P. J. D.

P. J. D.

Pavel Dovhanič

okres Praha
Kdo jsem / Co jsem

7 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 5 7 9
    • 1.12.2018  00:11
    Mumínci (TV seriál) (1990)
    ****

    Na seriálu jsem v dětství vyrůstal, tudíž pro mne má určitou nostalgickou hodnotu. I bez ní však můžu říci, že knižní předlohu zpracoval vcelku zajímavým a originálním způsobem. Oproti loutkovému provedení mi toto animované přece jen sedlo více – zvláště pakliže přiznám, že na danou dobu (tedy devadesátá léta) si seriál drží v animaci určitou úroveň. Hudební podkres nápaditě podtrhává jednotlivé scény, jaké jsou napsány poutavě a přitom i svižně, tudíž s posunem v ději není žádný problém. Režie tak vše dokázala dobře sladit a dobrý výsledek se zkrátka dostavil.

    • 29.11.2018  19:37
    Venom (2018)
    ***

    O snímku jsem již dříve slýchával a ne zrovna v příliš hezkém světle. Coby fanoušek komiksové podoby Venoma (zejména starších vydání) jsem však i přes tyto řeči film shlédl. Bohužel musím konstatovat, že se ony dřívější slova potvrdily. Filmový Venom je zkrátka „slabý čajíček“ a malý odvar z původní předlohy. Pominuli dílčí změnu v samotném příběhů i původu Venoma (v komiksech od různých tvůrců se původ, hostitel i okolnosti ostatně také často liší), jako zásadní shledávám nedostatek v málo temné atmosféře (snad k tomu došlo kvůli snížené věkové hranici, která se marketingově zdála býti dobrou kampaní – a také byla –, avšak po stránce zbytku si vybrala strašnou daň), napínavosti a samotném strachu o jednotlivé postavy, jaký se zkrátka nedostavil. V komiksových předlohách byl Eddie Brock vždy až skoro maniakálně posedlý (nehledě na to, zda to byl novinář, vědec či obchodník – jak říkám předlohy se různí), jakož i notoricky známý tím, že se mnohdy nebál jít přes mrtvoly. Tady však působí poněkud fádně a na úkor toho nebaví. Monology jsou jedna nuda a děj posouvá prakticky akce typu „útočí na mně někdo, musím se s tím vypořádat“, načež následují zas a ty stejné akce. Parazit sám má sice pár fajn hlášek, ale oproti komiksům (určitým komiksům) je to přeci jen vidět – záměr nevystavit mladší publikum přílišnému děsu působí ve výsledku tak, že člověk není ohromen a spíš to jen tak nějak přejde (mrazení v zádech či neklid nepocítí ani na moment). A ani akce, které měly být brutálnější, nejsou takové, jaké by měly. Hudba je sice fajn, ale kdyby se do snímku vložila jakákoliv obdobná (z Avengers, Captain America…), rozdíl bych nepoznal. Kdyby herce přeobsadily, zřejmé by výsledný dojem také nebyl nijak pozměněn. Zkrátka, film stojí na scénáři a režii natolik pevně, že s nimi i permanentně padá. Škoda.

    • 26.11.2018  08:24
    Pitva muže z ledovce (TV film) (2011)
    ****

    Dokumenty „Pitva muže z ledovce“ a „Ötzi: Archeologický detektivní příběh“ musím hodnotit dohromady a mít tak pro ně pouze jedno společné slovní hodnocení. Proč? Protože oba dokumenty vznikly ve stejném roce, tudíž není ani příliš překvapivé, že se podobají sobě navzájem jako vejce vejci. Rozdíl je snad v několika málo detailech a vizuálním zpracování video-kulisy, avšak to je tak vše. To však neznamená, že by dokumenty byly špatné! Vůbec ne. Jsou zajímavé, poutavé a člověk s napětím pozoruje cosi, co by se snad dalo nazvat „historicky-vědnou detektivkou“. Trošku mi to připomíná „Legendu o Ostojovi“ od Zdeňka Smetánky, ale to jsem odbočil. Každopádně za mě spokojenost.

    • 26.11.2018  08:24

    Dokumenty „Pitva muže z ledovce“ a „Ötzi: Archeologický detektivní příběh“ musím hodnotit dohromady a mít tak pro ně pouze jedno společné slovní hodnocení. Proč? Protože oba dokumenty vznikly ve stejném roce, tudíž není ani příliš překvapivé, že se podobají sobě navzájem jako vejce vejci. Rozdíl je snad v několika málo detailech a vizuálním zpracování video-kulisy, avšak to je tak vše. To však neznamená, že by dokumenty byly špatné! Vůbec ne. Jsou zajímavé, poutavé a člověk s napětím pozoruje cosi, co by se snad dalo nazvat „historicky-vědnou detektivkou“. Trošku mi to připomíná „Legendu o Ostojovi“ od Zdeňka Smetánky, ale to jsem odbočil. Každopádně za mě spokojenost.

    • 20.11.2018  20:59
    Brazil (1985)
    ***

    První polovina filmu byla super. Měla zajímavou zápletku, pestrý dystopický svět i postavy, co měly šťávu. Scénář se zajímavým směrem vyvíjel a člověk měl pocit, že se možná dočká zajímavého světa po způsobu 1984 od Orwella. Jenže záhy přišlo jedno velké „ale“ a to „ale“ byla druhá polovina filmu. Místy jsem si říkal, co se sakra asi tak mohlo stát, že to režisér a potažmo scénárista mohl tak zpackat. Když jsem si odpověděl Terry Gilliam, na mysl mi vyvstal jednoduše Monty Python – a ona tomu ta druhá polovinu filmu fakt docela odpovídala. Bohužel ale právě kvůli tomu nemůžu hodnotit film lépe, jak na tři hvězdičky. Tvůrce se totiž rozhodl zkombinovat něco, co dohromady bohužel nevyšlo – vážnost a satirickou komedii. Škoda.

    • 17.11.2018  20:55
    Malý Pán (2015)
    ***

    Loutky super, hudba docela povedená, kamera ok. S čím jsem měl problém, byl scénář, který byl místy až moc jednoduchý a to obzvlášť po stránce dialogů. Ostatně dialogy jsou jako nebe a dudy – občas jsou fakt super (promyšlené, zajímavé), ale někdy vyloženě nervy drásající (někdy na úrovni… no zkrátka nic moc, na vlně citoslovcí typu „žuch, buch, prásk“). Hlavní myšlenka je docela dobrá, i když v dnešních dnech (při nepřeberném množství narativních zpracování, které ji snad použily stokrát) trošku klišé a prostě vyčpělá. Ve výsledku průměr. Musím však říct, že na tradiční české loutky je to rozhodně neobvyklý počin, který v našich končinách (a možná i ve světě) nemá moc velkou konkurenci ani obdobu (v tom má zase velký plus).

    • 31.8.2018  14:00
    Šinseiki Evangelion (TV seriál) (1995)
    ***

    Zřejmě budu opakovat jiné, ale bohužel nemůžu jinak – tohle mi jako kultovní anime moc nepřišlo. Směle o sobě můžu říct, že v pod-žánru „anime“ se docela orientuji, tudíž alespoň nějaký ten základní přehled v něm mám. Chápu, že existuje kult okolo Fullmetal Alchemist, okolo Akira, okolo Cowboy Bebop a řady dalších, na jejichž vyjmenování by zde nestačily řádky. V tomto případě to ale nechápu. Vezměme si například scénář. Prve se snaží zaujmout akcí, akcí a akcí, ale v posledních dílech si to rozmyslí a najednou začne filosovat (proč? Proč ne od začátku, nebo vůbec?), což v divákovi vzbudí překvapení, zmatenost, ale také obavy, zda to do celkového schématu zapadá či ne. Vynecháme-li poslední díly, pak jsou všechny ostatní povětšinou stejné – objeví se anděl a Evangelion ho v boji porazí, načež jsou všichni šťastní. Toto triviální a monotónní opakování můžeme znát z pokémonů, digimonů a podobných počinů, avšak tím spíš to spadá do průměrnosti a klišé „dobro vždy zvítězí“. Obdobné klišé vidíme i v tom, že hrdiny jsou zde děti – to je ostatně časté obzvláště v 90. letech, tudíž nic extra. Pominu-li ale příběh, nebudu se i tak moci přenést přes postavy. Hlavní postava chlapce, jenž je podivný (a ve filmu dokonce úchylný), zkrátka nedokáže zaujmout, ačkoliv tvůrci sází na citlivou strunu a snaží se v divákovi vzbudit lítost. Postava Rei je nudná a povětšinu skoro až zbytečná. A tak bychom mohli pokračovat u řady dalších. Když však budu hledat to, co se mi na seriálu líbilo, příliš toho nebude. Zaujala mne myšlenka i zpracování andělů, Evangelioni i celková animace. Hudba je fajn, ale povětšinou má posluchač pocit, že obdobnou už slyšel. Občas se objeví dobrý vtípek a nemůžu říct, že bych se někdy nezasmál. Ovšem ale i tak to příliš ke kultovnosti nenahrává. Možná právě proto, že jsem v kdejakých magazínech, časopisech, článcích i recenzích četl chválu volající až do nebes, je pro mne tento seriál takovým zklamáním. Bohužel tedy průměr.

    • 29.3.2018  12:32
    Bídníci (1998)
    ***

    Snímek na mne působí poněkud rozporuplně. Na jednu stranu zde máme skvělé herecké výkony (hlavně Liama), dobré kostýmy, zajímavě dobově laděné exteriéry i interiéry i solidní kameru – to vše pod taktovkou dobře odvedené režie. Na druhou stranu tu ale máme scénář, který (i když má snímek přes dvě hodiny) ale nedostatečně vystihuje samotnou knížku a svým zpracováním tak klouže pouze po povrchu samotné věci a nemůže si (kvůli časové náročnosti) dovolit jít více do hloubky. Na úkor tohoto omezení jsou postavy spíše (oproti knižní předloze) strohé, částečně neodpovídající (např. vztah Jeana ke Cosette nemohl být plně vylíčen a vysvětlen, tudíž zde máme cosi jiného, než kniha zamýšlela) a člověk si k řadě z nich nemůže ani utvořit patřičný a odpovídající vztah. Co víc, řada docela důležitých postav úplně chybí, případně se mihne na chviličku ve zcela zanedbatelné roli, tudíž člověk ani nemá šanci poznat, jaké postavení mají (nebo mají mít) v celém příběhu. Nejvíc mi ale vadí závěr snímku – ten se totiž s knihou plně neslučuje. Zde vidíme šťastného Jeana, jak odchází svoboden. Ale bylo tomu opravdu tak? Nebudu zde vyzrazovat zápletku, ale děj následovaný po tomto by se rozhodně nedal přirovnat k „happy-endu“ pro všechny. Vzato kolem a kolem, musím dát pouze tři hvězdičky.

    • 18.3.2018  15:02
    Bleach (TV seriál) (2004)
    ***

    Zpočátku to bylo hodně dobré (hádám asi první dvě série), ale pak se to zatraceně zvrtlo do klišé a průměrnosti. Díly postupně začaly být čím dál tím více iritující a příběh se v některých případech úplně vytratil. Nějaký smysl „ospravedlnění“ hlavních hrdinů a jejich činů se také s přechodem do dalších sérií vytratil a nahradily ho citáty typu „prostě proto, tak je to správně“. Souboje jsou tak něco, co to mohlo zachránit (když hudba po třetí sérii začala být na pendrek), ale nakonec to skončilo zase u klišé a vykrádání starších dílů. Kolem a kolem, nemůžu dát s jistotou lepší hodnocení, jak průměrně tři hvězdičky.

    • 28.12.2017  19:38

    Úvod byl docela dost patetický. General Hux má mít dle autorů snad smýšlení jednoduchého robotického droida, což je poněkud překvapující. Dost to nasvědčuje tomu, že dle autorů pozice generála nic neznamená a ve skutečnosti ji může vykonávat kdejaký blb, jaký skočí i na ten nejjednodušší a nejprokouknutelnější trik. Co víc, celá špičkově vycvičená flotila řádu, je během chvilky hravě poražena necvičeným odbojem, třebaže v dřívějších fimech (4. – 6.) tomu bylo právě naopak a odboj tehdy dostával krutě na frak (Disney se asi rozhodlo, že když už takto „zprzní“ seriál Rebels, tak tu může prznit taky). Ovšem takovýchto „vyznění“ (když budu slušný) je v tomto filmu bohužel více. Záhadné přežití generálky Leii ala Superman (či Neo z Matrixu), změna akutnosti situace na neakutní (ačkoli jsou neustále pod útokem, tak najednou mají 18 hodin k dobru, ač se předtím zdálo, že je to otázka maximálně hodiny), zmatená nová admirálka (člověk by čekal, že někdo v téhle funkci bude reagovat daleko lépe, než zmoklá slepice), Rey dokáže bez výcviku uzvednou obrovské balvany (ačkoli Luke s výcvikem toto nedokázal), divný závěr a řada jiných věcí, o nichž bych se tu mohl rozepsat na několik řádků. To podkreslují trapné vtípky, bez nichž by filmu bylo určitě lépe. Celkově příběh spíše vypadá porůznu sešívaný z několika scének, avšak není zde příliš, co by jej dokázalo udržet v takové formě, aby člověk nebyl zmatený, unuděný, nebo by neprotáčel oči. Dobrá režie se sice snaží, ale scénář je místy tak příšerný, že to prostě nemůže zachránit (obzvláště dialogy Kylo-Rena a Rey jsou hrozné). V neposlední řadě je mu třeba vytknout neustálou snahu vykrádat předchozí díly (např. variací na sehnání jakéhosi Hana Sola, jímž je zde tentokrát lamač kódů, variací na snahu Rey přesvědčit Kylo-Rena, aby se přidal k dobru, byť to samé jsme viděli u Luka a Vadera, či variací na smrt Luka po způsobu smrti Bena Kenobiho atd.). Připouštím, že jsou některé scény opravdu dobré, avšak je jich (oproti zbytku) pomálu, skoro jak šafránu. Po vizuální stránce je snímek sice fajn a hudba je opět skvělá (výtečně podkresluje atmosféru snímku), ale to poněkud nestačí k tomu, aby to snímek zachránilo. Obzvláště když se vezme chabý herecký výkon některých představitelů rolí (např. Kylo-Rena či patetického Snoka). Snímek jsem shlédl pro jistotu rovnou dvakrát. Nevěřil jsem totiž, že by po té salvě chvály – co zde čtu – mohl být výsledek tak průměrný. A on bohužel průměrný je. A to nejenom po stránce původní šestice dílu od G. Lucase, ale také i z hlediska scifi filmů. Tudíž na ukrácení dlouhé chvíle může být fajn, ale to je tak vše.

    • 27.12.2017  14:18

    Kombinace Rachel Talalay a Steven Moffat očividně může docela dobře fungovat. Navíc Steven Moffat ukázal, že ukočírovat a zajímavě podat příběh Doctora Who stále umí. Dialogy srší vtipem a jsou plné narážek na dobové smýšlení 60. let, kdy seriál vznikl. Bradley a Capaldi si jdou dobře do noty a výtečně se doplňují. Kapitán z první světové války je úsměvně vtipný svou věčnou nechápavostí a celkově i příběh funguje jako pečlivě seřízený hodinový stroj, byť je docela dost jednoduchý a přímočarý (na druhou stranu ale méně fádní, než některé seriálové díly). Ovšem problém přichází se závěrem, který mi přišel až moc natahovaný a v některých bodech dokonce i nudný (vím, že si Doktor potrpí na teatrálnosti, ale tady mi to přišlo až moc jako nějaká naučená poeticky laděná citace). Na druhou stranu jsem alespoň rád, že se tak nějak objasnilo (přimhouříme-li oči), jak to ve skutečnosti nakonec je s Doktorovu společnicí (kdo viděl tomuto předcházející díl seriálu, jistě chápe) – to je určitě velký plus a ubírá to na dané fádnosti a klíčovosti minulého dílu seriálu. Kolem a kolem je ale tento speciál vcelku podařený a po předchozím speciálu (Doctor Who: The Return of Doctor Mysterio) je to vítaná změna k lepšímu.

    • 26.12.2017  22:51
    Dunkerk (2017)
    ***

    Což o to, po vizuální stránce je film docela pěkná podívaná. Stroje, uniformy, interiéry i exteriéry a řada dalších hmotných věcí převážně odpovídá dané době. Ovšem to by bylo pro úspěch snímku docela málo. A ono to málo také je. Hudba je sice fajn, ale není nijak výjimečná a spíše jen podkresluje atmosféru (a to ještě docela slabě). Kamera a obecně kamerová technika plní svou funkci a leckdy umí být zajímavá. Avšak po stránce scénáře a i režie musím konstatovat, že jsem silně zklamán. Snímek nemá nikterak silný příběh a krom několika k sobě „přifařených“ akcí ani nemá co vyprávět. Těžko člověk bude hádat co je hlavní dějová linka a co naopak není. Těžko bude člověk soudit, kdo je tou hlavní postavou a kdo jen vedlejší. A s obtížemi se bude i snažit vžít do role a cítění daných postav. Přitom celkově tato tématika „obléhání ostrova a snahy na něm přežít“ se dá pojmout daleko obstojnějším způsobem, což nám v minulosti již dokázal snímek Dopisy z Iwo Jimy (byť týkající se jiného ostrova, opačné strany boje a jiné doby). Takto nakonec nemůžu dát lepší hodnocení, než 3 hvězdičky. Od Nolana jsem popravdě čekal více.

    • 21.12.2017  22:15

    Po šestnácti letech jsem se dočkal konečně filmu, o němž mohu směle a s jistotou prohlásit, že se jedná o výborného následníka Moulin Rouge. Snímek si pohrává s kabaretními prvky s obdobnou grácií a ladností a přitom dokáže být rovněž i zábavný, ba přímo někdy i komický. Přitom v něm nejde pouze o to strhnout na sebe příběhem, ale také poukázat na docela podstatnou problematiku. V posledních letech jsme totiž svědky toho, jak minoritní etnická skupina afroameričanů na sebe strhává pozornost a poukazuje, jak je znerovnoprávněna. Ovšem na znevýhodnění postižených se takováto pozornost až dosud tolikero nestrhávala, přestože si ji (dle mého názoru) zaslouží mnohem více. Nicméně to jsem trochu odbočil. Hlavní myšlenka je totiž rodina pro rodinu. A dovolím si říci, že je zde prezentována docela dobrým způsobem. Jistě, je to omíláno ve filmu dokolečka. Avšak docela nenucenou a hravou formou, tudíž člověk nemá pocit, jako kdyby mu bylo vnucováno cosi, co by se dalo přirovnat „otravným podomním prodejcům“. Písničky jsou dobré a vezme-li se v potaz rozmanitost daných postav, je až s podivem, jak skvěle si sedly s líčeným příběhem. Příběh zde přitom není nijak komplikovaný, neobratně a nuceně natahovaný, ale výstižný, pružný, hbitý a především přímočarý – to dost oceňuji, protože se tak v něm člověk neztrácí, může jej dobře sledovat a ve výsledku i přijít na smysl filmu i něco si z něj odnést. Bravurní z herců byl pochopitelně H. Jackman, jehož kvality jsme si už dřív mohli potvrdit v Bídnících. Není tedy překvapením, že ani zde nebyl k přehlédnutí. Naopak mne však potěšilo, že svým hraním nezastínil i druhé herce a dal jim tak prostor. Přitom za toto vše nevděčíme pouze režii a skvělému scénáři, ale rovněž i kostymérům, kulisákům, ale i kameře – ta zde dokázala snímat průběžné vše podstatné a nestalo se u ní to, že by přesmíru byla nucena přepínat mezi svými záběry (takovéto přepínání se mimochodem v současné době neznámo proč děje čím dál tím více a snímek pak působí fádním dojmem – což zde naštěstí neplatí). Zpětně si však uvědomuji jeden docela podstatný problém. Třebaže jsem ale řekl, že jsou písničky dobré, nejsou až tak skvělé, abych si je musel například zpívat dokolečka (např. u Odvážné Vaiany jsem si písničky zpíval pořád, avšak zde nikoli) - jsou pouze dobré (třebaže uznávám, že hlavní omílaná písnička je v tomhle výjimka a má i šanci na nějakou tu sošku). Dlouhodobě váhám nad 4 a 5 hvězdičkami, ale prozatím dávám jen 4 - abych se utvrdil ve vyšším hodnocení, musím se na film v budoucnu podívat znova a zkusit ho pak opětovně posoudit (navíc mám tušení, že snímek má po životopisné stránce nějaké nesrovnalosti, ale to bych to musel důkladněji prozkoumat s opětovným shlédnutím).

    • 1.12.2017  11:07
    Hra (1997)
    ****

    Snímek je docela dobře natočený. Poutavost scénáře i dramatické provedení režie by si zasloužilo pochválit. Co mi však na snímku vadilo byly některé nedořešené věci, či naopak některé, jaké se tvářily, že mají ve snímku co dělat, ale ve výsledku tomu tak nebylo. Rovněž i konec mohl být daleko povedenější, kdyby se prostě rozhodli tvůrci po závěrečném činu na mrakodrapu to střihnout. Kdyby zkrátka hlavního hrdinu nechali udělat jeho poslední čin. Takhle byl divák docela silně ochucen o implicitní estetický zážitek. Proto nakonec 4/5.

    • 8.8.2017  23:44

    Dlouho jsem se u tohoto snímku zdráhal cosi sepsat a ještě déle jsem zvažoval, jak jej vůbec hodnotit. Abych uvedl na začátek, původní předloze se bezesporu nevyrovná do hloubky (to tu ostatně napsali mnozí přede mnou a já to dál rozpitvávat proto nebudu), ale nemohu říci, že by to byl až tak úděsný film, jak tu leckdo říká. Příběh sám o sobě tu dává smysl, i když je místy, pravda, trochu děravý. Hlavní postava mi také nevadí, i když někteří píší, že si nedokáží vysvětlit, proč není Asiatka. Ano, není, ale to je objasněno tím, že její tělo bylo v tak zuboženém stavu, že museli vytvořit nové a to zřejmě vytvořili podle nějakého modelu/šablony, jaký momentálně měli a ne podle toho, že se zrovna potřebovali mermomocí držet toho, že byla Asiatkou (navíc, jak se později ukáže, její matka je Asiatka, tudíž to klidně mohl být i zastírací akt hlavního padoucha, který si tak chtěl zajistit, že bude mít obtížnější o své minulosti cokoliv zjistit). Tohle je ale vedlejší (každopádně protože to není vysvětlený ještě neznamená, že to nebyl záměr a že je to prostě blbá chyba). Film je docela akčně střižený, avšak co se týče originality tak strádá. Někteří tu zmiňují v souvislosti Matrix, s čímž nesouhlasím. Jednak byla původní předloha před Matrixem a jednak zpracováním je mu dost vzdálený. Co mi přijde, ale daleko závažnější je to, že působí dost jako vykrádačka Blade runnera (z roku 1982) – a to bohužel nemůžu odpustit. Hudba je sice fajn a kamera taky, i postavy se dají skousnout (byť v předloze jsou lepší), ale od scénáře jsem měl trochu větší očekávání. Chvíli jsem zvažoval čtyři hvězdičky, ale když jsem vzal věci okolo, tak musím dát tři.

    • 10.7.2017  21:56
    Piknik (TV film) (2014)
    **

    Hlavní téma a i myšlenka sama o sobě není špatná a rozhodně by byla ve vhodných rukách a při správném zpracování věru i filmem, o němž by stálo dlouze přemýšlet. Když si ale vezmu všelijaké odbočky ve scénáři, jaké filmu podstatně ubíraly na vážnosti, ale i podstatě jeho myšlenky, pak musím suše prohlásit, že film bylo pěkné fiasko. „Milostný trojúhelník“, děti a jejich (když to řeknu ještě slušné) bláznivé dobrodružství (a snaha seniorů o záchranu), hloupé průpovídky a spíše odlehčená atmosféra něčeho, co mělo být bráno mnohem vážněji. Ani ty herecké výkony to nijak nezachraňují – byť je pravda, že sami dialogy můžou dokázat leccos (ostatně celý film je většinou jen o dialozích), tady nedokázaly nic, leda tak velkou nudu. Takhle dávám dvě hvězdičky.

    • 11.1.2017  12:32

    Jedinečný snímek, jaký líčí, co za zvěrstva se tehdy dělo. Co za fanaticky-rasistická odsouzeníhodná zvěrstva se činilo na obyčejných prostých lidech, jací za nic nemohli a stali se de-facto obětí jednoho obrovského ideologického zločinu vyvolané pomatenými rasistickými antisemity, jací by za svoje počínaní měli skončit v pekle. Film tak realisticky líčí události války, až má člověk občas pocit, jako kdyby byl přímo na promítacím plátně. Scénář a hlavně režie zachycuje události, jaké nutí k slzám, nenávisti a téže i k znechucení. Například jak zastřelí architektku pouze proto, že chtěla pomoci. Jak zabijí ty, kteří fyzicky neodpovídají. Nebo i to, že se děti museli schovávat ve splaškách, aby se ukryly před možnou smrtí. O to více se nutí pak člověka zamyslet k tomu, proč denně slýchává rasistické výroky, když se dobře ví o tom, co se stalo tehdy. Proč člověk stále musí slyšet tolik nenávisti, ačkoliv to vede k čemusi hnusnému, odpornému a odsouzeníhodnému, jako byly právě koncentrační tábory. Snímek rozhodně nutí k zamyšlení a rozhodně je též i dobře natočen. Kulisy, hudba, černobílý filtr, herecké výkony. Zdá se to jen jako pouhý výčet, avšak vše je perfektně sladěné – v souladu. 7 oprávněných Oskarů. Víc není třeba dodat. 5/5.

    • 11.1.2017  12:15

    Film, u něhož se mísí slzy se smíchem, ačkoli samotná tématika je velice ponurá a temná. Nesetkáváme se zde plně se surovostí a syrovostí jakou například známe ze Schindlerova seznamu. O to více zde hraje úlohu to, co si člověk musí domyslet, ale to vůbec nevadí. Film je laděn na lehkou strunu. Plyne lehce, nikoli těžkopádně a se záběrem na detail. Scénář zde hraje prim a režie si to uvědomuje. Je tomu tak též vše podřízeno. To ale neznamená, že by ostatní složky byly špatné. Naopak jsou přímo skvělé. Fascinuje mne, jak tatínek dokáže pro své dítě udělat cokoli. Jak takovou tíživou situaci dokáže proměnit v neškodnou hru, jaká se malému dítěti zdá věrohodná. A o to více ve mně vzbuzuje odpor k tomu, co se dělo. Odpor k rasistickým čistkám, odpor k antisemitismu a odpor k rasismu samotnému. Uvážím-li fakt, že by si měly být všechny rasy především rovny, fakt, že zde není žádné rasy nadřazené a podražené, fakt, že není jedna rasa horší a lepší – to vše nahrává tomu, že to co se dělo, bylo odsouzeníhodné. A dnes tak vyvstává o to více otázka – když takovýto film shlédneme – proč někteří lidé stále mají takové rasistické a odporné sklony i dnes? Každopádně – samotný snímek je naprosto skvělý. Opravdu nevím, co bych mu mohl vytknout. Vezmu-li pak v úvahu, že se jedná o snímek, který byl natočen (v porovnání s Hollywoodskými snímky) za skromné peníze, o to více pak u mne stoupá na hodnotě. Tři Oskary to potvrzují. Plný počet.

    • 11.1.2017  12:06
    Pianista (2002)
    *****

    Úžasně natočený snímek jaký mne dojímá k slzám i dnes, ačkoliv jsem jej viděl již několikrát. Musím prohlásit, že takovéto filmy jsou nejenom unikátní svým zpracováním, ale téže i poselstvím. Poselstvím, že všichni jsme lidé. Lidé jací by se měli tolerovat, jací by se měli míti rádi a jací by neměli hledět na takové hlouposti jako barva kůže, rasy či vyznání. Všichni lidé si mají být rovni, neboť jsme narozeni stejně, jako i stejně umíráme. Stručně řečeno – antisemitismus je svinstvo a rasismus zrovna tak. A co víc, je úžasné, že v dobách temna se najdou lidé, kteří pomůžou. Pomůžou, protože tak je to správné. Ať se jedná o firemníka, zaměstnance podniku, nebo i onoho německého kapitána který dobře ví, že jeho rasisticky založená ideologie je špatná a i přes nepříznivou situaci se snaží pomoci Wladyslawu Szpilmanovi. Chápe, že i přestože je židem, je stejným člověkem jako on. To by bylo k myšlence sdělení, jaká je úžasně zachycena a v dobách dnešní pokroucenosti vnímání některých lidí, by měla být stále a stále opakována „Všichni jsme stejní, není důvodu k rasismu a nenávisti“. Samotný scénář a i režie se toto na pozadí příběhu pianisty snaží prosazovat a dobře se jí to daří. Ač příběh líčí dosti temně a syrově, své kouzlo to má. Kulisy i kamera tomuto výborně napomáhají a to více je pak podtrženo, jaká krutá doba to vlastně byla. Jaká krutá doba, kdy si jeden rasistický šílený diktátor usmyslel, že provede takový odporný a odsouzení hodný čin. Hudba je pak kouzelným doplňkem, neboť zde má podstatnou úlohu, jaká zde není pouze role druhotné, a podkreslují. Kdepak. Má zde stejně důležitou roli (ne-li někdy důležitější) jako scénář, neboť i ona vypráví příběh. Přenáší jej. V kombinaci s hereckým výkonem hlavních představitelů je tak tento snímek čímsi úchvatným. A proto se také nedá divit, že získal rovnou tři Oskary. Za mne jasný plný počet.

    • 6.1.2017  15:17

    Seriál působí prve zmatečně, avšak to je zcela účelné. Jednak to odráží styl psaní Douglase Adamse, na jehož předloze (byť co vím, tak se vlastně téměř s dějovou linkou neshoduje) tento počin vznikl, ale rovněž to staví i na faktu, že takto lépe pochopíme samotné hlavní postavy. Prvotní laxnost (posunu v ději) tak představuje Todda a jeho počáteční monotónnost, následná zmatečnost Dirka (a jeho chaotickou osobnost) a takto bychom mohli pokračovat dál a dál. To oceňuji. Seriál má proto co do scénáře a režie mnoho chutí, což však může občas působit na škodu, uvážím-li, že ne každému to může sednout (mě ale ano). Jednotícím prvkem je zde však hlavní příběh. Dá se říci, že je utvářen dílčími prameny, jaké se následně shluknou do jednoho a konečně (byť lehce bizarním způsobem) začnou dávat smysl. Vše je propojeno – jak hlásá seriál od začátku a nám to začne dávat smysl, až v posledních dílech první série. Seriál má dostatečný podklad (tzn. scénář, dílčí charaktery, hudba a režie) na to, aby nepůsobil průměrně, ale je fakt, že někdy k té průměrnosti sklouzne a to obzvláště v momentě, kdy je potřeba čímsi vyplnit zbytek dílu (tzn. zbytečné přílišné natahování scén, přechody mezi scénou A a B a jejich návazností, či scény zbytečné vůbec sami o sobě). Takhle je to na 4 hvězdičky, ale je klidně možné, že v příští sezoně to čímsi vytáhne (nechme se překvapit).

    • 30.12.2016  16:32

    Peckový film. O to víc se jeho poselství umocňuje v dnešním světě a hlavně vezmeme-li v úvahu i události okolo Brexitu. Samotný příběh má u Wachovských až podezřelé Christopher Nolanův styl, který však nevadí a naopak tematice sedne. Alespoň o to více je dokázáno, že není nutné vidět herci přímo do tváře a i bez jakýchkoliv emocionálních prožitků hlavních hrdinů (nepočítám-li Portman) to taktéž jde – tudíž velký plus pro scénář a ještě větší pro režii. Místy jsem měl až pocit, jako kdyby se na plátno promítl 1984 smíšený se Ztracený svět v podzemí – ale v tom dobrém slova smyslu. Snímek je zkrátka skvěle vytvořený, postupuje plynule a celistvě, nemá zbytečné odbočky a nechová se tak ani zmatečně a téměř vše je zřejmé na první pohled (ačkoliv ten kdo přijde i na to nepříliš zřejmé patrně zajásá stejně jako já). Za mě jednoznačně 5/5.

    • 29.12.2016  18:27

    Jako běžný díl by to zas tak špatné být nemuselo, i když přes všechny snahy přijít tomuto speciálu na chuť musím říci, že se v lepším případě tváří pouze průměrně. Chápu, že se Moffat soustředil v danou dobu více na Sherlocka a tak dělat plně na tomto speciálu, na to holt neměl čas. Ovšem to, co vytvořil Edward Bazalgette je pro mě (když budu slušný) zklamáním. Dá se říci, že výsledný dojem působí jako dort Pejska a Kočičky – zkrátka sešité horkou jehlou tak, jak to přišlo pod ruku. Postava Granta, ale i samotné novinářky mi přišli prostě nudné a nezáživné a jakýsi pokus na „nuceně komické“ mučení Doktora ve mně nedokázalo vyvolat ani pousmání se. Zachraňoval to tak jen Capaldi a Matt Lucas, u nichž to ale není ničím překvapivým (po herecké stránce mají vcelku pestrou škálu rolí v jejich herecké historii). Po loňském excelentním speciálu (ale i dobrém předloňském) je to tedy bída s nouzí. 3/5 a to jsem ještě mírný.

    • 7.11.2016  22:03

    Příběh má zcela jasnou linku, kterou však divák musí pozorně vnímat. Nejedná se o klasické posouvání v ději akce – dialog – akce a podobně. Jedná se spíše o vizuální symfonii, jaká je doplněna skutečnou symfonií (nyní již sonickou). Hudba je zde zajímavě zakomponována a scénář dokazuje, že film nepotřebuje příliš dialogu na to, aby mohl dobře fungovat. Přesto je tu pár problémů, které snímek znesnadňují pochopit. Především není určen pro každého a to nejenom tím, že v něm Kubrick zanechal svůj typický podpis, jaký zanechává i u svých dalších filmů. Spíše proto, že působí alegoricky až téměř kubistickým dojmem. Ne každý ho je tak schopen pochopit a pro podrobnější rozbor je tak třeba znát i dané reálie (autorův přístup, myšlenka poselství sdělovaného divákovi, zpracování předlohy a filmu, důvody a podněty vedoucí k tomuto atd.). A to je právě kámen úrazu. Takhle bohužel snímek dost ztrácí a divák nemá příliš chuť se na něj opětovně podívat, namáhat hlavu a podle pečlivé analýzy (např. sémiotiky) zjišťovat, jak se věci mají – zkrátka něco jako Guernica od Picassa. Film je revoluční a to v každém směru (tedy nejen technologicky), ale jak říkám – je třeba k němu přistupovat opatrně. Jinak to totiž může ve výsledku dopadnout tak, že si neznalý divák bude říkat „Co, že to sakra viděl“.

    • 2.11.2016  11:08
    Enderova hra (2013)
    ****

    Zpočátku jsem k filmu přistupoval poněkud nedůvěřivě. Myslel jsem si, že půjde o obdobnou průměrnou tuctovku, kde jsou děti v hlavních rolích a kde představují nikým neohrožené hrdiny, jací můžou zvládnout veškeré nesnáze s prstem v nose (alla tzv. „dětští Rambové“) – ať už jde o dětské špióny, vojáky, policajty a obdobné nesmysly. Jsem velice rád, že tento snímek nepatří k těm brakům, jaké se dosud natočily a co víc, jsem rád, že jsem se mýlil! Film je totiž dost dobře natočený. Děti nepůsobí nijak přehnaně, jejich chování je odpovídající jejich věků, situace na základně je vedená téže znamenitě a z režisérského hlediska tak nemám nic k vytknutí (trošku mi to připomíná Battlestar Galacticu, Star-gate…). Neznám sice původní knižní předlohu, avšak scénář by se dozajista sám o sobě dal vydat i jako samostatná kniha a možná, že by i posbíral nějaké to ocenění, neboť je (co jsem měl možnost vidět) dost čtivý a chytlavý - plynule jede z bodu A do bodu B (žádné hloupé odbočky, matoucí schémata a přehršel nesmyslných postav a zvratů jaké vidíme např. u nového Kapitána Ameriky: Občanské války). Hudba má spíše podpůrnou funkci, ale i přesto se v ní dá najít pár skladeb, co mohou působit i jako samostatné složky sami o sobě a pokud si je někdo pustí jen tak (bez jakéhokoliv obeznámení o původu, snímku, žánru apod.) jistě na něj i takto budou působit dobře a uceleně. Na snímku jsem dlouho hledal chybu a tu jsem bohužel našel v určitém klišé, jaké se stále opakují u všech možných snímků. Z otloukánka se stane hrdina či proti němu stojí ti, co mu to prostě nepřejí a naopak chtějí býti těmi opěvovanými oni, (např. to bylo i ve Star Wars, Pán prstenů…). Avšak kazí toto výsledný dojem? Nemyslím si. Hádám, že takovéto prvky se objevují a budou i nadále objevovat, neboť jsou zkrátka základem většiny takto laděných příběhů. Film navíc u mě vytáhl oním závěrem, který byl (když už nic jiného) alespoň trochu originálním (i když o tom by se možná dalo polemizovat vzhledem k filmům jako Bitva o planetu Terra, Avatar aspol.) koncem. Prozatím dávám 4 hvězdičky (pro vyšší/nižší hodnocení bych se na snímek musel podívat znova).

    • 27.10.2016  13:17
    Online Gamer, The (TV seriál) (2009)
    **

    Zpočátku tento internetový počin může diváka zaujmout. Nejspíše si bude říkat, že „co to sakra je“ a možná, že si i na styl seriálu postupně zvykne. Pakliže se příběh rozvíjí a má smysl, pak je to i snesitelné. Problém začíná ve chvíli, kdy tvůrci nevědí, jak dál, a proto si začnou vymýšlet nehorázné hlouposti. I s průměrnými (a někdy i podprůměrnými) hereckými výkony, žádným (či bídným) hudebním doprovodem, poněkud laxními rekvizitami (až na dům a obchod nic moc), a čím dál tím horšící se režií i scénáři (bez jakéhokoli smyslu, poselství…) mi nezbývá dát jiné hodnocení, než dvě hvězdičky. Občas jsem si i říkal, zda si to ale nezaslouží dostat odpad, protože u této satiry je to těžké rozhodnout (posuďte sami).

    • 12.10.2016  23:47

    Snímek mi v určitém směru zpracování připomíná cenami ověnčeného Birdmana. Ačkoliv se spíše než hraný film tváří jako dokument, o to více podkresluje danou povahu, ale i účel samotného sdělení – tedy myšlenku, jíž divákovi přináší. Tou v žádném případě není glorifikace onoho diktátora, jeho skutků a jeho politické strany i působení (něco takového by navíc bylo odporné a zvrácené). Částečně se jedná o parodii, avšak spíš než to zde lze vypozorovat určité upozorňování na fakt a podmínky, jaké vedli k tomu, že umožnili vzestup Německé říše a jejího tyrana v jejím čele. Na fakt, který i přes opakující se podmínky v mnoha hlediscích bohužel nabírá směru ne příliš líbivého – tedy toho, že lidé se z minulosti nechtějí poučit. Pochopitelně zde mluvím o imigrantech, na něž se nahlíží (některými lidmi) ba přímo démonicky. Dá se tedy v kostce říci, že scénář z hlediska sdělení myšlenky vcelku obstál – dobře situoval, parodoval, ale i upozornil na současnou (ale i minulou) politickou scénu a krizi současnosti. Co se týče příběhu, pak ten je napsán docela dobře. Postavy jsou různorodé a dokáží každé svým způsobem zaujmout. Nápad s filmem ve filmu a knihou jako následným filmem, vítám, neboť tak přímo, jasně a jednoznačně upozorňuje na ono zrcadlení, které vidíme od začátku až do konce (což je i ona souvislost s dříve zmíněným Birdmanem). Avšak co režie? Zde trochu pokulhává. Místy jsou scény na sebe napojeny poněkud nešikovně – takového pocitu lze získat předně ve druhé části snímku. Příběh tak postupujeme někdy nuceně a někdy si člověk musí i věci domýšlet (nejedná se o nic velkého, ale výsledný dojem to kazí). Chápu, že se snaží tvářit trochu jako dokument (či televizní reportáž, chceme-li to chápat jako další pokus tvůrců o zrcadlení), ale někdy to dost vadí – zkrátka člověk se prostě začne i nudit. Herecké obsazení není zase tak špatné, ale občas mám pocit, že vyjádřené rozpoložení postav je málo emotivní (a že je takových scén požehnaně – např. cesta autem, kdy je rozebírána dívka mladého režiséra, přiškrcený smích vůdce z podařeného vtipu apod.), avšak z toho viním spíše režiséra. Film jako takový není špatný, avšak podíval bych se na něj znova? Asi ne. Zkrátka, ačkoliv je v něm i dost vtipu, je v něm i dost nudy. Pro plný počet hvězdiček by potřeboval ubrat trochu z té vážnosti, nepředpokládat, že divák je úplný hlupák, co myšlenku/sdělení nepochopí a zkusit jej trochu víc oživit/z-akčnit, tak jako tomu bylo u Borata, jež byl téže laděn coby dokument, avšak přesto i tak byl hraným filmem. Snímku dávám čtyři hvězdičky, protože si je určitě zaslouží. Dozajista není jenom nějakým průměrným filmem – takových se natočí za rok plno. Ale takovýto? Na něco takového by si asi každý netroufl – už jenom kvůli špatné a odsouzeníhodné minulosti.

    • 8.10.2016  15:17

    Dokument má bezpochyby jakési sdělení a myšlenku. Ta je však z pouhého sledování poněkud obtížnější na pochopení. Pakliže by si člověk nepřečetl popis přímo k tomuto dokumentu, byl by hozen jako neplavec do širého oceánu. Dokumentu chybí určitá narace. Vypravěč by tu bodl jako sůl. Alespoň jakési krátké textové informace, či úvody, které by mnohé předem objasnili. Avšak nic. Problém jsem měl i u ozvučení. Jak v televizi, tak i při pokusu sledovat na internetu. Hudební podkres by tu bodl téže, avšak nemyslím si, že by byl čímsi naprosto nezbytným. Také mi tu chybělo jakési srovnání, či snímky toho, jak to v dané škole vypadalo předtím – alespoň z fotek. Cílená a finální podoba po rekonstrukci však na tom téže nebyla o moc lépe, neboť se zachytilo jen pramálo. Tyto informace jsou přitom pro onen dokument klíčové, neboť o to v něm přeci šlo. Ač byly zachyceny podmínky, ale i určité pasáže oprav, pro výsledný dojem to bylo poněkud málo. Divák si sice obrázek o daném prostředí udělá, avšak tím to končí. Hádám, že dokument samotný asi vznikal jako vedlejší produkt a jako cosi nízkonákladového. Nicméně i za málo peněz se dá natočit mnohem a mnohem více (a především i daleko lépe). Takhle za 3 hvězdičky.

    • 28.9.2016  22:47
    Show Jana Krause (TV pořad) (2010)
    ***

    Zpočátku kvalita, dnes si tím už tak jistý nejsem (jen kvantita?). Show jede podle stejného scénáře a časem se stává čím dál tím víc monotónní. Což o to. Zpočátku vtipy a glosy moderátora nebyly tak provařené, avšak časem sklouzl až k trapnosti (možná ne záměrem) a některé rozhovory jsou tak v tomto pořadu vcelku (bohužel) nudné. Jako vyplnění večerní mezery, kdy není na co koukat, to obstojí. Obávám se ale, že v porovnání s americkými protějšky má tato show poněkud patrné nedostatky. Tři z pěti.

    • 22.6.2016  22:07
    Monster (TV seriál) (2004)
    ****

    Seriál rozhodně není špatný. Podívám-li se na anime jako celkově, řadí se k lepší sortě (je lepší než totální odpad v podobě bakugan a beyblade a je lepší než s přimhouřením průměrný Naruto: Shippūden). Příběh má rozhodně zajímavý a i zajímavě propojený. Vše na sebe hezky navazuje a odkazuje i na budoucí, či minulé (retrospektivní) události. Každopádně má v tomto ohledu ale i tendenci zacházet do zbytečných detailů, či případně rozvíjet děj tam, kde spíše není potřeba. Hudba je zde spíše upozaděna, a ač opening a oba endingy jsou docela dobré, v průběhu seriálu se zase tolik sama o sobě nerozvine – slouží jako jakési podkreslení dané situace (ovšem kvůli své omezenosti ve variaci časem i omrzí – tedy po 74 epizodách). Líbí se mi, že se (pro děj důležité) postavy postupně rozvíjí. Že nejsou stejné na konci, jako byly na začátku. Že se buď jejich smýšlení zcela změnilo, či alespoň částečně pokřivilo. Co mě však vyloženě vytáčí je otevřený konec, kdy si divák musí nutně otázku, jak to vlastně skončí (rozhodne se Johan cosi podniknout, nebo je prázdná postel a otevřené okno symbolem čehosi jiného? A pakliže má příběh dále pokračovat, proč se tak nestalo, byť třeba jen jedním dílem?). Dále je nutné vytknout chyby, kterých se dopustili japonští tvůrci vyloženě z nedostatečné znalosti evropské (hlavně německé a české) kultury. Nemám tak ani na mysli úsměvnou výslovnost češtiny (chápu, že ji Japonci úplně neovládají, protože to není jejich primární jazyk), jako spíše chování samotných aktéru. Někteří se totiž chovají… (vyhnuli se označení prapodivně a dá se říci, že i vyloženě úsměvně, či hůře jako případy pro psychiatrickou léčebnu) no když budu mírný, pak divně. Celkově se jedná rozhodně o zajímavý počin. Na pět hvězdiček to ale není (není to perfektní jako Death Note, nebo Cowboy Bebop) a na průměrné tři téže ne (to bych celá počin dost shodil). Čtyři hvězdičky jsou tak jasnou volbou.

    • 11.5.2016  18:46

    Hlavní příběh sám o sobě by nebyl špatný (byl by - pokud by se nezpackal - alespoň průměrně zpracovaným klišé, nikoli jen zpackaným mizerně zpracovaným klišé), pokud by to ale nemělo jeden háček. A ne ledajaký. Přesněji řečeno, až nechutně nakupené omáčky, jaká film dělala hutným a těžko stravitelným. Zbytečné odbočky, které se „snažili“ do děje zatáhnout všechny super-hrdiny (i toho otravného a trapného nového Spidermana), působili až laciným dojmem. Už jsem si zvykl na tu předvídatelnou a nikterak tedy zvratovou linii příběhu. Jenomže tady se pomalu nedalo ani poznat to, co snímek chtěl předně říci. Již od začátku se tváří nejasně, skáče od jednoho ke druhému, od bodu A si klidně skočí až k bodu O (neřeknu třeba jen k C, nebo D – kdo viděl snímek, jistě chápe). Ovšem tady nejde z tohoto vinit pouze zpackanou režii, která to všechno měla ukočírovat. Předně je třeba vinit scénáristy (kteří si mysleli, jak bůh-ví-jak neudělají tím vším snímek nadupaný, ale bohužel jej učinili ve výsledku přehlceným a matečným), ale i samotný Marvel (Disney – chcete-li – který si svou politikou v tomto superhrdinském univerzu a snahou o propojenost zavařila sama). Dlouho jsem se rozmýšlel, zda snímku dát alespoň ty tři hvězdičky. Nakonec však musím říci, že ani to si nezaslouží, proto jak už jsem několikrát zmínil, je to učiněný chaos. A ani speciální filmové efekty, hudba, kamera, nebo i práce kostymérů a maskérů (ta byla průměrná u takovéhoto snímku takovýchto nákladů) to nedokáží nikterak zachránit. Co víc, výkony (některého hereckého angažmá) stály za pendrek. Dávám dvě hvězdičky a v tomto případě jsem si jist, že ani další opakovaná shlédnutí snímku (pokud bohužel-kdy nastanou) nedokáží mé rozhodnutí, ale i to, co jsem napsal, jakkoliv vyvrátit.

<< předchozí 1 2 3 4 5 7 9
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace