Lupes

Lupes

Lukáš Pešout

okres Svitavy
Evangelický farář z Telecího

LinkedIn: Lupes

4 body

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 5 6
    • 1.4.2019  21:41

    Velmi komorní a věrohodné zpracování bez větších přesahů, symboliky či dalších motivů. Proč taky. Život umí být při vší své dobrodružnosti velmi přímočarý a velcí hrdinové obyčejní. V tomhle filmu jen všichni "dělají dobře svou práci", včetně postav záporných. A to je také jediná malá kaňka na jinak výborné, čisté studii lidského faktoru - je to příliš... americké. Tedy příliš idealistické, příliš adorující lidstvo, člověka i Ameriku. Je to film plný hrdinů a typicky americký patos tak přece jen ubírá jednu *.

    • 21.1.2019  23:59
    Zločin (1983)
    **

    Dětské trauma hořící ženy ve výtahu ve mě dlouho zůstávalo. Francouzské kriminálky u nás za komunismu chodit mohly, neb rády zobrazovaly bezútěšný a "prohnilý svět kapitalismu". Byly tehdy opravdovým zjevením, jejich neoprávněnou glorifikaci smývá až dnešní střízlivé srovnání s další žánrovou filmovou tvorbou. Velmi slabý motiv zločinu, zápletka i jednání jednotlivých postav jsou dnes důvodem, proč kroutím hlavou a říkám si, jak je možné, že mě to jako dítě tak vzalo? Nudná a nevěrohodná pitomost bez charisma i postav, s nimiž byste se mohli ztotožnit. Jedna * za muziku. Ta vyčnívá dodnes.

    • 4.1.2019  23:10
    Mráz (TV seriál) (2016)
    ***

    Skvěle vystihl Cervenak, o mnoho lepší než kniha (to je opravdu strašná hámotina), ale stále vlastně jen průměrná a trochu za vlasy přitažená hra na Mlčení jehňátek.

    • 3.1.2019  00:06
    Schmitke (2014)
    **

    Na psychedelický film tomu chyběla Lynchovská odvaha, na thriller absentovala dramatická zápletka i jakákoli dynamika (o ukončení příběhu nemluvě), na sociální sondu to příliš klouzalo po povrchu a upínalo se to k pouhé vizualizaci veřejného života. V zásadě dobrý nápad, výborné vykreslení atmosféry, parádní lokace, dobrý herecký výkon Petera Kurtha. Jenže chyběl jasný záměr a cíl. Jaká byla vize autorů zůstává tajemstvím. Možná to bylo jen takové... hraní či pohrávání si.

    • 29.12.2018  13:40
    Kouzelník Žito (TV film) (2018)
    odpad!

    Po 20 minutách odešel syn, dcera usnula o pět minut později. Já to vydržel jen o chvíli déle. Nudná, užvaněná pohádka? Kdyby jen to. Bohužel se k tomu přidávají ad absurdum dotažená klišé současnosti o teatrálním pacifismu, bezpohlavnosti, oslavě českého kverulanství a rebelie. V podobných situacích se záchranou stává zlo a jeho spojenci, jenže i ti tentokrát probouzejí výsměch. Nebo je snad propuštění z armády nejvyšší mírou trestu, jakého je temná strana schopna? Smutně jsem vzpomínal na "Máchale, spadlo ti to! Asi vítr"... Přidrzlé komentáře a naivní představy o světě lze očekávat od pubescenta, ale Zelenkovi je 64! Opravdu si spolu s ním umíte představit, že armádní velitel nedokáže své vojáky srovnat? A pakliže ano, a podobné "legrácky" vás baví, je otázkou, co po svých dětech, svém království či své armádě vlastně chcete...

