Adam Bernau

Adam Bernau

Miroslav Zapletal

Česko
Nikdo

54 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 9 16 24 31
    • 17.6.2018  17:54

    Když jsem musel nedobrovolně čumět na béčkový drek pro nezletilé pejskofilky, tak ho nemusím hodnotit, že ne? (Zaujala okatá destrukce klasického amerického mačo živitele rodiny v podobě Eatonova otce.)

    • 9.6.2018  08:24

    Dabovaná Schoberová, bezvýrazný Šmída (kvůli němuž jsem to chtěl vidět) a Eduard Dubský překonávající svou naivní strojeností v roli prohnaného hoteliéra cokoli z prvorep. a protektorátního filmu. Ještěže aspoň ten Lackovič člověku spraví chuť, byť v charakteru pro něj velmi netypickém. On by i ten minimalistický Šmída stál za hřích, jenže tento užvaněný a se svým tématem úspěšně se míjící film to neumožňuje, jeť nemožný i jako kriminálka i jako drama i jako komedie. Nefunguje nic. Duo Štorkán-Toman je zde jak pojetím, tak kvalitou široce rozkročeno mezi padesátými a sedmesátými lety.

    • 9.6.2018  02:05
    Měsíc s dýmkou (TV film) (1967)
    ***

    (Asi spoilery.) Naivnímu provedení závěrečného odhalení odpovídá po obsahové stránce výslovné zdůvodnění, že Štěpán chtěl svým poťouchlým žertíkem přimět vraha jeho přítele, aby se přiznal. To jako vážně? (Že to vůbec nepasuje k postavě, je ten nejmenší problém.) Jde o snadno přehlédnutelný lapsus, zajímavo ovšem je, že i v těsně předjarním roce 1967 (podle předlohy jen o rok starší) v kriminálce frčí zobrazení tzv. narušitelů státních hranic apriori jako zločinců, nepoctivců či alespoň potížistů, o převaděčích nemluvě. Naštěstí to vše překrývá docela slušně nastrojená hustá atmosféra, inkriminovaný obraz skutečně působí jako hlodavá záhada a navíc je tento černobílý film točen s estetickým zaujetím, takže se lzre kochat celou řadou záběrů. Neříkám, že originálních, ale pěkných. Zaujetí čiší i z tria Macháček, Voska, Drahokoupilová, z nějž každý svým projevem pozvedá scénář z banality. Na průměrnou televizní kriminálku tedy docela dost důvodů k zhlédnutí.

    • 9.6.2018  01:34

    Tak už chápu, proč se to v Pokladu byzantského kupce pořád tvářilo, že by se Vala se slečnou skoro mohli spolu vyspat. Pokud jde o pokročilejší exnerovku Smrt talentovaného ševce, každý soudný divák uzná, že výměna za Kodeta byla v tomto ohledu naprsto nutná. Ostatně veškeré klady tohoto filmu vyjmenovala už NinadeL. K záporům patří vedle celkové mdlosti též trapný dojem, který se dostavuje vždy, když jsou v normalizační kriminálce zapleteny postavy soudobých umělců, obzvláště výtvarných a obzvláště, když se na toto téma vedou úvahy. Naopak potěší, že i zde se kouří úplně všude a za všech okolností.

    • 28.5.2018  01:38

    Možná křivdím srovnatelnému Rážovu "Poslední propadne peklu", kterému jsem dal o hvězdičku míň, ač v některých ohledech jde o lepší film, ale tady je přinejmenším lépe vybalancováno pro děti - ne tak docela pro děti - pro dospělé a vůbec celý tvar je konzistentnější. Orlandův sovětský rádobyfilosofický vědecký materialismus mi dost lezl na nervy, ale oni tu velkolepou pozemskou všelidskost Rusáci prostě umějí a koho nedostane finální scéna, ten nemá srdce, přestože jde jenom o konstrukci letadla (prostě Rusáci). Zkažený bráška je krásný jak Caligula a postava Marty je nádherná od začátku do konce. I dnes mimořádně aktuální (a divím se, že tehdy nezakázaná) je "těžba ohně" z útrob draka - země.

    • 27.5.2018  23:45
    Dukla 61 (TV film) (2018)

    Že ten po všech stránkách vynikající první díl filmu bezprostředně po závěrečné scéně zabijeme mluvícími hlavami pamětníků (při vší úctě nicneříkajícími), to napadlo autory, nebo nějakého troubu z ČT? Celkově to nicméně vypadá, že Ondříček po několika výtvorech různé kvality vyzrál v režiséra, který umí udělat film jako ze známých českých tvůrců málokdo, resp. skoro nikdo, a který si (konečně!) umí vybrat tvůrčí kolektiv. Scénář, reálie, scéna, dramatický sled, Taclík(!) s Issovou, oběma mladými i všichni další. Skvěle pojatá hudba, jak dějová, tak doprovodná. Na tv film skvělá kamera a střih. A ačkoli jsme podobný příběh mohli ve všech jeho složkách stokrát vidět např. v běžné americké produkci, teprve tady ho vidím vyprávěna tak, že se mě opravdu může dotýkat, což samozřejmě není dáno jen objektivní kvalitou, ale také konkrétním vztahem mezi divákem a dílem - především ale musí jít o film, ke ktrému je mi vůbec možno si nějaký vztah (nezaměňovat prosím se "vztahem k postavám") vytvořit. Dukla61 je takovým filmem. (A Enšpígle, když už jsme u toho šajnu, tak ne, Issová nepřehrává, to jen možná tobě chybí srovnávací materiál z reálného světa.)

    • 24.5.2018  12:29

    Pán Pomothy, "Francouzsko" sa česky povie Francie.

    • 23.5.2018  01:06

    Něco mezi téměř dobrým a téměř skvělým filmem, jak je ostatně u Ráži zvykem: Poměrně zdařile a silně vystižené "gró" příběhu, slušná atmosféra, některé skvělé scény, ale celek zabitý jak principálem kočovné divadelní společnosti. K onomu "téměř" tentokrát přispívají zejména faktory signifikantními pro dobu vzniku, a to nejen způsob vyprávění (postižený snad i tím, že to částečně má být pohádka pro děti), ale také nezaměnitelně ječivý hlas M. Kudláčkové a od úvodního komentáře při každé příležitosti se projevující nereflektovaný český nacionální socialismus, definovaný pojmy "Němec" a "boháč" jako synonymy zla. Přitom ale historická doba příběhu je zobrazena uvěřitelně (arci ve velmi určitém a omezeném výseku), také šarvátky sehrány poctivě (až na poněkud kavalírsky noblesní šermování). Herecky je to v pohodě, ačkoli vyloženě excelujícího hráče, který by svou postavu patřičně zdůraznil, zde postrádáme. Na druhou stranu si nelze nevšimnout, jak různí vždy a všude vyčnívající až trčící herci (např. Munzar, Haničinec) jsou zde k dobru věci poslušně skryti v postavě (což se žel nestalo třeba u Somra, který se poněkud míjí žánrem, s čímž má ovšem problém i režisér). Obzvláště dobře působí estonský představitel německého kapitána O´Ya nebo představitel žebráka Kašehrnka. Koncepčně je zajímavé, jak se děj stále vrací k stejným osobám a místu, ačkoli by vlastně měl jít dál. Jako nějaký bludný kořen, zádrhel na cestě (zde z Prahy do Krumlova) - lahvička? Myslím, že filmů odehrávajících se v českých zemích 1. pol. 17. stol. máme proklatě málo a konstatuji, že Poslední propadne peklu stojí za vidění. Je dost velká šance, že vás chytne mnohem víc než mne.

    • 15.4.2018  18:20
    Vajíčko (divadelní záznam) (1968)
    *****

    Voska! Jak jsem mohl tohoto herce donedávna prakticky neznat? Příkladně tuto hru, která je sice exhibicí jeho postavy už z podstaty, si ještě nadto svým projevem zcela přivlastnil. Ostatní mu sekundují nádherně. Do TV studiovky převedeno parádně (ačli to jako někdo, kdo Vajíčko na divadle neviděl, smím tvrdit). Zvlášť se musím též zmínit o překladu, o jehož adekvanci s originálem nic nevím, který ale nenásilně zachovává klasickou společenskou českou mluvu, se všemi těmi půvabnými obraty a frázemi, které tehdy vždy ještě byly v pasivním a do jisté míry i aktivním řečovém fondu. Pokud jde o téma a obsah hry, tak od chvíle, kdy se začíná rozvíjet zápletka s panem Viktorem (Šimánek!), stále zřetelněji až ke grandiózně vyšinutému finále ztrácí hra s původním tématem ("systém" atd.) kontakt (čemuž odpovídá i neadekvátně masivní prostor, který celá tato fáze oproti předchozím epizodám má). Nebo jen zdánlivě? Ba právě. (Dál SPOJLERY) Vždyť tak, jak se vypravěč postupně uchycoval a zaplétal v "systému", mění se sled a relativní pestrost životních epizod (míněno v čase i prostoru) pozvolna v žití - ve vajíčku. Magis už je vevnitř, proto ta změna perspektivy, s čímž jeho vypravěčská ztráta tématu ze zřetele nutně souvisí. Čím jsou však všechny jeho potměšilé pokusy o "korekci" vzniklého domácího trojúhelníku? Snahou v systému se udržet nebo ho naopak opustit? A je v tomto ohledu jeho podvědomá intence v souladu s vědomým záměrem? Ale hlavně: Co to "finální řešení", jen chabě navléknuté argumentem sebeobrany? Uvažme: Magis deklaruje, že ho manželka s milencem vyhazují ze systému (tím, že s ním nepočítají a nakonec ho mají za nebezpečného blázna), čemuž se on nakonec radikálně vzepře. Zároveň ale nelze nevidět, že jeho manželka je přímo zosobněním jeho zapletení do systému, a že kdyby konec konců hrál tu hru spolu a nevymýšlel hovadiny, byl by jako tiše podváděný a tiše podvádějící manžel v systému bezpečně držen, a že tímto modem vivendi by vlastně celý systém byl nejlépe potvrzován. Magis se finálním aktem právě pokusil - a ze svého hlediska úspěšně - na systém vyzrát. Je zároveň v něm (jako tragicky ovdovělý spořádaný muž) i mimo něj. Odmítám to celé chápat v tom smyslu (ač by to bylo dobře francouzské), že byl Magis k vraždě manželky systémem donucen. Vražda vlastní ženy je zde vrcholným aktem osvobození. Čímž ovšem není vyloučen možný názor, že od jistého momentu skutečně propukl jeho bytostný sklon k vyšinutosti nebezpečného blázna.

    • 15.4.2018  15:21
    F. L. Věk (TV seriál) (1970)
    *****

    Ne, že bych se nemohl lacině vozit na některých obsahových či formálních náležitostech této klasické ságy, ale kolik jiných českých seriálů, které dosahují na zde nastavenou laťku, mi můžete jmenovat? (Mimochodem: titulková melodie je převzatý starý evangelický šlágr a u nás v kostele jsme na ni při večeři Páně zpívali "Mocný Bože, při Kristovu zachovej nás lásky slovu".)

    • 12.4.2018  13:33
    Ubohý pan Kufalt (TV film) (1981)
    ***

    Vkládal jsem do pana Kufalta velké naděje, ale stejně jako pana továrníka Zahneho, i mne hluboce zklamal. Od první chvíle, co byl uveden do Domova míru, vypadal, že to dotáhne na velkolepý společenský typ, jenže postupně se změnil v amatérského hochštaplera a sňatkového podvodníka, který vinou série několika náhodilých chybných rozhodnutí (většinou jiných osob) prostě jen dostojí původnímu fatalistickému názvu předlohy. Tudíž se smiřuju s tím, že to nakonec vlastně bylo jen o společenských poměrech. Ubohý pan Kufalt! Sehráno to bylo pěkně, vedle Munzara a Hrušínského zvláště Řanda, Haničinec, Racek, Janžurová. Neříkám, že si to nějakou hvězdu navíc nezaslouží, ale já budu spíš šetřit.

    • 12.4.2018  13:19

    Tento národ prostě nemá vkus.

    • 12.4.2018  13:12

    Ten třídní podtext je tam tak vyložený, že v devětešedesátem a s Lanďákem v titulní roli je to opravdu na pováženou. (Nebo se tehdy jen neumělo jinak vyjádřit příslušné mravopočestnostní protiklady?) Na druhou stranu nebylo vůbec marné být s tím agresivním buranským urážením (jak ho uměl právě jen Lanďák) konfrontován na konci zcela jinak než na začátku. Člověk sice nějaké takové vysvětlení celou dobu čeká, ale přesto je rád, že si předem nepřečetl debilní nadběhnutí Českou televizí prezentovaného Obsahu.

    • 12.4.2018  12:48

    Pro mě, jednoho z prvních nadšených Tondových obdivovatelů a rozhodného podporovatele jeho kandidatury, je dosti nepříjemné být tak nesmlouvavě konfrontován s jeho limity.

    • 12.4.2018  12:41
    Krmelec U Muflona (TV seriál) (2017)
    ****

    Takže už víme, co dělají zajíc a medvěd, když zrovna nejsou aktéry některého z vtipů o zvířátkách. A taky už víme, proč se v žádném vtipu neobjevuje muflon. Pozitivní je, že poměry v Krmelci zůstávají po celou dobu neměnné a dění striktně stereotypní. Dále je třeba pochválit jednak vstupní píseň, jednak vytříbený výběr a výkon představitelů a představitelek (byť často mně neznámých) epizodních rolí, o těch hlavních nemluvě.

    • 27.3.2018  20:13
    Dabing Street (TV seriál) (2018)
    ***

    Prvních šest dílů jsem nechápal, proč se na tu kravinu dívám, další čtyři jsem vynechal, ale poslední dva stály za to a já jsem pochopil. "a ooa uí oo-y!"

    • 26.3.2018  14:00
    Soužití generací (studentský film) (2016)
    odpad!

    Autorka studuje filmovou režii na čemsi a zřejmě se nás snaží přesvědčit, že její generace opravdu stojí za hovno.

    • 25.3.2018  08:07
    Život a doba soudce A. K. (TV seriál) (2014)

    První díl je taková Soudkyně Barbara s Terapeutkou Ivou, prokládané mcgyverovskými komentáři. Stačilo.

    • 24.3.2018  09:42

    Jestliže v multidruhové společnosti příslušníci masožravých druhů žerou býložravce, může za to nějaký zlovolný býložravec, který je chce zdiskreditovat. Králík, který nevěří lišce, je v zajetí předsudků. V nudistickém klubu musíte cvičit nazí, ale genitálie musíte nechat doma. Vítejte v Zootopii.

    • 23.3.2018  13:02

    Po šesti viděných a čtyřech přeskočených dílech tomu konečně začínám rozumět.

    • 13.3.2018  13:39
    Bába z ledu (2017)
    **

    Sláma by si měl dát restart a Český lev by se měl zrušit. S tou sociální prací balancuje Sláma od začátku a až dosud se mu z toho dařilo dělat filmy, které lze označit nejen za dobré a tzv. umělecky hodnotné, ale i mimořádné (viděl jsem Divoké včely a Čtyři slunce). U Báby z ledu už to neustál a došlo k tomu, co mu hrozí permanentně, totiž k vytvoření pouhého výchovného videa, jakkoli tematicky promyšleného (problémy jednotlivých postav, metafora různých podob chladu, jeho snášení a zahřívání, vnuk, závěr, rozbitá mísa, postavy odmítající nabízený happyend aj.). Oběma výše jemnovanými filmy jsou nám vyprávěny sice všední příběhy, které by ale nikdo jiný než Sláma vyprávět nedokázal. Bába z ledu je příběh sice nevšední, ale vyprávěný jako tisíce jiných, zaměnitelných a lhostejných příběhů, jimiž nás filmoví producenti neustále zahrnují. Veškerá rodinná "problematika" v Bábě z ledu naznačovaná je přehrávaná do trapnosti. Přehrávaná je v různých scénách i titulní postava (zejména tam, kde má vypadat jako ušlápnutá přestárlá matinka) - celkově postava krajně nekompaktní. Sláma jako scénárista napsal obtížnou, ale možnou postavu, vlastně postavu zcela všední, kterou však její představitalka a Sláma jako režisér nedokázali přesvědčivě ztvárnit. Opravdu přesvědčivá je Kronerová vlastně jen při nahaté scéně v posteli (což by ostatně mohla být kultovní scéna, kdyby ten film okolo za něco stál). Vinou nezvládnutí postavy také zaniká nosnost doslova pojatého názvu (bába "z" ledu), takže i závěrečná scéna v ledové vodě už vyznívá zcela hluše. Nového postava působí jako psaná pro Luďka Sobotu a oba synové i se snachou Vilhelmovou jsou nejspíš vystřiženi z nějakých těch komedií s Trojanem kolem přelomu století. Titulní píseň jako už tradičně strašlivá. Z tradičně silné Slámovy (a Markovy) filmové estetiky zbývá sem tam nějaký pěkný záběr a krásné zobrazení živočišného druhu otužilec český. Závěrečná dějová smršť přichází ve fázi, kdy už je mi všechno jedno, a vlastně jediným momentem kdy jsem měl chvilkový dojem, že se přece jen dívám na něco zajímavýho, je scéna na obecním úřadě.

    • 16.2.2018  18:56
    Konfrontace (TV film) (1971)
    ***

    Koukám, že Vala docela umí hrát, a ne jen komouše nebo západní agenty. Tento žánr se mi moc hvězdičkovat nechce, proto jen tři, určitě by mohlo být i víc. Když o tom tak přemýšlím, je to vlastně nejlepší Sequensova kriminálka, co jsem viděl. Vcelku velmi dobrá společenská hra, zvláště také dík linii s matkou a jejím manžílkem. Zajímavý je sledovat představy normalizačních autorů o americkém interiérovém designu a především představy o metodách kapitalistické policie - první podezřelý, který je po ruce, ať si skutečného vraha vypátrá sám, jestli nechce jít před soud: geniálně tržně efektivní (no dobře, dík Marthosovi víme, že je to podle americké předlohy). Pachatele jsem sice správně odhadl hned rovnou, ale to je dáno obecnými pravidly detektivek. Jen na jednu věc si u detektivek nezvyknu: Když policajt říká chlápkovi hodinu po objevení zatřelené manželky "Vás to teda sebralo" a podobné wtfaky od různých postav po celou dobu.

    • 16.2.2018  02:24

    Toto dílo bude jednou kult. Zajímalo by mě, kolik těch znalců života na vesnici a znalců duše pražských umělců si všimlo, že se ve Vikanticích především jí. U vás na vsi se snad nejí? A v Praze se taky jí, víme? Ještě jsem neviděl film, v němž by tak silnou vypovídací hodnotu o lidském životě měly prosté záběry jezení. Dívat se na to, jak sedíme a mlčky cosi jíme, je otřes. Jíme a mlčíme. Všechno ostatní je jen zábavná výplň, aby se jako něco dělo. Něco ze života. Kromě jezení se samozřejmě také souloží, ale to nejde tak beze všeho, to se musí trochu ošéfovat. Každý, jak umí a jak může. S tím pokusem o nářečí to Krobot, ač z Šumperka, opravdu posral; sám jsem vyrostl na Slovácku a vadí mi, když ve filmech z tohoto kraje mluví "místní" pražsky, ale toto je úlet, navíc říznutý jedním evidentním Slovákem. Jinak ale veškeré "autentizační" prvky (farář, autobusák, obecní úřad, domácnost, Holba product placement...) kvituju.

    • 15.2.2018  19:16
    Šťastné pondělí (TV pořad) (2016)
    *****

    Na fanouška Arsenalu dobrý. Možná by se slušelo část pozornosti přesměrovat z oblíbených politických fackovacích panáků zpět k jinak nepovšimnutým a jen zdánlivě marginálním wtf zprávám. Já vím, je to těžký, když ti mamrdi toho za každý týden tolik nachčijou... co takhle navýšit minutáž a rozšířit tématáž?

    • 15.2.2018  17:20
    Pustina (TV seriál) (2016)
    ***

    Všichni chlapi jsou svině a některé ženské taky. Vlastně je nakonec jediná spravedlivá matka-starostka, tedy ústřední postava. Také je to postava nejméně zajímavá, protože prostě jen adekvátně prožívá to, co se děje a vždycky dělá jen to, co od ní divák od první minuty očekává. Což ovšem není "chyba scénáře" a ani to neznamená, že je to postava snadná a nezajímavá herecky - a nutno vyzdvihnout, jak skvěle Stivínová svou roli zvládla. Postava jejího partnera (rovněž skvělý Dušek) naopak poutá pozornost svou neproniknutelností, nevyzpytatelností a vyšinutostí: dvojice se výborně doplňuje. DÁL SPOJLERY Rozuzlení vyznívá trochu trapně, na zmrdečka s mindrákem si vždycky rádi ukážeme, že? Na druhou stranu je dobře, že viníkem není nikdo z těch, kteří se divákovi průběžně nabízejí, protože tady se rozehrávají dost silná společenská témata, což by bylo velmi oslabeno (až znehodnoceno) právě tím, kdyby byl kterýkoli z "hráčů" lacině usvědčen jako ten pravý exponent zla. Ve všech možných složkách skvěle udělaný seriál, až na to, že to celé trvá příšerně dlouho a od začátku působí prostě jako precizní atmosférická žánrovka, u níž je konec konců lhostejné, co se tam děje a proč. (Pocit z toho pregnantně vystihuje ve svém komentáři Niethustra (3hv.).) Navíc se (alespoň ve mně) nepodařilo spojit všechny dílčí motivy do všeobjímající atmosféry "pustiny" a taky mi po celou dobu bylo jedno, co se příště stane (jen jsem tajně fandil Duškovi), což rozhodně nemohu říci o seriálu Svět pod hlavou. Pustina, ač na první pohled může vypadat lépe, stojí pod tímto, ale zase vysoko nad žánrově podobnou, s podobně ambiciózním konceptem, ale zcela nepodařenou Vzteklinou.

    • 14.2.2018  23:30
    Vzteklina (TV seriál) (2018)
    **

    Obrazově a lokačně pěkný, některé postavy fajn (hajný, patoložka...), rvačka v hospodě dobrá, Matouškové nahý zadek bezva. Celkem ovšem jedno velký "rádoby", i když myšleno to bylo parádně. Všechny ty velký (jakože spojitý) motivy permanentně mizí do ztracena, za mohutné podpory různých dějových nehorázností a dialogických laciností. Ale ten závěrečný džouk, že mladej Pudil dokončí rozdělanou práci svého dědečka, se povedl jako už dlouho nic. Taková hezká tečka za odsunem.

    • 12.2.2018  16:52
    Vzteklina - Epizoda 5 (E05) (epizoda) (2018)

    Tak teď už je doufám jasný úplně všem, že v tom má prsty ten přátelský pan doktor.

    • 4.2.2018  10:28

    pátý pád, který nám závidí celý svět

    • 3.2.2018  21:07
    Rumburak (1984)
    ***

    Rumburak je sice složen z nekonečné řady stejných drobných kreténismů jako o rok starší a v mnohém podobný Létající Čestmír, ale velké kreténismy se na skromější ploše naštěstí nestačí rozvinout, k čemuž podstatně přispívá skutečnost, že ústředními protagonisty jsou tentokrát dospělí a ne děti. Záhy po velmi pitomém prologu se Rumburak začíná pěkně rozjíždět, Lábusovo sólo sežvejkaného bývalého mistra zla je famózní a třeba takový Hašek místy dosahuje až smoljakovských poloh. Navíc stačilo obsadit místo Andrlové Jeníčkovou a hned to má jiný grády, díky čemuž je také ústřední dichotomie příroda - technika (sice provedená až hloupě primitivně, ale ve své extrémnosti a šikovné dramatické výstavbě docela půvabně) obohacena o jakousi moderní verzi mýtu o manželovi či ženichovi, který je v noci člověkem a ve dne zvířetem (vlastně nevím, jestli nějaký takový mýtus existuje, ale určitě to aspoň v nějakých exotických pohádkách bude). Což by s Andrlovou dost dobře nešlo, kdežto Jeníčková je zde, abych tak řekl, přirozeně mythopoetická. Teda jestli mi rozumíte. Důležitý komentář má vypravěč, ostatní netřeba číst.

    • 2.2.2018  22:46

    Poetika autentických, starých, ale stále žitých, otevřených i skrytých lokací. Kdyby ničím jiným, tak už jen tímto mají Helgeho filmy (oba, které jsem dosud viděl) svou krásu a trvalou hodnotu. Zde Brno a jeho dnes už neexistující místa. No a k tomu tedy "queer tématika" - anotace, která mě předem spíš odrazuje, jako něco mimo můj záběr, ne-li něco, co mému záběru překáží. Jsem si myslel. A? Podle některých diváků je tam teplej snad úplně každý, jiní diváci naopak sdělují, že tam teda nic "queer" nevidí. Síla Helgeho filmu je mimo jiné v tom, že oba tyto pohledy jsou legitimní. Půl století po svém vzniku může diváka velmi subtilně oslovovat způsobem, jakým svého současníka oslovoat asi nemohl (a jakým by na druhé straně sotva mohl - stran dotčené tématiky - oslovovat i zcela totožný film vziklý až dnes). Ostatně slovo "tématika" jsem nezvolil šťastně, naopak Flakotaso příhodně "unikátní queer podtext"; tématika je zde jiná, ale podstatný je právě onen "podtext" a koexistence nemožnosti jeho samozřejmé konstatovatelnosti s možností jeho hypertrofizace. To v součinnosti s Helgeho poetikou vyvolává něco úplně jiného než nutkání k interpretaci. Skutečně by stálo za studii či poučený esej, jak to, že zrovna Helge je pro širší publikum (donedávna i pro mne) autor již prakticky neznámý. Ze zdejších komentářů stojí za přečtení zvláště Marthosův.

<< předchozí 1 2 3 4 9 16 24 31
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace