Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Akční
  • Komedie
  • Krimi
  • Animovaný

Recenze (203)

plakát

Vražda na večeři (1976) 

Vražda na večeři se dá označit přídomkem "crazy komedie", ale ne ve stejném smyslu jako třeba pozdější Bláznivá střela. Humor jde sice často ad absurdum, ale tak nějak s rozmyslem, aby se příliš nerozleptala půvabně vražedná atmosféra a logika svérázného případu. Neparodují se tu konkrétní detektivní scény, ale spíš obecné žánrové postupy a manýry slavných vyšetřovatelů. A zdaleka ne všechny vtipy jdou na vrub parodickému záměru. Spousta hlášek, situací a slovních výměn si nese humor sama od sebe a člověk má chuť se na tenhle film dívat opakovaně, aby ty cizelované formulace mohl citovat podobně jako skvosty z Cimrmana.

plakát

Na Hromnice o den více (1993) 

Skvělý a skvěle vytěžený námět. Ramisův scénář a Murrayho ztvárnění dává divákovi dokonale pocítit všechny aspekty rutiny, v níž moderátor Phil uvízne: od možností, které se mu tím otvírají či naopak uzavírají, přes škálu pocitů, které v něm jeho situace vyvolává, až po terapeutická řešení, jimiž se jí pokouší čelit. Všechny opakující se smyčky jsou voleny s citem tak, aby divácky neomrzely, a objevují se pouze, pokud jsou narativně funkční: posouvají děj, humorně analyzují či rozvíjejí Philovu situaci a dokumentují vývoj jeho osobnosti. Proměna sarkastického sobce v upřímného a vnímavého altruistu, která (zdá se) podmiňuje získání skutečné lásky a rozetnutí začarovaného kruhu, proběhne přesvědčivě a vede k příjemně jímavé katarzi. Poznámka trochu mimo: docela by mě zajímalo, jak by Albert Camus pojal svůj Mýtus o Sisyfovi, kdyby měl možnost nejprve spatřit tento film.

plakát

Toy Story 2: Příběh hraček (1999) 

Asi jedinou slabinou jedničky byl trochu chudý děj; a přesně tuhle slabinu dvojka odstraňuje. Přichází s novými postavami a větší porcí akce, aniž se utápí v samoúčelné bombastičnosti. Vše se veze na vynalézavém scénáři, který vyváženě střídá zábavu a dojetí, kovbojská i kosmonautská dobrodružství - "to infinity and beyond!"

plakát

Detektivní příběh (1951) 

Rušná policejní stanice s mnoha povahově pestrými postavami na obou stranách zákona, který není tak docela spolehlivou hranicí mezi dobrem a zlem. Komorní prostředí slouží jako jeviště několika mikropříběhu, vtipných i tragických, které spojuje společné téma konfliktu mezi různými pojetími zákona, resp. morálky. Kirk Douglas preferuje morální striktnost před empatickou shovívostí a vůlí odpouštět či nechat prohřešky plavat. Ač sám stojí na straně zákona, dostává se s ním právě z těchto důvodů do křížku, který rychle přerůstá v osobní a vztahovou krizi a míří k dramatickému vyvrcholení... Dějově i tematicky sevřený film, na kterém je hodně znát inspirace divadelním dramatem a který (tudíž) poskytuje hodně prostoru hercům. Jejich výkony jsou výborné; ambivalentní postava Douglase nemá chybu.

plakát

Tenkrát na Západě (1968) 

Zajímalo by mě, kolik stránek měl Leonův scénář. Zdá se skoro k nevíře, že těch pár lapidárních dialogů a vcelku přímočarý děj vydalo na tříhodinový film, u kterého hltáte každý záběr. Kouzlo je samozřejmě v atmosféře. Každý pohled, každé gesto, každý tón Moriconeho hudby, všechno pruží napětím, které se ukrývá za klidným tušením nezvratného osudu. Jako by se s povlovnou, ale výhružnou elegancí schylovalo k bouřce, po níž má nastat konec světa. A nastane... Aspoň toho tenkrát na západě.

plakát

Sociální síť (2010) 

Fincher si vyhrál, nosný námět dokonale pointovaný svým zpracováním. V zásadě nemám co vytknout a těším se, až tenhle film uvidím znovu.

plakát

Perníkový táta (2008) (seriál) 

Po první sezóně na mě BB působí jako variace na Dextera. Pro Dextera i Walta je zásadní vztah k partnerce, potažmo k rodině. U Dextera má tento vztah sloužit jako kamufláž cynické cituprázdnosti, ale nakonec jej paradoxně čím dál víc polidšťuje a z Dextera se svým způsobem stává "normální rodinný týpek". U Walta probíhá vývoj přesně naopak. Výchozím stavem je naprostá oddanost rodině. Kvůli ní se dostává na dráhu zločinu; jenže nová identita ho pohlcuje, a tak se z něj stává čím dál chladnokrevnější cynik. Dexter i Walt vedou dvojí život a kryjí to neustálými vytáčkami (zvláště před svými partnerkami, které jim permanentně stojí za zadkem a svou nesnesitelnou touhou kontrolovat ve jménu rodiny jejich životy hatí, co se dá); oba jsou v jádru samotáři; oba jsou skvělí v laboratoři; oba mají úzký kontakt s lidmi, kteří vyšetřují jejich zločiny. Seriál o Dexterovi sice nabídl o dost pikantnější zápletku a větší množství zajímavých postav, ale BB má dlouhodobý potenciál, protože jeho tahoun bude s největší pravděpodobností čím dál drsnější a temnější. Uvidíme, zatím 75 %. -- Po třetí sezóně 85 %.; poslední díly naznačují, že by hodnocení mohlo jít ještě výš. Držím palce. -- Po zhlédnutí poslední sezony: musím jít na plné hodnocení!

plakát

Tajemná řeka (2003) 

Vrstevnatý příběh, který se většinu času tváří jako mix detektivky a sociálního dramatu, ale vrcholí jako shakespearovská tragédie pečlivě vystavěná na problematickém vztahu (a dobrém hereckém výkonu) Robbinse a Penna.

plakát

Carlitova cesta (1993) 

Ze silné trojky De Palmových gangsterek mi Zjizvená tvář přišla nejsyrovější, Neúplatní nejstylovější - a Carlitova cesta nejlepší.

plakát

Ed Wood (1994) 

Burton servíruje dvě hodiny zábavy na účet party výstředních hrdinů, v níž nechybí ironie a škodolibá poťouchlost, ale obojí přebíjí láskyplná poetika filmového vyprávění s precizní dobovou stylizací a nakažlivý entusiasmus hlavních postav. Krásná pocta podivínství. I když sterilně působící scénu setkání s Wellesem si Burton mohl odpustit.