Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Romantický
  • Dokumentární
  • Dobrodružný

Poslední hodnocení (231)

The Childe (2023)

22.08.2024

Tyran (2024) (seriál)

odpad! 22.08.2024

Šťastně až na věky (2022)

07.08.2023

Království úsměvů (2023) (seriál)

07.08.2023

Návštěvníci (2022)

14.06.2023

Prostředník (2022)

07.12.2022

Hodný, zlý a divný (2008)

20.11.2022

Bisangseongeon (2021)

18.11.2022

Red 2 (2013)

30.10.2022

Reklama

Poslední deníček (1)

Zklamání ze seriálu První republika

První vadou seriálu je už jeho název, který dokonale mate a společně s oficiálním textem distributora vytváří velká očekávání, která nehodlá naplnit. Trefnější název by zněl Sága rodu Valentů. K nesplněným slibům patří širší společenský záběr - služebnictvo, rolníci, dělníci a obyvatelé Podolí dostanou jen minimální prostor. Plní pouze funkci líbivé dekorace. Zato nás tvůrci z nepochopitelných důvodů téměř v každém díle tahají do nevěstince.

Dobové zasazení příběhu vytváří pouze hezkou kulisu, ale není propracované. Postavy žijící před sto lety se nemůžou chovat tak jako dnes, protože vzorce chování přijatelné společností prostě byly jiné. Lidé věděli, že si to nebo ono prostě nemohou dovolit a měli to v sobě nějak podvědomě zakódované. Seriálové postavy jednají (a mluví), jako by si jen odskočily z 21. století. To je druhá zásadní slabina.

Žánrově se musíme smířit s faktem, že kromě živých osob vstupují na scénu i duchové zemřelých, detektivka je natažená a řídká, doslova rozmělněná romancí. Ani inzerované charakery dvou hlavních postav z webových stránek ČT nesedí s tím, jaké pak v seriálu jsou, a to není otázka vývoje.

 

Klára od prvního dílu vystupuje jako nešťastná žena, která není ukotvená vůbec v ničem a díky ranám osudu poněkud je nevyrovnaná a nekonzistentní v rozhodování. Příliš se nechá ovlivnit okolím.

Vladimír má na kladného hrdinu poněkud zvláštně uspořádaný hodnotový žebříček. Jeho supermanské kousky nejsou kryté žádnou vnitřní morální integritou.

Naprosto tragicky šablonovitě jsou vykreslené postavy manželů Škvorových kromě několika málo vyjímek se jejich repliky vpodstatě pořád točí v kruhu.

Zato Jaroslav se tvůrcům celkem povedl, Na jedné straně snaživý inovátorský podnikatel, ale chybí mu prozíravost a v neobchodním jednání s lidmi mu schází obratnost a jistota a možná proto je také žárlivý. A radost mi udělala také Irenka.

Hlava rodiny Alois a také třetí bratr Freddy zůstávají hlavně ke konci příběhu spíše v pozadí a to je škoda. O postavě Freddyho například vůbec není možné utvořit si nějaký celistvý obraz jeho charakteru.

 

Pochválit musím kostýmy a výpravu. Pohled na stará auta lahodí oku. Točilo se v různých exteríérech, v kostele, na ulici, na statku v Břežanech, v lázních atd. Vrchní návrhářka kostýmů by si za svou práci rovněž zasloužila plný počet hvězd. Ráda bych si podrobněji prohlédla dobové listiny, které se v seriálu objevily - šeky, bankovky, lodní lístky, noviny, kalendáře, smlouvy a podobně.

Nicméně příběh kulhá na obě nohy, motá se v soustředných kruzích. Seriálu zoufale chybí propracovaný scénář. Je znát, že jej tvůrci dopisovali až během natáčení. Neustále se řesí pozemky v Podolí tam a zase zpátky. Nekteré díly (Rudi) by snad bylo lépe vynechat úplně, protože příliš průhlednými peripetiemi akorát natahují děj. Spád a napětí se vrací až v závěrečných dílech, kdy se vyšetřování blíží ke konci. Odhlédneme-li však od detektivní linie, tak mě závěr dost zklamal.

 

Chvíli jsem přemýšlela, není-li v rozuzlení seriálu obsažená implicitní kritika dnešní doby. Nebo jestli scénárista považoval konec za happyend a chtěl ho tak také naservírovat divákům. Obávám se že pravděpodobnější je to druhé.