá kvalitní záporáky, takže návrat Kryceka je z mého pohledu vítaný. Konečně je tu zas nějaký pořádný antagonista. Nemluvě o tom, že Krycek je poslední klasickou mytologickou postavou, která nám v této fázi seriálu zbyla. A je to pořád ten starý dobrý hajzl. Je ovšem pravdou, že věci kolem něj po scenáristické stránce trochu skřípou. Pro Krycekovo jednání v tomto dílu není žádný vyslovený důvod, takže částečně působí jako psychopat, který vylezl z úkrytu, aby pro zábavu škodil Mulderovi a Scullyové. Ono to tak pochopitelně není, v dalších mytologiích se dozvíme, proč je takový humbuk kolem dítěte Scullyové a za jaký tým Alex kope, ale čistě v kontextu této epizody vypadá Krycek jako obyčejný magor, který chce smrt nenarozeného dítěte. A to úplně neodpovídá jeho charakterovým rysům. Ale vrátím se ještě k pozitivům. Epizoda obsahuje řadu nezapomenutelných situací, z nichž jednu musím vyzdvihnout - svlékání kůže Billyho Milese. Ta krátká scéna ve sprše je pro mě jedním z nejnechutnějších momentů celého seriálu. Vždycky mě z toho mrazí a zvedne se mi žaludek. A to myslím v dobrém, přesně takový efekt to má na diváka mít. Je to perfektní hororová scéna plná krve a odpadávajícího masa. Mytologie umí být pořádně děsivá i v této fázi seriálu. Dalšími nezapomenutelnými momenty jsou třeba Mulderův pohřeb nebo akční scéna s Doggettem a Krycekem v garážích (je jich mnohem víc, avšak nebudu je všechny vypisovat). Teď už ale pojďme k záporům epizody, které se točí převážně kolem scénáře. Co to mělo být za zázračnou vakcínu, která měla uzdravit Muldera? To měla být jako vakcína proti černému oleji? Musela to být ona, když ji vyvinul "jeho otec", Kuřák žádnou jinou vakcínu neměl. Nerad vám to říkám, Chrisi a Franku, ale zapomínáte na starší díly vlastního seriálu, Mulder tu vakcínu dostal už ve 4. sérii v Rusku. Černý olej byl z jeho těla vypuzen. Jo, sice mu to sekundárně způsobilo tu mozkovou nemoc, ale z hlediska mimozemského viru byl čistý. Takže další dávka té samé vakcíny by mu byla k ničemu. Navíc v "DeadAlive" nedocházelo k přeměně v toho mimozemšťana s drápy (viz Akta X), ale v úplně jiný typ mimozemské entity, která nevzniká prostřednictvím nákazy černým olejem... Ale čemu se divím, ignorování a popírání předchozího dění je vlastně pro Carterovu mytologii typické. To samé platí i pro Scullyovou a její slova o tom, že Mulder nikdy nedosáhl té pravdy, kterou hledal. Ženská, co to meleš? Tu pravdu Mulder odhalil, to byla přeci pointa předešlých dvou sezón! Zjistil pravdu jak o Syndikátu a o mimozemské kolonizaci (6. řada), tak i o své sestře (7. řada)! A v posledním dílu 7. série sám říkal, že jeho cesta skončila, protože dosáhl všeho. Dobře, nezískal důkaz o existenci mimozemského života, který by prezentoval světu, ale tu svou pravdu získal. Možná toho zjistil ještě víc, než chtěl. Trošku teď asi přeháním, ale tahle věta Scullyové mi prostě vždycky vadila. Zní to, jak kdyby Mulder umřel jako nějaký lůzr. Přitom opak je pravdou. Ale možná jí to scenáristé vložili do úst, aby nějakým způsobem opodstatnili další natahování mytologie - "Mytologie skrývá ještě mnoho pravd!" Což je teoreticky pravda, ale všechno to už je pouze nastavovaná kaše. No ale to sem úplně nepatří... Komentář je už dost dlouhý, tak to shrnu. "DeadAlive" je na poměry pozdní mytologie vynikající díl, který mě hodně baví. Tuto epizodu je radost sledovat. To u těchto sérií není pravidlem, takže si toho važme! Edit: Teď jsem se nad tím zamyslel a zřejmě scenáristům křivdím. Krycek stejně neměl v úmyslu tu vakcínu Mulderovi dát, dobře věděl, že je k ničemu. Byla to jen jeho manipulace, takže scenáristé se žádného retconu nedopustili. To si jen postavy měly myslet, že je ve hře zázračný lék. Bylo to ze strany tvůrců promyšlené a já se jim tímto omlouvám. Edit 2: Na druhou stranu se tu řeší, že má v sobě Mulder mimozemský virus. Jediný mimozemský virus, který v seriálu máme, je černý olej. Takže ono tu nakonec nějaké to protiřečení si a popírání kontinuity bude...ale proč to vlastně řeším, není to jedno? Hlavně že je "DeadAlive" zábavný.

