Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Krimi
  • Horor

Recenze (353)

plakát

Snílci (2003) 

Ideální motivační film pro teroristy plánující útok na eiffelovku: Ano, Francouzi jsou pomýlení snobové, kteří svou nechuť k práci omlouvají sexem, stávkami a diskuzemi o filmech. Jenom škoda, že z toho Bertolucci neudělal komedii, ve které by tolik nevadil jeho povýšený odstup od postav. Ten je z jedné půlky hnaný jeho salónním erotomanstvím, z druhé půlky pak tendencí k moralizování, ztělesněné v postavě Američana. Takže když potřebuje evokovat určitou emoci, sáhne rovnou po kinematografické výpůjčce: s radostí po Astairovi, s úzkostí po Bressonovi a s perverzní sexualitou po chuděrce Dietrichové...

plakát

Banda pro sebe (1964) 

Napodruhé velmi příjemná zábava a - jak už to u Godarda bývá - taky "škola hrou". Tentokrát dostanete za cenu jednoho filmu lehoučkou reflexi hned dvou klíčových žánrů klasického Hollywoodu: melodramatu a filmu noir. No neberte to!

plakát

Zachraň si, kdo můžeš (život) (1980) 

Na Godardovi je nejlepší to, že nevyžaduje žádné extra intelektuální výkony (nebo pseudointelektuální masturbaci, jak by řekli někteří místní houmrové): prostě si hraje s médiem filmu a navíc vládne řádným smyslem pro humor (a pronikavé sociální komenty). Třeba to, že zastavovaný (nebo trhaný) pohyb vyvolává jinou emoci než pohyb souvislý, je základní abeceda filmu - stejně jako manipulativní užívání hudby, na které Godard také odkazuje - čili nic, co by se muselo po "donniedarkovsku" rozumově dešifrovat. A navíc, kdo by se nebavil např. u scény "řetězového sexu" nebo nad parkovanou formulí 1? S tímhle filmem mají paradoxně největší problém ti, kteří berou kinematografii moc vážně a moc intelektuálně.

plakát

Potomci lidí (2006) 

Ani Civalova orgastická chvála filmu mě dostatečně nepřipravila na zklamání z jeho shlédnutí. Zapomeňte na moderní umění: podobná dystopická podobenství s průhlednou symbolikou se točila v 60. letech (a za babku), Cuarón je pouze aktualizuje současnou kinematografickou tendencí k syrovosti (ošklivé exteriéry, ruční kamera, minimum hudby) a voyerizmu (jak bychom se cítili, kdyby…). Zapomeňte na smyslově intenzivní, jakoby interaktivní prožitek z počítačových games, byť klíčová scéna městské bitvy takový prožitek na chvilku evokuje. Cuarón nás vede za ručičku z bodu A do bodu B, navíc s pomocí hodně předvídatelné a schematické mapy, a rytmus vyprávění se tak omezuje na střídání tónů naděje a beznaděje. Jinak je to umění společensky odpovědné (kromě samotného příběhu vizuální odkazy na současnou geopolitickou realitu) a absencí romantického - či jiného - subplotu a potlačováním emocí okázale antihollywoodské; když ale Cuarón pro jednou pustí emocím žilou, stává se z něj citový vyděrač (viz dítě versus bojující strany). I ty Owenovy nohy bez bot jsou nakonec jenom lehce nahozenou metaforou, a o prožitku srovnatelném s Willisovými zkrvavenými chodidly v DIE HARD nemůže být ani řeč. Důkazem jisté vylhanosti filmu je i jeho premisa: země stižená neplodností zároveň ostrakizuje imigranty, a vymírá dvakrát tak rychleji... Jedna scéna tedy za návštěvu kina zřejmě stojí, nicméně s odkazem na obdobně koncipované a lepší filmy (VÁLKA SVĚTŮ, 28 DNÍ POTÉ) bych žádal slevu.

plakát

Podsvětí (1972) 

„Co je to za ptáka? – To je maltézský sokol.“ Není divu, že po velmi intenzivním a do jisté míry domýšlivém „Carterovi“ se dvojice Hodges / Caine rozhodla ubrat na stylu, ambici a násilí, a natočila tuhle bokovku, nijak okázale parodující klasické hard-boiled detektivky. "Na cestě do márnice se ani jednou nezasmál." Prvním objektem jejich žánrového sarkazmu jsou suché hlášky komentujícího hrdiny, dalším pak limity jeho sebevědomé maskulinity a schopností jako konatele spravedlnosti [Caine hraje autora brakových detektivek, jako vždy napulírovaného a sukničkářského, než je tenhle "libovej frajer" vtažen do případu, v jehož chápání je vždy o krok pozadu]. „Cítil jsem se jako kapr o Vánocích, jako figurka z čokolády, kterou se někdo chystá sníst.“ Film vidím jako nedokonalý – přece jen příliš rozpustilý, co se postav, vyprávění a dle mého i realizace týče – a polozapomenutý malý kult. „Bylo to jako na pornografický fotce, u který si nejste jistej, kdo co dělá a komu to dělá.“ Zaokrouhlím nahoru za výborného Rooneyho v roli hollywoodského mafiána s napoleonským komplexem a autistickým smyslem pro humor. "Máš hlad, děvko?"

plakát

Koniny (1932) 

Bratři Marxové blbnou – a bez závazků. Cupují společenské celibáty (zde) jazyka, lásky a sportovního zápolení, a “redukují” svět na spektákl zpovrchnělých a snadno násobitelných kvantit [např. “gang-bang” tří bratří na jedné dámě nebo fotbalové utkání rozvrácené použitím nepovolených prostředků, včetně koňské síly], které následně přetvářejí v poeticko-anarchistickou kvalitu. Jako když topící se dáma volá o záchranný kruh a Groucho, který už ztratil zájem, jí hodí kroužek (větrového bonbonu) Pola!

plakát

The Fountainhead (1949) 

Jako – naštěstí už bývalý – proponent kinematografické střídmosti a psychologické drobnokresby jsem se zdráhal přiznat maximální hodnocení této excesivní “anti-kolektivistické agitce” [film je samozřejmě mnohem víc než to], byť mistrovsky natočené kdysi humanistickým režisérem. Ačkoliv film pojednává „jenom“ o architektuře, nejen svým expresivním výrazivem (nejrůznější konotace sloves „vládnout“ a „podlehnout“) vyznívá jako vypjatý metafyzický souboj Dobra (individualismus génia) a Zla (průměrnost masového vkusu), hájeného ďábelským architektonickým sloupkařem – podle vlastních slov „přítelem humanity“. A to už nemluvím o tom, jak se témata osobní integrity, korupce a moci podepisují na romantické linii filmu, která je ve znamení neurotické ženy s bičíkem [opět zjednodušuju: klíčový milostný trojůhelník je komplexní a plastický]. Nicméně právě její finální jízda stavebním výtahem do náruče hrdiny na střeše mrakodrapu mě nakonec k plnému hodnocení přinutila. Jako kdyby Frank Capra zanevřel na dav a natočil anti-tezi „New Dealu“ s příchutí perverzní sexuality.

plakát

Mistři hrůzy (2005) (seriál) 

Tři hvězdy pro režijního klasika ve službách antibushovské propagandy [Joe Dante - "Homecoming"].

plakát

Odhadce (1991) 

Docela lynchovina, ale s tím rozdílem, že u AE má všechno poměrně zjevný metaforický význam, zde počínaje nepokrytou starozákonní paralelou a konče typickou figurou (porno)režiséra - voyera a vampýra zároveň. Čili přestože je film co do původu velmi racionální a co do závěru velmi seriózní, tak dobře jsem se s Atomem - není to ten typ - ještě nebavil.

plakát

Exotica (1994) 

Čím byl AE starší, tím víc dialogů, delší metráže a baroknější zápletky potřeboval k tomu, aby řekl zhruba to, co říkal předtím a úsporněji [potvrzením tohoto trendu byl ARARAT, naopak ho trochu vyvrací SLADKÉ ZÍTŘKY, jeho asi nejnáladovější film]. Být Atom erotoman, víc by si vyhrál s tancem „školačky“ na píšeň Leonarda Cohena (takový efekt a tak málo prostoru!). Mít Atom větší smysl pro humor, byl by z toho pěkný vtip o tom, jak se gay vydal do striptýzového klubu:)