TwoFace

TwoFace

Elgilion ‎‎‎‎

Česko
#TheSnyderCut

homepage
Twitter: Elgilion

12 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 6 7
    • 31.12.2020  02:20
    Hra o trůny (TV seriál) (2011)
    *****

    „When you play the game of thrones, you win or you die. There is no middle ground.“ HBO už léta hraje svou vlastní neuvěřitelně silnou seriálovou hru a prakticky každým svým počinem válcuje konkurenci. Nejinak je tomu i u Game of Thrones, jednoho z vrcholů seriálové tvorby a perfektní adaptace, jejíž úspěch budoucí seriály jen těžko napodobí. Jelikož jsem se ještě nestačil prokousat celou knižní předlohou, nebudu srovnávat. Čím mě Hra o trůny rychle zaujala jsou naprosto dokonale napsané a fantasticky zahrané postavy. Jsou jich zde desítky a skoro dvě série mi trvalo, než jsem se pořádně zorientoval kdo je kdo a kdo je s kým příbuzný. Každý si najde své oblíbené i nenáviděné postavy. Všechny jsou perfektně napsané a zahrané, a většina naprosto morálně šedá. Je sice celkem jasné, kdo mají být ti hodní a kdo zase ti zlí, jenomže sympatické postavy se najdou na obou stranách. Vše je zasazeno do skvěle vytvořeného a uvěřitelného světa se zajímavými kulturami a historií. Fantasy prvky v seriálu zpočátku ustupují velmi do pozadí (pořádně na ně dojde až v posledních třech sériích) a tvoří jen pouhou kulisu. Mnohem více pozornosti je věnováno intrikám, politice, rozhovorům a práci s postavami. Sledovat jak všichni intrikují proti sobě navzájem a bodají si kudly do zad je skutečně napínavé. Všechno tohle drama je navíc nečekaně odlehčeno skvělým humorem. A tak ještě jednou, do třetice všeho dobrého, vyzdvihnu dokonalé herecké výkony. Velkolepá výprava, kostýmy, lokace, epická a krásná hudba, efekty (naprosto skvělí draci), úžasné a dechberoucí zpracování bitev a soubojů; ohromný rozpočet se zkrátka promítá do všeho a Game of Thrones víc než seriál připomíná dlouhou sérii epických a skvěle natočených filmů. Vadí mi snad jen občas až přílišná roztříštěnost děje. Postavy třeba několik epizod pouze přešlapují na místě a čekají, až na ně přijde řada, nebo se několik epizod přesouvají mezi lokacemi. Když se ale všechny figurky na šachovnici ve správném momentě dostanou na správná místa, děj často vygraduje v nečekaný moment, který překvapivě naprosto změní celý průběh hry. Zvlášť zmínit musím dnes již pověstnou a nezapomenutelnou Rudou svatbu, neuvěřitelně krutý moment, který naprosto převrací všechna divákova (i čtenářova) očekávání. Právě tahle nepředvídatelnost dokáže diváka naprosto pohltit a vtáhnout do osudů jednotlivých postav. Největším mínusem seriálu je příběhová linka s Bílými chodci, která po celou dobu působí celkem nadbytečně a její rozuzlení v poslední sérii je až na pár momentů zklamáním. Ke konci samotné hry o trůny moc výhrad nemám. Náznaky toho, jak to všechno skončí se objevovali už několik sérií dopředu. Snad jenom příběhová linka Daenerys a Jona by si zasloužila trochu propracovanější konec, ale věřím Martinovi, že to nakonec napíše lépe.

    • 27.12.2020  22:30

    „You can only have the truth. And the truth is enough. The truth is beautiful.“ Tak já opět půjdu proti proudu a s čistým svědomím budu WW84 vychvalovat. Protože si to zaslouží. Protože tenhle film má duši a protože udělal příšerný rok 2020 o něco lepší. A to svým poselstvím, které je stejně jako v případě prvního dílu opět důležité a reflektuje svět, ve kterém žijeme. Právě témata, kterých se WW84 dotýká, jsou v tomhle roce obzvlášť na místě. Jak může někdo v roce 2020, po tom všem, co jsme letos zažili a viděli, označit poselství tohoto filmu – lásku a pravdu, a že bychom se o tyto hodnoty měli snažit a považovat je za nejvyšší lidské ideály, jako směšné, kýčovité, naivní či ohrané? Je rovněž zajímavé, jak WW84 skrze své záporáky reflektuje nejenom současnou Ameriku, ale i celý svět, lidské myšlení a vlastnosti jako narcismus, megalomanství, sobeckost, touhu po moci a touhu po „té další nejlepší věci“. Jak je u DC (až na výjimky) zvykem, jsou záporné postavy opět skvělé. Především Pedro Pascal, na kterém je vidět, že si svou roli opravdu užil a lehce si krade scény pro sebe. Gal Gadot mi připadala ještě krásnější než kdy dřív a upřímně si už v roli Wonder Woman nedokážu představit nikoho jiného. S Chrisem Pinem opět tvoří úžasnou dvojici. Patty Jenkins skvěle pracuje s postavami a na rozdíl od jiných superhrdinských filmů se WW84 mnohem víc než na akci soustředí na psychologii postav, což rozhodně není na škodu a mnohem více to sedí k hlavním tématům filmů. Když už na akci dojde, je opět bezvadná a doprovázená skvělou hudbou od samotného mistra Zimmera, který zkrátka superhrdinské soundtracky umí nejlépe. Hlavní motiv mi bude v hlavě znít ještě dlouho. Z Wonder Woman se zde konečně stává šampiónka pravdy a lásky, která právě pomocí těchto „super schopností“ zachrání svět. Její závěrečný projev, kdy Diana promlouvá přímo k divákovi, patří k jedněm z nejsilnějších momentů a krásně se v něm odráží i současná situace. Jak kdysi řekl pan prezident Havel: „Pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí.“ A to je i hlavní poselství nové Wonder Woman. Poselství, které je obzvlášť v dnešní době, kdy se na nás lež a nenávist valí ze všech stran, důležité vyslyšet. Sice těch filmů letos moc nebylo, ale i tak je pro mě WW84 filmem roku.

    • 20.12.2020  19:30

    Úžasňákovi jsou parádní poctou stříbrnému věku superhrdinů a bondovkám, a také jeden z nejlepších superhrdinských filmů všech dob. Pixaru se povedlo vytvořit akční film pro všechny věkové kategorie se skvělým příběhem s překvapivě dospělou zápletkou, bezvadným humorem, skvěle napsanými dialogy, a to vše doprovází bezvadný soundtrack. Nadčasová klasika, která hravě strčí do kapsy velkou většinu hraných filmů podobného žánru. Když se ohlédnu zpět, byl to nejspíše tento film, který ve mně probudil lásku k superhrdinům a komiksům, a za to mu patří velký dík.

    • 19.12.2020  23:15
    Dracula (1992)
    *****

    Coppolův Dracula je nejspíše nejvěrnější adaptací nesmrtelného Stokerova románu. A zcela určitě je tou nejefektivnější. Vizuální efekty, kostýmy a kulisy naprosto dokonale vytváří atmosféru gotického hororu a romance. Postava Draculy dostává mnohem více prostoru a na rozdíl od románu není pouze monstrem, které je třeba zničit, nýbrž postavou, ke které divák snadno cítí sympatie, a to i díky perfektnímu podmanivému hereckému výkonu Garyho Oldmana.

    • 4.10.2020  23:45
    Mafiáni (1990)
    *****

    „As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster.“ Kultovní klasika mafiánských filmů, která inspirovala mnoho dalších děl, včetně naší české Mafie. Bezchybná režie a scénář, vynikající herecké výkony, ikonické scény, nezapomenutelné dialogy, černý humor, skvěle padnoucí soundtrack,… Tomuto filmu zkrátka není co vytknout. Goodfellas jsou nejvěrnějším filmovým pohledem do mafiánského života. Bez příkras a s morálním ponaučením. Tak, jak to ma být, a stylem, kterým to umí nejlépe jedině Scorsese. Bezpochyby jeden z nejlepších filmů všech dob.

    • 4.9.2020  00:55

    „Never compromise. Not even in the face of Armageddon.“ Jestli chcete dokonale převést komiks na filmové plátno, řekněte Zacku Snyderovi. Tři a půl hodiny dlouhá efektivní podívaná s netradiční narativní strukturou, která po celou dobu nedá vydechnout. Na klaďase a záporáky se tu nehraje, svět se potácí na pokraji atomové války a příběh, který je zpočátku netradiční detektivkou rychle zvyšuje sázky, žene se vpřed do morálně šedého, překvapujícího finále a stejně jako brilantní předloha je tou nejlepší a nejpropracovanější dekonstrukcí superhrdinského žánru, kterou si lze přát. Tomu všemu se dostalo dokonalého technického zpracování podtrženého Snyderovým nezaměnitelným rukopisem a skvěle padnoucí hudbou, která v kombinaci s brutalitou místy evokuje Tarantinův styl. Watchmen lze právem označit za jednu z nejlepších filmových adaptací komiksu vůbec. Co se věrnosti předloze týče, možná i jako tu nejlepší.

    • 3.9.2020  01:35
    Text (2019)
    *****

    Velmi zdařilá adaptace skvělého stejnojmenného románu od Dmitrije Gluchovského. To, že sám autor k filmu napsal scénář, jde poznat a doufám, že bude dohlížet i na budoucí případné adaptace svých knih. Zoufalství, bezmoc proti nespravedlnosti, nicotnost jednotlivce a vypořádání se s následky vlastních činů – filmu se skvěle povedlo zachytit mrazivou a skličující atmosféru knihy, která hlavního hrdinu a čtenáře, potažmo diváka, obklopuje. A to i díky stísněně působící kameře a dobrému hereckému obsazení. Alexandr Petrov zahrál hlavního hrdinu dohnaného k okraji propasti, a následně i do ni samotné, velmi dobře a věrně předloze. Tu z velké a podstatné části tvoří Iljovy myšlenky a úvahy, které je však samozřejmě téměř nemožné převést do filmové podoby. Role smartphonu a zamyšlení nad moderním životem online, a z toho vyplývající kritika, jsou tak nuceny ustoupit do pozadí a život hlavního hrdiny se nepropojuje se smartphonem a životem někoho jiného, do tak velké míry, jako v knize. To by byla snad má jediná výtka k tomuto jinak skvělému filmovému zpracování. Škoda, že si snímek nenašel cestu i do českých kin…

    • 25.6.2020  19:10
    Brooklyn 99 (TV seriál) (2013)
    *****

    „The English language cannot fully capture the depth and complexity of my thoughts, so I’m incorporating emoji into my speech to better express myself. Winky face.“ Absolutně na hlavu postavená pitomost plná humoru, který je místy sázen s takovou kadencí, že zůstává rozum stát. A přitom dokáže nabídnout zajímavé zápletky. Každá z barvitých postav má vlastní styl humoru, ale všichni spolu jako zázrakem ladí. Od Peraltova lehce dětinského humoru, po Holtův deadpan – devadesát devítka má jedny z nejvtipnějších televizních postav. Další důkaz, že sitcomy snímané jednou kamerou bez umělého a trapného smíchu jsou tisíckrát vtipnější.

    • 4.6.2020  01:18
    Aquaman (2018)
    *****

    Aquaman je badass už od devadesátých let, ale v obecném povědomí je stále zapsán jako béčková postava se schopnostmi na nic. Nyní se konečně může pyšně zařadit mezi „cool“ hrdiny, a to i díky Jasonu Momoovi, který si roli opravdu užívá. Epická podívaná s absolutně úchvatným vizuálem a skvěle natočenou akcí. Podmořský svět je nádherný, barevný a naprosto úžasně vyniká ve 4K. Sexy Amber Heard, krásné kostýmy, nejrůznější podmořské obludy, na Aquamana se prostě dobře kouká. I když je film součástí DCEU, překvapivě dobře funguje i sám o sobě. Vlastně nemám moc, co bych vytknul. Možná jen občas zjevné a rušivé CGI a až moc marvelovský humor. Jinak je Aquaman parádní a zábavnou podívanou, která nejvíce zapůsobí svým vizuálním zpracováním.

    • 31.5.2020  23:33

    Komiksový kánon dostává pořádně na prdel. Tým Birds of Prey bez nejdůležitější členky Barbary Gordon prostě není Birds of Prey. Film spíše působí jako divná kombinace Birds of Prey a (nyní už nejspíš zaniklého projektu) Gotham City Sirens. Nějak si nedokážu představit, že by tým, který nám byl ve filmu představen, měl někdy v budoucnu spolupracovat s Temným rytířem. Absence Affleckova Batmana a Letova Jokera zamrzí. Moc rád bych viděl tyhle dva v jedné scéně s Black Maskem, kterého Ewan McGregor ztvárnil skvěle, i když možná až moc šíleně. Co v komiksových filmech naprosto nesnáším je, když je hlavní záporák s potenciálem budoucích příběhů zabit, aniž by jeho smrt měla nějaký větší smysl pro vývoj postav či příběhu. Film se místy až moc snaží být „edgy a cool“, jenže Harley zkrátka není Deadpool a nikdy nebude, nehledě na to, jak moc se DC snaží ho z ní udělat. Nejsem zrovna fanouškem směru, kterým se v posledních letech Harley Quinn v komiksech ubírá. Přesto ale v téhle roli miluji jako vždy úžasnou Margot Robbie, na které je vidět, že roli Harley naprosto zbožňuje a je to ona, kdo táhne celý film. I když bych nejspíš dokázal na filmu najít víc záporů než kladů, stejně jsem si ho užil. Stopáž je tak akorát, film si drží slušné tempo, a co se velmi povedlo je vizuál, hudební doprovod a choreografie akčních scén.

    • 14.4.2020  00:25
    Irčan (2019)
    *****

    Dokonalá filmařina se třemi legendami mafiánských filmů v hlavních rolích od mistra Scorseseho, který tento žánr umí zpracovat tak, jako nikdo jiný. Mafie, odbory, vraždy, to vše ve vzpomínkách na nedávnou historii amerických dějin, která vymizela ze současného povědomí. „Nowadays, young people, they don't know who Jimmy Hoffa was. They don't have a clue. I mean, maybe they know that he disappeared or something, but that's about it. But back then, there wasn't nobody in this country who didn't know who Jimmy Hoffa was.“ Protkán nostalgií, hlavně pak v samotném závěru, je Irčan i metaforou pro konec jedné éry filmu. Zkrátka mistrovský kousek, který je v dnešní době výjimečný i svou stopáží. Tři a půl hodiny dlouhý film sice může místy nudit, to ale není případ Irčana, který si v každé scéně dokáže svou délku obhájit a ani jedna jediná vteřina nepůsobí nadbytečně. Zatraceně dobře napsaný a zrežírovaný film s dokonalými hereckými výkony, který se okamžitě stal klasikou. Tohle je „real cinema“.

    • 6.4.2020  23:40

    Musím přiznat, že jsem očekával suchý a vážný historický film, byl jsem ale neuvěřitelně příjemně překvapen. Dva papežové jsou skvěle natočeným a překvapivě zábavným a vtipným filmem, který je sice na motivy historických událostí, zpracovává je však po svém. Nevím, jestli spolu dva papežové někdy v sakristii Sixtinské kaple popíjeli Fantu a jedli pizzu ze stánku přes ulici, v tomto filmu však ano. Takovýchto scén je v něm plno, a všechny bezchybně fungují a dokáží obě postavy divákovi skvěle přiblížit a zlidštit. Jonathan Pryce (který jakoby papeži Františkovi z oka vypadl) a Anthony Hopkins jsou ve svých rolích naprosto dokonalí. Jejich protiklady a rozpory je postupně sbližují a skrz jejich konverzace se nabízí zajímavý a poučný náhled na moderní církev, i na osobnosti obou mužů.

    • 4.4.2020  23:36

    Skvěle natočené drama o začátku kariéry jedné z nejvýznamnějších žen 20. století. Notorious R.B.G zde úžasně hraje Felicity Jones, kterou skvěle doplňuje její filmový manžel Armie Hammer. Oba dva se svých rolí zhostili naprosto parádně a jsou to právě jejich herecké výkony, které toto právnické drama podle skutečné události táhnou nahoru. Určitě by se z životního příběhu Ruth Ginsburg dalo natočit mnohem víc, ale i tak je On the Basis of Sex dobrým filmem, který dokáže zaujmout (hlavně poslední půlhodina), a který nenásilně a sympaticky prezentuje důležité myšlenky.

    • 17.3.2020  23:55

    Nevzpomenu si, kdy mě naposledy nějaký film vzal na tak emocionální horskou dráhu jako The Theory of Everything. Géniové jako byl Stephen Hawking se rodí jednou za sto let a jeho život je neuvěřitelně zajímavý a inspirativní. Myslím, že toto se filmu podařilo ztvárnit a předat skvěle. Eddie Redmayne je zde neskutečný, roli geniálního Hawkinga ztvárnil nepřekonatelně a bezesporu jde o jeden z nejlepších hereckých výkonů všech dob. Mnohem víc, než jsem čekal, se film soustředí na jeho ženu Jane, kterou rovněž úžasně zahrála má oblíbená Felicity Jones, kterou je pokaždé radost sledovat. Nádherný film, jehož jedinou chybu vidím v tom, že se velmi málo zabývá Hawkingovu vědeckou kariéru.

    • 15.3.2020  19:56
    1917 (2019)
    ****

    Skvěle natočený snímek, který si úžasně dokáže udržet divákovu pozornost, hlavně pak perfektní prací s kamerou, která vás naprosto vtáhne do děje. Iluze, že je vše natočeno na jeden záběr je dokonalá, přesto se však nemůžu ubránit pocitu, že právě tento styl filmu trochu uškodil. Vizuál filmu je nádherný a působivý, ale právě kvůli kameře trochu zaniká a realistické, pro film vytvořené zákopy a stovky komparzistů zůstávají až trestuhodně nevyužity. Přesto je 1917 velmi zdařilým, realistickým a nervy drásajícím zážitkem, jehož potenciál je ale tak trochu nevyužitý.

    • 14.3.2020  01:02

    Zábavný příběh o třech stařících na mizině, kteří už nemají co ztratit a tak se rozhodnou vyloupit banku. Když uspějí, budou mít důstojný důchod. Když je chytí, budou mít postel, jídlo a zdravotní péči zdarma. Skvělý scénář s rozumnou stopáží ani chvíli nenudí, film má spád a sledovat trojici staříků, kteří na stará kolena plánují vyloupit banku, je nesmírně zábavné. Film staví na vynikajícím triu legendárních herců, jejichž přátelství v reálném životě se skvěle přenáší na plátno a všechny interakce a hlášky působí neuvěřitelně přirozeně a vtipně.

    • 10.1.2020  23:50

    Once Upon a Time in Hollywood je jako stroj času, který vás svou atmosférou, skvělou hudbou, dobovými reklamami, nejrůznějšími odkazy, auty, kulisami, prostě vším, přenese do Hollywoodu konce 60. let. Celé to nakonec působí jako taková pohádka, kterou vás Tarantino se svým geniálním scénářem a skvělými herci, v čele s naprosto úžasným duem DiCaprio/Pitt, vezme na nostalgický a zábavný výlet do minulosti. Chybět samozřejmě nesmí i ono tarantinovské násilí. Leonardo DiCaprio s plamenometem je zkrátka něco, co chcete a musíte vidět.

    • 28.12.2019  00:10
    The Mandalorian (TV seriál) (2019)
    *****

    „This is the way.“ Po dlouhých letech jsme se konečně dočkali hraného seriálu ze světa Star Wars. Myslím, že nikdo ale nečekal, že se The Mandalorian stane jedním z nejlepších a nejunikátnějších seriálů posledních let. Série si po celou dobu drží až neuvěřitelně vysokou kvalitu, a ohromný rozpočet jde vidět v každé scéně. Lucasfilm zkrátka nikdy na ničem nešetří a špičkové CGI kombinované s praktickými efekty vypadá naprosto parádně. Epizody jsou správným mixem skvělé akce, humoru a worldbuildingu, to vše říznuté westernem a doprovázeno ojedinělou a nezapomenutelnou hudbou. The Mandalorian skvěle propojuje, navazuje a odkazuje na všechny tři trilogie, seriály a knihy, a má ten správný starwarsovský feel devadesátkového expandovaného univerza. I když je děj seriálu vcelku prostý a přímočarý, dokáže zaujmout napínavými momenty, bezchybně zvládnutou akcí a skvělou prací se zajímavými postavami, které si rychle oblíbíte. Hlavní hrdina je sympatický westernový drsňák s dobrým srdcem. Když byl oznámen seriál s námezdním lovcem v hlavní roli, asi nikoho nenapadlo, že se hlavní zápletka bude točit okolo roztomilého miminka, kterému se hlavní hrdina stane otcem. Roztomilý Grogu je nepochybně srdcem i duší téhle show. I díky němu se Mando a jeho seriál už teď stali kultovní klasikou. Finále druhé série mi zlomilo srdce, ale zároveň mě nechalo neuvěřitelně natěšeného na pokračování. Vůbec celá druhá série je špičkové Star Wars a je naprosto zřejmé, že pomalu, ale jistě Mando směřuje k velkému finále, ve kterém se spojí s ostatními ohlášenými spin-offy a kulminuje tam, kde začíná sequelová trilogie. Jestli jsou The Mandalorian a podobné projekty budoucností Star Wars, tak se nemáme vůbec čeho bát, neboť tahle nesmrtelná sága je u Disneyho v dobrých rukách. I have spoken.

    • 25.12.2019  19:24
    Zaklínač (TV seriál) (2019)
    odpad!

    Jsem velkým fanouškem Zaklínače a tak bych chtěl mít tenhle seriál vážně rád. Jenže to nejde. Tvůrci vzali povídkovou předlohu (která je jako dělaná pro seriálový formát), okleštili ji a to, co zbylo, zmrvili a doplnili stupidním a nudným balastem, který seriál pouze stahuje dolů. Ale začněme pozitivy. Hudba je skvělá (až na tu nechutnou Marigoldovu popovou odrhovačku) a souboje mají celkem dobrou choreografii. Adaptace prvních tří povídek se ještě s přivřeným okem dá považovat za dobrou. Henry Cavill jako Geralt byl velmi dobrá volba, do role mi vážně sedí a řekl bych, že v jeho hereckém projevu se skvěle odráží i fakt, že on sám je velkým fanouškem knih i her. Představitelka Yennefer si mě nakonec taky dokázala získat, což se dá považovat za naprostý zázrak, jelikož tvůrci naprosto zničili její charakter, komplexní postavu přetvořili na feministickou „power fantasy“ a její vztah s Geraltem učinili naprosto bezvýznamným (chemie mezi zaklínačem a čarodějkou je naprosto nulová). Z hlavního tria mi tak vyloženě vadí hlavně herečka Ciri, možná proto, že po celou první sérii působí její postava naprosto zbytečně. A tady se dostáváme k problému, kterým tato adaptace trpí. A to je nános zbytečných, zdlouhavých a nudných scén, které si tvůrci vycucali z prstu, a které především v pozdějších epizodách škodí scénám, které se (velmi okrajově) drží předlohy. Tam, kde se Zaklínač drží předlohy, není problém. Z nějakého důvodu se však tvůrci rozhodli, že zaklínačova a bardova dobrodružství musí přerušovat dvě příběhové linky odehrávající se v naprosto rozdílných časových rovinách. Kdybych neznal předlohu, byl bych ztracen. Seriál se totiž vůbec neobtěžuje s nějakou expozicí, ani se nesnaží uvést diváka do nového fantasy světa. Místo toho vychrlí hned tři příběhové linie, z nichž dvě jsou naprosto zbytečné. Proč sledujeme v první epizodě pád Cintry, když tu samou událost vidíme znovu (tentokrát chronologicky správně) v sedmé epizodě? Proč je Yennefeřin origin roztahán na několik epizod, když by v pohodě stačila jedna, a i ta by byla zbytečná? A jaký smysl mají naprosto bezvýznamné scény s Ciri, dopplerem a černým elfem? Ano, korektnost se nevyhnula ani Zaklínači, který se tak může počítat k dalším klasikám, které padly za oběť politické korektnosti. Svět založený na středověké Evropě je tak multikulturním místem bez jakékoliv logičnosti. Někteří elfové jsou černí, jiní zase bílí. Černoši tu nejspíše osamoceně rostou ze země přímo uprostřed středověkých měst a vesnic, a působí tak jako pěst na oko. Nemluvě o tom, že tato korektnost ironicky bagatelizuje téma rasismu, které knihy tak skvěle řeší prostřednictvím elfů a trpaslíků. Hlavně, když se tvůrkyně dušovala, že k žádným změnám charakterů kvůli korektnosti nedojde a adaptace bude věrná předloze. Jenže skutek utek. Charakterizace některých postav je naprosto jiná a nelogická, často změněná jenom proto, aby seděla k vymyšleným a v konečném výsledku naprosto zbytečným příběhovým linkám. Komplexní, silné a hlavně skvěle napsané postavy ze Sapkowského knih jsou zde zredukovány na jednoduché karikatury. To samé platí i o celém lore. Z prestižní kouzelnické školy se stal Azkaban; nejmocnější říše světa, která je pokrokovou společností s nejmodernějšími technologiemi, vědou a kulturou je banda barbarů v laciných zbrojích; trpaslíci jsou jen lidi s dwarfismem (není to náhodou vůči těmto lidem urážlivé?); z dobrosrdečných dopplerů jsou vraždící psychopati; chytrý humor z knih byl zredukován na co nejčastější opakování slova „fuck“; drak vypadá jako oškubané kuře (a ještě to je wyverna); no a černoši ve středověkých zbrojích zkrátka působí naprosto směšně. Slovanská atmosféra, kterou je Zaklínač znám a která ho odlišuje, se naprosto vytratila a celé to působí jako další generická fantasy, na kterém je místy vidět, jak se až zoufale snaží být novou Hrou o trůny. Takhle to dopadá, když adaptaci kultovní evropské fantasy svěříte do rukou woke Američanky, která sice naprosto nerozumí předloze, kterou adaptuje, ale je natolik arogantní, že upřímně věří, jak skvěle se jí to povedlo a že světu Zaklínače a jeho postavám rozumí lépe, než jejich autor. Kdo čekal, že alespoň v klíčových a ikonických scénách budou tvůrci ctít předlohu, bude zklamán a znechucen. Už od samého začátku celá série vede k setkání Geralta s Ciri. Když k němu ale konečně dojde, jakýkoliv emoční dopad je naprosto ztracen. A to i proto, že povídku o prvním setkání zaklínače a malé princezny v Brokilonu se seriál rozhodl z nepochopitelného důvodu ignorovat. Dokonce ani nezazní ona památná slova: „Jsi něco víc, Ciri. Něco víc.“ Aneb jak totálně podělat jednu z nejdůležitějších a nejikoničtějších scén celého příběhu. S čistým svědomím mohu prohlásit, že starý polský seriál je mnohem lepší a věrnější adaptací, s mnohem větším emočním dopadem, než tenhle netflixovský paskvil, který raději nikdy neměl spatřit světlo světa. Kdybych předlohu neznal a kdybych nebyl fanouškem, asi bych si tuto „adaptaci“ užil mnohem víc. Ale pochybuji. Přitom to začalo celkem dobře. V závěrečných dvou dílech jsem však čím dál víc kroutil hlavou nad nejrůznějšími zbytečnými a hloupými odklony od předlohy, které pro mě seriál během jedné epizody dokázaly stáhnout až na dno. Místy jsem měl pocit, že koukám na lacinou parodii. A to jsem ještě ani nezmínil neuvěřitelně amatérskou kameru, střih a chyby v kontinuitě, které by v žádném případě neprošli ani studentům příslušných oborů. Ve výsledku je netflixovský Zaklínač amatérsky natočenou, špatnou a urážející adaptací. Zklamání roku.

    • 19.12.2019  22:45

    „Confronting fear is the destiny of a Jedi. Your destiny.“ Abrams byl postaven před nelehký úkol završit největší filmovou ságu všech dob, uzavřít příběhové linky z předchozích dvou filmů, vyrovnat se s nečekanými problémy, a přitom potěšit fanoušky tři trilogií. Za sebe můžu říct, že se mu to povedlo, závěr ságy se mi líbil, i když bych pár věcí ve filmu změnil. Celkem jsem se obával předvídatelnosti, která se nakonec filmu nevyhnula a takřka celou dobu se tak sází na jistotu. Trochu mi scházely mi překvapivé momenty, kterých byla plná předchozí epizoda, a místy (hlavně v první polovině) mi děj přišel velmi uspěchaný, některé nové i navrátivší se postavy nevyužité, a některé příběhové linky uzavřené až příliš narychlo. Závěru ságy by rozhodně prospěla půlhodina, klidně i celá hodina navíc. Snad všechny otázky z předchozích dvou filmů však byly zodpovězeny, a to celkem uspokojivě. Návrat největší záporné postavy celé ságy byl proveden velmi dobře a působivě, a otevírá dveře mnoha potenciálním zajímavým příběhům. Jde poznat, že Ian McDiarmid si svůj návrat opravdu naplno užil a jeho Palpatine je ještě děsivější, než kdy dřív. V The Last Jedi hereckým výkonem kraloval Adam Driver, zde mu na paty šlape úžasná Daisy Ridley, jejíž Rey si mě v tomto filmu dokázala získat a zařadit se mezi mé oblíbené postavy. Trio hlavních hrdinů se poprvé za celou trilogii vydává na dobrodružství společně a musím říct, že chemie mezi nimi (hlavně mezi Finnem a Poem) mě neuvěřitelně bavila. Přidejme hláškujícího C-3PO a je o zábavu postaráno. A o tom Star Wars je, ne? Je to vesmírné dobrodružství pro všechny, a přesně tím je i závěrečná epizoda. Jak už je u Star Wars zvykem, je i tento film plný špičkových vizuálních efektů, fantastického soundtracku a úžasné akce. I když se rozhodně nejedná o nejlepší epizodu trilogie (toto místo pevně drží The Last Jedi), je The Rise of Skywalker solidním zakončením nejen nové trilogie, ale i celé ságy. A pokud skutečně máte rádi Star Wars, nezůstane (hlavně během závěrečné půlhodinky podtržené dokonalou hudbou) jedno oko suché. Poslední epizoda skutečně sakra dobře ví, jak ždímat emoce. „I'm Rey. Rey Skywalker." Něco končí, něco začíná. Současnost je zkrátka nejlepším obdobím, kdy být fanouškem Star Wars.

    • 13.10.2019  21:55
    Joker (2019)
    *****

    „The worst part about having a mental illness is people expect you to behave as if you don’t.“ Nevzpomínám si kdy naposledy, jestli vůbec někdy, jsem u filmu cítil to, co při sledování Jokera. Jde o depresivní, temné, syrové a zneklidňující drama, které brutálně přímým způsobem nastavuje společnosti zrcadlo. Joker otevírá diskuze, provokuje, zneklidňuje, místy šokuje, a bez příkras zobrazuje téma psychických nemocí, morálního úpadku společnosti, kultu osobnosti, jak snadné je pro mentálně narušeného člověka dostat se ke zbrani, lhostejnosti ke společenským problémům, a dalších, před kterými společnost často zavírá oči a pak jen překvapeně zírá na tragické následky. Neklid, napětí, úzkost, to vše se skrz atmosféru, kterou film vyvolává, přenáší na diváka. Sledovat Joaquina Phoenixe a jeho šílený smích je fascinující, mrazivé a zneklidňující. Postava Arthura každou scénou propadá hlouběji a hlouběji šílenství a vlivem okolí přichází i o to málo, co ho drželo alespoň trochu příčetného. Jak Arthur postupně odhaluje svou traumatickou minulost, jeho duše a mysl se rozpadají, a z chlápka, se kterým jste ze začátku soucítili a fandili mu, se stává monstrum, které spouští lavinu události vedoucí k tragédii. Joker je naprosto dokonalou psychologickou studií. Snad nikdo po zhlédnutí tohoto díla nemůže zůstat lhostejný k tomu, co právě viděl. Joker je pro mě jednoznačně filmem roku, dost možná i filmem desetiletí. Působivý retro vizuál, skvělá kamera, dokonalá hudba, to všechno skvěle tvoří depresivní atmosféru Gothamu, která podtrhuje a dotváří naprosto dokonalý herecký výkon Joaquina Phoenixe. Ta řada cen za nejlepšího herce završená Oscarem je naprosto zasloužená a sledovat Phoenixe na cestě za zlatou soškou, jak sbírá jedno ocenění za druhým, bylo úžasné. Jeho Joker je totiž ukázkou herectví té nejvyšší úrovně. A i přesto, že je každý filmový Joker naprosto jiný a srovnávat je tak asi není úplně fér, si myslím, že žezlo nejlepšího filmového Jokera nyní právem získal Joaquin Phoenix. A překonat ho se možná už nikomu nikdy nepodaří. Tento snímek je nezapomenutelným uměleckým dílem, které by měl každý vidět. Put on a happy face and don't forget to smile!

    • 15.9.2019  01:00
    Tolkien (2019)
    *****

    „Tell me a story – in any language you want.“ Na film podle života mého nejoblíbenějšího spisovatele jsem se hodně těšil, ale vůbec jsem nečekal, že ve mně toto dílo, které je bezesporu dílem uměleckým, zanechá takový dojem. Příběh o přátelství, lásce a dobrodružství. Filmařsky precizní dílo, při jehož sledování je zřejmé, že bylo natočeno s láskou a úctou, jak k samotnému Tolkienovi, tak k jeho příběhům. Sice ve filmu není vše historicky přesné, mnoho věcí z Tolkienova života je vynecháno, pár jich je přidáno nebo upraveno, a na samotné Tolkienovo dílo se film soustředí jen minimálně. Přesto se jedná o krásný, skvěle natočený, magickou hudbou podkreslený, inspirativní a emotivní film se skvělými herci, který mě dokázal naprosto vtáhnout do děje. Velmi nedoceněný a zcela neprávem opomíjený snímek. Helheimr!

    • 8.8.2019  22:19

    Přímé pokračování Supermanovy smrti je opět nesmírně povedenou záležitostí, která si stále uchovává vysokou kvalitu předchozích filmů a zároveň překvapivě navazuje i na úplně první film ze série. Velice povedená akce, spletitý příběh a skvělá animace. Sice se od předlohy odklání ještě víc, než první část, ale to je dost možná i dobře.

    • 8.8.2019  00:42

    Vážně jsem nečekal, že nejnovější (vlastně už třetí) adaptace Supermanovy smrti bude tak povedená. Troufám si tvrdit, že dokonce překonává předlohu, na které se už bohužel začíná podepisovat zub času. Drsná akce, silné emoce, překvapivě i skvělý humor, a hlavně naprosto epická závěrečná bitva s Doomsdayem. Tahle adaptace se nesmírně podařila!

    • 8.8.2019  00:36

    Původní předloha dostává pořádně na frak, hlavní zápletka je pozměněna, postavy nahrazeny nebo rovnou vystřiženy, a samotný závěrečný twist naprosto jiný. Ale celou dobu se jedná o zábavný film s úžasnou akcí, který jsem si celkem užil i přesto, že stupidně a zbytečně mění předlohu.

    • 4.6.2019  15:21
    Černobyl (TV seriál) (2019)
    *****

    „A just world is a sane world. There was nothing sane about Chernobyl.“ Nemám slov. Série Černobyl je mistrovské dílo od začátku do konce, které naprosto každý musí vidět. Začíná v momentě výbuchu, a už od začátku se nesnaží absolutně nic idealizovat. Sice si občas tvůrci neodpustili nějaké ty nepřesnosti kvůli dramatickému efektu, ale jinak jde o celkem přesnou rekonstrukci událostí. Od okamžitého zásahu hasičů, přes vypořádávání se s následky katastrofy, až po rekonstrukci toho, co se vlastně stalo, než došlo k nejhoršímu. Ty nejděsivější příběhy jsou ty pravdivé a o událostech největší jaderné katastrofy v dějinách to platí dvojnásob. Sovětské prostředí je ztvárněné velice přesvědčivě, realisticky a do nejmenších detailů, což jen umocňuje už tak nervy drásající a mrazivou atmosféru. Radiace doslova sálá z obrazovky a zneklidňující hudba podtrhává neuvěřitelně emočně silné momenty. Těch je, hlavně zásluhou naprosto fantastických herců, nepočítaně. I když po celou dobu víte, co se stane a jak to nakonec vše dopadne, budete naprosto pohlceni a bude vám fyzicky a psychicky špatně, až na vás na konci posledního dílu ta neuvěřitelně těžká emoční zátěž dolehne. A je to v samotném závěru posledního dílu, kdy si uvědomíte, co všechno slovo Černobyl znamená. Hasičům, likvidátorům a dalším hrdinům, kteří se podíleli na záchraně světa patří nekonečný dík.

    • 8.5.2019  22:23

    Bláznivá směsice skvělých nápadů odehrávající se ve svém vlastním malém milém světě, se skvělým hereckým obsazením, v čele s naprosto úžasným Ralphem Fiennesem. Poetické, místy bizarní, místy připomínající disneyovku. Co okamžitě zaujme je kamera a úžasný střih, obojí dělající z filmu umělecké dílo.

    • 21.3.2019  21:44
    New Game + (TV pořad) (2019)
    *****

    Re-Play je mrtev, ať žije New Game +.

    • 27.12.2018  14:52
    Titans (TV seriál) (2018)
    *****

    „Walking away from bad feelings is easy. It's much harder to take the blow and come back for more, but that's what a family does. If you can unite, you can face any threat. But if darkness arrives while you're still cast apart, I truly believe that none of you will survive. If you won't protect one another, who will?“ Titans jsou obrovské překvapení. Z původních příběhů o týmu teenagerů DC udělalo dospělý, temný, místy i brutální a hororový příběh s atmosférou prvních dvou Snyderových DCEU filmů. To vše je zasazeno do širokého světa DC – seriál je plný odkazů na Batmana a další hrdiny. Titans proto nepůsobí povrchně a uměle jako jiné komiksové seriály, ale dává divákovi pocit, že svět žije i mimo příběh hlavních hrdinů. Herecké obsazení je výborné, akční scény rychlé a drsné, realismus a komiksovost správně promíchané,… Tohle se skutečně povedlo!

    • 23.5.2018  22:35

    „Assume everyone will betray you, and you will never be disappointed.“ Solo měl od začátku potíže – hlavně mnoho nepřejících „fanoušků“, ale taky představitele hlavní role, kterému nikdo nevěřil. O to větším úspěchem film je. Po celou dobu se jedná o skvělou akční a zábavnou jízdu, která dává vyniknout úžasnému vizuálu plnému dechberoucích záběrů doprovázených epickou hudbou. Alden Ehrenreich příjemně překvapil a roli Hana Sola dělá velkou čest. Jeho ztvárnění postavy mám čím dál raději. Kromě Chewieho mu skvěle sekundují i krásná Emilia Clarke a jako vždy úžasný Woody Harrelson. Hlavní hvězdou filmu je však Donald Glover a jeho Lando, který je naprosto famózní a krade si všechny scény jen pro sebe. Film si na maximum užije hlavně ten, kdo zná seriály, komiksy a knihy. Spousta odkazů zasazuje snímek hluboko do zbytku univerza. Hlavně při jedné ze závěrečných scén může být běžný divák naprosto zmaten. Solo začal jako očekávaný neúspěch, ale stal se z něj překvapivě skvělý film a ještě lepší Star Wars. Rozhodně si zaslouží úspěch a taky sequel nebo hned dva.

<< předchozí 1 2 3 4 6 7