plakát

Akta X - Toto nemůže být pravda (2001) (epizoda) 

Pozor drobné spoilery! Tento díl je takový lepší průměr pozdní mytologie. Mísí se zde dobré i špatné. Nemůžu vyloženě říct, že této epizodě dávám palec nahoru, není to tak povedené jako 8x02, ale mizerné to není. Mám k tomu prostě neutrální vztah. Ty tři hvězdičky mají blíže ke čtyřem než ke dvěma. Gillian Anderson předvádí další ze svých kvalitních hereckých výkonů. Tentokrát navíc není ukrytý v hromadě hnoje, jako tomu bylo v případě minulého dílu. Závěrečné scéně se nedá upřít určitá síla (a platí to pro každé zhlédnutí). Velmi se mi v tomto dílu líbí Skinner, který vlastně v celém průběhu 8. série představuje pro Scullyovou jakousi otcovskou figuru. Zápletka točící se kolem UFO a únosů (respektive návratů) nikdy nezklame, je to rozhodně lepší než ta minulá bída s mimozemskými dětmi, gynekologicko-porodnickými problémy a přehlídkou ultrazvuků (jo, "Per Manum" mi hodně leží v žaludku :-) ). Oceňuji přímou návaznost epizody na "Requiem". Do seriálu nám také vstupuje Monica Reyesová, což je zajímavá postava (byť to tedy v tomto dílu tak úplně nevypadá, spíš naopak). Já mám pro ni slabost i z toho důvodu, že se mi Annabeth Gish jako chlapovi líbí mnohem víc než Gillian Anderson v této fázi seriálu. Takže kdyby ode mě chtěla Scullyová sémě na oplodnění, měla by smůlu (přísahám, s narážkami na "Per Manum" už končím!). "This Is Not Happening" má pochopitelně i řadu neduhů. Bohužel je to podobně jako "Within" poměrně utahané. Mulder je tu jako Godot, na kterého všichni toužebně čekají (jinak se nic moc neděje). A když se ho konečně dočkají, já už jsem jako divák mírně otráven. Zatímco samostatně stojící epizody 8. řady jsou temné a hororové, mytologie je pomalá a ufňukaná (čest výjimkám). Na můj vkus už toho fňukání bylo až příliš. Nemluvě o tom, že první třetina epizody na mě působí jako recyklace materiálu z úvodu sezóny. Zase pouštní prostředí se vznášejícím se UFO, zase se hledá Mulder, zase do terénu s agenty vyráží i Skinner, zase nějaký mimozemšťan mění ksichty. Je to tak trochu pořád dokola. Zmíněným mimozemšťanem je náš starý známý Jeremiáš Smith (respektive jeden z příslušníků jeho rasy). Škoda že se do seriálu vrací podobně jako Albert Hosteen nebo Michael Kritschgau v 7. sérii - je to jen takové pomrknutí k fanouškům bez hlubšího smyslu. Jeho přítomnost v příběhu nemá žádný význam. Kdyby tam nebyl, o nic bychom nepřišli. Scénář je v rámci možností celkem OK, ovšem z některých dialogů se mi křiví huba (především v první půlce). Po režijní stránce je to tentokrát dosti průměrné. Manners se snaží, ale je to především mistr hororu, ta mytologická velkolepost mu tak úplně nejde (nikdy nebude Goodwin nebo Bowman). A tenhle díl by velkolepý být měl. No ale buďme rádi za to, co máme. Jsou i horší mytologie...stačí kliknout o epizodu zpět (sorry, já musel).

plakát

Akta X - Per Manum (2001) (epizoda) 

Pozor drobné spoilery! Per Manum? Spíš Per Rectum. Tam tento špatný mytologický jednodíl patří. Nesmyslná slátanina o ženských, které rodí malé mimozemšťánky, se tu střídá s flashbacky, v nichž Scullyová řeší, jak má požádat Muldera o semeno. Ech. Shippeři budou u této epizody skákat blahem, je to hodně velká fan service. Ale mě u mytologií vždycky zajímal především děj, a ne to, zda si spolu Fox a Dana upečou dítě. Takže v tomto ohledu to jde úplně mimo můj vkus. Místo Akt X to na mě působí jako vztahový seriál, v němž je hlavní hrdinka ovládaná svými rodidly. Omlouvám se, ale Scullyová je mi v tomto dílu vážně nesympatická. Mají s Doggettem vyšetřovat potenciální vraždu těhotné ženy, ale jí je to ukradené, zajímá se pouze sama o sebe a o své problémy. I když to částečně v její situaci dává smysl, stejně je to od ní neprofesionální. Ale to bych ještě bral. Víc mi vadí, že v tomto dílu tvůrci sebrali Daně veškerou sílu jejího charakteru a udělali z ní zoufalou pipku toužící po dítěti (to platí pro tu flashbackovou část). Její rozhodnutí je naprosto iracionální. Nemá partnera, má komplikovanou práci v FBI, věčně jí chce někdo zabít...jsou toto vhodné podmínky pro potomstvo? Navíc je ještě mladá, netikají jí biologické hodiny. Tak proč je najednou smyslem jejího života touha po dítěti? Pravda, nepřichází to znenadání, Dana vždycky toužila být matkou, jak nám například ukázal dvoudíl "Christmas Carol"/"Emily" z 5. série. Akorát že tam to její "mateřství" bylo zobrazené mnohem povedeněji a přirozeněji. Tady to zase zavání mírným retconem. Působí na vás Scullyová v 7. sérii (někam do ní jsou ty flashbacky časově zařazeny) jako někdo, kdo fňuká nad svou neplodností a snaží se s Mulderem o umělé oplodnění? Teda...nikdy bych nečekal, že budu takhle rozpitvávat těhotenství Scullyové, ale mně se to provedení a především "vysvětlení" prostě nelíbí. Na tohle jsme čekali od "Requiem"? A Dana je mi tu fakt protivná. To ovšem není vina Gillian Anderson, ta se snaží, nohy jí sráží špatný scénář. A ten je vskutku prachbídný. Vždyť už samotný příběh této epizody nemá žádnou logiku: proč ten plán s falešným manželem, když Scullyovou i tu druhou těhotnou měli zlí doktoři stejně ve své péči? Tím, že navedli Doggetta a Scullyovou na jejich stopu, si jen zbytečně zkomplikovali život (co tím sakra sledovali?). Děj epizody je jako celek nuda k uzoufání, kde jsou ty časy napínavých mytologických jednodílů jako "Zero Sum"? Nebo kvalitních emocionálních náloží jako "Memento Mori"? Abych jen nekritizoval, tak přidám pár pozitiv. Duchovnyho herecký výkon ve flashbacích je mnohem lepší než to, co předváděl v "The Gift". Tady nemá ten otupělý a znuděný výraz, zde hraje normálně. Jeho přítomnost vlastně ty úděsné pasáže vylepšuje. Doggett je pořád fajn a scény s ním mě baví. Za jednu věc musím scenáristy pochválit - dynamika mezi Doggettem a Rohrerem je úplně něco jiného, než na co jsme zvyklí od Muldera a jeho informátorů. A to je příjemná změna. Abych to shrnul - "Per Manum" mě moc nebaví a jako celek je mi ukradené. Je to díl, který mohu s klidným svědomím přeskakovat. Dvě hvězdičky si asi objektivně nezaslouží, ale tři by z mého pohledu byly pro takovou mizérii moc. Navíc musím brát v potaz to, že i v těch nejhorších mytologiích 7. série se vždy našlo něco, co je vytáhlo alespoň na slabé tři hvězdičky. "Per Manum" nic z toho nemá. Je to strašně prázdný díl, jehož jedinou funkcí je ono "vysvětlení" těhotenství Scullyové. A v této souvislosti jde o špatně odvedenou práci... P.S. Na tomto dílu je krásně vidět, jak seriálu chybí ty staré dobré postavy. Bez Syndikátu a Kuřáka postrádá mytologie důstojného záporáka.

Reklama

Reklama