KlonyIlony

KlonyIlony

Martin Pank

Vanuatu
redundantní tautologický pleonasmus

17 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
    • 2.12.2013  16:36

    Z Žižkova korpusu se asi substantivní argument nedoluje lehko. Jeho styl je celkem jasný, na rozdíl od arkánnějších postmoderních autorů, ale záběr je tak široký, že to nutně vede k nesoustředěnosti; k tomu nejspíš musíme přidat fakt, že filozofové jako Hegel, ze kterých Žižek čerpá, na zdravý rozum úplně zanevřeli, takže uměli absolutismus přelakovat na nejpokrokovější režim (manifestaci vesmírného Ducha), což věci asi ještě komplikuje. Celkově by se to dalo shrnout jako všestraná kulturkritik (už kvůli jeho zájmu o psychoanalytickou teorii ideologie), kvasi-metafizické spekualce z jejichž podtextu lze tušit tohu po novém, apollónském světovém řádu alá Hegel, to vše proložené mnohými bonmoty a vtipy ("to Gorgias, ne Platón byl první totalitář", "metafizika kindrvajíčka", "Hegel nebyl pruský kontrarevolucionář, ale naopak revolucinář"). Zkrátka, je těžké posoudit merit jeho filozofování, pokud jsem a) pouzí laici a lumpenintelektuálové, b) nemáme spoustu času a c) trpělivsti na čtení Slavojových lukubrací (do této kategorie Noam Chomsky, který ho stejně jako Lacana označuje za "šarlatána"). Pokud vím, tak něco z rozborů filmů, které Źižek předkládá v Perverzním průvodci jsou přejaty z The Sublime Object of Ideology, co se týče kritiky křesťanství nepřiznaně recykluje Nietzscheho. Celkově ale tento počin vzhedem k tomu, že žijeme v kultuře, která funguje jako "reverzní psychoanalýza", jak to nazývá kritická teorie, považuju za chválihodný.

    • 22.10.2013  04:06

    Toto není můj de Sade!

    • 3.10.2013  17:02
    Solaris (2002)
    ***

    Solaris v Lemově pojetí lze vidět jako metafora vesmíru, nebo jinak - metaforu bytí. Snažíme se mu dát (jako všemu) smysl, který je ale nutně konstruován pouze z lidské zkušenosti. Lidé zavrhli totalizující kosmologie a šli na to vědecky, vyprodukovali tuny knih, stovky teorií, ale objekt zkoumání je pořád je tam venku, lhostejný, nepochopený, nepoddajný touze přetvořit ho k obrazu svému a proto radikálně jiný. Lidstvo se na pokusy pochopit HO (Solaris/radikální odlišnost) postupně zanevřelo, na stanici zbývají tři poslední patetičtí jedinci uvrženi do situace, kdy jsou nuceni se s ním střetávat tváří v tvář (ostatní - a zejména ti privilegovaní - to dělají už jenom v někde v komfortu knihovny či domova), ale přesto to nevzdávají, ve filmu naopak až příliš ochotně. Kniha je tedy o velmi prekérní až patetické snaze lidstva dát svému bytí smysl, což nás tlačí zvlášť teď, kdy se nám rozpadá babylonská věž blahobytu a pokroku, film je (kromě lyrických, melodramatických částí) scifi-thrillerem o třech lidech, kteří pobývají na nebezpečném místě, jeden z nich zemře, další se (spoiler) pomátne a třetí se na poslední chvíli (ta mohla nastat kdykoli, což by narušilo celou stavbu příběhu) uteče. Taky jsem trochu čekal, že Solaris bude ve filmu nějak víc "fyzicky" přítomen (kniha má celé pasáže barokních popisů formací, které planeta vytváří), ale místo toho pouze hází světelné vlnění jako nějaký Winamp.

    • 27.9.2013  19:55

    Jestli se vám zdá, že se z Koreje valí samá dehumanizovace, fetišismus a alienace jako k-pop, plastické operace, korporace vyrábějíci vše od smartphonů po balistické střely, ranní rozcvičky na vašem pracovišti, podivné tanečky, obšlehy Lady Gaga, iluminátská symbolika, hypermoderna, simulakra, hyperrealita, tak toto je dobrý korektiv.

    • 21.9.2013  17:33

    Na jednu stranu je tento film docela konvenční romcom - i s přihlédnutím k tomu, že si hravě pohrává s diváckým očekáváním; na druhou stranu je tento film zvláštní tím, že (trochu podle očekávání) zachycuje "familiární" Ameriku úplně jiným pohledem, než na jaký je "západní" divák zvyklý - přesný opak toho, co běžně vidíme v mainstreamových romcomech a podobných odlehčených žánrech. V nich současné USA figurují jako přirozený výsledek lidské evoluce, standardní model pro organizaci lidské společnosti. Společnost je zde prostě irelevantní a ve středu zájmu jsou zde osobní krize a dramata. Občas mě u sledování napadlo, že se chvílemi nedívám na nějakou dobře skrytou čínskou anti-americkou propagandu, je třeba si však uvědomit, že USA z pohledu chudých imigrantů skutečně musí být dost depresivním místem, a že tento film asi vypovídá o zkušenosti mnoha imigrantů, kteří snili americký sen. Kdyby Feng natočil film podle podobného scénáře (scénáristům teda invence rozhodně nechyběla) v ČLR, byl to určitě film mnohem plošší a nezajímavější.

    • 11.8.2013  09:52
    Elysium (2013)
    ****

    Nevidím důvod tomuto filmu vyčítat odtažitost postav, protože v podtextu celého filmu - i předchozího DS9 - je, že lidi jsou kurvy. Dobro a/nebo happy end se tu uskutečňuje hlavním postavám navzdory. Wikus Van De Merweje samozřejmě hned od začátku odporný antihrdina, kdežto Max je nedobrovolný mesiáš/antihrdina, takže mnohem rozporupnější postava. Celkové ladění příběhu nepřipouští takovouto babbittovskou postavu v hlavní roli, těžko si představit úředního šimla v přestřelce s bojovými droidy apod.. Na začátku příběhu je divák slovy jeptišky - vychovatelky seznámen s tím, že hlavní hrdina dokáže velké věci, načež další líčení naváže tím, že mu klade překážky do cesty. Nic by se nezdálo nemožnější, než že hrdina může uskutečnit velkou věc. Sled událostí, které ho k něčemu takovému dovedou, je nepředvídatelný a ve vyprávění se otevřou dveře pro překotnou akci. Máme tu zajímavý mix akčního scifi (některé momenty jsou opravdu hypnotické) s klasickým scifi (nastínění politiky apod.) se špetkou sociálního dramatu ("klasičtí" autoři hard scifi většinou píšou o vědcích, kosmonautech, apod., zkrátka o elitách) a paralely k současné realitě v Blomkvistově vizi budoucnosti nemůžou vnímavého člověka nechat chladným. Podle mého dost osobitý film, i když už možná ne tak nekonvenční jako DS9.____Já tento film beru jako metaforu pádu ancient regime: když nazraje čas padne Bastila, Marie Antoaneta je dovlečena na gilotinu... E. Burke si nad tím sice povzdechne, ale sám uzná, že se věci musí změnit.

    • 14.6.2013  07:49
    Podivnosti (TV pořad) (2010)
    ***

    Super pořad pro ty, koho například zajímá to, jak si Ditta Van Tease kupuje vycpané pštrosy a pávy.

    • 7.6.2013  18:40

    Mám pocit, že takový dokument se filmaři může povést jenom jednou za život - 1. filmař dokáže, že se člověk, se kterým natáčí, se v procesu natáčení skoro nervově zhroutí, 2. ukáže vadnost celé společnosti jedné formálně demokratické země (filozof ať si vyvodí závěry).

    • 4.6.2013  17:03
    Solanin (2010)
    ****

    Málokdy se vidí film, který by byl natolik zaměřený na vkus teenagerů, ale zároveň v něm nejsou radikálně stereotipyzované postavy alá středoškolská statusy jako atlet, geek, roztlezkávačka, nerd apod., zkrátka žádný zjednodušující mustr. Z toho také vyplývá mnohem upřímnější pohled na svět - jsme v Japonsku x-té "ztracené dekády", společnost je stále přehnaně konzervativní, kompetitivní zaměřená na výkon, mladí mají stále méně šanci na slušnou práci, nemluvě o dosažení pocitu seberealizace. Zoufalství, dezorientace, myšlenky na sebevraždu... Člověka napadá, jestli originalita tohoto fimu nesouvisí s tvůrčím procesem, tedy že autor příběhu měl jakožto mangaka větší svobodu, než kdyby psal rovnou scénář pro film. Aniž bych chtěl prozradit příliš: film nás motivuje diváka k přemýšlení o tom, jak se relizovat vně tržních struktur. Což je dost radikální myšlenka.

    • 2.6.2013  07:52
    K zázraku (2012)
    *****

    Co je, myslím, Malickovým záměrem je rozchod s freudovským psychologizováním, které je příznačné pro moderní literaturu a narativní film. Jde mu o zachycení duševního stavu, který není nějak racionálně vysvětlován. Kromě poezie, která je cítit z jednotlivých obrazů, si tohoto nekonvečního přístupu k vyprávění na něm cením nejvíc.

    • 22.5.2013  06:07
    G. I. Joe (2009)
    ***

    Vedle Transformers, Battle Ship apod. další z filmů, jehož tvůrci se smějí stupiditě diváka. Co jiného také chtít od filmu, pro který slouží jako předloha svět chlapecké verze panenky Barbie. Mě osobně se víc zamlouvá revizionistcký počin Southland Tales. O americkém militarismu se trefně vyjádřil Glenn Greenwald v diskuzním pořadu Billa Moyerse na PBS: “The way in which Americans now relate to their government, the way in which they get nationalistic pride is through the assertion of this massive military or police force, and very few other things produce that kind of pride.”

    • 16.5.2013  17:38
    Gremlins (1984)
    ****

    Malé logické nedostatky: proč z rozmixovaného gremilna stříká zelená tekutina, ale z gremlina hozeného do mikrovlnky červené? proč se jednou musí líhnout a podruhé se vyloupnou v okamžiku? :-)

    • 13.5.2013  06:53

    Historka o Konfůciovy reinkarnovaném do dnešního Taiwanu, který se dívá na společnost, kterou "stvořil" a která ho za to má ráda, ale zároveň pokrytecky vidí konfuciánskou morálku jen jako prostředek k maximalizaci vlastního prospěchu, slouží jako metafora pro současný Taiwan. Yangovu Taipei v tomto filmu obývají samí podnikatelé, mediální osobnosti, umělci, vládní úředníci. Všichni si jsou to kolegové a znamí, ale zároveň si všichni navzájem vráží kudly do zad. V dlouhých dialozích (a někdy i monolozích) nám odhalují své vnitřní světy, své tužby, dilemata... je tu ale i hodně reflexe nad současnou taiwanskou společností, uvízlou v rozporech mezi tradičními hodnotami a moderním individualismem: jedna dvojce, například, se má brát na základě dohody mezi jejich rodiči (tradiční dohodnuté manželství, pro Evropana těžko představitelná záležitost), na druhou stranu se ale dopřávají co největší svobody - tedy alespoň navenek, poměr sil zde není vyrovnaný; úředníci cynicky vtipkují o tom, že stát je v demokracii největší firma - splývá hranice mezi individuálními a kolektivním zájmy; syn otce odsouzeného za korupci jím pohrdá, sám ale pracuje na kariéře v pletichářském byrokratickém aparátu. Jak je z popisu asi vidět, film je - stejně jako většina Yangových filmů - bohatý na postavy a dialogy, skoro jako románové vyprávění.

    • 12.5.2013  10:20
    Swordsman (1990)
    ***

    Too many cooks spoil the broth.

    • 11.5.2013  17:40
    Viceprezident(ka) (TV seriál) (2012)
    ***

    Zajímavý příspěvek k žánru palácové frašky.

    • 4.5.2013  17:53

    Je vidět, že Sono do tohoto filmu emočně hodně vložil, a že byl vytvářen v atmosféře silného národního traumatu. Ze Sonovy tvorby se tento film možná nejvíce podobá Be Sure to Share, zkrátka jde o civilní vztahové drama. Emoční vypjatost na rozdíl od Sonova předchozího filmu, kde se podle mého ne úplně úspěšně pokusil udělat z komixu sociální drama, nepůsobí vůbec přehnaně, nepatřičně. Film je zároveň každodennosti, o vztahu člověka k místu a o dramatických okamžicích, které sobou přináší náhlá tragédie, evakuace, vykořenění z místa, se kterým je člověk spjatý, a snahu se s tím vyrovnat. Jak se dalo čekat, radiofobie má v tomto filmu zvláštní místo...

    • 1.5.2013  07:29
    Meč Osudu (1980)
    *****

    Kouzelný šermířský románek na filmovém plátně.

    • 17.4.2013  05:10
    Yihe yuan (2006)
    *****

    Čínané pro druh lidí, jakým je hlavní hrdinka, mají krásný výraz 'duo qing ren' - "člověk oplývající mnoha city" (většinou se tím rozumí "intelektuál" což je v Číně zas skoro každý člověk s vysokou). Je to citlivější a v něčem i výstižnější výraz klinická deprese, který bychom použili my lidé v západním civilizačním okruhu... Film bych shrnul jako nebanální portrét "komplikované" dívky, která později v životě musí zápasit s vlastními démony.

    • 14.4.2013  07:43

    Film je zajímavý hlavně jako výpověď o kriminálních aspektech hongkongského filmového průmyslu začátku devadesátých let a jako pocta dřině všech béčkových herců a režisérů. Pro ty, kdo se více zajímají o tvorbu Ann Hui je to další ukázka jejího zaujetí otázkou postavení žen. Michelle Yeoh je známá tím, že v akční scény točí bez kaskadéra, možná proto se taky objevila v této roli. Po filmu na mě přišla chuť si pustit nějakou kung-fu melu z produkce Shawn Bros.

    • 14.4.2013  06:59

    Výborný film z komerční produkce o soukromém očku lehce parodující "drsnou školu" detektivních románů. Hlavní postavu hraje známý japonský televizní bavič Yô Ôizumi, jehož osobnost se k této roli sympatického loosera s jistou dávkou osobitého šarmu, který jde statečně proti posvětí, náramně hodí.

    • 24.3.2013  16:55

    Formálně se mi to líbí, Chenova režije je jaksepatří na úrovni, musel jsem ale překousnout emocionálně trochu příliš přepjaté scény a odporný product-placement (oběť Smějícímu se buddhovi, který přináší červené papírky s obrázkem Velkého kormidelníka), abych tomu dal víc než 3 hvězdy. Čínský film pro 21. století pro mě je Lou Yeovo Mystery, tento film ale také řeší aktuální společenské problémy a život yapíků, takže je relevantní svým obsahem a není to jenom kašírka.

    • 23.3.2013  09:18
    Girls (TV seriál) (2012)
    ****

    Tento seriál určitě vybočuje z normy, je chytrý, má zajímavé postavy, které jsou plastické a mají vlastní vývojový oblouk. Hlavní problém je postava Hany Horváthové - autorčino alterego -, která chce být "hlasem této generace" (v anglické slovní hře k k tomu dodá "nebo alespoň jedním z hlasů", což ilustruje autorčin sebeuvědomělý ostrovtip; v druhé sérii Hana pronese větu “I’m planning to expose all my vulnerabilities to the entire internet"). Kritiky byla pro své sebezaujetí dokonce přirovnaná k Philipu Rothovi (Howard Megdal, The Coffin Factory). Seriálu tedy nejde jenom vykreslení obrazu ze života party mladých lidí, ale i o jakousi přímou osobní výpověď, která mně zatím není úplně jasná, nebo mi některé její části připadají trochu jalové. Jinak ale mladé autorce - které navíc nedělá problémy ukázat v každém díle své dnešním estetickým ideálům propagovaných módními časopisy nepříliš konformní tělo - samozřejmě fandím.___ Seriál je forma obzvlášť vhodná k reflektování aktuálních společenských témat či morálních otázek. Největší hity z produkce HBO jako The Sopranos řeší klinickou depresi, stav současné klinické psychiatrie, hédonizmus let boomu kapitalismu "flexibilní akumulace", napětí mezi stavem, v němž se člověk nachází a jeho ideály, samotu, izolovanot; Oz řeší otázky okolo justičního systému založeném na předpokladu common law o nestrannosti soudců, rasismus; Odpočívej v pokoji boj malých podniků v oligopolním prostředí, The Wire řeší problémy vyloučených komunit... Dunnhamová se takovýchto témat nutně taky dotýká (pracovní trh a uplatnění vysokoškoláků v stagnující ekonomice), ale je to pohled přece jenom povrchnější a subjektivnější než ve zmíněných seriálech. Možná že více staromodního sociálního realismu by Girls prospěl.

    • 14.3.2013  16:50

    Po všech stránkách krásně natočený historický film se snově působícími scénami, ale celkově bohužel ukázka toho, proč se tyto čínské historické filmy špatně prosazují v zahraničí. Například zabití historické postavy, která ve filmu ale není nějak detailně vykreslená, působí prostě moc melodramaticky, i když celkově má film daleko od laciné patetičnosti. Je možné že člověk, který zná dobře celou historii okolo, se do děje dokáže víc vcítit... Jinak vnitřně nejednotný, jak naznačuje PetrC., mi film nepřipadá, je to shakespearovské drama o lítosti, strachu a intrikách.

    • 9.3.2013  17:38
    Mutant (2006)
    ****

    Civilní, na lidské rozměry převedená Godzilla. Vítězství partičky rozhádaných příbuzných nad nestvůrou nemusí být o nic menší zážitek než udolání Godzilly nebo King Konga tanky, letectvem a raketami. Řekl bych také, že se v tomto filmu odráží ambivalentní vztah Koreje s USA. Že film nesplňuje očekávání těch, co od něj čekali akční podívánou? - o natočení akčního filmu ale režisérovi nešlo. Akční prvky jsou naroubovány na základ, kterým je filmové drama.

    • 5.3.2013  08:52

    Billy je looser, Billy je zakomplexovaný panic, Billy pořád potřebuje na záchod, Billyho rodiče jsou karikaturu šedi nižší střední třídy - skoro jako rodiče toho chlápka z Mechanického pomeranče -, Billy má problém, Billy nemá holku... Proč Billy nezmáčkne spoušť?

    • 28.2.2013  12:45

    Síla filmu je v silné story, kterou ale scénáristi nafoukli až příliš rozmařilými zvraty. Lost in BJ je syrovým pohledem na současnou urbánní Čínu a je škoda, že je tento druh filmů zachycující aktuální problémy dušen cenzory.

    • 11.2.2013  00:28
    Mystery (2012)
    *****

    Skvěle "based on true story" psychodrama. Film je zralý, civilní a nevyžívá se v excesu. Čína se tímto vytáhla i na Skandinávii.

    • 4.2.2013  17:31
    Zákon gangu (TV seriál) (2008)
    **

    Holky, milfky, mašiny, záplaty na džíny, citliví machové, kterým nikdy nenaroste pivní pupek, i kdyby chlastali sebevíc, a kteří jakožto gang překupníků zbraní dávající na držku Mexičanům a vařičům pika nevytáčí průměrného amerického patriota, který se připravuje na kolaps civilizace skupováním konzerv s fazolema a munice.____ Seriál sice má plnohodnotné postavy a zápletky, ale bohužel je od začátku plytký, místy až trapný.

    • 19.1.2013  18:45

    Toto je film o duchovní transformaci. Jedny dveře se zavřou a není cesty zpět, pak je tu tunel a na jeho konci světlo. Ten, který vztoupil do podzemí, následuje světlo a ven už vychází nový člověk. Z hlediska záměru filmu režisér dobře rozfázoval rozklad staré osoby hlavního hrdiny, korporátního právníka, od fáze jakéhosi znejistění při prvním kontaktu s mystériem po totální kolaps jeho dosavadního pohledu na svět. Vyvrcholení filmu, které končí dosažením osvícení, uzavírá kruh.

    • 19.1.2013  10:54
    Tarantula (1962)
    *****

    Pohled do jiného světa: http://www.youtube.com/watch?v=wmbXOdI1yhE