francis

francis

francis debaser

okres Český Krumlov
francis debaser

homepage

71 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 5 6 8
    • 3.7.2012  23:49
    Misfits: Zmetci (TV seriál) (2009)
    ****

    První dvě řady můžu jen doporučit, jsou totiž originální, děsně vtipný, chytrý a skvěle uhozený, a přitom mají hloubku. Třetí řada je o dvě ligy níž, takže pokud si po dokoukání prvních dvou dokážete poručit, na třetí ani nezačínejte koukat (já vím, že to asi nepůjde, ale pak mi nejspíš dáte za pravdu ;-)

    • 27.5.2012  23:43

    Pravděpodobně nejnapínavější film, kterej jsem kdy viděl. A to jako vážně.

    • 12.3.2010  20:55

    Humor trochu podobnej jako v Ali G in da House (jen ne tak častou za hranou... vkusu nebo čeho), akorát že je to celý mnohem dotaženější, fakt. Navíc dokonalá parodie a současně pocta praštěnej akčňákům a detektivním komediím 70. a 80. let, se vším dobrým i špatným, co k tomu patří. Možná né na stoprocent, ale rozhodně je to stoprocentní prdel. Loved it, mistrrr Dajnemájt.

    • 21.11.2009  13:51

    V principu by se možná dal Boží úřad srovnat s jiným francouzským pseudodokumentem Mezi zdmi. Taky ukazuje realitu dnešní Francie na pozoruhodném místě (Mezi zdmi školu na předměstí plnou dětí přistěhovalců, Boží úřad něco jako sexuální poradnu pro mladistvé tamtéž, kde je skladba klientů hodně podobná, jako byla skladba žáků Mezi zdmi). Rozdíl je v tom, že zatímco film ze školního prostředí má promyšlenou a fungující stavbu, která dokáže diváka zaujmout a vtáhnout, a postavy, jejichž vývoj můžeme sledovat a zajímat se o jejich osud, Boží úřad tohle nemá a neumí. Klienti se objevují a mizí beze stopy (alespoň pro diváka, ale často zřejmě i pro pracovníky poradny) a jejich potenciálně zajímavé příběhy tak vyzní do prázdna, a ani zaměstnanci poradny nemají skoro prostor získat si nějaké větší sympatie... Výsledkem je dvouhodinová nuda, během které vás hodně rychle přejde i snaha najít v tom všem nějaké směřování a smysl (ačkoli je vidět, že tvůrci připravovali a dělali film s nadšením a vložili do něj spoustu práce). Film má maximálně hodnotu informací o antikoncepci a způsobech interrupce, které jsou v něm popsány... ale v tom případě bych ho spíš než v kině promítal v čekárnách gynekologických ordinací. Nemyslím si, že podobné poradny nejsou důležité, myslím si spíš opak, ale tyhle příběhy měly nejspíš zůstat za zdmi Božího úřadu, protože evidentně nebyly určené cizím očím a uším.

    • 30.10.2009  15:08
    Vetřelec ³ (1992)
    *****

    Jsem velkej fanoušek vetřelčí série a mám hodně rád všecky díly (obzvlášť prodloužený verze ze speciální edice), ovšem když bych si měl vybrat jeden nejoblíbenější, byla by to asi trojka; samozřejmě uznávám, že bez předchozích dílů by to nebylo ono. Proč trojka? Zatímco v prvních dvou dílech byly postavy víceméně jen hláškující figurky (ne že by to nějak vadilo), ve Fincherově příspěvku je to (částečně) jinak - scénář je tentokrát z verbálního hlediska opravdu inteligentní, používanej jazyk na úrovni, každá z postav má svůj vlastní způsob mluvy... což je z mýho pohledu příjemná změna. Jinak filmu nemám co vytknout - atmosféra je napjatá jako v předchozích dílech, navíc Vetřelec je snad ještě nebezpečnější (protože rychlejší a pohyblivější) než v jedničce - vůbec ta změna v jeho fyziognomii mě bavila. Navíc Fincherův charakteristickej styl při vytváření prostředí je znát - celou dobu je ve filmu mizerný "počasí".

    • 23.10.2009  12:14

    Nádhera... spolu s Hanebnými pancharty nejlepší film, co jsem letos viděl. Fascinovala mě precizní rytmizace filmu (střihu), skvěle a zábavně variované leitmotivy a hlavně perfektní atmosféra, která v sobě mísila napětí mysteriózního filmu a uvolněnost osamělýho víkendovýho výletu za kulturou, skvělé hudební motivy, opravdu vý-bor-ná a vynalézavá kamera... Každá scéna měla svou zvláštní pointu na nějakým místě filmu (ať už před či po), každé setkání bylo sice jen variací těch předchozích, ale současně bylo každé úplně jiné - hlavně díky precizním hereckým etudám "special guest stars". Opravdu síla. Je trochu zvláštní, kolik lidí se nenechalo Hranicemi ovládání okouzlit, těžko se mi to chápe, obzvlášť u režiséra, jako je Jim Jarmusch. Je fakt, že každý jeho film je jiný, ale na druhou stranu - čekal snad někdo svižný film plný situačního a verbálního humoru, u kterýho se ani na chvilku nepřestane smát? Nevzpomínám si na žádný s Jimových starších filmů, kde by tempo vyprávění bylo znatelně rychlejší a frekvence promluv a "hlášek" výrazně vyšší... Možná povídková Noc na zemi... Je fakt, že žádnej z jeho filmů asi není "masovou zábavou", a platí to i o Hranicích ovládání. Já osobně je považuju za další z řady jeho vrcholných filmů.

    • 9.10.2009  20:57

    Možná bych si Rozervaná objetí tolik neužil, kdybych pár dní předtím neviděl Ženy na pokraji nervového zhroucení. Fakt se mi zamlouvá způsob, jakým Almodovar začlenil tuhle svojí starou komedii (aniž by z ní použil jediný skutečný záběr) do svojí novinky. Hodně se mi líbily i další vizuální i jiný žertíky, ve kterých si sofistikovaně utahuje ze sitkomů a telenovel a televize vůbec (to ostatně dělal i v Ženách na pokraji nervového zhroucení). Závěr je absolutním vrcholem celýho filmu a patří k tomu nejzábavnějšímu, co jsem letos v kině viděl (je ale asi opravdu nutný vidět zmíněnej Pedrův starší film, aby si to člověk užil naplno). Každopádně si myslím, že síla tohohle filmu je dost jinde, než síla Almodovarových nejslavnějších snímků z posledních patnácti let, takže pokud od něj budete chtít to samý, co vám daly předchozí filmy, zklame vás. Rozervaná objetí jsou hlavně poctou klasický filmařině na jedný straně, a s nadhledem natočenou parodií na romantický filmy i televizní zábavu na straně druhý... a tuhle kombinaci já rád.

    • 10.3.2009  22:50

    Tomuhle opravdu nemám co vytknout, bavil jsem se jak malej kluk a přitom se nedá říct, že by to nebylo chytrý, nebo že by tam byly nějaký prvoplánový scény a úlitby jen kvůli tomu, "aby to byla větší sranda". Jo, Brad a Frances hráli naprostý pitomce, ale rozdíl oproti postavám z hollywoodskejch crazy komedií je v tom, že takovejch lidí, jako jsou tihle dva, je na světě hromada. Coenové maj jejich chování parádně odpozorovaný, takže vlastně ani nemusí přehánět, když chtěji bejt vtipný. Jo, je to celý lehce absurdní, obzvlášť přistoupíme-li na to, že si film vlastně dělá legraci ze stavu v amerických tajných službách, ale já jsem ochotnej věřit těmhle dvěma povedenejm bráchům, že tahle situace může za jistejch okolností opravdu nastat... a díky tomu si film užiju ještě o kapku víc.

    • 7.2.2009  12:31

    Kombinace geniálních momentů s úžasnou atmosférou a Draculou, z kterýho opravdu běhá mráz po zádech, a bezduchých nedotažených scén... Isabela Adjani sice vypadá báječně, ale stejně jako ona by tu roli "odehrála" i panenka Barbie...

    • 17.1.2009  15:39

    Pro zajímavost zkuste srovnat zdejší hodnocení s hodnocením na IMDb. Rozdíl je opravdu výrazný.

    • 9.1.2009  19:48
    Sestra (2008)
    *****

    Určitě půjdu na Sestru ještě několikrát, chci vyzkoušet, co to se mnou udělá příště. Ovšem napoprvý to na mě hodně zapůsobilo, úplně mě ten film pohltil. Hudba Psích vojáků se střídá s Filipem Topolem chrlenýma pasážema ze Sestry (dost syrovým způsobem - "když on měl Filip zrovna nový zuby", jak prozradil režisér Pancíř), k tomu precizně, působivě a rytmicky sestřihaný obrazy zabíraný ruční kamerou, chvíli roztěkanou, chvíli soustředěně statickou... a dohromady něco, co mě vtáhlo do sebe a vypustilo až na konci. Při sledování takovýho filmu je pro mě důležitej pocit, kterej ve mně vyvolá, a tenhle pocit byl zatraceně silnej... Myslím, že se Sestra povedla - ačkoliv totiž stojí spíš na básnivých a snových pasážích románový předlohy, dokázala způsobit, že se mi v hlavě objevovaly další a další obrazy, který tam byly porůznu naskládaný a poschovávaný od doby, kdy jsem čet román. V tomhle filmu neni důležitej příběh (ne že by tam nebyl), ale pocity, reminiscence, atmosféra. A tohle všechno funguje. Pro fanoušky Jáchyma Topola a kapely Psí vojáci je to od Víta Pancíře moc pěknej dárek.

    • 2.1.2009  15:24

    Sofia Coppola patří mezi režiséry s bezkonkurenčně nejlepším hudebním vkusem, a co víc, ve svých filmech to dokáže patřičně prodat. Taky její odvaha a cit při výběru hudby by těžko hledala srovnání. Pokud má člověk rád rock a kvalitní pop, je na správný adrese, a to dokonce i v historickým filmu, jakým je Marie Antoinette. Skvělý. Příběh je zajímavej hlavně tím, že se dokáže dívat na historii, nebo spíš na lidi, kteří tehdy žili, otevřenýma očima dnešního člověka. Díky tomu nabízí Sofie ve svým filmu víc, než je v žánru historickýho kostýmního dramatu (jímž film taky je) obvyklý. Rozhodně neboří všechna žánrová klišé, ale některým z nich dá pěkně na frak.

    • 21.11.2008  17:22
    Flight Of The Conchords (TV seriál) (2007)
    *****

    Extrémně zábavnej seriál, kterej má pekelnej tah na bránu. Bret s Jemainem sypou jednu hlášku za druhou a doprovází to nekonečnou sérií dokonalých pohledů, výrazů a ksichtů. Vrcholem jsou parodie na klipy popových hvězd od Bee Gees a Pet Shop Boys přes Beastie Boys až po devadesátkový obskurity typu Reel 2 Real, který ve většině případů snad i předčí originál, a to nejen vtipností naprosto praštěných a přitom dotažených textů plných geniálních a hlavně nečekaných obratů (you are the most beatiful girl in the... room, oooh oooh, in the whole wide .... room... you are so beautiful - you could be a waitress), ale hlavně podáním - Brett a Jemaine jsou oba výborný zpěváci, který zvládaj všechny žánry a jejich hlasy zmáknou ultravysokej beegees falzet, soulovej zpěv ve stylu Barryho Whita i "gangsta" rap. Miluju absurdní humor i muziku, takže Flight of the Conchordes je pro mě jasná volba.

    • 21.11.2008  16:33

    Specialisty na gangsterský ságy byli vždycky Američani (a trochu diskutabilně i Italové), ale Francouzi se tímhle příběhem můžou v klidu poměřovat s tím nejlepším, co žánr nabízí. Veřejný nepřítel č.1 má dvě části, a dává to smysl - každá je úplně jiná, a přece do sebe zapadají a jedna zvedá zážitek z druhý ještě o trochu výš. První části není v mých očích co vytknout. Ukazuje Mesrinovu cestu z pařížského předměstí až na první stránky novin, postupný vzestup se spoustou pádů, chyb a nejistoty. Předestírá nám obrázek bezcitnýho gangstera, kterej nás chvílema už už přesvědčí, že má v těle aspoň kousek srdce, aby nás vzápětí zase připravil o iluze. Ještě to není hrdina, kterej umí strhnout lidi na svojí stranu jediným úsměvem, zatím nám ukazuje jenom záblesky (občas hodně zářivý) svýho charismatu, aby se za pár chvil shodil. Ten chlápek vám bude odpornej, a přitom vás bude zatraceně zajímat, jak to s nim bude dál - to díky Vincentu Casselovi v titulní roli... a vlastně díky režiséru Richetovi a jeho štábu, který příběh natočil přiměřeně stroze, ale v podstatě dokonale, bez slabých míst.

    • 21.11.2008  16:32

    Začíná druhá část a všechno je jinak. Mesrine se vrátil do Francie a je k nepoznání - sebevědomí z něj čiší, a i když jeho politický povědomí neni nijak velký, dokáže ho využít ve svůj prospěch a pro svojí popularitu. A je to právě závislost na popularitě, která ho v Epilogu charakterizuje. Zatímco v první části Jacques svoji tvář hledal, teď se snaží ji co nejvíc ukazovat. Jeho vizáž je dokonalá; při každé své proměně vypadá dokonale, v soukromí sebe i přítelkyni zasypává luxusem, vymýšlí nejbláznivější plány jen proto, aby na sebe upozornil ještě důrazněji, než při předchozí loupeži... A jestli první díl představuje diskutabilní zrání a vzestup gangstera, epilog je jeho stejně rozporuplným rozkladem a pádem. Vincent Cassel už snad Mesrina ani nehraje, on jím je - a i když ho scénář tentokrát občas staví do poněkud předvídatelných situací a vůbec je Epilog celkově mnohem tradičnějším filmem než neustále překvapující první část, je ve svý roli až neuvěřitelně přesvědčivej.

    • 15.10.2008  12:44

    Film Michael Kohlhaas je pro mě zajímavej hlavně proto, že se natáčel v jižních Čechách pár kilometrů od místa, kde jsem se narodil a vyrůstal, a tak spoustu míst znám a ve filmu poznávám. Hrajou v něm mimo jiné i dobrý český herci, což je další plus. Ovšem vyznění filmový verze legendy o rebelovi, kterej se vzbouřil proti vrchnosti a díky svýmu charismatu na straně jednej a shodě okolností na straně druhej se stal tak trochu proti svojí vůli vůdcem povstání, který vystrašilo vrchnost, je poněkud rozpačitý. Jako by se tvůrci nemohli rozhodnout mezi civilností a pompézností, mezi výrazovou skromností a hraním na city... Až moc momentů zavání vyprávěcím i vizuálním kýčem, takže ty lepší, podařený a působivý části příběhu padaj v jejich sousedství do průměru. I myšlenka a poselství filmu kvůli tomu nakonec vyzní tak nějak do ztracena...

    • 18.9.2008  12:47

    Příběh o přátelství na místě, o kterém se nás snaží kdosi přesvědčit, že na něj žádné lidské city nepatří. Precizně vystavěné vyprávění, které nápaditě využívá matoucí scény k vystupňování napětí a zvědavosti.

    • 6.8.2008  14:40
    Muzika (2007)
    *****

    Muzika je film opravdu vtipnej, a přitom tak nějak skromnej. Komický situace jsou dobře vymyšlený, zahraný i vypointovaný, a to znamená hodně. V českých komediích z poslední doby se tlačí na pilu ve scénáři i hereckým výrazu a nakonec to vypadá tak, že když by se měl člověk zasmát, má spíš pocit, jako by ho do toho někdo nutil, i když jemu se smát vlastně nechce. Zato vtípky z Muziky ve mně nechaly příjemnej pocit uvěřitelnosti a správný míry nadsázky. Juraj Nvota se nesnaží předávat nějaký zvláštní poselství, spíš se mu daří vystihnout atmosféru "starejch blbejch časů za komoušů". Daří se mu to tak, že si uvědomíme, že bysme se do nich rozhodně vrátit nechtěli, ale že i tenkrát tady žili lidi, který byli v něčem tak nějak stejný, jako jsme dneska my. Tak, že chceme s těmahle lidma prožívat jejich příběh. Báječně jsem se bavil a navíc mě potěšilo, jak profesionálně a vkusně je tenhle film natočenej. Naprostou většinu českých novinek strčí do kapsy.

    • 18.5.2008  16:09

    Tohle do mě teda vůbec neleze... Je to celý takový... řídký. Sweeney má samozřejmě pár dobrejch momentů, ale mně na tom vadí hlavně celková nesmyslnost. Postavy jsou opravdu jako z komixu, úplně placatý. Možná i kvůli tomu jsem se za celej film vlastně vůbec nedostal do děje, v příběhu nebylo nic, co by mě zaujalo. Sweeney mi připadá nehodnej Tima Burtona.

    • 4.2.2008  12:52
    Stop (TV film) (2007)
    **

    Jako historka by to bylo asi docela dobrý, ale historka se musí umět vyprávět, aby vás nakonec vůbec zajímalo, jakou to má celý pointu. A tohle je jako film pěkně blbě udělaný. Martha hraje svůj standard, je bezprostřední, ani Martin Zbrožek neni tentokrát špatnej, ale jinak to stojí za prd. Zpracování je totiž naprosto nenápaditý, podobně jako dialogy... tenhle vypravěč neumí zaujmout. Přibližně od půlky jsem už jen trpěl a nepomohla ani mrazivá pointa.

    • 27.11.2007  10:24

    Film se silným tématem pomsty za smrt blízkých, kdy člověk necítí strach z vlastní smrti. Ovšem zpracování mi moc nesedlo. Často mi připadalo nenápaditý, navíc ani vizuálně to nebylo moc přesvědčivý (a to beru v potaz, že jde o třicet let starej film). Tvůrci až moc spolíhali na to, že maji působivou předlohu a suverénní herce, a trochu podcenili formu, zdá se mi, a to mě při sledování poněkud rušilo a bránilo mi naplno se ponořit do příběhu.

    • 15.11.2007  18:57
    Dogville (2003)
    ****

    Lars von Trier koncipoval Dogville ne jako film, ale jako vyprávění. Vypráví nám příběh o lidech a jejich povaze, o vztazích, o vině, odpuštění, trestu... A k tomu jako bonus předkládá to samý vypravování vizuálně, ovšem v maximálně zjednodušených obrazech. Pokud si někdo stěžuje, že filmy jsou narozdíl od románů nebo povídek až moc doslovný a nenechávaj žádnej prostor pro lidskou představivost, Dogville je film, na kterej takováhle výtka neplatí. Je to vlastně takový leporelo s doprovodným textem, všechny obrazový detaily si musí divák-čtenář doplnit sám. A dokumentární fotky jako doprovod závěrečných titulků působivost příběhu jen podtrhnou. Zajímavej filmovej krok do neprobádaných končin, i když pravděpodobně ne směrem, kterým se bude film ubírat v budoucnosti. Což ovšem vůbec nevadí.

    • 11.10.2007  12:17

    Podle tvůrců tohle opravdu neni mystifikace, ale autentickej materiál - nemám proč jim v tomhle případě nevěřit. Důležitý je, že film funguje jako dobrá zábava, a vlastně i jako svéráznej dokument o životě podivínských Romů z bývalýho smetiště Šutka, dneska největší romský osady na v Evropě (nebo na světě?).

    • 23.9.2007  12:31
    Gympl (2007)
    ****

    Tomáš Vorel je muj velkej favorit, je mi hodně blízký to, o čem točí filmy. A mám je všechny rád, přestože si dobře uvědomuju, že je v nich spousta nedokonalostí, nedotažených věcí a šlápnutí vedle... Občas mi přijde líto, že taková unikátní osobnost, jakou Tomáš je, k sobě nemá scénáristu, se kterým by dotáhl svý dobrý nápady k filmový dokonalosti. V Gymplu navíc zamrzí i slabý výkony některých (hlavně mladých) "herců" a trochu moc lehkovážný improvizace a spolíhání na rutinu u těch starších, ale to k Vorlovým filmům prostě patří a jako takový je i beru, prostě obsazuje lidi ze svýho okolí, který má rád a se kterýma si rozumí, a dává jim hodně volnosti. Navíc Tomáš Vorel mladší se jak ve Skřítkovi, tak v Gymplu ukazuje jako celkem slušnej herec. Největším překvapením z mladších herců v Gymplu pro mě byl kupodivu Jirka Mádl, nad ostatníma teenagerama většinou vyčníval přesností výrazu a přesvědčivostí ve svý roli, jeho obsazení byl od režiséra výbornej tah, i když nepatří do jeho obvyklýho ansámblu. Abych to shrnul, Gympl je aktuální film se spoustou trefných postřehů ze současnosti, kterej chvílema trpí nedotaženým nebo ve scénáři moc zjednodušeným provedením a nevyrovnanýma hereckýma výkonama, kterej ale o třídu vejš hází výborně zvolená hudba a hlavně obrazová stránka - vizuálně je Gympl opravdu nadprůměrněj film. Navíc si troufám tvrdit, že lepší film o současných teenagerech u nás ještě nikdo nenatočil.

    • 8.9.2007  11:05
    Modrý samet (1986)
    *****

    Pohlcující zážitek. Film, kterýmu navzdory šokujícímu obsahu nechybí nádech ironickýho humoru.

    • 5.9.2007  20:44

    Hudba dělá z tohohle filmu příjemnej zážitek, i když příběh (a způsob vyprávění) je spíš nenápadnej, podobně jako třeba ve filmu Dívka s perlou. I tady jde vlastně jen o kroniku jednoho úseku života výjimečnýho člověka, o nic jinýho. Ale kdo na to přistoupí, nebude zklamanej.

    • 30.8.2007  17:21
    Kamarádi (TV seriál) (1973)
    odpad!

    Právě jsem viděl epizodu Nejhezčí táborák a bylo to tak ubohý, až je mi z toho zle. Je to zahraný tak děsně, že by moh závidět i Walker Texas Ranger, navíc je to hovadina. Lituju sám sebe, protože si pamatuju, že když jsem byl malej, normálně jsem na to občas koukal. Hlavně nechápu, jak můžou ty děti hrát tak děsně a nepřesvědčivě, když to je poslední díl druhý série, tudíž už musej mít něco za sebou. Co tam proboha ta režisérka celou dobu dělala? Jako z jinýho světa působí scény, kdy Marek Eben v roli Válečka hraje na banjo - najednou je suverénní a dává na chvilku zapomenout na tu trapnost okolo (přestože ty songy taky stojí za houby). No nic. Jdu si umejt pusu mejdlem.

    • 29.8.2007  23:42

    Film bohužel neni tak stylovej, jako byla knížka. Postavy nejsou vůbec psychologicky prokreslený, následkem čehož jsou málem zaměnitelný a vlastně neni jasný, proč je "hlavním hrdinou" Olin a ne kdokoliv z jeho kámošů. Pár rádobychytrých průpovídek z něj výjimečnýho nedělá, zatímco v knížce je zvláštním způsobem jasný, že je přes svý chování trochu jinde než ostatní z "party". Většinou se ani nepovedlo akcentovat osudový momenty příběhu, ty naopak často zbytečně zapadly, nebo dokonce vyzněly docela trapně. Na druhou stranu především scény s hudbou fungovaly dobře, navozovaly výstižnou atmosféru. Hudby mělo bejt ve filmu rozhodně víc, zato mluvit se mělo míň. Obrazová stránka filmu je totiž víc než v pořádku a nepřirozený promluvy neherců často pokazí pěknou scénu uvedenou povedeným záběrem.

    • 12.8.2007  16:51

    Možná největší napínák, kterej jsem kdy viděl. Žádný klasický hororový rekvizity, jen precizní a promyšlená režie a dokonalí herci (hlavně neuvěřitelně přirozená Mia Farrow). Právě civilní herectví, díky kterýmu je atmosféra filmu ze začátku hodně uvolněná, mi pomohlo potopit se do příběhu a prožívat naplno to napětí. Konec bych si sice uměl představit i jinak, ale je mi jasný, proč je takovej, jakej je... dává filmu ještě další, a když přistoupíme na hru, která se tu hraje, vlastně nadčasovej rozměr.

    • 11.8.2007  12:27
    Podfu(c)k (2000)
    *****

    Přesně takhle si představuju špičkovou "akční gangsterskou komedii". Nemám tomu co vytknout, skvěle jsem se bavil díky kombinaci pekelně vtipnýho scénáře, skvěle zahraných postav (i když jsou to jen karikatury - tady je to jednoznačně ku prospěchu věci) a nápaditý režii.

<< předchozí 1 2 3 4 5 6 8
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace