kkarx

kkarx

Karel Karx

Česko
What kind of man am I? I'm a fair man. :)

8 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 9 16 24 31
    • 10.3.2021  23:47
    Waterloo (1970)
    *****

    Film vystavěný na velkolepé bitevní scéně a na charakterech Napoleona a Wellingtona. Steiger dokázal ukázat Napoleona v mnoha podobách, jako inteligentního, prozíravého a charismatického, takže lze věřit, že by vojáci vysláni ho zastavit skutečně přešli na jeho stranu, ale současně ho hraje i jako mocichtivého psychopata, který si bitvu užívá a současně ho strašlivě zužuje myšlenka prohry. Wellington je tu jako takový typický chytrý, elegantní, povýšený Anglán se suchým humorem, no znáte to.... Waterloo je tak známá bitva, že se vžila do lidové mluvy. Nezveličoval bych ale její historický význam. Francie po 20 letech neustálých válek už neměla z čeho brát a jistě by Napoleona dříve či později utloukla koaliční vojska čistě na čísla.

    • 2.3.2021  18:54

    Strašně nudná režie, skoro nekoukatelný.

    • 28.2.2021  21:05
    Smrt v sedle (1958)
    ****

    Nádherně natočený western či eastern, chcete-li, připomene kamerou, hudbou a barvami klasické americké westerny 50. let. Děj je samozřejmě přizpůsobený Československu 20. století, méně akční a trochu výchovný, ale to moc jinak ani nejde. Překvapil mě vypsychovaný konec.

    • 28.2.2021  13:20
    Přátelé (TV film) (1986)
    ****

    Další dobrá konverzačka, akorát ten konec se nepovedl.

    • 27.2.2021  19:05

    Vedle jiného Polákova filmu "Hra bez pravidel" je to druhý československý pokus o akční kriminálku západního stylu a Polák vytvořil další dobrý film. Je to snad jen trošku scénáristický nesoustředěné. První polovina ukazuje život v letech sedmdesátých, představuje charaktery a ukazuje i všemožné šmeliny v socialismu, v druhé se to skutečně rozjede na plné obrátky. Celkem překvapení, že to bylo vůbec povolené s ohledem na to, že tu každý řemeslník/dělník je nepoctivej melouchář. Politice se jinak Polák obratně vyhnul a oslovení soudruh tu nepadne ani jednou. Tohle je prostě jen sympatická čistokrevná krimi. Film je postavenej na výkonu Otakara Brouska st. a vytvořil tu jednoho z těch nej padouchů československého filmu. Skvělá je i Svobodova hudba kopírující Itálii (zřejmě Polákův vzor pro tento film i jeho přechozí Hru bez pravidel). Moje připomínka je tedy jen ke scénáři. Nakonec Voskův klavírista, který je tady takovou vedlejší figurkou, byl v příběhu nejen celkem nadbytečný, ale dokonce jeho vyšetřování na vlastní pěst mělo i neblahé důsledky.

    • 27.2.2021  13:58
    Lavina (1946)
    *****

    Spolu se Svědomím asi jediné dva české filmy, který by se daly zařadit do žánru noir a oba jsou velmi povedené.

    • 25.2.2021  18:42

    Taková Poirotovská detektivka, která patří k tomu lepšímu, co vzniklo.

    • 24.2.2021  20:03
    Zákon starého muže (TV film) (1976)
    *****

    Konverzačky byly zlatým žánrem normalizace a Zákon starého muže toto pravidlo jen potvrzuje. Lidský příběh bez politiky stojí na Högerovi, který si roli policisty v důchodu užil dosyta. Konečná konfrontace s ničemou je plamenná a dechberoucí.

    • 22.2.2021  21:29

    Ze všech těch porevolučních filmů o socialistickém období je z nich Tichá bolest jednoznačně nejlepší a to včetně obsazení. Hrušínský a Jiřík jsou velmi sympatičtí a Jandák zase obstarává takovou jemnou komedii. Jediné Zedníčkovo vystoupení bylo už tak trochu mimo, ale zábavné to bylo. :-) Jinak je na tom krásně vidět, jak neuvěřitelně filmařky podřadné jsou novější filmy typu Pelíšky.

    • 22.2.2021  19:26
    Majster kat (1966)
    ***

    Výpravou a příběhem se to podobá filmům jako Angelika, čili je to velice zromantizované, kompetentně natočené, dobře obsazené a zahrané, ovšem jestli tohle má být jeden z vrcholů slovenské filmařiny, jak tu někdo píše, tak to není zase až tak skvělá vizitka. V barvě film vypadá jak z let padesátých a tomu pocitu dodává i teatrálnější pojetí. Proti sobě nestály nakonec dvě silné postavy, ale spíš dvě trosky. To třeba Noční jezdci z roku 1980 se s charaktery, kteří stojí proti sobě, poprali mnohem lépe.

    • 21.2.2021  21:20

    Skvělá temná až hororová atmosféra a mizerný scénář. Tohle je zatím asi nejblíž italským giallo filmům z československé produkce, co jsem dosud viděl. Zase to ale spadá víc do žánru drama než do žánru krimi a odehraje se tu jenom jedna vražda za celou stopáž filmu, takže je to takové unylé.

    • 19.2.2021  22:34

    Fantastický výkon Macháčka a zajímavá režie zachraňují film s ne moc povedeným scénářem. Výborně napsaný a zahraný závěrečný monolog jen tak nezapomenete. "Nikoho tam nenajdete. Odešel ještě v noci. Nevím kam. Byl lehce raněn, našel jsem ho náhodou na ulici. Jsem totiž lékař. Byl jsem lékař. Ne, vlastně... ještě jsem lékař. Člověk je jako to, co myslí. To nemůžete změnit."

    • 19.2.2021  19:38
    Bílá paní (1965)
    ***

    Jak se krade milion se mi líbil mnohem víc a tomu jsem dal 4 hvězdy....

    • 19.2.2021  17:31

    Detektivka určená pro děti a mládež. Kdysi bych ji hodnotil vysoko. Dnes mi to přijde jen jako taková exkurze do začátků 80. let.

    • 15.2.2021  19:14

    4 už jen za tenhle projev. :-D -> "Ten, kdo dnes krade, okrádá stát a to jest sama sebe. Vzniká nová morálka, která vede k novému pojetí vlastnictví, a tak je třeba vidět, že nepoctivost je jeden ze základních přežitků minulosti. Naši lidé nejsou již dneska tím, čím byli před dvaceti lety. Novým uspořádáním společnosti je postupně odstraňováno úzké sobectví a hrubý egoismus .... - Ježišmarja, co to plácám? Vždyť to na mě poznaj. Do čeho mě to ten idiot navrtal? - ...,že jsou mezi námi takoví, kteří ulamují z našeho společného krajíce a brzdí v našem rozkvětu a... a tím končím."

    • 15.2.2021  17:38

    Zábavenej díl, o chlup uvolněnější a Tůma lidštější, ale ironicky je film poplatný době víc než předchozí 105% alibi, kde se to tak nějak budovatelsky odbylo několika scénami (Tůma má celkem tvrdý budovatelský proslov k Líbalovi a k sekretářce) a zbytek byl ideologie prost, zatímco tady je zápletka i pachatel tendenční a soudruhuje se tu jako o závod. Nevadí mi sem tam něco, ale tohle množství spolu se zápletkou je prostě už jen otravné. Celkově mi to přijde jako nejslabší díl, protože film z '59 měl skvělou atmosféru a z '65 byl zase už šedesátkově pohodovej a nebyl ničím zatíženej. Na tomhle je vidět ten přechod, jak se snaží z doby "temna" vymanit, ale ještě to úplně nejde.

    • 13.2.2021  18:41
    Zlá noc (1973)
    ****

    Tohle by se dalo nazvat dělnickou detektivkou (bez jakéhokoliv negativního zabarvení dobou), protože se prakticky celá odehrává v dole a hrdiny a i podezřelými z vraždy jsou horníci. Ti jsou skvěle typově obsazeni a s takovými herci snad ani nejde natočit vyloženě špatný film. Atmosféra je dobrá, pěkně temná, stejně jako obraz. Zpracování slabší, spíš televizní než jako celovečerní film.

    • 12.2.2021  22:29

    Téměř Columbovská originální detektivka až s mysteriozní zápletkou a parádním obsazením. Režie rutinní, ale alespoň soundtrack je dostatečně zábavnej. "Tak co, koho z nás si vyberete?" - to si budu určitě pamatovat. :-)

    • 12.2.2021  18:32
    Divá Bára (1949)
    *****

    Okouzlující krajina Šumavy a v ní překrásná Vlasta Fialová jsou skvělým základem filmu o závisti, pověrách a životu na vesnici. Kněz je vedle Báry jedna z mála kladných postav věřících nejenom v Boha ale i v rozum a přírodní zákony. Zajímavé je porovnání s o deset let novější Ďáblovou pastí, kde je tomu tak nějak všechno naopak.

    • 11.2.2021  22:23

    Jedna z mála zapamatovatelných československých detektivek 80. let a díky cikánskému prostředí i jedinečný úkaz v české kinematografii. Takhle to v Kladně a určitě i jinde skutečně fungovalo. Cikánský baron vyslal slovo a cikáni ho pečlivě dbali. I když šlo víc o to ukázat, jak to v cikánské čtvrti vypadá a chodí, tak příběh vraždy pod tím není úplně pohřbený. Zajímavá podívaná. Nenudil jsem se. P.S. Viděno v 90. letech. Nějak pochybuji, že to s ohledem na to jak otevřeně se ve filmu mluví, kdy ještě uvidíme v televizi.

    • 10.2.2021  23:56

    Sovák nemá tajuplné charisma Hrušínského a detektiva mu ani moc nevěřím a příběh není nijak napínavě ani zábavně zpracovaný. S Hanzlíkem Sovák tvoří komediálně laděné duo. Celé je to takové odlehčenější až na hudbu, která zůstala stejně melancholická jako v předchozích dílech a rozhodně patří k tomu lepšímu z filmu a dává jen vzpomenout na dvě předchozí geniální detektivky s Hrušínským v hlavní roli majora Kalaše, které do dnešního dne zůstaly v českých luzích a hájích nepřekonané. Atmosféru navozenou hudbou naneštěstí často neguje "lidové" herectví Sováka. Nic proti němu, ale prostě to k sobě nejde. Vznikl z toho podivný mix žánrů. Smutné a i matoucí je i to, když na scéně objeví Radek Brzobohatý, který ovšem hraje úplně jinou postavu než Vargu. Vážně do té role, která nebyla nijak náročná, nemohli obsadit někoho jiného? Jiný režisér, jiný představitel Kalaše, scénárista a i jiný skladatel. Není divu, že tenhle film stojí nějak mimo ostatní ze série a za mě je z nich nejslabší.

    • 10.2.2021  21:28

    Pochmurná kriminálka, ale bohužel velmi slabě zrežírovaná.

    • 10.2.2021  13:44

    První povídka ve skalách je jednoznačně nejlepší a má pěkný mysteriózní nádech. Tu jedinou jsem si pamatoval i po letech. Další dvě jsou bohužel už jen průměrné a zapomenutelné, přičemž třetí povídka je už taková parodie ve stylu 60. let. Celkově mi to vychází na hodnocení mezi třemi a čtyřmi.

    • 9.2.2021  17:38

    Solidní kriminálka, ale hlavně tísnivý nemocniční horor. Vždycky se mi u toho filmu svíral žaludek. K atmosféře temného příběhu přidává i na první pohled neskutečně unavený Rudolf Hrušínský, který oproti předchozímu dílu hodně zestárnul a pak též tíživá hudba, která je skvělá a stylem by zapadla někam k Leningradské od Šostakoviče. P.S. Vzhledem k tomu, že jsme od té doby dodnes (40 let!) nenatočili kvalitnější krimi film, který tak musím dát ještě o hvězdičku více.

    • 8.2.2021  09:46

    Dříve mi to přišlo strašně depresivní, ale dnes se mi to jeví už jen jako černá komedie. Kdo zažil v nemocnici podobné ošetřovatele jako Masák, toho to určitě pobaví. Když na něj Kňažko vytáhne sekeru a pošle ho do perdele, to už jsem se smál na celé kolo. Pátý červený bod nedám kvůli milostnému podpříběhu, který byl bizarní a úplně zbytečný. Možná by to zasloužilo i pár černých bodů. :-)

    • 6.2.2021  13:34

    Věrnější knize než Krakatit s Högerem, ale možná je tu toho z knihy až moc. Přece jen konverzační drama dlouhé přes dvě hodiny, to už se může zdát dlouhé. Navíc některé dialogy byly snad i přidány. Bál jsem se, že film bude zničen normalizací, ale naštěstí tomu tak není. Menší propagandě je věnováno asi 5 souvislých minut z času a nepůsobí to nijak strašlivě. Jinak tu nejsou dobré a špatné strany, ale jen ty špatné. Zámek, kam byl Prokop unesen, se povedlo ukázat skutečně zkaženě a docela mi to připomnělo dekadenci ve filmu Caligula. Podle mě Vávra vystihl atmosféru knihy velmi dobře. Radek Brzobohatý je skutečně prkenný, ale ono ty dialogy v knize se moc jinak zahrát nedají, nejsou přirozeně napsané, je to spíš takové fantasy. Proto taky Krakatit z roku 48 měl dialogy oproti knize pozměněné. Hrušínský jako Carson je ale výborný. Vzniknul z toho takový surrealistický film se zvláštní fatalistickou atmosférou. Pokud si někdo stěžuje, že děj nedává smysl a ke konci se rozpadá, tak to je tím, že kniha je přesně taková.

    • 5.2.2021  22:35

    Tak jako černá komedie to funguje nejlépe, ale tolik humoru v tom zase není, aby se člověk smál. Po většinu času bezdějové monotónní psycho, které začne nudit už někde v polovině. Prostě umělecký experimentální film. Hrušínský to zahrál pěkně bezživotně a ty jeho zdlouhavé monology prostě po čase přestanou bavit a jen nudí. Konec je docela zajímavej, ale táhlo se to k němu dlouho. Když už rakve a hororovou atmosféru, tak to si už raději pustím Svatbu upírů. Mám takovej pocit, že když se objeví film s antifašistickou tématikou, tak dostane už jen z jakési morální povinnosti vyšší hodnocení. Ruku na srdce, být tohle třeba polský film, tak je v modrých číslech.

    • 4.2.2021  19:16

    Krásný a současně i strašně smutný film. Životní role pro Miroslava Macháčka.

    • 3.2.2021  16:49
    Vlčí bouda (1986)
    *

    Námět je sice slušný, ale ve filmu nefunguje dobře vůbec nic a provedení je tragické. V začátku se to tváří jako sociální drama, později jako Sněženky a machři bez vtipu a nakonec i jako horor. Scénář bohužel nedává žádný smysl (kdo by se například přihlásil na kurz, o jehož náplni a průběhu neví vůbec nic?) a křečovité neherecké výkony tomu ještě přidávají na divnosti. Objeví se tu sice občas nějaká myšlenka, ale ta je vždycky rychle zabitá pubertálními výkřiky neherců.

    • 3.2.2021  13:33
    Dostih (1981)
    ****

    Za mě lepší než Pěsti ve tmě. Sice to je menší film, ale Mrkvička je fantastický.

<< předchozí 1 2 3 4 9 16 24 31