    • 24.12.2018  00:58

    Ono je to takové moc šestákové, naivním ztvárněním podsvětí i společenských vrstev to připomíná Osvobozené divadlo a filmy V+W. Herecky ovšem vedeno spíš jako němá groteska, herectví bez přehrávání si udržel jen Brodský. Ocenění si zaslouží nápad a především odvaha jej realizovat. A kdo viděl Face/Off, jen si cimrmanovsky potvrdí, že "zlaté české ručičky opět nesklidily úspěch, byť předběhly dobu..." :)

    • 10.12.2018  01:18
    Invaze (2007)
    **

    Pramálo logiky, kýčovitý happyend, ale docela dobré uchopení zombie žánru, resp. po všech těch upírech a emzácích bylo fajn vidět docela poklidně zvládnutou invazi bez nevěrohodného skákání, křepčení a Xmenských výkonů..

    • 9.12.2018  21:08

    Předčasný vrchol Troškovy tvorby. I tak na tři *.

    • 9.12.2018  21:07
    V peřině (2011)
    ****

    Příjemné překvapení, taková stylovka, obrazově výborná. Alenka v říši české peřiny, škoda, že počítačová animace neměla tehdy ještě potřebnou kvalitu. Ale režisérovo vidění mne uchvátilo. Jako rodinný muzikál taky paráda (prostě k tomu tenhle typ muziky patří), skvěle roztančené... Jen ten sled vyprávění je šílený. Ublížil tomu nejspíš střih na úkor písní. Ukoptěné odhalování zápletky nahečmané do pár dialogů mezi písněmi, málo prostoru mnoha úžasných motivů. Ale za ten nápad, obraz i vtip (!) dávám téměř plný počet, protože jsme si u toho po dlouhé době báječně odpočinuli.

    • 19.11.2018  00:43

    Krása, staré dobré filmařské řemeslo, pomalé vyprávění, přesto nechybí napětí a nenudíte se. Hlavní hrdinka je křehká, přesto jednající, a to mnohem přesvědčivěji než kdekterá akční hrdinka dneška. Vytváří se tak úžasný souboj dvou hrdinů, muže a ženy, aniž by došlo k překrytí či záměně jednoho pohlaví za druhé. Prostě ona zůstává křehkou ženou, on drsným chlapem, přesto se nedá říci, že by ona nutně tahala za kratší konec provazu.

    • 11.11.2018  23:18
    Ostrov (2005)
    **

    Michael Bay točí sra...Ale tohle mělo krom klasicky málo uvěřitelné akce, spousty nelogičností a plytkého závěru jednu devizu. Vlastně dvě. Ewan McGregor hraje jako vždy dobře. A především, má to dobrý námět! Skvělý nápad, který vás minimálně v první půli udrží v napětí a jistém očekávání. Bohužel pak začne tvořit Michael Bay.

    • 5.11.2018  01:18
    Dobrodruh (1983)
    **

    Morricone rozechvívá už v titulcích, tohle je jeho zlatá doba. A příběh? Je to pitomost bez špetky uvěřitelnosti, snad tomu ublížila režie a střih, neb to působí jako sled horkou jehlou pospojovaných chlapáckých scének. Belmondův "šarm" je však naplno přítomen, frajeřina stíhá frajeřinu, nic se nekomplikuje. Dobrodruh je zkrátka naprosto zaměnitelný za mnoho podobných Belmondových filmů... ale koho to zajímá? Byla 80' léta, kosmopolitní Francie ještě fascinovala a věci se zdály tak jednoduché.

    • 29.10.2018  23:02

    Po režijní i herecké stránce řemeslně dobře odvedená práce, postupné a spíše emocionálně budované napětí, výborný McGregor; tím chvála končí. Konspirační strašení CIA je zde bohužel ubohé, zápletka proto nevěrohodná a Roman Polanski evidentně šlápl vedle s námětem. Nemůžu se zbavit dojmu, že veškeré Harrisovy náměty jsou ve své podstatě jalové a staví na základním nepochopení veřejně sdílených tajemství. Ano, v diktatuře mohou veřejné deklamace toho, co stejně všichni tuší, vést k ohrožení života, nicméně ne proto, že by někoho překvapily či něco neznámého objevily. A v demokracii? Tam nejen že nikoho nepřekvapí, ale ani nezaujmou a neohrozí. Proč taky. Harris je tak bohužel jen tradentem průměrných konspiračních teorií, jejichž největším zločinem je, že jsou k uzoufání nudné a bez překvapení.

    • 10.10.2018  14:00
    Štír (1973)
    **

    Opravdu veliká nuda, libující si v málo uvěřitelném polidšťování sovětských agentů, jisté démonizaci CIA a nejasném scenáristickém záměru. Pocta Burtu Lancasterovi moc nevyšla; napsat mu akční scény bylo velikou chybou, mělo zůstat u zkušenosti nahrazující svaly. I proto Alain Burta znatelně zastínil. Kdyby byl víc rozveden přece jen překvapivý závěr a motivy jednání jednotlivých postav se jím po celý film řídily, bylo by to o fous lepší.

    • 9.9.2018  15:03

    Mám "Neesnovky" rád, ale tahle měla tak ubohý scénář a tolik konspirativně absurdních děr v logice, až se na to nedalo koukat. Jednoznačný pokus o druhý NON-STOP. Letadlo nahrazeno vlakem, časová tíseň, paranoia i soupeř, který je vždy o krok napřed, to vše zůstává. Jenže tentokrát mnohem hůře, je to tak pitomé, až je to vlastně úsměvné. Motiv jednání těch "zlých" mi (jako u většiny filmů) zůstává utajen. Ach, jak rád bych potkal filmového zlouna, který jedná logicky a chytře.

    • 7.3.2018  21:06

    Martin McDonagh mě příjemně překvapil. Znal jsem ho jen jako zástupce generace, která prvoplánově nadužívá vulgaritu i násilí bez dalšího přesahu; on sám se navíc postuluje jako mluvčí dělnických a vesnických buranů a v duchu jejich sebestřednosti je naštvaný na všechny a všechno. JENŽE! Tenhle film překvapuje v každém okamžiku už jen tím, že nemilosrdně šije i do vlastních řad. Dělá to pravda bez moralismu či empatie a soucitu, nehodnotí, kupí hrubé na hrubé a v duchu programové netečnosti si to pouze užívá. Je to ovšem pořád příjemnější, než trendy morality ala gender, Me too či sexual minority. McDonagh navíc natočil konverzační příběh se skvěle vystavěnou zápletkou; perfektní scénář si vystačí s malým prostorem maloměsta a svérázným vykreslením postav, z nichž žádná není vlastně šťastná. Velmi to připomíná práci bratří Coenů, a ty já můžu.

    • 27.2.2018  19:30

    Řemeslně velmi dobře provedené dílo, dobrý střih, spád děje, herecké výkony, hudba... Uvěřitelné jsou i motivy jednání jednotlivých postav, scénář nemá logické díry. Tak proč jen ***? Chybí tomu moment překvapení, napětí, ztotožnění s hlavním hrdinou... Nestačí ani plus za ojediněle kritický pohled na fungování komunistické policie (1967) či otevřený konec (a tedy i absenci happyendu na závěr - závěrečného soudružského přijetí věrného soudruha jsem se bál zbytečně).

    • 21.2.2018  21:24

    Název filmu slibuje pravdivý příběh. Ano, historicky věrné reálie, krajina, folklór, to vše je dozajista plusem filmu. Po všech dřívějších ideologických a manipulujících zpracováních Jánošíkova příběhu stačilo ale zůstat u toho. A byl by to biják. Kratší, trochu nudný (Jura zřejmě skutečně nikoho nezabil), ale zajímavý a snad i zhlédnutelný. Jenže se tak nestalo, neb se přidala režisérská ambice natočit film o lásce, či snad pokus o lidské přiblížení známého zbojníka. A rázem je z toho úmorné, erotikou pulsující, nekonečné vztahové drama. Ke konci si přejete, aby toho herecky a hlasově mdlého "švarného" mládence už žádná nesváděla. Aby už to skončilo. Protože hák je v tomto případě alespoň určitým návratem k syrové historické realitě, jejíž očekávání film svým názvem neprávem vzbuzuje.

