Vindemiatrix

Vindemiatrix


0 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 6 7
    • 22.5.2015  17:24
    Kód Enigmy (2014)
    ***

    Dobří herci, zajímavý námět a příhodná struktura vyprávění, prolínající tři časové roviny (s motivem času se ostatně ve filmu poměrně systematicky pracuje). Pojítkem oněch rovin je samozřejmě hlavní hrdina Alan Turing a především "imitační hra", kterou hraje (či je nucen hrát) pro své okolí. "Imitační hra" je zároveň jedním z klíčových námětů teoretických úvah Turinga coby skutečné, historické postavy. Samozřejmě že "imitační hra" v podání reálného Turinga bylo něco jiného než "imitační hra", s níž pracuje film, a propojování soukromého Turingova života s tímto technickým pojmem je poněkud násilné, pro film však zároveň nosné. Bohužel snímek nenakládá svévolně jen s historickými fakty (to bych mu odpustil, pokud bych na oplátku dostal koherentní, smysluplný příběh). Hlavní problém je v tom, že film pracuje s již zmíněným principem "imitační hry" na úkor věrohodnosti reálií a logiky příběhu. Hned na začátku filmu například Turing podstupuje přijímací pohovor v Bletchley. Během pohovoru sice vyplavou na povrch mnohá specifika jeho povahy (takže jde jistě o příhodnou filmovou expozici), zároveň však vůbec není jasné, proč je do Bletchley vůbec přijat (pohovor eskaluje rozhodnutím o Turingově nepřijetí a zvratem se zdá být to, že Turing pronese magické slovo "enigma", a přidá pár dalších nesnesitelných poznámek, kvůli kterým se ho přijímací důstojník už před tím rozhodl vyprovodit ven...). Vrcholem naivity je pojetí úzkého týmů dešifrantů (notabene civilistů) jako skupiny lidí, kteří bez jakékoliv konzultace s nadřízenými provádějí rozhodnutí na takticko-strategické úrovni příslušející generálnímu vojenskému štábu, neřkuli vrcholovým politikům (viz dilema, zda ochránit konvoj). Podobně nevěrohodných okamžiků byla ve filmu celá řada (včetně jedné z prvních otázek při "výslechu" Turinga iniciativním detektivem, což je moment, o který se opírá celá narace) a hodně mi kazily zážitek. Na druhou stranu, s Turingovou sexualitou a některými dalšími aspekty jeho života nakládal film se sympatickou, promyšlenou uměřeností a občas se uchýlil i k poměrně rafinovaným náznakům pro znalejší diváky (tak si alespoň vykládám motiv jablek, která Turing daruje svým spolupracovníkům - jako narážku na matematikovu tragicky poetickou smrt, kterou sám film neztvárňuje). Výsledné dojmy jsou tedy dost rozpačité. Skončím u konstatování, že Kód Enigmy není špatný film, ale mohl být i mnohem, mnohem lepší, kdyby precizní narativní struktury nebylo dosaženo na úkor přirozenosti a koherence příběhu.

    • 5.2.2014  14:11

    Kdyby byla Univerzita pro příšerky samostatným filmem, asi bych ji vnímal jako průměrný animák, ale jako prequel k Příšerkám, s. r. o. docela funguje. Odkazy na Příšerky a na zákonitosti jejich světa, které zná divák od minule, jsou vtipné a vesměs účelné, a třebaže scénář postrádá originalitu prvního dílu, nesklouzává k úplné rutině. 70 %

    • 5.2.2014  13:52

    Námět s trochu vratkou logikou, ale to u animáku nemusí trápit, zvlášť když je onen námět originální, nosný a skvěle vytěžený. Sám příběh, který na něm vyrůstá, sice ničím nepřekpvapí, ale v detailech je příjemně hravý a zábavný. Očekávatelné rozuzlení je dobře připravené a disneyovský patos nepřekračuje míru žádoucí pro kýženou katarzi. 70 %.

    • 28.8.2013  09:05

    Prostý a předvídatelný příběh se tvůrci snaží s použitím béčkové horové logiky komplikovat, aby neúspěšně udrželi diváka v napětí, kdo nebo co stojí za podivných chováním podivných obyvatel "Potters Bluff". Závěrečná pointa mohla být mrazivá, kdyby nebyla stejně nelogická jako valná část filmu. Ten ale naštěstí nestojí jen na ní. Starosvětská hororová atmosféra, osvědčený a na jedničku zvládnutý koncept "divného městečka", děsivá apatie vraždícího davu a pár povinných černých vtípků a bizardit jsou přednosti, které v zásadě vyvažují nedostatky.

    • 9.5.2013  14:20
    Útěk z vězení (TV seriál) (2005)
    ***

    V každém díle nejméně tři brutální atentáty na inteligenci diváka. Ten seriál by se měl jmenovat "Reason Break". Když ale člověk přistoupí na aprílovou logiku scénáře, dostane chytlavou podívanou s pekelným tempem, které dokáže vtáhnout a vzdor všem výhradám držet.

    • 21.4.2013  13:39
    Looper (2012)
    ***

    Takže: kdesi v třicet let vzdálené budoucnosti je kvůli všudypřítomným sledovacím zařízením nemožné zbavit se mrtvého těla. Zločinci proto své oběti nezabíjejí, nýbrž je transportují do minulosti, kde je odbouchnou tzv. "loopeři". Podle logiky filmu to funguje asi takhle: jste týpek v budoucnosti, přijde za vámi pár mafiánů, namíří na vás zbraň a vy se poslušně necháte svázat a poslat do minulosti. Nebráníte se, třebaže dobře víte, že vás mafiáni nesmí zastřelit. No, možná je to tím, že by mafiáni mohli zastřelit někoho vám blízkého, na koho se zřejmě pravidla o nezabíjení vůbec nevztahují. Nebo ano? Sorry, ale prostě jsem v průběhu filmu musel víc přemýšlet nad dírami v logice základní zápletky, než abych se nechal unášet překombinovaným dějem, který okolo nich vrávorá k jedinému očekávatelnému rozuzlení. Film bezesporu má své momenty, ale spíš od něj čekejte méně než více...

    • 14.3.2013  18:42
    Porota (2003)
    ***

    Scénář rozehrává napínavou hru, ale s příliš mnoha figurkami. Ve výsledku to zabíjí zajímavý námět i dramatický potenciál filmu, zvlášť s ohledem na jeho hvězdné herecké obsazení. Se schematicky pojatými postavami porotců bych se ještě smířil, ale když má Gene Hackman hrát postavu záporáka, vedle něhož by se jako komplikovaná povaha jevil i Kníže Ignor z Gumídků, docela to zamrzí.

    • 25.2.2013  10:34
    Collateral (2004)
    ***

    Film podle mě poškodil nevyrovnaný casting. Dobře napsaná a skvěle zahraná postava Jamieho Foxxe kontrastuje s vesměs tumpachovými herci ve vedlejších rolích (Ruffalo mě vysloveně iritoval, ale nebyl jediný). Chladný výkon Toma Cruise sice odpovídá roli suverénního terminátora, ale jeho postava měla být vrstevnatější. Tam, kde se k některému z hlavních hrdinů nachomýtnou další schopní herci (J. P. Smith, Henley), se rodí nejpůsobivější scény filmu (výjevy taxikářské rutiny, setkání s jazzmanem); kde se Foxx potýká jen s Cruisem, dochází sice k zajímavým výbojům, ale trvalý náboj jako by chyběl.

    • 21.2.2013  14:50

    Mám rád silná dramata, v nichž hrají ústřední roli ženy. Asi proto, že jich zase tak moc není, a herečky vděčné za komplexní roli se v nich zpravidla vyhecují ke skvělým výkonům. Zásluhou Kate Beckinsale se mezi takové snímky zařadilo i soudní drama Nic než pravda, jakkoli si v něm své role vychutnali i mužští představitelé, z nichž mě nejvíce potěšil Alan Alda. Vera Farmiga je sympatická jako vždy, ale svou úlohu má stíženou. Její role agentky CIA nemá tolik prostoru, kolik by si zasloužila, a protože špionážní reálie jsou ve filmu pojaté trochu naivně, občas se to projeví i na plochosti jejích promluv. Záměr filmu ovšem netkví v rozkrývání špionážních tenat; skvěle ho tu shrnul Matty, jemuž dávám za pravdu i ohledně závěrečné pointy. Je vcelku nepravděpodobná, ale v rámci konfliktu mezi profesní a rodinnou integritou hlavní hrdinky naprosto uzemňující.

    • 18.2.2013  22:37
    Jistě, pane ministře (TV seriál) (1980)
    ****

    Encyklopedie úřednických absurdit, učebnice politické úlisnosti a slovník bezobsažné frazeologie v precizním vydání britského satirikonu, který ani po třech dekádách nepotřebuje reprint, aby působil aktuálně.

    • 18.2.2013  22:12
    Black Books (TV seriál) (2000)
    **

    V Otci Tedovi i Partičce IT přivedl Linehan na svět svérazné trojčlenné kolektivy, které se dostávají do promyšleně absurdních situací a čelí jim s porcí švihlého humoru - někdy větší, někdy menší. V Black Books, kde se opakuje tentýž koncept, je ta porce bohužel vůbec nejmenší. S výjimkou Bernarda mě tentokrát nezaujaly ani postavy a stereotypně rozdělené role ("Bernard šikanuje Mannyho, Manny zachraňuje obchod a Fran buď oba popichuje, nebo se nudí") spíš iritovaly než bavily. Linehanův nejslabší projekt. Otec Ted s námi, a zlý antikvář pryč, enter!

    • 18.2.2013  00:08
    Dracula (1992)
    ****

    První třetina, vrcholící impozantním entrée stvůry do Anglie, strhne rychlým tempem a režijní invencí. Dominuje jí Harkerovo delirického trnutí na hraně hrůzy a krvavého vzrušení, takže si člověk téměř nevšimne strohosti dialogů a nespojitosti děje. Když se však zkratkovitý styl vyprávění přenese i do další části filmu, začne to trochu vadit. Hroty milostného trojúhelníku Mina-Jonathan-Drákula nemohou diváka pořezat, protože se ztrácejí v mlze neurčitých upírových záměrů a snové eroticky, v níž není prostor pro vztahovou psychologii. Konzistenci příběh nezíská ani po příchodu van Helsinga, jehož mentorské komentáře sice trochu objasňují mytologii, s níž film pracuje, ale maniakální doktor zůstává ambivalentní postavou s podobně nejasnými cíli jako Drákula. Jeho zapojení do děje znamená jen další navýšení chaosu, takže se film jako celek v podstatě vyčerpává v řetězení přízračné brutality se zvráceně rajcovním nábojem. Jako osobité pojetí upíří klasiky má však Coppolův počin tvůrčí logiku: namísto konvenčního vyprávění příběhu, který beztak každý zná, sugeruje výjevy a atmosféru nekonečného transylvánského transu. A činí to s přesvědčivostí tak uhrančivou, že jsem přes všechny výhrady uvažoval ve výsledném hodnocení o pěti hvězdičkách. Nakonec čtyři; snad se kvůli tomu rumunský hrabě neobrátí v hrobě...

    • 17.2.2013  19:42

    Dracula jako taliánský hoteliér? Proč ne, když se v jeho sídle sjíždějí hosté z nejtemnějších zákoutí záhrobního folkloru, brakových povídaček a fantaskních bestiářů, aby položili své sešívané údy, chřastící kosti, scvrknuté hlavy a řinčící okovy na oltář popkulturní zábavy. K smrti mě sice neuřechtali, ale řachtá jim to pěkně a vzdor celkem rutinnímu příběhu se postarali o nápaditou podívanou.70 %.

    • 17.2.2013  15:28

    Buddy movie překvapivě skoupé na vyloženě akční scény, ale o to štědřejší na komediální situace. Jsou nápadité a zábavné, ale z obavy, aby parodické prvky nenarušily nostalgii kriminálního retra, jako by tvůrci váhali sešlápnout plyn až k podlaze. Scény jako "kokain v kafi" či "mimové na bat micva" volaly po větší show; naopak takovému Snoop Doggovi bych osobně prostor ubral. 70 %.

    • 17.2.2013  10:58

    Milostný trojúhelník, v jehož těžišti figuruje tak málo atraktivní žena jako Jamie Lee Curtis, je pro mě větší záhadou než ten Bermudský, ale beru to jako úlitbu anglickým standardům krásy. Účast ex-pythonů sice potěšila, ale uměl bych si s nimi představit lepší setkání, zvlášť když Michael Palin hraje postavičku spíš jen do počtu a scénář pracuje s náznaky děje pouze v prvních a posledních dvaceti minutách. "Co bylo to uprostřed", to bych Ottovi vážně nevysvětlil. Pro mě to byla nuda tu a tam přerušená povedeným gagem (někdy dokonce velmi povedeným, a občas i několika, ale celkově mi tahle ryba přání nesplnila).

    • 16.2.2013  14:21
    Stopa (1985)
    ****

    Kdo viděl Vraždu na večeři, asi se neubrání srovnávání, které patrně vyzní lépe pro starší z obou filmů. Ani ve Stopě však není výskyt humoru nijak stopový. Vražda na večeři exceluje v dialozích, jejichž kvalit dosahuje Stopa jen v některých pasážích, ale vynahrazuje si to bohatším repertoárem situačních gagů. Nápad s trojitým rozuzlením mi zněl skvěle, ale v praxi filmu spíš uškodil: vzdor stylovým Cullerovým sprintům ztratila podívaná v poslední třetině na tempu.

    • 16.2.2013  10:50

    Tim Robbins si mě získal hned, Martinu Lawrencovi to chvíli trvalo, ale nakonec mě jejich souhra docela bavila. Příběh mohl být scenáristicky vypilovanější (pointa s nevěrou například není špatná, ale její vysvětlení dost krkolomné), vtip a nápad to ovšem má. Nejvýživnější komický výstup si překvapivě nestřihl ani jeden z ústředního dua, nýbrž Steve Oedekerk v roli sekuriťáka s baterkou zavěšenou proklatě nízko u pasu.

    • 15.2.2013  20:40

    Filmový kříženec Olověné vesty a Policejní akademie. Prkennost vojenského prostředí odpovídá Clintovým hereckým možnostem, které povyšuje hláškami z konverzační příručky pro zelené mozky (úroveň C4: rodilý mluvčí na buzerplace). Děj jede jako po slalomu, který tvoří praporky s nápisy "klišé", mezi nimiž rovina chlap Clint nemíní kličkovat. A proč by taky měl, když to tím středem docela frčí? Jen v závěrečné akci se jízda nějak zadrhne.

    • 15.2.2013  10:39

    Vražda na večeři se dá označit přídomkem "crazy komedie", ale ne ve stejném smyslu jako třeba pozdější Bláznivá střela. Humor jde sice často ad absurdum, ale tak nějak s rozmyslem, aby se příliš nerozleptala půvabně vražedná atmosféra a logika svérázného případu. Neparodují se tu konkrétní detektivní scény, ale spíš obecné žánrové postupy a manýry slavných vyšetřovatelů. A zdaleka ne všechny vtipy jdou na vrub parodickému záměru. Spousta hlášek, situací a slovních výměn si nese humor sama od sebe a člověk má chuť se na tenhle film dívat opakovaně, aby ty cizelované formulace mohl citovat podobně jako skvosty z Cimrmana.

    • 14.2.2013  19:29
    Phantasm (1979)
    ***

    Připadal jsem si jako na kouzelnickém představení, během něhož iluzionista tahá z klobouku co nejvíce věcí, které spolu co nejméně souvisejí. Občas je to veteš, občas poklad, občas něco pro zasmání... a občas párek pařátů, které vše vytahané strčí zpátky do cylindru a tísnivě promnou za tónů melodie, jež vzbuzuje neodbytnou paranoiu... že už jste ji někde slyšeli. Ale jo, podívaná zábavná, atmosféra hutná, tvůrčí vyšinutost nepopiratelná; jen toho králíka ne a ne vylovit.

    • 14.2.2013  16:06

    Ženská psychika je fakt nepochopitelná - být já na místě Ryanové, dám Hanksovi v závěrečné scéně spíš pěsťovku než polibek. Jinak milý, přirozeně vtipný, ale trochu natahovaný film s přesvědčivým hereckým duem, který ve mně vzbudil nutkání pustit si Kmotra (ale naštěstí ne přečíst Pýchu a předsudek).

    • 14.2.2013  00:56
    Galaxy Quest (1999)
    ***

    Galaxy Quest může být pro fanoušky space oper něco jako Kick Ass či Úžasňákovi pro milovníky komiksů: osvěžující restart tradičního heroického schématu. Místo hrdinů bez bázně a hany zjednávají vesmírnou spravedlnost ordinérní figurky, ale i ty si dokáží po mnoha útrapách, selháních a trapasech vydobýt herojský lesk. Být příznivcem papundeklových vesmírných ság, jdu s hodnocením na čtyři hvězdičky, ale já se u podobných seriálů vždycky strašně nudil, a tak zápal tvůrců nedokážu plně ocenit. Na druhou stranu: jak jinak ospravedlnit existenci něčeho tak nezáživného, jako je Star Trek, než pomocí parodií, jako je GQ?

    • 13.2.2013  19:03

    Technicky snad ještě vypiplanější než Pán prstenů, příběhově trochu chudší a přímočařejší. Jackson se to snaží kompenzovat linií o nekromantovi, která působí poměrně slibně a dodává odlehčenému vyprávění něco z temnoty prstenové trilogie. Děj mohl mít větší spád (ale tím nevyniká ani LOTR); impozance akčních scén na druhou stranu za Pánem prstenů nijak nezaostává. Osobně jsem byl spokojený a jsem rád, že Jackson víceméně respektuje hravost knižní předlohy. Příběh možná postrádá osudovost, ale pokud se tím předejde patosu, který některé scény z Pána prstenů přibližoval kýči, je to přijatlená cena.

    • 13.2.2013  18:41

    Skvělý a skvěle vytěžený námět. Ramisův scénář a Murrayho ztvárnění dává divákovi dokonale pocítit všechny aspekty rutiny, v níž moderátor Phil uvízne: od možností, které se mu tím otvírají či naopak uzavírají, přes škálu pocitů, které v něm jeho situace vyvolává, až po terapeutická řešení, jimiž se jí pokouší čelit. Všechny opakující se smyčky jsou voleny s citem tak, aby divácky neomrzely, a objevují se pouze, pokud jsou narativně funkční: posouvají děj, humorně analyzují či rozvíjejí Philovu situaci a dokumentují vývoj jeho osobnosti. Proměna sarkastického sobce v upřímného a vnímavého altruistu, která (zdá se) podmiňuje získání skutečné lásky a rozetnutí začarovaného kruhu, proběhne přesvědčivě a vede k příjemně jímavé katarzi. Poznámka trochu mimo: docela by mě zajímalo, jak by Albert Camus pojal svůj Mýtus o Sisyfovi, kdyby měl možnost nejprve spatřit tento film.

    • 13.2.2013  13:54

    Nápaditá režie vydatně pumpuje akční i emoční hormony (útok na auto snímaný z pohledu potenciálních obětí skvěle evokuje chaos i klaustrofobní pocity; podobně si Bird vyhrál v "dubajské" části filmu se závratí). Sympatické složení Cruisova týma (Renner byla trefa do černého, Pegg vnesl britský humor a na Paulu Patton se zas vcelku dobře dívá, zvláště když vytáhne šaty s výstřihem) a vtipné meta-komentáře shazující akční klišé ("Tys to fakt řekl? Nahlas?"). Chyběl mi jen výrazný protihráč a moskevská část mi přišla nějako natahovaná.

    • 12.2.2013  19:54

    Gervais postavil na ruby vztah pravdy a lži, aby získal odrazový můstek k satiře o neduzích společenské paušalizace a černobílého vidění světa. Pravdomluvné lidstvo vychází z příběhu jako banda neempatických pokrytců, jejichž povrchnost je demaskována objevem lži. Námět je to skvělý, a těch pár scenáristických ošidností (ve světě pravdomluvných lidí se např. nepočítá nejen s možností lži, ale ani s možností, že by někdo tvrdil nepravdu proto, že se spletl) beru jako cenu za jeho realizaci. Škoda že nejvtipnější scénky souvisely s náboženskou zápletkou, která mě jako ateistu sice potěšila, ale vpodstatě šlo jen o slepou odbočku od hlavní dějové linie. Jinak mi humor bránici zrovna nepotrhal, ale fascinovala mě všudypřítomnost potutelné ironie, která podbarvovala (aniž je shazovala) i překvapivě jemné emotivní scény. 70 %.

    • 12.2.2013  14:03

    Něco mezi Saw, Final Destination a Přání smrti. Předehra má zřejmě psychologicky odůvodnit, ne-li ospravedlnit jednání Butlerem ztvárněné postavy. Nejenže je však tato část filmu režijně nezdařilá a plná klišé, on se na ni zbytek snímku ani příliš neváže, protože motivy a cíle Butlerovy vendety se vytrácejí v temných uličkách překombinovaného děje. Butler tak pro mě zůstal vyšinutým, nesympatickým vrahem a jeho protihráč Foxx na mě zase nepřestal působit jako oportunistický, nesympatický kariérista. Oba herci sice zahráli slušně, ale jejich postavy mi byly tak vzdálené, že mi bylo celkem putna, kdo na koho vyzraje. Přesto film za zhlédnutí stojí, už kvůli vynalézavé hře na kočku a na myš, které by ovšem slušel rafinovanější závěr.

    • 8.2.2013  16:07
    Vybíjená (2004)
    ***

    Pestré potavičky se starají o neméně pestrou zábavu, od lascivních vtípků Ripa Thorna přes jemnou ironii Vince Vaughna až k exhibujícímu Benu Stillerovi, jehož White Goodman je dokonalá inkarnace Zappa Brannigana z Futuramy. Příběh ovšem kopíruje stokrát omletou šablonu a některé postavy (např. Pirát Steve) působí z hlediska děje tak nějak plonkově. Zajímavé vyznění má s odstupem času cameo Lance Armstronga.

    • 7.2.2013  01:26
    Podezření (1990)
    ***

    Než se film dobere pointy, která spojí všechny jeho roviny a zároveň s nimi docela chytře zahapruje, musíme se prokousat třemi hlavními fázemi snímku. Ten je vcelku schematicky rozdělený na detektivku, rodinné drama a soudní thriller. Pakula tyhle žánry nemixuje, nýbrž lineárně přechází od jednoho ke druhému. Všechny bez potíží zvládá, ale k rutině nepřidává nic navíc a snímek se docela vleče. 70 %

    • 7.2.2013  00:55

    Velmi dobře vymyšlená detektivka s hypercynickým hrdinou-padouchem. Některé scény (zápas Margot s vrahem) se už přežily a příběh není tak rozvinutý a vypilovaný jako ten, s nímž přijde modernizovaná verze s Michaelem Douglasem. Dialogické scény (zejména konfrontace Tonyho Wendice s Lesgatem, během níž vyplouvá na povrch ďábelská vypočítavost zločincova plánu) ovšem zůstávají dramatem par excellence.

<< předchozí 1 2 3 4 6 7
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace