KlonyIlony

KlonyIlony

Martin Pank

Vanuatu
redundantní tautologický pleonasmus

17 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
    • 16.1.2013  16:01
    Be with Me (2005)
    *****

    Jeden příběh o trochu absurdním zoufalství, druhý o trochu absurdní naději a jeden osud naplněný po okraj smutkem i radostí.

    • 12.1.2013  20:21

    Hodně polemický film, na rozdíl od žánrových filmů není kriminalita glorifikována, ale je ukozována komplexnost a často i smutek osudu lidí, kteří k ní sáhli. Silně přítomné je napětí kolem předání Číně (demonstrace) ale i protianglické nálady (od nezaměstnaných přes bodré policejní vyšetřovatele; žena v domácnosti vítající odvysílání poslední show anglického moderátora, připravy bankovní loupeže v anglické bance; záběry na hořící anglickou vlajku). Předávání je skoro všude přítomno - mluví se o něm v soukromí, v médiích, demonstruje se proti němu, vyhlašuje se ve veřejném prostoru, vykřikuje o tom DJ na diskotéce -, jsou použity dokumentární záběry; celý film je prošpikovaný ohňostroji, ceremoniály a oslavami, což ostatně napovídá originální název, který doslova znamená "Loni byla spousta ohňostrojů".

    • 9.1.2013  05:47
    Tatsumi (2011)
    *****

    Film vyprávějící životní příběh jednoho z pionýrů "vážné" mangy, prokládaný jeho autorskými krátkými povídkami (anglicky: "Hell", "Beloved Monkey", "Just a Man", "Good-Bye", "Occupied") - taková ochutnávka z Tatsumiho díla a podle mého i hlavní síla celého počinu. Styl animace se drží původních kreseb, sám režisér k tomu řekl, že Tatsumiho mangu převzal rovnou jako storyboard.

    • 2.1.2013  07:34

    Zajímavé postavy (zkorumpovaný politik s dobrým srdcem, ambiciózní mladík ztrácející naději na dobrou kariéru, strašidelný detektiv - křesťanský fanatik) a napínavé zápletky, ale tak nějak mi to vše připadá jako velkolepé kulisy promenády, které jsou v názvu a často i centrem příběhu - vymakaná stafáž. Bohužel žádní noví The Sopranos.

    • 23.12.2012  14:02
    Rodina Sopránů (TV seriál) (1999)
    *****

    The Sopranos mi připadají jako předchůdce Odpočívej v pokoji. S podobnými vzory není divu, že v USA (resp na HBO) vznikají tak dobré věci.

    • 22.12.2012  08:24

    Velice pěkný sociálně-realistický film, který ukazuje černošské ghetto v celé jeho komplexnosti. V sítí vztahů, do které jsou postavy zapleteny, najdeme širokou škálu lidí - od nezaměstnané poflakující se mládeže po tvrdé gangstery, od zbědovalých fetujících matek s několika dětmi po nadějné studentky, které to dotáhly na univerzitu, nadějné atlety i tělesně postižené, člověka bojující za pozdvižený své komunity i sebenenávistného policajta, který má odpor k "vlastním lidem". Z filmu je citit silná motivace zlidštit černošskou chudinu, ukázat složitost jejich problémů, individuální touhy jejich členů a divákovi dodat pocit katarze (sounáležitost s "vlastními lidmi", odhození rasových předsudků atd.).

    • 15.12.2012  10:45
    Přísaha (2001)
    ***

    Některé scény jsou převzaté z knihy, ale je tu dost rozdílů - film stojí mnohem víc na vztahu ex-detektiva a ženy, která s ním na benzínce bydlí (ve filmu se jmenuje Lori), ta je v knize naprosto vedlejší postavou, ve filmu se dokonce rozvíjí i milostný vztah; knižní postava ex-detektiva se mi zdá být mnohem víc vnitřně hnaná touhou dopadnou vraha a je jí sžírána. Morální pochybnost ex-detektivova počínání ve vztahu k dítěti, které slouží jako návnada vrahovi, a jeho matce, je zde ale stejně palčivě vyřčena; psychologický profil vraha součástí indící, se kterými knižní ex-detektiv pracuje, tennto prvek ve filmu úplně chybí. V knize dojde k rozuzlení vně hlavní linie děje a je samo o sobě velmi originální a šokantní, ve filmu je toto vyřešeno jinak, ale podle mého dost povedeně. Filmařsky moc pěkné, i přes ty limitace (hlavně v psychologickém vývoji postavy ex-detektiva, který je ve filmu šablonovitý) které s sebou nese přenášení knihy na plátno.

    • 7.12.2012  19:55

    Takto syrové, brutální zachycení "human condition", i když s dávkou nadsázky, pro hongkongské filmy příznačné, jsem dlouho neviděl. Film má jak autérský, tak sociálně-realistický aspekt. "Nikomu to neříkej. Je ostuda přijít o ruku."

    • 5.12.2012  17:23
    Zpátky do školy (TV seriál) (2009)
    ****

    Chvíli mi trvalo, než jsem přišel na chuť všem těm žánrovým hrátkám a metahumoru, ale po třech sériích mě tento seriál skutečně baví. Odpouštím i pár méně povedených dílů.

    • 5.12.2012  04:53

    Nezdá se mi moc na místě brát tenhle film jako jakousi hongkongskou kopii Indiany Jonese, už jenom protože Wesley je originální literární postava, se kterou vyšla celá řada dobrodružných románů a filmů. Literární předloha pro tento film bude mít k námětu filmů s Indianou Johnsem nejblíž (cestování po exotických lokacích, skryté magické artefakty), viděl bych tu i dost rozdílů. Tak třeba Wesley je daleko míň "exotizující", scény s mnichy v himalájích mají zobrazovat, alespoň v představách tvůrců, skutečný klášterní život, kdežto cizí kultury jsou ve filmech s Indianou Jonesem karikovány. Příběh se na rozdíl od Spielbergova filmu odehrává v přítomnosti a je, řekl bych, i míň zaměřen na atrakce a akční scény, připomíná to trochu víc kriminálku než pompézní akčňák.

    • 1.12.2012  06:33

    Sugestivní noirová atmosféra, svižný příběh, dobré herecké výkony, nostalgie zlaté éry Šanghaje 30. let. U čínských filmů, které se odehrávají v době japonské okupace, je vždy nutno brát na zřetel, jak jsou Japonci vyobrazení. Ye Lou se s tímto vypořádal docela dobře: zástupce japonského císařství je jednou z hlavní postav, pro diváka je ambivalentní, až nakonec vyjde najevo jeho povaha. Postava Japonce tedy není pouze nějaké zosobnění zla, což se čínští cenzoři snaží - hlavně u válečných filmů - prosadit, jak můžeme vidět z oficiálního zdůvodnění pro cenzuru Wen Jiangova filmu Guizi lai le, ale je to "vícerozměrná" postava s konfliktem citů a loajality.

    • 17.11.2012  20:21
    Varúð (hudební videoklip) (2012)
    *****

    Bomba klip k jedné z těch lepších písniček na nové desce od Sigur Ros.

    • 17.11.2012  19:48

    Teda ty "herzogoviny" mi někdy lezou trochu krkem. Záběry z ujghurské tržnice apod., které vůbec nesouvisí s vyprávěním, mi přijdou jako docela blbé alegorické vyjádření pocitů, jestli je to teda to, co chtěl básník říct, spíš takový "wtf moment". Jinak ale slušný psychotriller.

    • 16.11.2012  17:54
    Gangland (TV seriál) (2007)
    *****

    Reality isn't always a pleasant dish.

    • 16.11.2012  17:52
    Nahoru a dolů (TV seriál) (2009)
    ****

    Do tohoto hořce komického seriálu jsem se okamžitě zamiloval. Kenny Powers je vždy větší dick, než jste si dovedli představit.____3. série trochu zesitcomovatí. První dvě série bych nazval "quality television" (něco jako Perníkový táta, Odpočívej v pokoji...), o třetí sérii to platí o něco míň. Škoda. Hlavní rys seriálu - ostetntativní capm style - je pořád stejně dotažený.

    • 15.11.2012  13:53
    Diff'rent Strokes (TV seriál) (1978)
    *

    Klasický sitcom podle schématu pár vtípků - občas se nějaký povede - a kýčoviá poenta na závěr. Koncept bohatého pána s bydlištěm v přepychovém bytě na Manhattanu, který si adoptuje dva chudé kluky z Bronxu nebo Harlemu, mohl napadnout snad jedině pedofila.

    • 11.11.2012  13:53

    "James Monaco has described Malick’s films as “mythic” in appearance, but rather than imposing myths onto the reality, Malick finds mythic material out of the reality (or to use his own words, Malick “deduces” myths out of the reality, instead of “inducing” them)." (z článku o Malickovi na sensesofcinema.com) Něco takového mě při tomato filmu taky napadalo.

    • 27.10.2012  20:46
    Ruby Sparks (2012)
    ***

    Tenhle film je tak trochu onanie nad tématem, žádný Obraz Doriana Graye od toho nečekejte. Pár sugestivních scén se tu najde (pár myslím doslovně), jinak je to prachsprostá exploatace bez jekékoliv myšlenky a přesahu, tedy možná až na jakýsi pocit katarze, když Calvin Ruby "osvobodí", čímž zároveň vnitřně osvobodí i sám sebe. Skončí to cheesy happyendem, během něhož ale autoři ukáží, že mají odstup a samotný příběh Rubyními (nebo jak se to jmeno skloňuje) ústy označí za domýšlivý či strojený (pretentious). Všechno je to zahaleno v líbivém hávu a předneseno profláklými herci. Největším selháním filmu podle mě spočívá v tom, že se mu nedaří vykreslit Calvina jako maniaka posedlého touhou kontrolovat své partnerky. Tato myšlenka vyplývá jenom ze šroubovitých vsuvek, ne z chování samotné postavy. Calvin se chová tak, jak by se v dané situaci zachoval asi každý - využije své moci a když zjistí, že věci nefungují, nechá to být. Názor, že Calvin nastavuje zrcadlo dnešním mužům, a že příběh je alegorií na jejich infantilitu, nevyspělost, se mi moc nezdá... PS. námět vůbec originální není. Vždyť už v antice měli příběh o sochořovi jehož dílo oživne.

    • 27.10.2012  16:10

    Kdo je tento podivný chlapík Makoto? Hrdinný zachránce dětí i terorista, obyčejný muž středního věku i akční hrdina... člověk se neubrání smýšeným pocitům - jeho píle a vůle ho dovedou do situací, do kterých se člověk v jeho postavení nikdy nedostane - třeba že se do něj zamiluje sličná japonská celebrita, nebo že svádí pěstní souboje s elitním detektivem; na druhou stranu to dělá za cenu všeobecného ohrožení; nakonec však ublížuje jenom sám sobě... Ačkoli se nejedná o film realistický, určitě se v sugestivnosti některých scén odráží japonská citlivost k tomuto tématu. Ještě technická poznámka: atomovou bombu nemůže - pokud jsou mé informace spráné - sestrojit každý školák, jak ve filmu říká Makoto. K sestrojení funkční bomy je potřeba dlouhodobé testování, než lze získat funkční rozbuška, protože ta musí fungovat s přesností tisíciny sekundy. Proto dnes, díky bohu, nemámé reálné Makoty a můžem tento film považovat za geniální satiru, ne něco jiného...

    • 19.10.2012  18:14
    Noc v Myší díře (amatérský film) (2012)
    ***

    Hlavní hrdina by měl být trochu míň vyžraný, mít ajfouna a padnoucí kalhoty, jinak hustý.

    • 19.10.2012  07:03

    Jeden mladý pár s dítětem na cestě se cítí být v hajzlu ("we probably are fuckups") a rozhodnou se hledat nový domov. Domov, to ovšem není jenom střecha nad hlavou, ale i štěstí a láska (ekonomický faktor je ve filmu jaksi zastrčen někam do kouta). Pár putuje po domácnostech známých a příbuzných, z nichž většina je odstrašujícím příkladem pokusu o rodiný život, pouze jedna domácnost je idilická, jenže tito manželé nemůžou mít děti. Zde je místo pro tézovité úvahy nad tím, jak je život nespravedlivý - ideální máma mít děti nemůže, kdejaká nevyspělá holka si je bez námahy udělá... Proč nakonec skončí tam, kde skončí, není úplně jasné, rozhodně to nesouvisí se zkušenostmi z předchozích návštěv - tedy s psychologickým vývojem postav. Děj působí dost epizodicky, protože motivace postav je hrozně vágní ("aby šťastně žili až do smrti"). Jednotlivé "epizody" jsou sice pojednány dost originálně (úchylné mámy se zcvoklými partnery), postrádám ale celkouvou smysluplnost děje.

    • 13.10.2012  17:43

    volně ke stažení na http://archive.org/details/The_East_is_Red

    • 10.10.2012  18:03
    Suzhou he (2000)
    *****

    Zasněný, špinavý, urbánní, lehce noirový snímek jednoho z hlavních představitelů "šesté generace" čínských filmařů . Tento film by mohl být stejný hit jako jiná velká symfonie velkoměsta Chungqing Express. Je škoda, že ho zná tak málo lidí.

    • 8.10.2012  19:30
    Sexjunkie (2003)
    *

    Autorka se exhibuje a k tomu podá tristní komentář. Jestli se tak cítí, je mi ji líto, proč ale sděluje veřejně a ne natažená v ordinaci na pohovce?

    • 8.10.2012  19:17

    Na povrchu velice fresh film, škoda že po obsahové stránce je to trošičku slabší, filmy o lásce a naději ale jen těžko na 100% osloví a přesvědčí... Čtyři hvězdičky si toto drama o čtyřech lidech, kteří dokážou navázat autentický vztah, zaslouží. Fan Bingbing je sice v roli mladé dračice rozkošná, musíme ale přimhouřit oko nad tím, že už není ve věku dvacetileté vysokoškolačky. @Bobofon: to je ale debilní komentář...

    • 5.10.2012  09:23

    Realistické vykreslení domácího násilí, vynikající je použití retrospektivního vyprávění (epizoda, kdy se žena z ČLR seznamuje se svým manželem pocházejícím z Hong Kongu), které osud týrané ženy zpětně zasadí do socio-ekonomického kontextu a přenese příběh z psychologické roviny do roviny společenské. Díky epizodě z Číny také postavy nejsou černobílé.

    • 4.10.2012  17:31
    Wang xiang (2006)
    ****

    Příběh je úplná blbost, ale jako film to funguje. Atmosféra, drive, jako žánrovému filmu tomu nelze příliš vytknout.

    • 4.10.2012  17:24

    Abela Ferraru bych si do topky režisérů nedal, ale přidáním do filmové topky mu vzdávám hold.

    • 2.10.2012  15:13
    China Rises (TV seriál) (2006)
    *****

    Asi nejlepší dokumentární film či seriál, který jsem na toto téma viděl (mluvím zejména o epizodě o ekonomickém růstu). Příklady rostoucí individuální a celospolečenské prosperity jsou vyvažovány tragickými příběhy těch, na které současný systém poškodil či zcela rozdrtil. Líbí se mi důraz na osobní reflexi lidí všech příček společenského řebříčku a funkcí, najdeme tu rozhovory s dělníky, rolníky, aktivisty, funkcionáři centrální banky, úspěšnými podnikatelkami a velkými továrníky.

    • 26.9.2012  10:25
    Oleanna (1994)
    *****

    Málokdo se tu pokusil zformulovat, co se mu na filmu nelíbí. Ponechme stranou vyhroceně subjetivní výkřiky jako že film je špatný, protože v něm vystupují "retardovana okuliarnicka a najnesympatickejsi herec v historii ludstva". Dopitak vyjadřuje nelibost nad celým pojetím filmu, existuje však mnoho kvalitních konverzačních filmů, takže námitka to je docela zbytečná. Odsuzeje taky "dialog plný nedokončených vět a s nepřesvědčivou logikou" - zde asi by se hodilo něco poznamenat k Mametově tvůrčímu stylu, protože ten se vyznačuje ambivalentními a chaotickými dialogy, což ale neznamená, že nejsou promyšlené (viz http://en.wikipedia.org/wiki/David_Mamet#.22Mamet_speak.22). Šmahem takto odsoudit dialogy, které jsou základem tohoto tipu filmu, podle mého svěsčí o neochotěči neschopnosti do nich hlouběji proniknout a docenit je.