lamps

lamps

Jakub Vopelka

okres České Budějovice
Masarykova Univerzita, teorie a dějiny filmu

65 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 16 32 47 62
    • 23.6.2018  13:31
    Rick a Morty (TV seriál) (2013)
    *****

    Jestli se někdy objeví zábavnější televizní seroš než Rick a Morty, bude to znamení konce světa. Má to pár slabších epizod, ale vynalézavost zápletek a vývoje fikčního světa nezná mezí a doslova žasnu nad tím, jak promyšleně na sebe jednotlivé motivy navazují napříč jednotlivými díly i sezónami. A nejenže mě Rick Sanchez zabíjí každou druhou hláškou nebo životními postoji, ale i všechny ostatní postavy jsou nehorázně dobré a tvůrci se nemusí bát rozdělit epizody na více paralelních dějových linek. Správně nepřístupný charakter humoru nasazuje korunu, stejně jako odkazování k popkultuře a geniálně zakódovaná vyjádření k současné politice a společnosti. Tvůrcům za tohle postavit pomník ve všech dimenzích...

    • 5.6.2018  23:01

    Filmové osmdesátky postavily lidského hrdinu proti nekonečně bizarní škále nepřátel, přičemž zdejší neúměrně vychcaná krysa ještě patří k těm celkem normálním - a to je taky hlavní problém. Snímek je víceméně řemeslně v pořádku a neutápí se v hrdě proklamované trapnosti, ale je většinou hrozně umírněný a nenápaditý. Heroický a drtivě černohumorný závěr naštěstí potvrzuje, že žánrové zařazení ke komedii by bylo na místě, a hodně napravuje předchozí nevýrazné pokusy o tvorbu napětí či vytváření psychického teroru. Sorry jako, ale představa boje na ostří nože mezi dospělým chlápkem a jednou krysou je prostě bžunda, což si Cosmatos stačil ještě včas uvědomit. Slabé 3*.

    • 5.6.2018  13:53

    Poctivé řemeslo, ale bez nějakého stylistického přesahu, které svým filmům uměli dodat Hitch nebo Billy Wilder (a sám Lang v tom jindy také nezaostává). Díky správně dravému tempu a výrazným, rozumně motivovaným aktérům však zřejmě absolutně stěžejní prototyp krvavých příběhů o soukromé pomstě, které má Hollywood dodnes tuze rád. Glenn Ford je příkladně charismatický bijec a Gloria Grahame nezapomenutelně nesvázaná femme fatale. 85%

    • 4.6.2018  22:55

    "Když Němci napadli Pearl Harbor, taky to tím neskončilo!" ___ Zábavný a energický obrázek nejen studentské generace, k níž by chtěl patřit každý. Příběh sice hodně sází na epizodní humor a vrozenou empatii soudobé mládeže, ale přesto drží pevně pohromadě a ve finále se ukáže, že nemá problém uvolněně zabavit i po čtyřiceti letech (nenáročné vtípky jsou navíc pravidelně prokládány hodně nápaditými a přesahujícími džouky). John Landis dobře rozuměl povaze své divácké cílovky - a těžko si dokážu na přelomu 70. a 80. let představit amerického režiséra, jenž by byl svou cílovkou více milován. 75%

    • 29.5.2018  11:54
    Dick Tracy (1990)
    **

    Horký favorit do žebříčku hvězdně obsazených špatných filmů. Abych tomu příliš nekřivdil, má to hodně fajn soundtrack, výraznou kameru zajímavě deformující už tak deformovaný prostor a stylizaci, díky níž si tenhle úlet s ničím jiným nespletete. A v neposlední řadě je tu Al Pacino, který si užívá každou repliku a jenom za dokonalou hlasovou intonaci si zaslouží všechny herecké ceny na světě. Warren Beatty je jako hlavní hrdina v pohodě, ale jako režisér..... No řekněme, že si vybral slabou narcistickou chvilku a odflákl, co se dalo. Děj žene dopředu šíleně rychle a divák se nemá šanci nudit, ale zároveň mi přišlo, jako by chyběla celá řada vysvětlujících scén a místo nich nastupovaly nadbytečné sekvence, které sice neztrácely dynamiku, ale konzistenci vyprávění dost rozprašovaly. Ale hlavně, tohle měla být komedie jako řemen, jenže povedených hlášek je zoufale málo (a všechny má na svědomí Pacino) a parodování gangsterek působí ve výsledku hrozně křečovitě. Dobrý úmysl by byl, ale musí z toho vylézt buď něco ve stylu Burtonova Batmana, nebo čistá komediální jízda. Ne tenhle divný mix...

    • 29.5.2018  00:40

    Expozice je až trapně matná a sterilní (dozvíme se jen, že hlavní hrdinka je z Francie a tuze jí nevoní zabíjení čehokoli), ale zbytek mě docela posadil na prdel. První hixploitation od původního Texaského masakru, který mě nenudil, fyzicky zhnusil, překvapil a navodil starost o kladné postavy a čirý odpor k záporákům. Stylisticky sice nijak výrazné a občas až moc hrrr (nenechte se předešlou větou zmýlit, Texaský masakr je úplně někde jinde), ale Blanks má film celou dobu pevně v rukou, navozuje uvěřitelný psychický teror a nakonec rozpoutává nápaditou revenge párty, během níž držíte sexy kočičce palce a překvapivě málo se chytáte za hlavu kvůli nelogickému chování postav nebo nepravděpodobným následkům. A když přijde na fyzické násilí, má to grády a požadovaný efekt (dvě scény si budu pamatovat fakt dlouho). Furt jsem si říkal, že se to nakonec nějak shodí a obhájím si průměrný hodnocení, ale ono ne. Malá, nenápadná, sympatická zabíjačka. Horror fans sem.

    • 24.5.2018  21:09

    Jméno Roger Corman je pro zasvěcené jakýmsi synonymem pro lehkou béčkovou zábavu, ale není to úplně pravda. Masakr na svatého Valentýna se sice utápí ve zkratkovitosti a přesycuje množstvím aktérů, z nichž řadu odbude jen pár větami vypravěče, ale na druhou stranu si drží suverénní tempo a svým netradičním stylem "Kroniky ohlášených smrtí" přidává hlavně v závěru příjemný a ozvláštňující rámec. Moc se mi líbily živé kamerové jízdy v převážně interiérových scénách i výkony herců (mezi nimiž lze na chvíli zahlédnout i Jacka Nicholsona), čímž snímek předchází formálním kouzlům Martina Scorseseho, jenže už jenom ve srovnání s prvoligovými, hutněji vygradovanými gangsterkami od Mártyho a spol nemůžu dát víc než hodně silné 3*...

    • 22.5.2018  21:35

    Na rozdíl od stylisticky výrazné a zábavné první epizody je tahle část "jenom" soustředěným a herecky brilantním navyšováním pocitu bezmoci a nevyhnutelnosti (toho, co se z Patricka v budoucnu stane), ale pořád se od toho těžko odtrhává zrak a každá scéna je naprosto korektní vzhledem k složitému psychologickému portrétu osobnosti, který v seriálu určitě i nadále sehraje klíčovou roli. ___ A zdá se mi to, nebo Hugo Weaving chytá už asi čtvrtou záporáckou mízu? Takový strach z něj ještě nikdy nešel... 85%

    • 18.5.2018  17:19

    Těžkej kalibr. Jak říká jedno staré moudré přísloví "Není umění si jednorázově vyhudrovat pelikána, ale jen tak si pohůňkávat" (okey, zas tak staré není) - a neznám lepší snímek, který by ho dokázal bezchybně uvést v platnost. Sexualitou přetékající story drží diváka celou dobu v šachu a ten nejenže se nemůže pod tíhou hypnotických dialogů a atmosféry vyprostit, ale ani se mu absolutně nechce. O čem je ten příběh? O nenaplněných životních touhách, o krizi sexuální identity, o podstatě vesmíru? Nedokážu říci. A upřímně, je mi to fuk. Protože když někdo dokáže takhle grandiózně uchvacovat samotnou tóninou vyprávění a polehoučku diváka obšťastňovat nejzázračnějším filmařským umem historie, ani se v té podmanivé nádheře jednomu hlouběji hrabat nechce. Nejlepší představitelný epitaf geniálního umělce a vizionáře. Sekvence z erotické seance je více napínavá a strhující než velká většina kdy natočených hororů. Bravo.

    • 17.5.2018  02:03
    Deadpool 2 (2018)
    ****

    Je to vlastně neuvěřitelně pozitivní a motivační snímek - ani ne tak kvůli nějakému family konceptu, protože ty zdejší deklamované zkazky o rodinných hodnotách beztak každý přejde s ironickým úšklebkem (o což se příběh koneckonců snaží), ale spíše opět pro vulgární a sebereflektivní odlehčení, které vykouzlí široký úsměv tím účinněji, čím více má divák nakoukáno - a pozitivní je, že si umí áčková hollywoodská produkce takhle otevřeně utahovat z klišé či morálních a etnických "zákonů" áčkových hollywoodských produkcí. Nebavilo mě sice, že se to s tou sebeuvědomělostí místy hodně přehánělo, takže film předem zabil potenciálně působivé momenty především kolem skvělého Cablea, ale veskrze jsem se dobře bavil, s chutí vstřebával všechny odvážné narážky a se zájmem sledoval, jak tvůrci místy trochu chaoticky a zjednodušeně (úvod a závěr), většinou ale naopak promyšleně manipulují s možnostmi a výstavbou jejich fikčního světa, který se dle situace transformuje i v komentář a odraz západní popkultury. Občas mi přišlo, že se dalo z jednotlivých motivů vytřískat o dost údernější a bohatší humor (například očividná inspirace Terminátorem je odbyta jednou hláškou), a neustálé dick joky mi už někdy lezly krkem, ale celkově spokojenost a přikloním se ke 4* stejně jako u jedničky, která na mě ale působila více uceleně. Dvojka je sice hodně vtipná, ovšem vyprávění je přeci jenom těžkopádnější. 70%

    • 15.5.2018  23:18

    Gibson bezpochyby dosáhl svého a filmu nelze upřít, že v některých momentech má silně vtahující atmosféru a nespornou řemeslnou úroveň. Ale bohužel selhává tam, kde chtěl být nejsilnější - v příběhu o nespravedlivém amorálním rozsudku, o selhání lidské víry a zažehnutí naděje na její zmrtvýchvstání. Gibson totiž spoléhá pouze na obecný názor, že Ježíš byl dobrotivý pašák, a na to, že ho v jeho utrpení musíme automaticky litovat, takže kašle na nějakou soudržnost sdělení a polopaticky předkládá nudné flashbacky nebo šokující fyzické trýznění, které trvá nepřirozeně dlouho a stává se hlavním motivem celého filmu. A přestože jsem měl ve finále opravdu mohutnej knedlík v krku a sledoval tu hrůzu se zatajeným dechem, tak nechápu, proč něco takového vlastně vzniklo. Nebo chápu - samozřejmě pro peníze. Samotná myšlenka a konstrukce díla jsou příliš jednoduché a zavádějící, aby ústily v něco historicky a filmařsky hodnotnějšího nebo inspirativního...

    • 15.5.2018  22:12

    Na pozadí psaní scénáře: Patrick Magee popíjí s kámošem Jayem Lee u něj v garáži a koukají na první film o King Kongovi. Patrick: "Ty krávo, to byl hodně férovej film, mohli bysme něco takovýho taky podniknout ne?" Jay nadzvedne obočí a odpoví: "Si vůl? Dneska už všichni mají přerostlý vopice u prdele a filmy o nich stojí za hovno, na tu loňskou srágoru s Lokim se nedalo dívat... Když už, tak musíme vymyslet totální slátaninu, aby se nalákalo co nejvíc lidí." Patrick: "Jak jako slátaninu, já chci dělat umění, musí se u toho lidi bát a.." Jay ho přeruší: Ty o tom víš hovno, nic si zatím netočil. Jestli do toho půjdem, potřebujeme něco fakt hustýho. TY VOLE co třeba Bigfoota?!" Patrick: "Cože? Ten je z pohádek pro děti ne?" Jay:" Ten náš bude vypadat jak Predátor, bude používat luk a šípy a tak, to bude maso." Patrick:" Okey, ale já to budu režírovat, chci si to už taky zkusit." Jay: "To to bude vypadat, víš aspoň co znamená kontinuita nebo já nevím, křížovej střih?" Patrick: "Na to seru, hlavně tam dáme hodně krve, sexuální scénu a takový ty záběry na auto, jako bylo na začátku Osvícení. Jo a víš co? V hlavní roli bude nějaká pěkná čuba, třeba naše sousedka je fakt dobrá, ta by to zahrála, no a ten yetti se do ní zabouchne a bude ji chtít taky vopíchat." Jay: "Sem před chvílí říkal, že na King Konga serem, a ty tam chceš cpát nějakou romantiku." Patrick: "Neboj, jenom jí přefikne a její starej se bude chtít pomstít. A musí tam být indiánskej šerif, teď se strašně řeší ty rasový věci a tak... Třeba ten šaman z Walkera by do toho mohl jít, můžeme mu dát věnování v titulcích na konci, to se těm rudejm zavděčíme." Jay: "To je dobrý, ale jak ten příběh s Bigfootem na ty indiány napojíme?" Patrick: "Můžem z toho udělat nějakou místní legendu a dáme tam nějakou haluz scénu se šamanstvím, to udělá atmosféru jak kráva." Jay: "No vole a ještě čarodějnictví tam přimotat nechceš?" Patrick: "Jo klidně, to by mě nenapadlo.... Ty vole, ale to nebude úplně levný, chce to dobrý masky a tak. Nezaložil bys mě? Na hercích ušetříme, najmeme prostě nějaký místní burany a napíšeme jim repliky pro retardy. A ten hlavní hrdina musí mít aspoň trochu vypracovaný tělo, jinak je to fuk." Jay: "Hele v klidu, pár dolarů splašíme, jsme v Americe, nejlepší zemi na světě! A já ti udělám kameramana, to mě docela baví." Patrick: "Tak super, dáme ještě pár piv, půjdem chrnět a zítra napíšeme scénář. Úplně to teď vidím - budem slavný kamaráde!" Jay: "No těším se jak sviňa, na tom nejde nic pokazit když se budem držet zajetejch šablon. A na konec musíme dát nějaký mega šokující zakončení a taky scénu po titulcích, to je teď strašně cool. Ale to pořešíme zítra." ___ Jednu hvězdičku posílám tomuto roztomilému projektu jenom za masky a za nezpochybnitelný guilty pleasure náboj závěrečné třetiny. Jinak strašlivě amatérský shit, po jehož zhlédnutí mám nutkání své vymyšlené reportáži ze zákulisí urputně důvěřovat.

    • 15.5.2018  17:28

    Jeden z filmů, u nichž bych dal všechno za to, abych je mohl vidět v kině v době uvedení (aneb kdybych měl stroj času, hned po obšťastnění trojské Heleny bych už jenom objížděl premiéry těchhle slavných pecek). Z vypravěčského hlediska to není dokonalé, občas se to zdlouhavě opájí působivými vizuálními výjevy a některé dějové souvislosti zůstávají s otazníkem, ale celkově prostě nádherný kus dobrodružné filmařiny, který mou hlubokou diváckou přízeň nikdy neztratí. Tolik zmiňované Harryhausenovy efekty jsou kouzelné a jednoduše živé a žádný film už nedokáže tak podmanivě vykreslit antickou mytologii a lehce spojit tolik ikonických bájných figurek. A nemusí to být akční ve stylu debilního remaku, aby si příběh uchoval temné napětí a soustavnou atmosféru - nejlepším příkladem je pasáž s medúzou, která by se neztratila ani v Pánovi prstenů. A Laurence Rosenthal složil jeden z nejkrásnějších filmových soundtracků... Jasná kultovka. 85%

    • 13.5.2018  20:03
    Vetřelci (1986)
    *****

    Přestože je to mimo mísu, srovnání se nevyhnu - Vetřelci jsou v mých očích ještě o stupeň kreativnější a zábavnější než jednička. Cameron je neskutečnej borec, co povýšil už tak dokonalý vesmírný survival na ultimátně vybroušenou a neskutečně vyváženou akční pecku. Je to po vzoru originálu až infarktově napínavé (u sekvence před prvním kontaktem se slizouny skoro nedýcháte), ale zároveň adrenalinové a suprově nahláškované terno pro filmové i počítačové geeky (takže ve své době i dost nadčasové), které je dodnes názorným příkladem, jak využít filmový prostor s co největší efektivitou a jak pracovat s charaktery v akčním příběhu, kde jich musí většina postupně skapat. Vymýšlením různorodých nástrah v souladu s udržením tempa a oddalováním vyvrcholení ve prospěch momentu překvapení až nehorázně sexy a cool. Famózní Weaver, boží Henriksen. Společně s Temným rytířem a T2 nejlepší "dvojka" všech dob.

    • 12.5.2018  13:44

    Jasně, už to postrádá ten temný cynismus a vyváženost předchozích dílů a hláškující Joe Pesci se bude leckomu jevit jako úplně zbytečná postava, ale já tuhle sérii i její hrdiny prostě nehorázně žeru. Líbí se mi, jak se vztahy mezi postavami neustále rozvíjí a přesahují z filmu do filmu, a přímo zbožňuju pošťuchování a hecování ústřední dvojky, které je právě tady dovedeno na vrcholek představitelné "buddy" zábavy (tady a samozřejmě v Posledním skautovi, který na vrcholku ještě vztyčil stožár a výš už nikdo nikdy nevystoupá). Ukrutně vtipná dialogová smršť nebere konce, Rene Russo skvěle zapadá a posouvá Riggsův charakter zase o kousek dál, detektivní linie se protíná s tou osobní nenuceně a hladce a když chce film ve stylu svých předchůdců dočasně potemnit, funguje to (a dává tím náležitý prostor i skvělému Gloverovi). A i ten Pesci je koneckonců opět hodně zábavnej... Srdcovka.

    • 12.5.2018  13:30

    Příběh jako na houpačce - nezajímavé až trapné momenty střídají skutečně vtipné a v závěru dokonce nefalšovaně dojímavé pasáže, na které vždy rád zavzpomínám. A vzpomenu si na ně ještě radši, když v nich figurovali tradičně charismatický Walken nebo Kate Beckinsale v krátkých kalhotkách (což je pořád asi nejhezčí představitelný výjev v historii Hollywoodu). Škoda rozporuplné první půlky, která řadu motivů jen tupě nakusuje a zahlcuje zbytečnými minutovými gagy, a hloupého násilného happyendu - s tímhle námětem i obsazením bylo zaděláno na bezezbytku chytrý a inspirativní snímek, nikoli na občas vtipnou a snaživě hlubokou pohádku, která si nakonec sama podkope nohy. 65%

    • 10.5.2018  17:57
    Barry Lyndon (1975)
    *****

    Napodruhé (a v restaurované verzi v kině) plně doceněno. Sice mám pocit, že bych to musel vidět ještě minimálně dvakrát, abych upřesnil mé nekritické nadšení a zmohl se na výstižnější superlativy než "Kubrick byl prostě jinde", ale i tak můžu říci, že nádherněji natočený životopis z žádného filmového archivu asi nevyhrabete. Kubrick nejenže maluje plátna lépe než Bertolucci, ale především, s chytrou výpomocí zábavného ironického komentáře, naprosto suverénně vypráví a tříhodinový osobnostní portrét povyšuje každým promyšleným střihem nebo hudebním doprovodem, jako bublina ve vodováze udržujícím požadující rytmus výpravy, na nejvyšší filmové umění. První dvě třetiny jsou sice pro rychlejší střídání lokací a zásadních zvratů nedostižné, ale i finální rodinná část nepostrádá ohromující formální preciznost a promyšleným vyústěním překonává i podobně laděný závěr Severu proti Jihu. A ještě jednou se musím užasle pozastavit čistě nad tím, jak film fantasticky vypadá a jak špičkově diriguje vše na mizanscéně, takže kameře většinou stačí jen pomalé oddalovačky nebo horizontální jízdy - například u karetní scény je fascinující, že vždy jen jedna postava zvedne zrak od stolu, zatímco ostatní ho mají sklopený. A třešničkou na dortu je pak vynikající výkon Ryana O'Neala.. Takže jo, Kubrick byl jinde.

    • 10.5.2018  14:41
    Drž hubu! (2003)
    ****

    Příběhově těžkopádně segmentovaná konina, v níž se prapodivně vyjímá občasná snaha o serióznější přístup a neschopnost záporných postav je pak ještě více do očí bijící, ale stejně tomu nejde říct ne. Francis Veber ostatně vždycky uměl nejlépe zásobovat gagy a bavit spojením dvou nesourodých postav, a z tohoto pohledu je Drž hubu jeho nejvydařenějším dílem. Reno a Depardieu vytváří tak úžasné a bezprostřední duo, že by jednoho pobavili i s vypnutým zvukem, a nezapomenutelných hlášek je snad více než v kterémkoli libovolném díle bratří Zuckerů. Příjemně to odsýpá, s hrdiny je nám dobře, a když se na to díváme znovu, znalost vtípků nám nijak nezabrání, abychom si tohle nezávazné blbnutí dvou ikonických herců a slavného režiséra neužili úplně stejnou měrou. A to se u komedie sakra cení…

    • 6.5.2018  12:42
    Troja (2004)
    ***

    Dříve mi tahle epická homérská telenovela stačila k divácké extázi, ale časy se mění. Trója rozhodně přenádherně vypadá, obsahuje sekvence, které se dají přehrávat vyloženě do zblbnutí, a má nevídaně nabušený a luxusní casting (kromě Legolase, kterej je opět napřesdržku), ale ten film sám sebe přeceňuje. Petersen sice mockrát potvrdil, že je velice schopný režisér, jenže tady úplně zapomněl na nějaký stmelující paralelní vývoj, který by udržel na dvě a půl hodiny soustředěnou diváckou pozornost a celý bájný konflikt vygradoval na měřítku osudovosti výše než jen na upachtěnou úroveň typu Pearl Harbor. Skutečně povedené adrenalinové části se tak střídají s nudnými až nezáživnými, které nastolují a rozvíjejí vztahy mezi postavami nikterak důležité pro rozvoj hlavní zápletky (a to navzdory tomu, že postavy sami o sobě jsou skvělé - narcistický Pitt je velký tahoun, rytířský Bana příkladný klaďas, Brian Cox slizký záporák a Sean Bean měl dostat jako sympatický Odyseus vlastní sequel, to Hollywoodu nikdy neodpustím). Dohromady to celé obstojí jako parádně nasnímaný a ozvučený spektákl pro kino, ale duši to má navzdory velkohubosti stejně prázdnou jako žaludky somálských dětí. 65%

    • 6.5.2018  11:46
    Ecce homo! (1928)
    ****

    Vystihnout ve 100 minutách všemožné emocionální stavy v soužití dvou mladých lidí není jednoduché a občas to taky lehce skřípe, ale velikost a úroveň téhle filmařiny to nijak neshazuje. Tempo je v první polovině úžasné a s postavami je nám dobře, aby se v druhé části výrazně zpomalilo a na diváka doléhaly objemné sociální a rodinné myšlenky. A přestože ona druhá půlka nedokázala držet mou pozornost soustavně, výsledné pocity jsou dostatečně silné a pozitivní. Ve dvacátých letech rozhodně nejlepší motivace do života, jakou si mohli Američané na filmovém plátně představit...

    • 6.5.2018  11:36

    Monumentální fantasy pohádka, která má snad všechno - loupežníky, princezny, zlé mocnáře a obludy v podzemí. A kupodivu to drží pohromadě mnohem lépe, než byste na základě data výroby soudili. Fairbanks byl nejen skvělý ekvilibrista, ale i charakterní sympaťák (takový Belmondo němé éry), a Walsh měl vyprávění v krvi. Být to o půl hodiny kratší, skákám nadšením, i takhle ale hodně vyvážená relaxační zábava, v níž se obtížně hledá nějaký vyloženě úsměvný filmařský fail.

    • 5.5.2018  23:47

    Jestli existuje jeden jediný příklad vynikajícího a zároveň tematicky důležitého snímku, je jím právě Schindlerův seznam. Kdy jindy na vás taky dolehne nepopsatelná hrůza a zahanbení z právě viděných lidských skutků, nasnímaných v té nejděsivější, ale současně i nejkrásnější představitelné černobílé kompozici? Scéna s holčičkou v červeném kabátě, procházející jako symbol barevné nevinnosti skrze nefalšované peklo, je zřejmě nejsilnějším výjevem, jaký jsem kdy ve filmu viděl, a pokaždé mi vhání slzy do očí. A i kdyby byla jediná z celého filmu, už ho nikdy z hlavy nevyženu – ale ona není, ani zdaleka. Masterpiece…

    • 5.5.2018  23:45

    Kdo tuhle geniální jízdu napříč dějinami dobrodružných a stylistických vzorců nebere za absolutní kult, je zralej na psychiatra. Spielberg s Lucasem stvořili novou formu zábavy, která s trochou štěstí nezestárne ani za 1000 let. Příklad stoprocentně fungující aplikace přežitých žánrů a odkazů na dominantní a zábavný filmařský rukopis. Hravé a strhující propojení bájných mýtů s reálnými tematickými podklady. Dokonalá hudba a kamera. Prďácký Harrison Ford a dost možná nejikoničtější postava filmové historie. A tak dále, a tak dále…

    • 5.5.2018  23:43

    Srdcovka. Má to sice své mouchy a trojice megasympatických upírů si v prostřední části vybírá slabší hláškovací chvilky, ale tenhle svérázný dokument (sorry, mockument) prostě nejde nemilovat. Waititi a Clement to vzali za poctivý konec a naservírovali divákovi unikátně vtipný a detailní průřez upírskou mytologií, v němž všechny ty jinak ohrané motivy kolem noclehu v rakvích nebo upálení na slunečním světle dokázali podat originálně a zároveň účelně, aby příběh pouze nesekundoval minutovým gagům – každá vedlejší postava tak má důležitou roli ohledně odkrývání celého dobře promyšleného fikčního světa nebo adaptace upírů na moderní dobu, v níž žijeme. Celé by to určitě fungovalo nejlépe jako několikadílný sitcom a těch 5* posílám hlavně díky vrozeným sympatiím k především Waititiho smyslu pro humor, ale přesto velká sranda a z jistého úhlu pohledu i studnice moudrosti – zdejší problémy spolubydlících kolem mytí nádobí a uklízení totiž docela věrně odráží soužití vysokoškolských studentů na společném bytě. Sám bych mohl vyprávět…

    • 2.5.2018  19:07

    Bezpochyby krásný příběh, který umí dávat křídla. Ale třeba (byť je to srovnání hodně nadnesené) oproti podobně vůli podněcujícímu Shawshanku se to rychle okouká a původní nadšení se ztenčuje. Pořád se na to podívám stokrát radši než na většinu amerických komedií posledních let, ale nehynoucí kulty bych hledal přeci jenom jinde...

    • 1.5.2018  19:41

    Hodnotím pouze to, jak moc jsem se u toho pobavil - a co vám budu nalhávat, nasmál jsem se dost. Nespoutaný osmdesátkový feeling plný nahotinek, umělého gore a vlezlých disco songů je tu přítomen v takové míře, jakou nemá ani hrudník Pamely Anderson, a když na scénu konečně (po značně útrpné první čtvrthodince) nastoupí toxický superhrdina s mopem (Marvel v tomhle ohledu fakt těžce zaspal), započne hodně zábavný náhul. Je to samozřejmě za všech okolností dementní, herci jsou příšerní a logika jednání na bodu mrazu, jenže zároveň je to roztomile nadnesené a chvílemi až nebezpečně nahláškované a sebeparodické. Patříte-li mezi fanoušky podobně neseriózních zákoutí kinematografie, určitě jste vždycky snili o tom vidět monstrum z odpadků, jak si vesele poskakuje se sexy přítelkyní při západu slunce - tady to dostanete i s úroky...

    • 1.5.2018  11:52

    Bertolucci sice nevypráví s precizností Davida Leana, ale přece se mu daří vytvářet naprosto pohlcující formální kulisu, v níž je každý záběr jako z umělecké galerie a každý hudební motiv způsobuje příjemné mrazení v zátylku. Druhá polovina už je poměrně rozvláčná a zkratkovitá, zato ta první aspiruje na pozici nejkrásnější životopisné fresky vůbec. A jelikož režisér zručně zvládá i balancovat na dvou příběhových liniích a důmyslně mezi nimi přepínat, k opojným audiovizuálním hodům se přidává i inteligentní a hodnotný portrét jedné velké osobnosti (už ne tak historické etapy, která je jen v náčrtech nastíněna). Vtěsnat to všechno do 130 minut, byl by to hotový poklad...

    • 1.5.2018  10:07

    Je úžasné, že se povedlo celý dokument koncipovat tak, aby kromě cinefilů zaujal stejnou měrou i úplně všedního diváka. Okey, všichni do jednoho určitě ve 108 statických záběrech zalíbení nenajdou, ale přesto smekám před Frémauxem, který si dal tu práci a vdechl těm úplně nejklasičtějším dílům kinematografie takhle nový dobrodružný nádech a pocit radosti z objevování prvních krůčků dnes nejvlivnějšího globálního média. A potitulková sekvence je lepší než všechny od Marvelu. :D

    • 30.4.2018  17:14
    Orlando (1992)
    ****

    Dílo obtížně přirovnatelné k čemukoli jinému, co jsem kdy viděl. Vyprávění o nesmrtelné(m) ženě/chlapovi sice znesnadňuje divákovi možnost napojení na hlavní postavu, ale zase nepostrádá sympatický humor, nadhled a spoustu zajímavých myšlenek, o nichž přímo nutí diváka přemýšlet (hlavní postava se často dívá do kamery a oslovuje publikum). Tilda Swinton se pro tuhle roli narodila a Sally Potter kočíruje tuhle feministickou kostýmní maškarádu s pbdivuhodnou formální výřečností a stabilitou. Doporučuji...

    • 30.4.2018  17:01

    Snaha skloubit nejklasičtější z klasických detektivek s moderními filmařskými postupy je chvályhodná, ale ne úplně zvládnutá. Oceňuji Branaghovu jasnou vizi, odvahu přijít s vlastními nápady a konečně i absolutní oddanost příběhu a hlavní postavě, jenže ve výsledku schází jediná pamětihodná pasáž a hlavně ve druhé polovině se najede na monotónní staromilnou notu, která příliš neladí s úmysly natočit energickou verzi případu rozvážného intelektuála. Kouká se na to sice moc moc hezky a hvězdné obsazení potěší, ale pořád je to víc předvídatelné a míň cool, než by bylo optimální...

<< předchozí 1 2 3 4 16 32 47 62
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace