Freemind

Freemind

darek jedzok

okres Karviná

homepage

34 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
    • 2.8.2013  10:21

    Tragédie balkánských rozměrů. Na papíře to vypadalo slibně - De Niro a Travolta v minimalisticky pojatém thrilleru o souboji dvou válečných veteránů kdesi v americké divočině, k tomu hudba Christophera Younga. Proč ne? To by se toho ale musel ujmout skutečný režisér a ne cvičený kočkodan po víkendovém kurzu "Natoč a sestřihej vlastní filmeček z dovolené". Jediným zábavným prvkem jsou snad jen detaily dojemně ignorující zákony fyziky a biologie lidského těla, sranda ovšem končí u psychologie postav - za takovou fušeřinu se na frontě střílí do zátylku. Připočtěme si k tomu dramatický oblouk na úrovni řadového dílu Teletubbies a máme jeden z nejhorších filmů roku. Roberte, Johne, stálo vám to za to?

    • 28.7.2013  20:02
    Soupeři (1977)
    ****

    Pokud byl "Vetřelec" vizuální poctou "Vesmírné odysee", pak "Soupeři" jsou jasnou odpovědí na "Barryho Lyndona". Ridley Scott byl do Kubricka naprosto udělaný, a to je v jeho nejstarších filmech setsakra vidět. Je to okouzlující podívaná - úžasné, měkké světlo v interiérových scénách kreslí pohyblivé dobové obrazy (všimněte si zátiší s ovocem a sklenicemi na stolech!), kamera plachtí po zamlžených krajinkách, v kterých zvoní šavle a crčí krev. A k tomu silný příběh nekonečné série soubojů, opakovaných střetů dvou individualit, které se nemohou vytrhnout ze stupidního kodexu cti. Steven Pinker ve své knize o humánní evoluci naší civilizace ("The Better Angels of Our Nature: Why Violence Has Declined") věnuje celou kapitolu bizarní éře soubojů, kdy se dva dospělí chlapi byli schopni šlechetně povraždit jen proto, že jeden druhému řekl, že má hezčího psa. "Soupeři" krásně vystihují Pinkerovu pointu - důstojnost je mnohem důležitější a šlechetnější než čest. Ale pokud nesouhlasíš, voe, tak poď ven.

    • 28.7.2013  19:49
    Nevědomí (2013)
    ***

    Navenek krásná skořápka, uvnitř pukavec. Kosinski vymazlil vizuál po vzoru mistrů, na rozdíl od nich se mu už ale nechtělo babrat se scénářem - a nic na tom nemění ani verbalův snobský anti-intošský flusanec o pár komentářů níž. Nechci být příliš krutý, "Oblivion" totiž JE solidní kousek, který dokáže strhnout a dojmout. Jen mi je trochu líto, že ani jednou výrazně nepřesáhl mantinely blockbusterových klišé. Nejlepší sci-fi roku? Dost možná. Ale mezi slepými ...

    • 26.7.2013  11:49
    Dům ďábla (2009)
    **

    Retro mám rád, ale ne když je jedinou náplní celého filmu. Kultovní horrory, ze kterých zde bylo nakradeno, totiž kromě cool atmosféry nabízely taky solidně napsaný scénář a postavy - a obojí zde bolestně chybí. Dům ďábla stojí na hlíněných nohách a víceméně se zde není čeho zachytit, protože rozdrkotaný, zdlouhavý děj je završen vyloženě antiklimaktickým závěrem. Blah.

    • 24.7.2013  20:25

    Nemůžu si pomoct, ale mám pro Refna slabost i tehdy, když klopýtá - a tahle krvavá bangkocká suita je bohužel škobrnutí jako trám. Výsledný půlkrok mezi klasickou vyvražďovačkou a dráždivým experimentem (přiznaná pocta Jodorovskému) nakonec zklame v obou polohách. Za sebe můžu říct jen to, že tomu surreálnu mohl klidně přihulit, Refn má rozhodně na víc, než na změť fluoreskujících barviček a pár toporných odkazů na psychoanalýzu. Přesto jsem se nažral - dusné to bylo, brutální, stylové. Za tři.

    • 24.7.2013  20:06
    Billy Elliot (2000)
    ****

    Baletní humodrama na pozadí hornických stávek v městečku burácejícím glam-rockovými hity? Tož, proč ne? Billy Elliot je britská variace na hollywoodský motiv "kterak odstrkovaný mamlas ke slávě přišel", ale naštěstí servíruje provařená klišé s příjemným nadhledem, takže neuráží divákovu inteligenci a lechtá bránici nenásilně a nenuceně. Právem oslavovaná klasika.

    • 23.7.2013  21:33
    Vetřelec ³ (1992)
    ****

    David Fincher je jeden z mála režisérů, kterým to opravdu myslí a prvky jeho sílícího talentu neubily ani monstrózní problémy, které doprovázely vznik tohoto filmu - ještě během natáčení se scénář stále přepisoval (jako mnozí jiní moc lituju, že nakonec nevyhrála verze s dřevěným klášterem), Finchera pravidelně buzerovali producenti, kteří ho nakonec nepustili ani ke střihu. Ale co, stejně dobrý - Vetřelec se vrátil ke kořenům, je to krásně natočená, chytrá, minimalistická a syrová podívaná, která neohromuje palebnou silou, ale fortelem. A tak to má být. Všechny další díly stojí za starou belu.

    • 23.7.2013  21:23
    Vetřelci (1986)
    ****

    Mno, jak bych to tak nějak jemně ... Cameron nikdy nebyl - na rozdíl od Scotta a Finchera - žádný velký intoš ani precizní řemeslník a podle toho to taky dopadlo. Naštěstí byla dvojka natolik ovlivněna originálním Vetřelcem, že je i nadále vysoce koukatelná, i když jí chybí jednoduchost a elegance jejího předchůdce i následovníka. Rozmáchlá militaristická střílečka je každopádně zajímavým rozvinutím původního konceptu a vzorem pro kultivované zacházení z frančízou, a - co je hlavní - výtečně pobaví a postraší. Takže dávám za čtyři - z nostalgie, z úcty k trilogii a k stále vysoké úrovni kamery, designu a efektů.

    • 22.7.2013  18:13
    Kolonie (2013)
    *

    Existuje jen jedna věc která je horší než kanadské sci-fi - a to kanadský horror. Tady máme obojí, hurá hej! Nějak takhle by vypadalo "30 days of night", kdyby se produkce chopila Nova. Bída, nouze, mráz.

    • 20.7.2013  10:16
    Žralokonádo (TV film) (2013)
    *

    Takovým filmům se z prdele dává pět hvězdiček, ale na to prostě nemám žaludek. Efekty nejsou dostatečně trapné a hlášky odkazující na popkulturu nejsou dostatečně sofistikované ("We're Gonna Need a Bigger Chopper"). Nuuuda.

    • 15.7.2013  10:52

    Generační film o beach bitches, zhýralých teenagerech z éry post-MTV, který se nakonec rozseká na tom, na čem se rozseká většina generačních filmů - a to na faktu, že je vždycky točí lidi o dvě generace starší. Scénář moralizuje a dívá se na své postavy svrchu, a to jsou hříchy, které nespraví ani dvě tuny naolejovaných cecíků, kterými je celé toto dílko zavaleno. Jinak jde o kus solidní práce, hlavně z vizuálního hlediska - něco ve stylu "Enter The Void" meets "Drive". Bohužel na rozdíl od těchto dvou mistrovských kousků připomínají "Spring Breakers" krásně zabalené krabicové víno. Pobaví, vyprchá, zanechá krátkodobý bolehlav. Další, prosím.

    • 8.7.2013  22:59
    Trans (2013)
    ***

    Průměr, a to ještě s odřenýma ušima. Boyle má asi nejlepší léta za sebou, protože jeho nejnovější dílko připomíná zpracováním debut nějakého britského rejži od reklam. Film vaří z velmi nevyrovnaného scénáře, kterému rozhodně nepomáhá devadesátková hudební režie a hodně slabá kamera. Kdyby nebylo jako vždy vynikajícího MacAvoye a hladkopohlavní Rosario, tak bych ještě jednu hvězdu ubral. Co to robiš, Danny?

    • 8.7.2013  10:49
    U nich doma (2012)
    ****

    Extrémně chutný, sofistikovaný film srovnatelný se scenáristickými hříčkami Woody Allena nebo Charlieho Kaufmana. Jednotlivé úrovně a metaúrovně příběhu se vzájemně proplétají a ovlivňují, hrdinové se postupně začínají dusit v husté šťávě svých egoistických ambicí až nakonec dospějí do fáze, kdy jsou úplně všichni odhaleni jako krásně nechutní, poutavě trapní sobci. Poslední třetina sice trochu zbrzdila úspěšně rozjetou zápletku, ale elegantní konec to vše vrchovatě vynahradil. Mňam.

    • 8.7.2013  10:35

    Výtečně natočený psychologický thriller o běsech schoulených v zákoutích lidské duše a zároveň ukázka klasické scénaristické školy Tennesseeho Williamse. Pokud se vám líbil "Tramvaj do stanice touha", tak neváhejte ani vteřinu. Tleskám obsazení - uhrančivé Elisabeth Taylor, sympaticky roztržitému klaďasovi Montgomerymu Cliftovi i démonické Katharine Hepburnové. Po finální, takřka surrealistické gradaci (s lehce přehrávající Taylorkou) nemohu jinak - velmi, velmi silná čtyřka.

    • 7.7.2013  20:03

    Mike Leigh je divnej, ale (nebo spíše "proto") ho začínám mít rád. "Secrets and Lies" sice trochu hyzdí přepjaté herectví permanentně ubrečené Brendy Blethyn, ale zbytek funguje naprosto dokonale - nenápadná mozaika náhledů do intimního života několika lidských ztracenců diváky nestrhne, ale spíše pomalu podemele. Timothy Spall, který po celou dobu exceluje v roli dobráckého fotografa, se nakonec geniálně blýskne v působivém proslovu před rozhádanou rodinou. Krásný, tichý, velmi anglický film.

    • 3.7.2013  11:36

    V polovině jsem to vypnul - a to obvykle vydržím i u těch největších kravin. Utahaná, mdlá, nudná óda na newyorskou italskou menšinu s klišovitými postavami, které hrajou mizerně vedení ochotníci. DeNiro je Pan Herec, ale jako režisér stojí za kyblík prošlé mozzarelly.

    • 1.7.2013  12:26
    Lesní duch (2013)
    **

    Krev, moč, střeva a zvratky prosím jako aperitiv a ne jako hlavní chod. Jinými slovy - troška nechutností mi divácký zážitek nikdy nepokazilo, ale nebaví mě, když jsou alfou a omegou celého filmu. Nuda.

    • 29.6.2013  08:25
    Crazy Joe (2013)
    ****

    Tohle bude horší než coming out homosexuála před ultrakonzervativními křesťanskými rodiči. Dal jsem čtyři hvězdičky filmu s Jasonem Stathamem - teď bych měl potupně vrátit průkazku do knihovny a spálit DVD kolekci s Bergmanovou filmografií. "Redemption" se vědomě snaží flirtovat se širokým publikem - je to sice akční thriller s klasickou stavbou revenge-flicku (a lá Mason Storm - jen počkejte, holomci, umeju se, potrénuju a pak pohovoříme!), děj je ale prošpikovaný jemnějšími psychologickými prvky, takže celé to chutná dost ... evropsky. Do osmdesátkového béčka je namíchané lovestory s rachitickou jeptiškou (dejte už někdo té Buzkové nažrať!), hlavní hrdina sice kráčí londýnskými ulicemi jako mlejnek na maso, ale zároveň je to dobrý synek, který tu pohladí pejska, tam dá penízky bezďákům a na prvním rande svou milou něžně poceluje na rtíky. Ke konci už tato prapodivná konstrukce ztrácí stabilitu, takže jsem si užíval spíš drobné chuťovky - vynikající Marianelliho hudbu (šup do seznamu oblíbených skladatelů), scénu s rukama vyčnívajícíma ze stěn (Polanského Hnus?) nebo dlouhý close-up na brečícího Stathama (a to je opravdu něco, protože jeho dosavadní herecký repertoár sestával ze dvou poloh - a) nejdřív tě ošukám a pak tě zabiju, b) nejdřív tě zabiju a pak tě ošukám). Suma sumárum, je to celé trochu jako paraolympiáda - Honzík sice nevyhrál, ale celé to pěkně zaběhl, tak dostane hliněnou medaili za snahu. Steven Knight je schopný scénárista, který si dokáže pohrát s žánrovými klišé, takže mu do budoucna držím celuloid, aby nemusel dělat tolik kompromisů. V jeho dalším projektu vystřídá dutohlavého Jasona Tom Hardy - a to už může být jiné drámo.

    • 28.6.2013  13:29

    Máte rádi filmy, u nichž každou vteřinu cítíte, jak se vám pomalu a nenávratně snižuje IQ? Tak si to užijte. "Olympus" je jako nedonošené dítě dvou otců - Baye a Emmericha, a po obou zdědil to nejhorší. Je to patetická, stupidní ptákovina se scénářem, který vypadá, jako by ho napsal šestiletý fakan, který má školní sešit počmáraný kresbami tanků, rotačních kulometů a amerických vlajek. Od prvních okamžiků útoku na Bílý dům až do samotného konce se táhne dlouhá, předlouhá série WTF okamžiků prokládaných směšným vlasteneckým rosolem. Zabít, spálit, zahrabat v lesíku.

    • 24.6.2013  12:10
    Mama (2013)
    **

    Film vypadá trochu tak, jako by se Kubrick chystal natočit "Shining", ale poslední noc před natáčením by strávil sledováním japonských horrorů a ráno si u kafe a cigára řekl "Kašlu na art, natočím něco se spoustou lekaček". Film má do poloviny docela slušnou atmosféru, ale jakmile mamča vyleze ze stínu, hned je celá husí kůže tatam a už se nikdy nevrátí, pohádka mládí. Zajímavý nápad ubíjí fádní podání, mé poslední jiskry zájmu definitivně uhasil utahaný závěr. Mohlo to být horší, nebylo to ... ale vlastně jo, bylo to dost špatné.

    • 22.6.2013  07:53

    Nemáte to rádi v příšeří a pomalu? Vydržte, nakonec se dočkáte vrcholu v osmdesátkovém stylu - frontální útok, rychlá kadence, semiautomatické milovanie v daždi. Není to nejnapínavější akčňák roku, rozhodně ale patří k těm nejzajímavějším. Škoda, že film trpí nerovným tempem (u Opleva ještě pořád trochu cítím, že je to přece jen televizní rejža), některé prvky scénáře jsou mírně přitažené za vlasy (děti kamenující škaredou sousedku?). Dráždivá směska romantiky a "revenge flick" každopádně opět dokázala, že Hollywood by bez outsourcingu evropských režisérů bídně skonal. Prst nahoru, Opleve!

    • 20.6.2013  11:06

    Hlavně se s tím nesrat. "Andaluský pes" nežere libové maso a slabošské kompromisy, je to špinavý, vzteklý podvraťák s kalným zrakem a pěnou u huby. A proto bychom ho všichni měli mít rádi. Povinný bod pro fanoušky surrealismu, pro všechny ostatní - zasloužený trest.

    • 16.6.2013  17:28

    Neny ftypny.

    • 16.6.2013  16:46
    K zázraku (2012)
    **

    Maestro si nablil na sako a lakýrky - a to tak škaredě, že jsem mu chtě-nechtě musel snížit hodnocení za předchozí "Strom života". Ten sice i nadále považuju za filmové veledílo, ale pokud bude Malick i nadále pokračovat ve vyvařování stejných mdlých blábolů, tak jeho starší tvorbu přehodnotím mnohem radikálněji. "To The Wonder" je panoptikum zasmušilých zombie melancholicky bloumajících po strništích, dvouhodinová, sentimentální nuda. S hezkými krajinkami. To už bohužel není druhý Kubrick, ale druhý Coelho.

    • 8.6.2013  10:11
    V/H/S/2 (2013)
    odpad!

    Můžete mě považovat za rozmlsance, ale nedokážu si užít film, u kterého se od začátku do konce cítím trapně. V/H/S/2 si hrdě říká "antologie", ale ve skutečnosti jde o sprostý slepenec céčkových, garážových horůrků splácaných na Windows Movie Makeru, s maskami z džemu a kukuřičné kaše. Hi-tech vymožeností byly barevné kontaktní čočky pro zombíky, tipuju, že kožich pro kozlíka (Pána Temnot) někdo z produkce ukradl od krbu svým rodičům. Líbilo se mi tedy něco? Příběh o asijské sektě byl vcelku zajímavý, dokud ho nezmršily primitivní masky a ještě primitivnější herci. Oceňuju nápady na umístění kamery - GoPro na cyklistické helmě, kamera na psíkovi v závěrečné povídce. Víc nic. Nezlobte se, ale to je opravdu málo i na tu jednu hvězdičku.

    • 7.6.2013  21:40
    Stoker (2013)
    ***

    Chan-wook Park, legenda korejského drsnofilmu, dostal k dispozici hollywoodské prachy, skvělé herce i výborného hudebního skladatele, a natočil naprosto zbytečný film. Všechno je jak má být a přesto to nefunguje. Škoda.

    • 7.6.2013  18:41
    Pro větší slávu (2012)
    odpad!

    Debilní, nesnesitelně sentimentální agitka na úrovni ruských propagandistických filmů. Rád bych ji ignoroval, ale v Polsku jsem narazil na křesťanské fanatiky, kteří se na tenhle škvár dívají jako na návod a tvrdí, že Evropa potřebuje novou kristiádu. 90.000 mrtvých kvůli imaginárnímu kamarádovi. Panenko skákavá.

    • 7.6.2013  17:08
    Šílenci z Manhattanu (TV seriál) (2007)
    *****

    Budu se prát do krve o to, že jde o jeden z nejlepších seriálů od začátku tisíciletí. Nechme stranou vynikající technické zpracování a herce, to by měla být v dnešní době samozřejmost - to, co mě pravidelně dostává do kolen, jsou drobné jinotaje schované v na pohled jednoduchých scénách a pohybech. Nepamatuju si, že bych kdykoliv viděl v nějakém seriálu tak citlivě zapracované chuťovky povznášející děj o několik úrovní výš. Stačí drobný detail přesně načasovaný v dlouho bobtnajícím dramatu - prasknutá sklenička, pohlazení trávy, prázdná výtahová šachta, zavřené dveře. Miluju to a mám z toho často husí kůži. Kéž by měli producenti rozum a zahrabali tento televizní skvost, než stihne zevšednět a vyblednout.

    • 7.6.2013  16:41

    "Mrtví a neklidní" rozhodně neurazí a příjemně víří zatuchlé vody zombie tématiky, s "Twilight" bych to tedy rozhodně nesrovnával. Souhlasím ale s JASM-em, že by to chtělo jasnější pravidla, pevnější kostru. Takhle z toho vznikla příjemná, místy docela zábavná romance s lehkým, hnilobným zápachem.

    • 6.6.2013  18:31
    Jack a obři (2013)
    **

    Vskutku film mnoha nej - blockbuster s nejhorším CGI (obři vypadají jako by pocházeli z produkce z přelomu tisíciletí), nejhorší scénář v Singerově filmografii (čekal jsem hravý, invenční přístup, dostal jsem postupy a postavy utahané jako íránský mezek), největší mrhání talentovanými herci za posledních 10 let. Fazolový průjem.