    • 21.2.2018  20:40
    Spojenec (2006)
    ****

    Super počin! Od dob Obvyklých podezřelých konečně jedna logicky vystavěná krimi, překvapivá, inteligentní, konverzačně pojatá. Donutí vás přehrát si to ještě jednou, všimnout si detailů, které se plně zjeví až po pochopení pointy. Paráda! Ano, uznávám, to nelogické uchovávání kompromitujících materiálů je slabinou zápletky, ale kdo ví, co si doma schovávají zdejší zarputilí kritici logiky příběhu. Takže jednu hvězdu dolů jen za prvoplánovou, a hlavně nepovedenou, výchovu vůči rasismu. Ruku na srdce, žoviálně užvaněný samec myslící jen svým přirozením že by měl být tím poctivým a neúplatným inteligentem, který dostane všechny ty bílé zkorumpované zbohatlíky na kolena?? Přitom stačilo Denzela jen trochu uhladit (což je jeho parketa), a bylo by to mnohem věrohodnější a tedy i "výchovnější".

    • 7.2.2018  01:17
    Svět pod hlavou (TV seriál) (2017)
    ****

    Přes počáteční obavy jsem tomu postupně přicházel na chuť. Naštěstí tvůrci posléze opustili cestu krimi případů v retro hávu a soustředili se na příběh hlavního hrdiny a především bezútěšnost doby i soudružských hajzlů. Ani nevěrohodně natočený a uspěchaný závěr mi dojem nepokazil (byť na dráty na hranicích se mohli autoři přece jen zajet někam podívat). Prostě to mělo stoupající kvalitu; mysteriózně Lynchovsky laděná poloha se zlepšovala ruku v ruce s Budařovým růstem v extra svini. Ivan Trojan vyloženě bavil, skvěle odvedená práce. Pochvalu zaslouží i absence glorifikace (jak mániček, tak vyšetřovatelů). K originalitě námětu bych rád poznamenal, že z pouhého plagiátorství by dobrý seriál nevyrostl; natočit českou Normalizaci chce kupu znalostí, ale i cit, pochopení a smysl pro detail. Díky nim dosáhla u mne série na ****. Možná si ji ještě někdy připomenu.

    • 3.2.2018  00:43

    Poslední díl dokázal sestupnou tendenci celé remake série. Od téměř skvostného, tj. vztahově dobře vystavěného a prokresleného, úvodního dílu, přes poněkud béčkově akční díl druhý, který trpěl předvídatelností, byť nepostrádal napětí, až po tento pokus o návrat k vztahovému dramatu, který však trpí melancholičností, patosem a nevěrohodností hlavní zápletky. Akční finále je krátké a těžko uvěřitelné ve všech bodech lidského jednání. K tomu ještě malá holčička, její panenka a komický opičí kamarád... Jenže v solidně odvyprávěném válečném příběhu ze zajateckého tábora je podobný kýč vraždou sebelepšího záměru. Zůstává tak alespoň překvapivé vypořádání s hlavním padouchem a především (!) dobře vykreslená a neuvěřitelně dobře zahraná "humánní" láska mezi jedinci nadcházejícího dominantního druhu planety. Neboť stejně jako se opice stávají lidmi, stávají se i lidé zvířaty, a toto zrcadlové podobenství není špatné poselství. Jen ho líp natočit.

    • 9.1.2018  23:57
    Kořist (1971)
    *

    Tak zase jednou pejsek s kočičkou vařili film. Dali tam extra dlouhou honičku aut, víc než dva kýble "erotiky", či spíš rozhovory o ní, chuťové buňky potrápili pořadem o vaření a konzumaci řecké kuchyně, přidali spoustu čtveráckých přemetů Jean-Paula... celé to má být sladké i hořké, lehké i hutné... Je to ovšem nemastné - neslané, ba nestravitelné. O to horší, že záměr je jasný. Páni kuchaři chtěli ukázat, že jsou mistry a umí udělat to... no... umění! Vrcholem pak byl (bezmála beduínský) policejní komisař Omar Sharif velící policejním sborům ze sedla koně uprostřed lunaparku! Nemá to logiku, nemá to věrohodnost, není to poživatelné. Jedna hvězda je za pochopení kočičky i pejska. Je mi jich líto, tak moc, moc se snažili. Vždyť ve filmech ze 60. a ze 70. let se nezřízené hodování často prolínalo i se sexuálními požitky. Automobilové honičky byly v kurzu. A lehkost doby přála komediím. Tak proč je tenhle film tak... nedobrý??... Jak ale vidno na komentářích kolem, připitomnělých psů, kteří sežerou nadšeně nač přijdou, je stejně víc než dost. Že je huba (či bříško?) nebolí.

    • 2.1.2018  18:30
    Věc (1982)
    ****

    Je tam samozřejmě mnoho a mnoho nelogičností, tunami výbušnin a zbraní na vědecké základně počínaje a chováním vědeckého týmu tváří v tvář nákaze konče. Kýble slizu a obehraný vetřelec je další trapnou ranou jinak skvělé atmosféře, námětu i konci. Poslední tři zmiňované "věci" jsou ale strhující, navíc krásná 80tá bez genderových požadavků! 4* si tak v rámci žánru nemohu odpustit ani já.

    • 2.1.2018  02:11

    V rámci žánru výborné. Nenudí, pobaví, byť vtipnější je možná první půle bez zombíků. Britské reálie tomu dodávají šmrnc, atmosféru podtrhují Queen. Paráda! :)

    • 31.12.2017  23:47
    Wind River (2017)
    *****

    Syrový, drsný, uvěřitelný příběh. Nejlepší film, co jsem za poslední rok viděl. Na konci se mohlo méně mluvit, ale i tak naprostá špička.

    • 28.12.2017  11:08

    Návrat ke kořenům? Příběh?? Složitý vnitřní svět hlavních postav?? Achich ouvej. To je keců.... Ke druhé straně nikoho nenalákáte nabídkou toho, proti čemu bojuje (Hitler taky nenabízel Churchillovi společné vyhlazování židů, ale společný boj proti rozpínavému komunismu). Tupost dialogů i argumentů bohužel pokračuje i v opěvovaném "výcviku" Rey. Její přemlouvání Luka ("tak už pojď!" - "a nepůjdu!") má strašně dlouhé fousy, v tomto případě je ale o to trapnější, o co víc má Luk za sebou v rámci celé ságy. Ze všeho nejdřív připomíná dějová zápletka Posledního z Jediů TELENOVELU: Neustále se tu čeká na "Josého", a když konečně přijede, je to trochu podfuk. Hodně se pláče a činí se patetická gesta, sebeoběti jsou ale v kontextu situace naprosto zbytečné. Děj se ani s obrovskou stopáží téměř nepohne dopředu, stejně jako se nám uprostřed zasekne honba na kosmický křižník. A důležité jsou šatičky! Ti zlí se poznají vlastně jen podle oblečků (opět trapně naváděcí využití nacistické symboliky); a stejně jako v telenovele jim nakonec fandíte. Klady? Určitě návrat k bitvám nejstarších dílů inspirovaných II. světovou válkou. Úvodní útok bombardovacího svazu chráněného stíhačkami je skvostný! Módní budhismus zakuklený do tzv. síly ale prostě do této roviny už nepatří a působí dosti trapně; možná i proto, že zmizel středověce spirituální náboj v podobě rytířské cti. Dalším kladem je překvapivý vývoj vztahů mezi "záporáky". Shrnutí: Pokud vnímáte Esmeraldu jako seriál zobrazující reálné vztahy (tak jako režiséři posledních dílů Star Wars), určitě si to užijete. Pokud lačníte po akci, pak o trochu méně (zmiňovanou úvodní skvělou leteckou bitvu vesmírných svazů navíc na závěr shodí opravdu tupé dobývání obyčejné jeskyně). Pokud chcete Star Wars s důstojnou zápletkou,složitějším charakterem postav i opravdovou bezvýchodností, radši si pusťte Pomstu Sithů.

    • 22.12.2017  00:02

    V tomto filmu se mnoho nemluví. Dobrá. Někdy netřeba slov, přesto přijde vzájemné porozumění, souznění. Jenže Eduard Grečner s diváky nemluví ostentativně, nejde jim naproti, nenabízí vodítka, vysvětlení, a to bohužel ani v jiných rovinách než zvukových. Dost možná si zakládá na tom, že není (a nemá být) chápán. A tuto pózu mu, světe div se, všichni docela žerou. Vedle umělecké namyšlenosti ublížil filmu i střih, konfrontační scény díky němu působí trapně a nedokončeně. Opěvované ruchy i hudba se zase po čase stávají nepříjemnou kulisou, bolí z nich hlava a rozčilují, když překrývají i to málo rozhovorů, které spolu hrdinové vedou. Western? Westernoví osamělí hrdinové bojují... Drak přešlapuje, utápí se v melancholii. Bohužel účelově, bez dalšího plánu. Výsledkem je nuda, nebo neoprávněný pocit, že jsme viděli něco hrozně moc "uměleckého". Zajímavá je rozhodně kamera, její rozostření pozadí nás koncentruje k lidskému výrazu, tvářím, člověku. Odmítá tak prvoplánovou lyriku kulis i přírody (byť perfektních), koncentruje k epice. Jenže pak je důležité herectví a oba hlavní hrdinové mají pouze nasazený výraz. Nehrají. O to více je třeba se sklonit před Emílií Vašáryovou. Ona je vedle kamery a předlohy posledním důvodem, proč věnovat dílu pozornost.

    • 15.12.2017  21:05

    Sprostý kecy náctiletých spratků nepovažuji za humorné a nepomůže ani to, že se to celé nalakuje tzv. na černo. Snažím se i pochopit, že se někdo popadá za břicho při historce o vybuchlé krávě - ostatně švandu z "hovínka" mají už předškoláci, a ne všichni holt dojdou na střední. Nicméně objevovat v podobných kecech filosofická životní moudra je natolik smutné, že mne zdejší komentáře spolu se zjištěním, že autor je údajně současným nejhranějším dramatikem po Shakespearovi, uvrhly do hluboké deprese. Uznávám, Brendan Gleeson hraje skvěle a má fakt blbej den :), stejně blbej den má nakonec i pan králík (o jeho herectví raději mluvit nebudu), a díky těmhle dvěma smutným hrdinům je to jedna*.

    • 13.12.2017  21:32

    Tady už bylo režisérovo tíhnutí k pornoprůmyslu dokonáno. Jednak to krom (dost ošklivé) erotiky nemá žádný zásadní či překvapivý děj, druhak je přítomná i hrubost, perverzita a živočišná maskulinita, která je bůhvíproč chápána jako výraz svobody.

    • 13.12.2017  21:20

    Inu, je to Peckinpah se vším všudy, tedy i s obskurní zálibou v hippies aranžmá. Chvílemi to připomíná spíš levné východoněmecké porno, včetně dědků v hlavní roli. A to je další problém. Staří pánové mají tu ztělesňovat jednak Johna Wayna, ale zároveň i zhuleně se chechtajícího Jim Morrisona (asi jako že mají radost z bezstarostného života). Tahle rozporuplnost, která je dána především pošahaností režiséra, je ale naštěstí vyvážena skvělou úvodní přestřelkou, docela dobrou zápletkou a absencí černobílého vidění. Za což lze odpustit i revoluční moralitu závěru a poněkud přehnanou emocionalitu Mexičanů. K odpadu to má ještě daleko, ale proč je to "klasika", fakt netuším.

<< předchozí 1 2 3 4 5 6
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace